De trein van Belgrado naar Novi Sad heb ik wel eens genomen, en dat ging prima!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:34 schreef Dejannn het volgende:
Trein in Srbija, pfffff, zou het niet weten. Misschien DD die het weet?
Raar eigenlijk, want zo pro-Duits zijn Serviërs op politiek vlak toch niet? (Nu goed, mijn grootouders spreken ook nog eerder Frans en Duits dan Engels, waarschijnlijk zal het Engels op lange termijn ook de eerste vreemde taal worden in Servië)quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Klopt, veel in Europa worden echt goed in Engels, Joegoslavie minder. Heb vandaag een Servische krant gekocht, staat bij de datum; Samstag, 9. August 2008... zegt wel iets over welke buitenlandse taal ze wél leren en kunnen; Duits.
Zeer handig, alleen lijken de letters niet altijd te kloppen( met die c en zo?)quote:Heb trouwens naar aanleiding van de oefeningen op serbianschool.com een zinnen-lijstje gemaakt. Misschien ook handig voor jou?![]()
Als je alleen het woord zegt/schrijft komt er in dit geval een o achter bij de bovenstaande woorden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef Dejannn het volgende:
[..]Vruco = warm Mokro = nat Suvo = droog
Jammer voor jullie. Ode Kosovoquote:Op vrijdag 18 mei 2007 10:42 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
verdiep je in de geschiedenis voordat je dom gaat blaten
In Macedonie kunnen ze het wel voor zover ik weet. Ik ken iig geen Macedonier die het niet kan.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 11:26 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik heb vorige week toevallig een gesprek gehad met een Sloveen. Die zei me dat Sloveens en Macedonisch inderdaad toch wel andere talen zijn dan het Servokroatisch, en als voorbeeld haalde hij aan dat het Sloveens naast een enkelvoud en meervoud ook een duale vorm heeft.![]()
Hij vertelde me ook dat iedereen voor 1991 Servokroatisch moest leren op school in Slovenië, en dat hij het wel goed begreep door zijn legerdienst, maar dat het nu niet meer wordt aangeleerd, en dat de Sloveense jeugd eerder Duits, Engels, Frans,... dan Servokroatisch spreekt.
Ik vraag me of het in Macedonië ook zo is?
Ik had gedacht dat Sloveens en Servokroatisch een beetje zoals Afrikaans en Nederlands zouden zijn. Moeilijk te verstaan, maar als je allebei rustig praat en goed luistert wel onderling verstaanbaar.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 12:38 schreef don-diablo het volgende:
[..]
In Macedonie kunnen ze het wel voor zover ik weet. Ik ken iig geen Macedonier die het niet kan.
Hmm minder zeg, ik weet wel dat het vaak 'harde mannen' zijn, althans de meeste vinden dat ze tegen een klap moeten kunnen. Maar erg veel dodelijke verkeerdsongelukken is wel minderquote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:39 schreef LeNeHe het volgende:
Gister nog een begrafenis in het dorp gehad, een jongen van 24 jaar verongelukt. Gebeurt hier echt vaak trouwens zeg, dodelijke verkeersongelukken.
Afrikaans is nog wat van te maken. Sloveens kan ik net nix mee om eerlijk te zijnquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:55 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik had gedacht dat Sloveens en Servokroatisch een beetje zoals Afrikaans en Nederlands zouden zijn. Moeilijk te verstaan, maar als je allebei rustig praat en goed luistert wel onderling verstaanbaar.
Hmm, nou ja, Ik weet nu waarschijnlijk dat het niet slecht is. Dank je welquote:Op woensdag 10 september 2008 22:15 schreef Dejannn het volgende:
Divan is iets als prachtig/mooi dacht ik, de rest weet ik ook niet
Divan si = je bent tof/leukquote:Op woensdag 10 september 2008 21:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
Wil iemand dit voor mij vertalen, ik kreeg het net van iemand die ik vorige week heb leren kennen.. "Divan si!" en "Jubim te!"
Werd mij nou net de huid vol gescholden of juist niet.
Serieus???????????quote:Op woensdag 10 september 2008 22:46 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Divan si = je bent tof/leuk
Ljubim te = ik kus je
Ik maak nu geen grapjes.quote:Op woensdag 10 september 2008 23:02 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Serieus???????????
In dat geval; DAMN!!!!! (en
. )
Je maakt geen grapje he?
Holy fuck :|quote:Op woensdag 10 september 2008 23:05 schreef don-diablo het volgende:
[..]
Ik maak nu geen grapjes.Dus goed voor mekaar!
Anytimequote:Op woensdag 10 september 2008 23:10 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Holy fuck :|
Thanks dude, je hebt echt mijn dag gemaakt.
Dit is echt nog beter dan ik had durven denken..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |