abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43238900
Vorige deel, joegoslavisch

En verder.
pi_43239044
ik kom niet uit joegoslavië
er is nog plaats in de hel
pi_43269425
Gaat er nog iemand op 2 december naar Halid Beslic (moj bivsi komsija) in Leeuwarden?
Nee.
pi_43269473
Respect voor het rouleren van het maffia gedeelte in de Amsterdamse ondergrond .
pi_43269774
quote:
Op zondag 5 november 2006 20:07 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Respect voor het rouleren van het maffia gedeelte in de Amsterdamse ondergrond .
Tja, iemand moet het doen..
Nee.
pi_43277958
quote:
Op zondag 5 november 2006 20:06 schreef Opa_vertelt het volgende:
Gaat er nog iemand op 2 december naar Halid Beslic (moj bivsi komsija) in Leeuwarden?
Leeuwarden WTF Gaat ie uitgerekend daar optreden. Echt middle of nowhere
pi_43277967
quote:
Op zondag 5 november 2006 23:25 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

pi_43278039
Kan die beter in Bosnie blijven dan hier naartoe komen
pi_43282770
quote:
Op zondag 5 november 2006 23:25 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

Schijnt te gaan optreden in een gezellig kleiner zaaltje. Kaarten moeten ook worden gereserveerd en zo.
Lijkt me best leuk eigenlijk, nu maar hopen dat ze niet teveel kaarten verkopen en het helemaal volproppen..

/edit

Dobro jutro trouwens, jeste li se naspavali?
Nee.
pi_43328432
Jo ik bezit servsch bloed
pi_43371004
* Nog een Joego meldt.
Wat is het stil dan? Waar zijn al die anderen uit het vorige topic .
pi_43372278
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:20 schreef Miss-V het volgende:
* Nog een Joego meldt.
Geen idee daar was ik niet bij
pi_43384560
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:20 schreef Miss-V het volgende:
* Nog een Joego meldt.
Geen flauw idee, ik verbaasde me er ook al over..
Nee.
pi_43384636
Dobro jutro!

Heeeeeeel veel meer kan ik niet spreken (malo srpski), maar mijn vriendin wel.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_43729509
quote:
Op donderdag 9 november 2006 08:00 schreef LintuxCx het volgende:
Dobro jutro!

Heeeeeeel veel meer kan ik niet spreken (malo srpski), maar mijn vriendin wel.
Ik ook niet, dat is het probleem.

Ik heb deel 1 aangemaakt met dit bericht:

Hoi,

Ik heb een vraagje,

Kan iemand mij vertellen waar ik joegoslavische les kan krijgen, op bv. een school of bij iemand thuis ? Het gaat dan om Servisch.

Alvast bedankt !

Mvg, Robert

Ik heb nog steeds niemand gevonden, en ook de scholen werken niet echt mee. Na een link ( http://www.volksuniversiteit.nl/ ) van een andere Fok! user kwam ik wel bij Joego les, maar dat was "Servisch / Kroatisch - op reis", is heel leuk, maar ik ga er niet eenmalig heen op reis, maar wil het gewoon echt kunnen ( leren ) spreken, en niet alleen " zdravo" en "cao", maar meer inhoudelijk.

Ik hoop dat ik in Deel 2 wel iemand kan vinden die me echt verder kan helpen.

oja voor dat ik het vergeet. een reactie op een bericht van Deel 1 :
quote:
RobertoCarlos schreef:

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat er geen Joego is die jou tegen een lekker prijsje de taal wil leren. En dan koop je er een boekje bij en klaar is Simra!
Maar je kunt ook lekker en chagerijnig en passief blijven wachten op een antwoord op een forum.
Ik wacht niet chagerijnig en passief, ik kan gewoon niet wachten om te beginnen
pi_43738958
Ik heb een woordenboekje gekocht dat op zich ook probeert de grammatica een beetje uit te leggen. Ook is er een website waarop je kunt zoeken naar mensen die bijvoorbeeld Servisch spreken en (beter) Nederlands willen leren, kun je dus van elkaar wat leren. Uiteindelijk is oefening toch de beste manier om te leren?

Net weer terug van een weekendje Belgrado trouwens
pi_43758952
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 08:44 schreef LintuxCx het volgende:
Ik heb een woordenboekje gekocht dat op zich ook probeert de grammatica een beetje uit te leggen. Ook is er een website waarop je kunt zoeken naar mensen die bijvoorbeeld Servisch spreken en (beter) Nederlands willen leren, kun je dus van elkaar wat leren. Uiteindelijk is oefening toch de beste manier om te leren?

Net weer terug van een weekendje Belgrado trouwens
Ja ok, maar zoals ik in het eerste deel heb uitgelegd ben ik niet zo'n boeken man. Ik heb meer aan uitleg, waarom iets zo gaat, hoe je iets uitspreekt dat soort dingen.

Wat is de naam van die website ?

Was het een leuk weekendje
pi_43768257
http://www.mylanguageexchange.com/ . Je kunt op Goegel naar "language exchange" zoeken voor nog wat vergelijkbare sites volgens mij.

En ja, het weekend was werelds, alleen wat kort.
pi_43836283
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:41 schreef LintuxCx het volgende:
http://www.mylanguageexchange.com/ . Je kunt op Goegel naar "language exchange" zoeken voor nog wat vergelijkbare sites volgens mij.

En ja, het weekend was werelds, alleen wat kort.
Heb me er even aangemeld, maar denk niet dat er echt mensen zullen reageren ( aangezien er erg oude oproepen op staan ) maar het is het proberen waard natuurlijk

waar is Ivatje trouwens uit Deel 1... ze zou het me ( willen ) leren
pi_43843125
Ik ben wel eens bedreigd door een Joegoslaaf, telt dat ook?
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
pi_43889539
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:25 schreef Megalomaniac het volgende:
Ik ben wel eens bedreigd door een Joegoslaaf, telt dat ook?
ja telt ook

als je terug had gekeken in deel 1 wist je waar het topic over ging
pi_44046229
Vraag anders even op joegoslavie.pagina.nl ofzo..
Nee.
  vrijdag 8 december 2006 @ 01:26:28 #23
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_44239349
Dobre Veče
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_44645893
Dobro vece mensen, jezus dit topic zit wel een beetje verstopt man. Wie zijn er daar geboren, en wie in Nederland? En ben je dan een Bosanac, Srbin of Hrvat? Ik ben Servisch, maar wel in Bosnië geboren, in Zenica.

Hoi Martinlutherking en Wolf.
And it's wrong, wrong, wrong, but we'll do it anyway 'cause we love a bit of trouble!
pi_44645974
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:13 schreef Juicebox het volgende:
Dobro vece mensen, jezus dit topic zit wel een beetje verstopt man. Wie zijn er daar geboren, en wie in Nederland? En ben je dan een Bosanac, Srbin of Hrvat? Ik ben Servisch, maar wel in Bosnië geboren, in Zenica.

Hoi. Ik ben dus eigenlijk skiczukie. Ik ben een halve, mijn vader is een Sloveen.
pi_44646002
Добрый вечер!
Dobrý večer! .
pi_44646027
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:16 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Hoi. Ik ben dus eigenlijk skiczukie. Ik ben een halve, mijn vader is een Sloveen.
Ahaa en ben je hier geboren of niet?
waar blijft die "Beul van het Oostblok." Je bent er al.
And it's wrong, wrong, wrong, but we'll do it anyway 'cause we love a bit of trouble!
pi_44646066
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:18 schreef Juicebox het volgende:

[..]

Ahaa en ben je hier geboren of niet?
waar blijft die "Beul van het Oostblok." Je bent er al.
Yep. In Nederland geboren. Jij dan?
pi_44646070
Lastig, 3 toetsenborden door elkaar gebruiken. .

Spreek zelf eigenlijk vooral Russisch, Tsjechisch en een beetje Bulgaars, Slowaaks en Pools, maar ik heb ervaringen met Yugo's. . Servisch, Montenegrijns, Macedonisch en Bosnisch. Ook wel eens een Kroatische ontmoet.

Wie weet leer ik hier nog iets leuks. .
pi_44646099
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:20 schreef -Wolf- het volgende:
Lastig, 3 toetsenborden door elkaar gebruiken. .

Spreek zelf eigenlijk vooral Russisch, Tsjechisch en een beetje Bulgaars en Pools, maar ik heb ervaringen met Yugo's. . Servisch, Montenegrijns, Macedonisch en Bosnisch. Ook wel eens een Kroatische ontmoet.

Wie weet leer ik hier nog iets leuks. .
Ik hoorde laatst van een Bosniër dat zijn taal erg veel lijkt op Sloveens. Wat is het verschil nou eigenlijk?
pi_44646106
En nee, ik heb dus niet meegevochten in de oorlogen. . Daar slaat m'n nick niet op. .
pi_44646129
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:22 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst van een Bosniër dat zijn taal erg veel lijkt op Sloveens. Wat is het verschil nou eigenlijk?
Alle Yugo-talen lijker erg op elkaar. Tsja, als je samengepropt in 1 land hebt gezeten vind ik dat ook niet zo gek. Kijk maar eens naar Tsjechisch-Slowaaks bv.
pi_44646143
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:22 schreef -Wolf- het volgende:
En nee, ik heb dus niet meegevochten in de oorlogen. . Daar slaat m'n nick niet op. .
En wat is sowieso het verschil in taal van de landen die je noemt? Zeker de mode-woorden?
pi_44646169
Bosnisch, Servisch en Kroatisch lijkt het meest op elkaar denk ik. Maar Sloveens enz. kan ik niet verstaan hoor. Veel mensen denken ook dat je ook automatisch Russisch verstaat. Nou, ik versta wel een paar woordjes, maar lang niet alles.
pi_44646199
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:25 schreef Juicebox het volgende:
Bosnisch, Servisch en Kroatisch lijkt het meest op elkaar denk ik. Maar Sloveens enz. kan ik niet verstaan hoor. Veel mensen denken ook dat je ook automatisch Russisch verstaat. Nou, ik versta wel een paar woordjes, maar lang niet alles.
Sloveens ligt dichter bij Tsjechisch-Slowaaks-Pools meen ik een keer gehoord te hebben.
pi_44646220
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:23 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

En wat is sowieso het verschil in taal van de landen die je noemt? Zeker de mode-woorden?
Vergelijk Vlaams en Nederlands met elkaar. Zo'n groot verschil.
pi_44646429
Maar MLK, je bent dus half Nederlands en half Sloveens?
pi_44668544
yugo meldt zich
Bekijk mij op:
http://fotoboek.fok.nl/user/Clerick
>> Cetnicki pokret Ravne Gore<<
pi_44675394
quote:

Welke buurt van Zenica kom je
pi_44680386
Ik was een paar jaar terug in Belgrado en Nis. Met de bus vanuit (mijn) Griekenland gegaan en wat vrienden opgezocht.
Wat een stad .
"I believe it is essential for our planetary future to develop tools that can change the consciousness which has created the crisis that we are in." - Stanislav Grof
pi_44687433
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 05:39 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

Welke buurt van Zenica kom je
Nemam pojma. Zal wel even navragen. Kom je er ook vandaan? En uit welke buurt?
  woensdag 27 december 2006 @ 18:17:15 #42
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_44769496
Dober dan , ja sam dobro .
And there are still no americans in Bagdad !!
pi_44802652
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:42 schreef Juicebox het volgende:

[..]

Nemam pojma. Zal wel even navragen. Kom je er ook vandaan? En uit welke buurt?
Blatusa
pi_44907536
Sretna nova godina bračo i sestre, dabogda svi imali malo nafake u 2007-e godine

Bajram Mubarek Olsun za muslimansku braču!
Nee.
pi_44907571
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:23 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Bosnisch, Servisch en Kroatisch, is zoals 'jullie' geldersch, noordhollands, en brabants.
Slovenisch is als Friesch. Voor een Bosniër, Serv of Kroaat niet te verstaan.
Nee.
pi_44907805
quote:

Opa je Bosanac iz Sarajeva. Rodjen u Sarajevu u 70-e godine a dosao u Holandiju u 75-e godine.
Vratio se kao prvoborac krajem 91-e godine i ostao do 94-e godine. Borio se za svoje stvari, a ne
kao nacionalista. Nemam nikakve mrznje prema bilo kakvog naroda, jer svu smo jeli ista govna

Bio ranjen nekoliko puta u ratu.. Januar 92-e u plecku (sniper), august 93-e u nogu (na liniji) i u
decembar 93-e u trbuh (na liniji kad sam spasavao ranjenog prijatelja (čelo, dajem zivot za tebe!)).
Dobijo medalju hrabrost u januaru 94-e godine i plakatu prvog korpusa armije BiH.

Imam respekta za svi koje su se borili za svoje, ali na fair nacin. Nisam ratni zlocinac (nedaj boze),
ali sam dosta ljudi 'sjebao' koji su mene ili moju familiju i prijatelji mislili naskoditi. Bio u Hagu na
ispitivanje u '00 godine. Ali je me rat sjebao, vidio i uradio sam stvari koje normalne ljudi nikad nece
(nit treba) vidjeti nit uraditi. Jos i danasnji dan spavam sa pistoljem ispod jastuka. Nije lahko, ali jebiga.. ...prezivi se nekako.
Nee.
pi_45040187
quote:
Op zondag 5 november 2006 20:07 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Safe
Naieviteit is onschuld.
pi_45040358
Yugovrouwen zijn trouwens echt onweerstaanbaar lekker .
"I believe it is essential for our planetary future to develop tools that can change the consciousness which has created the crisis that we are in." - Stanislav Grof
pi_45044051
quote:
Op maandag 1 januari 2007 02:31 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Opa je Bosanac iz Sarajeva. Rodjen u Sarajevu u 70-e godine a dosao u Holandiju u 75-e godine.
Vratio se kao prvoborac krajem 91-e godine i ostao do 94-e godine. Borio se za svoje stvari, a ne
kao nacionalista. Nemam nikakve mrznje prema bilo kakvog naroda, jer svu smo jeli ista govna

Bio ranjen nekoliko puta u ratu.. Januar 92-e u plecku (sniper), august 93-e u nogu (na liniji) i u
decembar 93-e u trbuh (na liniji kad sam spasavao ranjenog prijatelja (čelo, dajem zivot za tebe!)).
Dobijo medalju hrabrost u januaru 94-e godine i plakatu prvog korpusa armije BiH.

Imam respekta za svi koje su se borili za svoje, ali na fair nacin. Nisam ratni zlocinac (nedaj boze),
ali sam dosta ljudi 'sjebao' koji su mene ili moju familiju i prijatelji mislili naskoditi. Bio u Hagu na
ispitivanje u '00 godine. Ali je me rat sjebao, vidio i uradio sam stvari koje normalne ljudi nikad nece
(nit treba) vidjeti nit uraditi. Jos i danasnji dan spavam sa pistoljem ispod jastuka. Nije lahko, ali jebiga.. ...prezivi se nekako.
Gdje si se borio.
pi_45060067
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 16:34 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

Gdje si se borio.
Sarajevo, oko Sirokace i okolini tunela.
Nee.
pi_45389696
Dobro vece!

Net een paar uur terug uit Belgrado.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 22:07:37 #53
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_45613478
geweldig een joego topic! ik zag het laatst toevallig en ik dacht ik meld me ook maar eens aan op fok!

maarre om ontopic te blijven: mn ma komt uit cacak en pa uit foca (republika srpska)
Love will tear us apart (Joy Division)
pi_45615027
quote:
Op maandag 15 januari 2007 22:32 schreef LintuxCx het volgende:
Dobro vece!

Net een paar uur terug uit Belgrado.
Kako ti je bilo? Was je daar gewoon op vakantie of zo? Wij gaan pas weer in de zomer waarschijnlijk.
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 22:07 schreef don-diablo het volgende:
geweldig een joego topic! ik zag het laatst toevallig en ik dacht ik meld me ook maar eens aan op fok!

maarre om ontopic te blijven: mn ma komt uit cacak en pa uit foca (republika srpska)
Cao! Welkom.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 23:12:06 #55
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_45616153
hvala puno

ik hoop in de zomer weer ff een paar weken heen te gaan, samo da vidim babu tako reci. ben er al 4 jaar niet meer geweest inmiddels, wordt weer een keer tijd.
pi_45618487
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 22:46 schreef Juicebox het volgende:
Kako ti je bilo? Was je daar gewoon op vakantie of zo? Wij gaan pas weer in de zomer waarschijnlijk.
Ik ook weer zo rond die tijd. Vriendin woont daar. Ooit ontmoet omdat zij familie in Hengelo had en ik daar destijds ook woonde.

En waarom gaat het hier nu niet over politiek? De hele stad hing daar vol met posters, en er was amper wat te vinden op TV wat niet over politiek ging...
pi_45646729
Mij interesseerd politiek eigenlijk niet echt. Jammer dat ze Kosovo onafhankelijk willen verklaren, iedereen wil maar gescheiden leven, alsof het nooit één land is geweest. Zo blijft er niks over. Anyway, ik weet niet hoe de anderen erover denken?

Ik vind het trouwens best jammer dat het topic slecht loopt, iets meer posten mag best. Gaat er nog iemand naar Yugo-feesten of zo? Misschien is het leuk om even te melden wanneer er binnenkort wat is en wie er allemaal naartoe gaat.
pi_45646791
meer posten kan zo geregeld worden hoor,
trouwens kosovo gaat denk ik niet onafhankelijk worden
pi_45649040
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 00:35 schreef Juicebox het volgende:
Maar MLK, je bent dus half Nederlands en half Sloveens?
Yep.
pi_45649356
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 22:32 schreef Originele_Naam het volgende:
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 23:33 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Yep.
Oke. Ik krijg na een maand eindelijk antwoord.

Anyway, ik ga slapen. Laku noc.
pi_45836285
Kunnen Yugo's nu van elkaar zien wie Bosnisch, Kroatisch of Servisch is?
pi_45836629
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:39 schreef LSS het volgende:
Jah het staat op hun voorhoofd getatoeerd
pi_45841131
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:48 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

Jah het staat op hun voorhoofd getatoeerd
Is mijn vraag vreemd?
pi_45911087
Ze kunnen het iig wel horen. Net zoals jij een Belg wel herkent als 'ie begint te praten...
pi_46092914
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:39 schreef LSS het volgende:
Nee uiteraard niet. Je kan het wel aan de naam horen. Vooral moslim namen zijn heel opvallend. Alle uit het Duits voortgekomen namen zijn Kroatisch.

Het is ook echt een teringbende beneden he.. ik vraag me of het ooit goed komt..
pi_46093179
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 01:17 schreef boskov het volgende:

[..]

Nee uiteraard niet. Je kan het wel aan de naam horen. Vooral moslim namen zijn heel opvallend. Alle uit het Duits voortgekomen namen zijn Kroatisch.

Het is ook echt een teringbende beneden he.. ik vraag me of het ooit goed komt..
Tijd heelt alle wonden en zo..

Sta ima raja?
Are you ready for the ultimate sin?
pi_46147875
Evo nas
Nee.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 18:47:54 #68
154916 Vladimiiiiir
the magic song :o
pi_46148144
evo i mene
  zaterdag 10 februari 2007 @ 11:23:14 #69
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_46166885
i mene naravno
pi_46167716
Kemal Monteno - Tiffany R'dam

Ik ga zéker, nog iemand van hier die erheen gaat?

zaterdag 10 maart 2007

Kemal Monteno

Ulaz ¤ 15,-

Pocetak u 22:00
Vijverhofstraat 43
3032 FB Rotterdam

Kemo op youtube:

Kemal Monteno Sarajevo Ljubavi Moja!

Kemal Monteno i Danijela Martinovic - Ovako ne mogu dalje.

Crvena Jabuka & Kemal Monteno - Nekako s proljeca.

Boris Novkovic i Kemal Monteno - Daleko.

[ Bericht 38% gewijzigd door Opa_vertelt op 10-02-2007 12:11:51 ]
Nee.
  zaterdag 10 februari 2007 @ 16:53:45 #71
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_46175722
Ik heb een pesthekel aan narodna muzika, en turbofolk.
When all else fails, you always have delusion.
pi_46186543
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 16:53 schreef Mirel het volgende:
Dan is Bulgaarse Chalga ook helemaal niets voor jou. . .
  zaterdag 10 februari 2007 @ 23:03:11 #73
87680 Mirel
pi_46188620
Ach, ik heb respect voor de rockachtige muzikanten, die maken het iig met liefde. Edo maajka ook wel. Maar al die popartiesten
pi_46188784
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 23:03 schreef Mirel het volgende:
Ach, ik heb respect voor de rockachtige muzikanten, die maken het iig met liefde. Edo maajka ook wel. Maar al die popartiesten
Erg he? .
pi_46189826
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 16:53 schreef Mirel het volgende:
Monteno is geen van beide..
Nee.
  zondag 11 februari 2007 @ 11:21:26 #76
87680 Mirel
pi_46196626
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 23:39 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Monteno is geen van beide..
Ik zei het gewoon in het algemeen
pi_46210938
quote:
Op zondag 11 februari 2007 11:21 schreef Mirel het volgende:

[..]

Ik zei het gewoon in het algemeen
Ah, op die manier.

Narodna vindt ik trouwen wel lekker (dok cugam), maar turbo-folk..
..ik snap echt niet dat daar íemand naar kan luisteren. Ongelovelijk
Nee.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 17:59:18 #78
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_49040940
Sterf Joego's!
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_49041880
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 17:59 schreef jehovaguerilla het volgende:
Sterf Joego's!
Blijf van die drugs af, enge gristen!
  zondag 6 mei 2007 @ 17:17:12 #80
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49067012
idd wat LintuxCx zei..

Dit is klaagbaak nie
  zondag 6 mei 2007 @ 19:01:14 #81
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_49071013
Ik mag toch wel zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van Polen?
Oostblok vrouwen zijn lekker mits niet gewichtheffend.

Kusje van mij op jullie joego toetjes en nu weer liev zijn.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_49071812
Polen

Als je van Nederland naar Polen gaat ben je nog niet halverwege richting Joego.
  zondag 6 mei 2007 @ 23:10:08 #83
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49083312
Menn jehovaguerilla das bijna heul de verkeerde kant op
pi_49085500
wat een kut kick
  maandag 7 mei 2007 @ 01:37:34 #85
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_49087619
Sorry Transsylvaniërs.
't Word tijd dat al die zigeuners weer terug gaan want ik kan hier geen supermarkt meer binnengaan zonder dat er zoeen gare op een doedelzak/trekzakmondharmonika zit te rammen.
Wij krijgen jullie pooiers etc. en wij sturen die ongewassen muzikanten met de trein terug.
Tatjana Simic rules btw.
dit topic mag nu dicht.
  maandag 7 mei 2007 @ 16:48:36 #86
87680 Mirel
pi_49106050
Zigeuners?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 15:45:32 #87
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_49146591
En mensen die menen elke fiets zomaar mee te kunnen nemen omdat hun achternaam toevallig op fiets eindigt.
Milosefiets etc.
Ik vind Tatjana ineens niet meer zo tof.

einde bericht.
pi_49148190
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 15:45 schreef jehovaguerilla het volgende:
En mensen die menen elke fiets zomaar mee te kunnen nemen omdat hun achternaam toevallig op fiets eindigt.
Milosefiets etc.
Ik vind Tatjana ineens niet meer zo tof.

einde bericht.
Ga eens weg ofzo?
  dinsdag 8 mei 2007 @ 18:04:21 #89
87680 Mirel
pi_49152470
Ik zie het verband tussen Milosevic, Tatjana, zigeuners, fietsjatters en Polen niet.
pi_49165779
hou eens op om een topic te verneuken met domme dingen
pi_49195060
Ceca
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:57:50 #92
87680 Mirel
pi_49203138
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:59 schreef -scorpione- het volgende:
Ceca
..
pi_49334580
joegoslavie bestaat niet meer hoor
pi_49334721
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 22:32 schreef Originele_Naam het volgende:
trouwens kosovo gaat denk ik niet onafhankelijk worden
het gaat zeker gebeuren, en ik denk niet dat het nog lang gaat duren.
  zondag 13 mei 2007 @ 16:28:23 #95
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_49334777
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 14:57 schreef Panick het volgende:
Yugovrouwen zijn trouwens echt onweerstaanbaar lekker .
Alleen jammer van dat manwijf van het songfestival.
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_49476685
Een joego-topic!

Het is alleen wel wat rustig hier
Ik mis de warmte, het klimaat, de mensen en het eten daar

En ik overweeg (alweer of toch) om misschien toch Slavische talen en culturen te gaan studeren (desnoods 1 jaar of tijdelijk) proberen. Maar ik weet het gewoon niet! Zodrekt is mijn familie en al daar uitgestorven en zit ik met een diploma en taal op zak, waar ik niks mee kan ... HIER!

fuck!
  donderdag 17 mei 2007 @ 13:53:01 #97
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_49477456
Het topic is idd een beetje dood
pi_49481008
quote:
Op zondag 13 mei 2007 16:26 schreef loni55 het volgende:

[..]

dan moet servie gelijk republika sprska krijgen en zolang dat niet gaat gebeuren kan kosovo fluiten naar zijn onafhankelijkheid
pi_49493115
wat heeft republika serpsa nou met kosovo te maken ?
pi_49503932
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 21:58 schreef loni55 het volgende:
wat heeft republika serpsa nou met kosovo te maken ?
verdiep je in de geschiedenis voordat je dom gaat blaten
pi_49530765
nou ik moet je vertellen dat kosovo en republika serpska twee compleet andere situaties zijn, en dat je nou it je nek begint te lullen dat dat wel zo is, maakt het niet waar.
  zondag 27 mei 2007 @ 23:28:09 #102
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_49836916
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 13:30 schreef sweetgirly het volgende:
Een joego-topic!

Het is alleen wel wat rustig hier
Ik mis de warmte, het klimaat, de mensen en het eten daar

En ik overweeg (alweer of toch) om misschien toch Slavische talen en culturen te gaan studeren (desnoods 1 jaar of tijdelijk) proberen. Maar ik weet het gewoon niet! Zodrekt is mijn familie en al daar uitgestorven en zit ik met een diploma en taal op zak, waar ik niks mee kan ... HIER!

fuck!
Daar dacht ik ook aan, maar dat studeer je toch niet om met je familie te communiceren?? Dat moet toch ook lukken zonder dat diploma op zak?? Lijkt me meer een verdieping toch? Enne slavische talen en culturen omvat natuurlijk meer dan Joegoslavisch.. (of Servisch of hoe je het dan ook wil noemen ).. Gewoon doen joh. Krijg je later spijt van als je 't niet doet..
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_52737559
Cool bij mijn vader werkt een joegoslaaf (wel zwart duh).. ik zal eens vragen of hij hier komt praten..
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:39:18 #104
87680 Mirel
pi_52742609
Was fecking warm deze zomer in Bosnie, gemiddeld 35C, uitschieters zoals 45C, maar gelukkig wel veel regen dit jaar.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:00:38 #105
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_52749447
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:39 schreef Mirel het volgende:
Was fecking warm deze zomer in Bosnie, gemiddeld 35C, uitschieters zoals 45C, maar gelukkig wel veel regen dit jaar.
mn ouders zeiden ook al dat het bijzonder warm was dit jaar.. hoogst gemeten temp. was 47C maar zij hebben niet zoveel regen gehad, ze vonden het wel meevallen.
pi_52773203
In Belgrado was 't al net zo erg. Bah, dan lig je echt de hele dag te niksen want energie om wat anders te doen heb je gewoon niet meer.
pi_52781187
Ik ben dit jaar niet geweest.
  woensdag 29 augustus 2007 @ 18:36:56 #108
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_52786922
Ik vertrek zaterdag!

Juicebox (Kunnen we je niet beter Djusko noemen ), ga nu, boek je ticket en ga gewoon. Nergens aan denken. Denk aan de burek!

Grappig dit topic. Mijn nicht & haar man zijn nu hier uit Novi Sad gekomen om te studeren. Haar man komt uit best goede kringen (ok, super elitaire kringen eigenlijk) en ik heb hem een keertje meegenomen naar de klub in R'dam... hehe, hij heeft het er nog steeds over. Hij wist niet dat zulke aso's bestonden. Hij dacht dat hij in de maling genomen werd "Kako je to moguce, ti ljudi kod nas nemaju!"

Echt een zielig zooitje daar nu. Hopelijk verandert er nog het een en ander.

Zijn er hier nog Joegoschool (R'dam) stakkers?
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_52999040
pa hajdemo ljudiiii !!!

topic is een beetje dood eh..

tvp
Ik heb het nu druk. Ik negeer je straks wel.
pi_53099839
quote:
Op zondag 13 mei 2007 16:26 schreef loni55 het volgende:

[..]

Nee hoor. Het duurt niet lang meer voordat de shiptari zijn opgerot of opgeruimd.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:50:04 #111
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_53353747
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 15:52 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

dan moet servie gelijk republika sprska krijgen en zolang dat niet gaat gebeuren kan kosovo fluiten naar zijn onafhankelijkheid
Srbijanci wíllen Srpska niet eens. Jebem te boze, die lui hebben het te druk met heroïne spuiten tegenwoordig i samo lizu dupe van troonpretendenten en degenen die ons gebombardeerd hebben. Nee, geef mij maar een onafhankelijk Srpska, zelfs met een Ashdown als ultieme baas is het er beter dan een uitverkocht Srbija.

En wat Kosovo betreft, shit, Srbija zou die hele boel gewoon zoveel mogelijk moeten afstoten. Het was in de 14e eeuw al een verloren zaak. Neka sami idu u picke materine ako tako zelu.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:57:21 #112
87680 Mirel
pi_53353967
ehhhhhhhh ik wil trouwens dat bosnie blijft zoals ie was (inclusief banja luka etc.)
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:24:20 #113
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_53354770
Hebben ze in Banja Luka trouwens nog steeds van die ufo-achtige tankstations? Ben er niet meer geweest sinds Kroatië een afslag bij Novska/Jasenovac heeft geopend.

