Elke partij in Amsterdam heeft de afgelopen vijf jaar gesjoemeld, en niet te zuinig ook.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 09:01 schreef Jurgen21 het volgende:
Alle vooroordelen over de regenteske zakkenvullers bij de PvdA worden weer eens bevestigd![]()
[..]
Nee, natuurlijk niet ze zouden de burger hun geld eens terug geven....quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:09 schreef Wokkel het volgende:
Het is nu officieel bevestigd:
[afbeelding]
Ontslaan en geld terugvorderen is zeker nog niet genoemd?
volkskrantquote:Gevaren belangenverstrengeling onvoldoende bekend
AMSTERDAM - Lokale politici hebben onvoldoende weet van de gevaren die op de loer liggen als zij zich inlaten met maatschappelijke organisaties. Doordat gemeenteraadsleden of leden van het college van burgemeester en wethouders hun baan mogen combineren met een functie bij dergelijke instellingen, is de schijn van belangenverstrengeling snel gewekt. Helemaal als een organisatie ook nog eens subsidie ontvangt van de betrokken politicus.
Dat concludeert Bureau Integriteit van de gemeente Amsterdam na een onderzoek naar welzijnssubsidies in stadsdeel Amsterdam-Zuidoost. Het bureau kreeg die opdracht naar aanleiding van berichten over belangenverstrengeling. Burgemeester Job Cohen overhandigde het rapport donderdag aan stadsdeelvoorzitter Elvira Sweet.
Uit het onderzoek blijkt dat de situatie in het stadsdeel in principe niet afwijkt van die elders in het land. Dat komt doordat de Nederlandse wetten en gedragscodes nauwelijks handreikingen geven ten aanzien van verwevenheid van lokale politiek en maatschappelijke organisaties, stelt het bureau. De gevaren van belangenverstrengeling worden onderschat. ()
Vertel....quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
Elke partij in Amsterdam heeft de afgelopen vijf jaar gesjoemeld, en niet te zuinig ook.
Een partij als de PvdA had vrij spel, de stadsdeelbestuurders waren vaak mensen met weinig relevante bestuurservaring, vaak van allochtone afkomst, daarom meer vatbaar voor clientelisme en corruptie.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
Elke partij in Amsterdam heeft de afgelopen vijf jaar gesjoemeld, en niet te zuinig ook.
Hij is terugquote:Op vrijdag 29 juni 2007 03:58 schreef StefanP het volgende:
Nog een reden dat de overheid zo klein mogelijk dient te zijn: om zakkenvullende, lanterfantende graaiers te dwingen een baan in het echte bedrijfsleven te vinden, waar ze veel meer moeite hebben met het jatten van alles wat los en vast zit en waar men elkaar niet lekker indekt.
Aai over de bol en niet meer doen hè.quote:PvdA zal optreden in Zuidoost
AMSTERDAM - PvdA-partijvoorzitter Ruud Koole vindt het 'vollledig onacceptabel' dat PvdA-raadsleden in Amsterdam- Zuidoost zich schuldig hebben gemaakt aan belangenverstrengeling, waarbij ze ook persoonlijk voordeel hebben genoten.
''Dit kan absoluut niet,'' aldus Koole. Het partijbestuur gaat zich beraden op 'nadere stappen' tegen de politici. Die stappen kunnen uiteenlopen van een berisping tot het terugroepen van een gekozen vertegenwoordiger, tot in het uiterste geval royement.
Het rapport van de Amsterdamse Rekenkamer dient daarbij als uitgangspunt. Wel krijgen de betrokkenen nog een kans hun verhaal toe te lichten.
PvdA-bestuurders in Amsterdam hielden zich op de vlakte over de kwestie en vinden het een zaak voor de deelraad in Zuidoost.
Bron.
Toevallig heb ik betreffende dit onderwerp een paper geschreven, Koole is wel degelijk een integere man en dit zeg ik terwijl ik niks met de PvdA heb. Ik hoop dus dat Koole een voorbeeld gaat stellen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:21 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Aai over de bol en niet meer doen hè.
Ja alle linkse partijen sjoemelen in Amsterdam.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 29 juni 2007 17:06 schreef lionsguy18 het volgende:
PvdA is toch die moslimpartij?
Het sjoemelen zit ze in de genen.
Niet elk geval is hetzelfde. Ik denk dat het vrij vaak voorkomt dat raadsleden op de een of andere wijze ook actief zijn in maatschappelijke organisaties. Daar is wat mij betreft niet zoveel mis mee, ook niet als deze organisaties subsidie krijgen van de gemeente. Zoals die SP'er in Zuidoost die lid is van een raad van toezicht van een sporthal die subsidie krijgt van de deelraad. Dat hoeft niet aan een schandpaal te worden genageld. Zolang er maar transparantie over is.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 16:49 schreef VAK het volgende:
Het is wel... bijzonder dat Amsterdam Z-O er wordt uitgepikt. De Volkskrant meldt zelf twee keer (hier en hier) dat dit in elke gemeente voor komt. Waarom dan zo'n heisa speciaal om Z-O?
Van volksvertegenwoordigers word ook juist verwacht dat men zich bezig houdt met de gemeenschap. Dit zijn ook zaken waar iedereen vanaf weet. Waarschijnlijk is men daar zelfs op geselecteerd. Op de pagina van de Z-O gemeenteraad staat zelfs ook nog duidelijk vermeld wie actief is in welke organisaties. Verraderlijk dat de PvdA nu doet alsof ze van niks wisten en ze zo afvalt.
Hoor en wederhoor. Lijkt me niet anders dan fair.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:41 schreef fokthesystem het volgende:
En de raadsleden mogen hun 'verhaal' toelichten....
Als ik zo de geluiden uit de Amsterdamse PvdA hoor dan zal men van daaruit toch wel zeker gaan aandringen op maatregelen denk ik. Asscher zit absoluut niet te wachten op dit soort bijklussende wijkbestuurders.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:40 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
maar ik reken erop dat in tegenstelling tot de VVD en Mokum Mobiel het landelijk bestuur van de PvdA wel daadkrachtig ingrijpt en paal en perk stelt aan dit gedrag.
Bij Gonny van Oudenallen lag het anders, dacht ik.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:40 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Natuurlijk fraudeerden VVD'er Frits Huffnagel en Mokum Mobieler Gonny van Oudenallen voor veel meer geld en keerden die later gewoon weer terug als wethouder in Den Haag en Tweede Kamerlid, maar ik reken erop dat in tegenstelling tot de VVD en Mokum Mobiel het landelijk bestuur van de PvdA wel daadkrachtig ingrijpt en paal en perk stelt aan dit gedrag.
Dat ben ik met je eens, alleen is dit toch wel klip en klaar m.i. anders was er wel een van de 'verdachten' die vertelde dat het niet zou kloppen. Maar helaas voor hen is naam en toenaam en welke baantjes alwaar al dik bekend.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:49 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Hoor en wederhoor. Lijkt me niet anders dan fair.
De gevallen zijn niet hetzelfde. Het lijkt me alleen daarom al terecht dat er niet meteen in de media gebruld wordt dat ze allemaal geroyeerd moeten worden o.i.d. Daarbij gaat het om personen en is zorgvuldigheid geboden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 23:26 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, alleen is dit toch wel klip en klaar m.i. anders was er wel een van de 'verdachten' die vertelde dat het niet zou kloppen. Maar helaas voor hen is naam en toenaam en welke baantjes alwaar al dik bekend.
Ook vertelt de PvdA wederom (weer een intern onderzoek... waar is de pvda overkoepelende overheid...?) niet wat de sancties kunnen zijn.
Het zal dus wel weer overwaaien....
quote:De heer Doest heeft persoonlijk voordeel gehad. De heer Doest verzorgt vanuit zijn eigen bedrijf de administratie voor de Bolletrie. Hij ontvangt daarvoor jaarlijks een bedrag van ca. ¤ 3.500. Door het niet stopzetten van de subsidie aan de Stichting de Bolletrie, komt de betaling die de heer Doest ontvangt voor het voeren van de financiële administratie niet in gevaar.
quote:Twee instellingen waar mevrouw Eckardt een betrokkenheid bij heeft (Clienteninformatiepunt en Anand Joti) hebben feitelijk voordeel verkregen van door de stadsdeelraad aangenomen moties over subsidies. Mevrouw Eckhardt-Angna heeft persoonlijk voordeel gehad. Vanuit door het stadsdeel verstrekte subsidies heeft mevrouw Eckhardt-Angna kosteloos twee cursussen gevolgd. Het gaat om de volgende cursussen: DVN + Cursus Hart- en Vaatziekten en Begeleiderstraining bij Centrum voor Beter Bewegen (CvBB).
Bron: http://rekenkamer.amsterd(...)bsidies_zuidoost.pdfquote:De organisatie waar de heer Lalji bij betrokken is – HCC Vikaash – heeft voordeel gehad van de besluitvorming in de raad. Een motie om de subsidie aan Vikaash stop te zetten is door de raad verworpen. De heer Lalji heeft actief geparticipeerd in de discussie en tevens deelgenomen aan de stemming over de motie.
Subsidie aan jezelf aanvragen en toekennen?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:35 schreef SCH het volgende:
Ben ik met je eens vulcano maar soms zijn de grenzen wel wat vaag en onduidelijk en in sommige gevallen is het wel erg spijkers op laag water zoeken. Het zou eigenlijk betekenen dat politieke bestuurders nauwelijks nog andere functies kunnen hebben, terwijl dat meestal juist wel zo is.
Voor de vorm kunnen ze misschien beter niet meestemmen soms.
Sjoemelen zou betekenen dat het allemaal heel bewust gegaan is terwijl ik hier eerder de indruk heb dat het voor 75 procent of meer vooral onhandigheid is.
Oh, dan heb ik het niet goed gelezen. Quote dat even anders: dat het op hun eigen rekening kwam?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:23 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Subsidie aan jezelf aanvragen en toekennen?![]()
![]()
Ze zullen niet zo dom zijn om de subsidies direct op hun eigen rekening over te laten schrijven.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik het niet goed gelezen. Quote dat even anders: dat het op hun eigen rekening kwam?
Oh kijk, het ligt toch anders dan je suggereert. Maar beweer je nu dat ze zich persoonlijk verrijkt hebben? Heb je daar bronnen van?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:33 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ze zullen niet zo dom zijn om de subsidies direct op hun eigen rekening over te laten schrijven.
Indirect zal het daar wel op neer komen ja, zij krijgen loon en/of vergoedingen van nevenfuncties die ze zelf mogelijk hebben gemaakt en waar alleen zij toezicht op hadden.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh kijk, het ligt toch anders dan je suggereert. Maar beweer je nu dat ze zich persoonlijk verrijkt hebben? Heb je daar bronnen van?
Ik begrijp dat er sprake is van belangenverstrengeling.
Als een politicus subsidie toekent aan een organisatie waar het zelf deel van uitmaakt, dan is dat belangenverstrengeling. En elke politicus weet echt wel in welke stichting/organisatie zij nog meer actief zijn. Ik moet bij mijn werkgever ook elk jaar opgeven welke functies ik naast mijn werk heb en ik zit niet in de politiek. En tevens dien ik er dus ook zorg voor te dragen dat er geen belangenverstrengeling optreedt.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh kijk, het ligt toch anders dan je suggereert. Maar beweer je nu dat ze zich persoonlijk verrijkt hebben? Heb je daar bronnen van?
Ik begrijp dat er sprake is van belangenverstrengeling.
De Rekenkamer noemt 4 personen die ze van 'persoonlijk voordeel' beschuldigen. Bij Eckhardt-Angna en Lalji vind ik het volstrekt niet duidelijk dat men persoonlijk voordeel heeft gehad. Misschien is dat volgens een bepaalde definitie wel het geval, maar het geeft volstrekt de verkeerde indruk. Zo komt men wel als fraudeurs in de media terwijl het rapport een veel genuanceerder beeld schetst. Ik denk bijv. niet dat de meeste mensen iemand die een begeleiderstraining volgt een fraudeur zouden noemen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:40 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Niet elk geval is hetzelfde. Ik denk dat het vrij vaak voorkomt dat raadsleden op de een of andere wijze ook actief zijn in maatschappelijke organisaties. Daar is wat mij betreft niet zoveel mis mee, ook niet als deze organisaties subsidie krijgen van de gemeente. Zoals die SP'er in Zuidoost die lid is van een raad van toezicht van een sporthal die subsidie krijgt van de deelraad. Dat hoeft niet aan een schandpaal te worden genageld. Zolang er maar transparantie over is.
Het wordt anders als betrokkenen zichzelf financieel bevoordelen. Zoals het meest extreme geval in deze zaak: Andre Bhola die als deelraadslid een motie indient om subsidie te geven aan de organisatie Anand Joti, waarvan hijzelf voorzitter is. En met dat subsidiegeld schakelt hij vanuit zijn voorzitterschap vervolgens zichzelf in als cursusleider en schrijver van toneelstukken en laat hij familieleden profiteren door ze gratis aan de cursussen deel te nemen en ze in te huren als acteur. Zeer fout en wat mij betreft wordt deze meneer Bhola strafrechtelijk vervolgd en verliest hij zijn stemrecht.
Natuurlijk fraudeerden VVD'er Frits Huffnagel en Mokum Mobieler Gonny van Oudenallen voor veel meer geld en keerden die later gewoon weer terug als wethouder in Den Haag en Tweede Kamerlid, maar ik reken erop dat in tegenstelling tot de VVD en Mokum Mobiel het landelijk bestuur van de PvdA wel daadkrachtig ingrijpt en paal en perk stelt aan dit gedrag.
Zouden Amsterdamse kiezers ooit wakker worden, en kiezen voor eenquote:Commentaren
woensdag 4 juli 2007
Corruptie Bijlmer komt door almacht PvdA
Politieke belangenverstrengeling in de Bijlmer is meer dan alleen een
uitwas van Surinaams en Afrikaans cliëntelisme
Syp Wynia
Vorige week kwam de Amsterdamse Rekenkamer tot de slotsom dat
deelraadsleden in het stadsdeel Zuid-Oost zich schuldig hadden gemaakt
aan belangenverstrengeling en het dienen van het eigenbelang. Het
subsidiestelsel in Zuid-Oost was bovendien een puinhoop, iedere
etnische groep had zijn eigen geldstromen.
De meest betrokken raadsleden, PvdA'ers, stapten echter niet op. Die
kregen zelfs een door de PvdA betaald tegenonderzoek aangeboden, dat
hun onschuld zou moeten aantonen. Pas toen het de landelijke PvdA-top,
beducht voor schade elders, al te dol werd, werden de drie alsnog uit
de fractie gezet.
Uitwas
Het is aantrekkelijk om de gebeurtenissen in Zuid-Oost, de Bijlmer
dus, als een uitwas van Surinaams en Afrikaans cliëntelisme te zien.
Dat is het weliswaar ook, maar niet alleen dat.
Het dienen van bevriende belangengroepen door volksvertegenwoordigers
is een gangbaar Nederlands fenomeen, een spel dat door autochtone
volksvertegenwoordigers echter wat geraffineerder en minder opzichtig
wordt gespeeld dan door de betrapte raadsleden.
Minstens zo belangrijk is, dat Amsterdam een eenpartijstaat is. De
PvdA is al bijna een eeuw aan de macht, in de stedelijke gemeenteraad
heeft de PvdA de helft van de gemeenteraadsleden en in Zuid-Oost zelfs
de meerderheid.
Andere partijen hebben niets in de melk te brokkelen, of hebben zich
maar te voegen naar de almachtige PvdA. Ambtenaren,
woningbouwverenigingen, welzijnsclubs, het onderwijs - allemaal zijn
ze nauw verbonden met het PvdA-weefsel.
Achterkamertjes
Zo'n situatie leidt onafwendbaar tot institutionele corruptie.
Beslissingen worden niet meer genomen in de raad of de deelraad, maar
in de achterkamertjes van de PvdA. Ook gisteravond werd het uit de
fractie zetten van de PvdA'ers in dergelijke achterkamertjes
geregeld.
Een eenpartijstaat-situatie als in Amsterdam is inmiddels uniek in
Nederland. Wil de democratie een zelfreinigend vermogen kennen, dan
moet er wel democratie zijn. Maar in Amsterdam helpen de kiezers, de
laatste decennia vooral ook de allochtone kiezers, de PvdA weer aan de
vanzelfsprekend geworden macht. En die partij, bestuurders van die
partij, kunnen vervolgens weer hun goddelijke gang gaan.
Gelet de Amsterdamse bevolkingssamenstelling lijkt me dat een schier vaststaande onwaarschijnlijkheid.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:25 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Zouden Amsterdamse kiezers ooit wakker worden, en kiezen voor een
meerpartijen-democratie, zoals de burgers van Rotterdam dat een jaar
of vijf geleden hebben gedaan?
Wij van WC-eend adviseren......WC-eend!quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:17 schreef qonmann het volgende:
Opmerkelijk was dat de PVDA de integriteit van de Rekenkamer ter discussie stelde.
Ze wilden een contra-experise, uitgevoerd door een "gerenommeerd" buro.
Aangezien de PVDA de absolute meerderheid heeft konden ze dat doen.
Maar veel dieper kun je als politieke partij niet zakken.
Je hebt echt totaal geen idee hoe dit soort onderzoeken werken, hè?quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:17 schreef qonmann het volgende:
Opmerkelijk was dat de PVDA de integriteit van de Rekenkamer ter discussie stelde.
Ze wilden een contra-experise, uitgevoerd door een "gerenommeerd" buro.
Aangezien de PVDA de absolute meerderheid heeft konden ze dat doen.
Maar veel dieper kun je als politieke partij niet zakken.
Wat een figuur. Hij beledigt zo niet alleen iemand persoonlijk, maar beledigt ook nog z'n ouders. Je zou denken dat hij 't over een hond heeft.quote:Daar sluit fractievoorzitter Mart van de Wiel van Leefbaar Zuidoost zich bij aan, maar hij toont ook begrip. ‘Als je het zo in je opvoeding hebt meegekregen, denk je misschien dat het zo hoort.’
Als je de integriteit van de rekenkamer ter discussie stelt dan houdt het op.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:03 schreef VAK het volgende:
[..]
Je hebt echt totaal geen idee hoe dit soort onderzoeken werken, hè?![]()
Waarom?quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:16 schreef qonmann het volgende:
[..]
Als je de integriteit van de rekenkamer ter discussie stelt dan houdt het op.
Vind je nog steeds dat aan de Rekenkamer niet getwijfeld mag worden?quote:Commotie over onderzoeksrapport, Rekenkamer van Middelburg schaadt reputatie oud-burgemeester
[...]
De wijze waarop de rekenkamer gehandeld heeft, is op zijn minst onzorgvuldig te noemen. Meerdere malen wordt Spahr van der Hoek bij naam genoemd, echter zonder dat het iets wezenlijks aan het rapport toevoegt. Juist een rekenkamer zou zich hier terughoudend in moeten opstellen.[...]
Door het rapport toch te behandelen heeft de raad hier een kans laten liggen om ook het functioneren van de rekenkamer eens kritisch tegen het licht te houden.
Maarten Hoogstad, adviseur De Lokale Rekenkamer
Het gaat niet om de conclusies die de Rekenkamer trekt.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:38 schreef VAK het volgende:
[..]
Waarom?
Ten eerste: Quis custodiet ipsos custodes? Hoe valt de betrouwbaarheid vast te stellen als het niet wordt gecontroleerd door iemand anders? Ik ben zelf bekender met wetenschap, maar niemand's uitspraken zijn heilig.
Verder is en blijft het gewoon een onderzoek. Elk onderzoek bevat ´onzorgvuldigheden´; maakt niet uit door wie het wordt uitgevoerd. Elk onderzoek wordt beïnvloed door de insteek van het onderzoek; in dit geval werd gezocht naar misstanden. Elk onderzoek met sterke resultaten moet onafhankelijk geverifieerd worden. Hoezeer dit het resultaat beïnvloedt verschilt per onderzoek natuurlijk. Een tweede onderzoek met een andere insteek en andere onzorgvuldigheden kan tot heel andere resultaten leiden.
De onderzoekers van de Rekenkamer zijn ook maar mensen. Ze bovenmenselijke eigenschappen toedichten en boven alle twijfel plaatsen lijkt me onzinnig.
Tenslotte, als je denkt dat de rekenkamer nog nooit fouten heeft gemaakt:
[..]
Vind je nog steeds dat aan de Rekenkamer niet getwijfeld mag worden?
Ik kan het met je eens zijn dat een hard ordeel over de beweegredenen van de Rekenkamer ook een goede onderbouwing moet hebben. Toch betekent dat niet dat je de Rekenkamer niet in twijfel mag trekken. Een nieuw onderzoek uitvoeren lijkt mij niet vreemd als er bijzondere resultaten uit komen, zelfs als men zelf heeft aangezet tot het onderzoek.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:56 schreef qonmann het volgende:
[..]
Het gaat niet om de conclusies die de Rekenkamer trekt.
Het gaat ook niet om de werkwijze die de Rekenkamer heeft gevolgd.
Daarover kan je discusseren.
En dat gebeurde ook voordat de eigenlijke vergadering begon.
Gedurende het overleg is geen enkele conclusie door de PVDA bestreden.
Het gng erom dat de PVDA a priori zei dat de Rekenkamer iets wilde vinden (en ook vond) en dus niet integer was. Hiertegen verzet ik mij.
Als je dat doet dan kun je als partij niet dieper zakken.
Het is in de Nederlandse politiek gelukkig niet gebruikelijk dat als de resultaten van een zelf opgestart onafhankelijk onderzoek je niet aasnpreken je dan een nieuw onderzoek eist met als reden dat het onderzoeksburo niet integer is.
Hebben ze die niet gebalsemd en bijgezet in een mausoleumquote:Op vrijdag 6 juli 2007 15:02 schreef JohnDope het volgende:
Dit is echt weer de zoveelste bloody shame voor de Partij van de Ambtenaren.
Joop den Uyl draait zich om in zijn graf.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |