abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43637813
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:10 schreef SCH het volgende:

[..]

het lijkt dus mee te vallen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_43637928
[edit]wat had deze reactie met dit onderwerp te maken?, chewie[/edit]

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2006 16:05:07 ]
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:23:07 #103
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43637978
Opzetje van de linkse media dit. Net als de zogenaamde "corruptie" van Annemarie Jorritsma in 2002. Nooit wat van bewezen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_43637992
Waarom zou je een minister moeten straffen voor iets dat een legereenheid in Irak heeft gedaan om woordjes uit terroristen te krijgen. Vind ik wel erg zwaar gerekend. Wat die militairen hebben gedaan is gewoon mensonterend, maar het is dat groepje dat zich heeft misdragen. Laat het volk en de media en de oppositie lekker op hun gaan zeiken en niet op Kamp..
pi_43638043
Marteling

De Taliban lacht zich dood daar dat wij dit marteling noemen
pi_43638119
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Tot er wat militairen gaan praten..... De kans is vrij groot dat er maandag of dinsdag meer feiten komen.
Timing noemt men dat.....
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
pi_43638121
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:25 schreef Gebleekte het volgende:
Marteling

De Taliban lacht zich dood daar dat wij dit marteling noemen
Boeiend, Nederlandse militairen hebben zich gewoon te houden aan de instructies die zij meekrijgen uit Den Haag.
pi_43638225
Martelen mag niet, zo simpel is het, wel supertriest dat er hier dan weer apen zitten die het goed gaan praten .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:31:45 #109
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43638241
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:31 schreef du_ke het volgende:
Martelen mag niet, zo simpel is het, wel supertriest dat er hier dan weer apen zitten die het goed gaan praten .
Dit is toch geen martelen man.
pi_43638252
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:27 schreef Toad het volgende:

[..]

Boeiend, Nederlandse militairen hebben zich gewoon te houden aan de instructies die zij meekrijgen uit Den Haag.
Juist zo simpel is het. En als tegen overtredingen daarvan niet afdoende wordt opgetreden wordt het vanzelf een politieke zaak. Met politieke verantwoordelijken.
pi_43638278
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dit is toch geen martelen man.
Oh het is een manier van omgaan met gevangen zoals we hebben afgesproken ?
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:34:46 #112
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43638348
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:31 schreef du_ke het volgende:
Helemaal mee eens. Martelen mag NOOIT. Het is simpelweg onmenselijk. Maar volgens de Koninklijke Marechaussee zijn er geen strafbare feiten gepleegd. Dat wekt toch een beetje de indruk dat de Azijnbode van een mug een olifant heeft gemaakt.
Pugna Pro Patria
pi_43638386
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:23 schreef PJORourke het volgende:
Opzetje van de linkse media dit. Net als de zogenaamde "corruptie" van Annemarie Jorritsma in 2002. Nooit wat van bewezen.
nooit bewezen

ze speelde haar eigen bouwbedrijf opdrachten toe ik noem dat gewoon corruptie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_43638392
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:34 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Martelen mag NOOIT. het is simpelweg onmenselijk. Maar volgens de Koninklijke Marechaussee zijn er geen strafbare feiten gepleegd. Dat wekt toch een beetje de indruk dat de Azijnbode van een mug een olifant heeft gemaakt.
Wat is in hemelsnaam de azijnbode?

En naar wat ik op de radio hoorde kwam het toch wel in de buurt van martelen?

Maar het lijkt me zinniger dat er eerst een onderzoek volgt voor we vrij of schuldig gaan pleiten. Als het wel waar is lijkt dit me namelijk een zeer ernstige zaak.
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:39:05 #115
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43638500
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar het lijkt me zinniger dat er eerst een onderzoek volgt voor we vrij of schuldig gaan pleiten. Als het wel waar is lijkt dit me namelijk een zeer ernstige zaak.
Azijnbode = Volkskrant
Pugna Pro Patria
pi_43638523
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

idd.

Als de KMAR het mee vond vallen zullen het ook wel niet abu graib toestanden zijn geweest.

En men moet ook niet te naief zijn om te denken dat daar een standaard politie verhoor wordt toegepast,.
pi_43638533
waar is SP3C trouwens
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:40:50 #118
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43638536
quote:
Mensenrechtenorganisatie Amnesty International is ook voorzichtig met haar eerste oordeel. "In juridische zin is er sprake van een onmenselijke behandeling, maar het gaat veel te ver om nu al van marteling te spreken", stelt Lars van Troost, woordvoerder van Amnesty. Volgens hem moet onder meer eerst duidelijk zijn hoe lang de methodes zijn toegepast.
Pugna Pro Patria
pi_43638715
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is wel een hele rappe conclusie. Het zal nu gaan over de vraag waarom Kamp het kabinet niet heeft ingelicht en over de definitie van misdrijf/marteling. Het lijkt wat raar dat de marechaussee dat zelf heeft vastgesteld, lijkt mij dat het via het OM had moeten lopen.
pi_43638806
quote:
Kamp: geen strafbare feiten (2)

KABINET - IRAK

N i e u w bericht, meer gegevens

DEN HAAG (ANP) - De Koninklijke Marechaussee heeft wel degelijk onderzoek verricht naar de behandeling van verdachten door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Volgens de marechaussee was er geen sprake van strafbare feiten. Dat zei minister Henk Kamp (Defensie) vrijdag na afloop van de ministerraad.

Desondanks zal een onafhankelijke commissie worden ingesteld om de kwestie te onderzoeken. De commissie zal tevens kijken of betrokkenen, inclusief de minister zelf, op de juiste wijze met informatie zijn omgegaan.

De minister bevestigde dat de MIVD'ers bij hun verhoren gebruik hadden gemaakt van skibrillen. Volgens zijn informatie gebeurde dit om te voorkomen dat de verdachten hun verhoorder zouden kunnen herkennen.

Dit hoeft volgens hem niet per se strafbaar te zijn. Ook het gebruik van harde muziek tijdens de verhoren was bekend. Dit gebeurde om te voorkomen dat verdachten in de cellen onderling met elkaar zouden communiceren tijdens de ondervragingen. Er zou ook met water zijn gegooid, maar ook dat hoeven op zich geen strafbare feiten te zijn.
Het is wachten op foto's en een militair die uit de school klapt.
pi_43638837
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is wel een hele rappe conclusie. Het zal nu gaan over de vraag waarom Kamp het kabinet niet heeft ingelicht en over de definitie van misdrijf/marteling. Het lijkt wat raar dat de marechaussee dat zelf heeft vastgesteld, lijkt mij dat het via het OM had moeten lopen.
dat is toch de taak van de marechausee? Lijkt me dus niks mis mee, of ze het bij het juiste eind hadden is nog te bezien.

Wel opvallend was dat het nieuws vanochtend meldde dat de marechaussee hier niks mee gedaan had, nu blijkt het toch anders te zijn.
pi_43638842
Heel ander bericht over Amenstty
quote:
Amnesty geschokt door vermeende martelingen in Irak

IRAK

AMSTERDAM (ANP) - Amnesty International heeft vrijdag gezegd geschokt te zijn door de berichtgeving over mogelijke marteling van tientallen gevangenen in Irak door Nederlandse militairen. De mensenrechtenorganisatie wil van het ministerie van Defensie weten of de legerleiding maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen.

Amnesty: ,,In het debat over de missie naar Uruzgan eerder dit jaar speelde zorg over behandeling van gevangenen door andere staten, met name de VS, een belangrijke rol. De berichten die nu naar buiten komen over het Nederlandse leger zijn in het licht van die zorg bizar.''
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:00:33 #123
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43638883
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:32 schreef du_ke het volgende:
Oh het is een manier van omgaan met gevangen zoals we hebben afgesproken ?
Nee. Te harde, misschien wel verboden ondervragingstaktieken. Maar ga niet smijten met grote woorden die niet van toepassing zijn. Dat is gewoon campagneretoriek. En de timing ook.
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:02:18 #124
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43638919
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nooit bewezen

ze speelde haar eigen bouwbedrijf opdrachten toe ik noem dat gewoon corruptie
De onderzoekscommissie pleitte haar volledig vrij.
pi_43639018
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:51 schreef SCH het volgende:

[..]

daar is de marechaussee toch voor of wil jij weer eric O. toestanden.
Het enige wat ze hadden moeten doen is het melden aan de ministers/tweede kamer.
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:12:53 #126
572 Sniper
Gull Catcher
pi_43639137
quote:
Waarschijnlijk zal het net als al die andere opzetjes (Steun Saddam! Betaal meer belasting!) het effect van een boemerang hebben. Binnen eigen parochie doet zo'n "martel" verhaal het natuurlijk uitstekend, de man op straat haalt zijn schouders op: binnen de door links in verkiezingstijd gehanteerde definitie moeten alle studenten verenigingen terecht staan wegens foltering tijdens de ontgroening. En als kabouter Bos dan als klap op de vuurpijl schuimbekkend de doofpot (een favoriet PvdA attribuut) tevoorschijn tovert weet de niet rabiaat linkse kiezer genoeg. Alweer een flauw verkiezingsstuntje van links. Hoe radeloos moet je zijn als je het van dit soort dingen moet hebben in je campagne?
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:15:26 #127
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43639189
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:57 schreef SCH het volgende:
Heel ander bericht over Amenstty
Geen nieuws dus.
pi_43639210
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

daar is de marechaussee toch voor of wil jij weer eric O. toestanden.
Het enige wat ze hadden moeten doen is het melden aan de ministers/tweede kamer.
Dat hebben ze toch gedaan? Het lijkt me niet nodig dat Kamp de kamer inlicht als de marechaussee heeft vastgesteld dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd.
pi_43639249
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:57 schreef Chewie het volgende:
dat is toch de taak van de marechausee? Lijkt me dus niks mis mee, of ze het bij het juiste eind hadden is nog te bezien.
Zo kan je wel je eigen straatje goed schoon houden natuurlijk. Het OM had er bij betrokken moeten worden.
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:23:58 #130
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43639342
quote:
Kamp: MIVD overtrad regels niet bij verhoren

vrijdag 17 november 2006 15:11

De Koninklijke Marechaussee heeft bij een onderzoek naar mogelijke overtredingen tijdens het verhoren van Iraakse gevangenen in 2003 door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) geen strafbare feiten kunnen ontdekken.

Henk Kamp
Volgens minister Kamp zijn er bij het verhoren van Iraakse gevangenen geen strafbare feiten gepleegd
Voorspel de uitslag

Elsevier en ilocal verkiezingschallenge
Voorspel nu via Elsevier de uitslag van de verkiezingen en maak kans op tal van mooie prijzen
www.verkiezingschallenge.nl

Minister Henk Kamp van Defensie (VVD) verklaarde na afloop van de wekelijkse ministerraad dat een nog in te stellen onafhankelijke commissie van deskundigen zich desondanks toch over de 'kwestie-Irak' zal buigen.

Voorbarig
De commissie zal volgens Kamp 'zo spoedig mogelijk' worden ingesteld, en gaat twee zaken onderzoeken. Ten eerste moet er een 'volledig en juist beeld van de gebeurtenissen worden geschetst.' Vervolgens moet boven water komen 'op welke wijze de betrokkenen met de voor hun beschikbare informatie zijn omgegaan,' zei Kamp.

Ook CDA-minister Maria van der Hoeven pleitte vanochtend al voor een onafhankelijk onderzoek naar de gebeurtenissen. De linkse oppositiepartijen eisten een diepgaand parlementair onderzoek naar de gebeurtenissen. Regeringspartijen VVD en CDA vonden dit echter voorbarig.

Beschuldigingen
De Volkskrant schreef vanochtend dat Nederlanders Irakezen hadden 'gemarteld', naar aanleiding van beschuldigingen die de Nederlandse bataljonscommandant in Irak in 2003 had geuit tegen de Koninklijke Marechaussee.

Iraakse verdachten zouden onder meer wakker zijn gehouden met behulp van koud water, en ze moesten skibrillen dragen. De beschuldigingen zouden niet zijn gemeld aan het Openbaar Ministerie.

Volgens informatie waar Kamp over beschikt, werden de skibrillen gebruikt zodat verdachten hun verhoorder konden herkennen. Ook bevestigt de minister het gooien met water naar verdachten, maar dit hoeft volgens hem niet strafbaar te zijn.

'Begrijpelijk'
Hoogleraar internationaal recht Willem van Genugten noemde de vermeende overtredingen direct 'martelingen.' Jurist en emeritus hoogleraar Frits Kalshoven zei vanochtend echter dat de overtredingen van de MIVD-functionarissen 'op het oog helemaal niet onder marteling vallen.' Dat Defensie de zaak intern afhandelde noemde hij dan ook 'begrijpelijk' voor Radio 1.

Door Robbert de Witt
www.elsevier.nl

Zo. Van dit campagnerelletje zijn we ook af.
pi_43639372
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Zo kan je wel je eigen straatje goed schoon houden natuurlijk. Het OM had er bij betrokken moeten worden.
Hoe kom je daarbij? OM wordt niet automatisch betrokken bij het leger en dan nog gaat het om af op de opsporingsbeambten in dit geval dus de marechaussee.
pi_43639797
Waarom stel je een commissie in als er niks aan de hand is?

Het wordt weer handig weggemasseerd door de regering, zoals gewoonlijk bij dit soort dingen.
Zaken die op het randje van marteling hangen, kun je toch niet zomaar wegrelativeren zonder het OM in te schakelen.

Het is natuurlijk heel merkwaardig om dit soort methoden toe te passen zonder dat de regering en de kamer het weten.
pi_43639803
quote:
Opzetje van de linkse media dit.
Inderdaad, zwaar overtrokken.
quote:
Net als de zogenaamde "corruptie" van Annemarie Jorritsma in 2002. Nooit wat van bewezen.
Met dank aan haar connecties is haar rol nooit goed onderzocht bedoel je.

Aan haar gespannen reakties in Zembla merk je duidelijk dat ze iets te verbergen heeft.
pi_43639874
quote:
Kamp: geen strafbare feiten gepleegd in Irak
ANP

DEN HAAG - De Koninklijke Marechaussee heeft wel degelijk onderzoek verricht naar de behandeling van verdachten door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Volgens de marechaussee was er geen sprake van strafbare feiten. Dat zei minister Henk Kamp (Defensie) vrijdag na afloop van de ministerraad.

Desondanks zal een onafhankelijke commissie worden ingesteld om de kwestie te onderzoeken. De commissie zal tevens kijken of betrokkenen, inclusief de minister zelf, op de juiste wijze met informatie zijn omgegaan.

De minister bevestigde dat de MIVD'ers bij hun verhoren gebruik hadden gemaakt van skibrillen. Volgens zijn informatie gebeurde dit om te voorkomen dat de verdachten hun verhoorder zouden kunnen herkennen.

Dit hoeft volgens hem niet per se strafbaar te zijn. Ook het gebruik van harde muziek tijdens de verhoren was bekend. Dit gebeurde om te voorkomen dat verdachten in de cellen onderling met elkaar zouden communiceren tijdens de ondervragingen. Er zou ook met water zijn gegooid, maar ook dat hoeven op zich geen strafbare feiten te zijn.

Haagse politiek reageert geschokt

De Haagse politiek heeft geschokt gereageerd op het bericht in de Volkskrant dat Nederlandse militairen in 2003 gevangenen hebben gemarteld in Irak. Minister-president Jan Peter Balkenende wil snel meer duidelijkheid hebben over de berichten dat Nederlandse officieren tientallen Iraakse gevangenen hebben mishandeld in 2003. ‘Als deze feiten kloppen, is het schokkend’, aldus Balkenende tegenover het NOS Journaal.

Minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken was niet op de hoogte van de kwestie. ‘Volstrekt nieuw’, zei hij vrijdag voor aanvang van de ministerraad. ‘Dit kan natuurlijk niet. Men mag zich nooit verlagen tot dit soort praktijken’, zei hij in reactie op de berichten.

VVD en CDA willen snel duidelijkheid van minister Henk Kamp van Defensie. VVD-Tweede Kamerlid Hans van Baalen wil onder meer weten of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. Zijn CDA collega Henk Jan Ormel van het CDA vindt ook dat Kamp snel met feiten moet komen en roept hem op om zelf een onafhankelijk onderzoek in te stellen.

Kamp wil pas in de loop van vrijdag reageren op het bericht dat Nederlandse militairen in 2003 Iraakse verdachten hebben mishandeld of zelfs gemarteld. ‘Ik kan nu geen antwoord geven, ik moet eerst beschikken over de basisfeiten’, zei hij vrijdag, kort voor de wekelijkse vergadering van de ministerraad.

De VVD-bewindsman zei dat hem in de nacht van donderdag op vrijdag is verteld dat de Volkskrant met nieuws zou komen over wangedrag van Nederlandse officieren van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD).

Links vraagt onderzoek

De PvdA, de SP en GroenLinks dringen aan op onderzoek door de Tweede Kamer zelf, maar dat wijzen CDA en VVD vooralsnog af. Ormel wil daartoe niet besluiten op basis van een krantenbericht. VVD-er Van Baalen noemt dit zelfs ‘verkiezingsretoriek’.

‘De geur van de doofpot stijgt hier op’, stelde PvdA-leider Wouter Bos vast voor Radio 1. Hij wees er op dat de zaak dateert uit 2003.

Tweede Kamerlid Frans Timmermans (PvdA) heeft vrijdag namens de PvdA aangedrongen op een parlementair onderzoek, net als de Kamerfracties van GroenLinks en de SP. ‘Er is eerder aan de Kamer verteld dat er niets aan de hand was. Blijkbaar staat ergens bij Defensie een grote doofpot. Wij moeten nu onze verantwoordelijkheid nemen.’

Timmermans is verontwaardigd over de gang van zaken. ‘We zouden dit niet doen. Geen wrede onmenselijke handelingen plegen. Of je het nu martelingen noemt of niet.’ De militairen die dit hebben gedaan, doen dit niet op eigen houtje, stelt Timmermans. ‘Wie heeft het bevel gegeven? En waarom is de minister niet op de hoogte?’

GroenLinks is geschokt en verbijsterd. De Tweede Kamerfractie vraagt zich af of Nederland is meegezogen in een Amerikaanse wijze van oorlogsvoering waarbij martelen als middel wordt geaccepteerd. Fractievoorzitter en lijsttrekker Femke Halsema dringt aan op een parlementair onderzoek en wil dat alle politieke partijen voor overleg terugkeren van verkiezingsreces.

D66 wil maandag een spoeddebat in de Tweede Kamer over de mogelijke martelingen door Nederlandse militairen in Irak. Dat heeft parlementariėr Bert Bakker vrijdag gezegd. Bakker wil het debat omdat de kwestie ‘naar het zich laat aanzien het grootste schandaal van de afgelopen tien jaar’ is. ‘Het kan niet zo zijn dat daarover geen verantwoording wordt afgelegd.’[/]

Het Openbaar Ministerie in Arnhem denkt mogelijk de hele vrijdag nodig te hebben om uit te zoeken of de mogelijke misstanden in Irak bij de afdeling Militaire Zaken bekend waren. Dat heeft een woordvoerster gezegd. Tot er meer bekend is, wil het OM niets zeggen over een eventueel strafrechtelijk onderzoek.

Geweldsinstructie

Bij eerdere incidenten in Irak ontstond onduidelijkheid over de geweldsinstructie aan de Nederlandse militairen. Het Openbaar Ministerie liet toen in een brief aan de ministers van Defensie, Justitie en Binnenlandse Zaken weten dat de geheime geweldsinstructie ‘een dienstvoorschrift is in de zin van de art. 136 en 137 van het Nederlandse Wetboek van militair strafrecht.’ Overtreding van het dienstvoorschrift leidt altijd tot vervolging.

Willem van Genugten, hoogleraar internationaal recht aan de Universiteit van Tilburg, zegt in de Volkskrant [b]dat de handelingen volgens internationaal recht vallen onder marteling.
Emeritus-hoogleraar Frits Kalshoven, gespecialiseerd in oorlogsrecht, spreekt dit in het Radio 1 Journaal tegen. Volgens hem kan op basis van de tot nu toe bekende feiten niet over marteling worden gesproken, hoewel het gebeurde ‘niet met het recht in overeenstemming’ is.

Een woordvoerder van de Marechausseevereniging heeft in het Radio 1 Journaal gezegd verbijsterd te zijn, of het nu gaat om marteling of mishandeling. ‘Beide handelingen zijn strafbaar.’

De militaire vakbond AFMP gaat ervan uit dat het ministerie van Defensie al langer op de hoogte is geweest van mogelijke martelingen door Nederlandse militairen in Irak. ‘Leidinggevenden hadden destijds meteen moeten ingrijpen’, aldus voorzitter Wim van den Burg. ‘Het was blijkbaar bekend. Dit kan niet hebben plaatsgevonden zonder dat leidinggevenden op de hoogte waren. We vragen ons af wat precies de rol is geweest van de Koninklijke Marechaussee, de politieke leiding en dan met name minister Henk Kamp van Defensie.’
Even een update. De marechaussee lijkt wel wat alleen te staan in de gedachte dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd. Volgens mij zijn mishandelingen gewoon strafbaar, dus ik snap ook niet zo goed waarom ze die conclusie hebben getrokken.
pi_43639929
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:40 schreef SCH het volgende:
Waarom stel je een commissie in als er niks aan de hand is?
Dat gebeurt toch vaker dat er achteraf nog een onderzoek ingesteld wordt?
quote:
Het wordt weer handig weggemasseerd door de regering, zoals gewoonlijk bij dit soort dingen.
Zaken die op het randje van marteling hangen, kun je toch niet zomaar wegrelativeren zonder het OM in te schakelen.

Het is natuurlijk heel merkwaardig om dit soort methoden toe te passen zonder dat de regering en de kamer het weten.
Wat wordt er weggemasseerd? Marechausse concludeerde in eerste instantie dat er geen sprake was van strafbare feiten dan lijkt mij de noodzaak er ook niet om de kamer daarvan in te lichten. Als later blijkt dat het mischien toch over het randje was dan komt er een onderzoek. Dat is toch bij elke strafzaak het geval en daar wordt de kamer toch ook niet altijd over ingelicht?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2006 16:47:38 ]
pi_43640065
quote:
De militairen die dit hebben gedaan, doen dit niet op eigen houtje, stelt Timmermans. ‘Wie heeft het bevel gegeven?
Nogal naief van Timmermans, alsof het zo onrealistisch is dat een gefrustreerde bewaker een gevangene treitert.
pi_43640511
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:39 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Azijnbode = Volkskrant
Waarom kan je dat dan niet gewoon zeggen? Dit is bijna nog flauwer dan het maorijnissen .
pi_43640574
Overigens moet je bij defensie schijnbaar wel behoorlijk over de schreef gaan voor er echt ingegrepen wordt.
  vrijdag 17 november 2006 @ 17:52:19 #139
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43640682
"Nothing to see here, move along"

What's next? Hirsch Ballin: 'Nederlandse politie pleegt geen strafbare feiten'?

[ Bericht 34% gewijzigd door Yildiz op 17-11-2006 18:10:48 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_43641373
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat gebeurt toch vaker dat er achteraf nog een onderzoek ingesteld wordt?
Als je het eerst drie jaar stil houdt terwijl je wel op de hoogte bent? Dat gaat er bij mij niet in.
quote:
Wat wordt er weggemasseerd?
Zo'n onderzoek is een vorm van wegmasseren en het verklaren dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd is voorbarig.
quote:
Marechausse concludeerde in eerste instantie dat er geen sprake was van strafbare feiten dan lijkt mij de noodzaak er ook niet om de kamer daarvan in te lichten.
De enige instantie in ons land die dat kan beoordelen is het OM.
quote:
Als later blijkt dat het mischien toch over het randje was dan komt er een onderzoek. Dat is toch bij elke strafzaak het geval en daar wordt de kamer toch ook niet altijd over ingelicht?
Het had toch meteen duidelijk kunnen zijn dat het tegen het recht was. Bovendien gaat het hier niet om zomaar iets maar om een zaak waar door de kamer veelvuldig en vaak bezorgd over gereageerd is. Dan is het toch vreemd dat Kamp collega's en kamer niet inlicht.

Bovendien zitten er veel haken en ogen aan het verhaal. Ik vind de uitleg over de gebruikte methodes op zijn minst merkwaardig en in ieder geval niet overtuigend. Bovendien ligt het vast dat Nederland daar helemaal geen gevangenen vasthoudt maar direct overdraagt aan de Britse troepen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 19:39:23 #141
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43641772
Frits Wester heeft rondgebeld. Conclusie:

Storm in een glas water
Pugna Pro Patria
pi_43641795
Ik mag toch hopen dat het spoeddebatje dat D66 koste wat kost wil houden niet doorgaat, mierengeneuk.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  vrijdag 17 november 2006 @ 19:46:43 #143
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43641871
Zie je weer eens hoe ver de partijkrant van de PvdA wil gaan om de verkiezingen te winnen...
pi_43641943
Nee, dan de voorlichter van het CDA die is uitgeleend aan RTL4, die is pas serieus bezig.

Maar wuif het allemaal weg hoor, das niet verrassend.
  vrijdag 17 november 2006 @ 19:55:18 #145
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43641977
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 19:52 schreef SCH het volgende:
Nee, dan de voorlichter van het CDA die is uitgeleend aan RTL4, die is pas serieus bezig.

Maar wuif het allemaal weg hoor, das niet verrassend.
Ga eens naar de Gevangenpoort, kijk eens rond. Dat was marteling. Daar liggen geen stofbrillen.

Dit, op de vrijdag voor de verkiezingen, zo dat men lekker het hele weekend kan blijven papagaaien, is propaganda, en nog eens een hele oude koe ook.
pi_43642163
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 13:37 schreef Scorpie het volgende:
Maar goed, er moet natuurlijk wel een onderzoek komen.
wat moet er onderzocht worden dan?
..///
pi_43642261
Het is ook weer wat. De Nederlandse regering stuurt het leger naar Irak om daar 'verdachten te verhoren' om "te voorkomen dat er aanslagen op het Nederlandse leger worden gepleegd'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 17 november 2006 @ 20:19:15 #148
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43642301
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 20:16 schreef onemangang het volgende:
Het is ook weer wat. De Nederlandse regering stuurt het leger naar Irak om daar 'verdachten te verhoren' om "te voorkomen dat er aanslagen op het Nederlandse leger worden gepleegd'.
Uh, nee. Maar als je er zit moet je wel wat aan inlichtingen en veiligheid doen. Je wilt toch wat bereiken?
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:02:47 #149
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43642922
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 19:46 schreef PJORourke het volgende:
Zie je weer eens hoe ver de partijkrant van de PvdA wil gaan om de verkiezingen te winnen...
Pugna Pro Patria
pi_43643303
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 20:19 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Uh, nee. Maar als je er zit moet je wel wat aan inlichtingen en veiligheid doen. Je wilt toch wat bereiken?
Frankrijk en Duitsland hebben uiteindelijk meer bereikt. Door de inval in Irak niet te steunen en geen troepen te sturen. Daar had Balkenende naar moeten luisteren ipv de reet van Bush te likken. Weet je nog de aanleiding van die oorlog? Omdat Hussein massavernietigingswapens zou verbergen.... Duh. Als Balkenende ballen had, dan zaten er geen militairen in Irak. We hebben daar ook niets te zoeken. Ook niet in Afghanistan, overigens.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:26:02 #151
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43643446
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:19 schreef onemangang het volgende:
Frankrijk en Duitsland hebben uiteindelijk meer bereikt.
Wat hebben ze daar dan bereikt? Niks toch?
quote:
Door de inval in Irak niet te steunen en geen troepen te sturen.
Lekker de westerse wereld verdelen door te buigen voor hun eigen belangen aldaar.
quote:
Daar had Balkenende naar moeten luisteren ipv de reet van Bush te likken.
Ooit de mogelijkheid bekeken dat ze het inhoudelijk eens waren? Dat reetlik-argument is wel heel stupide.
quote:
Weet je nog de aanleiding van die oorlog? Omdat Hussein massavernietigingswapens zou verbergen.... Duh.
Op basis van een consensus onder de westerse inlichtingendiensten. Ook de Franse.
quote:
Als Balkenende ballen had, dan zaten er geen militairen in Irak.
Dat zou juist slap buigen zijn voor links. Niet opkomen voor je idealen.
quote:
We hebben daar ook niets te zoeken. Ook niet in Afghanistan, overigens.
Links isolationisme als symptoom van Bush Derangement Syndrom. Als Clinto voor was geweest, was links NL dat ook geweest.

Darfur laten we ook stikken, waarschijnlijk omdat de daders moslim zijn. Moslims zijn zielig, jeweettoch?
pi_43644655
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:57 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Balkenende heeft verklaard dat hij van deze zaak nog NOOIT had gehoord. Dan moet je hem toch kunnen geloven?! Minister Kamp is degene die een probleem heeft.
Ik geloof Balkenende ook wel. Het gaat idd om Kamp.

Maar ik vind het nu wel een rare zaak worden. Hoe kan het dat Kamp nu wel een onderzoek start en 3 jaar geleden niet. En moet links hier nu wel zo mee de verkiezingen in knallen, het is wel errug gevoelig en kan snel 'smaakloos' worden. En hoe kan het dat zoiets 3 jaar in de doofpot blijft en 5 dagen voor de verkiezingen via de Volkskrant uitlekt.

Op dit moment ben ik eigenlijk het meest geļnteresseerd in de waarheid, de electorale gevolgen zijn ondergeschikt. Ik wil echt weten wat daar is gebeurd.
  vrijdag 17 november 2006 @ 22:11:58 #153
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43644756
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Op basis van een consensus onder de westerse inlichtingendiensten. Ook de Franse.
[..]
Op de rest ga ik even niet in, maar dit is in ieder geval verre van juist.

Het was juist tekenend dat onze eigen MIVD, samen met andere Europese inlichtingendiensten een heel andere mening hadden dan de amerikaanse, betreffende de WMD's. Ook toendertijd ja.

Echter, Balkenende zei bewijs gezien te hebben, en dat dat genoeg reden was. Deze 'fatsoenlijke' man hebben we maar vertrouwd, en nu wil hij, ook niet na aandringen, vertellen wat die informatie was.
Ergens gebruikt het een argument als 'belang van veiligheidsdiensten'.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_43646655
Nieuws: het Openbaar Ministerie heeft er wel degelijk naar gekeken, dus niet alleen de marechaussee.
quote:
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft in 2003 van de marechaussee informatie overgedragen gekregen over de omstreden verhoren door Nederlande militairen in Irak. Dat heeft een woordvoerder van het OM vrijdagavond gezegd.

Het OM onderzocht de informatie maar zag toentertijd geen aanleiding voor een strafrechtelijk onderzoek. "In 2003 was het advies van de marechaussee dat er wat haar betreft geen reden was voor een strafrechtelijk onderzoek", aldus de woordvoerder.

"Daarna is het OM aan de slag gegaan met een eigen onderzoek, ook daarvan was de conclusie dat er geen aanleiding was voor een strafrechtelijk onderzoek." De woordvoerder wilde verder niet ingaan op details over de informatie van de marechaussee en het eigen onderzoek van justitie.

Of dat strafrechtelijk onderzoek nu wel zou moeten volgen is nog onduidelijk. "Minister Kamp heeft nu een onafhankelijk onderzoek aangekondigd. Daar wordt het OM bij betrokken. Ik wil niet vooruitlopen op dat onderzoek. We wachten op de uitkomsten daarvan."
Nu.nl
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  zaterdag 18 november 2006 @ 00:57:15 #155
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_43647214
kortom, doorzichtig politiek trucje van de volkskrant.

harde muziek is marteling? ja, als het celine dion is....
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_43647558
Dit is geen martelen, dus vandaar dat men hier niet van gehoord had in Den Haag en dit 'nieuws' als een schokgolfje het land door gaat. Er is niks aan de hand, we spreken pas van martelen, of horen daarvan te spreken, zodra iemand met zijn anus op een stok wordt gehesen. Minstens.

En daarnaast, als ze een paar van die eikels die hinderlagen aan het leggen waren hebben opgepakt en op deze manier hebben ondervraagd, had er van mij nog wel wat meer mogen gebeuren.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_43647631
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 01:17 schreef Steeven het volgende:
En daarnaast, als ze een paar van die eikels die hinderlagen aan het leggen waren hebben opgepakt en op deze manier hebben ondervraagd, had er van mij nog wel wat meer mogen gebeuren.
"One man's terrorist is another man's freedom fighter."

Halsema had groot gelijk toen ze vanavond in Pauw & Witteman sprak over de pretenties waarmee de 'coalition' de mensen in Irak wel even zou vertellen hoe met met elkaar om hoort te gaan en hoe belangrijk de mensenrechten wel niet zijn.
pi_43647752
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 01:22 schreef Tirion het volgende:

[..]

"One man's terrorist is another man's freedom fighter."

Halsema had groot gelijk toen ze vanavond in Pauw & Witteman sprak over de pretenties waarmee de 'coalition' de mensen in Irak wel even zou vertellen hoe met met elkaar om hoort te gaan en hoe belangrijk de mensenrechten wel niet zijn.
Zeg dat maar tegen de soldaten die ternauwernood uit een hinderlaag zijn gelopen. Je gaat mij niet vertellen dat Nederlandse soldaten ook maar enig kwaad in de zin hebben gehad daar, gezien de wederopbouwtaken die ze hebben uitgevoerd. Sommige linkse politici klagen steen en been over het welzijn van mensen in oorlogslanden, maar zodra er ingegrepen moet worden staan ze langs de zijlijn, nog steeds te klagen. En de situatie van de getroffen mensen wordt daar niet bepaald beter van. Nederlandse inbreng dankzij het huidige kabinet daarentegen wel .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 18 november 2006 @ 02:18:04 #159
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_43648501
De Iraakse ambassadeur weet het goed te verwoorden.
pi_43649100
Men ziet hoeveel ophef er kan komen van gevangenen maken. Eigenlijk is het ontzettend huichelachtig en laf van onze regering en parlement om gevangenen over te dragen, zodat wij er vanaf zijn en niet in dit soort zaken betrokken worden.
In Afghanistan laten ze het Afghaanse leger de arrestaties verrichten, zodat men z'n handen in onschuld kan wassen.
  zaterdag 18 november 2006 @ 09:03:36 #161
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43650299
Nu ook duidelijk is geworden dat het OM geen strafbare feiten heeft ontdekt, is dit verhaaltje natuurlijk definitief ten einde. Dat spoeddebat maandag is een links toneelstukje om dit kabinet nog eens door het slijk te halen.
Pugna Pro Patria
  zaterdag 18 november 2006 @ 11:14:24 #162
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_43651787
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Ernstige overtredingen van soldaten die onder de pet worden gehouden? Man, dit is echt heel ernstig.
er is niets strafbaars gebeurd, dit wordt ook door het OM bevestigd vandaag. Verder zijn de gebruikte verhoormethodes standaard. Blindoeken is gewoon de policy en ook het spelen van muziek om te voorkomen dat medegevangenen kunnen meeluisteren tijdens het verhoor is gewoon de normale policy. Dat ze onder de douche zijn gezet zal wellicht zijn geweest om ze te wassen.

Ik snap werkelijk de commotie niet aangzien er niets is gebeurd dat niet door de beugel kan. daar is geen onderzoek voor nodig. UIteraard zijn in oorlogsgebied de technieken wat hardhandiger, maar dat is niet meeer dan logisch omdat je je ook moet realiseren dat je alles op alles moet zetten om informatie uit die terroristen te krijgen omdat je er bloedvergieten van je eigen mensen mee kan voorkomen.

Ik denk dat de documantaire van as maandag over de Nederlandse commando's strijdend met de taliban zij aan zijmet de amerikanen veel meer stof zal doen opwaaien. Deze storm in een glas water was niets meer dan goedkope linkse verkiezingsretoriek. Ik hoop dan ook dat de linkse partijen hiervoor zullen worden afgestraft.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 18 november 2006 @ 11:18:16 #163
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43651850
quote:
OM onderzocht wangedrag in 2003 wel

Het Openbaar Ministerie heeft in 2003 het gedrag van Nederlandse militairen bekeken, maar zag geen aanleiding voor een strafrechtelijk onderzoek. De marechaussee was eerder al tot dezelfde conclusie gekomen.

Gisteren ontstond ophef toen het erop leek dat het OM niet op de hoogte was gesteld van het wangedrag in Irak. De oppositie eiste daarom een parlementair onderzoek.

Minister Kamp besloot gisteren een onafhankelijke commissie in te stellen die nog eens nagaat wat er precies is gebeurd bij het verhoren van Iraakse gevangenen in Al Muthanna in 2003.
Pugna Pro Patria
pi_43652041
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:19 schreef onemangang het volgende:

[..]

Frankrijk en Duitsland hebben uiteindelijk meer bereikt. Door de inval in Irak niet te steunen en geen troepen te sturen. Daar had Balkenende naar moeten luisteren ipv de reet van Bush te likken. Weet je nog de aanleiding van die oorlog? Omdat Hussein massavernietigingswapens zou verbergen.... Duh. Als Balkenende ballen had, dan zaten er geen militairen in Irak. We hebben daar ook niets te zoeken. Ook niet in Afghanistan, overigens.
De echte reden was natuurlijk de regio de macht van de VS laten zien maar ze hebben zich in de voet geschoten.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 11:30:09 #165
862 Arcee
Look closer
pi_43652067
quote:
Kamp:links trok te snel conclusies

` Minister Kamp vindt dat de linkse
oppositie veel te snel conclusies heeft
getrokken in de affaire over het gedrag
van Nederlandse militairen in Irak.

Gisteren eiste de oppositie direct een
parlementair onderzoek,nog voordat de
regering gereageerd had op de berichten
van wangedrag in Irak.PvdA-leider Bos
noemde het onbegrijpelijk dat minister
Kamp al drie jaar van het wangedrag
wist,het niet naar buiten bracht en er
nu nog onderzoek naar doet.Hij noemde
Kamp geen knip voor de neus waard.

Kamp spreekt tegen dat er zaken in de
doofpot zijn gestopt.Alle feiten zijn
bekend en onderzocht,aldus de minister.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_43652105
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 02:18 schreef Zwansen het volgende:
De Iraakse ambassadeur weet het goed te verwoorden.
wat zei die dan
  zaterdag 18 november 2006 @ 11:35:29 #167
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_43652163
Wakker houden ging het toch over? Dit is wel degelijk marteling.

Maar ff the big picture:
- we gaven politieke (dus GEEN militaire) steun aan de oorlog in Irak
- toen gingen er NL militairen heen om 'op te bouwen' en we zouden géén gevangenen nemen
- nu hebben we opeens gevangenen gehad, en die al dan niet gemarteld.

WTF echt!

Verder is er in NL nog steeds geen afstand genomen van de Irak oorlog. Een oorlog die achteraf gezien gevoerd is op basis van redenen die weerlegd zijn. En iedereen vind dat wel okee ofzo. Onbegrijpelijk.

O en daarbij: het gaat echt lekker met die opbouw in Irak. Nog maar 600 aanslagen per maand. Dat is nog niet eens 1 per uur! Ja, 'we' hebben de beschaving gebracht.
Lekker buitenlandbeleid hebben we.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 11:37:01 #168
862 Arcee
Look closer
pi_43652212
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat zei die dan
Dat hij zich veel meer zorgen maakt of wat er dagelijks in Irak gebeurt dan dat wat de Nederlanders mogelijk gedaan hebben.

En hij noemde het geen martelen maar dwingen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 18 november 2006 @ 11:54:15 #169
572 Sniper
Gull Catcher
pi_43652609
De timing: belabberd. Iedere Joe Schmo prikt hier genadeloos doorheen: verkiezingsstuntje.

De kwalificatie "marteling" : volledig ongeloofwaardig. Studentenverenigingen lachen erom tijdens de ontgroening.

De reactie: compleet over the top. Zelden vertoonde schuimbekkerij. Parlementaire enquete, doofpot? Kamp was op de hoogte van feiten die door marechaussee en OM als niet strafbaar zijn gekwalificeerd. Desondanks had hij ze volgens links aan de grote klok moeten hangen. Tja. Zie timing.

Lekker veilig, vanuit de comfortabele sofa over de ruggen van onze soldaten die in levensgevaarlijke omstandigheden hun werk moeten doen proberen te scoren.

Weer zo'n links crofty bommetje dat in eigen gezicht uit elkaar spat..
  zaterdag 18 november 2006 @ 11:59:07 #170
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43652740
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 11:35 schreef ErikT het volgende:
Wel nee. Hoe moet je anders iemand ondervragen? Met thee en baklava?
pi_43652830
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 11:35 schreef ErikT het volgende:
Het staat helemaal niet vast welke feiten er zich daar hebbn voorgedaan, maar desondanks meent de Volkskrant een voorschot op het eindoordeel te kunnen nemen. In elk geval is de winst hiermee wel dat een onafhankelijk omderzoek aan het licht zal brengen waar Nederlandse militairen over de schreef zijn gegaan.
quote:
Maar ff the big picture:
- we gaven politieke (dus GEEN militaire) steun aan de oorlog in Irak
- toen gingen er NL militairen heen om 'op te bouwen' en we zouden géén gevangenen nemen
- nu hebben we opeens gevangenen gehad, en die al dan niet gemarteld.
Je praat nu alleen over de PvdA die over Irak haar 'wij zijn tegen'-'wij zijn voor', 'tegen'-'of toch voor?','we verlenen alleen politieke steun, geen militaire, maar we laten onze jongens en meisjes niet in de steek'-standpunt verkondigde.
Het kabinetsbesluit inzake Irak is ondanks het gezwalk van de PvdA door de Kamer gesteund. Ik geloof dat alleen Groen Links tegen had gestemd.

Bovendien was het een stabilisatiemissie om ervoor te zorgen dat er een herstel kon zijn van veiligheid en stabilisatie.
quote:
Verder is er in NL nog steeds geen afstand genomen van de Irak oorlog. Een oorlog die achteraf gezien gevoerd is op basis van redenen die weerlegd zijn. En iedereen vind dat wel okee ofzo. Onbegrijpelijk.

O en daarbij: het gaat echt lekker met die opbouw in Irak. Nog maar 600 aanslagen per maand. Dat is nog niet eens 1 per uur! Ja, 'we' hebben de beschaving gebracht.
Lekker buitenlandbeleid hebben we.
De Nederlandse bijdrage aan de Irakoorlog is bescheiden, maar nuttig geweest en heeft nooit een offensief karakter gekend, dus ik kan het me voorstellen dat militair gezien er geen afstand wordt gedaan van de doelen die beoogd waren.
Enkel op politiek niveau, wat mij betreft, lijkt het me wel interessant te weten wat nu precies de doorslag is geweest de unilaterale actie van de Amerikanen politiek te steunen. Nu is het enkel gissen of het S. Hussein is geweest, of het negeren van de VN-resoluties, 'het gehannes' met de wapeninspecteurs, etc.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:03:58 #172
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_43652876
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 11:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wel nee. Hoe moet je anders iemand ondervragen? Met thee en baklava?
Wat zou je ervan zeggen dat je je een jaar gaat ontwikkelen op zo'n beetje alle gebieden. Ik noem filosofie, psychologie, economie een beetje wiskunde eventueel.
En dat je dan wat beter beslagen ten ijs kan komen in discussies. Want je onwetendheid op alle fronten spat iedere keer van je reacties af.

edit: geschiedenis kan ook wel helpen
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:05:59 #173
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43652944
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 12:03 schreef ErikT het volgende:
Wat zou je ervan zeggen dat je je een jaar gaat ontwikkelen op zo'n beetje alle gebieden. Ik noem filosofie, psychologie, economie een beetje wiskunde eventueel.
Zegt ie tegen een afgestudeerd wiskundige.
quote:
edit: geschiedenis kan ook wel helpen
Je zou ook gewoon een normaal weerwoord kunnen beiden in plaats van een ad hominem.
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:12:23 #174
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_43653137
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 12:05 schreef PJORourke het volgende:

Zegt ie tegen een afgestudeerd wiskundige.
Dat weet je dan goed te verbergen. Van jou zou ik een bepaald overzicht verwachten.
quote:
Je zou ook gewoon een normaal weerwoord kunnen beiden in plaats van een ad hominem.
Ik moet normaal reageren op: "Hoe moet je ze dan ondervragen? Met thee en baklava?"
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:18:28 #175
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43653279
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 12:12 schreef ErikT het volgende:
Dat weet je dan goed te verbergen. Van jou zou ik een bepaald overzicht verwachten.
Overzicht is geen probleem. Wat wel een punt is dat linkse mensen andersdenkenden graag "dom" noemen. Niet zo chic.
quote:
Ik moet normaal reageren op: "Hoe moet je ze dan ondervragen? Met thee en baklava?"
Ja. Wakker houden, met water gooien, of stofbrillen opzetten zijn mijlen ver verwijderd van nagels trekken, radbraken, chinese water torture, barbecuen of ledematen stuk voor stuk afhakken. Het zijn harde, psychologische drukmiddelen, mogelijk verboden. Maar martelen is het niet.
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:22:43 #176
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_43653389
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 12:18 schreef PJORourke het volgende:
Overzicht is geen probleem. Wat wel een punt is dat linkse mensen andersdenkenden graag "dom" noemen. Niet zo chic.
Ik noemde je onwetend. Dat is heel iets anders dan dom.
quote:
Ja. Wakker houden, met water gooien, of stofbrillen opzetten zijn mijlen ver verwijderd van nagels trekken, radbraken, chinese water torture, barbecuen of ledematen stuk voor stuk afhakken. Het zijn harde, psychologische drukmiddelen, mogelijk verboden. Maar martelen is het niet.
Je hebt dus echt geen idee wat wakker gehouden worden met een mens doet. Dan houdt de discussie een beetje op he. En dan verzandt het in semantiek. Lekker makkelijk.
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:25:11 #177
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43653449
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 12:22 schreef ErikT het volgende:
Je hebt dus echt geen idee wat wakker gehouden worden met een mens doet.
Ik heb wel eens een ontgroening meegemaakt. En dan heb je niet de optie om te gaan praten.
quote:
Dan houdt de discussie een beetje op he. En dan verzandt het in semantiek. Lekker makkelijk.
Dat is het toch wel, want het gaat er toch om hoe je internationale verdragen interpreteert. Ik geef hier slechts mijn mening.
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:47:12 #178
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_43654108
ik heb overigens gestemd op Hans van Baalen, (ik woon in het buitenland) terwijl ik eigenlijk niet eens van plan was vvd te stemmen. Ik ben wel degelijk beinvloed door deze affaire. de initiele reacties van cda hebben mij teleurgesteld en het geschuimbek van gl,de sp en de pvda waren zum kotzen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_43654189
Leuk hoe mensen verschillen, als er 1 man is die ik zum kotzen vind is dat Hans van Baalen wel..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  zaterdag 18 november 2006 @ 12:51:33 #180
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43654220
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:26 schreef PJORourke het volgende:
Lekker de westerse wereld verdelen door te buigen voor hun eigen belangen aldaar.
O ja! .
quote:
Darfur laten we ook stikken, waarschijnlijk omdat de daders moslim zijn. Moslims zijn zielig, jeweettoch?
En ik maar denken dat we het lieten stikken omdat de slachtoffers moslim zijn. . Het schijnt dat we de Taliban ook niet aangevallen hebben. Moslims, weet je wel...

OMFG
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_43654825
Het OM heeft het gedag van de Nederlandse militairen onderzocht, maar zag geen aanleiding voor een strafrechtelijk onderzoek. Dit was dezelfde uitkomst als die van de marechaussee.
Er kan alleen geconcludeerd worden dat er een zorgvuldige procedure is gehanteerd. De ophef die de Volkskrant heeft veroorzaakt, vooral door een woord te gebruiken dat een zeer hoge lading heeft, blijkt geen pas te hebben met de realiteit.
De reacties van vooral linkse partijen vind ik ronduit wagelijk en vooral voor hun beurt uitgesproken.
pi_43655116
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:13 schreef damian5700 het volgende:
Het OM heeft het gedag van de Nederlandse militairen onderzocht, maar zag geen aanleiding voor een strafrechtelijk onderzoek. Dit was dezelfde uitkomst als die van de marechaussee.
Er kan alleen geconcludeerd worden dat er een zorgvuldige procedure is gehanteerd. De ophef die de Volkskrant heeft veroorzaakt, vooral door een woord te gebruiken dat een zeer hoge lading heeft, blijkt geen pas te hebben met de realiteit.
De reacties van vooral linkse partijen vind ik ronduit wagelijk en vooral voor hun beurt uitgesproken.
Komt ook door het ministerie en het OM zelf. Die eerst iets anders zeiden. En nu eigenlijk ook weer door Kamp die een onderzoek instelt, blijkt dat hij veel waarde hecht aan de eerdere onderzoeken.
pi_43655236
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:24 schreef Toad het volgende:

[..]

Komt ook door het ministerie en het OM zelf. Die eerst iets anders zeiden. En nu eigenlijk ook weer door Kamp die een onderzoek instelt, blijkt dat hij veel waarde hecht aan de eerdere onderzoeken.
Om een parlementair onderzoek roepen nog voordat een regeringsverklaring is uitgevaardigd vind ik ronduit wagelijk. Heb je de reactie van Bos wel gezien? 'Deze minister is geen knip voor de neus waard'.
Dat was toch echt voordat Kamp een onderzoek gelastte.
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:31:33 #184
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43655274
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:24 schreef Toad het volgende:
Als hij dat niet zou doen komt er weer gejank over een doofpot. Oh wacht, dat doet Bos nu al.
pi_43655428
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Als hij dat niet zou doen komt er weer gejank over een doofpot. Oh wacht, dat doet Bos nu al.
Dus in plaats politieke verantwoording af te leggen voor zijn ministerie gaat hij een onderzoek instellen om mogelijk kritiek van de oppositie voor te zijn? Lekkere minister ben je dan, sta dan voor je departement als je het zo vertrouwt.
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:38:56 #186
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43655468
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:37 schreef Toad het volgende:
Dus in plaats politieke verantwoording af te leggen voor zijn ministerie gaat hij een onderzoek instellen om mogelijk kritiek van de oppositie voor te zijn? Lekkere minister ben je dan, sta dan voor je departement als je het zo vertrouwt.
Nee, hij gaat eerst de feiten onderzoeken. Lijkt mij zorgvuldig.
pi_43655499
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:38 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, hij gaat eerst de feiten onderzoeken. Lijkt mij zorgvuldig.
Die reeds al zijn onderzocht door de diensten waarvoor het kabinet verantwoording voor dient af te leggen.
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:41:52 #188
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43655549
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:40 schreef Toad het volgende:
Die reeds al zijn onderzocht door de diensten waarvoor het kabinet verantwoording voor dient af te leggen.
Hij gaat onderzoeken of die hun werk wel goed gedaan hebben en of hij correct geinformeerd is.
pi_43655576
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hij gaat onderzoeken of die hun werk wel goed gedaan hebben en of hij correct geinformeerd is.
Gaan we dat nu bij ieder bericht doen uit de krant, een onafhankelijke commissie instellen, geldverspilling niet?
pi_43655613
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:40 schreef Toad het volgende:

[..]

Zo'n term als marteling is een behoorlijk beladen begrip. Het lijkt me dan ook vrij logisch dat je om misverstanden te voorkomen al je kaarten op tafel legt. Kamp heeft wat mij betreft met het gelasten van zo'n onderzoek het best mogelijke gedaan.
Het lijkt tevens erop dat jij dit odnderzoek niet ziet zitten, in de strekking van 'ze hadden het in één keer goed moeten doen'. Of is dat slechts mijn perceptie?
pi_43655639
De PvdA en SP steunen dit onderzoek, bovendien.
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:46:19 #192
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43655647
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:42 schreef Toad het volgende:

[..]

Gaan we dat nu bij ieder bericht doen uit de krant, een onafhankelijke commissie instellen, geldverspilling niet?
Nou, als het aan de linkse oppositie ligt gaan we miljoenen verspillen aan een parlementaire enquete.
Pugna Pro Patria
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:49:44 #193
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43655729
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:42 schreef Toad het volgende:
Er is nu eenmaal een politieke affaire gecreerd, ten onrechte of niet. Events, dear boy, events.
pi_43655769
Beladen begrip of niet, wanneer Kamp zijn mensen vertrouwt kan hij hierover gewoon verantwoording af leggen aan de kamer voordat hij een onderzoek instelt. Dat hij dat al bij voorbaat doet - zonder dat de kamer bij wijze van motie hierop heeft aangedrongen - wijst erop dat hij of zijn mensen niet vertrouwt, of hij aan gelegenheidspolitiek doet met het oog op de verkiezingen of er zijn andere motieven. Maar de normaal zo sterke minister Kamp komt twijfelachtig over.
quote:
Er is nu eenmaal een politieke affaire gecreerd, ten onrechte of niet. Events, dear boy, events.
Dat heeft hij nu ook wel aan zichzelf te danken.
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:56:14 #195
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43655888
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:51 schreef Toad het volgende:
Dat heeft hij nu ook wel aan zichzelf te danken.
Hoe dat dan? De Volkskrant creeert een hype op de vrijdag voor de verkiezingen.
pi_43655925
Mij lijkt het dat er voldoende Kamerleden waren die de integriteit van de minister in twijfel trokken, zelfs spraken van een doofpot (nog zo'n zeer beladen begrip), nog voordat hij een zelf een reactie kon geven op het kranteartikel dat een onafhankelijk onderzoek volledig gerechtvaardigd is.
pi_43656210
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoe dat dan? De Volkskrant creeert een hype op de vrijdag voor de verkiezingen.
De Volkskrant kan niet in z'n eentje een hype creeren. Daar doet het kabinet en de kamer aan mee door hun reacties. Ik neem aan dat in 2003 alle belletjes gingen rinkelen bij Kamp toen er onderzoek werd verricht naar mogelijke folteringen dan wel mishandelingen. Ik bedoel daarmee dat hij dit dossier toch wel erg zorgvuldig in de gaten heeft gehouden. Ik dicht hem die kwaliteiten toch wel toe. Het is een ervaren politicus en dan weet je dat dit soort dossiers politiek beladen zijn. Maar dat hij vervolgens gisteren een onafhankelijk onderzoek instelt maakt de hype alleen maar erger. Normaliter legt de minister gewoon verantwoording af voor zijn diensten, nu stelt hij eerst een onderzoek in. Dat dit komt door beladen woorden van de oppositie vind ik politiek gezien niet sterk. Je staat ergens voor of niet.
pi_43656413
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:09 schreef Toad het volgende:

[..]

De Volkskrant kan niet in z'n eentje een hype creeren. Daar doet het kabinet en de kamer aan mee door hun reacties. Ik neem aan dat in 2003 alle belletjes gingen rinkelen bij Kamp toen er onderzoek werd verricht naar mogelijke folteringen dan wel mishandelingen. Ik bedoel daarmee dat hij dit dossier toch wel erg zorgvuldig in de gaten heeft gehouden. Ik dicht hem die kwaliteiten toch wel toe. Maar dat hij vervolgens gisteren een onafhankelijk onderzoek instelt maakt de hype alleen maar erger. Normaliter legt de minister gewoon verantwoording af voor zijn diensten, nu stelt hij eerst een onderzoek in. Dat dit komt door beladen woorden van de oppositie vind ik politiek gezien niet sterk. Je staat ergens voor of niet.
De vergelijkingen met Abu Graib waren anders snel gemaakt, maar je draait het een beetje om.
Op basis van bepaalde geruchten hebben de KMAR en het OM in 2003 het gedrag van de Nederlandse militairen onderzocht en beide zijn tot de conclusie gekomen dat er geen strafrechtelijk onderzoek nodig was. Daarmee was de zaak van de geruchten afgedaan.
Gisteren creėrde de Volkskrant een affaire door over marteling te spreken, waarop de oppostie de integriteit van de minister in twijfel trok. De minister reageerde daarop met het gelasten van een onafhankelijk onderzoek.
De minister staat wat mij betreft voor duidelijk- en openheid.
pi_43656782
Maar wat draai ik kan dan om?
pi_43657012
Het onderzoek is ingesteld om achter de feiten te komen van het gedrag van de militairen, de inlichtingenstroom via de hiėrarchische lagen van het departement en de integriteit van de minister (of er wel of niet sprake is van een doofpot).
In plaats van het (veel te) snelle oordeel van de oppositie te hekelen, nog voordat een regeringsverklaring voorhanden was, bekritiseer je de oplossing die de minister aandroeg tegen de aantijgingen van hen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')