abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43455073
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 12:23 schreef Coldplaya het volgende:

[..]

FuifDuif, geef eens antwoord op deze stelling: hoe valt je sympathie voor GL te verenigen met het gedachtegoed van Ad Verbrugge?
Op een aantal punten is dat wel mogelijk, behalve op het punt dat Ad Verbrugge voorstaat: terugbrengen van de heiligheid (religeuze beleving) om de gemeenschapszin te versterken. Maar verder zie ik wel degelijk overeenkomsten. In ieder geval ideologisch:
- Beter milieu
- Het versterken van de gemeenschapsvorming
- Meer ondersteuning voor de maatschappelijk zwakkeren. Verbrugge spreekt hier over het idee dat een land pas beschaafd genoemd kan worden, wanneer het zorg draagt voor hen die zorg nodig hebben.
pi_43457667
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 16:17 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Heeft niets met jaloezie te maken? Hoe kom je daarbij? Of denk je dat er geen tegenstander van SUV's te vinden is die zonder problemen een SUV zouden kunnen kopen? Het heeft alles te maken met milieu. Dat een SUV eigenaar zich scheel betaalt aan allerie zaken verandert nog niets aan dat er een SUV rijdt en het milieu loopt te vervuilen. Dat is hetzelfde als een enorm vervuilende fabriek gewoon laten draaien en deze meer belasting te laten betalen. Nee, daar help je het milieu mee . Verbieden en hard aanpakken zijn veel betere oplossingen. Dus ervoor zorgen dat er helemaal geen SUV's meer rijden hier!

Knijp oppertunistische ondernemers en egoïstische kapitalisten de keel dicht. En goed ook!
Gast jij hebt het echt niet begrepen he?! Een SUV verbieden, maar een Audi RS4 mag wel daar parkeren. Ik kan je mededelen dat buiten het feit dat het een fantastische auto is de RS4 beschikt over een geweldige motor. Namelijk een 4,2 liter V8 WOEHAHAHAHA.
Van Femke mag de SUV van menig "huisarts" De Lexus RXh niet daar staan. Dat terwijl je voor die dikke SUV met 6- of 8-cilinder wagen gewoon milieu subsidie krijgt. Lekker kort door de bocht om SUV's aan te pakken.

Waarom zo'n haat tegen ondernemers en kapitalisten.. Ik begrijp het niet..
Maar goed, ik steek er nog wel 1 op
  zaterdag 11 november 2006 @ 18:08:05 #103
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_43457740
En wat rijdt Fuifduif zelf voor auto?
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_43457921
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:08 schreef Kadesh het volgende:
En wat rijdt Fuifduif zelf voor auto?
Volgens mij verteld hij ons dat hij een Volvo S40 rijdt...
Beetje dom als je zo vel tegen dit soort dingen bent. Dan zou hij minimaal in een Prius moeten rijden. Ondanks die auto's erg vreselijk uit zien.
pi_43458459
ik ga dit keer op femke stemmen
"Have you seen my Childhood?
I'm searching for the world that I come from
'Cause I've been looking around" M.J
pi_43459193
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:39 schreef Treezz het volgende:
ik ga dit keer op femke stemmen
dit keer?!?! Lekkere strategische lange visie.. net zoals de mensen waarop je gaat stemmen. Je hoort er blijkbaar gewoon bij. Hoe kan je nou aan een toekomst werken als je steeds op een andere partij gaat kiezen..
pi_43460146
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:05 schreef draaijer het volgende:
Waarom zo'n haat tegen ondernemers en kapitalisten.. Ik begrijp het niet..
Ik heb niets tegen ondernemers. Ik heb wel wat tegen oppertunistische ondernemers. Verder zijn kapitalisten gevaarlijk voor het gezond voortbestaan van de planeet, dus ja, dat haat ik.
  zaterdag 11 november 2006 @ 19:55:39 #108
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43460417
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 19:44 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen ondernemers. Ik heb wel wat tegen oppertunistische ondernemers. Verder zijn kapitalisten gevaarlijk voor het gezond voortbestaan van de planeet, dus ja, dat haat ik.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_43460765
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 19:44 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen ondernemers. Ik heb wel wat tegen oppertunistische ondernemers. Verder zijn kapitalisten gevaarlijk voor het gezond voortbestaan van de planeet, dus ja, dat haat ik.
Zet je oog kleppen is af..
Ga je nog reageren om m'n RS4 verhaal? Slaat toch nergens op dat SUV verhaal van Femke waar je zo achter staat!?
  zaterdag 11 november 2006 @ 22:09:36 #110
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43464020
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 19:44 schreef FuifDuif het volgende:
Verder zijn kapitalisten gevaarlijk voor het gezond voortbestaan van de planeet, dus ja, dat haat ik.
*zucht* Het is een algemeen bekend gegeven dat landen met een communistisch of daaraan verwant regime de grootste vervuilers zijn. En als het gaat om oplossingen met betrekking tot de milieu- en energieproblematiek dan zullen die zeer zeker niet door welke overheid dan ook worden bedacht. Juist dankzij het kapitalisme zullen wij in staat zijn die problemen te overwinnen. Bovendien moet je niet vergeten dat die problemen in de eerste plaats worden veroorzaakt door de behoeften, en de bevrediging daarvan, van de mens.
pi_43465475
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 12:43 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Wat moet de vervuiler gaan betalen wat hij nu niet doet?
Ooit gehoord van negatieve externe effecten?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43465529
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 12:24 schreef Kadesh het volgende:
Ja dat van die tijdelijke auto is erg vaag, als je ergens een Prius koop en je moet er op wachten ga je geen Mercedes uit 1984 rijden. Zeker niet als je lijst trekker bent van een "groene" partij.
Het is de vraag wanneer een nieuwe auto uitkan ten opzichte van een oude als we het hebben over productie enzo. En wat ik begreep was het een benzineauto met kathalisator ere zijn dus beroerdere auto's.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43469834
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 23:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het is de vraag wanneer een nieuwe auto uitkan ten opzichte van een oude als we het hebben over productie enzo. En wat ik begreep was het een benzineauto met kathalisator ere zijn dus beroerdere auto's.
Bullshit het was een oude diesel. Je weet wel zonder roetfilter. Heerlijk aan het dampen.
Ik heb het zelf op het journaal / netwerk gezien
pi_43469840
Volgens is FuifDuif om en begrijpt hij waarom hij niet voor GL moet kiezen. Of hij zit nog steeds een antwoord te formuleren op mijn RS4 vs. SUV verhaal
  zondag 12 november 2006 @ 08:44:29 #115
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43469856
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ooit gehoord van negatieve externe effecten?
Wat heeft dat met betalen te maken?
pi_43474205
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:36 schreef draaijer het volgende:

[..]

Bullshit het was een oude diesel. Je weet wel zonder roetfilter. Heerlijk aan het dampen.
Ik heb het zelf op het journaal / netwerk gezien
In een interview gaf ze aan dat dit niet het geval was. maar je hebt vast bewijzen ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43474222
quote:
Op zondag 12 november 2006 08:44 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Wat heeft dat met betalen te maken?
Dat is schade die je anderen aanbrengt maar over het algemeen niet vergoed.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43474381
Vulkaanuitbarstingen maken gaten in ozonlaag

Wie gaat hiervoor betalen. De natuur lijkt zichzelf te beschadigen. Als je het over negatieve externe effecten hebt .

Het betalen van negatieve externe effecten. Een mooie mond vol maar eigenlijk is het natuurlijk zinloos want het is niets meer dan een belasting met een mooie verpakking.
pi_43474543
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:30 schreef MrX1982 het volgende:
Vulkaanuitbarstingen maken gaten in ozonlaag

Wie gaat hiervoor betalen. De natuur lijkt zichzelf te beschadigen. Als je het over negatieve externe effecten hebt .

Het betalen van negatieve externe effecten. Een mooie mond vol maar eigenlijk is het natuurlijk zinloos want het is niets meer dan een belasting met een mooie verpakking.
Is een vulkaanuitbarsting het gevolg van menselijk handelen?

En is het gerechtvaardigd mensen allerlei ziektes te bezorgen of te laten overleiden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43474570
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

In een interview gaf ze aan dat dit niet het geval was. maar je hebt vast bewijzen ?
Ik zag het in het journaal. Blijf maar ontkennen mannetje. Zo doet GL vakerr.
Enig idee waarom er naar gevraagd werd in een interiew? Geen enkele reden te verzinnen zeker?
pi_43474646
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:37 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik zag het in het journaal. Blijf maar ontkennen mannetje. Zo doet GL vakerr.
Enig idee waarom er naar gevraagd werd in een interiew? Geen enkele reden te verzinnen zeker?
Er werd naar gevraagd omdat er wel vaker verhalen rondzingen.
Ik heb in de krant gelezen dat het een benzineauto met kathalysator was die maar weinig gebruikt werd en vooral het speeltje van haar partner was.

Blijf maar ontkennen dat dit het geval is mannetje goedkoop verhalen de lucht inslingeren is niets nieuws.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43474699
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:41 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er werd naar gevraagd omdat er wel vaker verhalen rondzingen.
Ik heb in de krant gelezen dat het een benzineauto met kathalysator was die maar weinig gebruikt werd en vooral het speeltje van haar partner was.

Blijf maar ontkennen dat dit het geval is mannetje goedkoop verhalen de lucht inslingeren is niets nieuws.
Een oude mercedes van > 25 oud met een katalysator!! Juist.. Dat was het 1e waar ik aan dacht toen ze wegreed en de roet wolk even bleef hangen. Zo vanuit de parkeerkelder de weg op naast journalisten
pi_43474720
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:36 schreef du_ke het volgende:
Is een vulkaanuitbarsting het gevolg van menselijk handelen?

En is het gerechtvaardigd mensen allerlei ziektes te bezorgen of te laten overleiden?
Betalen voor negatieve externe effecten is leuk en aardig hoor. Maar het probleem is dat mensen dan ook moeten betalen voor negatieve externe effecten die de natuur zichzelf aanricht. Daarnaast vraag ik me af hoe je die negatieve externe effecten wilt berekenen en wat doet de overheid met deze extra inkomsten en is belasten de oplossing voor problemen?

Ik dacht dat GL zo liberaal was.
  zondag 12 november 2006 @ 13:55:55 #124
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43475126
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:25 schreef du_ke het volgende:
Dat is schade die je anderen aanbrengt maar over het algemeen niet vergoed.
Welke schade? En als er sprake zou zijn van schade, op welke manier ontvangt degene die schade heeft geleden de vergoeding die de overheid in rekening heeft gebracht bij de vermeende veroorzaker van de schade?
  zondag 12 november 2006 @ 14:03:25 #125
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43475382
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:55 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Welke schade?
Schade die je oploopt door vervuilde lucht, bijvoorbeeld
quote:
En als er sprake zou zijn van schade, op welke manier ontvangt degene die schade heeft geleden de vergoeding die de overheid in rekening heeft gebracht bij de vermeende veroorzaker van de schade?
Nou, niet in alle gevallen worden mensen op deze manier ook werkelijk gecompenseerd voor de schade die ze lijden, maar de kosten die de overheid in rekening brengt komen wel ten bate van de algemene middelen, waaruit bijvoorbeeld via de AWBZ onverzekerbare gezondheidskosten worden betaald. Ideaal is het niet, uiteraard, maar een ideaal systeem valt in deze ook onmogelijk te realiseren.
  zondag 12 november 2006 @ 14:30:06 #126
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43476371
quote:
Op zondag 12 november 2006 14:03 schreef Reya het volgende:
Schade die je oploopt door vervuilde lucht, bijvoorbeeld
Is dat schade die nu niet op welke manier dan ook wordt vergoed?
quote:
Nou, niet in alle gevallen worden mensen op deze manier ook werkelijk gecompenseerd voor de schade die ze lijden, maar de kosten die de overheid in rekening brengt komen wel ten bate van de algemene middelen, waaruit bijvoorbeeld via de AWBZ onverzekerbare gezondheidskosten worden betaald.
Het geld verdwijnt dus gewoon in de grote pot en de burger kan maar hopen dat hij er ooit iets van terug ziet.
quote:
Ideaal is het niet, uiteraard, maar een ideaal systeem valt in deze ook onmogelijk te realiseren.
Het is niet ideaal omdat er een overheid is die zich er mee bemoeit. Als degene die schade heeft geleden die schade rechtstreeks verhaalt op de veroorzaker dan is het probleem opgelost.
  zondag 12 november 2006 @ 14:35:43 #127
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43476583
quote:
Op zondag 12 november 2006 14:30 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Is dat schade die nu niet op welke manier dan ook wordt vergoed?
[..]
Min of meer, maar juist door de door jou gehekelde regulering.
quote:
Het geld verdwijnt dus gewoon in de grote pot en de burger kan maar hopen dat hij er ooit iets van terug ziet.
[..]
Het is ook geen ideaal systeem, maar het is dwaas om te denken dat een dergelijk ideaal systeem bereikt kan worden.
quote:
Het is niet ideaal omdat er een overheid is die zich er mee bemoeit. Als degene die schade heeft geleden die schade rechtstreeks verhaalt op de veroorzaker dan is het probleem opgelost.
Nee, daar zijn hele hoge transactiekosten aan verbonden, en juist daarom is overheidsinterventie hier het meest geeikte middel: de overheid heeft de mogelijkheid onwillige vervuilers zekere regulering op te leggen en compensatie af te dwingen. Bovendien is het moeilijk te bepalen van welke vervuiler je precies schade lijdt; daarom is dit ook op algemene wijze geregeld. Constant met een beschuldigende vinger naar de overheid wijzen getuigt van simplistisch denken.
pi_43479583
quote:
Op zondag 12 november 2006 13:55 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Welke schade? En als er sprake zou zijn van schade, op welke manier ontvangt degene die schade heeft geleden de vergoeding die de overheid in rekening heeft gebracht bij de vermeende veroorzaker van de schade?
Ziekten b.v. dat gaat deels via de AWBZ. Of geluidsoverlast via het betalen van isolatie. etc
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43479674
quote:
Op zondag 12 november 2006 14:30 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Is dat schade die nu niet op welke manier dan ook wordt vergoed?
[..]
Deels wel maar niet door de veroorzaker over het algemeen en daar gaat het me om. Heel simpel de vervuiler laten betalen voor de schade die ze aanricht.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 12 november 2006 @ 19:30:59 #130
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43485072
quote:
Op zondag 12 november 2006 14:35 schreef Reya het volgende:
Nee, daar zijn hele hoge transactiekosten aan verbonden, en juist daarom is overheidsinterventie hier het meest geeikte middel: de overheid heeft de mogelijkheid onwillige vervuilers zekere regulering op te leggen en compensatie af te dwingen.
Het opstellen, actueel houden en handhaven van de regulering kost natuurlijk geen geld. Wie betaalt bijvoorbeeld al die ambtenaren die zich bezig houden met milieuwetgeving? Dat doet de burger, niet de vervuiler.
quote:
Bovendien is het moeilijk te bepalen van welke vervuiler je precies schade lijdt; daarom is dit ook op algemene wijze geregeld.
Waarom is dat moeilijk?
quote:
Constant met een beschuldigende vinger naar de overheid wijzen getuigt van simplistisch denken.
Schijn bedriegt.
  zondag 12 november 2006 @ 19:34:54 #131
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43485152
quote:
Op zondag 12 november 2006 16:28 schreef du_ke het volgende:
Ziekten b.v. dat gaat deels via de AWBZ. Of geluidsoverlast via het betalen van isolatie. etc
Dan moet je dus eerst ziek zijn of in het geval van geluidsoverlast het 'geluk' hebben dat de overlast aan een bepaalde norm voldoet die meestal ook nog variabel is (denk maar aan Schiphol). Daar schiet de burger toch niets mee op.
pi_43490809
quote:
Op zondag 12 november 2006 19:34 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dan moet je dus eerst ziek zijn of in het geval van geluidsoverlast het 'geluk' hebben dat de overlast aan een bepaalde norm voldoet die meestal ook nog variabel is (denk maar aan Schiphol). Daar schiet de burger toch niets mee op.
Dat klopt over het algemeen is het ook erg lastig aan zoiets vooraf een prijs te hangen. Maar dan hoeft het nog niet zo te zijn dat je dan maar lekker in het wilde weg mag gaan vervuilen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 12 november 2006 @ 23:09:39 #133
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43493222
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:04 schreef du_ke het volgende:
Dat klopt over het algemeen is het ook erg lastig aan zoiets vooraf een prijs te hangen. Maar dan hoeft het nog niet zo te zijn dat je dan maar lekker in het wilde weg mag gaan vervuilen?
Iemand die bij de aanschaf van een vervuilend product een milieuheffing heeft moeten betalen zou zomaar de conclusie kunnen trekken dat hij daarmee zijn toekomstige vervuiling heeft afgekocht. Je geeft zo dus een verkeerd signaal af en legt de verantwoordelijkheid bij de overheid in plaats van de consument. Als je wilt dat de vervuiler betaalt, of beter gezegd, dat de vervuiler verantwoordelijk is voor zijn acties, dan zul je hem ook in de gelegenheid moeten stellen om die verantwoordelijkheid te dragen, en dat doe je met een preventief systeem zoals wij het kennen niet.
pi_43493478
quote:
Op zondag 12 november 2006 16:32 schreef du_ke het volgende:
Deels wel maar niet door de veroorzaker over het algemeen en daar gaat het me om. Heel simpel de vervuiler laten betalen voor de schade die ze aanricht.
Daar is GroenLinks het in ieder geval niet mee eens. Op het Journaal ging het over energiezuinige auto's. GroenLinks wil extra prijsverschillen gaan introduceren bij aanschaf van een auto, en de aanschaf zegt nog helemaal niet dat er ook vaak mee gereden zal worden. Als je een milieuheffing wil introduceren moet je dat doen op basis van de brandstof, de grootste verbruikers betalen dan het meest en de Lupo-rijders zijn lekker goedkoop uit.
pi_43493712
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:16 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Daar is GroenLinks het in ieder geval niet mee eens. Op het Journaal ging het over energiezuinige auto's. GroenLinks wil extra prijsverschillen gaan introduceren bij aanschaf van een auto, en de aanschaf zegt nog helemaal niet dat er ook vaak mee gereden zal worden. Als je een milieuheffing wil introduceren moet je dat doen op basis van de brandstof, de grootste verbruikers betalen dan het meest en de Lupo-rijders zijn lekker goedkoop uit.
Vind gebruik belasten ook belangrijker dan bezit belasten. Gebruik is echter lastiger te controleren zeker als de omliggende landen niet meedoen. Vind het echter wel een zwak punt van dit plan.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43493781
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:09 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Iemand die bij de aanschaf van een vervuilend product een milieuheffing heeft moeten betalen zou zomaar de conclusie kunnen trekken dat hij daarmee zijn toekomstige vervuiling heeft afgekocht. Je geeft zo dus een verkeerd signaal af en legt de verantwoordelijkheid bij de overheid in plaats van de consument. Als je wilt dat de vervuiler betaalt, of beter gezegd, dat de vervuiler verantwoordelijk is voor zijn acties, dan zul je hem ook in de gelegenheid moeten stellen om die verantwoordelijkheid te dragen, en dat doe je met een preventief systeem zoals wij het kennen niet.
Ja heel leuk maar wat stel jij dan voor?

Mag men gewoon een eind in de rondte vervuilen? En moet iemand die ziek wordt maar zelf uitzoeken welke autorijder daar verantwoordelijk voor was?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 13 november 2006 @ 08:37:37 #137
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43498749
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:23 schreef du_ke het volgende:
Ja heel leuk maar wat stel jij dan voor?
Niet van te voren allerlei belemmerende maatregelen nemen die een hoop bureaucratie met zich meebrengen, maar elkaar aanspreken dan wel verantwoordelijk stellen voor vervuiling.
quote:
Mag men gewoon een eind in de rondte vervuilen?
Het begint met een stuk eigen verantwoordelijkheid.
quote:
En moet iemand die ziek wordt maar zelf uitzoeken welke autorijder daar verantwoordelijk voor was?
Die stapt naar de eigenaar van de weg.
  maandag 13 november 2006 @ 08:49:21 #138
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43498874
quote:
Op maandag 13 november 2006 08:37 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Niet van te voren allerlei belemmerende maatregelen nemen die een hoop bureaucratie met zich meebrengen, maar elkaar aanspreken dan wel verantwoordelijk stellen voor vervuiling.
Dat levert evengoed enorm veel papierwerk en procedures op
  maandag 13 november 2006 @ 08:57:22 #139
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43498954
quote:
Op maandag 13 november 2006 08:49 schreef Reya het volgende:
Dat levert evengoed enorm veel papierwerk en procedures op
Hooguit achteraf en het is dan de vervuiler die betaalt.
  maandag 13 november 2006 @ 08:59:49 #140
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_43498986
Achteraf is altijd maar weer afwachten wat er van komt. Je kan beter vooraf de zaken regelen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  maandag 13 november 2006 @ 09:22:12 #141
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43499289
quote:
Op maandag 13 november 2006 08:59 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Achteraf is altijd maar weer afwachten wat er van komt. Je kan beter vooraf de zaken regelen.
Waarom is GL dan zo fel tegen bijvoorbeeld de identificatieplicht, het biometrische paspoort, de bewaarplicht van verkeersgegevens, enz.? Dat zijn toch voorbeelden waarbij zaken vooraf worden geregeld.
pi_43499294
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 16:17 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Heeft niets met jaloezie te maken? Hoe kom je daarbij? Of denk je dat er geen tegenstander van SUV's te vinden is die zonder problemen een SUV zouden kunnen kopen? Het heeft alles te maken met milieu. Dat een SUV eigenaar zich scheel betaalt aan allerie zaken verandert nog niets aan dat er een SUV rijdt en het milieu loopt te vervuilen. Dat is hetzelfde als een enorm vervuilende fabriek gewoon laten draaien en deze meer belasting te laten betalen. Nee, daar help je het milieu mee . Verbieden en hard aanpakken zijn veel betere oplossingen. Dus ervoor zorgen dat er helemaal geen SUV's meer rijden hier!

Knijp oppertunistische ondernemers en egoïstische kapitalisten de keel dicht. En goed ook!
Om even een misverstand uit de weg te helpen; GL wil SUV's niet verbieden omdat ze zo vervuilend zijn (want er zijn inderdaad veel viezere auto's), maar omdat ze gevaarlijk zijn. SUV's staan op straathoeken geparkeerd (want over het algemeen in eigendom van aso's), overzicht in de straat kwijt. Als je achter een SUV staat, rijdt, loopt etc, zie je niks meer. Door de hoogte van de motorkap raken mensen die worden aangereden door een SUV veel ernstiger gewond dan door een lagere auto. Etc etc etc. Dat is waarom GL deze auto's wil verbieden, en het feit dat ze zo vervuilend zijn geeft er extra lading aan.

@ draaijer: is dat een bevredigend antwoord op je Audi RS4 verhaal? Vast niet, want jij bent vast net zo vastgeroest in je ideeën als wij 'linkse rakkers' zijn, en als je dat bent kom je er samen toch niet uit.

http://www.groenlinks.nl/(...)s/terreinwagens/view
quote:
GroenLinks wil terreinwagens uit het centrum van Nijmegen weren omdat ze te gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers èn omdat ze te veel vervuilen.
  maandag 13 november 2006 @ 09:26:05 #143
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43499333
quote:
Op maandag 13 november 2006 09:22 schreef Elseetje het volgende:
Als je achter een SUV staat, rijdt, loopt etc, zie je niks meer. Door de hoogte van de motorkap raken mensen die worden aangereden door een SUV veel ernstiger gewond dan door een lagere auto. Etc etc etc. Dat is waarom GL deze auto's wil verbieden, en het feit dat ze zo vervuilend zijn geeft er extra lading aan.
Met die redenatie kun je vrachtwagens acuut verbieden.
pi_43499441
quote:
Op maandag 13 november 2006 09:26 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Met die redenatie kun je vrachtwagens acuut verbieden.
Vrachtwagens hebben algemeen geaccepteerd nut. SUV's niet. (Als we dan toch kinderachtig gaan doen)
  maandag 13 november 2006 @ 10:21:09 #145
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43500427
quote:
Op maandag 13 november 2006 09:31 schreef Elseetje het volgende:
Vrachtwagens hebben algemeen geaccepteerd nut. SUV's niet. (Als we dan toch kinderachtig gaan doen)
Ik doe niet kinderachtig, ik haal jouw redenatie onderuit en dat ga ik nu weer doen. Als vuurwapens een algemeen geaccepteerd nut zouden hebben zou GL dan vóór het legaliseren van vuurwapens zijn? Ik ken GL goed genoeg om te weten dat dat niet het geval zal zijn. Jouw redenatie snijdt dan ook geen hout. Waar het GL om gaat is dat men bepaald gedrag liever niet ziet en het daarom wil verbieden. Zij zijn daarin geen haar beter dan bijvoorbeeld Geert Wilders die het liefst het moslimgeloof wil verbieden.
pi_43500789
quote:
Op maandag 13 november 2006 08:37 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Niet van te voren allerlei belemmerende maatregelen nemen die een hoop bureaucratie met zich meebrengen, maar elkaar aanspreken dan wel verantwoordelijk stellen voor vervuiling.
[..]
Hoe doe je dat concreet?

Het begint met een stuk eigen verantwoordelijkheid.
[..][/q]Tja heel leuk en aardig maar het is zo'n complex verhaal om achteraf die schade te verhalen. Dat dit leuk klinkt maar onmogelijk is.
quote:
Die stapt naar de eigenaar van de weg.
De overheid dus, wat schieten we daarmee op dan? En hoe bepaal je door welke weg je ziek bent geworden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43500799
quote:
Op maandag 13 november 2006 08:57 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Hooguit achteraf en het is dan de vervuiler die betaalt.
Hoe kan je een dodelijke ziekte vergoeden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43501152
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:21 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Ik doe niet kinderachtig, ik haal jouw redenatie onderuit en dat ga ik nu weer doen. Als vuurwapens een algemeen geaccepteerd nut zouden hebben zou GL dan vóór het legaliseren van vuurwapens zijn? Ik ken GL goed genoeg om te weten dat dat niet het geval zal zijn. Jouw redenatie snijdt dan ook geen hout. Waar het GL om gaat is dat men bepaald gedrag liever niet ziet en het daarom wil verbieden. Zij zijn daarin geen haar beter dan bijvoorbeeld Geert Wilders die het liefst het moslimgeloof wil verbieden.
Dat is een domme redenatie. Vuurwapens zullen nooit een algemeen geaccepteerd nut hebben. Vrachtwagens zijn zodanig onderdeel van deze maatschappij, dat het hele dagelijkse leven in zou storten als ze er niet meer zouden zijn. Dat noem ik algemeen geaccepteerd nut. Bovendien is GL in het verleden altijd de eerste geweest met ideeën om vrachtwagens milieuvriendelijker te maken en minder gevaarlijk. Gelukkig ziet iedereen de gevaren van een vrachtwagen in, en is er dus met vereende krachten door de decennia heen iets bedacht om dat tegen te gaan.
Mensen die menen dat ze een SUV nodig hebben, waar die auto's nergens toegevoegde waarde hebben behalve als statussymbool, zien niet in in wat voor gevaar ze rijden.
Om de redenatie nog verder uit te werken: vrachtwagenchauffeurs zijn over het algemeen erg goeie chauffeurs, en weten precies wat er gevaarlijk is aan het voertuig waar ze in rijden, en wat er mee kan en wat niet (uitzonderingen op de regel daar gelaten). SUV bestuurders behoren gemiddeld genomen tot de matige tot slechte bestuurders (kijk naar alle geblondeerde, gebruinde dozen die 1 kind naar dansles moeten brengen met die bak). Ze maken vaak brokken, parkeren hun auto vaak in een andere auto en gedragen zich asociaal op de weg. Ik kan me niet voorstellen dat enig mens met ook maar een greintje verstand een meerwaarde aan deze benzine slurpende, milieu vervuilende gevaren op de weg kan vinden.
  maandag 13 november 2006 @ 11:05:50 #149
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_43501470
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 21:21 schreef Coldplaya het volgende:

[..]
Windmolens en biomassa zijn bijvoorbeeld slechter voor het milieu dan een reguliere energiecentrale.
Leg mij dan eens uit waarom.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_43501582
Ik onderschrijf de standpunten en de sterke argumentatie van Elseetje volledig!

Het mag dan misschien niet liberaal zijn om mensen te verbieden een SUV te kopen van hun zuurverdiende centjes, maar soms moet de overheid ingrijpen in de keuzevrijheid van burgers. En in het geval van een SUV is dat wat mij betreft gerechtvaardigd. Ze hebben geen nut anders dan als statussymbool te fungeren. En naast het belangrijkste feit dat ze simpelweg een gevaar op de weg vormen en totaal niet geschikt zijn voor de Nederlandse steden en infrastructuur, is het ook nog eens bijzonder ongepast om een SUV te kopen als statussymbool, terwijl je medeburger iedere ochtend bij de voedselbanken staat zijn handje op te houden.
pi_43502052
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:10 schreef FuifDuif het volgende:
Ik onderschrijf de standpunten en de sterke argumentatie van Elseetje volledig!

Het mag dan misschien niet liberaal zijn om mensen te verbieden een SUV te kopen van hun zuurverdiende centjes, maar soms moet de overheid ingrijpen in de keuzevrijheid van burgers. En in het geval van een SUV is dat wat mij betreft gerechtvaardigd. Ze hebben geen nut anders dan als statussymbool te fungeren. En naast het belangrijkste feit dat ze simpelweg een gevaar op de weg vormen en totaal niet geschikt zijn voor de Nederlandse steden en infrastructuur, is het ook nog eens bijzonder ongepast om een SUV te kopen als statussymbool, terwijl je medeburger iedere ochtend bij de voedselbanken staat zijn handje op te houden.
Wat dat betreft is het ongepast om met welk statussymbool van wat voor soort dan ook rond te lopen/rijden. Je moet het mensen niet verbieden om te laten zien dat ze blij met zichzelf zijn. Je moet alleen wel kijken op welke manier dit gebeurt, en of de kleine blijde minderheid met een statussymbool geen gevaar oplevert voor de rest van de mensheid. Was het maar waar dat de mensen hun geld aan minder gefortuneerden schonken ipv zo'n dikke auto onder hun reet te stoppen (en voor ik weer voor zure jaloerse pruim wordt uitgemaakt: ik ben gek op auto's (het design voornamelijk), en ik zou best een Aston Martin DB9 of Vanquish willen. Maar wat moet ik er mee?? Ik zou er principieel gezien niet in kunnen rijden, ik zou 'm alleen voor de show hebben. Zonde toch? Kan ik dat geld beter ergens anders in stoppen...)

Verder dank voor je steun FuifDuif
Al 100% zeker dat je (verstandig) GL gaat stemmen?
  maandag 13 november 2006 @ 11:43:03 #152
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_43502524
quote:
Op maandag 13 november 2006 11:10 schreef FuifDuif het volgende:
Ik onderschrijf de standpunten en de sterke argumentatie van Elseetje volledig!

Het mag dan misschien niet liberaal zijn om mensen te verbieden een SUV te kopen van hun zuurverdiende centjes, maar soms moet de overheid ingrijpen in de keuzevrijheid van burgers.
Dan moet de overheid ze helemaal verbieden. Maar aangezien ze voldoen aan alle wettelijke regels zal dat niet meevallen.
quote:
En in het geval van een SUV is dat wat mij betreft gerechtvaardigd. Ze hebben geen nut anders dan als statussymbool te fungeren.
Weet je hoeveel drempels er in Nederland liggen? (mede mogelijk gemaakt door linkse partijen, die daardoor meer brandstofverbruik en fijnstof veroorzaken door het vele remmen en optrekken) En als je tegen statussymbolen bent kan ik nog wel meer dingen verzinnen die verboden moeten worden, maar dan krijg je al gauw het gevoel dat bepaalde mensen andere mensen dingen niet gunnen.
quote:
En naast het belangrijkste feit dat ze simpelweg een gevaar op de weg vormen
Daar heb je vast wel ergens cijfers van die dat kunnen onderbouwen.
quote:
is het ook nog eens bijzonder ongepast om een SUV te kopen als statussymbool, terwijl je medeburger iedere ochtend bij de voedselbanken staat zijn handje op te houden.
Dat is wel een erg misselijkmakende gedacjte die je nu rond strooit. Dus omdat er bepaalde mensen zijn die het minder hebben mag iemand geen mooie dure auto kopen? Vieze communist.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  maandag 13 november 2006 @ 14:17:25 #153
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43507144
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:34 schreef du_ke het volgende:
Hoe doe je dat concreet?
Net zoals je dat nu zou doen.
quote:
Tja heel leuk en aardig maar het is zo'n complex verhaal om achteraf die schade te verhalen. Dat dit leuk klinkt maar onmogelijk is.
Ik zie werkelijk niet wat het complex zou moeten maken.
quote:
De overheid dus, wat schieten we daarmee op dan? En hoe bepaal je door welke weg je ziek bent geworden?
Nu is dat inderdaad de overheid. En daar zit meteen het probleem; de overheid heeft meerdere petten en het is lang niet altijd duidelijk welke pet de overheid op heeft.
  maandag 13 november 2006 @ 14:18:18 #154
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43507176
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:35 schreef du_ke het volgende:
Hoe kan je een dodelijke ziekte vergoeden?
Je wordt niet zomaar dodelijk ziek.
  maandag 13 november 2006 @ 14:34:10 #155
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43507704
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:51 schreef Elseetje het volgende:
Dat is een domme redenatie. Vuurwapens zullen nooit een algemeen geaccepteerd nut hebben.
Waarom niet? Een vuurwapen is een prima middel ter verdediging van je eigendommen. Dat jij het daar niet mee eens bent is iets anders.
quote:
Vrachtwagens zijn zodanig onderdeel van deze maatschappij, dat het hele dagelijkse leven in zou storten als ze er niet meer zouden zijn. Dat noem ik algemeen geaccepteerd nut. Bovendien is GL in het verleden altijd de eerste geweest met ideeën om vrachtwagens milieuvriendelijker te maken en minder gevaarlijk. Gelukkig ziet iedereen de gevaren van een vrachtwagen in, en is er dus met vereende krachten door de decennia heen iets bedacht om dat tegen te gaan.
Dus als mensen in plaats van een SUV een vrachtwagen of bestelbus zouden rijden is er niets aan de hand?
quote:
Mensen die menen dat ze een SUV nodig hebben, waar die auto's nergens toegevoegde waarde hebben behalve als statussymbool, zien niet in in wat voor gevaar ze rijden.
Is het niet aan iedereen zelf om te bepalen waarom hij een bepaald (merk) product aanschaft?
quote:
Om de redenatie nog verder uit te werken: vrachtwagenchauffeurs zijn over het algemeen erg goeie chauffeurs, en weten precies wat er gevaarlijk is aan het voertuig waar ze in rijden, en wat er mee kan en wat niet (uitzonderingen op de regel daar gelaten). SUV bestuurders behoren gemiddeld genomen tot de matige tot slechte bestuurders (kijk naar alle geblondeerde, gebruinde dozen die 1 kind naar dansles moeten brengen met die bak). Ze maken vaak brokken, parkeren hun auto vaak in een andere auto en gedragen zich asociaal op de weg.
Je hebt nogal wat vooroordelen zo te lezen. Ongetwijfeld zullen bepaalde mensen zich meer aangetrokken voelen tot een SUV dan anderen, maar om dan meteen maar een verband te leggen met de rijkwaliteiten gaat wel erg ver. Kom maar eens met wat statistieken die jouw stelling onderbouwen.
quote:
Ik kan me niet voorstellen dat enig mens met ook maar een greintje verstand een meerwaarde aan deze benzine slurpende, milieu vervuilende gevaren op de weg kan vinden.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het niet met je een zijn aangezien er alleen maar meer SUV's op de weg te zien zijn.
pi_43507824
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:18 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Je wordt niet zomaar dodelijk ziek.
Oh dat kan toch zeker. Er sterven jaarlijks tienduizenden mensen eerder door luchtverontreiniging.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43507971
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:17 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Net zoals je dat nu zou doen.
[..]

Ik zie werkelijk niet wat het complex zou moeten maken.
Wat het complex maakt is dat het zeer lastig is om de verantwoordelijke aan te wijzen. In het geval van asbest is dat misschien met heel veel moeite nog een keer aan te wijzen. Maar het is in elk geval bijzonder complex.
quote:
[..]

Nu is dat inderdaad de overheid. En daar zit meteen het probleem; de overheid heeft meerdere petten en het is lang niet altijd duidelijk welke pet de overheid op heeft.
Tja het is de overheid en daar is niets aan te doen. Daar zul je mee moeten leven. Maar dan nog stel dat al die wegen in particuliere handen zouden zijn. Door welke weg ben je ziek geworden of heeft je kind astma opgelopen? En ben je ziek geworden door die weg of door de gebruikers van die weg? En als het door die gebruikers is, door welke gebruiker? Een van nu of 1 van 10 jaar geleden.
Of als het door uitstoot van industrie is gekomen dan is het nog moeilijker aan te wijzen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43508060
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:34 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Waarom niet? Een vuurwapen is een prima middel ter verdediging van je eigendommen. Dat jij het daar niet mee eens bent is iets anders.
Zou je als zogenaamde libertair niet ten koste van alles tegen de aantasting van de lichamelijke integriteit moeten zijn? (Zal wel niet want je hebt ook geen moeite met ziektes door luchtverontreiniging)
quote:
Is het niet aan iedereen zelf om te bepalen waarom hij een bepaald (merk) product aanschaft?
[..]
Ook als je daarmee een ander benadeelt?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 13 november 2006 @ 14:56:16 #159
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_43508370
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh dat kan toch zeker. Er sterven jaarlijks tienduizenden mensen eerder door luchtverontreiniging.
Wie zegt dat? Is dat ergens met harde cijfers aangetoond?
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_43508429
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:56 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Wie zegt dat? Is dat ergens met harde cijfers aangetoond?
het RIVM, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar jouw bronnen die aantonen dat er geen sprake is van schade.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43508551
-edit- discussieren met idioten heeft geen nut, hou je in. -edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door Elseetje op 13-11-2006 22:10:53 ]
  maandag 13 november 2006 @ 15:07:39 #162
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43508729
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:38 schreef du_ke het volgende:
Oh dat kan toch zeker. Er sterven jaarlijks tienduizenden mensen eerder door luchtverontreiniging.
Dat bedoel ik niet. Als je ziek wordt, hoeft het niet meteen dodelijk te zijn.
pi_43508773
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:07 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet. Als je ziek wordt, hoeft het niet meteen dodelijk te zijn.
Klopt maar hoe kan je een ziekte b.v. financieel vergoeden? Of iemand die een paar jaar eerder doodgaat? Zeker als je dit allemaal achteraf wilt regelen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 13 november 2006 @ 15:17:38 #164
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43509030
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:42 schreef du_ke het volgende:
Wat het complex maakt is dat het zeer lastig is om de verantwoordelijke aan te wijzen. In het geval van asbest is dat misschien met heel veel moeite nog een keer aan te wijzen. Maar het is in elk geval bijzonder complex.
Als er op een bepaalde plek meer vervuiling wordt gemeten dan op een andere plek, dan is het toch niet zo moeilijk om daar een veroorzaker bij te vinden?
quote:
Tja het is de overheid en daar is niets aan te doen. Daar zul je mee moeten leven. Maar dan nog stel dat al die wegen in particuliere handen zouden zijn. Door welke weg ben je ziek geworden of heeft je kind astma opgelopen?
Dat hangt van de situatie af. Het is echter meetbaar en dus vast te stellen.
quote:
En ben je ziek geworden door die weg of door de gebruikers van die weg?
In principe spreek je de eigenaar van de weg aan. Die verleent immers een dienst waardoor er vervuiling ontstaat.
quote:
Een van nu of 1 van 10 jaar geleden.
Het lijkt me wat lang om 10 jaar te gaan wachten. Bovendien ga je niet wachten tot je ziek bent.
quote:
Of als het door uitstoot van industrie is gekomen dan is het nog moeilijker aan te wijzen.
Dat is net zo goed meetbaar.
  maandag 13 november 2006 @ 15:19:34 #165
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43509091
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:09 schreef du_ke het volgende:
Klopt maar hoe kan je een ziekte b.v. financieel vergoeden? Of iemand die een paar jaar eerder doodgaat? Zeker als je dit allemaal achteraf wilt regelen.
Het punt is dat je niet gaat wachten tot je ziek of dood bent, dan neem je zelf namelijk niet de juiste verantwoordelijkheid.
  maandag 13 november 2006 @ 15:22:14 #166
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43509179
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:45 schreef du_ke het volgende:
Zou je als zogenaamde libertair niet ten koste van alles tegen de aantasting van de lichamelijke integriteit moeten zijn? (Zal wel niet want je hebt ook geen moeite met ziektes door luchtverontreiniging)
Dat ben ik toch ook. Je gebruikt een vuurwapen dan ook alleen om je eigendom te verdedigen.
quote:
Ook als je daarmee een ander benadeelt?
Hoe bedoel je?
pi_43509195
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:17 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Als er op een bepaalde plek meer vervuiling wordt gemeten dan op een andere plek, dan is het toch niet zo moeilijk om daar een veroorzaker bij te vinden?
[..]

Dat hangt van de situatie af. Het is echter meetbaar en dus vast te stellen.
[..]

In principe spreek je de eigenaar van de weg aan. Die verleent immers een dienst waardoor er vervuiling ontstaat.
[..]
[q]
Het lijkt me wat lang om 10 jaar te gaan wachten. Bovendien ga je niet wachten tot je ziek bent.
[..]
Hoe wou je iemand aanspreken op een vervuiling die geen direct effect heeft? Maar bv over 10 jaar tot porblemen zou kunnen leiden?
quote:
Dat is net zo goed meetbaar.
Ooit van wind en luchtstromen gehoord?
Dat is gewoon niet over langere tijd precies meetbaar. Zeker niet voor de leek die er last van heeft. Je schat de meetbaarheid allemaal wat te rooskleurig in gok ik. Je zou dan het hele land vol moeten hangen met sensoren en overal satelieten de luchtstromen moeten laten meten. Wie moet dat in hemelsnaam gaan betalen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43509227
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:19 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het punt is dat je niet gaat wachten tot je ziek of dood bent, dan neem je zelf namelijk niet de juiste verantwoordelijkheid.
Als je niet ziek bent hoe wou je dan iemand aanspreken op iets waar je mogelijk over 10 jaar ziek van wordt?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43509320
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:22 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat ben ik toch ook. Je gebruikt een vuurwapen dan ook alleen om je eigendom te verdedigen.
[..][/q2]Dus jouw eigendom gaat voor het leven of de gezondheid van een ander? En hebben we het dan over je kind, je huis, je auto, je fiets of je ochtendkrant?

[q]Hoe bedoel je?
Vervuiling bij de productie of gebruik kan het bezit of de gezondheid van anderen aantasten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 13 november 2006 @ 16:01:13 #170
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43510534
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:01 schreef Elseetje het volgende:
Het is niet dat ik het er niet mee eens ben. Het is dat ten eerste nog altijd een meerderheid van de Nederlanders het daar niet mee eens is, én dat de maatschappij niet op vuurwapens draait en er ook niet op zal draaien.
Dan nog is er een minderheid die het er wel mee eens is.
quote:
Als mensen die vrachtwagen voor hun werk nodig hebben, mogen ze er van mij lekker in rijden. Moeten ze wel eerst even examen voor hun C-rijbewijs doen, als je het niet erg vindt.
Er zijn ook vrachtwagens (bestelwagens) die je gewoon met een normaal rijbewijs mag besturen.
quote:
Niet als dat (merk) product een gevaar voor de samenleving is. Zelfs goede automobilisten maken meer schade met een SUV dan met een gewone auto, simpelweg door het formaat en de bouw van zo'n ding.
Dat is vreemd want net zei je nog dat vrachtwagenchauffeurs goed kunnen rijden, maar goede chauffeurs kunnen niet zo goed met een SUV overweg. Voor een SUV zou je dus eigenlijk een zwaarder rijbewijs dan voor een vrachtwagen nodig hebben?
quote:
Geen vooroordelen. Ervaring. Ik kan je helaas geen statistieken geven, omdat ik de gewoonte heb om nog wel eens echte tijdschriften van papier op te pakken, en helaas kan ik dat zo 1, 2, 3 niet opsnorren op het web. Bovendien kan je dat zelf ook, als je perse wilt weten wat de cijfers zijn.
Als je 1000 auto's bekijkt, en hoe de bestuurders rijden, dan kan je achter een aantal dingen komen. Bijvoorbeeld dat mensen met een Renault Twingo gemiddeld genomen niet zulke zelfverzekerde bestuurders zijn. Dat mensen in een Opel Agila grote kans hebben om te langzaam te rijden op een provinciale weg. En dat mensen met een SUV meer dan gemiddeld asociaal rijgedrag vertonen.
Ik ben altijd al tegen SUV's geweest, maar sinds ik dagelijks zelf ondervind wat die dingen veroorzaken, en wat voor mensen erin zitten (en ja echt, er zitten te veel geblondeerde, gebruinde dozen in), is mijn oordeel niet echt verbeterd.
Dan nog klopt de argumentatie niet. Als je vindt dat bepaald gedrag niet door de beugel kan, dan moet je dat gedrag veroordelen. Nu stel je dat SUV's moeten worden verboden omdat de mensen die er in rijden asociaal rijgedrag vertonen. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat zij dat gedrag niet zouden vertonen als ze in een ander voertuig zouden rijden.
quote:
Tja, het gemiddelde IQ in Nederland is de afgelopen jaren ook alleen maar gedaald... Misschien heeft het iets met elkaar te maken? SUV's zijn een hype, en zoals je Harry Potter (de echte en onze premier) kan merken, zijn mensen erg gevoelig voor hypes. Ik niet. En tja, gelukkig kan niet iedereen het met mij eens zijn, dan zou de wereld heel saai worden, maar dat betekend niet dat ik niet mag vinden dat de regering (of eigenlijk Europa) die dingen minder toegankelijk zou moeten maken, of algeheel zou moeten verbieden.
Dat mag je best vinden, maar zuiver is het niet. Je ontneemt er een ander zijn vrijheid mee, terwijl het niet zo is dat die ander jouw vrijheid heeft aangetast.
quote:
Net zoals dat iedereen tegenwoordig zomaar een Hummer kan kopen, dat is toch geschift? Wat moet je met zo'n ding als particulier, en dan ook nog in ons landje??
Dat is een keuze van de koper. Er zijn zoveel producten waarvan ik het nut niet inzie, maar mij hoor je niet roepen dat het verboden moet worden omdat het niet in mijn ideologie past.
  maandag 13 november 2006 @ 16:05:40 #171
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43510673
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:22 schreef du_ke het volgende:
Hoe wou je iemand aanspreken op een vervuiling die geen direct effect heeft? Maar bv over 10 jaar tot porblemen zou kunnen leiden?
Je moet wel realistisch blijven. Nu kun je immers ook niet 10 jaar vooruit kijken en stellen dat iets verboden wordt omdat het na vele jaren schadelijk zou zijn.
quote:
Ooit van wind en luchtstromen gehoord?
Dat is gewoon niet over langere tijd precies meetbaar. Zeker niet voor de leek die er last van heeft. Je schat de meetbaarheid allemaal wat te rooskleurig in gok ik. Je zou dan het hele land vol moeten hangen met sensoren en overal satelieten de luchtstromen moeten laten meten. Wie moet dat in hemelsnaam gaan betalen?
Feit is dat het meetbaar is. Dat het wat kost is een tweede.
  maandag 13 november 2006 @ 16:07:55 #172
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_43510739
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:25 schreef du_ke het volgende:
Vervuiling bij de productie of gebruik kan het bezit of de gezondheid van anderen aantasten.
Dan geldt evengoed dat je de eigenaar van het product op de vervuiling aanspreekt.
  maandag 13 november 2006 @ 16:09:00 #173
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_43510774
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

het RIVM, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar jouw bronnen die aantonen dat er geen sprake is van schade.
Ik heb nog nooit een overlijdens verklaring gelezen waarop stond. "overleden ten gevolge van luchtverontreiniging"
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_43510800
quote:
Op maandag 13 november 2006 16:05 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Je moet wel realistisch blijven. Nu kun je immers ook niet 10 jaar vooruit kijken en stellen dat iets verboden wordt omdat het na vele jaren schadelijk zou zijn.
[..]
Dus we kunnen nu lekker blijven vervuilen omdat nog niet onomstotelijk vast te stellen is dat iets schadelijk is?
quote:
Feit is dat het meetbaar is. Dat het wat kost is een tweede.
Heb zo m'n twijfels of het werkelijk meetbaar is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43510832
-edit- discussieren met idioten heeft geen nut, hou je in. -edit-

[ Bericht 93% gewijzigd door Elseetje op 13-11-2006 22:08:04 ]
pi_43510858
quote:
Op maandag 13 november 2006 16:09 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een overlijdens verklaring gelezen waarop stond. "overleden ten gevolge van luchtverontreiniging"
Je sterft ook niet aan HIV .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43510910
quote:
Op maandag 13 november 2006 16:07 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dan geldt evengoed dat je de eigenaar van het product op de vervuiling aanspreekt.
Dus een leukemiepatient uit Sellafield of LeHavre mag jou of mij aanspreken daarop?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43521327
Je zal niet sterven door directe luchtverontreiniging. Maar door kanker, luchtwegenproblemen of hartklachten.
Net als een aidspatient niet aan die ziekte sterft maar aan bv de bijkomende longontsteking.

[ Bericht 44% gewijzigd door Sidekick op 13-11-2006 21:59:15 (verwijderde quote weggehaald) ]
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43522202
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kan je dat ook toelichten?

Je zal niet sterven door directe luchtverontreiniging. Maar door kanker, luchtwegenproblemen of hartklachten.
Net als een aidspatient niet aan die ziekte sterft maar aan bv de bijkomende longontsteking.
Milieu zelf is ook een ENORME veroorzaker van milieu vervuiling.
Je kan auto's ook de schuld geven, maar hier in NL doen we al zoveel dingen om rekening te houden met het milieu. Het kan ALTIJD beter. Heeft iedereen gelijk is. Ik gooi nooit wat op de grond. Ik heb een lease auto, ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden ondanks dat ik een tankpas heb en dat ik zoveel kan tanken als ik wil. Verbruik maakt niks uit.

Als ik een SUV zou rijden (zou ik graag willen) zou ik ook zuinig rijden. Niet om het geld, maar om het milieu. Zie een Audi RS4, dat is een Audi A4 met een hele dikke motor. 4,2 liter V8. Dat mag dan wel weer. zucht ik word er zo moe van dat mensen vaak achter dat soort persoonlijke dingen aan gaan die voor sommige mensen veel betekenen. Een auto betekend voor mij ook veel. Dat is persoonlijke emotie. (ha ha geen compensatie gedrag) is iets voor me zelf. Ik ben een kerel en hou van auto's
pi_43522493
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:17 schreef draaijer het volgende:

[..]

Milieu zelf is ook een ENORME veroorzaker van milieu vervuiling.
Je kan auto's ook de schuld geven, maar hier in NL doen we al zoveel dingen om rekening te houden met het milieu. Het kan ALTIJD beter. Heeft iedereen gelijk is. Ik gooi nooit wat op de grond. Ik heb een lease auto, ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden ondanks dat ik een tankpas heb en dat ik zoveel kan tanken als ik wil. Verbruik maakt niks uit.

Als ik een SUV zou rijden (zou ik graag willen) zou ik ook zuinig rijden. Niet om het geld, maar om het milieu. Zie een Audi RS4, dat is een Audi A4 met een hele dikke motor. 4,2 liter V8. Dat mag dan wel weer. zucht ik word er zo moe van dat mensen vaak achter dat soort persoonlijke dingen aan gaan die voor sommige mensen veel betekenen. Een auto betekend voor mij ook veel. Dat is persoonlijke emotie. (ha ha geen compensatie gedrag) is iets voor me zelf. Ik ben een kerel en hou van auto's
Ik geef helemaal niet altijd auto's de schuld. Het is een mooi herkenbaar voorbeeld maar uiteraard lang niet de enige oorzaak van luchtverontreiniging. Wel een oorzaak waar nog redelijk eenvoudig veel winst valt te behalen.
Maar ik dacht dat je moeite had met de hiv vergelijking.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43522810
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik geef helemaal niet altijd auto's de schuld. Het is een mooi herkenbaar voorbeeld maar uiteraard lang niet de enige oorzaak van luchtverontreiniging. Wel een oorzaak waar nog redelijk eenvoudig veel winst valt te behalen.
Maar ik dacht dat je moeite had met de hiv vergelijking.
Komt er idd wel bij kijken ja. Vandaar mijn korte emotionele reactie. Excuus.
Maar ik vind het een te hard vergelijk. Drank maakt misschien nog wel meer kapot.. Who knows!?

Maar vind jij het dan niet belachelijk dat altijd die SUV's gepakt worden. Waarom pakken we niet die oudere auto's die met veel geld door de APK gesleept worden die al is het een benzine auto met roet dampend rondjes blijft rijden totdat het een jaar later weer opgelapt dient te worden. Die nieuwe auto's 6- 8 cilinder diesels met hun roetfilters zijn zeker beter voor het milieu dan die oude naar olie stinkende bakken
pi_43523415
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:28 schreef draaijer het volgende:

[..]

Komt er idd wel bij kijken ja. Vandaar mijn korte emotionele reactie. Excuus.
Maar ik vind het een te hard vergelijk. Drank maakt misschien nog wel meer kapot.. Who knows!?
Oh ok Maar je zal ook niet sterven aan drank maar aan problemen met je lever, daar ging mijn vergelijking om.
quote:
Maar vind jij het dan niet belachelijk dat altijd die SUV's gepakt worden. Waarom pakken we niet die oudere auto's die met veel geld door de APK gesleept worden die al is het een benzine auto met roet dampend rondjes blijft rijden totdat het een jaar later weer opgelapt dient te worden. Die nieuwe auto's 6- 8 cilinder diesels met hun roetfilters zijn zeker beter voor het milieu dan die oude naar olie stinkende bakken
Heb persoonlijk niet zoveel problemen met schone suv's. Vind het wel belangrijk dat er aandacht blijft voor het milieu. En daarvoor moeten we toch echt bij GL zijn gok ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43523500
-edit- discussieren met idioten heeft geen nut, hou je in. -edit-

[ Bericht 100% gewijzigd door Elseetje op 13-11-2006 22:06:57 ]
  maandag 13 november 2006 @ 22:01:38 #184
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_43524176
Topics weer heropend na kleine opruimactie.

draaijer en Kritski worden vriendelijk doch ernstig verzocht om niet te gaan schelden naar anderen. Gewoon normaal doen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_43524212
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:01 schreef Sidekick het volgende:
Topics weer heropend na kleine opruimactie.

draaijer en Kritski worden vriendelijk doch ernstig verzocht om niet te gaan schelden naar anderen. Gewoon normaal doen.
Vragen ze om ha ha ha ha

Ik zie geen posts van Kritski Misschien dat hij het gecensureerd nog een keer kan herhalen
pi_43524254
Dank Sidekick, ik zocht al een mogelijkheid om contact op te nemen over dat gescheld.
Als we nu weer gezellig door kunnen gaan in dit topic met steunbetuigingen aan GroenLinks, zoals FuifDuif het geopend heeft?
pi_43524257
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:46 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Waarom er hier nu zo uitvoerig over SUV's wordt gediscussieerd, is omdat je er zelf over begon, op een topic dat notabene GroenLinks! heet. Verder ben ik het met je eens dat je niet alleen de SUV's moet aanpakken, als het om het milieu aspect gaat. Er zijn veel, erg vervuilende auto's op de markt, en die moet je aanpakken. Als je overigens goed research doet, dan zal je zien dat GL al lang iets probeert te doen aan alle milieuvervuilende voertuigen, op welke manieren maar wettelijk mogelijk zijn. SUV's verbieden is wettelijk niet mogelijk, dus dan probeer je het moeilijker te maken voor mensen om ze te kopen. En waarom toch weer die SUV's? Omdat ze (voorbeeld Nijmegen) niet alleen vervuilend, maar ook gevaarlijk zijn. Om die reden zijn (geloof ik) bijvoorbeeld bullbars verboden. De hetze tegen die dingen telt meerdere aspecten, het gaat niet alleen om milieu, want GL knuffelt niet alleen bomen, maar ook de samenleving in het algemeen, en in het bijzonder mensen die moeilijk meekomen of door anderen benadeelt worden.
[..]

En ik ben een meid, en ik hou van mooie auto's (SUV's vind ik overigens niet mooi, eeuwig zonde dat Porsche zich heeft verlaagt tot de Cayenne ). Maar dat betekend niet dat ik een 'mooie' auto koop die een gevaar voor anderen is, of die het milieu zwaar vervuild. Dat betekend dat ik alleen een auto koop als ik 'm echt nodig heb, en dat ik dan een auto koop waar mensen zo min mogelijk last van kunnen hebben, afgezien van het feit dat ze 'm esthetisch gezien misschien niet waarderen.
CENSORED Nijmegen is dankzij GROENLINKS FAILLIET !!! Oeps, was je zeker vergeten.
Ook had Nijmegen het fantastische idee om SUV's te verbieden. Nadat deze verhitte discussie wat was afgekoelt, kwamen ze met het idee om alleen DUITSERS gratis te laten parkeren in de stad NIJMEGEN om zo meer winkelend publiek te trekken.. Het moet niet gekker worden met die domme censored van Groenlinks
pi_43524304
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:03 schreef Elseetje het volgende:
Dank Sidekick, ik zocht al een mogelijkheid om contact op te nemen over dat gescheld.
Als we nu weer gezellig door kunnen gaan in dit topic met steunbetuigingen aan GroenLinks, zoals FuifDuif het geopend heeft?
ha ha ha
Steunbetuigingen heeft GL nodig ja, maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn die daar gehoor aan zullen geven gezien de politieke punten van deze partij.
pi_43524350
SUV, weg ermee!
SUV, door de plee!
SUV, wat moeten wij er mee?
SUV, oh nee!
pi_43524391
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:05 schreef draaijer het volgende:

[..]

ha ha ha
Steunbetuigingen heeft GL nodig ja, maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn die daar gehoor aan zullen geven gezien de politieke punten van deze partij.
GL is anders razend populair, zeker onder intellectueel elitair Nederland... en terecht.
pi_43524396
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:05 schreef FuifDuif het volgende:
SUV, weg ermee!
SUV, door de plee!
SUV, wat moeten wij er mee?
SUV, oh nee!
Zou fijn zijn als je ooit zo succesvol zou zijn om er 1 te betalen.. Je hebt nog steeds geen antwoord op mijn RS4 verhaal gegeven.. ha ha Ik had niet anders verwacht..
Van Femke mag ik met de RS4 door Nijmegen blazen
pi_43524438
Ik ga even de mini SUV (Land Rover Freelander) voor mijn vriendin kopen.
Iemand nog een Golf kopen?
pi_43524471
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:06 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

GL is anders razend populair discussie onderwerp, zeker onder intellectueel elitair Nederland... en terecht.
Bij de boomhutten club ja..
Elitair NL?!?! Beschrijf is de mensen die daarvoor in aanmerking komen !
pi_43524509
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:46 schreef Elseetje het volgende:
-edit- discussieren met idioten heeft geen nut, hou je in. -edit-
OOOOOO, dat mag niet!!!! Als je niet kan winnen, moet je maar schelden hi hi
Als je tegenover mij zou staan, zou je me krabben
pi_43524627
Ik begin erg moe te worden van draaijer. Hij bevuilt deze topic met zijn niet onderbouwde kritieken op GroenLinks. Draaijer, we spreken af dat je verder mag gaan, wanneer je een aantal goede bronnen geeft waaruit blijkt dat bijvoorbeeld Nijmegen failliet is gegaan door GroenLinks.
  maandag 13 november 2006 @ 22:15:20 #196
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43524674
Bestuursorganen kunnen sowieso praktisch niet failliet gaan
pi_43525041
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:15 schreef Reya het volgende:
Bestuursorganen kunnen sowieso praktisch niet failliet gaan
Zo, hier valt niets tegen in te brengen.

Draaijer blijft verdacht stil, of zal hij al op één oor liggen dromen over zijn asobak SUV?
pi_43550650
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:23 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Zo, hier valt niets tegen in te brengen.

Draaijer blijft verdacht stil, of zal hij al op één oor liggen dromen over zijn asobak SUV?
Interesseer je is voor je groenlinks partijen. De overheid kan wel degelijk een gemeente failliet verklaren. Zo ook in Nijmegen een aantal jaar geleden alweer. Volgens mij rond de 6 jaar geleden
  dinsdag 14 november 2006 @ 18:26:11 #199
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43550723
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:09 schreef draaijer het volgende:

[..]

Bij de boomhutten club ja..
Elitair NL?!?! Beschrijf is de mensen die daarvoor in aanmerking komen !
Eens, niet is, beste draaijer. Verder meen ik dat zo rond de 50% van de GL-stemmers hoger opgeleid is.
pi_43550773
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 18:26 schreef pfaf het volgende:

[..]

Eens, niet is, beste draaijer. Verder meen ik dat zo rond de 50% van de GL-stemmers hoger opgeleid is.
Is ook wel logisch. Dat is toch de groep waar GL zich op richt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')