abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43501606
RIJSWIJK - Nederland telde op 1 januari van dit jaar ruim 1 miljoen inwoners met zowel de Nederlandse als minimaal één andere nationaliteit. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Meer dan de helft van de mensen met een dubbele nationaliteit is afkomstig uit Turkije of Marokko.

Volgens het CBS is het aantal Nederlanders met een dubbele nationaliteit in de laatste elf jaar meer dan verdubbeld. Dat is te wijten aan het grote aantal naturalisaties, waarbij de meeste niet-Nederlanders hun oorspronkelijke nationaliteit behouden.

bron nu.nl

Moet hier volgens jullie wat aan gedaan worden of leveren deze dubbele nationaliteit verder geen problemen op ?

Ik vind het persoonlijk beetje onnodig om twee paspoorten te bezitten en pleit voor afschaffing .
pi_43501723
Tja, 2 miljoen mensen waren toch van buitenlandse afkomst .

Anyway, wat ik nog meest stuitend vind is dat ze ons niet gevraagd hebben wat we ervan vonden. Ik schat dat zeker 90% van de autochtone Nederlanders weinig voor voelt om allochtonen binnen te laten.

En wat doet de politiek nu? Ze zetten de poorten wagenwijd open. En of de autochtone burger dit wel wilt? Pfff, die kan stikken.
  maandag 13 november 2006 @ 11:16:32 #3
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_43501744
quote:
Anyway, wat ik nog meest stuitend vind is dat ze ons niet gevraagd hebben wat we ervan vonden. Ik schat dat zeker 90% van de autochtone Nederlanders weinig voor voelt om allochtonen binnen te laten.
Je hebt stemrecht, dat weet je hè?
pi_43501817
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:16 schreef Slarioux het volgende:
Je hebt stemrecht, dat weet je hè?
Massale immigratie stond niet expliciet vermeld in het programmaboekje van PvdA. Om nog maar te zwijgen dat de meeste mensen zich niet echt in het politiek verdiepen, maar uit politiek-correcte overwegingen toch maar op PvdA stemden.
  maandag 13 november 2006 @ 11:50:20 #5
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43502744
Alleen echte klootzakken stemmen PvdA.
Moederneukers stemmen GL.
Piepeltjes stemmen CDA.
Dit zijn de draaikontpartijen van Nederland ,als je wilt dat alles naar de klote gaat moet je op 1 van hun stemmen.

Tokkies moeten Fortuyn of Wilders stemmen.

Als je een beetje verstand hebt stem je VVD.

Einde propagandaboodschap.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
  maandag 13 november 2006 @ 11:50:42 #6
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_43502753
Ik weet niet wat al dat gezeik over dubbele natiionaliteit is. Ik heb nu zowel de Nederlandse als Turkse nationaliteit. Kan ik de Italiaanse erbij krijgen, zal ik geen seconde twijfelen.

Ik spaar ze
pi_43502872
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef jehovaguerilla het volgende:
Piepeltjes stemmen CDA.
Dit zijn de draaikontpartijen van Nederland ,als je wilt dat alles naar de klote gaat moet je op 1 van hun stemmen.

Op zo'n politiek inzicht valt niets aan af te dingen.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_43503204
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik weet niet wat al dat gezeik over dubbele natiionaliteit is. Ik heb nu zowel de Nederlandse als Turkse nationaliteit. Kan ik de Italiaanse erbij krijgen, zal ik geen seconde twijfelen.

Ik spaar ze
he psssst.....Italiaans paspoort kopuh ? voor jou slechts 250¤...
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 13 november 2006 @ 12:10:32 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43503362
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef jehovaguerilla het volgende:
Piepeltjes stemmen CDA.

Wat je vergeet is dat de VVD net als het CDA en de PVDA medeverantwoordelijk is voor het beleid van de laatste paar jaren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43503385
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:11 schreef feessie het volgende:
RIJSWIJK - Nederland telde op 1 januari van dit jaar ruim 1 miljoen inwoners met zowel de Nederlandse als minimaal één andere nationaliteit. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Meer dan de helft van de mensen met een dubbele nationaliteit is afkomstig uit Turkije of Marokko.

Volgens het CBS is het aantal Nederlanders met een dubbele nationaliteit in de laatste elf jaar meer dan verdubbeld. Dat is te wijten aan het grote aantal naturalisaties, waarbij de meeste niet-Nederlanders hun oorspronkelijke nationaliteit behouden.

bron nu.nl

Moet hier volgens jullie wat aan gedaan worden of leveren deze dubbele nationaliteit verder geen problemen op ?

Ik vind het persoonlijk beetje onnodig om twee paspoorten te bezitten en pleit voor afschaffing .
Ik vind de hele discussie erover overbodig. Of iemand er 1 .. 2 of 5 heeft het doet er niet toe!
  maandag 13 november 2006 @ 12:12:41 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43503424
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:50 schreef G.Fawkes het volgende:

Ik spaar ze
Ik ben blij met me huidige nationaliteit. En bedank voor de Nederlandse nationaliteit. Geen zin meer in.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 13 november 2006 @ 12:16:43 #12
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_43503538
Wat is nou eigenlijk het nadeel voor nederland?
reach out and touch faith
pi_43503616
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:11 schreef Chadi het volgende:
Ik vind de hele discussie erover overbodig. Of iemand er 1 .. 2 of 5 heeft het doet er niet toe!
Voor jou als marokkaanse zijnde, dat dan weer wel.

Trouwens, als het niet ertoe doet, waarom wil je je marokkaanse paspoort dan behouden? Ga dan schamen voor je inferieure afkomst.
pi_43503631
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:12 schreef Megumi het volgende:
Ik ben blij met me huidige nationaliteit. En bedank voor de Nederlandse nationaliteit. Geen zin meer in.
En toch wil je hier blijven, da's al veelzeggend ...
pi_43503645
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:16 schreef ozzyat105 het volgende:
Kijk maar es naar buiten, das ook weer precies de reden dat ik vandaag geen rooie rotcent kan verdienen.
pi_43503930
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:18 schreef Arneauxxx het volgende:

[..]

Voor jou als marokkaanse zijnde, dat dan weer wel.

Trouwens, als het niet ertoe doet, waarom wil je je marokkaanse paspoort dan behouden? Ga dan schamen voor je inferieure afkomst.
Dat is een soort verzekering dat ik begraven wordt op de manier die ik wil enm wat hier niet mogelijk is.
pi_43503966
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:29 schreef Chadi het volgende:
Dat is een soort verzekering dat ik begraven wordt op de manier die ik wil enm wat hier niet mogelijk is.
Er zijn ook genoeg Islamitische begraafplaatsen in Nederland, hoor.
pi_43503976
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:16 schreef ozzyat105 het volgende:
Heeft gen nadeel voor Nederland... is wel welkom in de politiek natuurlijk.. kan je weer over niks debatteren en de kiezers voor de gek houden.
pi_43503994
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:30 schreef Arneauxxx het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg Islamitische begraafplaatsen in Nederland, hoor.
Geen 1 waar je tegen zo'n laag tarief zo lang mag blijven zonder dat je eruit wordt gevist na zoveel jaar.
  maandag 13 november 2006 @ 12:35:23 #20
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_43504110
Ik voorspel nu al dat dit topic nergens naar toe gaat. Er zijn de laatste weken al tig posts over deze vraag geweest, de tegenstanders gaan blaten, 'flikker dan maar op uit Nederland, landverader' en de mensen die van de grondwet houden gaan roepen, dat een Nederlands paspoort eenmaal verkregen, niet meer mag worden ingetrokken behalve voor de misdrijven zoals nu al bestraft worden met innemen van het paspoort zoals landverraad tjdens oorlogstijd...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_43505753
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:31 schreef Chadi het volgende:
Geen 1 waar je tegen zo'n laag tarief zo lang mag blijven zonder dat je eruit wordt gevist na zoveel jaar.
Het is wel degelijk een laag tarief. Bovendien kost het verschepen naar dat woestijn saharawoestijn nog altijd meer. Ook als je zelfs kamelen inzet.

En je zult niet zozeer eruit gevist worden, huichelaar .
  maandag 13 november 2006 @ 13:32:47 #22
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43505805
Ik zie het probleem niet. het is niet zo dat je met dat tweede paspoort een moordwapen of zo in handen hebt.
... is a mismatch forever
  maandag 13 november 2006 @ 15:57:56 #23
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43510435
Beetje veel
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 13 november 2006 @ 17:33:35 #24
3542 Gia
User under construction
pi_43513871
Ik vind dat het alleen moet mogen in geval van gemengd huwelijk en de kinderen uit dat huwelijk.
Mensen die uit een land komen die hun paspoort niet kwijt kunnen raken, akkoord, maar kinderen die dan weer hier worden geboren niet. Ouders laten kiezen: Nederlander of Marokkaan (Turk whatever) en papiertje laten tekenen dat het Nederlanderschap van het kind ongeldig wordt als ze zich niet aan de afspraak houden en toch andere nationaliteit erbij aanvragen.
  maandag 13 november 2006 @ 17:39:10 #25
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_43514024
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:57 schreef Napalm het volgende:
Beetje veel
Treffend.

Morgen afschaffen graag.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_43514064
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:18 schreef Arneauxxx het volgende:

[..]

Massale immigratie stond niet expliciet vermeld in het programmaboekje van PvdA. Om nog maar te zwijgen dat de meeste mensen zich niet echt in het politiek verdiepen, maar uit politiek-correcte overwegingen toch maar op PvdA stemden.
Je moet voor dit onderwerp de schuldigen dan ook zoeken bij VVD en CDA . Grootschalige immigratie is goed voor de vooraad goedkope werknemers .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43514098
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:39 schreef Captain_Chaos het volgende:

[..]

Treffend.

Morgen afschaffen graag.

Wat is de toegevoegde waarde van dat afschaffen ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43514134
And proud of it.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 13 november 2006 @ 17:57:00 #29
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_43514536
De toegevoegde waarde is in ieder geval dat je kiest of je 'erbij' hoort of niet. Dat gevoel is subjectief en straalt daarmee ook een signaal uit naar Nederland. Iemand wil graag in Nederland blijven en Nederlander worden. Er wordt op gehamerd dat kinderen van immigranten zo ontzettend Nederlands zijn terwijl ze wél een extra paspoort op zak hebben. Gevoelsmatig is Nederlander zijn niet iets wat je dóet maar wat je bént. Met twee nationaliteiten doe je alsof. Het kan me niet schelen uit welk land je komt. Al is het Belgie. Nu is het algemene gevoel dan men zich volgaarne de Nederlandse verzorgingsstaat wil laten welgevallen maar als het gemakkelijk is ook nog even het andere paspoort wil kunnen trekken.

Vooral signaalfunctie dus.

Die is niet te onderschatten.
Jawohl Herr Kaloin!
  maandag 13 november 2006 @ 17:57:47 #30
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43514553
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:54 schreef yahtzeehooligan het volgende:

[..]

Op zo'n politiek inzicht valt niets aan af te dingen.

Dacht ik ook al.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_43514593
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:57 schreef Captain_Chaos het volgende:
De toegevoegde waarde is in ieder geval dat je kiest of je 'erbij' hoort of niet. Dat gevoel is subjectief en straalt daarmee ook een signaal uit naar Nederland. Iemand wil graag in Nederland blijven en Nederlander worden. Er wordt op gehamerd dat kinderen van immigranten zo ontzettend Nederlands zijn terwijl ze wél een extra paspoort op zak hebben. Gevoelsmatig is Nederlander zijn niet iets wat je dóet maar wat je bént. Met twee nationaliteiten doe je alsof. Het kan me niet schelen uit welk land je komt. Al is het Belgie. Nu is het algemene gevoel dan men zich volgaarne de Nederlandse verzorgingsstaat wil laten welgevallen maar als het gemakkelijk is ook nog even het andere paspoort wil kunnen trekken.

Vooral signaalfunctie dus.

Die is niet te onderschatten.
Onzin, want de waarde van het papiertje is helemaal niet bekend bij de meeste kinderen van de immigranten. Sterker nog, de meeste kinderen weten niet eens dat ze een tweede nationaliteit hebben.
Elk persoon geeft het vodje een bepaalde waarde, en dat is individueel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43514665
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:59 schreef Mutant01 het volgende:
Onzin, want de waarde van het papiertje is helemaal niet bekend bij de meeste kinderen van de immigranten. Sterker nog, de meeste kinderen weten niet eens dat ze een tweede nationaliteit hebben.
Nou, de meerderheid van de marokkanen wilt anders wel z'n marokkaanse paspoort behouden.

Hoe verklaar je dat?
  maandag 13 november 2006 @ 18:01:53 #33
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43514681
Ik heb nog nooit een goed argument gelezen om dit af te schaffen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_43514684
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:01 schreef Arneauxxx het volgende:

[..]

Nou, de meerderheid van de marokkanen wilt anders wel z'n marokkaanse paspoort behouden.

Hoe verklaar je dat?
Dat heeft te maken met eventuele rompslomp qua administratie in het thuisland.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43514744
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:02 schreef Mutant01 het volgende:
Sorry, maar nu sta je keihard te smoezelen !
pi_43514766
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:04 schreef Arneauxxx het volgende:

[..]

Sorry, maar nu sta je keihard te smoezelen !!
Ja, want de waarheid bevalt je niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43514800
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ja, want de waarheid bevalt je niet.
Het zint mij eerder niet dat je nu staat liegen. Want dit heeft weinig met administratieve rompslomp te maken.

Fatsoenlijke argumenten kun je ook alniet aandragen .
  maandag 13 november 2006 @ 18:07:23 #38
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43514823
maar in hoeverre heb jij er last van als iemand anders een dubbele nationaliteit heeft?
pi_43514849
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:06 schreef Arneauxxx het volgende:

[..]

Het zint mij eerder niet dat je nu staat liegen. Want dit heeft weinig met administratieve rompslomp te maken.

Fatsoenlijke argumenten kun je ook alniet aandragen .
Je beschuldigd mij van liegen, terwijl je mijn argument totaal niet hebt weersproken.

"De zon komt op morgen"

"Je liegt!"
Allah Al Watan Al Malik
pi_43514876
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:07 schreef MissMatch het volgende:
maar in hoeverre heb jij er last van als iemand anders een dubbele nationaliteit heeft?
Het belemmert de trots op hun Nederlanderschap.
pi_43514882
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Euh.... je kan je nationaliteit in Marokko niet eens opzeggen. Ze zullen je waarschijnlijk keihard uitlachen als je het probeert en misschien je nog voor de lol een week in de gevangenis gooien voor disrespect.

Dus bullshit wat Rita, Wilders enzo proberen te doen.
pi_43514907
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:09 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Euh.... je kan je nationaliteit in Marokko niet eens opzeggen. Ze zullen je waarschijnlijk keihard uitlachen als je het probeert en misschien je nog voor de lol een week in de gevangenis gooien voor disrespect.

Ook dat is een feit ja. Maar stel dat de Marokkaanse nationaliteit helemaal niet aangevraagd is vanaf het begin, dan heb je ook een zeer groot probleem daaro.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43514917
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:08 schreef Mutant01 het volgende:
Je beschuldigd mij van liegen, terwijl je mijn argument totaal niet hebt weersproken.

"De zon komt op morgen"

"Je liegt!"
Ga je nu zitten parafraseren? ...

Naja, als we de dubbele paspoort in 1 keer afschaffen, dan sta je zeker te huilen, wel?

BtwBeschuldigd is met een T
  maandag 13 november 2006 @ 18:11:08 #44
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43514926
dus door hen hun andere nationaliteit te ontnemen, worden ze trotser op de nationaliteit die ze bij gratie Hollandsch mogen behouden? rightski.
waarom niet trots mogen zijn op je huidige vaderland en op je herritage?
pi_43514927
quote:
Oh ja? Ze hebben eigenlijk weinig reden om trots op hun marokkaanse afkomst te zijn. Kijk maar hoe inferieur dat land en hun volk is. Dat ze daar nog trots op zijn ...

Dat ze naar nederland vluchten om van onze hoge Westerse niveau proberen te profiteren, zegt al genoeg. Of wou mutant dat weer ontkennen?
pi_43514955
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ook dat is een feit ja. Maar stel dat de Marokkaanse nationaliteit helemaal niet aangevraagd is vanaf het begin, dan heb je ook een zeer groot probleem daaro.
Het lollige is dat je het niet eens hoeft aan te vragen. Zodra je 18 word krijgt elk kind die een Marokkaanse vader heeft een mooie passpoort of ID in z'n brievenbus gegooid.
pi_43514971
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:11 schreef MissMatch het volgende:
dus door hen hun andere nationaliteit te ontnemen, worden ze trotser op de nationaliteit die ze bij gratie Hollandsch mogen behouden? rightski.
waarom niet trots mogen zijn op je huidige vaderland en op je herritage?
Met een dubbele paspoort veroorzaak je juist een tweestrijd bij ze. Hiermee zullen ze een bepaalde nationaliteit gaan prefereren.
pi_43514992
quote:

[..]

Leg mij eens uit hoe de Marokkaanse regering een Nederlands staatsburger in de lik kan gooien als ie afziet van zijn Marokkaans paspoort ? Komen ze hem dan kidnappen of zo ?
pi_43515043
En hoe zit het trouwens met Affelay ? als ie besluit om voor oranje te gaan spelen, ziet ie dan automatisch af van zijn Marokkaans paspoort ?
  maandag 13 november 2006 @ 18:15:22 #50
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43515049
ik geloof niet zozeer dat die tweestrijd door een document wordt veroorzaakt. als dat wel zo is, werkt het eerder averechts, denk ik. als je mij mijn recht ontzegd op mijn tweede vaderland, dan ga i kdat vaderland waarschijnlijk meer ophemelen.
pi_43515129
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:13 schreef Hathor het volgende:

[..]

Leg mij eens uit hoe de Marokkaanse regering een Nederlands staatsburger in de lik kan gooien als ie afziet van zijn Marokkaans paspoort ? Komen ze hem dan kidnappen of zo ?
Ook niet hier... zodra ze in Marokko komen of proberen te komen. Ik ben zelf deels Arabisch en wilde Marokko binnen komen met mijn Nederlandse passpoort. Naast mijn Nederlandse passpoort vroegen ze dus ook om een Marokkaanse passpoort omdat ze dachten dat ik een Marokkaan was.... pas na een half uur snapten ze dus dat ik niet daar vandaan kwam en moest ik nog mijn Egyptische geboortecertificaat laten zien voor ik het land in mocht. Ze doen dus onwijs moeilijk. Ik snap wel waarom veel Marokkanen hun 2de nationaliteit dus niet kwijt willen.
pi_43515208
quote:
Op maandag 13 november 2006 17:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Precies!
De kinderen die in Marokko, Turkije, China of waar ook ter wereld zijn geboren mogen van mij gewoon 2 paspoorten hebben. Maar als je hier bent geboren en alleen je ouders komen uit het buitenland, heeft het vodje toch geen waarde voor je. Dus zulke personen hoeven helemaal geen 2 nationaliteiten.
Lijkt mij toch heel gemakkelijk kiezen.
Meedoen is belangrijker dan winnen!
pi_43515224
Nietszeggende statistiek.
pi_43515411
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:18 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Ook niet hier... zodra ze in Marokko komen of proberen te komen. Ik ben zelf deels Arabisch en wilde Marokko binnen komen met mijn Nederlandse passpoort. Naast mijn Nederlandse passpoort vroegen ze dus ook om een Marokkaanse passpoort omdat ze dachten dat ik een Marokkaan was.... pas na een half uur snapten ze dus dat ik niet daar vandaan kwam en moest ik nog mijn Egyptische geboortecertificaat laten zien voor ik het land in mocht. Ze doen dus onwijs moeilijk. Ik snap wel waarom veel Marokkanen hun 2de nationaliteit dus niet kwijt willen.
Ik begrijp nog minder waarom ze de Marokkaanse nationaliteit WEL willen hebben.
Wat een problemen om legaal een land binnen te komen.
Nederlands paspoort is gewoon wereldwijd erkent.
pi_43515643
Dat migranten meerdere paspoorten hebben, valt wellicht nog te begrijpen, maar wanneer mensen HIER worden geboren en hun ouders een Nederlands paspoort hebben, zijn ze Nederlander en NIET nog eens Marokkaan (of wat dan ook) daarnaast. Niet mee eens? Keer dan maar terug naar het land van herkomst.

Gewoon als regel instellen: dubbele nationaliteit maximaal 1 generatie geldig voor migranten die binnenkomen. Hun in Nederland geboren kinderen krijgen één nationaliteit.
pi_43515709
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:34 schreef dVTB het volgende:
Dat migranten meerdere paspoorten hebben, valt wellicht nog te begrijpen, maar wanneer mensen HIER worden geboren en hun ouders een Nederlands paspoort hebben, zijn ze Nederlander en NIET nog eens Marokkaan (of wat dan ook) daarnaast. Niet mee eens? Keer dan maar terug naar het land van herkomst.

Gewoon als regel instellen: dubbele nationaliteit maximaal 1 generatie geldig voor migranten die binnenkomen. Hun in Nederland geboren kinderen krijgen één nationaliteit.
Dat is dus onmogelijk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43515747
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:15 schreef Hathor het volgende:
En hoe zit het trouwens met Affelay ? als ie besluit om voor oranje te gaan spelen, ziet ie dan automatisch af van zijn Marokkaans paspoort ?
Nee. Het wel of niet uitkomen voor het nationale elftal is namelijk geen plicht.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43515801
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:27 schreef dramslag het volgende:

[..]

Ik begrijp nog minder waarom ze de Marokkaanse nationaliteit WEL willen hebben.
Wat een problemen om legaal een land binnen te komen.
Nederlands paspoort is gewoon wereldwijd erkent.
Het heeft onder andere te maken met het erfrecht, en de administratieve problemen bij de grens zoals de persoon die je zelf quote al zegt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43515889
Tsja, ze willen gewoon lekker van 2 walletjes eten.

Lekker makkelijk 10 weken op vakantie bij familie in Marokko blijven gefinancierd door zijn/haar Nederlandse uitkeringsinstantie. En daarnaast natuurlijk zeiken dat Nederland zo'n kutland is vol met kaaskoppen. Maar wel Nederlandse meisjes neuken. Enz.

De droom van ieder mens!
2 feitjes:
-Het Nederlandse koningshuis kost de belastingbetaler ¤ 102 miljoen per jaar.
-Het Nederlandse koningshuis is de duurste van Europa.
pi_43515950
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:36 schreef Mutant01 het volgende:

Dat is dus onmogelijk.
Waar een wil is, is een weg. Marokkaanse migranten verspelen gewoon hun Nederlandse nationaliteit wanneer ze voor hun kinderen een Marokkaans paspoort aanvragen. Zo makkelijk kan het. Als je namelijk aan zo'n paspoort behoefte hebt, kun je beter ook in Marokko gaan wonen. Heb je het niet nodig, dan kun je prima Nederlander zijn.
  maandag 13 november 2006 @ 18:43:25 #61
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43515953
wat een hoop vooroordelen in één post.
pi_43515972
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:43 schreef dVTB het volgende:

[..]

Waar een wil is, is een weg. Marokkaanse migranten verspelen gewoon hun Nederlandse nationaliteit wanneer ze voor hun kinderen een Marokkaans paspoort aanvragen. Zo makkelijk kan het. Als je namelijk aan zo'n paspoort behoefte hebt, kun je beter ook in Marokko gaan wonen. Heb je het niet nodig, dan kun je prima Nederlander zijn.
Wat begrijp je niet aan onmogelijk. Er wordt altijd een carte national van je gevraagd. Oftewel je MOET in het bezit zijn van de Marokkaanse nationaliteit.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43516082
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:43 schreef Mutant01 het volgende:

Wat begrijp je niet aan onmogelijk. Er wordt altijd een carte national van je gevraagd. Oftewel je MOET in het bezit zijn van de Marokkaanse nationaliteit.
De migranten zelf wellicht ja. Maar hun in Nederland geboren kinderen? Als de ouders een Nederlands paspoort hebben, worden de in Nederland geboren kinderen automatisch Nederlander en niets anders. Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd. En voor Marokkaans mag je ook iedere andere nationaliteit invullen.
pi_43516110
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:47 schreef dVTB het volgende:

[..]

De migranten zelf wellicht ja. Maar hun in Nederland geboren kinderen? Als de ouders een Nederlands paspoort hebben, worden de in Nederland geboren kinderen automatisch Nederlander en niets anders. Ik zie het probleem niet zo, eerlijk gezegd. En voor Marokkaans mag je ook iedere andere nationaliteit invullen.
Nee, niet alleen de migranten zelf. Ook als je hier in Nederland geboren bent, een carte national moet je hebben.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43516167
Nogmaals, Mutant01: Waar een wil is, is een weg. Als Marokko hardnekkige koppige regels kan hanteren, dan moet Nederland dat ook kunnen. Mensen met een Nederlandse nationaliteit HOEVEN zich niet aan Marokkaanse regels te houden.
  maandag 13 november 2006 @ 18:56:00 #66
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_43516457
De thuislandreflex wordt er officiëel vanuit Marokko/Turkije ingelepeld, misplaatste trots lijkt me dit.
Tevens houdt dit de ¤-stroom aan de gang.
pi_43516460
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:48 schreef dVTB het volgende:
Nogmaals, Mutant01: Waar een wil is, is een weg. Als Marokko hardnekkige koppige regels kan hanteren, dan moet Nederland dat ook kunnen. Mensen met een Nederlandse nationaliteit HOEVEN zich niet aan Marokkaanse regels te houden.
Wel als je er naartoe wilt gaan. En aangezien praktisch elke marokkaan familie in Marokko heeft, zal elke marokkaan datgene moeten doen om hen te zien.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43516550
Dus, je wilt zeggen dat ik Marokko niet in kom (als Nederlander, met alleen een Nederlands paspoort) wanneer ik bijvoorbeeld op zakenreis moet naar Rabat?
pi_43516592
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:58 schreef dVTB het volgende:
Dus, je wilt zeggen dat ik Marokko niet in kom (als Nederlander, met alleen een Nederlands paspoort) wanneer ik bijvoorbeeld op zakenreis moet naar Rabat?
Wel, maar een Nederlander met een Marokkaanse (arabische) achternaam zal nog een tweede identiteitpas moeten tonen. Naast het Nederlandse paspoort moet er een carte national getoont worden, of het Marokkaanse paspoort zelf.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 13 november 2006 @ 19:07:03 #70
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_43516924
And proud of it.
pi_43516939
quote:
Op maandag 13 november 2006 19:07 schreef Monus het volgende:
And proud of it.
Viva espana trouwens.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 13 november 2006 @ 19:15:56 #72
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_43517262
Ik snap werkelijk niet waarom er mensen zijn die problemen hebben dat ik de spaanse en nederlandse nationaliteit hebt?
pi_43517275
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wel, maar een Nederlander met een Marokkaanse (arabische) achternaam zal nog een tweede identiteitpas moeten tonen. Naast het Nederlandse paspoort moet er een carte national getoont worden, of het Marokkaanse paspoort zelf.
Daar geloof ik echt niets van.
Zelfs in Zuid-Afrika hebben ze zoiets afgeschaft.
  maandag 13 november 2006 @ 19:16:41 #74
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43517295
Is denk ik gewoon de kift. want wat boeit het inderdaad.
pi_43517393
quote:
Op maandag 13 november 2006 19:16 schreef dramslag het volgende:

[..]

Daar geloof ik echt niets van.
Zelfs in Zuid-Afrika hebben ze zoiets afgeschaft.
Dus omdat land a het heeft afgeschaft, kan land b het niet hebben.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43517879
quote:
Op maandag 13 november 2006 19:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus omdat land a het heeft afgeschaft, kan land b het niet hebben.
Discriminatie?
pi_43517925
quote:
Op maandag 13 november 2006 19:31 schreef dramslag het volgende:

[..]

Discriminatie?
Zo zou je het kunnen zien ja. Aan de andere kant hoeven ze dan ook geen toeristenvisum aan te vragen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43517965
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:58 schreef dVTB het volgende:
Probleemloos, ik ben er ook nog eens een blauwe maandag geweest.
pi_43518682
Ik stel voor dat we iedere buitenlander in de gevangenis met een Nederlandse nationaliteit na het uitzitten van hun straf uitzetten en iedereen die veroordeeld wordt met een dubbele nationaliteit ook uitgezet wordt na het uitzitten van hun straf.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_43518929
quote:
Op maandag 13 november 2006 19:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik stel voor dat we iedere buitenlander in de gevangenis met een Nederlandse nationaliteit na het uitzitten van hun straf uitzetten en iedereen die veroordeeld wordt met een dubbele nationaliteit ook uitgezet wordt na het uitzitten van hun straf.
Je hebt dus gewoon iets tegen buitenlanders... Anders had je wel gezegd uitzetten voordat ze hier in de gevangenis hebben gezeten
pi_43519057
Nee, voor een misdaad staat een (gevangenis)straf

Ik heb liever dat ze de straf uitzitten in het thuisland maar dat gaat niet lukken denk
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_43522070
Zou PvdA slechts 30 zetels hebben als de dubbele nationaliteit wordt afgeschaft?
  maandag 13 november 2006 @ 21:34:57 #83
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43523069
quote:
Op maandag 13 november 2006 19:15 schreef Monus het volgende:
Ik snap werkelijk niet waarom er mensen zijn die problemen hebben dat ik de spaanse en nederlandse nationaliteit hebt?
Hebben ze ook niet.
Het gaat gewoon om de Marokkanen zelf.
Dat ze altijd op sluwe wijze misbruik maken van dit soort situaties.

Dat hoorde ik eens van iemand die wel een hekel aan Marokkanen heeft en niet aan Spanjolen.
Ik vind daarentegen Spaans-Nederlandse gasten een stelletje naar knoflook riekende struikrovers.
Die moeten ze gelijk de grens overzetten bij Katwijk-aan-zee (zonder Spaans paspoort ,welteverstaan)

Ow ja... en als Allah en God tegen elkaar gaan worstelen wint God echt wel.
Tot Chuck Norris komt.
Chuck Norris moet de nieuwe god worden.
Is er ook geen oorlog meer.

[ Bericht 6% gewijzigd door jehovaguerilla op 13-11-2006 21:54:18 ]
pi_43523168
Er zijn geen Spanjaarden met een Nederlands paspoort meer
  maandag 13 november 2006 @ 21:40:13 #85
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43523261
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er zijn geen Spanjaarden met een Nederlands paspoort meer
Daarom zei ik ook (zonder spaans paspoort ,welteverstaan) aan het eind van die zin.

You big dummy
pi_43523653
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, niet alleen de migranten zelf. Ook als je hier in Nederland geboren bent, een carte national moet je hebben.
Nederlands paspoort inleveren dus en hier gaan leven op een verblijfsvergunning
  maandag 13 november 2006 @ 22:33:57 #87
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43525562
Omdat er nog steeds mensen zijn die niet helemaal begrijpen wat de dubbele nationaliteit precies inhoudt, wat wettelijk geregeld is, en wat wel en niet kan....

Wellicht kan de FAQ ook bewaard worden voor later gebruik, en uiteraard zullen er wel een paar foutjes in zijn geslopen, dus verbeteringen altijd welkom.

FAQ Dubbele nationaliteit

Deze FAQ zet alle vragen met betrekking tot de dubbele nationaliteit op een rijtje.

Wat is een dubbele nationaliteit precies?

Een dubbele nationaliteit ontstaat wanneer een persoon naast de geboortenationaliteit een andere nationaliteit verkrijgt en de geboortenationaliteit mag behouden. Men kan ook geboren worden met twee of meer nationaliteiten.

Hoe krijg je de dubbele nationaliteit?

In Nederland moet je in principe altijd de andere nationaliteit zelf opgeven nadat je Nederlander bent geworden. Ook als je de een andere nationaliteit aanneemt raak je in de meeste gevallen de Nederlandse nationaliteit kwijt. Hierop bestaan echter een aantal uitzonderingen:

1) Een persoon afkomstig uit een land waarvan de wetgeving bepaald dat de nationaliteit van dat land onder geen voorwaarde mag worden afgestaan mag die nationaliteit behouden. Op het moment van schrijven geldt dit voor de volgende landen: Algerije, Argentinië, Bangladesh, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Griekenland, Jemen, Libië, Marokko, Mexico, Nauru, Tunesië, Syrië en Uruguay.

Voorbeelden voor punt 1:

- Een Marokkaan kan haar nationaliteit niet opgeven. Aangezien Nederland geen autoriteit heeft over de nationaliteiten van een ander land geld voor mensen afkomstig uit de bovengenoemde landen een uitzondering.

2) Een persoon die trouwt met een persoon welke de nationaliteit draagt die de eerste persoon wil aannemen hoeft de geboorte nationaliteit niet af te staan.

Voorbeelden voor punt 2:

- Een Nederlander die met een Amerikaanse is getrouwd, in Amerika woont en de Amerikaanse nationaliteit wil aannemen hoeft de Nederlandse nationaliteit niet op te geven.

- Een Braziliaanse die met een Nederlander getrouwd is, in Nederland woont, en de Nederlandse nationaliteit wil aannemen hoeft de Braziliaanse nationaliteit niet af te staan.

3) Een persoon die aantoonbaar financiële schade zal ondervinden door het afstaan van die nationaliteit mag die nationaliteit behouden.

Voorbeelden voor punt 3:

- Een Amerikaan die Nederlander wil worden maar kan aantonen dat deze in Amerika een erfenis zou kunnen krijgen van substantiële waarde mag de Amerikaanse nationaliteit behouden. In Amerika geldt dat een niet-Amerikaan een zware belasting moet betalen over een erfenis groter dan een bepaald bedrag. Als je kunt aantonen d.m.v. een testament en waardedocumenten dat je een dergelijke erfenis zou krijgen, dan mag je de Amerikaanse nationaliteit behouden om te voorkomen dat het leeuwendeel naar de Amerikaanse staat gaat bij overlijden van een familielid. Er zijn voor veel andere landen ook vergelijkbare erfrecht problemen waardoor men de eigen nationaliteit kunt behouden. Dit moet wel middels gelegaliseerde documentatie aantoonbaar zijn.

- Een mannelijke Turk van onder de 40 mag de Turkse nationaliteit niet afstaan voordat er voldaan is aan de Turkse dienstplicht. Deze dienstplicht kan worden afgekocht door een bedrag van ongeveer 5000 Euro te betalen, en een drie-weekse militaire training te volgen in Turkije. Voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit geldt dat mannen die in deze situatie zitten de Turkse nationaliteit mogen behouden. Mannen boven de 40 en vrouwen moeten in principe wel de Turkse nationaliteit afstaan.

Kan iedereen de Nederlandse nationaliteit verkrijgen?

In principe kan iedereen die wettelijk en legaal naar Nederland is gekomen na een periode van 3 of 5 jaar de Nederlandse nationaliteit aanvragen. (hen die getrouwd zijn met een Nederlander kunnen na 3 jaar de Nederlandse nationaliteit aanvragen, alle anderen na 5 jaar) Zolang je geen strafbare feiten hebt gepleegd en een inburgeringsexamen kan afleggen heeft iedereen gelijk recht op het verkrijgen van het Nederlanderschap.

Kunnen we mensen die de andere nationaliteit niet kunnen opgeven het Nederlanderschap weigeren?

Nee. Voor het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit geldt het gelijkheidsbeginsel in de grondwet welke stelt dat iedereen gelijk moet worden behandeld in gelijke gevallen. Sommigen vinden het feit dat de wetgeving van een ander land die het verlies van nationaliteit niet toestaat geen gelijk geval, maar de Nederlandse grondwet is alleen van toepassing in Nederland en geldt voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. Om mensen van bepaalde landen het Nederlanderschap te weigeren zal het gelijkheidsbeginsel in de Nederlandse Grondwet moeten worden aangepast.

Okay... Kunnen we dan niet gewoon de andere nationaliteit afpakken als ze Nederlander worden?

Nee. Althans, in de meeste gevallen niet. (Lees verder in welke gevallen wel). Nederland heeft namelijk geen enkele autoriteit over de wetten van een ander land, en kan dus in geen enkel geval de nationaliteit van een ander land afnemen zonder de goedkeuring van dat land. Binnen Europa zijn er een aantal landen die met elkaar een verdrag omtrent de dubbele nationaliteit hebben getekend, die een aantal landen elkaar de autoriteit heeft verleend om de nationaliteit van het andere land in te nemen bij naturalisatie. Nederland heeft dit verdrag ook ondertekend, net als België, Denemarken, Luxemburg, Noorwegen en Oostenrijk.

Als een Deen of een Oostenrijker bijvoorbeeld Nederlander wil worden, dan heeft Nederland middels verdrag het recht om de Deense of Oostenrijkse nationaliteit in te nemen zodra de persoon Nederlander wordt. Dit bestaat trouwens rechts technisch alleen maar uit het informeren van het andere land dat deze nu de nationaliteit in kan trekken.

Met alle andere landen bestaat geen enkel verdrag met betrekking tot de dubbele nationaliteit, en Nederland heeft dan ook geen enkele inspraak over bijvoorbeeld het innemen van de Marokkaanse nationaliteit. Alleen Marokko kan hierover beslissen, en niemand anders.

Jamaar, jamaar, ik vind dat die Marokkanen dan maar helemaal geen Nederlander mogen worden als ze hun eigen nationaliteit niet kunnen opgeven! Is het niet beter om ze dan maar het Nederlanderschap pertinent te weigeren?

Voor mensen uit Marokko (en 17 andere landen, zie boven) geldt dat zij de eigen nationaliteit niet kunnen opgeven. Voor hen is dus een uitzondering gemaakt. In principe kan er grondwet technisch geen onderscheid gemaakt worden tussen wie we wel, en wie niet het Nederlanderschap toekennen. In principe heeft iedereen die zich aan de Nederlandse wet heeft gehouden er recht toe.

Uiteindelijk staan we met betrekking tot het verlenen van het Nederlanderschap aan Marokkanen, Grieken, Argentijnen, en diverse anderen tussen de volgende twee keuzes:

1) Pertinent het Nederlanderschap weigeren aan mensen die de eigen nationaliteit niet kunnen opgeven.

2) Het Nederlanderschap toekennen met behoud van de andere nationaliteit.

Sommigen beweren dat het behoud van de eigen nationaliteit de integratie tegenwerkt. Dit staat open ter discussie, en misschien is dat ook wel zo in vergelijking met hen die wel de eigen nationaliteit kunnen opgeven en hebben opgegeven bij hun naturalisatie tot Nederlander. Echter in de praktijk staan we bij de Marokkanen (en veel Turken) voor de twee bovenstaande keuzes. En eigenlijk is keuze rechttechnisch in strijd met de grondwet, dus eigenlijk hebben we geen andere keus dan keuze 2 als een Marokkaan wil naturaliseren tot Nederlander.

Jamaar, Jamaar, in België kan het wel! Zij kennen geen dubbele nationaliteit!

Dat is een misvatting. De Belgische wet erkent simpelweg het bestaan van een andere nationaliteit niet meer op het moment dat iemand Belg wordt. Dit betekend echter nog niet dat de dubbele nationaliteit niet bestaat. Momenteel heeft ongeveer 50% van de Marokkanen in België bijvoorbeeld nog gewoon een Marokkaans paspoort naast het Belgische. (en de andere 50% is alleen Marokkaan) Het gevolg van een niet-erkenningswet zoals België die heeft ingevoerd is eigenlijk dat er wettelijk ook helemaal niets meer aan gedaan kan worden. Iemand is Belg, en de Belgische nationaliteit kan nooit meer worden afgepakt, want de wet stelt dat die andere nationaliteit niet kan bestaan. Er gaan momenteel erg veel stemmen op in België om de dubbele nationaliteit weer in te voeren, omdat het simpelweg niet werkt. De wetgeving heeft namelijk geen effect op de Marokkanen, maar wel op de Belgen die emigreren en toch graag Belg zouden willen blijven.

Denemarken en België zijn de enige twee landen in westerse wereld trouwens die geen uitzonderingen kennen voor de Dubbele nationaliteit.

Kan het Nederlanderschap nadat het is toegekend weer worden afgepakt?

Ja. Indien de persoon zich schuldig maakt aan hoogverraad, de wet op het folteringsverdrag overtreedt, de wet op het oorlogsrecht overtreedt, of een terroristische aanslag pleegt kan deze het Nederlanderschap onvrijwillig verliezen. Ook in gevallen van fraude kan het Nederlanderschap worden afgenomen, bijvoorbeeld als naderhand blijkt dat er gebruik gemaakt is van vervalste papieren. Bij fraude kan dit echter slechts tot 12 jaar nadat de naturalisatie is toegekend. De voorwaarde is wel dat het Nederlanderschap alleen kan worden afgenomen als de persoon nog een andere nationaliteit heeft. Staatsloos worden is niet toegestaan middels zowel de Nederlandse wet en een hele reeks VN en Europese verdragen die na WO2 zijn ondertekend.

De laatste keer dat het Nederlanderschap voor hoogverraad en/of overtreding van de wet op het oorlogsrecht werd ingenomen was in de jaren 50, toen het Nederlanderschap werd afgenomen van Ponke Prinsen die tot 1949 vocht voor het Indonesische leger in de onafhankelijksstrijd van dat land. Ponke Prinsen bezat ook de Indonesische nationaliteit. Een recentelijk voorbeeld van fraude was de zaak van Hirsi Ali welke tevens de Somalische nationaliteit bezat. Zij mocht na uitspraak van een rechter het Nederlanderschap behouden.

Maar hoe zit dat dan met ernstige criminelen? Kunnen we daar niet vanaf?

Hen die ernstige delicten plegen zoals moord en/of verkrachting raken het Nederlanderschap niet kwijt. Minister Verdonk van Integratie- en Immigratiezaken heeft een aantal jaren geleden een wetsvoorstel ingediend welke naast de in de vorige vraag gestelde voorwaarden ook ernstige misdaden als reden zou instellen om het Nederlanderschap te verliezen. Dit voorstel kreeg vooralsnog geen voldoende steun van de regerende coalitie, inclusief de eigen VVD achterban en is in de ijskast gestopt. Het wetsvoorstel zou het mogelijk maken een Marokkaan die een moord heeft gepleegd terug te sturen naar Marokko nadat hij zijn straf heeft uitgezeten.

Een van de belangrijkste redenen waarom dit voorstel geen steun kreeg van het grootste deel van de Tweede Kamer is dat de meeste van de in Nederland woonachtige allochtonen met twee paspoorten ook in Nederland zijn geboren of op zeer jonge leeftijd naar Nederland zijn gekomen en geen ander land kennen dan Nederland. Op dit moment is het dus zo dat men alleen het Nederlanderschap van een persoon kan afnemen volgens de voorwaarden genoemd in de vorige vraag.

Stel nou dat die wet van Verdonk toch word ingevoerd, hoeveel criminelen raken dan hun Nederlanderschap kwijt?

Op moment van schrijven bevinden zich, gebaseerd op cijfers uit 2005 van het CBS ongeveer 1250 Marokkanen en 750 Turken in de Nederlandse gevangenissen. Daarnaast ook ongeveer 1800 Surinamers en 1800 Antillianen die daarmee veel crimineler zijn dan Turken en Marokkanen. Surinamers en Antilianen zijn alleen Nederlander, dus daarvan kun je de Nederlandse nationaliteit niet afnemen. Van de 2000 Marokkanen en Turken in de gevangenis is slechts een klein deel gedetineerd voor een ernstige misdaad zoals moord en/of verkrachting. De meesten zitten voor een minder ernstige misdaad zoals bijvoorbeeld een overval, autodiefstal, drugshandel, fraude, of een andere misdaad waarvoor veroordeling mogelijk is.

Mocht een wet zoals Verdonk die voorstelt doorgang vinden, dan zullen we jaarlijks hooguit enkele honderden Marokkanen en/of Turken uit kunnen zetten. Het grootste probleem ligt bij het feit dat een zeer grote groep van de huidige gedetineerden in de leeftijdsgroep van 20 tot 30 jaar zitten, veelal in Nederland geboren zijn, danwel op jonge leeftijd hier gekomen en eigenlijk geen ander land kennen dan Nederland. Velen van hen hadden al de Nederlandse nationaliteit voordat ze tieners waren.

Hierbij moet ook opgemerkt worden dat hen die geen Nederlandse nationaliteit hebben bij een misdaad waarvoor gevangenisstraf staat sowieso na uitzetting van hun straf worden uitgezet. Dit gebeurd jaarlijks al bij honderden personen.

Heeft het hebben van een andere nationaliteit een voordeel in Nederland?

Nee. Iemand die een andere nationaliteit naast de Nederlandse bezit geniet geen enkel voordeel boven een Nederlander die slechts alleen de Nederlandse nationaliteit bezit. Ze hebben dezelfde rechten, dezelfde plichten, en dienen zolang ze in Nederland wonen altijd eerst het Koninkrijk. Een allochtoon zonder Nederlands paspoort kan eventueel consulaire bijstand krijgen van de ambassade en/of consulaat van het thuisland, iemand die Nederlander is met behoud van een andere nationaliteit heeft geen recht op consulaire bijstand. Zij zijn in principe eerst Nederlander, en dan pas de andere nationaliteit.

Het enige verschil tussen iemand die een andere nationaliteit heeft naast de Nederlandse en een Nederlander met alleen de Nederlandse nationaliteit is dat de persoon met twee nationaliteiten onder bepaalde voorwaarden (zie hierboven) het Nederlanderschap kan verliezen. Tevens is het voor iemand met een andere nationaliteit erg makkelijk te verhuizen naar het land van de andere nationaliteit.

Raken Nederlanders die in een ander land wonen bij het aannemen van een andere nationaliteit het Nederlanderschap kwijt?

In principe raken Nederlanders die een andere nationaliteit aannemen automatisch hun Nederlanderschap kwijt. Hierop bestaan echter een aantal uitzonderingen:

- Je raakt het Nederlanderschap niet kwijt als je getrouwd bent met een inwoner van het land waarvan je de nationaliteit wil aannemen.

- Je raakt het Nederlanderschap niet kwijt als je jonger bent dan 18 ten tijde van je naturalisatie. Op je 18e raak je dan wel je nationaliteit kwijt, tenzij je er specifiek voor kiest om Nederlander te blijven en de nadere nationaliteit op te geven.

Hierop navolgend, iemand die op deze wijze in het verleden het Nederlanderschap is kwijtgeraakt kan bij re-migratie naar Nederland het Nederlanderschap weer aanvragen en terugkrijgen. Hierbij verliest men eventueel wel de andere nationaliteit, indien mogelijk natuurlijk.

Ik snap het nog niet helemaal. Heb je wat links naar sites zodat ik het zelf allemaal kan napluizen?

Bronnen:

Rijkswet op het Nederlanderschap.
Immigratie en Naturalisatiedienst.

Andere sites:
Wikipedia (erg sumier)
Buitenlandsepartner.nl
Belgisch artikel over her-invoering van de dubbele nationaliteit
Wereldkaart: welke landen ondersteunen dubbele nationaliteit?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 13 november 2006 @ 22:36:08 #88
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43525658
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_43525859
- Een Marokkaan kan haar nationaliteit niet opgeven. Aangezien Nederland geen autoriteit heeft over de nationaliteiten van een ander land geld voor mensen afkomstig uit de bovengenoemde landen een uitzondering.

Antwoord Nederland

situatie 1: Een Marokkaan bezit nu de Nederlandse nationaliteit

1: Hij moet deze inleveren op het moment dat hij/zij veroordeeld wordt door een Nederlandse rechter en zijn straf heeft uitgezeten. Daarna volgt uitzetting.

Ook diegene met een Marokaanse en Nederlandse nationaliteit en nu in de gevangenis zit moet zijn Nederlandse nationaliteit verliezen en na het uitzitten van zijn straf uitgezet worden

Situatie 2: Een Marokkaan wil Nederlander worden

Hij kan dit niet worden zonder afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit

Situatie 3: Een Nederlander wil Marokkaan worden

Hij verliest de Nederlandse nationaliteit

Probleem opgelost
  maandag 13 november 2006 @ 22:51:06 #90
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43526391
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Antwoord Nederland

situatie 1: Een Marokkaan bezit nu de Nederlandse nationaliteit

1: Hij moet deze inleveren op het moment dat hij/zij veroordeeld wordt door een Nederlandse rechtrer. Daarna volgt uitzetting

Situatie 2: Een Marokkaan wil Nederlander worden

Hij kan dit niet worden zonder afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit

Situatie 3: Een Nederlander wil Marokkaan worden

Hij verliest de Nederlandse nationaliteit
Situatie 1: Hiervoor bestaat nog geen wetgeving. Als je mijn FAQ gelezen ( ) had wist je ook waarom er zelfs binnen de achterban van de VVD weerstand was tegen een dergelijke wetgeving. En jij hebt het volgens mij over alle criminaliteit, Verdonk beperkte het alleen tot de meest ernstige misdaden.

Situatie 2: Dit is dus niet mogelijk zonder een aanpassing van het gelijkheidsbeginsel in de grondwet. Een ieder in Nederland heeft namelijk gelijk recht op de Nederlandse nationaliteit, ongeacht de wetgeving uit haar thuisland. Een dergelijke aanpassing zal waarschijnlijk nooit door worden gevoerd. Wederom had je dat in de FAQ al kunnen lezen.

Situatie 3: Dit is allang zo. Als je als Nederlander naar Marokko immigreert, en later de Marokkaanse nationaliteit aanneemt, dan raak je het Nederlanderschap gewoon kwijt. Hierop bestaan momenteel uitzonderingen trouwens, zoals bijvoorbeeld als je met een Marokkaanse getrouwd bent. Ook dit had je trouwens kunnen lezen.

Er is nogal een groot verschil tussen wat jij wil en wat legaal gesproken mogelijk is in de Nederlandse democratie, en met de Nederlandse grondwet. Uiteraard kunnen wetten aangepast worden, en zo ook de grondwet, echter realistisch is het niet.
quote:
Probleem opgelost
Van welk probleem is er precies sprake? Waarom is de dubbele nationaliteit precies een probleem. Ik weet dat je niet in staat bent om met een goede onderbouwing te komen, (waarom vraag ik het eigenlijk nog ) maar zou je kunnen onderbouwen waarom er sprake is van een probleem?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_43526493
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:51 schreef maartena het volgende:
Situatie 2: Dit is dus niet mogelijk zonder een aanpassing van het gelijkheidsbeginsel in de grondwet. Een ieder in Nederland heeft namelijk gelijk recht op de Nederlandse nationaliteit, ongeacht de wetgeving uit haar thuisland. Een dergelijke aanpassing zal waarschijnlijk nooit door worden gevoerd. Wederom had je dat in de FAQ al kunnen lezen.
Iedereen kan Nederlander worden mits diegene aan de eisen voldoet.

Een van de eisen dat je niet in het bezit mag zijn van een andere nationaliteit

maandag 13 november 2006 @ 22:56:00 #92
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43526607
Maar welke problemen ondervind jij als individu nu concreet van iemand anders zijn/haar dubbele nationaliteit?
pi_43526702
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:51 schreef maartena het volgende:
Situatie 3: Dit is allang zo. Als je als Nederlander naar Marokko immigreert, en later de Marokkaanse nationaliteit aanneemt, dan raak je het Nederlanderschap gewoon kwijt. Hierop bestaan momenteel uitzonderingen trouwens, zoals bijvoorbeeld als je met een Marokkaanse getrouwd bent. Ook dit had je trouwens kunnen lezen.
Hoe zit dat trouwen met een Marokkaanse trouwens precies? Wat zijn daarvan de haken en ogen?

Lijkt me namelijk wel tof als ik met m'n blonde haartjes en blauwe oogjes straks een Marokkaan word. Gewoon alleen om al die hysterische Fokkertjes te fucken
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  maandag 13 november 2006 @ 22:59:33 #94
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_43526760
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:56 schreef MissMatch het volgende:
Maar welke problemen ondervind jij als individu nu concreet van iemand anders zijn/haar dubbele nationaliteit?
Bij mij veroorzaakt het slapeloosheid en een sterk verminderde eetlust.
Soms word ik ook even duizelig.
pi_43526881
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Hoe zit dat trouwen met een Marokkaanse trouwens precies? Wat zijn daarvan de haken en ogen?

Lijkt me namelijk wel tof als ik met m'n blonde haartjes en blauwe oogjes straks een Marokkaan word. Gewoon alleen om al die hysterische Fokkertjes te fucken
Veel succes in de bak junkie
  maandag 13 november 2006 @ 23:02:56 #96
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43526890
Psychische stoornis. jouw probleem, niet het hunne.
pi_43527463
quote:
Op maandag 13 november 2006 23:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Veel succes in de bak junkie
Hé Zorro, ga jij je nog tot Argentijn laten naturaliseren in de toekomst?
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_43527669
Nee
  maandag 13 november 2006 @ 23:23:20 #99
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43527761
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iedereen kan Nederlander worden mits diegene aan de eisen voldoet.

Een van de eisen dat je niet in het bezit mag zijn van een andere nationaliteit
Vertel jij eens even haarfijn waar dat staat?

Oh wacht.... onderbouwen doe je niet aan.
-
pi_43527811
Nee dat was de onderbouwing voor het feit dat jij er niks van snapt.

Sorry als het boven je pet gaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')