Je hebt stemrecht, dat weet je hè?quote:Anyway, wat ik nog meest stuitend vind is dat ze ons niet gevraagd hebben wat we ervan vonden. Ik schat dat zeker 90% van de autochtone Nederlanders weinig voor voelt om allochtonen binnen te laten.
Massale immigratie stond niet expliciet vermeld in het programmaboekje van PvdA. Om nog maar te zwijgen dat de meeste mensen zich niet echt in het politiek verdiepen, maar uit politiek-correcte overwegingen toch maar op PvdA stemden.quote:Op maandag 13 november 2006 11:16 schreef Slarioux het volgende:
Je hebt stemrecht, dat weet je hè?
Op zo'n politiek inzicht valt niets aan af te dingen.quote:Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef jehovaguerilla het volgende:
Alleen echte klootzakken stemmen PvdA.
Moederneukers stemmen GL.
Piepeltjes stemmen CDA.
Dit zijn de draaikontpartijen van Nederland ,als je wilt dat alles naar de klote gaat moet je op 1 van hun stemmen.
Tokkies moeten Fortuyn of Wilders stemmen.
Als je een beetje verstand hebt stem je VVD.
Einde propagandaboodschap.
he psssst.....Italiaans paspoort kopuh ? voor jou slechts 250¤...quote:Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik weet niet wat al dat gezeik over dubbele natiionaliteit is. Ik heb nu zowel de Nederlandse als Turkse nationaliteit. Kan ik de Italiaanse erbij krijgen, zal ik geen seconde twijfelen.
Ik spaar ze
Wat je vergeet is dat de VVD net als het CDA en de PVDA medeverantwoordelijk is voor het beleid van de laatste paar jaren.quote:Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef jehovaguerilla het volgende:
Alleen echte klootzakken stemmen PvdA.
Moederneukers stemmen GL.
Piepeltjes stemmen CDA.
Dit zijn de draaikontpartijen van Nederland ,als je wilt dat alles naar de klote gaat moet je op 1 van hun stemmen.
Tokkies moeten Fortuyn of Wilders stemmen.
Als je een beetje verstand hebt stem je VVD.
Einde propagandaboodschap.
Ik vind de hele discussie erover overbodig. Of iemand er 1 .. 2 of 5 heeft het doet er niet toe!quote:Op maandag 13 november 2006 11:11 schreef feessie het volgende:
RIJSWIJK - Nederland telde op 1 januari van dit jaar ruim 1 miljoen inwoners met zowel de Nederlandse als minimaal één andere nationaliteit. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Meer dan de helft van de mensen met een dubbele nationaliteit is afkomstig uit Turkije of Marokko.
Volgens het CBS is het aantal Nederlanders met een dubbele nationaliteit in de laatste elf jaar meer dan verdubbeld. Dat is te wijten aan het grote aantal naturalisaties, waarbij de meeste niet-Nederlanders hun oorspronkelijke nationaliteit behouden.
bron nu.nl
Moet hier volgens jullie wat aan gedaan worden of leveren deze dubbele nationaliteit verder geen problemen op ?
Ik vind het persoonlijk beetje onnodig om twee paspoorten te bezitten en pleit voor afschaffing .
Ik ben blij met me huidige nationaliteit. En bedank voor de Nederlandse nationaliteit. Geen zin meer in.quote:Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik weet niet wat al dat gezeik over dubbele natiionaliteit is. Ik heb nu zowel de Nederlandse als Turkse nationaliteit. Kan ik de Italiaanse erbij krijgen, zal ik geen seconde twijfelen.
Ik spaar ze
Voor jou als marokkaanse zijnde, dat dan weer wel.quote:Op maandag 13 november 2006 12:11 schreef Chadi het volgende:
Ik vind de hele discussie erover overbodig. Of iemand er 1 .. 2 of 5 heeft het doet er niet toe!
En toch wil je hier blijven, da's al veelzeggendquote:Op maandag 13 november 2006 12:12 schreef Megumi het volgende:
Ik ben blij met me huidige nationaliteit. En bedank voor de Nederlandse nationaliteit. Geen zin meer in.
Kijk maar es naar buiten, das ook weer precies de reden dat ik vandaag geen rooie rotcent kan verdienen.quote:Op maandag 13 november 2006 12:16 schreef ozzyat105 het volgende:
Wat is nou eigenlijk het nadeel voor nederland?
Dat is een soort verzekering dat ik begraven wordt op de manier die ik wil enm wat hier niet mogelijk is.quote:Op maandag 13 november 2006 12:18 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Voor jou als marokkaanse zijnde, dat dan weer wel.
Trouwens, als het niet ertoe doet, waarom wil je je marokkaanse paspoort dan behouden? Ga dan schamen voor je inferieure afkomst.
Er zijn ook genoeg Islamitische begraafplaatsen in Nederland, hoor.quote:Op maandag 13 november 2006 12:29 schreef Chadi het volgende:
Dat is een soort verzekering dat ik begraven wordt op de manier die ik wil enm wat hier niet mogelijk is.
Heeft gen nadeel voor Nederland... is wel welkom in de politiek natuurlijk.. kan je weer over niks debatteren en de kiezers voor de gek houden.quote:Op maandag 13 november 2006 12:16 schreef ozzyat105 het volgende:
Wat is nou eigenlijk het nadeel voor nederland?
Geen 1 waar je tegen zo'n laag tarief zo lang mag blijven zonder dat je eruit wordt gevist na zoveel jaar.quote:Op maandag 13 november 2006 12:30 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg Islamitische begraafplaatsen in Nederland, hoor.
Het is wel degelijk een laag tarief. Bovendien kost het verschepen naar dat woestijn saharawoestijn nog altijd meer. Ook als je zelfs kamelen inzet.quote:Op maandag 13 november 2006 12:31 schreef Chadi het volgende:
Geen 1 waar je tegen zo'n laag tarief zo lang mag blijven zonder dat je eruit wordt gevist na zoveel jaar.
Treffend.quote:Op maandag 13 november 2006 15:57 schreef Napalm het volgende:
Beetje veel
Je moet voor dit onderwerp de schuldigen dan ook zoeken bij VVD en CDAquote:Op maandag 13 november 2006 11:18 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Massale immigratie stond niet expliciet vermeld in het programmaboekje van PvdA. Om nog maar te zwijgen dat de meeste mensen zich niet echt in het politiek verdiepen, maar uit politiek-correcte overwegingen toch maar op PvdA stemden.
Wat is de toegevoegde waarde van dat afschaffenquote:Op maandag 13 november 2006 17:39 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
Treffend.
Morgen afschaffen graag.
quote:Op maandag 13 november 2006 11:54 schreef yahtzeehooligan het volgende:
[..]
Op zo'n politiek inzicht valt niets aan af te dingen.
Onzin, want de waarde van het papiertje is helemaal niet bekend bij de meeste kinderen van de immigranten. Sterker nog, de meeste kinderen weten niet eens dat ze een tweede nationaliteit hebben.quote:Op maandag 13 november 2006 17:57 schreef Captain_Chaos het volgende:
De toegevoegde waarde is in ieder geval dat je kiest of je 'erbij' hoort of niet. Dat gevoel is subjectief en straalt daarmee ook een signaal uit naar Nederland. Iemand wil graag in Nederland blijven en Nederlander worden. Er wordt op gehamerd dat kinderen van immigranten zo ontzettend Nederlands zijn terwijl ze wél een extra paspoort op zak hebben. Gevoelsmatig is Nederlander zijn niet iets wat je dóet maar wat je bént. Met twee nationaliteiten doe je alsof. Het kan me niet schelen uit welk land je komt. Al is het Belgie. Nu is het algemene gevoel dan men zich volgaarne de Nederlandse verzorgingsstaat wil laten welgevallen maar als het gemakkelijk is ook nog even het andere paspoort wil kunnen trekken.
Vooral signaalfunctie dus.
Die is niet te onderschatten.
Nou, de meerderheid van de marokkanen wilt anders wel z'n marokkaanse paspoort behouden.quote:Op maandag 13 november 2006 17:59 schreef Mutant01 het volgende:
Onzin, want de waarde van het papiertje is helemaal niet bekend bij de meeste kinderen van de immigranten. Sterker nog, de meeste kinderen weten niet eens dat ze een tweede nationaliteit hebben.![]()
Elk persoon geeft het vodje een bepaalde waarde, en dat is individueel.
Dat heeft te maken met eventuele rompslomp qua administratie in het thuisland.quote:Op maandag 13 november 2006 18:01 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Nou, de meerderheid van de marokkanen wilt anders wel z'n marokkaanse paspoort behouden.
Hoe verklaar je dat?
Sorry, maar nu sta je keihard te smoezelenquote:Op maandag 13 november 2006 18:02 schreef Mutant01 het volgende:
Dat heeft te maken met eventuele rompslomp qua administratie in het thuisland.
Ja, want de waarheid bevalt je niet.quote:Op maandag 13 november 2006 18:04 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Sorry, maar nu sta je keihard te smoezelen!!
Het zint mij eerder niet dat je nu staat liegen. Want dit heeft weinig met administratieve rompslomp te maken.quote:Op maandag 13 november 2006 18:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ja, want de waarheid bevalt je niet.
Je beschuldigd mij van liegen, terwijl je mijn argument totaal niet hebt weersproken.quote:Op maandag 13 november 2006 18:06 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Het zint mij eerder niet dat je nu staat liegen. Want dit heeft weinig met administratieve rompslomp te maken.
Fatsoenlijke argumenten kun je ook alniet aandragen.
Het belemmert de trots op hun Nederlanderschap.quote:Op maandag 13 november 2006 18:07 schreef MissMatch het volgende:
maar in hoeverre heb jij er last van als iemand anders een dubbele nationaliteit heeft?
Euh.... je kan je nationaliteit in Marokko niet eens opzeggen. Ze zullen je waarschijnlijk keihard uitlachen als je het probeert en misschien je nog voor de lol een week in de gevangenis gooien voor disrespect.quote:Op maandag 13 november 2006 18:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ook dat is een feit ja. Maar stel dat de Marokkaanse nationaliteit helemaal niet aangevraagd is vanaf het begin, dan heb je ook een zeer groot probleem daaro.quote:Op maandag 13 november 2006 18:09 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Euh.... je kan je nationaliteit in Marokko niet eens opzeggen. Ze zullen je waarschijnlijk keihard uitlachen als je het probeert en misschien je nog voor de lol een week in de gevangenis gooien voor disrespect.
Dus bullshit wat Rita, Wilders enzo proberen te doen.
Ga je nu zitten parafraseren?quote:Op maandag 13 november 2006 18:08 schreef Mutant01 het volgende:
Je beschuldigd mij van liegen, terwijl je mijn argument totaal niet hebt weersproken.![]()
"De zon komt op morgen"
"Je liegt!"
Oh ja? Ze hebben eigenlijk weinig reden om trots op hun marokkaanse afkomst te zijn. Kijk maar hoe inferieur dat land en hun volk is. Dat ze daar nog trots op zijnquote:Op maandag 13 november 2006 18:09 schreef Ludacriss het volgende:
Euh.... je kan je nationaliteit in Marokko niet eens opzeggen. Ze zullen je waarschijnlijk keihard uitlachen als je het probeert en misschien je nog voor de lol een week in de gevangenis gooien voor disrespect.
Het lollige is dat je het niet eens hoeft aan te vragen. Zodra je 18 word krijgt elk kind die een Marokkaanse vader heeft een mooie passpoort of ID in z'n brievenbus gegooid.quote:Op maandag 13 november 2006 18:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ook dat is een feit ja. Maar stel dat de Marokkaanse nationaliteit helemaal niet aangevraagd is vanaf het begin, dan heb je ook een zeer groot probleem daaro.
Met een dubbele paspoort veroorzaak je juist een tweestrijd bij ze. Hiermee zullen ze een bepaalde nationaliteit gaan prefereren.quote:Op maandag 13 november 2006 18:11 schreef MissMatch het volgende:
dus door hen hun andere nationaliteit te ontnemen, worden ze trotser op de nationaliteit die ze bij gratie Hollandsch mogen behouden? rightski.
waarom niet trots mogen zijn op je huidige vaderland en op je herritage?
Leg mij eens uit hoe de Marokkaanse regering een Nederlands staatsburger in de lik kan gooien als ie afziet van zijn Marokkaans paspoort ? Komen ze hem dan kidnappen of zo ?quote:Op maandag 13 november 2006 18:09 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Dus bullshit wat Rita, Wilders enzo proberen te doen.
Ook niet hier... zodra ze in Marokko komen of proberen te komen. Ik ben zelf deels Arabisch en wilde Marokko binnen komen met mijn Nederlandse passpoort. Naast mijn Nederlandse passpoort vroegen ze dus ook om een Marokkaanse passpoort omdat ze dachten dat ik een Marokkaan was.... pas na een half uur snapten ze dus dat ik niet daar vandaan kwam en moest ik nog mijn Egyptische geboortecertificaat laten zien voor ik het land in mocht. Ze doen dus onwijs moeilijk. Ik snap wel waarom veel Marokkanen hun 2de nationaliteit dus niet kwijt willen.quote:Op maandag 13 november 2006 18:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe de Marokkaanse regering een Nederlands staatsburger in de lik kan gooien als ie afziet van zijn Marokkaans paspoort ? Komen ze hem dan kidnappen of zo ?
Precies!quote:Op maandag 13 november 2006 17:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin, want de waarde van het papiertje is helemaal niet bekend bij de meeste kinderen van de immigranten. Sterker nog, de meeste kinderen weten niet eens dat ze een tweede nationaliteit hebben.![]()
Elk persoon geeft het vodje een bepaalde waarde, en dat is individueel.
Ik begrijp nog minder waarom ze de Marokkaanse nationaliteit WEL willen hebben.quote:Op maandag 13 november 2006 18:18 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Ook niet hier... zodra ze in Marokko komen of proberen te komen. Ik ben zelf deels Arabisch en wilde Marokko binnen komen met mijn Nederlandse passpoort. Naast mijn Nederlandse passpoort vroegen ze dus ook om een Marokkaanse passpoort omdat ze dachten dat ik een Marokkaan was.... pas na een half uur snapten ze dus dat ik niet daar vandaan kwam en moest ik nog mijn Egyptische geboortecertificaat laten zien voor ik het land in mocht. Ze doen dus onwijs moeilijk. Ik snap wel waarom veel Marokkanen hun 2de nationaliteit dus niet kwijt willen.
Dat is dus onmogelijk.quote:Op maandag 13 november 2006 18:34 schreef dVTB het volgende:
Dat migranten meerdere paspoorten hebben, valt wellicht nog te begrijpen, maar wanneer mensen HIER worden geboren en hun ouders een Nederlands paspoort hebben, zijn ze Nederlander en NIET nog eens Marokkaan (of wat dan ook) daarnaast. Niet mee eens? Keer dan maar terug naar het land van herkomst.
Gewoon als regel instellen: dubbele nationaliteit maximaal 1 generatie geldig voor migranten die binnenkomen. Hun in Nederland geboren kinderen krijgen één nationaliteit.
Nee. Het wel of niet uitkomen voor het nationale elftal is namelijk geen plicht.quote:Op maandag 13 november 2006 18:15 schreef Hathor het volgende:
En hoe zit het trouwens met Affelay ? als ie besluit om voor oranje te gaan spelen, ziet ie dan automatisch af van zijn Marokkaans paspoort ?
Het heeft onder andere te maken met het erfrecht, en de administratieve problemen bij de grens zoals de persoon die je zelf quote al zegt.quote:Op maandag 13 november 2006 18:27 schreef dramslag het volgende:
[..]
Ik begrijp nog minder waarom ze de Marokkaanse nationaliteit WEL willen hebben.![]()
Wat een problemen om legaal een land binnen te komen.
Nederlands paspoort is gewoon wereldwijd erkent.
Waar een wil is, is een weg. Marokkaanse migranten verspelen gewoon hun Nederlandse nationaliteit wanneer ze voor hun kinderen een Marokkaans paspoort aanvragen. Zo makkelijk kan het. Als je namelijk aan zo'n paspoort behoefte hebt, kun je beter ook in Marokko gaan wonen. Heb je het niet nodig, dan kun je prima Nederlander zijn.quote:
Wat begrijp je niet aan onmogelijk. Er wordt altijd een carte national van je gevraagd. Oftewel je MOET in het bezit zijn van de Marokkaanse nationaliteit.quote:Op maandag 13 november 2006 18:43 schreef dVTB het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg. Marokkaanse migranten verspelen gewoon hun Nederlandse nationaliteit wanneer ze voor hun kinderen een Marokkaans paspoort aanvragen. Zo makkelijk kan het. Als je namelijk aan zo'n paspoort behoefte hebt, kun je beter ook in Marokko gaan wonen. Heb je het niet nodig, dan kun je prima Nederlander zijn.
De migranten zelf wellicht ja. Maar hun in Nederland geboren kinderen? Als de ouders een Nederlands paspoort hebben, worden de in Nederland geboren kinderen automatisch Nederlander en niets anders. Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd. En voor Marokkaans mag je ook iedere andere nationaliteit invullen.quote:Op maandag 13 november 2006 18:43 schreef Mutant01 het volgende:
Wat begrijp je niet aan onmogelijk. Er wordt altijd een carte national van je gevraagd. Oftewel je MOET in het bezit zijn van de Marokkaanse nationaliteit.
Nee, niet alleen de migranten zelf. Ook als je hier in Nederland geboren bent, een carte national moet je hebben.quote:Op maandag 13 november 2006 18:47 schreef dVTB het volgende:
[..]
De migranten zelf wellicht ja. Maar hun in Nederland geboren kinderen? Als de ouders een Nederlands paspoort hebben, worden de in Nederland geboren kinderen automatisch Nederlander en niets anders. Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd. En voor Marokkaans mag je ook iedere andere nationaliteit invullen.
Wel als je er naartoe wilt gaan. En aangezien praktisch elke marokkaan familie in Marokko heeft, zal elke marokkaan datgene moeten doen om hen te zien.quote:Op maandag 13 november 2006 18:48 schreef dVTB het volgende:
Nogmaals, Mutant01: Waar een wil is, is een weg. Als Marokko hardnekkige koppige regels kan hanteren, dan moet Nederland dat ook kunnen. Mensen met een Nederlandse nationaliteit HOEVEN zich niet aan Marokkaanse regels te houden.
Wel, maar een Nederlander met een Marokkaanse (arabische) achternaam zal nog een tweede identiteitpas moeten tonen. Naast het Nederlandse paspoort moet er een carte national getoont worden, of het Marokkaanse paspoort zelf.quote:Op maandag 13 november 2006 18:58 schreef dVTB het volgende:
Dus, je wilt zeggen dat ik Marokko niet in kom (als Nederlander, met alleen een Nederlands paspoort) wanneer ik bijvoorbeeld op zakenreis moet naar Rabat?
Viva espana trouwens.quote:Op maandag 13 november 2006 19:07 schreef Monus het volgende:
And proud of it.
Daar geloof ik echt niets van.quote:Op maandag 13 november 2006 18:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wel, maar een Nederlander met een Marokkaanse (arabische) achternaam zal nog een tweede identiteitpas moeten tonen. Naast het Nederlandse paspoort moet er een carte national getoont worden, of het Marokkaanse paspoort zelf.
Dus omdat land a het heeft afgeschaft, kan land b het niet hebben.quote:Op maandag 13 november 2006 19:16 schreef dramslag het volgende:
[..]
Daar geloof ik echt niets van.
Zelfs in Zuid-Afrika hebben ze zoiets afgeschaft.
Discriminatie?quote:Op maandag 13 november 2006 19:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus omdat land a het heeft afgeschaft, kan land b het niet hebben.![]()
Zo zou je het kunnen zien ja. Aan de andere kant hoeven ze dan ook geen toeristenvisum aan te vragen.quote:
Probleemloos, ik ben er ook nog eens een blauwe maandag geweest.quote:Op maandag 13 november 2006 18:58 schreef dVTB het volgende:
Dus, je wilt zeggen dat ik Marokko niet in kom (als Nederlander, met alleen een Nederlands paspoort) wanneer ik bijvoorbeeld op zakenreis moet naar Rabat?
Je hebt dus gewoon iets tegen buitenlanders... Anders had je wel gezegd uitzetten voordat ze hier in de gevangenis hebben gezetenquote:Op maandag 13 november 2006 19:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik stel voor dat we iedere buitenlander in de gevangenis met een Nederlandse nationaliteit na het uitzitten van hun straf uitzetten en iedereen die veroordeeld wordt met een dubbele nationaliteit ook uitgezet wordt na het uitzitten van hun straf.
Hebben ze ook niet.quote:Op maandag 13 november 2006 19:15 schreef Monus het volgende:
Ik snap werkelijk niet waarom er mensen zijn die problemen hebben dat ik de spaanse en nederlandse nationaliteit hebt?
Daarom zei ik ook (zonder spaans paspoort ,welteverstaan) aan het eind van die zin.quote:Op maandag 13 november 2006 21:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er zijn geen Spanjaarden met een Nederlands paspoort meer
Nederlands paspoort inleveren dus en hier gaan leven op een verblijfsvergunningquote:Op maandag 13 november 2006 18:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, niet alleen de migranten zelf. Ook als je hier in Nederland geboren bent, een carte national moet je hebben.
Situatie 1: Hiervoor bestaat nog geen wetgeving. Als je mijn FAQ gelezen (quote:Op maandag 13 november 2006 22:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
- Een Marokkaan kan haar nationaliteit niet opgeven. Aangezien Nederland geen autoriteit heeft over de nationaliteiten van een ander land geld voor mensen afkomstig uit de bovengenoemde landen een uitzondering.
Antwoord Nederland
situatie 1: Een Marokkaan bezit nu de Nederlandse nationaliteit
1: Hij moet deze inleveren op het moment dat hij/zij veroordeeld wordt door een Nederlandse rechtrer. Daarna volgt uitzetting
Situatie 2: Een Marokkaan wil Nederlander worden
Hij kan dit niet worden zonder afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit
Situatie 3: Een Nederlander wil Marokkaan worden
Hij verliest de Nederlandse nationaliteit
Van welk probleem is er precies sprake? Waarom is de dubbele nationaliteit precies een probleem. Ik weet dat je niet in staat bent om met een goede onderbouwing te komen, (waarom vraag ik het eigenlijk nogquote:Probleem opgelost
Iedereen kan Nederlander worden mits diegene aan de eisen voldoet.quote:Op maandag 13 november 2006 22:51 schreef maartena het volgende:
Situatie 2: Dit is dus niet mogelijk zonder een aanpassing van het gelijkheidsbeginsel in de grondwet. Een ieder in Nederland heeft namelijk gelijk recht op de Nederlandse nationaliteit, ongeacht de wetgeving uit haar thuisland. Een dergelijke aanpassing zal waarschijnlijk nooit door worden gevoerd. Wederom had je dat in de FAQ al kunnen lezen.
Hoe zit dat trouwen met een Marokkaanse trouwens precies? Wat zijn daarvan de haken en ogen?quote:Op maandag 13 november 2006 22:51 schreef maartena het volgende:
Situatie 3: Dit is allang zo. Als je als Nederlander naar Marokko immigreert, en later de Marokkaanse nationaliteit aanneemt, dan raak je het Nederlanderschap gewoon kwijt. Hierop bestaan momenteel uitzonderingen trouwens, zoals bijvoorbeeld als je met een Marokkaanse getrouwd bent. Ook dit had je trouwens kunnen lezen.
Bij mij veroorzaakt het slapeloosheid en een sterk verminderde eetlust.quote:Op maandag 13 november 2006 22:56 schreef MissMatch het volgende:
Maar welke problemen ondervind jij als individu nu concreet van iemand anders zijn/haar dubbele nationaliteit?
Veel succes in de bak junkiequote:Op maandag 13 november 2006 22:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Hoe zit dat trouwen met een Marokkaanse trouwens precies? Wat zijn daarvan de haken en ogen?
Lijkt me namelijk wel tof als ik met m'n blonde haartjes en blauwe oogjes straks een Marokkaan word. Gewoon alleen om al die hysterische Fokkertjes te fucken![]()
Hé Zorro, ga jij je nog tot Argentijn laten naturaliseren in de toekomst?quote:Op maandag 13 november 2006 23:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Veel succes in de bak junkie
Vertel jij eens even haarfijn waar dat staat?quote:Op maandag 13 november 2006 22:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iedereen kan Nederlander worden mits diegene aan de eisen voldoet.
Een van de eisen dat je niet in het bezit mag zijn van een andere nationaliteit
Je vergeet alleen even dat Nederland een veel vrijere en veel democratischere grondwet heeft dan Marokko. Marokko heeft in het verleden illegale Mauretaniërs in de woestijn zonder water over de grens gezet, en die zijn vervolgens gewoon omgekomen van de dorst.quote:Op maandag 13 november 2006 18:48 schreef dVTB het volgende:
Nogmaals, Mutant01: Waar een wil is, is een weg. Als Marokko hardnekkige koppige regels kan hanteren, dan moet Nederland dat ook kunnen.
Kom jij maar eerst met een fatsoenlijke onderbouwing in plaats van dit soort domme opmerkingen.quote:Op maandag 13 november 2006 23:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kom haal Hitler erbij. Je kan het
Die een-derde gaat het ook niet om. Maar wat is er nou zo moeilijk om te kiezen dan?quote:Op maandag 13 november 2006 23:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Het kan allemaal, maar erg realistisch is het niet. De Marokkanen zullen in ieder geval niet hun standpunt wijzigen als Nederland haar democratische gelijkheidsbeginselen overboord gooit om alleen maar dubbele nationaliteiten te voorkomen. En bereik je er echt iets mee? Twee-derde van de Marokkanen ZIJN al Nederlander, en de een-derde die nog geen Nederlander zijn bestaan voornamelijk uit de oudere generatie die geen vlieg kwaad doet. Dan zul je dus ook weer wetten moeten gaan zitten aannemen die met terugwerkende kracht het Nederlanderschap afneemt van al die Marokkanen. Tja, dan kunnen we net zo goed meteen van Nederland een fascistische politiestaat maken.
Ik snap heel wat meer van de wetgeving omtrent de dubbele nationaliteit dan jij. Lees de FAQ maar eens door die ik geplaatst heb, en onderbouw eventueel wat er niet klopt. De links naar de wetgeving staan er bij, alsmede een hoop andere links en informatie met betrekking tot de dubbele nationaliteit.quote:Op maandag 13 november 2006 23:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee dat was de onderbouwing voor het feit dat jij er niks van snapt.
Sorry als het boven je pet gaat
quote:Op maandag 13 november 2006 23:43 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik snap heel wat meer van de wetgeving omtrent de dubbele nationaliteit
Het probleem is dat de Marokkaanse regering de keuze voor je maakt. En die keuze luidt:quote:Op maandag 13 november 2006 23:41 schreef dramslag het volgende:
Die een-derde gaat het ook niet om. Maar wat is er nou zo moeilijk om te kiezen dan?
Je kan toch een keuze voor jezelf maken?
Dus een kind dat hier is geboren en in beginsel alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, maar ouders die OOK de Marokkaanse nationaliteit hebben, krijgen wel de Marokkaanse nationaliteit, zonder de Nederlandse kwijt te raken.quote:Op maandag 13 november 2006 22:51 schreef maartena het volgende:
Situatie 3: Dit is allang zo. Als je als Nederlander naar Marokko immigreert, en later de Marokkaanse nationaliteit aanneemt, dan raak je het Nederlanderschap gewoon kwijt. Hierop bestaan momenteel uitzonderingen trouwens, zoals bijvoorbeeld als je met een Marokkaanse getrouwd bent. Ook dit had je trouwens kunnen lezen.
Tja, dat doen we dan maar. Je kan hier prima wonen met verblijfsvergunning. Het is niet zo dat het hebben van de Nederlandse nationaliteit bijdraagt aan een betere integratie. En er leven hier hele bevolkingsgroepen met een verblijfsvergunning, die prima aangepast zijn.quote:Op maandag 13 november 2006 23:46 schreef maartena het volgende:
Tja, en dan sta je weer voor de keuze om ze het Nederlanderschap pertinent te weigeren of toch met behoud van de Marokkaanse Nederlander te laten worden.
Je kan hier inderdaad prima wonen met verblijfsvergunning. Maar als integratie ter discussie staat, lijkt het jou dan niet beter om ze toch Nederlander te laten worden, ongeacht wat voor paspoort ze nog meer hebben?quote:Op dinsdag 14 november 2006 07:32 schreef Gia het volgende:
Tja, dat doen we dan maar. Je kan hier prima wonen met verblijfsvergunning. Het is niet zo dat het hebben van de Nederlandse nationaliteit bijdraagt aan een betere integratie. En er leven hier hele bevolkingsgroepen met een verblijfsvergunning, die prima aangepast zijn.
Ik zie het voordeel van Nederlander worden gewoon niet. Mag stemmen voor de gemeenteraad. Landelijk stemmen boeit me niet.quote:Op maandag 13 november 2006 12:19 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
En toch wil je hier blijven, da's al veelzeggend...
Gelijkheidsbeginsel is toch al onzin. Mag van mij inderdaad uit de grondwet.quote:Op dinsdag 14 november 2006 07:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Je kan hier inderdaad prima wonen met verblijfsvergunning. Maar als integratie ter discussie staat, lijkt het jou dan niet beter om ze toch Nederlander te laten worden, ongeacht wat voor paspoort ze nog meer hebben?
Vergeet ook niet dat om het legaal mogelijk te maken (het weigeren van het Nederlanderschap voor bepaalde personen gebaseerd op niet in Nederland geldende wetten) we ook het gelijkheidsbeginsel uit de Grondwet moeten halen. Zit die dubbele nationaliteit je echt zo zwaar dat je er voor bereid bent aan de Grondwet te sleutelen?
We kunnen dat in 1 klap gelijktrekken door in Nederland ook een wet in te voeren dat je het Nederlanderschap NOOIT kan opgeven. Dan hoef... nee KUN je het ook niet meer opgeven als je Marokkaan wordt.quote:Op dinsdag 14 november 2006 07:29 schreef Gia het volgende:
Dus een kind dat hier is geboren en in beginsel alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, maar ouders die OOK de Marokkaanse nationaliteit hebben, krijgen wel de Marokkaanse nationaliteit, zonder de Nederlandse kwijt te raken.
Maar een autochtone Nederlander die in Marokko gaat wonen, krijgt alleen de Marokkaanse nationaliteit als hij/zij de Nederlandse opgeeft?
Is dat niet wat hypocriet?
Je realiseert je wel dat de laatste keer dat een gelijkheidsbeginsel UIT een grondwet is gesloopt in Europa in 1935 was? Voor Nederland zit het er al sinds de Grondwet van 1917 in, toen werd namelijk DE VROUW gelijk gesteld aan de man. Zullen we daar dan ook maar weer meteen vanaf als we toch bezig zijn gelijkheden uit de grondwet te slopen?quote:Op dinsdag 14 november 2006 07:44 schreef Gia het volgende:
Gelijkheidsbeginsel is toch al onzin. Mag van mij inderdaad uit de grondwet.
Dat is wel een heel foute conclusie. Het feit dat hen die "rotzooi trappen" de dubbele nationaliteit dragen komt namelijk voornamelijk omdat de rotzooitrappers uit de jongere generatie komen die hier in Nederland zijn geboren en dus op jonge leeftijd (5 jaar indien geen Nederlands paspoort bij 1 van de ouders) de Nederlandse nationaliteit bemachtigd hebben. De oudere generatie heeft vaak nooit de naturalisatie aangevraagd, en die zijn dus inderdaad nog steeds alleen Marokkaan. Maar daaruit kun je onmogelijk concluderen dat iemand met een Nederlands paspoort en een ander paspoort crimineler is dan iemand met alleen een verblijfsvergunning.quote:Daarbij, als ik om me heen kijk dan zie ik de bevolkingsgroepen die hier leven met een verblijfsvergunning veel minder rotzooi trappen dan degenen die hier leven met een dubbele nationaliteit. Conclusie: Het is beter om hier te wonen met een verblijfsvergunning als je een andere nationaliteit hebt en die niet kunt of wilt afgeven, want de consequenties bij misdragingen is dan uitzetting en dat risico nemen ze dan liever niet.
Worden deze cijfers soms zo laat bekend, of was er weer iemand zo kansloos deze ontdekking groots en te laat uit de doeken te doen?quote:Op maandag 13 november 2006 11:11 schreef feessie het volgende:
RIJSWIJK - Nederland telde op 1 januari van dit jaar ruim 1 miljoen inwoners met zowel de Nederlandse als minimaal één andere nationaliteit. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Andere voordelen:quote:Op dinsdag 14 november 2006 07:39 schreef Megumi het volgende:
Ik zie het voordeel van Nederlander worden gewoon niet. Mag stemmen voor de gemeenteraad. Landelijk stemmen boeit me niet.
Nee, maar als ik bv. van de mogelijkheid gebruik maak en een Zweeds paspoort neem a 180 euro wordt het krijgen van een telefoonabbo wel een stuk makkelijker daar. Of als ik daar tijdelijk wil werken bv.quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:19 schreef Toeps het volgende:
Lekker belangrijk, het is niet alsof je met een dubbele nationaliteit ineens extra Airmiles krijgt of zo.
Ik zeg: Go maartena! Vervelend hè? Mensen die goed zijn in discriminatie en racisme, maar er eigenlijk compleet geen onderbouwing voor hebben, behalve dan dat ze niet anders kennen of het zo geleerd hebben... Altijd triest te bedenken dat het nog compleet hypocriet is ook, want als zij zelf slachtoffer zouden zijn van discriminatie of racisme, dan zouden ze toch de boel bij elkaar schreeuwen! Maar dat een ander aandoen, daar hebben ze geen problemen mee... Nee, ze hebben er problemen mee dat Marokkanen een dubbele nationaliteit hebben. Want over de Grieken hoor je ze niet hoor!quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:00 schreef maartena het volgende:
Je realiseert je wel dat de laatste keer dat een gelijkheidsbeginsel UIT een grondwet is gesloopt in Europa in 1935 was? Voor Nederland zit het er al sinds de Grondwet van 1917 in, toen werd namelijk DE VROUW gelijk gesteld aan de man. Zullen we daar dan ook maar weer meteen vanaf als we toch bezig zijn gelijkheden uit de grondwet te slopen?
Nee, daar heb ik geen probleem mee. Ik heb al talloze keren op Fok gezegd dat ik een dubbele nationaliteit geen probleem vind in gevallen van gemengde huwelijken en de kinderen uit deze huwelijken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 07:50 schreef maartena het volgende:
Heb jij er ook problemen mee dat ik twee nationaliteiten heb omdat ik als Nederlander toevallig wel de Amerikaanse nationaliteit kon aannemen zonder dat ik de Nederlandse hoef op te geven? En waarom zou ik als Nederlander geen Nederlander willen blijven als die mogelijkheid er is?
Het probleem is dat sommige mensen wel twee nationaliteiten mogen hebben en anderen niet.quote:En wat is nu eigenlijk precies het probleem met de dubbele nationaliteit?
Mensen die genaturaliseerd zijn EN nog een ander paspoort hebben.quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:00 schreef maartena het volgende:
Ik zou trouwens ook wel eens cijfers willen zien dat mensen die genaturaliseerd zijn tot Nederlander automatisch meer crimineel zouden zijn dan mensen met alleen een verblijfsvergunning.
Nou nee.. je bent met een rekening bij een Marokkaanse bank vanzelf verzekerd. Kost je iets van 10-20 euro op jaar basis. Dan nemen zij alle kosten bij overlijden op zich.quote:Op maandag 13 november 2006 13:31 schreef Arneauxxx het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een laag tarief. Bovendien kost het verschepen naar dat woestijn saharawoestijn nog altijd meer. Ook als je zelfs kamelen inzet.
En je zult niet zozeer eruit gevist worden, huichelaar.
Ja en als je hier iets wil uitrichten word je door de NEDERLANDSE STAAT gedwongen om uittreksels uit het bevolkingsregister uit Marokko te halen ook al ben je nederlander. Een uittreksel ouder dan 6 maanden accepteren ze hier niet.quote:Op maandag 13 november 2006 18:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daar is die weer de maartena-hitler vergelijking.quote:Op dinsdag 14 november 2006 08:00 schreef maartena het volgende:
[..]
Je realiseert je wel dat de laatste keer dat een gelijkheidsbeginsel UIT een grondwet is gesloopt in Europa in 1935 was?
Heeft niks en dan ook niks met de grondwet te makenquote:Op dinsdag 14 november 2006 07:36 schreef maartena het volgende:
[..]
Je kan hier inderdaad prima wonen met verblijfsvergunning. Maar als integratie ter discussie staat, lijkt het jou dan niet beter om ze toch Nederlander te laten worden, ongeacht wat voor paspoort ze nog meer hebben?
Vergeet ook niet dat om het legaal mogelijk te maken (het weigeren van het Nederlanderschap voor bepaalde personen gebaseerd op niet in Nederland geldende wetten) we ook het gelijkheidsbeginsel uit de Grondwet moeten halen. Zit die dubbele nationaliteit je echt zo zwaar dat je er voor bereid bent aan de Grondwet te sleutelen?
Kijk, dat bedoel ik dus met rechtsongelijheid. In het geval van Marokkanen, Grieken en nog wat volk doet men niet moeilijk, maar zo gauw iemand anders een dubbele nationaliteit nodig heeft, of graag wil hebben, mag dat niet.quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:13 schreef djenneke het volgende:
Mijn vriend had ook een tweede paspoort nodig om een erfenis te kunnen claimen. Helaas lukte dit niet... bureaucratie...
En behalve met dit soort opmerkingen heeft niemand het fatsoenlijk kunnen beargumenteren.quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:44 schreef Napalm het volgende:
Daar is die weer de maartena-hitler vergelijking.
Jij vind de situatie dat een Spanjaard WEL Nederlander kan worden omdat zijn land de nationaliteit kan innemen en een Marokkaan NIET omdat zijn land de nationaliteit weigert af te staan een veel eerlijkere situatie dan?quote:Op dinsdag 14 november 2006 12:14 schreef Gia het volgende:
Het probleem is dat sommige mensen wel twee nationaliteiten mogen hebben en anderen niet.
Een spanjaard die hier komt wonen met zijn gezin en wil naturaliseren, moet zijn Spaanse nationaliteit opgeven. Velen van hen willen dat niet, omdat ze toch nog graag ooit terugwillen naar Spanje en dus verblijven ze hier met verblijfsvergunning.
Een Marokkaan kan dat niet, omdat dat niet mag van Marokko, dus die mag hem houden.
Daar gaat het gelijkheidsbeginsel.
Oh, dus je ben er eigenlijk helemaal niet op tegen om gewoon de dubbele nationaliteit voor iedereen in te voeren? Maar hoe ga je dat dan weer doen met landen die bij aanneming van een andere nationaliteit juist WEL de andere nationaliteit innemen?quote:Waarom dan niet de wet gelijk trekken dat iedereen een dubbele nationaliteit mag hebben?
Niet dat ik er behoefte aan heb, maar ik ben voor eerlijkheid.
Nogmaals, ik wil wel eens zien waarom hen die tot Nederlander naturaliseren zich minder aanpassen? Ik zie niet waarom zij zich niet minder aanpassen dan zij die alleen een verblijfsvergunning hebben.quote:Daar komt nog bij dat de groep buitenlanders die hier woont met verblijfsvergunning zich prima aangepast heeft aan de Nederlandse maatschappij. Ze stellen weinig absurde eisen, de kids gedragen zich vrij normaal, ze vragen er niet om een uitzondering te zijn.
Er is geen gelijkheid voor iedereen als je het Nederlanderschap gaat weigeren gebaseerd op zaken waar de Nederlandse overheid geen vat op heeft. Er is pas sprake van gelijkheid als je iedereen in Nederland gelijke kansen geeft op het Nederlanderschap ongeacht de wetten in het thuisland.quote:Kortom, laat iedereen die wil naturaliseren de eigen nationaliteit opgeven. Willen ze of kunnen ze dat niet, dan leef je hier met een verblijfsvergunning.
Dan is er gelijkheid voor iedereen.
En hoe is dat anders met iemand die zijn paspoort MOET inleveren bij het andere land terwijl Nederland bijvoorbeeld de dubbele nationaliteit WEL zou toestaan? Dat is dan net zo rechtsongelijk. En dan maakt het niet uit of je het WEL of NIET toestaat, er zal altijd een groep zijn die WEL of NIET de nationaliteit verliest. In Nederland moeten we dan ook de gelijkheid toepassen op het verkrijgen van het Nederlands staatsburgerschap, en dus ongeacht wat de wet is in andere landen iedereen gelijke kans geven op dat Nederlands staatsburgerschap.quote:Op dinsdag 14 november 2006 15:24 schreef Gia het volgende:
Kijk, dat bedoel ik dus met rechtsongelijheid. In het geval van Marokkanen, Grieken en nog wat volk doet men niet moeilijk, maar zo gauw iemand anders een dubbele nationaliteit nodig heeft, of graag wil hebben, mag dat niet.
Het andere paspoort heeft ook helemaal NIETS met Nederland te maken. Helemaal NIETS. Wat met Nederland en gelijke rechten te maken heeft is of we aan iedereen in Nederland het Nederlanderschap op gelijke wijze toekennen, en niet gebaseerd op de wetten van een ander land het Nederlanderschap weigeren. Daarmee creeër je een veel grotere ongelijkheid dan nu.quote:Hoezo, iedereen die zich in Nederland bevindt is gelijk. Niet waar!
Onderbouwing?quote:Op dinsdag 14 november 2006 13:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Heeft niks en dan ook niks met de grondwet te maken
Dat zeg ik niet. Ik zeg: Of allebei wel, of allebei niet.quote:Op dinsdag 14 november 2006 15:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Jij vind de situatie dat een Spanjaard WEL Nederlander kan worden omdat zijn land de nationaliteit kan innemen en een Marokkaan NIET omdat zijn land de nationaliteit weigert af te staan een veel eerlijkere situatie dan?
Waarom zou dat kunnen? Als ik hier op Fok opper dat Nederland de nederlandse nationaliteit af moet pakken van baby's wiens ouders er in Marokko even de Marokkaanse bij gehaald hebben, dan krijg ik te horen dat men een eenmaal gegeven nationaliteit niet meer kwijt kan raken. Zelfs bij crimineel gedrag is het vrijwel onmogelijk om een eenmaal gekregen Nederlandse nationaliteit kwijt te raken.quote:Oh, dus je ben er eigenlijk helemaal niet op tegen om gewoon de dubbele nationaliteit voor iedereen in te voeren? Maar hoe ga je dat dan weer doen met landen die bij aanneming van een andere nationaliteit juist WEL de andere nationaliteit innemen?
Nu loop je met Marokko die de nationaliteit NIET laat afstaan, maar als je "omwille van de eerlijkheid" de dubbele nationaliteit voor iedereen goedkeurt zit je opeens met een hele zooi landen die bij aanname van de Nederlandse nationaliteit juist WEL de eigen nationaliteit innemen. En dat zijn heel wat meer landen dan de 17 die dat pertinent NIET doen, zoals Marokko.
Gia, dit is geen zwart/wit situatie. Verander de wet zodat iedereen de dubbele nationaliteit wel kan krijgen dan zijn alle Turken en Marokkanen blij, maar alle Duitsers en Spanjaarden raken nog steeds gewoon hun nationaliteit kwijt omdat hun eigen land op wet stelt dat ze bij aanname van een andere nationaliteit de eigen zullen kwijtraken. Nederland kan net zo min de Marokkaanse als de Duitse of Spaanse wetgeving veraneren.
Maar niet tot in de eeuwigheid. Ooit moet dat ophouden. Als een opa en oma vanuit Marokko hierheen zijn gekomen en hun kinderen en kleinkinderen wonen allemaal hier, dan is er voor die kleinkinderen nog nauwelijks reden om Marokkaan te zijn. Familiebezoek in Marokko? Mehoela, die familie woont allemaal hier. De enige familie in marokko zijn dan nog achterneven en oudooms e.d.quote:En als je alles dan zo eerlijk wil laten lopen (en daar ben jij ook helemaal voor), dan is de eerlijkste oplossing om iedereen in Nederland gelijke kansen te geven op het Nederlanderschap, ongeacht wat de wetten in het thuisland zijn.
Waarom? Tja, dat weet ik ook niet precies. Misschien een identiteitscrisis? Punt is, dat het wel zo is. Het grootste probleem met jongeren in Nederland is met Marokkaanse jongeren. Je hoort zelden iets over Chinese, Spaanse of Portugese jongeren.quote:Nogmaals, ik wil wel eens zien waarom hen die tot Nederlander naturaliseren zich minder aanpassen? Ik zie niet waarom zij zich niet minder aanpassen dan zij die alleen een verblijfsvergunning hebben.
Als het andere land de andere nationaliteit inneemt, dan heb je wmb gewoon pech. Nederland moet iedereen de kans geven om een dubbele nationaliteit te hebben, of niemand. (met uitzondering van, je weet wel)quote:Er is geen gelijkheid voor iedereen als je het Nederlanderschap gaat weigeren gebaseerd op zaken waar de Nederlandse overheid geen vat op heeft. Er is pas sprake van gelijkheid als je iedereen in Nederland gelijke kansen geeft op het Nederlanderschap ongeacht de wetten in het thuisland.
Jij snapt niet helemaal dat dat een stuk eerlijker is dan het pertinent weigeren van Nederlanderschap gebaseerd op andermans wetten?
Ja, in geval van gemengde huwelijken. Daar heb ik het al over gehad, en dat mag wmb ook altijd wel een uitzondering blijven voor beide partners en hun kinderen.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:24 schreef kLowJow het volgende:
Als Nederlander kun je in bepaalde gevallen bij emigratie ook gewoon je Nederlandse nationaliteit behouden, waardoor je kinderen die in dat andere land geboren zijn ook volgens de wet recht hebben op de Nederlandse nationaliteit hoor.
Nee, zo werkt dat niet. Kleinkinderen krijgen de nationaliteit die beide ouders hebben. Dus stel dat een Nederlander trouwt met een Amerikaanse, laten we zeggen Maartena? Die mogen beide de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit hebben. Ook hun kinderen krijgen beide nationaliteiten. Maar als zo'n nederlands-amerikaans kind trouwt met een Nederlander, dan worden die kinderen gewoon Nederlander. De noodzaak voor beide nationaliteiten is er dan niet meer.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:29 schreef kLowJow het volgende:
En zodoende de kinderen van die kinderen... en hun kinderem natuurlijk ook weer.
Onder andere...quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, in geval van gemengde huwelijken. Daar heb ik het al over gehad, en dat mag wmb ook altijd wel een uitzondering blijven voor beide partners en hun kinderen.
quote:a) als u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en u daar uw hoofdverblijf heeft op het moment dat u de andere nationaliteit krijgt, dan verliest u het Nederlanderschap niet;
b) als u voor uw 18 e jaar vijf jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet;
c) als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.
Identiteit en nationaliteit zijn twee heel verschillende dingen. Zou dit niet zo zijn dan zou men dus omdat men de Nederlandse nationaliteit bezit zich Nederlander voelen. Probleem opgelost?quote:En waarom moet je je zo nodig Marokkaan voelen, meer dan Nederlander?
Ik zie bijvoorbeeld negers in Amerika die (of eigenlijk hun familie natuurlijk) "al eeuwen" in dat land verblijven toch vaak een band hebben met Afrika... hoe kan dat danquote:Wanneer mensen hun eigen nationaliteit op moeten geven, vanwege de wet, dan zie je dat hun kinderen zich uitsluitend identificeren met het geboorteland en niet met het land waar hun ouders geboren zijn.
Ik denk dat het zeer goed mogelijk is dat elke opeenvolgende generatie een meer "geïntegreerd" gedrag zal laten zien... Ik denk ook dat dit geen reet te maken heeft met hun eventuele dubbele nationaliteit.quote:Ik denk, dat Marokkanen, bijvoorbeeld vierde generatie, indien zij en hun ouders uitsluitend Nederlander zijn, zich veel minder zullen misdragen.
quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet. Kleinkinderen krijgen de nationaliteit die beide ouders hebben. Dus stel dat een Nederlander trouwt met een Amerikaanse, laten we zeggen Maartena? Die mogen beide de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit hebben. Ook hun kinderen krijgen beide nationaliteiten. Maar als zo'n nederlands-amerikaans kind trouwt met een Nederlander, dan worden die kinderen gewoon Nederlander. De noodzaak voor beide nationaliteiten is er dan niet meer.
http://www.minbuza.nl/nl/(...)nder_wordenx.html#a1quote:Elk kind van een gehuwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het buiten Nederland geboren is. Het kind van een ongehuwde Nederlandse moeder is ook na geboorte automatisch Nederlander.
Klopt. Maar dat geldt niet voor een Nederlander met dubbele nationaliteit. Dat gaat niet generaties door. Itt de Marokkanen en Grieken.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:43 schreef kLowJow het volgende:
[..]
[..]
http://www.minbuza.nl/nl/(...)nder_wordenx.html#a1
Het maakt voor de wet niet uit welke andere nationaliteit je hebt. Heb je (o.a.) de Nederlandse dan ben je voor de Nederlandse wet dus Nederlander.
De een wel en de ander niet. Dat is mijn probleem.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zie het probleem van de dubbele nationaliteit niet.
Jawel, dat geldt ook voor een Nederlander met een dubbele nationaliteit. Voor de wet is de Marokkaanse nationaliteit irrelevant.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat geldt niet voor een Nederlander met dubbele nationaliteit. Dat gaat niet generaties door. Itt de Marokkanen en Grieken.
Er staat toch heel duidelijk dat wanneer één van je ouders de Nederlandse nationaliteit bezit, je bij je geboorte de Nederlandse nationaliteit verkrijgt, ook als je buiten Nederland geboren wordt. Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat dit niet van generatie op generatie mogelijk zou zijn.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat geldt niet voor een Nederlander met dubbele nationaliteit. Dat gaat niet generaties door. Itt de Marokkanen en Grieken.
Ik heb werkelijk waar al 3 topics over 'dubbel paspoort!!quote:Op maandag 13 november 2006 18:01 schreef popolon het volgende:
Ik heb nog nooit een goed argument gelezen om dit af te schaffen.
tja ik ook niet, ik snap echt het issue niet, de kinderen van mijn zus hebben zelfs 3 paspoortenquote:Op dinsdag 14 november 2006 17:21 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk waar al 3 topics over 'dubbel paspoort!!![]()
![]()
' gelezen, maar inderdaad, geen enkel argument.
Waarom dit bij Marokkanen anders is? Simpel. Omdat de Nederlandse staat die mensen massaal in de jaren '60 als gastarbeiders naar Nederland heeft gehaald, en er geen zier om gaf of die mensen integreerden of niet, als ze hun werk maar deden. Die mensen verdienden hier zowaar geld, en haalden hun familie hierheen, en adviseerden vrienden om ook naar Nederland te komen. De regering liet dit toe, juichte het toe: nog meer goedkope arbeiders! En dan nu het probleem dat we daarmee gecreëerd hebben bij de voormalige gastarbeiders zelf leggen. Lekker makkelijk! Onaangepastheid heeft niks te maken met hun dubbele nationaliteit, maar met de geschiedenis die ze hier al zo lang als volk hebben.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:15 schreef Gia het volgende:
Waarom? Tja, dat weet ik ook niet precies. Misschien een identiteitscrisis? Punt is, dat het wel zo is. Het grootste probleem met jongeren in Nederland is met Marokkaanse jongeren. Je hoort zelden iets over Chinese, Spaanse of Portugese jongeren.
Die Marokkaanse jongeren, derde generatie, hier geboren, voelt zich in eerste plaats Marokkaan. Waarom?
Ik heb familie in Australië. Geëmigreerd eind jaren 50. Genaturaliseerd 10 jaar later. Hun kinderen voelen zich enkel Australiër. Spreken totaal geen Nederlands.
Waarom is dat bij Marokkanen anders? Ik weet het niet.
Marokkanen krijgen de Marokkaanse nationaliteit, of ze die willen of niet. Als je het daar niet mee eens bent, dan ga je maar lobbyen bij de regering daar, misschien willen ze wel naar je luisteren als je met goede argumenten komtquote:Op dinsdag 14 november 2006 16:32 schreef Gia het volgende:
Het gaat hier over derde, vierde enz.... generatie in Nederland geboren Marokkanen.
Als onderhand je overgrootouders de eerste generatie waren en zelfs je oudooms en achterneven wonen allemaal hier, waarom moet je dan nog Marokkaan zijn?
Dan sta je dus voor de keuze om het Nederlanderschap aan NIEMAND meer af te geven, of de keuze om het WEL aan immigranten te geven, daarbij accepterend dat je niets kunt veranderen aan de wetten van een ander land.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:15 schreef Gia het volgende:
Dat zeg ik niet. Ik zeg: Of allebei wel, of allebei niet.
Het duurt ook niet tot in de eeuwigheid. Via www.buitenlandsepartner.nl vond ik al dat na 6 generaties de Marokkanen je ook geen Marokkaan meer beschouwen. Vraag me niet waarom er gekozen is voor 6 generaties trouwens. En dan sta je in Nederland voor de keuze om ze nu Nederlander te laten worden en dat ze over 3 of 4 generaties (want we zitten ondertussen aan de 2e en 3e generatie) geen Marokkaans paspoort meer kunnen krijgen, of we laten ze voor altijd Marokkaan. Maar ja, ga jij dat vertellen aan de 4e generatie Marokkanen die hier binnen de komende 30 jaar geboren worden waarvan zelfs hun oma's en opa's in de jaren 70 en 80 in Nederland zijn geboren dat ze nog steeds geen Nederlander mogen worden omdat het land van hun OVERgrootouders moeilijk doet met nationaliteiten?quote:Maar niet tot in de eeuwigheid. Ooit moet dat ophouden. Als een opa en oma vanuit Marokko hierheen zijn gekomen en hun kinderen en kleinkinderen wonen allemaal hier, dan is er voor die kleinkinderen nog nauwelijks reden om Marokkaan te zijn. Familiebezoek in Marokko? Mehoela, die familie woont allemaal hier. De enige familie in marokko zijn dan nog achterneven en oudooms e.d.
We hebben ook slechts enkele duizenden Chinese, Spaanse of Portugese jongeren, zie je zelf nu echt niet in dat dit een domme vergelijking is? Maar als je de criminaliteitscijfers van het CBS erbij pakt, en het aantal gedetineerden, dan zie je dat niet de Marokkanen en de Turken de grote criminelen zijn, maar vooral de Surinamers en de Antilianen.quote:Waarom? Tja, dat weet ik ook niet precies. Misschien een identiteitscrisis? Punt is, dat het wel zo is. Het grootste probleem met jongeren in Nederland is met Marokkaanse jongeren. Je hoort zelden iets over Chinese, Spaanse of Portugese jongeren.
Het klinkt hard, maar dat komt voor een groot deel ook door de stugge mentaliteit van de Nederlanders. Landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten zijn immigratielanden bij uitstek. Hun nationaal besef is gebaseerd op het verwelkomen van anderen, hun historie is gebouwd op immigranten.quote:Die Marokkaanse jongeren, derde generatie, hier geboren, voelt zich in eerste plaats Marokkaan. Waarom?
Ik heb familie in Australië. Geëmigreerd eind jaren 50. Genaturaliseerd 10 jaar later. Hun kinderen voelen zich enkel Australiër. Spreken totaal geen Nederlands.
Waarom is dat bij Marokkanen anders? Ik weet het niet.
En hoe had je gedacht de Duitse regering ervan te overtuigen dat Duitsers echt hun Duitse paspoort moeten kunnen houden als ze Nederlander willen worden? Of de Indonesische? Of de Deense? Ik noem maar even drie landen die de nationaliteit van een inwoner innemen zodra deze ergens anders een nationaliteit aanneemt.quote:Als het andere land de andere nationaliteit inneemt, dan heb je wmb gewoon pech. Nederland moet iedereen de kans geven om een dubbele nationaliteit te hebben, of niemand. (met uitzondering van, je weet wel)
Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is dat de tegenovergestelde richting die Verdonk en Wilders op willen. Als je voorstander ben van deze regel, is eigenlijk Wouter Bos de juiste keus, ik meen namelijk dat hij al eens heeft laten doorschemeren de dubbele nationaliteit te willen handhaven danwel invoeren.quote:Nu is de Nederlandse wet zodanig dat iemand alleen Nederlander kan worden indien hij de eigen nationaliteit vrijwillig opgeeft, of indien dit niet mogelijk is door de wetten van het land.
De regel zou eigenlijk moeten zijn, dan iedereen Nederlander kan worden met behoud van de eigen nationaliteit, tenzij het andere land de andere nationaliteit dan intrekt.
Nederland is niet het enige land trouwens. In de FAQ die ik gemaakt heb een pagina terug in dit topic staat ook een link met een wereldkaartje waarin sumier wordt aangegeven welke landen wel, niet, half, etc de dubbele nationaliteit toestaan en uiteindelijk heb je eigenlijk 200 landen met 200 verschillende wetgevingen. En tja.... mischien is altijd de dubbele nationaliteit toestaan gewoon de beste oplossing. In de westerse wereld zijn Belgie en Denemarken eigenlijk de enige twee landen die het niet toestaan. Japan ook niet trouwens, als je dat als een westers land beschouwd.quote:Nederland zou het ook toe moeten staan om de Nederlandse nationaliteit te behouden als iemand ervoor kiest de Australische erbij te nemen, na zoveel jaar in Australië en gesteld dat Australië daar geen problemen mee heeft.
Nederland maakt een onderscheid en dat is fout.
Ik heb ook nog geen enkel argument of onderbouwing gezien waarom de dubbele nationaliteit niet zou mogen. Sommigen gooien het op "integratie is minder bij behoud van oud paspoort", maar er is geen enkele onderbouwing te vinden of dat ook echt zo is.quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:21 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb werkelijk waar al 3 topics over 'dubbel paspoort!!![]()
![]()
' gelezen, maar inderdaad, geen enkel argument.
Met de zwarte Amerikanen kwam dat natuurlijk vooral door de onderdrukking die eigenlijk tot de jaren 60 van de vorige eeuw plaatsvond. Ook de slavernijgeschiedenis heeft ze altijd al als "apart" beschouwd.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:41 schreef kLowJow het volgende:
Ik zie bijvoorbeeld negers in Amerika die (of eigenlijk hun familie natuurlijk) "al eeuwen" in dat land verblijven toch vaak een band hebben met Afrika... hoe kan dat dan. En hoe zou dat met Latino's zijn... met Mexicanen? Totaal geen band?
Hoe weet je zo zeker dat dit "dankzij de dubbele nationaliteit" is?quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:32 schreef Gia het volgende:
Geldt overigens ook voor Grieken. Die blijven zich, dankzij de dubbele nationaliteit, ook meer Griek voelen dan Nederlander.
Dat valt op zich reuze mee hoor. Je treft meer Marokkanen op klompen in volkstuintjes dan vrouwen in Burka op straat.quote:Op dinsdag 14 november 2006 20:37 schreef maartena het volgende:
Mensen die verwachten dat Marokkanen [...] net als Nederlanders een volkstuintje langs het spoor bemannen in het weekend stellen helaas teveel verwachtingen.
Dus iedereen met een dubbel paspoort die zich misdraagt moet zijn Nederlandse kwijtrakenquote:Op dinsdag 14 november 2006 18:41 schreef Elseetje het volgende:
En de reden dat mensen met een verblijfsvergunning zicht zo netjes gedragen, komt onder meer door het feit dat ze a) weten dat ze hier tijdelijk zijn, en dus met een andere mentaliteit binnen komen, of b) doodsbang zijn dat ze die vergunning kwijtraken, en daarom niks durven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |