quote:Het christendom heeft zich in verschillende richtingen ontwikkeld. In alfabetische volgorde is hieronder een overzicht vermeld (zie ook Lijst van religies en de Lijst van christelijke denominaties in Nederland)
Rooms-Katholieke Kerk
Oosters-katholieke kerken (geünieerd met Rome)
Armeens-Katholieke Kerk
Chaldeeuws-katholieke Kerk
Syrisch-katholieke Kerk
Maronitische Kerk
Grieks-melkitisch-katholieke Kerk
Koptisch-Katholieke Kerk
Oud-Katholieke Kerk
Oosters-Orthodoxe Kerken - grotere kerken
De vier "oude" patriarchaten:
Oecumenisch patriarchaat van Constantinopel
Patriarchaat van Alexandrië
Patriarchaat van Antiochië
Patriarchaat van Jeruzalem
De vijf "nieuwe" patriarchaten:
Russisch-orthodoxe Kerk
Roemeens-orthodoxe Kerk
Servisch-orthodoxe Kerk
Bulgaars-orthodoxe Kerk
Georgisch-orthodoxe Kerk
De andere autocephale kerken:
Grieks-orthodoxe Kerk
Cypriotisch-orthodoxe Kerk
Pools-orthodoxe Kerk
Albanees-orthodoxe Kerk
Orthodoxe Kerk in de Tsjechische Landen en Slowakije
Oriëntaalsorthodoxe Kerken
Assyrische Kerk van het oosten
Armeens Apostolische Kerk
Koptisch-orthodoxe Kerk
Syrisch-orthodoxe Kerk
Anabaptisme (Mennonisme, Wederdopers)
Anglicanisme en Episcopalisme
Baptisme
Calvinisme
Gereformeerd en Hervormd (in Nederland)
Congregationalisme
Evangelisch
Lutheranisme
Presbyterianisme
Apostolische Kerken
Katholiek Apostolische Kerk
Hersteld Apostolische Zendingkerk
Nieuw-Apostolische Kerk
Apostolisch Genootschap
Vereniging van Apostolische Gemeenten
Zevendags Adventisme
Methodisme
Pinkstergemeente of Pentecostalisme
Ware Jezuskerk
Losstaande kerkgenootschappen
De Christengemeenschap
Hernhutters
Leger des Heils
Quakers
Vergadering der gelovigen of Darbisten
Keltische christendom
Overige groeperingen
Christenwetenschap
Jehovah's getuigen
Mormonen
Stevenisten
Verenigingskerk (Moon)
Vrij-katholieke Kerk (theosofie)
Jezus-moslims
Ja, en wat is't probleem.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:21 schreef du_ke het volgende:
Tja ik zou deze groepen niet zomaar op 1 hoop willen gooien met
[afbeelding]
de meeste van de stromingen hierin
Je kunt prima uitspaken doen die van toepassing zijn op zowel chimps als mensen. Dat het sociale dieren zijn die gereedschappen gebruiken bijv.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:32 schreef du_ke het volgende:
Je kan uitspraken over chimpansees niet zomaar op Oerang Oetangs en mensen toepassen lijkt me..
en het is ook heel verlicht om een hele groep niet verlicht te noemen!quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:20 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Op dit moment is de effectieve bijdrage zeer miniem, het is eerder een terugval in de tijd. Misschien dat het na een paar eeuwen wat kan worden als de verlichting ook daar is doorgedrongen.
De overgrote meerderheid is niet verlicht, dat kan je toch wel stellen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:31 schreef hallo1979 het volgende:
[..]
en het is ook heel verlicht om een hele groep niet verlicht te noemen!![]()
De meerderheidquote:Op maandag 30 oktober 2006 18:13 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid is niet verlicht, dat kan je toch wel stellen.
als je een groot deel van de nederlandse bevolking uitkiest en die laat samenleven, komen we er vanzelf achter dat er een hoop niet verlicht zijn en er een hoop zijn die het licht nog niet gezien hebben.quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:13 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid is niet verlicht, dat kan je toch wel stellen.
Ik mag toch hopen dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking de scheiding van kerk en staat erkent, en in ieder geval de spreekwoordelijke lange tenen over religieuze zaken ver achter zich heeft gelaten (en nou geen stoplappen als de Veluwe en de verzuiling uit de kast halen aub).quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:20 schreef Jerruh het volgende:
[..]
als je een groot deel van de nederlandse bevolking uitkiest en die laat samenleven, komen we er vanzelf achter dat er een hoop niet verlicht zijn en er een hoop zijn die het licht nog niet gezien hebben.
Alsof je die dingen niet kon importeren ipv meteen immigranten ervoor hierheen te halenquote:Op maandag 30 oktober 2006 04:49 schreef Viajero het volgende:
De goede punten van Islamitische cultuur in Nederland:
- Hasj
- Mintthee
- Turks brood
- Iraakse kruidenier op de hoek (toen ik nog in Rotterdam woonde)
- Arabische muziek
- Waterpijpen
- Baklava
Weegt voor mij echter niet op tegen de minpunten. Toch maar nee gestemd.
Et sans explications alors ? Oh,lalaquote:
In welk gat woon jij?quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:09 schreef gelly het volgende:
Ik wacht nog even op de definitie van "islamitische cultuur". Bestaat er ook een christelijke cultuur ?
Uhm, ook voor het christendom was stelen en moorden niet normaal.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:11 schreef stukovich het volgende:
De meeste normen en waarden die in Nederland als heel normaal worden gezien komen zo uit het Christelijke geloof, dus een deel van onze maatschappij is gevormd volgend een geloof...
Denk aan: Gij zult niet liegen, stelen etc...
astu,quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:09 schreef gelly het volgende:
Ik wacht nog even op de definitie van "islamitische cultuur". Bestaat er ook een christelijke cultuur ?
Nee, want de omtrekkende beweging richting christelijke cultuur is niet relevant.quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:14 schreef gelly het volgende:
Je kunt ook gewoon antwoord geven. Ik heb wel even geduld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |