quote:
Dan sta je dus voor de keuze om het Nederlanderschap aan NIEMAND meer af te geven, of de keuze om het WEL aan immigranten te geven, daarbij accepterend dat je niets kunt veranderen aan de wetten van een ander land.
quote:
Maar niet tot in de eeuwigheid. Ooit moet dat ophouden. Als een opa en oma vanuit Marokko hierheen zijn gekomen en hun kinderen en kleinkinderen wonen allemaal hier, dan is er voor die kleinkinderen nog nauwelijks reden om Marokkaan te zijn. Familiebezoek in Marokko? Mehoela, die familie woont allemaal hier. De enige familie in marokko zijn dan nog achterneven en oudooms e.d.
Het duurt ook niet tot in de eeuwigheid. Via
www.buitenlandsepartner.nl vond ik al dat na 6 generaties de Marokkanen je ook geen Marokkaan meer beschouwen. Vraag me niet waarom er gekozen is voor 6 generaties trouwens. En dan sta je in Nederland voor de keuze om ze nu Nederlander te laten worden en dat ze over 3 of 4 generaties (want we zitten ondertussen aan de 2e en 3e generatie) geen Marokkaans paspoort meer kunnen krijgen, of we laten ze voor altijd Marokkaan. Maar ja, ga jij dat vertellen aan de 4e generatie Marokkanen die hier binnen de komende 30 jaar geboren worden waarvan zelfs hun oma's en opa's in de jaren 70 en 80 in Nederland zijn geboren dat ze nog steeds geen Nederlander mogen worden omdat het land van hun
OVERgrootouders moeilijk doet met nationaliteiten?
Op een gegeven moment moet je ze Nederlander laten worden. Je loopt daarmee ook de meeste kans dat ze niet meer zelf naar het Marokkaans consulaat gaan voor een Marokkaans paspoort
quote:
Waarom? Tja, dat weet ik ook niet precies. Misschien een identiteitscrisis? Punt is, dat het wel zo is. Het grootste probleem met jongeren in Nederland is met Marokkaanse jongeren. Je hoort zelden iets over Chinese, Spaanse of Portugese jongeren.
We hebben ook slechts enkele duizenden Chinese, Spaanse of Portugese jongeren, zie je zelf nu echt niet in dat dit een domme vergelijking is? Maar als je de criminaliteitscijfers van het CBS erbij pakt, en het aantal gedetineerden, dan zie je dat niet de Marokkanen en de Turken de grote criminelen zijn, maar vooral de Surinamers en de Antilianen.
quote:
Die Marokkaanse jongeren, derde generatie, hier geboren, voelt zich in eerste plaats Marokkaan. Waarom?
Ik heb familie in Australië. Geëmigreerd eind jaren 50. Genaturaliseerd 10 jaar later. Hun kinderen voelen zich enkel Australiër. Spreken totaal geen Nederlands.
Waarom is dat bij Marokkanen anders? Ik weet het niet.
Het klinkt hard, maar dat komt voor een groot deel ook door de stugge mentaliteit van de Nederlanders. Landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten zijn immigratielanden bij uitstek. Hun nationaal besef is gebaseerd op het verwelkomen van anderen, hun historie is gebouwd op immigranten.
Nederlanders hebben gastarbeiders altijd al met de nek aangekeken. Zodra de eerste gastarbeiders het land binnenkwamen, kwamen de turkenmoppen meteen ten tonele. In Nederlanders zijn immigranten nooit echt welkom geweest. Voor de Nederlander is het genoeg dat ze hier mogen wonen, maar ze in onze huizen verwelkomen.... dat is toch best wel eng.
Voor een ander deel komt het omdat Australië, Canada, en de VS voornamelijk gebaseerd zijn op Europese culturen, en een andere Europese cultuur er makkelijk invloeit. Ga kijken naar de problemen met Libanezen in Australië, en je ziet dezelfde problemen met Marokkanen in Nederland. De westerse en niet-westerse culturen botsen vaak. Ik denk dat niemand dat kan ontkennen.
quote:
Als het andere land de andere nationaliteit inneemt, dan heb je wmb gewoon pech. Nederland moet iedereen de kans geven om een dubbele nationaliteit te hebben, of niemand. (met uitzondering van, je weet wel)
En hoe had je gedacht de Duitse regering ervan te overtuigen dat Duitsers echt hun Duitse paspoort moeten kunnen houden als ze Nederlander willen worden? Of de Indonesische? Of de Deense? Ik noem maar even drie landen die de nationaliteit van een inwoner innemen zodra deze ergens anders een nationaliteit aanneemt.
Dan sta je wederom voor de keuze om NIEMAND het Nederlands staatsburgerschap te verlenen, of WEL het Nederlands staatsburgerschap te verlenen met acceptatie dat er landen zijn de die andere nationaliteit innemen als je dat doet, en dat er landen zijn die de nationaliteit weigeren in te nemen als je dat doet.
Je kunt je eigen naturalisatiewetten niet baseren op hoe de wetten in andere landen in elkaar zitten. Voor Nederland moet belangrijk zijn dat iedereen Nederland kan worden. Wat de andere wetgevingen in andere landen vertellen is niet belangrijk.
quote:
Nu is de Nederlandse wet zodanig dat iemand alleen Nederlander kan worden indien hij de eigen nationaliteit vrijwillig opgeeft, of indien dit niet mogelijk is door de wetten van het land.
De regel zou eigenlijk moeten zijn, dan iedereen Nederlander kan worden met behoud van de eigen nationaliteit, tenzij het andere land de andere nationaliteit dan intrekt.
Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is dat de tegenovergestelde richting die Verdonk en Wilders op willen. Als je voorstander ben van deze regel, is eigenlijk Wouter Bos de juiste keus, ik meen namelijk dat hij al eens heeft laten doorschemeren de dubbele nationaliteit te willen handhaven danwel invoeren.
Het probleem met de touwtjes strakker aantrekken is dat de regering van landen als Marokko en Griekenland je gewoon vierkant uitlacht als je met een mannen-in-pakken delegatie bij ze aanklopt om te vragen of ze niet alstublieft de wet kunnen veranderen zodat wij in Nederland de enkele nationaliteit kunnen handhaven. Dat hebben ze al een paar keer geprobeerd met Marokko over de laatste 15 jaar ofzo, en daar komt dus niets van terecht.
quote:
Nederland zou het ook toe moeten staan om de Nederlandse nationaliteit te behouden als iemand ervoor kiest de Australische erbij te nemen, na zoveel jaar in Australië en gesteld dat Australië daar geen problemen mee heeft.
Nederland maakt een onderscheid en dat is fout.
Nederland is niet het enige land trouwens. In de FAQ die ik gemaakt heb een pagina terug in dit topic staat ook een link met een wereldkaartje waarin sumier wordt aangegeven welke landen wel, niet, half, etc de dubbele nationaliteit toestaan en uiteindelijk heb je eigenlijk 200 landen met 200 verschillende wetgevingen. En tja.... mischien is altijd de dubbele nationaliteit toestaan gewoon de beste oplossing. In de westerse wereld zijn Belgie en Denemarken eigenlijk de enige twee landen die het niet toestaan. Japan ook niet trouwens, als je dat als een westers land beschouwd.
Hoe het ook zij, ik vind niet dat we gebaseerd op de wetten van een ander land in ons eigen land het Nederlanderschap moeten weigeren bij bepaalde individuen. Zij willen Nederlander worden, en kunnen er verder niets aan doen dat hun land van herkomst zo halsstarrig is.
Sommigen voelen zich benadeeld omdat bepaalde mensen 2 paspoorten kunnen hebben en Nederlanders niet. Welnu, ten eerste ondervind je geen enkel nadeel als Nederlander omdat je toch al in Nederland woont. Als je twee paspoorten wil, trouw dan iemand van een ander land welke de dubbele nationaliteit toestaat, zoals een Amerikaan(se).
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin