bronquote:Alle politieke partijen willen snel opheldering over de beschuldiging dat de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) de regels heeft overtreden bij het verhoren van verdachten in Irak.
Gevangenis Irak
De MIVD zou in Irak gebruik hebben gemaakt van 'hardhandige tactische ondervragingen'
Tijdens de verhoren zou geen juridisch adviseur aanwezig zijn geweest. Ook moesten verdachten een zwarte bril dragen, waardoor ze niets konden zien. Vervolgens werden ze blootgesteld aan fel licht.
De Nederlandse bataljonscommandant in Irak meldde in 2003 aan de Koninklijke Marechaussee dat functionarissen van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) internationale regels hebben overtreden bij het verhoor van verdachten. De Volkskrant noemt de overtredingen 'martelingen', maar over de precieze definitie van de overtredingen bestaat onder deskundigen grote onduidelijkheid.
Sommige Irakezen zouden wakker zijn gehouden door koud water over ze heen te gooien, en zouden zijn blootgesteld aan bijzonder hoge tonen. Het zou gaan om tientallen gevangenen, die na hun verhoor zijn overgedragen aan Britse militairen.
Verkiezingsretoriek
VVD en CDA willen snel duidelijkheid van minister van Defensie Henk Kamp (VVD) over de aard van de misstanden in Irak. Kamp zei pas vanmiddag op de kwestie te willen ingaan, nadat hij heeft kennisgenomen van alle basisfeiten.
PvdA en GroenLinks dringen aan op een parlementair onderzoek, maar VVD en CDA vinden dit voorbarig op basis van alleen een krantenbericht.
VVD-kamerlid Hans van Baalen noemt de vraag om een parlementair onderzoek, een verzoek van GroenLinks en PvdA, 'verkiezingsretoriek.' Minister-president Jan Peter Balkenende noemt de overtredingen 'schokkend, als ze kloppen.' Ook Balkenende wil snel duidelijkheid.
Marteling?
Hoogleraar internationaal recht Willem van Genugten noemt de overtredingen in de Volkskrant 'martelingen', maar het Ministerie van Defensie wil het woord 'martelingen' niet gebruiken. Verschillende kenners van het internationaal oorlogsrecht zeggen tegen Elsevier dat niet zomaar van 'marteling' mag worden gesproken, zonder de precieze omstandigheden en jurisprudentie te kennen. Emeritus hoogleraar Internationaal Recht Frits Kalshoven verklaarde vanochtend voor Radio 1 de kwalificatie van Van Genugten onzin te vinden.
Toenmalig Chef Defensiestaf Luuk Kroon zou in november 2003 op de hoogte zijn gebracht van spanningen in het Nederlandse militaire kamp als gevolg van de behandeling van gevangenen. Maar de misstanden zijn volgens de Volkskrant nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM).
Een woordvoerder van het Ministerie van Defensie heeft tegen de Volkskrant bevestigd dat er 'dingen zijn gebeurd die niet passen in de instructie,' maar kan nog niet zeggen op 'welk niveau' de overtredingen bekend waren. Binnen het Ministerie van Defensie moeten nu eerst 'alle feiten op een rijtje worden gezet.'
Zo is het.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:06 schreef R.J.P.G.HOOD het volgende:
marteling is marteling....
inderdaadquote:Op vrijdag 17 november 2006 11:06 schreef R.J.P.G.HOOD het volgende:
Het is natuurlijk wel toevallig dat het nu in het nieuws komt....
Ik hoop dat het de nekslag voor de VVD wordt...
De grens tussen martelen en intensief verhoren is vaag, vandaar dat nader onderzoek zeer zeker gewenst is.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:32 schreef Ultrawuft het volgende:
Ik vind het niet echt marteling hoor. Meer intensieve verhoormethoden.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Die millitairen zijn niet gestuurd met een mandaat van: ga maar lekker martelen jongens!quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:30 schreef Roellie80 het volgende:
wat nou VVD en CDA eisen uitleg, het is notabene hun beslissing geweest dat we daar zitten [i]in the first place
Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen. Dit hoort bij oorlog. Je krijgt geen informatie uit een insurgent die een explosief wilde plaatsen door het hem lief te vragen. Iedereen die daar anders over denkt zou ik het graag eens willen zien proberen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:32 schreef Ultrawuft het volgende:
Ik vind het niet echt marteling hoor. Meer intensieve verhoormethoden.
nee, maar het is oor-logquote:Op vrijdag 17 november 2006 11:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op. Die millitairen zijn niet gestuurd met een mandaat van: ga maar lekker martelen jongens!
Dat zou inderdaad verschrikkelijk naïef zijn, want het is al vele malen in het nieuws geweest dat in die landen er dan ook onderzoek naar gedaan wordt en het wordt veroordeeld.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen.
quote:Fractieleider Femke Halsema dringt aan op een parlementair onderzoek en wil dat alle politieke partijen voor overleg terugkeren van verkiezingsreces.
Martelt de VVD dan die Irakezen?quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:06 schreef R.J.P.G.HOOD het volgende:
Het is natuurlijk wel toevallig dat het nu in het nieuws komt....
Ik hoop dat het de nekslag voor de VVD wordt...
Ik vind juist dat de Nederlanders een intelligente en goede indruk maken, in tegenstelling tot de Canadese en Amerikaanse schietgrage pubers.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland.
Als je de rest van het artikel leest, over die documentaire, lijkt het nogal mee te vallen met de actiebereidheid van de Nederlandse millitairen. Zou het niet mogelijk zijn dat de Nederlandse millitairen gewoon beter getraind zijn? (in oefeningen vegen ze vaak de vloer aan met hun navo bondgenoten)quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen. Dit hoort bij oorlog. Je krijgt geen informatie uit een insurgent die een explosief wilde plaatsen door het hem lief te vragen. Iedereen die daar anders over denkt zou ik het graag eens willen zien proberen.
VVD stelt er tenminste vragen over--> aan een VVD minister--> minister doofpot!!!quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:01 schreef Chewie het volgende:
[..]
Martelt de VVD dan die Irakezen?
VVD stelt er tenminste vragen over. Wat me wel heeft verbaast op het nieuws is dat de marechausee op de hoogte was in 2003, ben dan ook benieuwd waarom die geen stappen heeft ondernomen.
Loopt dat een beetje prettig met een plaat gewapend beton voor je harses?
Je spreekt jezelf tegen in 1 zin, heel knapquote:Op vrijdag 17 november 2006 12:07 schreef R.J.P.G.HOOD het volgende:
[..]
VVD stelt er tenminste vragen over--> aan een VVD minister--> minister doofpot!!!
Ernstige overtredingen van soldaten die onder de pet worden gehouden? Man, dit is echt heel ernstig.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:14 schreef Zwansen het volgende:
Ze zijn natgespoten! Zulks een gruweldaad!![]()
![]()
Typisch Nederlands weer dit, alles aanpakken om het kabinet aan te vallen. Ik zie overeenkomsten met Hirchi Ali destijds.
quote:Minister Kamp: Ik ga eerst de feiten op een rijtje zetten (2)
IRAK
N i e u w bericht, meer informatie slotzin 1e alinea
DEN HAAG (ANP) - Minister Henk Kamp van Defensie wil pas in de loop van vrijdag reageren op het bericht dat Nederlandse militairen in 2003 Iraakse verdachten hebben mishandeld of zelfs gemarteld. ,,Ik kan nu geen antwoord geven, ik moet eerst beschikken over de basisfeiten'', zei hij vrijdag, kort voor de wekelijkse vergadering van de ministerraad. Kamp liet in het midden of het nieuws compleet nieuw voor hem was of niet.
De VVD-bewindsman zei dat hem in de nacht van donderdag op vrijdag is verteld dat de Volkskrant met nieuws ging komen over wangedrag van Nederlandse officieren van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD).
Ernstig? Op dat moment werden die mannen daar beschoten met mortieren e.d. Dan ga je die gevangen niet als gasten behandelen. Martelingen etc. zijn absoluut niet toelaatbaar, maar wat hier genoemd is vind ik meer pesterijen. Absoluut geen martelingen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Ernstige overtredingen van soldaten die onder de pet worden gehouden? Man, dit is echt heel ernstig.
Idd.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:29 schreef Sniper het volgende:
Activiteiten waar een beetje studentenvereniging zich tijdens de jaarlijkse ontgroening niet voor schaamt <> marteling.
Hoezo? Als hij niet op de hoogte hiervan is gebracht lijkt me dat niet nodig. Zover ik het kan zien heeft de marrechausee zich stil gehouden en lijkt het mij logisch dat daar klappen gaan vallen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:13 schreef SCH het volgende:
Kamp zou de verkiezingen wel eens niet kunnen halen als minister.
Het is wel een probleem voor de minister als hij hier niet van wiste en de dienst Militiaire Zaken wist het al wel.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hoezo? Als hij niet op de hoogte hiervan is gebracht lijkt me dat niet nodig. Zover ik het kan zien heeft de marrechausee zich stil gehouden en lijkt het mij logisch dat daar klappen gaan vallen.
Dat het ernstig is is wat anders dan dat Kamp op zou moeten stappen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is wel een probleem voor de minister als hij hier niet van wiste en de dienst Militiaire Zaken wist het al wel.
Dit wordt heel hoog opgevat en is zeer ernstig.
Ooit gehoord van ministeriële verantwoordelijkheid?quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat het ernstig is is wat anders dan dat Kamp op zou moeten stappen.
Ik zeg ook niet dat ik het wenselijk vind, ik zeg alleen dat ik denk dat hij in deproblemen komt.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat het ernstig is is wat anders dan dat Kamp op zou moeten stappen.
Ministriele verantwoordelijkheid prima maar niemand is er bij gebaat als dit op dezelfde manier gebeurt als bij Donner, die we bij deelname CDA aan volgend kabinet gewoon weer terug zien
Dat weet ik niet hoor. Als dat zo is, dan mag hij van mij inderdaad meteen weg.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:48 schreef Genverbrander het volgende:
Als je die reactie van Kamp ziet weet je al meteen dat ie hier al langer van wist.
Ja, Kamp zou wel eens een probleem kunnen hebben.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:52 schreef SCH het volgende:
De toon was precies hetzelfde geweest als er pas over 35 jaar verkiezingen zouden zijn hoor.
Als jij al aangeeft dat Kamp het zou hebben geweten, als dat echt zo is, dan is dat natuurlijk schandalig en moet hij meteen weg.
Sjongejonge de feiten zijn nog niet boven tafel of Jurgen zit alweer het CDA-sletje uit te hangen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:50 schreef Jurgen21 het volgende:
Deze harde verhoringstechnieken zijn niet goed te praten en dienen te allen tijde te worden worden bestreden. Maar we moeten niet gaan overdrijven. Spreken over martelingen gaat alle perken te buiten. Kamp moet maar eens uitleggen wat die militairen daar allemaal hebben uitgevreten.
En ik word nu toch wel onpasselijk bij die verkiezingsretoriek van de linkse oppositie. Over de ruggen van Irakese krijgsgevangen probeert men CDA en VVD beentje te lichten, terwijl ze heel goed weten dat niemand van de bewindslieden, op Kamp na misschien, wist van deze praktijken.
Balkenende heeft verklaard dat hij van deze zaak nog NOOIT had gehoord. Dan moet je hem toch kunnen geloven?! Minister Kamp is degene die een probleem heeft.quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:54 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Sjongejonge de feiten zijn nog niet boven tafel of Jurgen zit alweer het CDA-sletje uit te hangen.Jij zal Balkenende nog verdedigen als er kinderlijkjes in zijn kelder worden gevonden volgens mij.
![]()
Ja, die martelaars waren groenlinks, en die mensen speelden gewoon mee, allemaal voor extra stemmen.quote:[..]VVD-kamerlid Hans van Baalen noemt de vraag om een parlementair onderzoek, een verzoek van GroenLinks en PvdA, 'verkiezingsretoriek.'[..]
Hoe kom je daar nu toch bij? Balkenende is het brein van alles, hij is de verlichamelijking van het Kwaad (volgens links en Genverbrander)quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:57 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Balkenende heeft verklaard dat hij van deze zaak nog NOOIT had gehoord. Dan moet je hem toch kunnen geloven?! Minister Kamp is degene die een probleem heeft.
'niet gehoord' is natuurlijk wel makkelijk gezegd:quote:Op vrijdag 17 november 2006 12:57 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Balkenende heeft verklaard dat hij van deze zaak nog NOOIT had gehoord. Dan moet je hem toch kunnen geloven?! Minister Kamp is degene die een probleem heeft.
Met Uruzgan wou, o.a. van Baalen, ook geen informatie vanuit de MIVD sturen naar politici. Stel je voor dat men weet waar men het over heeft, denk ik dan.quote:Kamer krijgt geen Irak-informatie MIVD [Archief]
[dit artikel verscheen op 24 juni 2004 in Nrc Handelsblad]
DEN HAAG, 23 JUNI. Het kabinet wil de Tweede Kamer geen vertrouwelijke ambtelijke analyses en documenten van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) geven over het kabinetsbesluit om de oorlog tegen Irak politiek te steunen. Openbaarheid van deze documenten zou het functioneren van de inlichtingendiensten en van de overheid schaden, zo schrijft het kabinet in een brief aan de Kamer.
Bron: NRC Archief
Het is internationaal erkend dat het onthouden van slaap marteling is.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:40 schreef Philosocles het volgende:
[..]
De grens tussen martelen en intensief verhoren is vaag, vandaar dat nader onderzoek zeer zeker gewenst is.
Voor deze keer heb je het amerikaanse leger eens níet aan je zijde, betreffende je laatste mening.quote:Op vrijdag 17 november 2006 11:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen. Dit hoort bij oorlog. Je krijgt geen informatie uit een insurgent die een explosief wilde plaatsen door het hem lief te vragen. Iedereen die daar anders over denkt zou ik het graag eens willen zien proberen.
11 dagen wakker blijven is dodelijk. Dat lijkt me ook iets te overdreven.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het is internationaal erkend dat het onthouden van slaap marteling is.
Veel mensen kijken er laconiek tegenaan, en hen zou ik willen vragen eens, bijvoorbeeld, 11 dagen wakker te blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |