abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43547376
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, zo werkt dat niet. Kleinkinderen krijgen de nationaliteit die beide ouders hebben. Dus stel dat een Nederlander trouwt met een Amerikaanse, laten we zeggen Maartena? Die mogen beide de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit hebben. Ook hun kinderen krijgen beide nationaliteiten. Maar als zo'n nederlands-amerikaans kind trouwt met een Nederlander, dan worden die kinderen gewoon Nederlander. De noodzaak voor beide nationaliteiten is er dan niet meer.
quote:
Elk kind van een gehuwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het buiten Nederland geboren is. Het kind van een ongehuwde Nederlandse moeder is ook na geboorte automatisch Nederlander.
http://www.minbuza.nl/nl/(...)nder_wordenx.html#a1

Het maakt voor de wet niet uit welke andere nationaliteit je hebt. Heb je (o.a.) de Nederlandse dan ben je voor de Nederlandse wet dus Nederlander.
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:49:30 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43547609
Ik zie het probleem van de dubbele nationaliteit niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:50:53 #143
3542 Gia
User under construction
pi_43547657
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:43 schreef kLowJow het volgende:

[..]

[..]

http://www.minbuza.nl/nl/(...)nder_wordenx.html#a1

Het maakt voor de wet niet uit welke andere nationaliteit je hebt. Heb je (o.a.) de Nederlandse dan ben je voor de Nederlandse wet dus Nederlander.
Klopt. Maar dat geldt niet voor een Nederlander met dubbele nationaliteit. Dat gaat niet generaties door. Itt de Marokkanen en Grieken.
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:51:37 #144
3542 Gia
User under construction
pi_43547691
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zie het probleem van de dubbele nationaliteit niet.
De een wel en de ander niet. Dat is mijn probleem.
pi_43547758
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Klopt. Maar dat geldt niet voor een Nederlander met dubbele nationaliteit. Dat gaat niet generaties door. Itt de Marokkanen en Grieken.
Jawel, dat geldt ook voor een Nederlander met een dubbele nationaliteit. Voor de wet is de Marokkaanse nationaliteit irrelevant.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43547768
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Er staat toch heel duidelijk dat wanneer één van je ouders de Nederlandse nationaliteit bezit, je bij je geboorte de Nederlandse nationaliteit verkrijgt, ook als je buiten Nederland geboren wordt. Ik snap dus niet hoe je erbij komt dat dit niet van generatie op generatie mogelijk zou zijn.
  dinsdag 14 november 2006 @ 17:21:25 #147
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43548739
quote:
Op maandag 13 november 2006 18:01 schreef popolon het volgende:
Ik heb nog nooit een goed argument gelezen om dit af te schaffen.
Ik heb werkelijk waar al 3 topics over 'dubbel paspoort!! ' gelezen, maar inderdaad, geen enkel argument.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 14 november 2006 @ 17:23:30 #148
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43548816
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 17:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk waar al 3 topics over 'dubbel paspoort!! ' gelezen, maar inderdaad, geen enkel argument.
tja ik ook niet, ik snap echt het issue niet, de kinderen van mijn zus hebben zelfs 3 paspoorten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 november 2006 @ 18:01:00 #149
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_43550002
Ik heb een Nederlandse ID-kaart maar een Iers paspoort, die was namelijk goedkoper.

Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_43551234
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:15 schreef Gia het volgende:

Waarom? Tja, dat weet ik ook niet precies. Misschien een identiteitscrisis? Punt is, dat het wel zo is. Het grootste probleem met jongeren in Nederland is met Marokkaanse jongeren. Je hoort zelden iets over Chinese, Spaanse of Portugese jongeren.
Die Marokkaanse jongeren, derde generatie, hier geboren, voelt zich in eerste plaats Marokkaan. Waarom?
Ik heb familie in Australië. Geëmigreerd eind jaren 50. Genaturaliseerd 10 jaar later. Hun kinderen voelen zich enkel Australiër. Spreken totaal geen Nederlands.

Waarom is dat bij Marokkanen anders? Ik weet het niet.
Waarom dit bij Marokkanen anders is? Simpel. Omdat de Nederlandse staat die mensen massaal in de jaren '60 als gastarbeiders naar Nederland heeft gehaald, en er geen zier om gaf of die mensen integreerden of niet, als ze hun werk maar deden. Die mensen verdienden hier zowaar geld, en haalden hun familie hierheen, en adviseerden vrienden om ook naar Nederland te komen. De regering liet dit toe, juichte het toe: nog meer goedkope arbeiders! En dan nu het probleem dat we daarmee gecreëerd hebben bij de voormalige gastarbeiders zelf leggen. Lekker makkelijk! Onaangepastheid heeft niks te maken met hun dubbele nationaliteit, maar met de geschiedenis die ze hier al zo lang als volk hebben.
En de reden dat mensen met een verblijfsvergunning zicht zo netjes gedragen, komt onder meer door het feit dat ze a) weten dat ze hier tijdelijk zijn, en dus met een andere mentaliteit binnen komen, of b) doodsbang zijn dat ze die vergunning kwijtraken, en daarom niks durven.
pi_43551315
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:32 schreef Gia het volgende:

Het gaat hier over derde, vierde enz.... generatie in Nederland geboren Marokkanen.
Als onderhand je overgrootouders de eerste generatie waren en zelfs je oudooms en achterneven wonen allemaal hier, waarom moet je dan nog Marokkaan zijn?
Marokkanen krijgen de Marokkaanse nationaliteit, of ze die willen of niet. Als je het daar niet mee eens bent, dan ga je maar lobbyen bij de regering daar, misschien willen ze wel naar je luisteren als je met goede argumenten komt
  dinsdag 14 november 2006 @ 20:20:45 #152
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43554598
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:15 schreef Gia het volgende:
Dat zeg ik niet. Ik zeg: Of allebei wel, of allebei niet.
Dan sta je dus voor de keuze om het Nederlanderschap aan NIEMAND meer af te geven, of de keuze om het WEL aan immigranten te geven, daarbij accepterend dat je niets kunt veranderen aan de wetten van een ander land.
quote:
Maar niet tot in de eeuwigheid. Ooit moet dat ophouden. Als een opa en oma vanuit Marokko hierheen zijn gekomen en hun kinderen en kleinkinderen wonen allemaal hier, dan is er voor die kleinkinderen nog nauwelijks reden om Marokkaan te zijn. Familiebezoek in Marokko? Mehoela, die familie woont allemaal hier. De enige familie in marokko zijn dan nog achterneven en oudooms e.d.
Het duurt ook niet tot in de eeuwigheid. Via www.buitenlandsepartner.nl vond ik al dat na 6 generaties de Marokkanen je ook geen Marokkaan meer beschouwen. Vraag me niet waarom er gekozen is voor 6 generaties trouwens. En dan sta je in Nederland voor de keuze om ze nu Nederlander te laten worden en dat ze over 3 of 4 generaties (want we zitten ondertussen aan de 2e en 3e generatie) geen Marokkaans paspoort meer kunnen krijgen, of we laten ze voor altijd Marokkaan. Maar ja, ga jij dat vertellen aan de 4e generatie Marokkanen die hier binnen de komende 30 jaar geboren worden waarvan zelfs hun oma's en opa's in de jaren 70 en 80 in Nederland zijn geboren dat ze nog steeds geen Nederlander mogen worden omdat het land van hun OVERgrootouders moeilijk doet met nationaliteiten?

Op een gegeven moment moet je ze Nederlander laten worden. Je loopt daarmee ook de meeste kans dat ze niet meer zelf naar het Marokkaans consulaat gaan voor een Marokkaans paspoort
quote:
Waarom? Tja, dat weet ik ook niet precies. Misschien een identiteitscrisis? Punt is, dat het wel zo is. Het grootste probleem met jongeren in Nederland is met Marokkaanse jongeren. Je hoort zelden iets over Chinese, Spaanse of Portugese jongeren.
We hebben ook slechts enkele duizenden Chinese, Spaanse of Portugese jongeren, zie je zelf nu echt niet in dat dit een domme vergelijking is? Maar als je de criminaliteitscijfers van het CBS erbij pakt, en het aantal gedetineerden, dan zie je dat niet de Marokkanen en de Turken de grote criminelen zijn, maar vooral de Surinamers en de Antilianen.
quote:
Die Marokkaanse jongeren, derde generatie, hier geboren, voelt zich in eerste plaats Marokkaan. Waarom?
Ik heb familie in Australië. Geëmigreerd eind jaren 50. Genaturaliseerd 10 jaar later. Hun kinderen voelen zich enkel Australiër. Spreken totaal geen Nederlands.

Waarom is dat bij Marokkanen anders? Ik weet het niet.
Het klinkt hard, maar dat komt voor een groot deel ook door de stugge mentaliteit van de Nederlanders. Landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten zijn immigratielanden bij uitstek. Hun nationaal besef is gebaseerd op het verwelkomen van anderen, hun historie is gebouwd op immigranten.

Nederlanders hebben gastarbeiders altijd al met de nek aangekeken. Zodra de eerste gastarbeiders het land binnenkwamen, kwamen de turkenmoppen meteen ten tonele. In Nederlanders zijn immigranten nooit echt welkom geweest. Voor de Nederlander is het genoeg dat ze hier mogen wonen, maar ze in onze huizen verwelkomen.... dat is toch best wel eng.

Voor een ander deel komt het omdat Australië, Canada, en de VS voornamelijk gebaseerd zijn op Europese culturen, en een andere Europese cultuur er makkelijk invloeit. Ga kijken naar de problemen met Libanezen in Australië, en je ziet dezelfde problemen met Marokkanen in Nederland. De westerse en niet-westerse culturen botsen vaak. Ik denk dat niemand dat kan ontkennen.
quote:
Als het andere land de andere nationaliteit inneemt, dan heb je wmb gewoon pech. Nederland moet iedereen de kans geven om een dubbele nationaliteit te hebben, of niemand. (met uitzondering van, je weet wel)
En hoe had je gedacht de Duitse regering ervan te overtuigen dat Duitsers echt hun Duitse paspoort moeten kunnen houden als ze Nederlander willen worden? Of de Indonesische? Of de Deense? Ik noem maar even drie landen die de nationaliteit van een inwoner innemen zodra deze ergens anders een nationaliteit aanneemt.

Dan sta je wederom voor de keuze om NIEMAND het Nederlands staatsburgerschap te verlenen, of WEL het Nederlands staatsburgerschap te verlenen met acceptatie dat er landen zijn de die andere nationaliteit innemen als je dat doet, en dat er landen zijn die de nationaliteit weigeren in te nemen als je dat doet.

Je kunt je eigen naturalisatiewetten niet baseren op hoe de wetten in andere landen in elkaar zitten. Voor Nederland moet belangrijk zijn dat iedereen Nederland kan worden. Wat de andere wetgevingen in andere landen vertellen is niet belangrijk.
quote:
Nu is de Nederlandse wet zodanig dat iemand alleen Nederlander kan worden indien hij de eigen nationaliteit vrijwillig opgeeft, of indien dit niet mogelijk is door de wetten van het land.
De regel zou eigenlijk moeten zijn, dan iedereen Nederlander kan worden met behoud van de eigen nationaliteit, tenzij het andere land de andere nationaliteit dan intrekt.
Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is dat de tegenovergestelde richting die Verdonk en Wilders op willen. Als je voorstander ben van deze regel, is eigenlijk Wouter Bos de juiste keus, ik meen namelijk dat hij al eens heeft laten doorschemeren de dubbele nationaliteit te willen handhaven danwel invoeren.

Het probleem met de touwtjes strakker aantrekken is dat de regering van landen als Marokko en Griekenland je gewoon vierkant uitlacht als je met een mannen-in-pakken delegatie bij ze aanklopt om te vragen of ze niet alstublieft de wet kunnen veranderen zodat wij in Nederland de enkele nationaliteit kunnen handhaven. Dat hebben ze al een paar keer geprobeerd met Marokko over de laatste 15 jaar ofzo, en daar komt dus niets van terecht.
quote:
Nederland zou het ook toe moeten staan om de Nederlandse nationaliteit te behouden als iemand ervoor kiest de Australische erbij te nemen, na zoveel jaar in Australië en gesteld dat Australië daar geen problemen mee heeft.

Nederland maakt een onderscheid en dat is fout.
Nederland is niet het enige land trouwens. In de FAQ die ik gemaakt heb een pagina terug in dit topic staat ook een link met een wereldkaartje waarin sumier wordt aangegeven welke landen wel, niet, half, etc de dubbele nationaliteit toestaan en uiteindelijk heb je eigenlijk 200 landen met 200 verschillende wetgevingen. En tja.... mischien is altijd de dubbele nationaliteit toestaan gewoon de beste oplossing. In de westerse wereld zijn Belgie en Denemarken eigenlijk de enige twee landen die het niet toestaan. Japan ook niet trouwens, als je dat als een westers land beschouwd.

Hoe het ook zij, ik vind niet dat we gebaseerd op de wetten van een ander land in ons eigen land het Nederlanderschap moeten weigeren bij bepaalde individuen. Zij willen Nederlander worden, en kunnen er verder niets aan doen dat hun land van herkomst zo halsstarrig is.

Sommigen voelen zich benadeeld omdat bepaalde mensen 2 paspoorten kunnen hebben en Nederlanders niet. Welnu, ten eerste ondervind je geen enkel nadeel als Nederlander omdat je toch al in Nederland woont. Als je twee paspoorten wil, trouw dan iemand van een ander land welke de dubbele nationaliteit toestaat, zoals een Amerikaan(se).
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 14 november 2006 @ 20:22:50 #153
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43554688
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 17:21 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb ook nog geen enkel argument of onderbouwing gezien waarom de dubbele nationaliteit niet zou mogen. Sommigen gooien het op "integratie is minder bij behoud van oud paspoort", maar er is geen enkele onderbouwing te vinden of dat ook echt zo is.

En Nederlanders ondervinden er verder ook geen enkel nadeel aan..... het blijven meer een soort van "waarom zij wel en ik niet" gevoelens.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 14 november 2006 @ 20:37:31 #154
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43555372
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:41 schreef kLowJow het volgende:
Ik zie bijvoorbeeld negers in Amerika die (of eigenlijk hun familie natuurlijk) "al eeuwen" in dat land verblijven toch vaak een band hebben met Afrika... hoe kan dat dan . En hoe zou dat met Latino's zijn... met Mexicanen? Totaal geen band?
Met de zwarte Amerikanen kwam dat natuurlijk vooral door de onderdrukking die eigenlijk tot de jaren 60 van de vorige eeuw plaatsvond. Ook de slavernijgeschiedenis heeft ze altijd al als "apart" beschouwd.

Maar het is niet alleen met de zwarte Amerikanen zo, in de jaren 20 en 30 was er een grote immigratiegolf vanuit Europa. Veel polen, russen, italianen, grieken, en vele andere landen kwamen soms in duizenden per dag aan in de "nieuwe wereld" en vestigden zich vaak bij elkaar.

In Chicago is bijvoorbeeld een Poolse wijk waar alles in het pools is. Er wordt pools gesproken, de straatnamen zijn zowel in het engels als in het pools, reclames en winkeletalages zijn in het pools, en in de lokale kerken wordt in het pools gepreekt. Sterker nog, de bischop van het bisdom Chicago is een pool!

Andere culturen houden zich vast aan wat ze gewend zijn. Zo heb je Koreatown in Los Angeles, de grootste hoeveelheid koreanen in 1 stad buiten Seoul. Ik ben er wel eens doorheen gereden, en alles is in het koreaans.

Mensen die verwachten dat Marokkanen niets anders dan Nederlands spreken, en met hun klompen aan net als Nederlanders een volkstuintje langs het spoor bemannen in het weekend stellen helaas teveel verwachtingen. Het verleden heeft ons uit VELE landen en VELE culturen geleerd dat culturen altijd bewaard blijven. Zelfs de Native-American cultuur is bewaard gebleven in vrijwel alle staten terwijl slechts minder dan 2% van de bevolking van de VS echte natives zijn.

Latinos in California hebben eigenlijk een compleet eigen subcultuur ontwikkeld welke een mix is tussen Mexico en Europeaans/Amerkaans. Ze vieren alle Mexicaanse feestdagen, houden Mexicaanse optochten op dergelijke dagen, houden alle Mexicaanse gebruiken aan, spreken spaans, STEMMEN zelfs in het spaans, hebben spaanse televisiestations, maar hebben wel een Amerikaanse vlag uithangen op 4 juli en zijn voor het overgrote deel Amerikaans staatsburger.

Overigens wonen er zo'n 30 miljoen Mexicanen in de VS met een DUBBEL paspoort van de in totaal zo'n 45 miljoen Latinos die het land rijk is. De dubbele nationaliteit is in zowel de VS als Mexico toegestaan.
-
  dinsdag 14 november 2006 @ 20:39:02 #155
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43555436
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:32 schreef Gia het volgende:
Geldt overigens ook voor Grieken. Die blijven zich, dankzij de dubbele nationaliteit, ook meer Griek voelen dan Nederlander.
Hoe weet je zo zeker dat dit "dankzij de dubbele nationaliteit" is?

En hoe zie je dat verder lopen met je voorstel om voor iedereen de dubbele nationaliteit in te voeren?
-
pi_43556219
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 20:37 schreef maartena het volgende:
Mensen die verwachten dat Marokkanen [...] net als Nederlanders een volkstuintje langs het spoor bemannen in het weekend stellen helaas teveel verwachtingen.
Dat valt op zich reuze mee hoor. Je treft meer Marokkanen op klompen in volkstuintjes dan vrouwen in Burka op straat. .
pi_43559161
Al zou de dubbele nationaliteit worden afgeschaft, mensen zo ver krijgen dat ze één van hun nationaliteiten gaan inleveren is volstrekt onhaalbaar en bovendien onethisch. Ze hebben dat tweede papiertje gekregen toen het nog mócht. En voor deze mensen geldt ook dat hun kinderen eveneens recht hebben op twee nationaliteiten. Ik snap eigenlijk ook niet wat een ander nou dwarszit als ík twee paspoorten heb. Ik voel me ook Turks én Nederlands dus in die zin past het bij me. Bovendien is het lekker handig als ik een tijdje in Turkije wil wonen en is heen en weer reizen veel makkelijker zo. Ik ben er wel blij mee hoor.
  dinsdag 14 november 2006 @ 22:19:41 #158
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_43559937
Ik ben ook prima tevreden met mijn twee nationaliteiten. De Nederlandse geeft me recht om in de hele EU te wonen en werken, en de Amerikaanse geeft me recht op de VS en haar territoria, alsmede door NAFTA gemakkelijker toegang tot Canada als ik daar zou willen werken.

Ook met heen en weer reizen is het wel erg makkelijk inderdaad, met name aan Amerikaanse zijde waar ik niet door al die foto en vingerafdruk poespas heen hoef.
-
pi_43566139
Mijn kinderen zullen Nederlander en Amerikaan zijn bij geboorte
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_43566267
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 18:41 schreef Elseetje het volgende:
En de reden dat mensen met een verblijfsvergunning zicht zo netjes gedragen, komt onder meer door het feit dat ze a) weten dat ze hier tijdelijk zijn, en dus met een andere mentaliteit binnen komen, of b) doodsbang zijn dat ze die vergunning kwijtraken, en daarom niks durven.
Dus iedereen met een dubbel paspoort die zich misdraagt moet zijn Nederlandse kwijtraken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')