Bron: Groenlinks websitequote:Onderzoek GroenLinks toont ernstige discriminatie bij stages
Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat blijkt uit ‘undercover’ onderzoek van GroenLinks. Het is onaanvaardbaar dat discriminatie zo hardnekkig aanwezig blijft, terwijl verschillende ministers (Verdonk, Wijn) discriminatie even hardnekkig blijven ontkennen. De overheid en de werkgevers moeten maatregelen nemen om allochtone jongeren een eerlijke kans te geven.
Nederlandse jongens van autochtone en van Marokkaanse afkomst hebben naar 62 bouwbedrijven gebeld om te vragen of er een stageplek beschikbaar was. Zij hadden exact hetzelfde profiel en dezelfde taalbeheersing. De resultaten waren ontluisterend: van de Nederlandse jongens werd 39 procent uitgenodigd, van de Marokkaanse jongens slechts 17 procent. Het onderzoek toont aan dat Marokkaanse jongeren al op voorhand worden gediscrimineerd: hun kans op een stageplek is 56 procent kleiner. Deze jongeren krijgen zo minder kansen ervaring op te doen en hun studie succesvol af te ronden. GroenLinks vindt dat onaanvaardbaar en pleit voor snelle maatregelen.
Bron: Rapport 2005quote:In de horeca is de kans op een uitnodiging voor Marokkaanse en Nederlandse proefpersonen nagenoeg gelijk. In de detailhandel lijken de Nederlandse stagiaires in het voordeel te zijn, maar dit verschil is niet significant.
Bron: Rapport 2006quote:Hoewel al lange tijd bekend is dat allochtone sollicitanten op de Nederlandse arbeidsmarkt minder kansen hebben, wordt dit nog steeds in twijfel getrokken. De kabinetten Balkenende hebben het bestaan van discriminatie steeds ontkend. In november 2006 concludeerde minister Wijn op basis van een onderzoek naar selectiecriteria van werkgevers nog dat discriminatie op afkomst helemaal niet plaatsvindt. GroenLinks zet zich al lange tijd in voor maatregelen tegen discriminatie op de arbeidsmarkt.
GroenLinks wil dat er meer en structureel aandacht komt voor verschillende vormen van discriminatie op de arbeidsmarkt. Er moet nu eindelijk eens actie ondernomen worden om te kunnen garanderen dat iedereen gelijke kansen heeft op de arbeidsmarkt. Daarom heeft GroenLinks besloten nogmaals onderzoek te doen naar discriminatie op de arbeidsmarkt, in sollicitatie- procedures en ongelijke beloning. Want er moeten maatregelen genomen worden tegen alle vormen van discriminatie op de arbeidsmarkt, in de sollicitatiefase, maar ook in de fases daarna.
Inderdaad, "o kijk in die sector gebeurd het niet, dus dan geeft het niet dat het in de andere sector wel gebeurd". Lekker makkelijk Sizzler.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:30 schreef pfaf het volgende:
Misschien wel wat flauw inderdaad, maar dat neemt nog niet weg dat het kwalijk is, dat het in de bouw wel gebeurd...
Als je eerst drie sectoren onderzoekt waarvan er twee niet discrimineren en een wel, vervolgens ga je alleen op de ene door en suggereer je ook nog eens dat iedereen discrimineert, wie is er dan makkelijk bezig?quote:Op donderdag 9 november 2006 16:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, "o kijk in die sector gebeurd het niet, dus dan geeft het niet dat het in de andere sector wel gebeurd". Lekker makkelijk Sizzler.
Erg flauw en suggestief inderdaad. Er had makkelijk even bijgezet kunnen worden dat het de bouwsector betreft.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:35 schreef sizzler het volgende:
[..]
Als je eerst drie sectoren onderzoekt waarvan er twee niet discrimineren en een wel, vervolgens ga je alleen op de ene door en suggereer je ook nog eens dat iedereen discrimineert, wie is er dan makkelijk bezig?
Maar daar was toch geen probleem?quote:Ik ken zat bedrijven waarbij allochtonen evenveel kans als -of meer dan- autochtonen hebben. Waarom onderzoeken ze die niet als ze toch zo graag een totaal beeld van de arbeidsmarkt willen geven?
Omdat dat niet relevant is. Een Marokkaan die een bouwvakkers opleiding heeft gedaan moet even makkelijk aan de slag kunnen als een Nederlander die een bouwvakkers-opleiding heeft gedaan. Geen enkel mens past in de gehele arbeidsmarkt. Ik ken ook zat bedrijven waarbij allochtonen wel gediscrimineerd worden, dat is iets wat tegen de wet is, en dat moet aangepakt worden. Dat er talloze andere bedrijven zijn die NIET discrimineren is compleet irrelevant.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:35 schreef sizzler het volgende:
[..]
Als je eerst drie sectoren onderzoekt waarvan er twee niet discrimineren en een wel, vervolgens ga je alleen op de ene door en suggereer je ook nog eens dat iedereen discrimineert, wie is er dan makkelijk bezig?
Ik ken zat bedrijven waarbij allochtonen evenveel kans als -of meer dan- autochtonen hebben. Waarom onderzoeken ze die niet als ze toch zo graag een totaal beeld van de arbeidsmarkt willen geven?
Wel als je in de bevindingen spreekt over de arbeidsmarkt.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat dat niet relevant is.[...] Dat er talloze andere bedrijven zijn die NIET discrimineren is compleet irrelevant.
In principe wel. Maar de praktijk is altijd weerbarstiger. Jammer voor de Marokkaan die vier keer moet bellen terwijl zijn Nederlandse evenbeeld slechts twee keer hoeft te bellen om in de bouw aan een baan te komen, maar uiteindelijk is het probleem veel kleiner dan GL hier schetst.quote:Een Marokkaan die een bouwvakkers opleiding heeft gedaan moet even makkelijk aan de slag kunnen als een Nederlander die een bouwvakkers-opleiding heeft gedaan.
Dat vind ik net zo goed discriminatie. GL heeft een punt als ze stellen dat er te veel discriminatie op de arbeidsmarkt is, echter dan wel twee kanten op. Zowel "negatieve" als "positieve" discriminatie moet aangepakt worden. Anoniem solliciteren is een mooie eerste stap.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:35 schreef sizzler het volgende:
Ik ken zat bedrijven waarbij allochtonen evenveel kans als -of meer dan- autochtonen hebben. Waarom onderzoeken ze die niet als ze toch zo graag een totaal beeld van de arbeidsmarkt willen geven?
Dat wordt niet onderbouwd door hun rapport. Sterker nog: hun eerste rapport (2005) bewijst juist dat er in 2 sectoren géén sprake van discriminatie is. Voor zowel positieve als negatieve discriminatie zijn sectorale bewijzen aan te dragen maar van "de arbeidsmarkt" is nimmer sprake.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:55 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat vind ik net zo goed discriminatie. GL heeft een punt als ze stellen dat er te veel discriminatie op de arbeidsmarkt is, echter dan wel twee kanten op. Zowel "negatieve" als "positieve" discriminatie moet aangepakt worden. Anoniem solliciteren is een mooie eerste stap.
In zijn geheel niet misschien, maar de bouw valt wel degleijk onder de arbeidsmarktquote:Op donderdag 9 november 2006 17:00 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat wordt niet onderbouwd door hun rapport. Sterker nog: hun eerste rapport (2005) bewijst juist dat er in 2 sectoren géén sprake van discriminatie is. Voor zowel positieve als negatieve discriminatie zijn sectorale bewijzen aan te dragen maar van "de arbeidsmarkt" is nimmer sprake.
De bouw maakt toch ook deel uit van de arbeidsmarkt?quote:Op donderdag 9 november 2006 17:00 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat wordt niet onderbouwd door hun rapport. Sterker nog: hun eerste rapport (2005) bewijst juist dat er in 2 sectoren géén sprake van discriminatie is. Voor zowel positieve als negatieve discriminatie zijn sectorale bewijzen aan te dragen maar van "de arbeidsmarkt" is nimmer sprake.
Nee, in 1 sector in 1 bepaald gebied is er een vermoeden wat stageplekken betreft. Aan de andere kant zijn er zat bedrijven waar het er niet is of positieve discriminatie. Maar dat sluit niet aan op de positie van GL. Ze hebben zielige mensen nodig om voor op te komen, onrecht om te bestrijden en een zwarte piet om de schuld op af te schuiven. Daar dienen zulke rapporten voor. Maar misschien dat hier mensen inzien dat GL manipuleert en onterechte conclusies trekt.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:59 schreef Mwanatabu het volgende:
Flauwe manier van berichtgeven misschien, maar feit blijft dat in sommige sectoren (en wellicht juist die sectoren waarin Marokkanen vaak solliciteren?) de discriminatie een feit is.
Ja, maar de bouw is niet gelijk of representatief voor de gehele arbeidsmarkt. Maw: er wordt onterecht gegeneraliseerd. McDonalds betaalt lage lonen dus de lonen op de arbeidsmarkt zijn laag? Versatel is overgenomen door een Zweeds bedrijf dus het hele bedrijfsleven is in Zweedse handen? Kom op zeg.quote:Op donderdag 9 november 2006 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De bouw maakt toch ook deel uit van de arbeidsmarkt?
Niet als je Onderzoek GroenLinks toont ernstige discriminatie bij stages zo'n titel hanteert.quote:Op donderdag 9 november 2006 17:04 schreef Mutant01 het volgende:
Nogmaals de bedrijven waar geen discriminatie is, zijn compleet irrelevant voor de conclusie. Het gaat erom waar wel discriminatie is. En dat is zo bij een aantal bouw bedrijven. Die bouwbedrijven maken deel uit van de arbeidsmarkt.
Laten we eerlijk zijn: Dergelijke generalisaties zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan GL he?quote:Op donderdag 9 november 2006 17:06 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ja, maar de bouw is niet gelijk of representatief voor de gehele arbeidsmarkt. Maw: er wordt onterecht gegeneraliseerd. McDonalds betaalt lage lonen dus de lonen op de arbeidsmarkt zijn laag? Versatel is overgenomen door een Zweeds bedrijf dus het hele bedrijfsleven is in Zweedse handen? Kom op zeg.![]()
Absoluut. Maar dit ligt er wel heel dik bovenop van en het eerdere rapport zijn ook steeds de verkeerde conclusies overgenomen.quote:Op donderdag 9 november 2006 17:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: Dergelijke generalisaties zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan GL he?![]()
Laten we het lelijke nieuws maar verzwijgen want dat bevestigt alleen maar vooroordelen? Waar heb ik dat toch eerder gehoord..quote:Op donderdag 9 november 2006 17:27 schreef sizzler het volgende:
Maar er is nog iets: er wordt een verkeerd beeld neergezet over de kansen van allochtonen op de arbeidsmarkt. Als Klaas en Mohammed allebei in de detailhandel gaan solliciteren en het zit even niet mee dan gaat Klaas gewoon net zolang door tot hij wel een baan heeft, probeert zijn brieven anders te schrijven, kijkt beter wat een bedrijf zoekt, stelt zijn eisen bji etc. Mohammed ziet zijn beeld bevestigd dat hij gediscrimineert wordt en geeft het na een tijdje op omdat hji toch geen kans maakt. Daar ben ik bang voor. Dat allochtonen onterecht de hoop opgeven. Uiteindelijk is dit rapport imo schadelijker voor de arbeidsparticipatie van allochtonen dan de vermeende discriminatie zelf.
Gelukkig post je het nog net niet als absoluut feitquote:Op donderdag 9 november 2006 17:27 schreef sizzler het volgende:
[..]
Absoluut. Maar dit ligt er wel heel dik bovenop van en het eerdere rapport zijn ook steeds de verkeerde conclusies overgenomen.
Maar er is nog iets: er wordt een verkeerd beeld neergezet over de kansen van allochtonen op de arbeidsmarkt. Als Klaas en Mohammed allebei in de detailhandel gaan solliciteren en het zit even niet mee dan gaat Klaas gewoon net zolang door tot hij wel een baan heeft, probeert zijn brieven anders te schrijven, kijkt beter wat een bedrijf zoekt, stelt zijn eisen bji etc. Mohammed ziet zijn beeld bevestigd dat hij gediscrimineert wordt en geeft het na een tijdje op omdat hji toch geen kans maakt. Daar ben ik bang voor. Dat allochtonen onterecht de hoop opgeven. Uiteindelijk is dit rapport imo schadelijker voor de arbeidsparticipatie van allochtonen dan de vermeende discriminatie zelf.
Idd, want er kunnen veel meer factoren mee spelen maar ja die willen GL natuurlijk niet zien wat dat komt hun in het kader van dit onderzoek niet uit.quote:Op donderdag 9 november 2006 16:24 schreef DerBolle het volgende:
discriminatie bewijzen door te kijken of iemand wel of niet aangenomen word vind ik sowieso vrremd...
Er zullen heus meer factoren meespelen, maar ik vind het toch op zijn minst curieus te noemen dat het percentage dat een stage weet te versieren onder Marokkanen die opbellen lager ligt dan bij Nederlanders.quote:Op donderdag 9 november 2006 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, want er kunnen veel meer factoren mee spelen maar ja die willen GL natuurlijk niet zien wat dat komt hun in het kader van dit onderzoek niet uit.
Nou, dat is natuurlijk in beginsel wel waar, maar je kunt je voorstellen dat een bedrijf niet altijd zo denkt, zeker niet als het van te voren al vermoed dat de sollicitatie wel goed zal verlopen.quote:Echter, ook een werkgever die een van de proefpersonen afwijst, omdat hij de ander al heeft uitgenodigd, biedt geen gelijke kansen. Een gelijke kans zou immers betekenen dat beide proefpersonen gelijk behandeld worden en dus beiden de kans krijgen om zich te presenteren in een kennismakingsgesprek.
Waarna de VVD weer met een rapport kan komen dat alle allochtonen luie flikkers zijn en daarmee een excuus hebben om over de sociale zekerheid nog maar eens de zweep te leggen?quote:Op donderdag 9 november 2006 17:27 schreef sizzler het volgende:
[..]
Absoluut. Maar dit ligt er wel heel dik bovenop van en het eerdere rapport zijn ook steeds de verkeerde conclusies overgenomen.
Ik zou zo graag willen dat die hele slachtoffercultuur verandert. Het is altijd wel de ander; de media, de overheid, de nederlanders, de arbeidsmarkt, de bedrijven etc. Wanneer nemen mensen eens eigen verantwoordelijkheid? Als je een groep aanpraat dat ze zielig zijn dan vinden ze zichzelf zielig en worden ze ook zielig. Is het niet veel beter om te zeggen: je bent niet zielig, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen succes dus maak er wat van! Je zou juist de bevindingen van de andere twee sectoren moeten benadrukken. Ik heb zeker niet de illusie dat een dergelijke aanpak radicale effecten heeft, maar misschien heeft het wel effect op mensen die vatbaar zijn voor radicalisme.quote:Op donderdag 9 november 2006 20:00 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Waarna de VVD weer met een rapport kan komen dat alle allochtonen luie flikkers zijn en daarmee een excuus hebben om over de sociale zekerheid nog maar eens de zweep te leggen?
Misschien heb je gelijk, maar denk je dat als dergelijke rapporten, die toch discriminatie aantonen, ook al is het niet zo erg als in het begeleidende bericht wordt geschetst, niet meer worden uitgebracht, de allochtonen plotseling niet meer massaal aan de uitkering gaan zitten?
Wat ontken ik?quote:Op vrijdag 10 november 2006 00:24 schreef SCH het volgende:
Ontken je het nou nog steeds sizzler?
Als je het over bouwbedrijven hebt in de regio Utrecht dan ontken ik niet dat jongeren met een Marokkaans klinkende achternaam relatief meer moeite hebben om een gesprek voor een stageplaats aan te vragen dan jongeren met een autochtone achternaam.quote:Op vrijdag 10 november 2006 00:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat er een serieus probleem is bij stages van allochtonen.
Exact.quote:Op vrijdag 10 november 2006 00:33 schreef Iblis het volgende:
Als ik het lees gaat het hier om de manier waarop dit rapport is opgezet en met welke conclusies ze komen. En de opzet is slecht, en gezien het vorige onderzoek uit 2005 waarbij juist in deze sector discriminatie bleek, lijkt het onwaarschijnlijk dat deze sector representatief is voor b.v. de horecasector. Toch kiest GroenLinks alleen deze sector van de bouw, en vervolgens komen ze met zeer algemene conclusies.
Dat gaat veel en veel te ver. Los of er een probleem is of niet, dit rapport is echt slecht opgezet.
Dat is het probleem als een politieke partij bevestiging zoekt in datgene waar ze voor staan. Objectiviteit is dan van ondergeschikt belang.quote:Op vrijdag 10 november 2006 00:33 schreef Iblis het volgende:
Als ik het lees gaat het hier om de manier waarop dit rapport is opgezet en met welke conclusies ze komen. En de opzet is slecht, en gezien het vorige onderzoek uit 2005 waarbij juist in deze sector discriminatie bleek, lijkt het onwaarschijnlijk dat deze sector representatief is voor b.v. de horecasector. Toch kiest GroenLinks alleen deze sector van de bouw, en vervolgens komen ze met zeer algemene conclusies.
Dat gaat veel en veel te ver. Los of er een probleem is of niet, dit rapport is echt slecht opgezet.
Dat neigt dus wel degelijk naar ontkenning. Je zegt zelf dat er een probleem is en gaat vervolgens allerlei zout op allerlei slakken leggen. Dat kan altijd bij rapporten die je niet zo goed uitkomen. Verdonk wil zelfs meteen commissies gaan afschaffen die met oordelen komen die haar niet bevallen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 00:33 schreef sizzler het volgende:
Maar dat is niet het bezwaar dat in de OP wordt gesteld. Wat vind je daarvan?
Maar wel een probleem dat maar blijft bestaan.quote:Op vrijdag 10 november 2006 00:43 schreef Iblis het volgende:
Nou, dan hadden ze daar een rapport over moeten maken – en het liefst een degelijk rapport ook nog en niet hun tijd verprutsen aan een probleem dat al bekend is.
quote:Op vrijdag 10 november 2006 01:00 schreef sizzler het volgende:
Gekissebis? Details?? Margefouten???!
Als Verdonk weet dat het percentage criminelen bij -bijvoorbeeld- Congoleze asielzoekers hoger is dan het Nederlandse gemiddelde en ze weet dat dit percentage bij andere asielzoekers uit andere landen niet hoger ligt dan het Ned. gemiddelde (afkomst speelt dan geen rol) hoe zou je het dan vinden als ze alleen een groep asielzoekers uit Congo onderzoekt in een beperkte periode, tot de conclusie komt dat het percentage criminelen onder deze groep twee keer zo hoog is als het Ned. gemiddelde en vervolgens breed in de media concludeert dat alle asielzoekers twee keer zo crimineel zijn als Nederlanders en dat we daarom alle asielzoekers moeten weren.
Heb je het dan ook over "details" en "margefouten" of zou je dan wel inzien dat Verdonk de boel verdraait en manipuleert?
10 minuten later:quote:"Ja hallo, ik ben nederlands en ik wil een stageplek!"
- "Is goed, stuur maar een brief."
Discriminatie op de arbeidsmarkt!quote:"Hallo, ik ben marokkaan en ik wil een stageplek!"
- "Ja sorry, ik heb niet een plek weggegeven, ik neem je niet aan"
quote:Op vrijdag 10 november 2006 10:00 schreef Slarioux het volgende:
[..]
10 minuten later:
[..]
Discriminatie op de arbeidsmarkt!
Ik kan me geen onderzoek van haar herinneren waar ze dit soort manipulaties heeft toegepast, maar als ze het net zo bont heeft gemaakt als GL dan is dat natuurlijk ook schandelijk. Maar dat maakt deze actie van GL geen haar beter. Het voorbeeld van Verdonk is uiteraard illustratief om de wijze van "onderzoek" duidelijk te maken. SCH heeft kennelijk geen idee welke grove manipulatie GL hier toegepast.quote:Op vrijdag 10 november 2006 09:54 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Sizzler, ik heb in vele topics al op dergelijke verdraaiïngen en manipulaties in de media van Verdonk gewezen en toen heb ik je ook nooit gehoord en nu het GL betreft, gil je meteen moord en doodslag?
Je hebt gelijk, GL verdraait de boel aardig, maar je laat je nu wel kennen hoor![]()
Jij hebt kennelijk geen idee van de werkelijkheid. Discriminatie komt voor, laten we er iets tegen doen. Jij gaat wat miezemuizen over manipulatie. Wat is je belang? Wat wil je eigenlijk aantonen? Wat schieten de jongeren die geen stageplek krijgen hier mee op ?quote:Op vrijdag 10 november 2006 10:30 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik kan me geen onderzoek van haar herinneren waar ze dit soort manipulaties heeft toegepast, maar als ze het net zo bont heeft gemaakt als GL dan is dat natuurlijk ook schandelijk. Maar dat maakt deze actie van GL geen haar beter. Het voorbeeld van Verdonk is uiteraard illustratief om de wijze van "onderzoek" duidelijk te maken. SCH heeft kennelijk geen idee welke grove manipulatie GL hier toegepast.
Bij hoeveel bedijven ben jij binnengeweest? Heb je enig idee hoeveel grote bedrijven juist allochtonen een kans geven? Discriminatie komt op kleine schaal voor, maar op nog grotere schaal vindt positieve discriminatie voor. Op de totale arbeidsmarkt blijkt niets van discriminatie. Waarom wil je allochtonen zo graag een slachtofferrol aanpraten?quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Jij hebt kennelijk geen idee van de werkelijkheid.
Kom op zeg. Geloof je dan echt zelf in dit fabeltje? Je leest duidelijk teveel rechtse blaadjes en laat je misschien door Elsevier iets wijs maken. Het is een illusie dat discriminatie op kleine schaal voorkomt. Zal best dat er wat leuke goedwillende bedrijven zijn maar bij Marokkanen gaat het meestal niet om dit soort grote bedrijven - het gros is laagopgeleid en werkt in een heel ander segment. Het is niet GroenLinks die de boel verdraait hoor.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:44 schreef sizzler het volgende:
[..]
Bij hoeveel bedijven ben jij binnengeweest? Heb je enig idee hoeveel grote bedrijven juist allochtonen een kans geven? Discriminatie komt op kleine schaal voor, maar op nog grotere schaal vindt positieve discriminatie voor. Op de totale arbeidsmarkt blijkt niets van discriminatie. Waarom wil je allochtonen zo graag een slachtofferrol aanpraten?
Dat zou ik natuurlijk ook over jou kunnen zeggen. Maar zullen we de holle retoriek achterwegen laten?quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:00 schreef SCH het volgende:
Je leest duidelijk teveel rechtse blaadjes en laat je misschien door Elsevier iets wijs maken.
[..]
Waarheidsbevinding. Een parlement dat met eerlijke conclusies komt en het volk niet voorliegt.quote:Wat is nou precies je doel?
Dan zou het een kleine moeite zijn dat aan te tonen. Het eerdere onderzoek van GL toont echter aan dat er juist twee sectoren zijn waar discriminatie NIET voorkomt. En dat zijn ook sectoren waar veel allochtonen in solliciteren. Waarschijnlijk zelfs meer dan in de bouw.quote:Het is een illusie dat discriminatie op kleine schaal voorkomt.
Ik heb het ook over MBO-functies. Er zijn echt zát bedrijven waar die terecht kunnen en misschien wel meer kans maken dan autochtonen. Zelfs de grootste werkgever van Nederland (de overheid) heeft een pro-allochtonenbeleid. Net als zat grote bedrijven.quote:Zal best dat er wat leuke goedwillende bedrijven zijn maar bij Marokkanen gaat het meestal niet om dit soort grote bedrijven - het gros is laagopgeleid en werkt in een heel ander segment.
Zonder slachtoffers kan heel links wel opdoeken, dan hebben ze niemand meer om zogenaamd voor op te komen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:44 schreef sizzler het volgende:
[..]
Waarom wil je allochtonen zo graag een slachtofferrol aanpraten?
Was het maar zo. In het onderzoek wordt herhaaldelijk gesuggereerd dat het om "de arbeidsmarkt" gaat:quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:30 schreef SCH het volgende:
De conclusies in het rapport gaan over de bouw - niks mis mee. Wel het hele rapport lezen, stouterd.
http://www.groenlinks.nl/(...)006-11-09.6764828999quote:Hoewel al lange tijd bekend is dat allochtone sollicitanten op de Nederlandse arbeidsmarkt minder kansen hebben, wordt dit nog steeds in twijfel getrokken. (...)GroenLinks wil dat er meer en structureel aandacht komt voor verschillende vormen van discriminatie op de arbeidsmarkt. Er moet nu eindelijk eens actie ondernomen worden om te kunnen garanderen dat iedereen gelijke kansen heeft op de arbeidsmarkt. Daarom heeft GroenLinks besloten nogmaals onderzoek te doen naar discriminatie op de arbeidsmarkt
http://www.groenlinks.nl/(...)006-11-09.6436777650quote:Onderzoek GroenLinks toont ernstige discriminatie bij stages
Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat blijkt uit ‘undercover’ onderzoek van GroenLinks. Het is onaanvaardbaar dat discriminatie zo hardnekkig aanwezig blijft, terwijl verschillende ministers (Verdonk, Wijn) discriminatie even hardnekkig blijven ontkennen. De overheid en de werkgevers moeten maatregelen nemen om allochtone jongeren een eerlijke kans te geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |