Chûgoku no chôjin (The Bird People in China) (1998)Als Miike de geweldadigere Japanse Lynch is, dan is The Bird People in China zijn Straight Story. De film waarin hij voor eens en altijd bewijst een begaafd regisseur te zijn. En ook zonder geweld, sex en ingewikkelde plots zeer sterk werk kan afleveren. Er is echter wel een verschil in deze vergelijking. Waar the Straight Story van Lynch niet het niveau haalt van zijn betere "vage" werk, stijgt Miike met The Bird People boven zichzelf uit. Als ik niet beter had geweten had ik gedacht dat ik naar een Yimou Zhang film zat te kijken.
De film gaat over een Japanse jongeman, die in een afgelegen Chinees dorpje een jade mijn moet onderzoeken. Onderweg wordt hij vergezeld door een yakuza, die een oogje in het zeil moet houden. En een Chinese hippie gids, die hun naar het dorp leidt. Eenmaal in het dorp aangekomen, raken de jongeman en yakuza geïntrigeerd door de plaatselijke cultuur. En dan voornamelijk door het meisje dat vliegles geeft aan de plaatselijke kinderen.
In het begin richt de film zich vooral op de cultuurclash tussen de moderne Japanners en het achtergebleven Chinese platteland. Eenmaal in het dorp aangekomen ontwikkelt de film zich tot misschien wel de ultieme film over globalisering. Het mooie hiervan is dat Miike dit weet te doen zonder zich te verlagen naar propagandische anti-globaliserings retoriek. In plaats daarvan roept hij terechte vragen op bij de kijker door de voors en tegen uit te zetten. In één simpele dialoog weet de film heel het globaliseringsdebat samen te vatten.
Het acteerwerk is zeer degelijk. En Miiki trakeert ons op prachtige beelden van het Chineze landschap.
cijfer: 9
Akahige (Red Beard) (1965)Nee, deze film gaat niet over piraten.
![]()
Het gaat over een jonge dokter, Noboru Yasumoto, die in negentien eeuws Japan stage loopt bij de dokter Kyojio Niide beter bekend als Red Beard. Yasumoto is een arrogante jongen, die deze stage in een non-profit kliniek voor de armen ziet als een hindernis naar zijn beloofde baan als dokter in het Shogunaat. Red Beard is een toegewijde dokter, die geliefd is bij patienten en de rest van de staf. In het begin zet Yasumoto zich af tegen Red Beard in de hoop zo snel mogelijk weg gestuurd te worden. Maar nadat Red Beard hem redt van een bijna moordaanslag door een gestoorde vrouwelijke patient, hem laat toekijken bij de dood van een oudere man begint Yasumoto langzaam te veranderen en de echte betekenis van het dokterschap te begrijpen.
Maar de film komt pas echt goed los na de introductie van Otoyo. Een jong meisje, die door Red Beard en Yasumoto uit een bordeel gehaald wordt, omdat ze duidelijk zowel lichamelijk als geestelijk ziek is. Otoyo wordt Yasumoto's eerste eigen patient, waar hij zelf verantwoordelijk over is. Hij neemt deze taak zo serieus, dat hij zelf ziek wordt van het harde werken. Red Beard laat Otoyo Yasumoto verzorgen, wat haar helpt bij haar eigen genezing. Het karakter Otoyo zorgt voor het extra emotionele aangrijpingspunt, die de film daarvoor miste en het geheel helemaal compleet maakt. Vanaf dat moment wordt de film steeds aangrijpender en ontroerender.
Dit is eigenlijk mijn eerste Kurosawa buiten het samurai-genre. En Kurosawa bewijst een nog betere regisseur te zijn, dan ik ooit dacht. Wie ook weer verder in mijn aanzien is gestegen is Toshirô Mifune. Die zeer weet te overtuigen als de toegewijde, strenge, doch rechtvaardige dokter/leermeester, die iedereen eigenlijk wenst te hebben. Dat dit hun laatste samenwerking zou zijn, is één van de grootste zondes uit de filmgeschiedenis.
En het zou oneerlijk zijn om Yuzo Kayama, die Yasumoto, speelt onvernoemd te laten. Ook hij zet een fantastische prestatie neer. Daarnaast zijn ook de bijrollen van oa Terumi Niki als Otoyo, Tsutomu Yamazaki als Satachi zeer goed.
Het minpunt van de film vond ik dat de film af en toe redelijk ingewikkeld te volgen is. Vooral het verhaal van Yasumoto zelf en zijn verloofde kon ik niet helemaal volgen in het begin.
Al met al wederom een absolute topper van Kurosawa.
cijfer: 9
[ Bericht 1% gewijzigd door Lonewolf2003 op 27-11-2006 15:51:02 ]