abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60683860
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:34 schreef Dejannn het volgende:

Trein in Srbija, pfffff, zou het niet weten. Misschien DD die het weet?
De trein van Belgrado naar Novi Sad heb ik wel eens genomen, en dat ging prima!
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_60686782
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Klopt, veel in Europa worden echt goed in Engels, Joegoslavie minder. Heb vandaag een Servische krant gekocht, staat bij de datum; Samstag, 9. August 2008 ... zegt wel iets over welke buitenlandse taal ze wél leren en kunnen; Duits.
Raar eigenlijk, want zo pro-Duits zijn Serviërs op politiek vlak toch niet? (Nu goed, mijn grootouders spreken ook nog eerder Frans en Duits dan Engels, waarschijnlijk zal het Engels op lange termijn ook de eerste vreemde taal worden in Servië)
quote:
Heb trouwens naar aanleiding van de oefeningen op serbianschool.com een zinnen-lijstje gemaakt. Misschien ook handig voor jou?
Zeer handig, alleen lijken de letters niet altijd te kloppen( met die c en zo?)
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 19:06:01 #278
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_60688182
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef Dejannn het volgende:

[..]

• Vruco = warm
  • Mokro = nat
  • Suvo = droog
  • Als je alleen het woord zegt/schrijft komt er in dit geval een o achter bij de bovenstaande woorden.
    Love will tear us apart (Joy Division)
    pi_60871354
    Dobro jutro, ja govirite malo Hrvatski.

3 Weken Kroatie en een simpele kruidvat taalgids van 3 euro heeft mij heel veel geholpen.

Bok.
    First you visualize the action then you actualize the vision
    Faal.
    pi_60993102
    Ja, en toen ik hier (Republika Srpska) 'Bok' zei (had ik in een film gezien/gelezen ) werd ik erg vreemd aangekeken. Ik gebruik een Joegoslavisch woordenboek uit 1961 (echte klassieker dus inmiddels), werkt nog prima, hierin staat het ' Servo-Kroatisch'. Ik praat nu een beetje steenkolen-servisch, maar elk jaar leer ik weer meer woorden en zinnen.

Morgen vertrekken we trouwens weer heb een heerlijke vakantie gehad, leuk om iedereen weer te zien en het weer was fantastisch.
    Gister nog een begrafenis in het dorp gehad, een jongen van 24 jaar verongelukt. Gebeurt hier echt vaak trouwens zeg, dodelijke verkeersongelukken.
    I found myself alone,
    Alone above the raging sea
    That stole the only boy I loved
    And drowned him deep inside of me
    pi_60993250
    O ja trouwens, over het Duits en Engels spreken; hierzo spreekt bijna niemand Duits en idd Engels al helemaal niet, al krijgen ze dat wel op school.
    De 'oudere' generatie 35+ heeft eerder Russisch op school geleerd dan Duits of Engels begreep ik. Ik ken hier welgeteld 3 mensen waarvan er 1 heel goed Engels spreekt en er 2 matig. (Of ken ik nou de verkeerde mensen? )
    I found myself alone,
      woensdag 20 augustus 2008 @ 21:49:06 #282
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_60993386
    Ik ken niemand die bok zegt.. Misschien is het iets Sloveens/Kroatisch.. In Servië heb ik het niemand horen zeggen iig.
    pi_61021802
    quote:
    Op vrijdag 18 mei 2007 10:42 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

verdiep je in de geschiedenis voordat je dom gaat blaten
    Jammer voor jullie. Ode Kosovo
    pi_61045999
    Zijn weer thuis... wat een kutweer zeg!

Dejann; respect! Je bent er helemaal ingedoken.
    Ik ga nu flink oefenen. Zo irritant als je van veel praten houdt en je kan het met bijna niemand...
    I found myself alone,
      vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:20:51 #285
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61046044
    Mn ouders zijn vannacht ook terug gekomen. Weg met de rust in huis
    pi_61060698
    Ik heb vorige week toevallig een gesprek gehad met een Sloveen. Die zei me dat Sloveens en Macedonisch inderdaad toch wel andere talen zijn dan het Servokroatisch, en als voorbeeld haalde hij aan dat het Sloveens naast een enkelvoud en meervoud ook een duale vorm heeft.
    Hij vertelde me ook dat iedereen voor 1991 Servokroatisch moest leren op school in Slovenië, en dat hij het wel goed begreep door zijn legerdienst, maar dat het nu niet meer wordt aangeleerd, en dat de Sloveense jeugd eerder Duits, Engels, Frans,... dan Servokroatisch spreekt.
    Ik vraag me of het in Macedonië ook zo is?
      zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:38:41 #287
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61061781
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 11:26 schreef zuiderbuur het volgende:
    Ik heb vorige week toevallig een gesprek gehad met een Sloveen. Die zei me dat Sloveens en Macedonisch inderdaad toch wel andere talen zijn dan het Servokroatisch, en als voorbeeld haalde hij aan dat het Sloveens naast een enkelvoud en meervoud ook een duale vorm heeft.
    Hij vertelde me ook dat iedereen voor 1991 Servokroatisch moest leren op school in Slovenië, en dat hij het wel goed begreep door zijn legerdienst, maar dat het nu niet meer wordt aangeleerd, en dat de Sloveense jeugd eerder Duits, Engels, Frans,... dan Servokroatisch spreekt.
    Ik vraag me of het in Macedonië ook zo is?
    In Macedonie kunnen ze het wel voor zover ik weet. Ik ken iig geen Macedonier die het niet kan.
    pi_61064440
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 12:38 schreef don-diablo het volgende:

[..]

In Macedonie kunnen ze het wel voor zover ik weet. Ik ken iig geen Macedonier die het niet kan.
    Ik had gedacht dat Sloveens en Servokroatisch een beetje zoals Afrikaans en Nederlands zouden zijn. Moeilijk te verstaan, maar als je allebei rustig praat en goed luistert wel onderling verstaanbaar.
    pi_61149084
    quote:
    Op woensdag 20 augustus 2008 21:39 schreef LeNeHe het volgende:
    Gister nog een begrafenis in het dorp gehad, een jongen van 24 jaar verongelukt. Gebeurt hier echt vaak trouwens zeg, dodelijke verkeersongelukken.
    Hmm minder zeg, ik weet wel dat het vaak 'harde mannen' zijn, althans de meeste vinden dat ze tegen een klap moeten kunnen. Maar erg veel dodelijke verkeerdsongelukken is wel minder

Laatste tijd wat druk gehad met werk, nu weer wat rustigere periode dus ik wil weer Sprski uciti
      dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:11:25 #290
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61149792
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 14:55 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik had gedacht dat Sloveens en Servokroatisch een beetje zoals Afrikaans en Nederlands zouden zijn. Moeilijk te verstaan, maar als je allebei rustig praat en goed luistert wel onderling verstaanbaar.
    Afrikaans is nog wat van te maken. Sloveens kan ik net nix mee om eerlijk te zijn
    pi_61530662
    Aight, dit topic weer even leven inblazen

Momenteel weer bezig met Srpsk, gaat steeds beter maar ben qua oefeningen niet echt verder gekomen aangezien ik nu bezig ben allerlei woordjes erin te stampen. Dat is soms ook best lastig. Echter moet ergste nog komen met al die naamvallen ben ik bang ...

Ook probeer ik toch steeds meer te weten te komen over Joego en Srbija, net een hele docu gezien over Arkan, oke dat was niet echt bepaald een relaxte gozer , toch zien veel Serven hem nog als volksheld. Mja, het werd ook uitgelegd waarom; hij ging naar alle landstreken om de Serven te verdedigen ook al waren ze in minderheid. Daarom werden zijn daden hem vergeven en werd hij gezien als volksheld. Ik kan daar toch nog wat moeilijk inkomen ... ik bedoel, hoe kan je het iemand vergeven dat hij echt té gestoorde dingen met mensen heeft gedaan (mannen de penis afgehakt en in hun mond gestopt, kinderen vermoord, mannen gemarteld, vrouwen bruut verkracht, mensen in rijtjes afgeschoten, en natuurlijk al die zieke massagraven) ... ik bedoel, dat is toch niet niks damn zeg

Maar ok, hoe dan ook, blijft allemaal erg interesante cultuur, landen en de mensen ook

Nog mensen naar Joego geweest, en al terug? Hoe was het?
    pi_61535963
    Wil iemand dit voor mij vertalen, ik kreeg het net van iemand die ik vorige week heb leren kennen.. "Divan si!" en "Jubim te!"
    Werd mij nou net de huid vol gescholden of juist niet .
    -
    pi_61535996
    Er stond trouwens alleen dat, dus echt in context plaatsen lukt ook niet .
    -
    pi_61537363
    Divan is iets als prachtig/mooi dacht ik, de rest weet ik ook niet
    pi_61538268
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:15 schreef Dejannn het volgende:
    Divan is iets als prachtig/mooi dacht ik, de rest weet ik ook niet
    Hmm, nou ja, Ik weet nu waarschijnlijk dat het niet slecht is. Dank je wel .
    Maar ehm, hoe kan je dat nou niet weten? Je hebt al die Servische letters, avatar etc. Maar je bent geen Servier?
    Kan je zelf wel lezen wat je in je sig hebt? .
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 22:46:26 #296
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61538626
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 21:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
    Wil iemand dit voor mij vertalen, ik kreeg het net van iemand die ik vorige week heb leren kennen.. "Divan si!" en "Jubim te!"
    Werd mij nou net de huid vol gescholden of juist niet .
    Divan si = je bent tof/leuk
    Ljubim te = ik kus je

pi_61539165
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 22:46 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Divan si = je bent tof/leuk
    Ljubim te = ik kus je

Serieus???????????
    In dat geval; DAMN!!!! ! (en . )
    Je maakt geen grapje he?
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 23:05:23 #298
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61539257
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 23:02 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Serieus???????????
    In dat geval; DAMN!!!! ! (en . )
    Je maakt geen grapje he?
    Ik maak nu geen grapjes. Dus goed voor mekaar!
    pi_61539400
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 23:05 schreef don-diablo het volgende:

[..]

Ik maak nu geen grapjes. Dus goed voor mekaar!
    Holy fuck :|
    Thanks dude, je hebt echt mijn dag gemaakt .
    Dit is echt nog beter dan ik had durven denken. .
    -
      woensdag 10 september 2008 @ 23:14:32 #300
    166650 don-diablo
    Hillcroft Spirit
    pi_61539530
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 23:10 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Holy fuck :|
    Thanks dude, je hebt echt mijn dag gemaakt .
    Dit is echt nog beter dan ik had durven denken. .
    Anytime
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')