Dumbass bij de grens gaf ons trouwens onze kartonnetjes od prijavljenje gewoon terug toen we er om vroegen. Handig voor de volgende keer. A 2 balone rakije op de achterbank i oni nista.
pi_53413912
Dat zijn die velletjes die de politie in je paspoort stopt als je je daar meldt? Dus als je die niet geeft bij vertrek wordt er ook werkelijk om gevraagd? Heb me altijd al afgevraagd hoe belangrijk het nou precies was dat je zo'n ding bij je hebt.
pi_53780340
Molim conobar, (a.u.b. ober)

jedan velichie pivo (1 grote bier)

oche sladolet (ik wil een ijsje!)

daar houdt mijn joego/kroatisch op (verkeerde spelling uiteraard)
  maandag 8 oktober 2007 @ 13:37:04 #116
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53789560
vette shit, gewoon lekker fonetisch schrijven zodat je het zelf begrijpt. vriend van me doet hetzelfde en hij heeft inmiddels al een vrij aardig vocabulair
  maandag 8 oktober 2007 @ 21:33:13 #117
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_53799991
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 00:09 schreef acrilic het volgende:
Molim conobar, (a.u.b. ober)

jedan velichie pivo (1 grote bier)

oche sladolet (ik wil een ijsje!)

daar houdt mijn joego/kroatisch op (verkeerde spelling uiteraard)
Schattig.
pi_53801212
het topic leeft weer dikke pret
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 13:12:54 #119
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53812174
ja maar voor hoelang is maar de vraag
pi_53812429
ik blijf wel lullen hoor
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 13:23:23 #121
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53812438
mooi zo, ben ik tenminste niet de enige
pi_53824634
over wat gaan we het dan hebben
  woensdag 10 oktober 2007 @ 11:31:24 #123
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53834512
wat is jouw band met de balkan btw?
pi_53840363
geboren in bosnie en de jouwe
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:58:08 #125
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53843214
geboren in et roege drenthe

pa uit foca (republika srpska)
ma uit cacak (servie)
pi_53846085
no shit dan wonen ze hier ook behoorlijk lang, ken je wel servisch?
  woensdag 10 oktober 2007 @ 21:42:39 #127
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53849107
sowieso zou schandalig zijn als ik et nie kon. ze zijn in de jaren 70 hier naar toe gekomen voor werk etc. ze wouden wel weer trug alleen ze bleven hangen zeg maar
pi_53874430
Halve Serf meldt zich
pi_53882847
en de andere helft is?

@don
hebben je ouders nog wel dubbele nationaliteit
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:08:17 #130
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53883193
mijn ouders hebben zowel nederlands paspoort als identiteitskaart van daar.

ik zelf heb alleen nederlands paspoort en dat scheelt iig een jaar dienstplicht, of heel veel rompslomp om niet te gaan
pi_53883256
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 11:51 schreef Originele_Naam het volgende:
en de andere helft is?

@don
hebben je ouders nog wel dubbele nationaliteit
Hollander

Mams komt uit Novi Sad. Ben er paar weken geleden geweest en wil weer terug
pi_53946770
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 12:08 schreef don-diablo het volgende:
mijn ouders hebben zowel nederlands paspoort als identiteitskaart van daar.

ik zelf heb alleen nederlands paspoort en dat scheelt iig een jaar dienstplicht, of heel veel rompslomp om niet te gaan
vaag, ik ben zelf 19 heb bosnische nationaliteit nog, maar ik ben nooit opgeroepen voor het leger daar
pi_53955116
Ben je er wel geweest sinds je 18e verjaardag? Mij is verteld dat je met iig Servische nationaliteit vanaf je 18e beter het land uit kunt blijven als je het leger niet in wil.
pi_53965808
ik ben er elke jaar zowat geweest
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:22:35 #135
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53966307
vrienden van mn broer die hebben vaak genoeg problemen gehad mbt dienstplicht als ze er op vakantie waren
pi_53967860
miss dat bosnie coulanter met zijn burgers omgaat
pi_53991978
Ik ben op zoek naar een joego plaat, maar heb hem zelf nog niet kunnen vinden, aangezien ik de titel en de groep niet ken.

Er wordt iets gezongen van "hey sheki sheki" . Ik heb gehoord dat dit sjeik betekent. Leuk nummer trouwens.

Iemand enig idee?
I am geppy man!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 17:58:33 #138
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53992506
kut dat nummer moet ik wel op mn oude pc hebben staan... zal evt wel voor je kijken als ik trug ben van training vanavond
pi_53997397
Dat zou super zijn
I am geppy man!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 21:40:49 #140
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53997848
heb em gevonden, wil em evt wel mailen als je ff pm'ed ofzo
pi_53998098
Ik heb een PM gestuurd, hartstikke bedankt!
I am geppy man!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 22:07:13 #142
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_53998506
krijg steeds een foutmelding dat ie niet verstuurd kan worden naar je email. heb je nog een ander account of anders kijk op limewire en dan als zoekopdracht: artiest: Lepa Brena, titel: seki seki. Daar staat ie 10000% tussen namelijk. 3,40 mb.
pi_53998872
Sorry, ik had me vergist
Ik heb je inmiddels het juiste adres gestuurd.
I am geppy man!
pi_53998998
http://www.youtube.com/watch?v=-0ptzk0pUAk

Geweldige clip ook, heerlijk fout
I am geppy man!
  donderdag 18 oktober 2007 @ 18:58:26 #145
87680 Mirel
pi_54015252
Stiekem is dat nieuwere popdeuntje ervan, turbofolk troep, best wel leuk :$ Toen in een cafe met nieuwjaar, speelden ze die het meest af
pi_54040420
Mag ik ook meekletsen hier? Ik ben getrouwd met een halfbloed Bosniër (Bosnische Serf om precies te zijn )
We zijn vorige week teruggekomen van 3 weken vakantie in Bosnië (vlakbij Banja Luka); ben voor het eerst geweest en ik wil terug!!
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  zondag 21 oktober 2007 @ 20:07:36 #147
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_54076025
welkom
  dinsdag 13 november 2007 @ 09:32:15 #148
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_54568755
quote:
Op zondag 23 september 2007 20:10 schreef LintuxCx het volgende:
Dat zijn die velletjes die de politie in je paspoort stopt als je je daar meldt? Dus als je die niet geeft bij vertrek wordt er ook werkelijk om gevraagd? Heb me altijd al afgevraagd hoe belangrijk het nou precies was dat je zo'n ding bij je hebt.
De ene keer vragen ze er wel om, de andere keer niet. In Servië is het al een paar jaar niet meer verplicht, maar in Bosnië blijkbaar dus wel (we hebben het een paar jaar overgeslagen en zo een keer best in de problemen geraakt). Ligt eraan hoe chagrijnig de douanebeambte is.

Wat de mensen met dienstplicht betreft, volgens mij moet je je alleen druk maken als het land in conflict is. Anders doen ze niet zoveel moeite. Mijn neef (in Servië) ontweek zijn dienstplicht ook met gemak een paar jaar. Ze begonnen pas echt moeilijk doen toen het mis ging op Kosovo. Daarna is het weer helemaal vergeten.

En de rest, welkom!
  dinsdag 13 november 2007 @ 11:47:26 #149
87680 Mirel
pi_54571676
Kent er iemand nog wat Balkan moppen? Die zijn altijd zo flauw (wel in eigen taal intikken )
  woensdag 14 november 2007 @ 21:00:44 #150
6002 Eek
 houdt van autorijden
pi_54610974
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 22:26 schreef Zhivago het volgende:

http://www.youtube.com/watch?v=-0ptzk0pUAk

Geweldige clip ook, heerlijk fout
Damn zeg, dat is pure jeugdsentiment voor mij Maar goed, laat ik mij ook maar eens melden hier. Meteen kleine intro: vader uit Vlasina en moeder uit Presevo voor de kenners. Zelf ben ik geboren Schiedammer. En -uiteraard- naar school gegaan elke zaterdag in Rotterdam
Verbod op radardetectors..?? Fascisme zeg ik je...
pi_54684105
Dank voor het welkom

Die papiertjes ja, die waren wij dus vergeten. Toen we een dagje naar Kroatië gingen, werden we er bij de grens op gewezen, toen waren we al een week in Bosnië overigens. Gelukkig niks gebeurd want ik geloof dat je behoorlijk in de problemen kan komen zonder zo'n papiertje bij een aanrijding bijv.
I found myself alone,
pi_54699118
hoe groot is die joego school in roffa dan
  dinsdag 27 november 2007 @ 19:43:48 #153
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_54875412
Ik meld me .
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_54903269
zdravo ljudi
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 30 november 2007 @ 17:43:09 #155
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_54950496
Dobar dan, kako si?
Don’t touch the girl,
and call it an accident.
pi_54951304
Dobro, i ti?
  vrijdag 30 november 2007 @ 18:39:27 #157
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_54951584
Ja sam isto dobro .
Odakle si?

(ik typ soms verragd)
Don’t touch the girl,
and call it an accident.
pi_54952495
Ja sam iz Almela, ali majka moja je iz Bijeljine.
  vrijdag 30 november 2007 @ 20:01:00 #159
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_54953558
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 19:16 schreef starla het volgende:
Ja sam iz Almela, ali majka moja je iz Bijeljine.
Bijeljine.. dat klinkt bekend in de oren, volgens mij wonen daar bekenden van me. Weet alleen niet meer welke bekenden precies
pi_54964704
*meldt zich
mama otok Ciovo, Hrvatska/ tata Amsterdam

i lóóóve it
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:13:43 #161
87680 Mirel
pi_54965719
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 20:01 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Bijeljine.. dat klinkt bekend in de oren, volgens mij wonen daar bekenden van me. Weet alleen niet meer welke bekenden precies
Zoveel familie hè?
  woensdag 16 januari 2008 @ 01:18:10 #162
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_56064129
Brena je zakon!! Ik was (ben dat nog steeds trouwens ) gek op haar, net als Neda.

Ik kan me nog heel goed de laatste vakantie van voor de oorlog herinneren, dat was de fokking beste vakantie ooit. We luisterden non-stop Dobro Dosli van Neda, djedo had voor ons een schommel gemaakt, we gingen naar Jajce (jeej grotten), toen zei mijn vader hocemo li na moru? JAAAA! We gingen via de magistrala* naar Tivat waar mijn zus in een zeeëgel stapte (hehehe) en waar ik tot honderd leerde tellen maar consequent achtig in plaats van tachtig ( ) zei.

*Wat hem bezielde om aan drie kinderen aan te kondigen naar de zee te gaan, zowat de verste bestemming van ons vandaan te kiezen, dan de langst mogelijke weg er naar toe nemen en vervolgens urenlang langs diezelfde zee te rijden onder constant gegil: "Tata ajde stani!? Evo more! Hocu da plivam!!!!"

Edit: Als we het hebben over goede associaties met muziek, zal ik ook maar meteen de slechtste (voor mij dan) linken: Tarmi Ricmi in een van zijn meer stijlvollere periodes

[ Bericht 5% gewijzigd door desaparacido op 16-01-2008 01:44:01 ]
  woensdag 16 januari 2008 @ 11:22:57 #163
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_56068570
omg mitar miric

Wij gingen ook altijd naar de zee en dan was het spelletje wie spot de zee altijd vaste prik. Good times..
pi_56262756
ik meld me... sta imaa
When it's real, when it's right.. Don't let anything stand in your way
  donderdag 24 januari 2008 @ 11:39:40 #165
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_56271574
nema nista.. a pogotovo ljudi koji reaguju sta ima kod tebe?
pi_56277760
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 11:39 schreef don-diablo het volgende:
nema nista.. a pogotovo ljudi koji reaguju sta ima kod tebe?
evo nista... dosada:P...

jaa waar zijn al die mensen hier
When it's real, when it's right.. Don't let anything stand in your way
  donderdag 7 februari 2008 @ 00:57:14 #167
165802 Reki
no comment.
pi_56574524
*Bosnier meldt
zie ondertitel :)
  vrijdag 22 februari 2008 @ 12:35:15 #168
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_56903578
Dit topic is altijd op sterven na dood, het NWS topic over Kosovo gaat nog beter. Ajde zemljaci, gdje ste vi potdome!!!
Reki, odakle si?

Zijn er hier nog mensen uit de buurt van Prijedor? Even "mijn" liedje pluggen (Jandrino Jato voor degene die erom geeft)

Prijedore i Sano, moja ljuta rano
oko suzu skriva, sve je Branka kriva

varom Branka altajd dome lidje krajge
  vrijdag 22 februari 2008 @ 14:16:32 #169
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_56905597
Branka is altijd de schuldige in de joego liedjes
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:23:51 #170
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_56907126
In het echte leven ook volgens mij, ik krijg het wel vaak te horen.

Ik krijg net dit mailtje in m'n inbox:
quote:
Dragi prijatelji,

U nedelju 24. februara su demonstracije protiv jednostranog otcepljenja naseg Kosova i Metohije, kojima pozivamo holandske vlasti da ne priznaju ovu laznu drzavu. Inicijativa je potekla iz Helmonda, od nasih studenata i omladinaca.
Da ne bude zablude, demonstracije pocinju u 13:00 na adresi: Het Plein, Den Haag. Dakle, ispred parlamenta/Tweede Kamer. Nije ni 5 minuta pesice od centralne stanice. Naglasavam ovo, jer su neki pisali da je kod Binnenhof-a, a drugi opet da je na Malieveld-u.

Posle zvanicnog dela nas svestenik Vojislav Bilbija sluzice molitvu (moleban) za srpski narod na Kosovu i Metohiji.

Ovim povodom naglasavam, da se svi uzdrzimo od nasilja, uvredljivih transparenata, na ne nosimo slike nasih politicara, niti baklje (kao sto neki zele), jer ce holandska javnost jedva docekati da nas snimi u najgorem svetlu. Kao sto kaze otac Vojislav, ako nemamo straha Bozijeg, onda bolje da ne idemo. Dakle, mirne i dostojanstvene demonstracije!

Prosledite ovu poruku svim vasim poznanicima!
Ff gepost voor wie er interesse in heeft. Ik ga niet, zie het nut er niet van in, die Bilbija is overigens een eersteklas nut job. Maar voor degenen die willen bidden voor het behoud van Kosovo of whatever, veel plezier. (donatie uiteraard optioneel, en waag het niet om met minder dan 50 euro aan te komen narod ce pricat')
  vrijdag 22 februari 2008 @ 15:52:04 #171
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_56907859
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 11:47 schreef Mirel het volgende:
Kent er iemand nog wat Balkan moppen? Die zijn altijd zo flauw (wel in eigen taal intikken )
Speciaal voor jou, extra flauw:

Pita Amerikanac Cigu: "Cigo, ako me na brzinu nesto slazes, dobices dolar."
A Cigo na to odgovara: "Rekao si dva dolara."

Zasto Crnogorac drzi stolicu kraj kreveta? Zato kada se probudi da ima na cemu odmoriti.

Kada je bilo poslednji zemljotres u Crnoj Gori? Kada su Crnogorci uzeli lopate a zemlja pukla od smeha.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 18:31:01 #172
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_56911023
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 15:52 schreef desaparacido het volgende:

[..]

Speciaal voor jou, extra flauw:

Pita Amerikanac Cigu: "Cigo, ako me na brzinu nesto slazes, dobices dolar."
A Cigo na to odgovara: "Rekao si dva dolara."

Zasto Crnogorac drzi stolicu kraj kreveta? Zato kada se probudi da ima na cemu odmoriti.

Kada je bilo poslednji zemljotres u Crnoj Gori? Kada su Crnogorci uzeli lopate a zemlja pukla od smeha.

(ik ga ook niet naar die demonstratie.. heeft toch geen nut)
  vrijdag 22 februari 2008 @ 20:39:47 #173
87680 Mirel
pi_56913779
Gave moppen!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 21:22:03 #174
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_56914621
Nog een heeeele flauwe:

Sta je tvrdo i cupavo spolja, a meko i toplo iznutra. Pocinje na P, zavrsava se na A, a ima i C?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh, en deze wou ik even delen met jullie, een nieuwe (?) clip van Rambo Amadeus:
Na krovu se hardver pusi, na tavanu softver susi, ja sam robot, u srcu i dusiiiiii

Ik heb zijn optreden in Den Haag twee jaar geleden gemist. Hopelijk komt hij ooit nog eens terug naar NL om een vette rave-party weg te geven. "Izpred kloseta prodaju tablete, pa ti zuknes dva komada, pa sve ti je veselo u pizdu materinu... Evribadi dens nau! Sutradan neki drugi, d.j. ovaj, d.j. onaj, za sasvim novi originalni tekst a ritam potpuno isti. Evribadi muv jor badi nau! U al ste originalni, to mi je djedo prije radio, o djevojko skoci skoci skoci da te vidim crne oci!"

RAMBO CARE KUPI NAM CIGAREEEE
  vrijdag 22 februari 2008 @ 23:45:38 #175
87680 Mirel
pi_56917740
Ha m'n neef uit Bosnië stuurde dit vandaag op msn: http://www.youtube.com/watch?v=pfsje2rUyw4

Best wel tof.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 07:28:22 #176
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_56921331
Oe Joego-ska? Dat ga ik onthouden! Doet me denken aan die ene keer dat ik op vakantie een Jamaicaan op tv zag die een reggaeliedje zong. Zijn Servisch was beter dan de mijne

En hier zingt een Chinees 'Jelena' 14.gif
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:21:04 #177
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_56922602
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 23:45 schreef Mirel het volgende:
Ha m'n neef uit Bosnië stuurde dit vandaag op msn: http://www.youtube.com/watch?v=pfsje2rUyw4

Best wel tof.
Doet me een beetje denken aan Del Arno Band (ook uit joego)
pi_57920499
Gdje ste BOSANCI ?

Gdje ste SRBI ?

'Ajmo KOSOVOOOO !!!

Gdje ste HRVATI ?

Gdje ste MAKEDONCI ?

Gdje ste SLOVENCI ?

Gdje ste ROMENGE ???

Jebem vas sviju u tastature nesposobne, kad cak i neznatepostaviti
nijednu poruku u roku 45 dana! Pa sta je sa vama ba, sta se kanite vise?
Dabogda vas mater po neretvi kukom ili gajgerovim brojačem tra¸ila!

Treba vam malo ovoga jeli?

'Ajde sad svi fino u kolo, pa da se derneci ovdje kako treba! HOPAAAAAA!!!

Nee.
  woensdag 9 april 2008 @ 11:27:28 #179
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_57930472
Vlees
pi_57933206
suho meso sa bijelim lukom
pi_57938906
Bio simpozij pivara, a u pauzi se ljudi odluce nesto popiti..

I sad, predstavnik Heinekena naruci Heineken.
Onaj iz Gössera naruci Gösser.
Onaj iz Stelle naruci Stellu.

Samo Sarajlija iz Bosne naruci Pepsi.

Pitaju ga ostali: - "Pa dobro, kako mozes na simpoziju pivara naruciti Pepsi?"

Sarajlija: - "Ma bolan...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee.
  woensdag 9 april 2008 @ 18:25:51 #182
165802 Reki
no comment.
pi_57939197
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 22:08 schreef Opa_vertelt het volgende:
[ afbeelding ]
Prsuta
zie ondertitel :)
  donderdag 10 april 2008 @ 12:40:53 #183
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_57955127
quote:
Op woensdag 9 april 2008 18:11 schreef Opa_vertelt het volgende:
Bio simpozij pivara, a u pauzi se ljudi odluce nesto popiti..

I sad, predstavnik Heinekena naruci Heineken.
Onaj iz Gössera naruci Gösser.
Onaj iz Stelle naruci Stellu.

Samo Sarajlija iz Bosne naruci Pepsi.

Pitaju ga ostali: - "Pa dobro, kako mozes na simpoziju pivara naruciti Pepsi?"

Sarajlija: - "Ma bolan...
SPOILER
Whehehe net zo goed
  dinsdag 15 april 2008 @ 21:38:24 #184
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58075057
Ljudi, suvo meso!!!!!!!!!!! samo kajmaka fali

Ik moet een beetje de nostalgie aanslingeren:

Vuk ti rece, dobro vece! ( )

[ Bericht 36% gewijzigd door desaparacido op 15-04-2008 21:51:06 ]
  dinsdag 15 april 2008 @ 23:07:25 #185
87680 Mirel
pi_58077424
kajmak sa suho mesom? :/
  woensdag 16 april 2008 @ 23:58:06 #186
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58101805

Pa znas da kajmak ide uz svega, bas i kao praziluk i paradajz. Lepo mazem sebi pace leba, i to jedem uz suvo meso. Of kom ik hier nu uit de kast als de grootste boerin van het jaar? Ik heb ook Heidi nauwelijks uit kunnen lezen, al die referenties naar gedroogd vlees, zelfgebakken brood, verse melk en room mrak u stomaku

Ik heb een vraagje, misschien dat iemand van jullie dit hier weet. Sta je holandski rec za ledeni kvasac/licitarski kvasac, i gde se to da naci? Moja majka kuka da bi htela praviti neku tortu, en blijkbaar is gewone gist daar niet goed genoeg voor. Ze zegt dat je het daar in de apotheek kon vinden, en dat het stinkt (?). Als ik op z'n minst maar weet hoe het hier heet, dan vind ik het wel.

[ Bericht 13% gewijzigd door desaparacido op 17-04-2008 00:04:53 ]
  donderdag 17 april 2008 @ 16:57:35 #187
87680 Mirel
pi_58115296
quote:
Op woensdag 16 april 2008 23:58 schreef desaparacido het volgende:
[ afbeelding ]

Pa znas da kajmak ide uz svega, bas i kao praziluk i paradajz. Lepo mazem sebi pace leba, i to jedem uz suvo meso. Of kom ik hier nu uit de kast als de grootste boerin van het jaar? Ik heb ook Heidi nauwelijks uit kunnen lezen, al die referenties naar gedroogd vlees, zelfgebakken brood, verse melk en room mrak u stomaku

Ik heb een vraagje, misschien dat iemand van jullie dit hier weet. Sta je holandski rec za ledeni kvasac/licitarski kvasac, i gde se to da naci? Moja majka kuka da bi htela praviti neku tortu, en blijkbaar is gewone gist daar niet goed genoeg voor. Ze zegt dat je het daar in de apotheek kon vinden, en dat het stinkt (?). Als ik op z'n minst maar weet hoe het hier heet, dan vind ik het wel.
Och zo typisch! Dat kajmak overal bij kan . Ik vind het niks met pita's zoals burek, kompiraca of sirnica (bleh sirnica) :p.

Je zegt trouwens rec ipv rijec en lepo ipv lijepo dus je komt vast niet uit Bosnië.
  vrijdag 18 april 2008 @ 01:03:14 #188
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58127412
Nou ja, ik kom gewoon van Roffa vandaan (Bospolder/Tussendijken bitches).

Maar ja, mijn moeder komt uit Bijeljina a caca mi je iz vukojebinje izmedju Dubice i Prijedoru. Ik praat meestal een mix van ijekavica i ekavica omdat mijn moeder in Vojvodina is opgegroeid en dus ekavski praat. Maar ik zeg wel avlija ipv dvoriste, kava ipv kafa, proljev ipv proliv en gdje si ipv gde si. Niti pevam, nego pjevam Ik kan wel naar beide afzonderlijk overschakelen, maar dan gaat mijn familie klagen dat ik het ene "verkies" boven het andere.

Nevolis sirnicu?! Wie houdt daar nou niet van, het is net zoiets als geen frikandellen lusten

Wij proberen elk jaar naar Zlatibor te gaan om een tonnetje zreli kajmak te halen. Leker leker!
  vrijdag 18 april 2008 @ 08:45:08 #189
87680 Mirel
pi_58129161
volim sirnicu, maar het is zo'n saaie pita Gewoon wat kaas met deeg, bleh
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:51:03 #190
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58132961
Ik ben echt een nep joego volgens mn ouders, omdat ik niet van paprika en kajmak houdt en geen tomaat meer eet en weet ik veel wat nog meer Ik vind het gewoon niet lekker. Ik praat zelf volgens een ekavicu maar mn broer meer volgens een ijekavicu. Ik heb et meer van mn ma overgenomen en mn broer van mn pa.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:57:17 #191
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58149378
Mirel, wat vind je van tresnje in de pita? njam

don-diablo, ik was vroeger ook zo, ik luste helemaal niks van daar. Hoe minder additieven en conserveermiddelen erin zaten, hoe goorder ik het vond. Behalve kukuruz dan, dat vrat ik weg als een zwijn. Nog steeds bewaren mensen na de oogst kuruze voor mij in de vriezer, voor als we buiten het seizoen om komen.

Een jaar gingen we met het vliegtuig, en we waren veel te vroeg, dus ik zie dat supermarktje daar, en ik kon maar aan 1 ding denken; rookworst . Er stond daar een Turk in de rij die ook een stuk of tien rookworsten kocht. Ik zei, "lekker hè", en hij: "Vooral in de erwtensoep!" Toppunt van integratie

Mijn familie lacht me nog steeds uit om mijn halve-rookworst-per-dag-dieet toen

Ik neem wel nog steeds frietsaus mee, ik kan die majonez van daar echt niet vreten
  vrijdag 18 april 2008 @ 23:00:26 #192
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58149469
O ja, mijn oom heeft een van de twee senseo-apparaten op de Balkan. Ouders van een vriendin van mij hebben de andere. Mensen komen speciaal langs om die bagger te proeven, en dan vragen ze aan mijn oma of ze het achtergebleven crèmerandje kan lezen

Dat is vooruitgang he.
  zaterdag 19 april 2008 @ 09:32:56 #193
87680 Mirel
pi_58154458
Jam jam rookworst!
  zaterdag 19 april 2008 @ 09:35:19 #194
87680 Mirel
pi_58154471
Oh enne tresnje in pita? Bedoel je niet gewoon iets zoet zoals jabukovaca maar dan met tresnje?
  zaterdag 19 april 2008 @ 16:42:39 #195
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58160595
Euh, ik bedoelde eigenlijk visnje, besef ik me nu, die zure kersen, niet die zoete. Die fout maak ik _altijd_.

Maar ja, ik bedoel zoals jabukovaca maar dan met visnje. Kan zijn dat het iets typisch Srbijanski of Vojvodjanski is hoor, ik heb het eigenlijk alleen maar in Vojvodina gegeten, bedenk ik me nu. Erg lekker als je iets zoets wil. Maar toch, niks is beter dan een lekkere burek in een buregdzinicu. Of cevape.

Laatst een "pita" gyros gegeten in een Grieks restaurant hier om de hoek... is die pita gewoon een lepinja, ook geen rare sauzen of ijsbergsla, gewoon vlees en rauwe ui. Volgende week vraag ik gewoon of ze er in plaats van gyros cevape indoen

Maar goed, het zijn ook wannabe Joego's heb ik het idee, driekwart personeel daar is Joego, we krijgen ook altijd complimentaire wijntjes en ouzo van de baas en ze draaien daar altijd Griekse covers van Bijelo Dugme
pi_58160617
Vandaag weer eens een flesje slivovic gekocht.
pi_58160634
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:43 schreef skiczukie het volgende:
Vanavond feestje bij jou?
  zaterdag 19 april 2008 @ 17:36:12 #198
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58161528
Bijelo Dugme =
Azra =
Riblja Corba =
Van Gogh =
pi_58162878
jaooooooooo ovaj topic je strasan...

hollandjani koje oce da nauce nas jezik??? KOJI CE VAM KURAC?
prvo kazete da smo cigani,criminalci,lopovi a sad nas volite???

mrs jebem vam majku hollandsku

ja sum roden u skoplje iliden znaci ja sum 100% makedonac ili yugosloven iz nase bivse yugoslavije koje su ove hollandjani i amerikanci unistili.... a zasto??? ljudi moje samo zamislite kako bi nam bilo ako je sve ostalo zajedno. Bili smo prvi u evropu. Pre 30 godine su bugari bjezili u yugoslaviju da nadje posao??? danas su oni usli u EU i mi bjezimo u bugarsku da trazimo posao??? ovaj svet je nas zajebo a najvise ove hollandjani.

pozzzzz

Ga ga nederlands leren en lees goed en ga je schamen.
sad
pi_58170412
Daj Makedonija, mani mi se politike bogati. Hvala lafe!
Nee.
pi_58170423
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 16:43 schreef skiczukie het volgende:
Welke? Die van Badel offuh..
Nee.
  zondag 20 april 2008 @ 14:42:18 #202
87680 Mirel
pi_58178236
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 18:51 schreef makedonija het volgende:
jaooooooooo ovaj topic je strasan...

hollandjani koje oce da nauce nas jezik??? KOJI CE VAM KURAC?
prvo kazete da smo cigani,criminalci,lopovi a sad nas volite???

mrs jebem vam majku hollandsku

ja sum roden u skoplje iliden znaci ja sum 100% makedonac ili yugosloven iz nase bivse yugoslavije koje su ove hollandjani i amerikanci unistili.... a zasto??? ljudi moje samo zamislite kako bi nam bilo ako je sve ostalo zajedno. Bili smo prvi u evropu. Pre 30 godine su bugari bjezili u yugoslaviju da nadje posao??? danas su oni usli u EU i mi bjezimo u bugarsku da trazimo posao??? ovaj svet je nas zajebo a najvise ove hollandjani.

pozzzzz

Ga ga nederlands leren en lees goed en ga je schamen.
ga ga ga ga ga ga ga ga
  maandag 21 april 2008 @ 00:20:09 #203
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58193599
Bez politike, pliz.

Voor je het weet scheiden mensen zich af van dit topic, degenen die de onafhankelijke topics niet erkennen zullen met geweld de eenheid proberen te bewaren, hetgeen niet lukt. Mensen uit de andere centrale topics zullen zich ermee gaan bemoeien. Een bittere strijd zal losbarsten, met als triest dieptepunt de massabans. Nadat de forumoorlog voorbij is begint de zoektocht naar gerechtigheid, maar helaas, de verantwoordelijken voor de massabans zullen jarenlang uit de handen van het GC-tribunaal blijven. Men vermoedt dat ze zich schuilhouden in het centraal Serviërs-topic.

Uiteindelijk hebben we 6 onafhankelijke topics, het Republika Srpska-topic dreigt samen te gaan met het Servië-topic als het Kosovo-topic zich afscheidt. Wel zijn we in een klap meertalig, en zijn we een machtig blok in het Eurovisiesongfestival. Het zal dan maar 15 jaar duren totdat we weer een beetje toenadering kunnen zoeken dankzij humoristische youtubefilmpjes.

Dus laten we er maar niet aan beginnen.

pi_58373186
Eh hajde sada, tko od nas ide za godisnji odmor "kuci"?
Jel' se vec spremate, ides li sa autom ili avionom, i gdje idete?

Ovaj Sarajlija se vec spremio kao da idem sutra!
Auto sredjeno, NL-pasos produzio, kofere kao da sam ih vec upakovao.
Ali jebiga, valja jos docekati jula.. Al' zato ove godine idem 2 mjeseca!

Kako sa vama?
Nee.
  dinsdag 29 april 2008 @ 16:11:16 #205
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58382575
Majka mi krene bas sutra (sa Jat-om ). Slavice Djurdjevdan kod babe, pa ce onda u Bosni da natera neko da zavrsi terasu i parkiraliste. I ja sam htjela ici, jer se bojim da ce ona betonirati celu avliju

Dva meseca? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
pi_58382909
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 16:11 schreef desaparacido het volgende:
Majka mi krene bas sutra (sa Jat-om ). Slavice Djurdjevdan kod babe, pa ce onda u Bosni da natera neko da zavrsi terasu i parkiraliste. I ja sam htjela ici, jer se bojim da ce ona betonirati celu avliju

Dva meseca? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Cuj betonirati cijelu avliju.

Uzeu sam jedam njesec neplaceno od firme.
Prodao sam jednu kucu tamo, pa tako

Sretan vam Djurdjevdan!
Nee.
pi_58629819
Je ne comprend pas!
quote:
Lagendijk vindt het wel "merkwaardig" dat ook Serven in het naburige land Kosovo mochten stemmen. Servische nationalisten erkennen de afscheiding van Kosovo niet. "Ik begrijp dat de VN en andere organisaties daar nu geen ruzie over wilden maken. Maar wat mij betreft was dit de laatste keer.
Bron: http://www.nu.nl/news/1563075/21/%27EU-akkoord_met_Servi%EB_heeft_goed_gewerkt%27_%28video%29.html

WTF hebben ze het nou over? Of Kosovo nou bij Servië hoort of niet, dit moet in beide gevallen kunnen. Stemmen in het buitenland is toch heel gewoon?
  maandag 12 mei 2008 @ 18:15:50 #208
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58630105
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:58 schreef LintuxCx het volgende:
Je ne comprend pas!
[..]

Bron: http://www.nu.nl/news/1563075/21/%27EU-akkoord_met_Servi%EB_heeft_goed_gewerkt%27_%28video%29.html

WTF hebben ze het nou over? Of Kosovo nou bij Servië hoort of niet, dit moet in beide gevallen kunnen. Stemmen in het buitenland is toch heel gewoon?
Vind ik wel, maar laten we het hier maar niet verder over Kosovo hebben lijkt me niet verstandig. Maar mijn ouders mochten ook stemmen en dat moesten ze in Den Haag doen geloof ik.
pi_58803372

TVP
Whoop whoop, politie.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 11:45:13 #211
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58851797
djindji rindji bubamaro

Aj romale, aj chavale!

Ik heb Kal nog eens live gezien, tijdens zo'n zigeunermuziek thema avond ergens in een theater, maar kan me absoluut niet meer herinneren in welk theater dat in godsnaam was. Het feestje ging achteraf gewoon door in de lobby waar ik als een rasechte Balkanslet schuddend met m'n sisurine uit m'n dak ging. Het duurde niet lang of het voltallige Kocani Orkestar ging rond me staan spelen.

Ik mag echt nooit van mijn leven op Guca terecht komen, zeker weten dat ik een van de youtube hits ga worden met mijn wanstaltige gedans

Ik was een van de drie joego's daar, en met z'n drieën hebben we nog een stuk of 60 houterige Nederlanders van middelbare leeftijd in een kolo meegevoerd.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:12:39 #212
87680 Mirel
pi_58852592
ieh kolo
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:28:30 #213
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58853025
Acht jaar folklor, bitches.

(ik had er een hekel aan )
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:40:57 #214
87680 Mirel
pi_58853361

Kent er hier iemand toevallig Kultur Shock?
  vrijdag 23 mei 2008 @ 14:10:16 #215
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58855846
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:28 schreef desaparacido het volgende:
Acht jaar folklor, bitches.

(ik had er een hekel aan )
Ik heb medelijden met je
pi_58856570
nisam ni znao da ima nasi ovde. ja mislijo samo holandezi.

vec je se pocelo brojit dane do jula vidim. ja sam za novu u brckom bijo, pa opet za prvi maj pa 12og jula idem opet u brcko. ostajem do kraj augusta. idem sa autom.

folklor je super. waarom hekel aan hebbe
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
  vrijdag 23 mei 2008 @ 14:47:40 #217
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58857009
Het is gewoon niet mijn ding. Iedereen klaar om naar joego te gaan voor de zomer? Ik ga in juli even twee weken max om de familie weer ff te zien. Alleen tickets blijven prijzig
pi_58857126
met auto heen en terug rond 350 euro. vier mensen in auto is het niet echt prijzig.

waar ga je heen precies?
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
  vrijdag 23 mei 2008 @ 14:56:42 #219
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58857296
Herceg Novi (CG) en ga alleen met mn ma, aangezien mn pa dr al zal zijn.
pi_58857626
nog nooit geweest maar hoor er leuke dingen over. mijn pa kent het wel goed.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 15:27:28 #221
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58858116
Zeker een aanrader om een keer heen te gaan. Mooie stad en leuke kroegjes. Maar hetzelfde geldt voor Budva das ook geniaal alleen veel meer toeristen en beduidend duurder. Wikipedia zegt ook leuke dingen over de steden qua informatie en alles.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 19:06:25 #222
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58863250
Herceg Novi is maar Budva...

Mogren
Restoran Hong Kong
Stari grad
Toeristentreintje
  vrijdag 23 mei 2008 @ 19:16:31 #223
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58863462
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 14:47 schreef don-diablo het volgende:
Iedereen klaar om naar joego te gaan voor de zomer?
Hm ja, ergens in augustus, 4 weken, met de auto. Waarschijnlijk blijven we anderhalve week in BiH, halve week in SRB (misschien iets langer als ik m'n zin krijg en we ook naar Zlatibor gaan) en een weekje strand.
pi_58875993
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 11:45 schreef desaparacido het volgende:
djindji rindji bubamaro

Aj romale, aj chavale!

...
Het feestje ging achteraf gewoon door in de lobby waar ik als een rasechte Balkanslet schuddend met m'n sisurine uit m'n dak ging.
...

Ciknije shizhije, tuka pocinel!

Nee.
  maandag 26 mei 2008 @ 09:48:57 #225
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58913407
OMG waarom heb ik dit nog niet eerder gehoord, wat een heerlijk foute mix van ciganlije, cocek, trube, kafanske en dance.

Opa, hvala ti puno
pi_58925771
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:48 schreef desaparacido het volgende:
OMG waarom heb ik dit nog niet eerder gehoord, wat een heerlijk foute mix van ciganlije, cocek, trube, kafanske en dance.

Opa, hvala ti puno
Nema na cemu
Ja inace vise volim ove kafanske narodne.

..pa 'ajd se ne napij..

Rakija i narodna, pa nek' se dize prashina!
Nee.
  maandag 26 mei 2008 @ 20:53:34 #227
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58926822
Nog zo'n klassieker:

Zoran Kulina met gari garo
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:45:46 #228
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58953489
Zoran Kulina

Zelf hou ik het meest van de echte-ouwelullen-narodne, starogradske, sevdalinke, tamburasi i harmoniku.

Ik ben er al twee keer om uitgelachen (letterlijk!!!).

En dan hebben we iemand waar niemand onder de 60 naar luistert, maar een idool van me al sinds ik me kan herinneren.

Ik ben hier serieus al vanaf dat ik kon horen aan blootgesteld, ik kan elk nummer van hem compleet imiteren compleet met vibrato en intonatie.

Ik noem hem de Joegoslavische Frank Sinatra

Mijn moeder haat een bepaald nummer van hem, Joj Rado, joj Radmila (raad eens hoe ze heet). Zodra we ergens een zanger zien krijgt hij een biljet in z'n zak gefrommeld en krijgt ze een serenade van een half uur Joj Rado, Joj Radmila, sta si sa mnom ucinila... Joooj oci oci oci, hoce srce da iskoci! te verduren hehehe
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:51:02 #229
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58953609
Ik heb trouwens al heel lang stiekem de wens om harmonika te leren spelen. Maar zolang ik geen 3000 euro heb om door de plee te spoelen voor een fatsoenlijke accordeon, zoek ik op youtube naar leuke amateurs. Kom ik dit tegen:

Reactie eronder
quote:
roker6969 (2 days ago)

jarane dobar si a ja to mogu sa pivom ustima

Edit:

Deze vind ik ook wel stoer, niet echt foutloos, maar who cares:

woensdag 28 mei 2008 @ 10:33:54 #230
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58958381
Die reactie van roker6969 Zo goed vond ik em ook niet om eerlijk te zijn. Maar ik hou zelf dus echt niet van narodna muzika.. Ik vind het verschrikkelijk en mn ouders helemaal geweldig.
  donderdag 29 mei 2008 @ 00:19:51 #231
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58977943
Nee, echt goed was-ie ook niet, maar ik kan zelf helemaal niks dus wie ben ik om daarover te gaan zeuren.

Deez mag ook wel in het joegoslaven-topic trouwens

Geweldige film, trouwens. Wanneer de burgemeester flipt omdat iemand de amerikaanse vlag met rode sterren heeft gemaakt "Au jebo te pas onaj komunisticki, ti neznas zvijezdu bolan nego crvenu!"

Ik vraag me nog steeds af of die grap met het grensbord op werkelijkheid was gebaseerd (ik kan het me nl. erg goed voorstellen )

(voor degenen die geen cirilica kunnen lezen, er staat letterlijk welcome republika srpska. raad maar wat er niet aan klopt )
  donderdag 29 mei 2008 @ 10:25:33 #232
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_58982511
Die film ken ik niet, ik heb een tijd trug Mrtav hladan gekeken die was ook lachen. Over 2 broers die de lijk van hun opa naar de begraafplaats moeten brengen dmv de trein. Nahjah gaat van alles mis natuurlijk echt lachen.
  donderdag 29 mei 2008 @ 14:56:35 #233
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58989079
Ja, die was wel oké. Heb me doodgelachen om het karakter van Milorad Mandic Manda, jezus, die gozer werkt echt op m'n lachspieren wat hij ook doet.

Ik heb gehoord van een film, ben even de titel kwijt, over een Franse die gaat skydiven en in Vukojebinja, Bosna terechtkomt. Schijnt hilarisch te zijn, wie weet welke film dit is?

Edit: Marsal is ook een leuke film, maar is echt totaal niet bekend heb ik het idee. Heb 'm ook maar per toeval gezien. Het gaat over een eilandje voor de kust van Kroatië waar de geest van Tito opduikt. Burgemeester besluit dat uit te buiten voor yu-nostalgisch-toerisme

Edit 2:

[ Bericht 27% gewijzigd door desaparacido op 29-05-2008 15:05:07 ]
pi_59444616
Wat betekend ''kako to se selo zove??''?
  maandag 16 juni 2008 @ 22:18:50 #235
87680 Mirel
pi_59445459
Hoe heet dat dorp?
pi_59924549
disco disco partizane.. Hrvatska 12 points..
pi_59930246
Over 3,5 week gaan we weer richting Joego!
I found myself alone,
pi_60184816
Joegotopic, relaxd

Ik ben momenteel zelf Servisch aan het leren via www.serbianschool.com ... believe it or not het is nog best uigebreid en nuttig. Als je alles daar doorwerkt kan je volgens mij een aardig woordje Servisch. En het is nog gratis ook

Echter ben ik nu bezig met naamvallen e.d ik vind het echt retevervelend want ik maak telkens dezelfde fouten. Hopelijk kan iemand me hier dan ook helpen.

Ik heb de dingen als ik (ja), jij (ti), u (vi), wij (mi) e.d wel onder de knie. Alleen is het nog verfokt dat er verscheidene vormen van zij zijn, mannelijk (oni), vrouwelijk (one) en onzijding (ona) dacht ik.

Allen nu is het tijd om worden daarop te gaan vervoegen. Dat is echt té verneukt . Bijvoorbeeld;

Je hebt het woord imati (hebben) dan moet je dan eerst naar de ik-vorm vervoegen om de rest te kunnen invullen. Ik heb wordt dan Ja imam. Ik vind het logisch dat alles vervoeg moet worden maar ik snap niet of er vaste regel in is zeg maar. Ik bedoel komt er bij elke vorm eenzelfde letter achter? Voorbeeld;

Videti = zien

(ja) vidim = ik zie
(ti) vidi¨ = jij ziet
(on,ona,ono) vidi = hij, zij, het ziet
(mi) vidimo = wij zien
(vi) vidite = u ziet

Wordt mij even later gevraagd dat ik de correcte vertaling van 'Jovan schrijft een brief' moet geven (pismo = brief);

Pisati = schrijven
Ja pisem = Ik schrijf

Als ik terugga naar dat rijte van videti (zien) ... daar eindigde de hij vorm op een -i. Die Jovan is ook een hij dus ik denk dan Jovan pisi pismo (Jovan schrijft een brief) ... maar nee dan schijnt het ineens pise te moeten zijn, het correcte andwoordt is dus Jovan pi¨e pismo. Waarom nu dan ineens een -e op het einde van de hij-vorm. Zulke dingen wordt ik echt beetje irri van, hoe kan is het nu duidelijk te leren als er niet een duidelijke lijn inzit? Heb het net ook al een keer gezien, ben het voorbeeld ff kwijt, dat een wij-vorm niet op -mo eindigde, waarom dan nu ineens niet?

Kleine dingen qua praten lukken overigens al, bijv Zdravo , drago mi je, ja sam Dejan, ko ste vi? kako ste? ... zal je niet zo snel op die manier zeggen maar het idee is duidelijk denk ik.

Maar als iemand me wat duidelijkheid kan geven over die naamval dingen, graag

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2008 11:24:33 ]
  vrijdag 18 juli 2008 @ 11:53:53 #239
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60185640
Het Nederlands is eig. heel onlogisch qua grammatica en het Servisch heeft juist een redelijk duidelijke structuur. Doet me qua naamvallen etc beetje denken aan het Duits, maar ik kan het niet echt uitleggen. Ik ben er gewoon mee opgegroeid.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 12:08:15 #240
87680 Mirel
pi_60185970
Ik snap het ook niet haha
pi_60186012
Ja ik dan weer met het Nederlands, leuk zeg ... maar goed, ik wil echt Servisch leren. Weinig trek eigenlijk om zoveelhonderd euries voor een cursus uit te geven, hier in de buurt heb je die geen eens btw. Zelfs volksuni niet.

Hoeveel Joego's zijn er trouwens hier in NL, ook bepaalde vergenigen ofzo?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2008 12:10:27 ]
  vrijdag 18 juli 2008 @ 12:32:49 #242
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60186598
Ik weet dat in de gemeente waar ik woon de joego's de op twee na grootste minderheid zijn. Dus joego's genoeg in NL en verenigingen zijn vaak lokaal.
pi_60186978
Tsja, ik ben in feite Nederlands. Maar intereseer me enorm voor Joegoslavie, vooral Servie btw. Had zowel op mijn basisschool als middelbare school te doen met mijn beste vriend Mladen en zijn broertje Petar. Was een grappig stel moet ik zeggen. Daar heb ik ongeveer mn hele jeugd wel mee opgetrokken, enorm interesse gekregen voor Servie uiteraard. Ook wel een beetje 'meegetrokken' de hele Delije cultuur in, voor degene die niet van voetbalhouden, Delije is zo'n hardcore fanbase van Rode Ster Belgrado (FK Crvena Zvezda) ... daar houden ze ervan martelingsmaterialen te verzamelen en tijdens wedstrijden de fans van de tegenstander er mee bewerken Verder hadden ze mijn naam maar veranderd, Dennis werd Dejan.

Leuke is dat die maten van mij deze zomer zouden verhuizen, lente eigenlijk al (April) ... ze zouden naar Amsterdam gaan, ik kwam daar op een ochtend, héle huis ineens half leeg en de vader was al pleite. Weekje later ging hun ook met de moeder. Daarna nooit meer iets van ze vernomen, nooit meer online geweest ofzo, en het adres waar ze naar toe zouden gaan bestaat niet na wat info te hebben opgevraagd. Meest weirdste shit die ik ooit heb meegemaakt , die pa zat volgens mij ook wel wat in de schulden maar echt ernstig was het niet voor zover ik weet.

Nu ken ik verder geen Joego's meer hier ... ohja, trouwens wel, ééntje, maja dat is meer dagelijks tegenkomen dan kennen, té weird persoon ook Wel

Overigens meer mensen hier die Rode Appel luisteren?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2008 12:53:50 ]
pi_60248358
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 11:23 schreef Dejannn het volgende:
Joegotopic, relaxd

Ik ben momenteel zelf Servisch aan het leren via www.serbianschool.com ... believe it or not het is nog best uigebreid en nuttig. Als je alles daar doorwerkt kan je volgens mij een aardig woordje Servisch. En het is nog gratis ook

Echter ben ik nu bezig met naamvallen e.d ik vind het echt retevervelend want ik maak telkens dezelfde fouten. Hopelijk kan iemand me hier dan ook helpen.

Ik heb de dingen als ik (ja), jij (ti), u (vi), wij (mi) e.d wel onder de knie. Alleen is het nog verfokt dat er verscheidene vormen van zij zijn, mannelijk (oni), vrouwelijk (one) en onzijding (ona) dacht ik.

Allen nu is het tijd om worden daarop te gaan vervoegen. Dat is echt té verneukt . Bijvoorbeeld;

Je hebt het woord imati (hebben) dan moet je dan eerst naar de ik-vorm vervoegen om de rest te kunnen invullen. Ik heb wordt dan Ja imam. Ik vind het logisch dat alles vervoeg moet worden maar ik snap niet of er vaste regel in is zeg maar. Ik bedoel komt er bij elke vorm eenzelfde letter achter? Voorbeeld;

Videti = zien

(ja) vidim = ik zie
(ti) vidi¨ = jij ziet
(on,ona,ono) vidi = hij, zij, het ziet
(mi) vidimo = wij zien
(vi) vidite = u ziet

Wordt mij even later gevraagd dat ik de correcte vertaling van 'Jovan schrijft een brief' moet geven (pismo = brief);

Pisati = schrijven
Ja pisem = Ik schrijf

Als ik terugga naar dat rijte van videti (zien) ... daar eindigde de hij vorm op een -i. Die Jovan is ook een hij dus ik denk dan Jovan pisi pismo (Jovan schrijft een brief) ... maar nee dan schijnt het ineens pise te moeten zijn, het correcte andwoordt is dus Jovan pi¨e pismo. Waarom nu dan ineens een -e op het einde van de hij-vorm. Zulke dingen wordt ik echt beetje irri van, hoe kan is het nu duidelijk te leren als er niet een duidelijke lijn inzit? Heb het net ook al een keer gezien, ben het voorbeeld ff kwijt, dat een wij-vorm niet op -mo eindigde, waarom dan nu ineens niet?

Kleine dingen qua praten lukken overigens al, bijv Zdravo , drago mi je, ja sam Dejan, ko ste vi? kako ste? ... zal je niet zo snel op die manier zeggen maar het idee is duidelijk denk ik.

Maar als iemand me wat duidelijkheid kan geven over die naamval dingen, graag
Geen enkele Joego die het weet?
  maandag 21 juli 2008 @ 18:58:01 #245
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60249898
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 12:50 schreef Dejannn het volgende:

Overigens meer mensen hier die Rode Appel luisteren?
Doe mij maar meer witte knoop
pi_60347235
quote:
Op maandag 21 juli 2008 17:26 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Geen enkele Joego die het weet?
Ik heb zelf helemaal niks met Joegoslavië te maken, maar volgens mij is het antwoord niet zo moeilijk.
Er zijn drie grote gevallen, en je moet weten waar dit werkwoord bij hoort voor je het kan vervoegen. Dat is niet gewoon af te leiden aan de hand van de uitgang van het werkwoord. spavati (slapen) en plesati (dansen) worden dan ook anders vervoegd.
pisati (schrijven) wordt vervoegd zoals plesati, dus
pisem,pises, pise, pisemo, pisete, pisu
Ik kan die letters niet doen op mijn toetsenbord, maar ik heb het zelf gecontroleerd aan de hand van Wikipedia

Als bron hiervoor denk ik dat deze tutorial wel goed is.

Ja razumijem malo srpsko-hrvatski, nego znam da vas jezik je lijepi jezik.
pi_60372693
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:58 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Doe mij maar meer witte knoop
Witte knoop is koel!

Goeie link Dejann! Thanks! Daar ga ik ook eens goed naar kijken, ik zoek al tijden iets waardoor ik een beetje de taal kan spreken. (vrees alleen dat het niet meer lukt voor woensdag, dan gaan we weer die kant op ).
Ik snap ook niks van die naamvallen, iedere keer als ik denk dat ik een goeie zin heb, word ik weer verbeterd door mijn
I found myself alone,
pi_60374605
quote:
Op zondag 27 juli 2008 02:06 schreef LeNeHe het volgende:

[..]

Witte knoop is koel!

Goeie link Dejann! Thanks! Daar ga ik ook eens goed naar kijken, ik zoek al tijden iets waardoor ik een beetje de taal kan spreken. (vrees alleen dat het niet meer lukt voor woensdag, dan gaan we weer die kant op ).
Ik snap ook niks van die naamvallen, iedere keer als ik denk dat ik een goeie zin heb, word ik weer verbeterd door mijn
Is inderdaad een hele handige site, het kost wat tijd, inzet en dicipline maar ik denk dat als je al die hoofdstukken doorwerkt je gewoon redelijk goed Servisch kan spreken, lezen en begrijpen. Ik ben nog maar bij hoofdstuk drie maar begin het al steeds beter te begrijpen.
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 19:06 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik heb zelf helemaal niks met Joegoslavië te maken, maar volgens mij is het antwoord niet zo moeilijk.
Er zijn drie grote gevallen, en je moet weten waar dit werkwoord bij hoort voor je het kan vervoegen. Dat is niet gewoon af te leiden aan de hand van de uitgang van het werkwoord. spavati (slapen) en plesati (dansen) worden dan ook anders vervoegd.
pisati (schrijven) wordt vervoegd zoals plesati, dus
pisem,pises, pise, pisemo, pisete, pisu
Ik kan die letters niet doen op mijn toetsenbord, maar ik heb het zelf gecontroleerd aan de hand van Wikipedia

Als bron hiervoor denk ik dat deze tutorial wel goed is.

Ja razumijem malo srpsko-hrvatski, nego znam da vas jezik je lijepi jezik.
Bedankt ... jij bent het dus ook aan het leren, of althans je weet er al het een en ander vanaf. Echt nergens Joegobloed in de familie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2008 10:50:02 ]
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:18:20 #249
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_60427143
Hehe, ik beantwoord net je PM en nu lees ik alle antwoorden op m'n vragen in je posts. Trouwens erg typisch dat ze je omgedoopt hebben

LeNeHe, de naamvallen zijn op zich niet zo'n big deal. Mensen begrijpen je wel ook al zit je er mijlenver naast. Zelf worstel ik er ook mee, het is het enige gebied waar mijn taal op achteruit is gegaan sinds ik vooral Nederlands begon te spreken, maar mensen kijken er ondertussen niet meer van op. Bovendien zul je het met de tijd meer en meer op gevoel gaan doen.
pi_60429733
quote:
Op zondag 27 juli 2008 10:49 schreef Dejannn het volgende:

Bedankt ... jij bent het dus ook aan het leren, of althans je weet er al het een en ander vanaf. Echt nergens Joegobloed in de familie?
Nope, het meest exotische in mijn aderen zal misschien gewoon Waals of Frans zijn.
Ik zou het wel willen leren maar voorlopig ken ik alleen wat samenraapsels uit films (heb het laatste jaren minstens zeven (ex-)Joegoslavische films bekeken, maar ze zijn niet gemakkelijk te vinden), liedjes en sites ("dobar dan", "ja govorim hollandski", "da li govorite engleski?",.. ) Ik denk dat de voornaamste reden waarom ik me er voor interesseer is dat het de enige Slavische taal (wat op zich exotisch is in onze contreien) met zowel een Latijnse als Cyrillische schrijfwijze. Daarnaast lijkt het nog altijd veel eenvoudiger dan Pools of Russisch.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:15:40 #251
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60430034
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:04 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nope, het meest exotische in mijn aderen zal misschien gewoon Waals of Frans zijn.
Ik zou het wel willen leren maar voorlopig ken ik alleen wat samenraapsels uit films (heb het laatste jaren minstens zeven (ex-)Joegoslavische films bekeken, maar ze zijn niet gemakkelijk te vinden), liedjes en sites ("dobar dan", "ja govorim hollandski", "da li govorite engleski?",.. ) Ik denk dat de voornaamste reden waarom ik me er voor interesseer is dat het de enige Slavische taal (wat op zich exotisch is in onze contreien) met zowel een Latijnse als Cyrillische schrijfwijze. Daarnaast lijkt het nog altijd veel eenvoudiger dan Pools of Russisch.
Is wel makkelijker als het Russisch jah en het cyrillische schrift heeft zeker z'n charme. Mensen zijn altijd onder de indruk als je het kan lezen en schrijven. En cyrillisch in schrift is weer moeilijker als de blokletters variant wat je in boeken en kranten ziet.
pi_60430768
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:15 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Is wel makkelijker als het Russisch jah en het cyrillische schrift heeft zeker z'n charme. Mensen zijn altijd onder de indruk als je het kan lezen en schrijven. En cyrillisch in schrift is weer moeilijker als de blokletters variant wat je in boeken en kranten ziet.
Ik heb ooit eens een paar weekjes met Russisch geëxperimenteerd en dat was nogal ontmoedigend.
Zo moet je de "o" in slovo en in slova anders uitspreken, afhankelijk van de klemtoon. Aan het aantal verbuigingen leek geen einde te komen. Dat werd dus helemaal niks.
Cyrillisch begint te lukken, maar het blijft "vreemd" voor me (ik blijf het lettertje per lettertje doen). Wat best vervelend is dat Servisch, Bulgaars, Russisch allemaal kleine verschilletjes vertonen als het op het alfabet aankomt (hoewel dat tussen Nederlands, Duits en Zweeds natuurlijk niet anders is )

Ik begin me trouwens te herinneren aan dat "faux cyrillisch". Zelfs op de dvd-cover van "Underground" waren zulke letters gebruikt.
pi_60430776
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:40 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik heb ooit eens een paar weekjes met Russisch geëxperimenteerd en dat was nogal ontmoedigend.
Zo moet je de "o" in slovo en in slova anders uitspreken, afhankelijk van de klemtoon. Aan het aantal verbuigingen leek geen einde te komen. Dat werd dus helemaal niks.
Cyrillisch begint te lukken, maar het blijft "vreemd" voor me (ik blijf het lettertje per lettertje doen). Wat best vervelend is dat Servisch, Bulgaars, Russisch allemaal kleine verschilletjes vertonen als het op het alfabet aankomt (hoewel dat tussen Nederlands, Duits en Zweeds natuurlijk niet anders is )

Ik begin me trouwens te ergeren aan dat "faux cyrillisch". Zelfs op de dvd-cover van "Underground" waren zulke letters gebruikt.
pi_60433088
Morgen vertrekken we voor 3 weken naar Yugo!
Voor iedereen die nog gaat; fijne vakantie!
I found myself alone,
pi_60453585
Fijne vakantie gewenst!

Ik dacht constant al bezig te zijn met de naamvallen, blijkt dat ik nu pas bij de eerste ben, wat een gruwelijk drama . Maar goed, ik zet door
  woensdag 30 juli 2008 @ 22:52:28 #256
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60455223
fijne vakantie en zulks gewenst
pi_60551778
Heerlijk dit weer

Ben nu bezig met dingen vervoegen, zelfs namen veranderen! ... zo wordt Beograd (Belgrado) zo nu en dan ineens Beogradu of Beogradi. En namen van Jovan of Jasna worden soms Jovana of Jasnu . Wie verzint zoiets?

Krijg ik deze volgende zinnetjes om correct te vertalen:

Ik zie het vliegtuig; die weet ik wel Vidim avion ... en uiteraard is dat goed
Ik zie een muis; die weet ik ook wel Vidim mi¨ ... echter was dat een fail wat achter mi¨ (muis) komt nu ineens een letter -a .. Vidim mi¨a dus.

Dan denk ik, waarom moet het dan ook niet Vidim aviona zijn?

Ook die vraagzinnen zijn vet verneukt. Heb inmiddels geleerd dat je dingen op twee manier kan vragen ...

Manier 1:

Vevoeging + li + rest van de zin

Manier 2:

Da li + rest van de zin

Ik denk, oke cool! Nu mag je zeker gewoon kiezen welke je wilt gebruiken? maar nee

Dingen die ik moet vertalen:

Houd jij van lam?; Ik denk; Da li volis jagnje? ... maar nee het is nu ineens Volis li jagnje
Gaan zij naar Londen? Ik denk, nou net mocht ik die Da li shit niet gebruiken dus nu ook niet; Idu li u London? dus .. maar wederom nee, nu is het ineens Da li idu u London?
Drinken zij koffie in het cafe? .. Ik denk, nah, gokken dan maar ... Da li ijete lkafu u kafani? ... maar nee, wéér fout, nu is het Pijete li kafu u kafani?

Waneer gebruik ik nu in godsnaam li en waneer da li? ... lekker onlogisch is het in ieder geval wel

Iemand iedeen? Of in staat uit te leggen waarom?

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2008 16:16:00 ]
  maandag 4 augustus 2008 @ 16:50:19 #258
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60552830
Shit man, je bent er echt uitgebreid mee bezig, ik heb geen flauw idee hoe ik die dingen moet uitleggen. Ik weet het gewoon, maar kan het gewoon niet uitleggen hahah
pi_60553312
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 16:50 schreef don-diablo het volgende:
Shit man, je bent er echt uitgebreid mee bezig, ik heb geen flauw idee hoe ik die dingen moet uitleggen. Ik weet het gewoon, maar kan het gewoon niet uitleggen hahah
Wil echt graag Servisch leren. Maar goed, so far is het een redelijke hel, ik ben nog blij dat ik enig gevoel voor talen heb

Heb ook zo'n woordenlijst gemaakt van woorden die telkens behandeld wordt, ben er inmiddels wel achter de ze ervan uitgaan dat je die dingen 'onhoud' of met andere woorden dus leert. Vervoegen (imam, imis, imamo e.d) lukt nu wel redelijk maar die betekenissen en het leren van de woorden is kut, ze lijken allemaal zó op elkaar.

• Imati (imam) = hebben
  • Govirite (govorim) = spreken
  • ´eleti (¸elim) = willen
  • Pisati (pisem) = schrijven
  • Voleti (volim) = houden van
  • Probati (probam) = proberen
  • Vozite (vozim) = rijden
  • Sanjati (sanjam) = dromen
  • Čitati (čitam) = lezen
  • Učiti (učim) = leren
  • Tro¨iti (tro¨im) = spenderen/uitgeven
  • Popiti (popijem) = drinken
  • ´iveti (¸ivim) = wonen
  • Iči (idem) = gaan
  • Sedeti (sedam) = zitten
  • Videti (vidim) = zien
  • Putovati (putujem) = reizen
  • Gledati (gledam) = kijken
  • Jesti (jedem) = eten
  • Razumeti (razumem) = begrijpen
  • Pu¨ite (pu¨im) = roken
  • Pevati (pevam) = zingen
  • Raditi (radim) = werken
  • Trčati (trčim) = rennen
  • Slu¨ati (slu¨am) = luisteren
  • Igrati (igram) = dansen

(lijst klopt hier voor geen ene shit omdat ie bepaalde tekens niet pakt met dakjes, maar goed, de Joego's hier weten wel om welke woorden het gaat)

Pu¨ite, Pisati, Putovati , ´iveti, ´eleti .. wat een snertidingen zeg ... bovendien haal ik télkens Govirite en Gledati door elkaar
  •   maandag 4 augustus 2008 @ 17:21:34 #260
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60553578
    A+ for effort iig
    pi_60554106
    Dank man . Ben nu pas bij 4.5. Er zijn in totaal 24 hoofstukken met subhoofstukken. Bij hoofdstuk 6 ga je langzaam leren werken met het crylisch alfabet, dat wordt volgens mij niet bepaald en pretje , bovendien, hoe the fuck moet ik die dingen typen. Ik heb geen crylisch toetsenbord ofzo

Waar kom jij eigenlijk vandaan, Srb, Hrv, Bos? En met welke talen ben jij dan opgevoed? Nederlands en Servo-Kroatisch neem ik aan?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2008 17:49:50 ]
      maandag 4 augustus 2008 @ 17:53:17 #262
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60554219
    Mn ouders komen uit Servië. Dus opgegroeid met Nederlands en Servisch. Maar op vroege leeftijd ook al bezig gaan houden met het Engels dus dat zit ook wel flex. Cyrillisch heb ik ook gewoon moeten leren, maar gedrukt is wel goed te doen. Cyrillisch in schrift is weer een anders verhaal, das echt pittig.. Maar het gaat wel goed iig dus met de taal leren als ik dit allemaal lees van je.
    pi_60554529
    Servie, kicks ...

Is daar dan nog verschil tussen? Crylisch schrift of Crylisch gedrukt? Pfffff

Tsja, het lukt tot nu toe aardig, maar ik zou nog geen goedlopend gesprekje kunnen hebben met iemand. Dus moet er nog goed aan gaan zitten. Zit nu in een hoofdstukje met tijdsbenamingen, waarom wordt zowel zondag als 'week' omschreven als nedelja? Foutje hoop ik? Want waarom zouden die in godsnaam dezelfde beteknis hebben?

Crvena Zvezda fan by any chance?
      maandag 4 augustus 2008 @ 18:32:51 #264
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60555093
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 18:09 schreef Dejannn het volgende:
    Servie, kicks ...

Is daar dan nog verschil tussen? Crylisch schrift of Crylisch gedrukt? Pfffff

Tsja, het lukt tot nu toe aardig, maar ik zou nog geen goedlopend gesprekje kunnen hebben met iemand. Dus moet er nog goed aan gaan zitten. Zit nu in een hoofdstukje met tijdsbenamingen, waarom wordt zowel zondag als 'week' omschreven als nedelja? Foutje hoop ik? Want waarom zouden die in godsnaam dezelfde beteknis hebben?

Crvena Zvezda fan by any chance?
    Zo zijn er in het Nederlands ook wel woorden die dezelfde betekenis hebben. Maar ook verwarrend voor mensen van de Balkan zijn de h en g in het Nederlands. Daar wordt het heel anders uitgesproken.

Maar Delije represent
    pi_60555580
    Delije ftw! alles beter als Grobari sowieso

Ga je nog vaak naar Srbija? Waar precies kom je ongeveer vandaan? Novi Sad? Nis? Beograd? ...

Doe evt maar via pm, anders wordt het zo'n one to one topic, weet niet of dat is toegestaan

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2008 18:53:10 ]
      maandag 4 augustus 2008 @ 19:12:22 #266
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60556154
    Boeiend, moet kunnen aangezien de rest met vakantie is zo'n beetje hahah.. Mn ma komt uit Cacak, mn pa uit Foca (Republika Srpska). Redelijk centraal dus. Ik ga niet zo vaak heen om eerlijk te zijn. Al mn vrienden zitten toch hier en alles en ik heb niet een drang dat ik heen MOET gaan (wel als het aan mn ouders ligt maar goed). Dit jaar ben ik niet meegegaan omdat ik een toets moet maken voor mn opleiding en ik een baan heb gekregen.

Maar jij nog plannen om heen te gaan en alles van dichtbij een keer te zien?
    pi_60556518
    Gaaf . Ik kende twee mensen uit Nís, waren goede vrienden van mij maar spreek ze wegens omstandigheden helaas nooit meer. Ik 'ken' ongeveer ook nog iemand uit Sabac/Kac vlak rondom Novi Sad ligt dat.

Ja zeker wil ik het allemaal eens van dichtbij zien, vroeger als een in Beograd geweest, maar toen was ik nog erg jong. Kan me er weinig van herrineren. Verder zit ik ook best druk hier toch met verschillende dingen en wil mijn Servisch nog stukken beter ontwikkelen, dat ik me daar gewoon redelijk tot goed verstaanbaar kan maken en een gesprek kan voeren, wordt nog een hele klus.

Wel inmiddels verslaafd aan Joegomuziek, Crvena Jabuka, Dino Merlin, Tifa Hari Mata Hari, Zana, Zeljko Bebek, Laka, Marija Serifovic en Jelena Tomasevic vooral. Ook Bijelo Dugme wel maar ergens pakt dat mij tot nu toe minder.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2008 19:29:45 ]
    pi_60558809
    *meldt zich opnieuw*

Ik zou eigenlijk wel een keer naar Joegoslavië willen. Ik weet alleen niet waar best (Slovenië, Kroatië, Servië,...)
    Ik weet eigenlijk niet waar ik me aan moet verwachten. Is Servië bijvoorbeeld erg op toeristen gericht? Zijn er grote shocken qua cultuur/comfort mogelijk voor toeristen die gewend zijn aan clichéplekjes als Italië en Frankrijk?

Dat lijstje van die werkwoorden ga ik bij me houden (handig dat de eerste persoon enkelvoud erbij staat).
    Wel vreemd dat je "ja govorim" niet kan onthouden, dat is echt wel een veel voorkomend woord hoor, in het Russisch hoor je het ook vaak, maar daar klinkt het als "ja gavarjoe".

Voor zover ik het begrijp, zijn mis (muis) en avion allebei mannelijk.

Ik heb het even opgezocht in deze gratis online cursus
    pagina 28:
    quote:
    There are three main sets of case-and-number endings or declension types. One has -o, -e or zero in the nominative singular and -a in the genitive singular. It includes most masculine and all neuter nouns. A second has nominative singular -a, genitive -e. It contains most feminine nouns and small classes of masculines. The third type ends in zero in nominative singular, -i in genitive. It includes all feminines apart from a-stems.
    muz(speciale z) wat echtgenoot betekent zou dus blijkbaar net zoals mis(speciale s) verbogen worden.

Maar de vraag blijft: hoe had je dit nu moeten weten? Je had het kunnen zien aan de genitief die misa is, maar dan moet je die natuurlijk ook weten.
    Staat dat erbij voor elk zelfstandig naamwoord in een woordenboek? Toen ik nog Latijn leerde, stond er van elk substantief de genitief enkelvoud en het geslacht bij? Is dat ook zo in een woordenboek Servokroatisch?
    pi_60560116
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 20:42 schreef zuiderbuur het volgende:
    *meldt zich opnieuw*

Ik zou eigenlijk wel een keer naar Joegoslavië willen. Ik weet alleen niet waar best (Slovenië, Kroatië, Servië,...)
    Ik weet eigenlijk niet waar ik me aan moet verwachten. Is Servië bijvoorbeeld erg op toeristen gericht? Zijn er grote shocken qua cultuur/comfort mogelijk voor toeristen die gewend zijn aan clichéplekjes als Italië en Frankrijk?

Dat lijstje van die werkwoorden ga ik bij me houden (handig dat de eerste persoon enkelvoud erbij staat).
    Wel vreemd dat je "ja govorim" niet kan onthouden, dat is echt wel een veel voorkomend woord hoor, in het Russisch hoor je het ook vaak, maar daar klinkt het als "ja gavarjoe".

pagina 28:
    [..]

muz(speciale z) wat echtgenoot betekent zou dus blijkbaar net zoals mis(speciale s) verbogen worden.

Maar de vraag blijft: hoe had je dit nu moeten weten? Je had het kunnen zien aan de genitief die misa is, maar dan moet je die natuurlijk ook weten.
    Staat dat erbij voor elk zelfstandig naamwoord in een woordenboek? Toen ik nog Latijn leerde, stond er van elk substantief de genitief enkelvoud en het geslacht bij? Is dat ook zo in een woordenboek Servokroatisch?
    Slovenie heb ik totaal níks mee, het schijnt wel een mooi land te zijn, maar ik vind het weinig uitstralen en helemaal 'geeuropieeerd' om maar eens een nieuw woord aan te maken. Kroatie is natuurlijk prachtig, enorme toeristische trekplijst, Pula, Brac e.d. ... maar ook dat trekt mij niet zoveel. Bosnie is veel al moslim, niet dat ik iets tegen moslims heb, ábsoluut niet, ben graag onder Turken e.d, maar Bosnie trekt mij gewoon niet. Servie vind ik het meest interesante land, maar het is ook nog het meest omstreden land dacht ik. Redelijk wat extreme jeugd, veel kaalkoppen, dingen als homoseksualiteit moet is één grote taboe. Veel mensen leven toch nog volgens orthodoxe regels, alja ... in steden als Nís, Novi Sad, Kragujevac Belgrado e.d zal dit stukken minder zijn. Verder ben ik ook benieuwd of je veel verschillen merkt tussen 'gewoon' Servie en Vojvodina wat een autonome provincie is (met Novi Sad als hoofdstad).

Ik denk dat Servie dus wel wennen zal zijn als je plekken als Frankrijk/Italie gewend ben. Dan kan je beter naar Kroatie gaan ofzo, maar oke, ik ben er ook nog maar één keer geweest toen ik klein kind was dus de Joego's hier zullen het beter weten.

Taal;

Ja er zijn heel veel uitzonderingen zag ik net, ik denk dat avion dat zo'n uitzondering is, misschien omdat het een Frans (?) leenwoord is? . Met die geslachten verder is wel groot drama inderdaad. Die lijst had ik overigens zelf gemaakt. Best handig want vanaf de ik-vorm kan je dus gaan vervoegen. Dat is best makkelijk, heb je zo onder de knie, soms is het nog wel even puzzelen.

Hoe oud ben jij trouwens? 18, 19, 20 ook zo?

Qua gratis online curus raad ik je toch nogmaals www.serbianschool.com aan, echt super in mijn opinie

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2008 21:30:48 ]
      maandag 4 augustus 2008 @ 22:12:58 #270
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60561443
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 20:42 schreef zuiderbuur het volgende:
    *meldt zich opnieuw*

pagina 28:
    [..]

Kroatië is gewoon hartstikke mooi natuurlijk en al wat jaren vrij toeristisch. Maar Montenegro heeft ook zeker mooie plaatsen en stranden en toch wat minder toeristisch vergeleken met Kroatië. In Servië kun je altijd een trip naar Belgrado maken. Prima stad Of anders Novi Sad proberen en dan tijdens het Exit festival
      maandag 4 augustus 2008 @ 22:16:07 #271
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60561562
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 19:26 schreef Dejannn het volgende:
    Gaaf . Ik kende twee mensen uit Nís, waren goede vrienden van mij maar spreek ze wegens omstandigheden helaas nooit meer. Ik 'ken' ongeveer ook nog iemand uit Sabac/Kac vlak rondom Novi Sad ligt dat.

Ja zeker wil ik het allemaal eens van dichtbij zien, vroeger als een in Beograd geweest, maar toen was ik nog erg jong. Kan me er weinig van herrineren. Verder zit ik ook best druk hier toch met verschillende dingen en wil mijn Servisch nog stukken beter ontwikkelen, dat ik me daar gewoon redelijk tot goed verstaanbaar kan maken en een gesprek kan voeren, wordt nog een hele klus.

Wel inmiddels verslaafd aan Joegomuziek, Crvena Jabuka, Dino Merlin, Tifa Hari Mata Hari, Zana, Zeljko Bebek, Laka, Marija Serifovic en Jelena Tomasevic vooral. Ook Bijelo Dugme wel maar ergens pakt dat mij tot nu toe minder.
    Ik luister ook (weinig) naar joego muziek en dan voornamelijk naar bands zoals: Dugme (uiteraard) en verder: Azra, Van Gogh, EKV en Sunshine. En dan nog wel eens nummers van bands zoals Leb i sol, Straightjackin (ja ja is een band ), Gru etc.
    pi_60564360
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 21:27 schreef Dejannn het volgende:
    Slovenie heb ik totaal níks mee, het schijnt wel een mooi land te zijn, maar ik vind het weinig uitstralen en helemaal 'geeuropieeerd' om maar eens een nieuw woord aan te maken. Kroatie is natuurlijk prachtig, enorme toeristische trekplijst, Pula, Brac e.d. ... maar ook dat trekt mij niet zoveel. Bosnie is veel al moslim, niet dat ik iets tegen moslims heb, ábsoluut niet, ben graag onder Turken e.d, maar Bosnie trekt mij gewoon niet. Servie vind ik het meest interesante land, maar het is ook nog het meest omstreden land dacht ik. Redelijk wat extreme jeugd, veel kaalkoppen, dingen als homoseksualiteit moet is één grote taboe. Veel mensen leven toch nog volgens orthodoxe regels, alja ... in steden als Nís, Novi Sad, Kragujevac Belgrado e.d zal dit stukken minder zijn. Verder ben ik ook benieuwd of je veel verschillen merkt tussen 'gewoon' Servie en Vojvodina wat een autonome provincie is (met Novi Sad als hoofdstad).
    Ik heb gezien dat je bijvoorbeeld met de trein op één dag zeker van Novi Sad naar Belgrado kan..maar hoe veilig is dat allemaal? Ik moet toegeven dat ik op Zwitserland en Amerika na nog nooit buiten de Europese Unie geweest ben.
    quote:
    Ik denk dat Servie dus wel wennen zal zijn als je plekken als Frankrijk/Italie gewend ben. Dan kan je beter naar Kroatie gaan ofzo, maar oke, ik ben er ook nog maar één keer geweest toen ik klein kind was dus de Joego's hier zullen het beter weten.
    Niet dat ik zo gek ben op Frankrijk of Italië of zo.... Laatst nog in Italië geweest, en op de receptionisten na kan je daar eigenlijk in het hotel of daarbuiten met niemand een gesprek beginnen (ik spreek ook wel Frans en wat Duits maar dat mocht niet baten). Hoe zit dat in Joegoslavië? Ik heb zo het idee dat de meeste jonge mensen daar wel wat Engels spreken en dat de ouderen misschien Duits kennen?
    quote:
    Hoe oud ben jij trouwens? 18, 19, 20 ook zo?
    23
    quote:
    Qua gratis online curus raad ik je toch nogmaals www.serbianschool.com aan, echt super in mijn opinie
    Heb ik al eens gedaan maar ik moest iets installeren, zal later nog eens harder proberen.
    pi_60585282
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 23:54 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik heb gezien dat je bijvoorbeeld met de trein op één dag zeker van Novi Sad naar Belgrado kan..maar hoe veilig is dat allemaal? Ik moet toegeven dat ik op Zwitserland en Amerika na nog nooit buiten de Europese Unie geweest ben.
    [..]

Niet dat ik zo gek ben op Frankrijk of Italië of zo.... Laatst nog in Italië geweest, en op de receptionisten na kan je daar eigenlijk in het hotel of daarbuiten met niemand een gesprek beginnen (ik spreek ook wel Frans en wat Duits maar dat mocht niet baten). Hoe zit dat in Joegoslavië? Ik heb zo het idee dat de meeste jonge mensen daar wel wat Engels spreken en dat de ouderen misschien Duits kennen?
    [..]

23
    [..]

Heb ik al eens gedaan maar ik moest iets installeren, zal later nog eens harder proberen.
    Duits spreken ze daar zeker geloof ik. Voor veel een soort van 'tweede taal' had ik zelfs begrepen, somehow pikken ze dat veel sneller op als Engels. Bij de 35/40+ moet je ook echt niet met Engels aankomen (uitzonderingen daar gelaten). Jongeren kunnen het wel iets meer maar ook niet vergelijken met zoals hier in NL/BE(?) waar het voor velen een tweede taal is.

Trein in Srbija, pfffff, zou het niet weten. Misschien DD die het weet?
    pi_60588031
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 21:34 schreef Dejannn het volgende:
    Duits spreken ze daar zeker geloof ik. Voor veel een soort van 'tweede taal' had ik zelfs begrepen, somehow pikken ze dat veel sneller op als Engels. Bij de 35/40+ moet je ook echt niet met Engels aankomen (uitzonderingen daar gelaten). Jongeren kunnen het wel iets meer maar ook niet vergelijken met zoals hier in NL/BE(?) waar het voor velen een tweede taal is.
    Mja, het probleem met zaken zoals Eurosong is dat je de indruk zou krijgen dat die daar allemaal zo angelsaksisch zijn (het valt me op dat heel wat artiesten in Joegoslavië in eigen taal zingen en zongen, terwijl heel wat Vlaamse en Nederlandse groepen bijna uitsluitend in het Engels zingen )

Beetje offtopic maar
    SPOILER
    quote:
    Beter dan met een gehuurde wagen klungelen.
    pi_60683196
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 23:15 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Mja, het probleem met zaken zoals Eurosong is dat je de indruk zou krijgen dat die daar allemaal zo angelsaksisch zijn (het valt me op dat heel wat artiesten in Joegoslavië in eigen taal zingen en zongen, terwijl heel wat Vlaamse en Nederlandse groepen bijna uitsluitend in het Engels zingen )

Beetje offtopic maar
    SPOILER
    [..]

Beter dan met een gehuurde wagen klungelen.
    Klopt, veel in Europa worden echt goed in Engels, Joegoslavie minder. Heb vandaag een Servische krant gekocht, staat bij de datum; Samstag, 9. August 2008 ... zegt wel iets over welke buitenlandse taal ze wél leren en kunnen; Duits.

Heb trouwens naar aanleiding van de oefeningen op serbianschool.com een zinnen-lijstje gemaakt. Misschien ook handig voor jou?

• Kako se zovete? = hoe heet je?
  • Zovem se ... = ik heet ...
  • Jeste li sami? = ben je alleen?
  • Jesam = ik ben
  • Nisam = nee, ik ben niet
  • Ja sam iz Holledezi = ik ben Nederlands
  • Jeste li o¸enjeni = ben je getrouwd? (man)
  • Jeste li udati = ben je getrouwd? (vrouw)
  • Koliko dugo ste u braku = hoelang ben je getrouwd geweest?
  • ¦ta radite = wat doe je voor werk?
  • Radim kao = ik werk als ...
  • ´elite li igrati = wil je dansen?
  • Imas li devojku = heb je een vriendin?
  • Imas li momka = heb je een vriend?
  • Jasam = ja
  • Nesam = nee
  • Smem li .. = mag ik .. ?
  • Smem li vas pozvati na večeru = mag je uitnodigen voor uit eten?
  • Mogu li .. = kan ik .. ?
  • Mo¸emo li malo prosetati = zullen we een eindje gaan wandelen?
  • Mo¸emo = ja is goed
  • Mogu li te telefonirati koji put = kan je ik je eens bellen?
  • Smem li znati tvoj broj telefona = mag ik je nummer?
  • U redu = oke
  • Mo¸da = misschien
  • Ne znam = ik weet het niet
  • Sla¸em se = daar ben ik het mee eens
  • Siguran sam = ik weet het zeker
  • Ja bih = ik zou graag willen ...
  • Ne bih = nee liever niet
  • Hoču = ik wil ..
  • Neču = ik wil niet
  • Apartman = appartement
  • Stan = flat
  • Lokacija = lokatie
  • Kuca = huis
  • Cena = prijs
  • Kako je vreme = wat is het weer?
  • Toplo je = het is warm
  • Hladno je = het is koud
  • Sunce sija = de zon schijnt
  • Pada ki¨a = het regent
  • Vetar duva = het waait
  • Dolazi uluja = er komt een storm aan
  • Promenljivo oblačno = het is half bewolkt
  • Magla je = het is mistig
  • Kako ce vreme biti danas = wat wordt het weer?
  • Bice ruzno vreme = het wordt niet fijn
  • Bice lepo vreme = het zal prima zijn
  • Vreme je na ki¨u = het ziet er regenachtig uit
  • Kolika je tempratura = hoeveel graden wordt het?
  • Vruc = warm
  • Buran = stormerig
  • Mokat = nat
  • Suv = droog
  • pi_60683860
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 21:34 schreef Dejannn het volgende:

De trein van Belgrado naar Novi Sad heb ik wel eens genomen, en dat ging prima!
    pi_60686782
    quote:
    Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Klopt, veel in Europa worden echt goed in Engels, Joegoslavie minder. Heb vandaag een Servische krant gekocht, staat bij de datum; Samstag, 9. August 2008 ... zegt wel iets over welke buitenlandse taal ze wél leren en kunnen; Duits.
    Raar eigenlijk, want zo pro-Duits zijn Serviërs op politiek vlak toch niet? (Nu goed, mijn grootouders spreken ook nog eerder Frans en Duits dan Engels, waarschijnlijk zal het Engels op lange termijn ook de eerste vreemde taal worden in Servië)
    quote:
    Heb trouwens naar aanleiding van de oefeningen op serbianschool.com een zinnen-lijstje gemaakt. Misschien ook handig voor jou?
    Zeer handig, alleen lijken de letters niet altijd te kloppen( met die c en zo?)
      zaterdag 9 augustus 2008 @ 19:06:01 #278
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60688182
    quote:
    Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef Dejannn het volgende:

[..]

• Vruco = warm
  • Mokro = nat
  • Suvo = droog
  • Als je alleen het woord zegt/schrijft komt er in dit geval een o achter bij de bovenstaande woorden.
    pi_60871354
    Dobro jutro, ja govirite malo Hrvatski.

3 Weken Kroatie en een simpele kruidvat taalgids van 3 euro heeft mij heel veel geholpen.

Bok.
    First you visualize the action then you actualize the vision
    Faal.
    pi_60993102
    Ja, en toen ik hier (Republika Srpska) 'Bok' zei (had ik in een film gezien/gelezen ) werd ik erg vreemd aangekeken. Ik gebruik een Joegoslavisch woordenboek uit 1961 (echte klassieker dus inmiddels), werkt nog prima, hierin staat het ' Servo-Kroatisch'. Ik praat nu een beetje steenkolen-servisch, maar elk jaar leer ik weer meer woorden en zinnen.

Morgen vertrekken we trouwens weer heb een heerlijke vakantie gehad, leuk om iedereen weer te zien en het weer was fantastisch.
    Gister nog een begrafenis in het dorp gehad, een jongen van 24 jaar verongelukt. Gebeurt hier echt vaak trouwens zeg, dodelijke verkeersongelukken.
    I found myself alone,
    pi_60993250
    O ja trouwens, over het Duits en Engels spreken; hierzo spreekt bijna niemand Duits en idd Engels al helemaal niet, al krijgen ze dat wel op school.
    De 'oudere' generatie 35+ heeft eerder Russisch op school geleerd dan Duits of Engels begreep ik. Ik ken hier welgeteld 3 mensen waarvan er 1 heel goed Engels spreekt en er 2 matig. (Of ken ik nou de verkeerde mensen? )
    I found myself alone,
      woensdag 20 augustus 2008 @ 21:49:06 #282
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60993386
    Ik ken niemand die bok zegt.. Misschien is het iets Sloveens/Kroatisch.. In Servië heb ik het niemand horen zeggen iig.
    pi_61021802
    quote:
    Op vrijdag 18 mei 2007 10:42 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

verdiep je in de geschiedenis voordat je dom gaat blaten
    Jammer voor jullie. Ode Kosovo
    pi_61045999
    Zijn weer thuis... wat een kutweer zeg!

Dejann; respect! Je bent er helemaal ingedoken.
    Ik ga nu flink oefenen. Zo irritant als je van veel praten houdt en je kan het met bijna niemand...
    I found myself alone,
      vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:20:51 #285
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61046044
    Mn ouders zijn vannacht ook terug gekomen. Weg met de rust in huis
    pi_61060698
    Ik heb vorige week toevallig een gesprek gehad met een Sloveen. Die zei me dat Sloveens en Macedonisch inderdaad toch wel andere talen zijn dan het Servokroatisch, en als voorbeeld haalde hij aan dat het Sloveens naast een enkelvoud en meervoud ook een duale vorm heeft.
    Hij vertelde me ook dat iedereen voor 1991 Servokroatisch moest leren op school in Slovenië, en dat hij het wel goed begreep door zijn legerdienst, maar dat het nu niet meer wordt aangeleerd, en dat de Sloveense jeugd eerder Duits, Engels, Frans,... dan Servokroatisch spreekt.
    Ik vraag me of het in Macedonië ook zo is?
      zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:38:41 #287
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61061781
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 11:26 schreef zuiderbuur het volgende:
    Ik heb vorige week toevallig een gesprek gehad met een Sloveen. Die zei me dat Sloveens en Macedonisch inderdaad toch wel andere talen zijn dan het Servokroatisch, en als voorbeeld haalde hij aan dat het Sloveens naast een enkelvoud en meervoud ook een duale vorm heeft.
    Hij vertelde me ook dat iedereen voor 1991 Servokroatisch moest leren op school in Slovenië, en dat hij het wel goed begreep door zijn legerdienst, maar dat het nu niet meer wordt aangeleerd, en dat de Sloveense jeugd eerder Duits, Engels, Frans,... dan Servokroatisch spreekt.
    Ik vraag me of het in Macedonië ook zo is?
    In Macedonie kunnen ze het wel voor zover ik weet. Ik ken iig geen Macedonier die het niet kan.
    pi_61064440
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 12:38 schreef don-diablo het volgende:

[..]

In Macedonie kunnen ze het wel voor zover ik weet. Ik ken iig geen Macedonier die het niet kan.
    Ik had gedacht dat Sloveens en Servokroatisch een beetje zoals Afrikaans en Nederlands zouden zijn. Moeilijk te verstaan, maar als je allebei rustig praat en goed luistert wel onderling verstaanbaar.
    pi_61149084
    quote:
    Op woensdag 20 augustus 2008 21:39 schreef LeNeHe het volgende:
    Gister nog een begrafenis in het dorp gehad, een jongen van 24 jaar verongelukt. Gebeurt hier echt vaak trouwens zeg, dodelijke verkeersongelukken.
    Hmm minder zeg, ik weet wel dat het vaak 'harde mannen' zijn, althans de meeste vinden dat ze tegen een klap moeten kunnen. Maar erg veel dodelijke verkeerdsongelukken is wel minder

Laatste tijd wat druk gehad met werk, nu weer wat rustigere periode dus ik wil weer Sprski uciti
      dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:11:25 #290
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61149792
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 14:55 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik had gedacht dat Sloveens en Servokroatisch een beetje zoals Afrikaans en Nederlands zouden zijn. Moeilijk te verstaan, maar als je allebei rustig praat en goed luistert wel onderling verstaanbaar.
    Afrikaans is nog wat van te maken. Sloveens kan ik net nix mee om eerlijk te zijn
    pi_61530662
    Aight, dit topic weer even leven inblazen

Momenteel weer bezig met Srpsk, gaat steeds beter maar ben qua oefeningen niet echt verder gekomen aangezien ik nu bezig ben allerlei woordjes erin te stampen. Dat is soms ook best lastig. Echter moet ergste nog komen met al die naamvallen ben ik bang ...

Ook probeer ik toch steeds meer te weten te komen over Joego en Srbija, net een hele docu gezien over Arkan, oke dat was niet echt bepaald een relaxte gozer , toch zien veel Serven hem nog als volksheld. Mja, het werd ook uitgelegd waarom; hij ging naar alle landstreken om de Serven te verdedigen ook al waren ze in minderheid. Daarom werden zijn daden hem vergeven en werd hij gezien als volksheld. Ik kan daar toch nog wat moeilijk inkomen ... ik bedoel, hoe kan je het iemand vergeven dat hij echt té gestoorde dingen met mensen heeft gedaan (mannen de penis afgehakt en in hun mond gestopt, kinderen vermoord, mannen gemarteld, vrouwen bruut verkracht, mensen in rijtjes afgeschoten, en natuurlijk al die zieke massagraven) ... ik bedoel, dat is toch niet niks damn zeg

Maar ok, hoe dan ook, blijft allemaal erg interesante cultuur, landen en de mensen ook

Nog mensen naar Joego geweest, en al terug? Hoe was het?
    pi_61535963
    Wil iemand dit voor mij vertalen, ik kreeg het net van iemand die ik vorige week heb leren kennen.. "Divan si!" en "Jubim te!"
    Werd mij nou net de huid vol gescholden of juist niet .
    -
    pi_61535996
    Er stond trouwens alleen dat, dus echt in context plaatsen lukt ook niet .
    -
    pi_61537363
    Divan is iets als prachtig/mooi dacht ik, de rest weet ik ook niet
    pi_61538268
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:15 schreef Dejannn het volgende:
    Divan is iets als prachtig/mooi dacht ik, de rest weet ik ook niet
    Hmm, nou ja, Ik weet nu waarschijnlijk dat het niet slecht is. Dank je wel .
    Maar ehm, hoe kan je dat nou niet weten? Je hebt al die Servische letters, avatar etc. Maar je bent geen Servier?
    Kan je zelf wel lezen wat je in je sig hebt? .
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 22:46:26 #296
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61538626
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
    Wil iemand dit voor mij vertalen, ik kreeg het net van iemand die ik vorige week heb leren kennen.. "Divan si!" en "Jubim te!"
    Werd mij nou net de huid vol gescholden of juist niet .
    Divan si = je bent tof/leuk
    Ljubim te = ik kus je

pi_61539165
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:46 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Divan si = je bent tof/leuk
    Ljubim te = ik kus je

Serieus???????????
    In dat geval; DAMN!!!! ! (en . )
    Je maakt geen grapje he?
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 23:05:23 #298
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61539257
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 23:02 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Serieus???????????
    In dat geval; DAMN!!!! ! (en . )
    Je maakt geen grapje he?
    Ik maak nu geen grapjes. Dus goed voor mekaar!
    pi_61539400
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 23:05 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Ik maak nu geen grapjes. Dus goed voor mekaar!
    Holy fuck :|
    Thanks dude, je hebt echt mijn dag gemaakt .
    Dit is echt nog beter dan ik had durven denken. .
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 23:14:32 #300
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61539530
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 23:10 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Holy fuck :|
    Thanks dude, je hebt echt mijn dag gemaakt .
    Dit is echt nog beter dan ik had durven denken. .
    Anytime
    pi_61544548
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:36 schreef Dr.Daggla het volgende:
    Kan je zelf wel lezen wat je in je sig hebt? .
    Republika Srbija, da's niet zo moeilijk hoor.

Enne, "this post is not complete without pictures!"

[edit] Wow, mijn eerste LaPo!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')