en jij werkt waar ?quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 20:31 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ervaring met mensen die zich via de intake aan kwamen melden
En tjah, dan haken mensen weleens af omdat je ze duidelijk vertelde wat de procedure is , wat er kan gaan gebeuren en dat ze alle ongeopende brieven uit diverse lades moesten bundelen en inleveren.
Werk nu in een andere sector van de hulpverlening.quote:
Idd, maar het is best triest dat mensen wél geholpen willen worden als ze maar niets hoeven in te leveren.quote:en uiteraard haken sommige mensen dan af, wat er gebeurd bij een schuldsanering is immers een ingrijpend gebeuren .. wat dat aangaat is het gelukkig nog steeds je eigen keuze of je van de wsnp gebruik wil maken of liever op straat gaat wonen
uitputtend werk .. sterkte .. en tja, maakt je cynisme een stuk begrijpelijkerquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 21:20 schreef Loedertje het volgende:
Werk nu in een andere sector van de hulpverlening.
hehe, als je nooit echt aan boekhouding hebt gedaan kan dat idd heel hard aankomen, ik heb het ook the hard way moeten leren toen ik er alleen voor kwam te staan .. maar gaat het alleen maar om de papieren of meer om de rest .. het feit dat je post gecontrolleerd wordt voor jij het krijgt bvb ?quote:Idd, maar het is best triest dat mensen wél geholpen willen worden als ze maar niets hoeven in te leveren.
Als je een bewindvoerder hebt zal dat inderdaad gebeuren maar als je aanvraag bij de Sociale Dienst blijft lopen via een extern schuldhulpbemiddelingsbureau dan krijg je dus, zoals ik eerder al zei, leefgeld (uiteraard voldoende om met de inwonende kinderen te kunnen eten en ze *sparen* voor je zodat je bij noodgevallen een aanspraak mag doen op dát potje mits het inderdaad iets is w je nodig hebt (geen luxeartikelen)quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 22:10 schreef moussie het volgende:
hehe, als je nooit echt aan boekhouding hebt gedaan kan dat idd heel hard aankomen, ik heb het ook the hard way moeten leren toen ik er alleen voor kwam te staan .. maar gaat het alleen maar om de papieren of meer om de rest .. het feit dat je post gecontrolleerd wordt voor jij het krijgt bvb ?
Is makkelijk als je die hebt. Anders in de buurt iemand of je belt 112.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:30 schreef Mwanatabu het volgende:
Ja, en bij een slagaderlijke bloeding heb je heul geen auto nodig.![]()
tja, ik heb dan ook geen auto, zoals gezegd, in mijn situatie is dat niet nodig .. 't zou wel erg leuk zijn geweest voor mijn zoon op dat moment, die zit nu met zo'n plaatje .. mwah, c'est la viequote:Op zondag 22 oktober 2006 09:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Is makkelijk als je die hebt. Anders in de buurt iemand of je belt 112.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat een auto geen eerste levensbehoefte is, als je geld te weinig hebt om je kinderen eten te geven. Een auto kost veel geld, ook als ie alleen maar voor de deur staat voor het geval iemand een slagaderlijke bloeding krijgt of z'n tanden kapot valt. Dat geld moet in eerste instantie bedoeld zijn voor voeding, dan wonen, dan rekeningen, dan kleden en dan pas een auto.
nou daar denken de uitkerende instanties en politici dan anders over .. er zijn wel degelijk situaties waarin een auto een eerste levensbehoefte is ..quote:Op zondag 22 oktober 2006 15:37 schreef milagro het volgende:
gaan we weer.... maar als ik nou .
een auto is geen eerste levensbehoefte, al heb je 1234 kids.
klopt, maar het is geen regel dus.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:15 schreef moussie het volgende:
[..]
nou daar denken de uitkerende instanties en politici dan anders over .. er zijn wel degelijk situaties waarin een auto een eerste levensbehoefte is ..
zoals dat vrouwtje dat hier vroeger om de hoek woonde met haar gehandicapte zoon, die kreeg een gedeelte vergoed omdat de auto gebruikt werdt voor ziekenvervoer
Tenzij er medische omstandigheden meespelen uiteraard.quote:Op zondag 22 oktober 2006 15:37 schreef milagro het volgende:
gaan we weer.... maar als ik nou .
een auto is geen eerste levensbehoefte, al heb je 1234 kids.
Uhhh, jij dacht: ik maak de term maar even nóg dramatischer?quote:
tja, dit hele verhaal over de noodzakelijkheid van een auto begon met gia's moeder van een drieling op peuterleeftijd en eentje van 3 (zoiets toch ?), nog niet eens in de bijstand, ze zaten alleen maar te zeuren dat de kinderopvang duurder was dan moeder kon verdienen .. maar moeder was wat gezet (nogal wiedes als je pas een drieling hebt gehad) en er stond een auto voor de deur .. nou big deal, een werkende man met vrouw en 4 kinderen en een auto voor de deur, en die durfen te klagen over te dure kinderopvang .. echt schande hoorquote:Op zondag 22 oktober 2006 16:25 schreef milagro het volgende:
klopt, maar het is geen regel dus.
niet iedereen in de bijstand heeft een gehandicapte zoon.
niet iedereen in de bijstand woont op het platteland
niet iedereen in de bijstand heeft 4 kinderen waarvan 2 met een sukkelende gezondheid
niet iedereen in de bijstand krijgt slagaderlijke bloedingen.
sterker nog de meerderheid dus niet, en al helmaal niet met een combinatie van dit alles.
een auto is handig, en soms noodzaak, maar over het algemeen GEEN eerste levensbehoefte.
jij komt steeds met extremen aan, je baseert algemene regels niet op extremen en al helemaal niet op vergezochte whatifs.
Wekelijks 12.000 pakketten naar armste gezinnenquote:Op zondag 22 oktober 2006 21:56 schreef moussie het volgende:
[..]
ze worden hier wel gepresenteerd alsof ze de norm zouden zijn
Er wordt gezegd "minder dan ¤ 250 per maand aan eten en aanquote:Op zondag 26 november 2006 11:01 schreef Loedertje het volgende:
Als je het zo leest dan komen er erg veel mensen in aanmerking die dat bedrag per maand ongeveer over houden om te eten, bovenop dat bedrag krijgen ze dus ook nog eens de wekelijkse boodschappen ter waarde van zo'n 50 tot 100, dat zou dan betekenen dat zo'n gezin mét hulp van de voedselbank een riant gevulde koelkast heeft met elke maand voor minimaal ¤ 450 aan boodschappen...(als ze hun eigen geld tenminste werkelijk besteden aan eten en niet aan andere zaken...)
Ik zou idd niet weten waarover ik mij schuldig zou moeten voelen. Het gaat om mensen die rond de 200/250 over houden per maand om te eten en daar niet mee om kunnen gaan. Je zou bijna de oplossing hebben als je bijvoorbeeld geen cash geld meer geeft aan die mensen en gewoon hun eetgeld in voedselbonnen (maaltijdcheques) laat uitbetalen zodat ze gewoon elke dag eten hebben en geen beroep meer hoeven te doen op een voedselbank.quote:Op zondag 26 november 2006 11:10 schreef Colnago het volgende:
Maar het is wel makkelijk om armoede te ontkennen zodat jij je in ieder geval niet schuldig hoeft te voelen, toch?
Bronquote:Voedselbank in Helmond verhuisd
HELMOND - De Voedselbank Nederland-Zuid heeft dinsdag een groter bedrijfspand betrokken aan de Nieuwe Industrieweg in Helmond. Aanleiding is de sterke groei van het aantal cliënten waardoor de opslagruimte aan de Brantstraat veel te klein werd.
De ontvangstruimte was op uitdeeldagen te klein en de verkeersoverlast werd voor de buurt ondraaglijk. Het nieuwe pand wordt op 2 oktober officieel geopend.
Waarom zou je je schuldig moeten voelen over andermans armoede? Is dat terecht?quote:Op zondag 26 november 2006 11:10 schreef Colnago het volgende:
Maar het is wel makkelijk om armoede te ontkennen zodat jij je in ieder geval niet schuldig hoeft te voelen, toch?
op dezelfde manier dat mensen kettingroken én geen geld hebben voor etenquote:Op zondag 26 november 2006 11:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar uitleg over dit bericht
[..]
Bron
Je kunt mij veel vertelen maar verkeersoverlast ontstaat niet door wat extra fietsers in de buurt hoor![]()
Dus waarom moet die voedselbank dan verhuizen? Is het misschien omdat er nog zo veel mensen nog met de auto komen? Dit lijkt mij de meest logische verklaring en hoe kunnen die mensen en auto rijden en naar de voedselbank gaan?
Of Nikes kopen voor hun kinderenquote:Op zondag 26 november 2006 12:24 schreef milagro het volgende:
op dezelfde manier dat mensen kettingroken én geen geld hebben voor eten
Ja ja ja bij jou is het ineens alleen eten geworden, waar je voor ¤200/250 per maand ook al niet normaal van kan rondkomen met z'n vieren lijkt mij, maar er stond ook nog dat er kleding van gekocht moest worden.quote:Op zondag 26 november 2006 11:42 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik zou idd niet weten waarover ik mij schuldig zou moeten voelen. Het gaat om mensen die rond de 200/250 over houden per maand om te eten en daar niet mee om kunnen gaan. Je zou bijna de oplossing hebben als je bijvoorbeeld geen cash geld meer geeft aan die mensen en gewoon hun eetgeld in voedselbonnen (maaltijdcheques) laat uitbetalen zodat ze gewoon elke dag eten hebben en geen beroep meer hoeven te doen op een voedselbank.
Overigens, neem voor de lol eens een kijkje bij een willekeurige voedselbank en let dan vooral op de producten die binnenkomen, de voedselbank is zo slecht nog niet namelijk..
Ik doel op dit zinnetje,quote:Op zondag 26 november 2006 11:56 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Waarom zou je je schuldig moeten voelen over andermans armoede? Is dat terecht?
En de zorgtoeslag en alle andere toeslagen enzo die hij krijgtquote:Op zondag 26 november 2006 14:18 schreef milagro het volgende:
je vergeet kinderbijslag voor 2 kinderen
De voedselbanken zullen idd wel achter de oren krabben als mensen met hun auto, de voedselpakketten komen ophalen. Gelukkig is dit geen overheidsinitiatief en omdat de lijnen kort zijn zal imo misbruik lastiger zijn.quote:104 Teletekst zo 26 nov
Halfjaarlijkse controle Voedselbank
` De Stichting Voedselbanken Nederland
gaat haar klantenbestand voortaan elk
half jaar doorlichten.Dat gebeurt om te
voorkomen dat mensen er te lang gebruik
van maken.
De voedselbanken zijn bedoeld als een
tijdelijke hulp,en de halfjaarlijkse
onderzoeken moeten de mensen scherp
houden,zegt voorzitter Sies van de
overkoepelende organisatie.
Het aantal gebruikers van voedselbanken
is sinds vorig jaar verdubbeld.Dat
betekent dat er zo'n 11.000 huishoudens
regelmatig een voedselpakket krijgen.
De toename komt vooral doordat er meer
voedselbanken zijn gekomen.
precies , de belastingteruggave.quote:Op zondag 26 november 2006 14:19 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En de zorgtoeslag en alle andere toeslagen enzo die hij krijgt![]()
Krijgen ze zoveel ?quote:Op zondag 26 november 2006 14:15 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ik doel op dit zinnetje,
"Dat zou dan betekenen dat zo'n gezin mét hulp van de voedselbank een riant gevulde koelkast heeft met elke maand voor minimaal ¤ 450 aan boodschappen...(als ze hun eigen geld tenminste werkelijk besteden aan eten en niet aan andere zaken..."
Dus met andere woorden, ze hebben het zo slecht nog niet en als dat al zo is dan is het eigen schuld.
Maar dat verklaart toch niet waarom mensen die niet in armoede leven zich schuldig zouden moeten voelen voor de groep die wel in armoede leeft? Het is toch een feit dat mensen die in armoede leven over het algemeen schulden hebben. Zij zijn in die zin schuldig aan hun eigen armoede en dus verantwoordelijk voor de ontstane situatie.quote:Op zondag 26 november 2006 14:15 schreef Colnago het volgende:
Ik doel op dit zinnetje,
"Dat zou dan betekenen dat zo'n gezin mét hulp van de voedselbank een riant gevulde koelkast heeft met elke maand voor minimaal ¤ 450 aan boodschappen...(als ze hun eigen geld tenminste werkelijk besteden aan eten en niet aan andere zaken..."
Dus met andere woorden, ze hebben het zo slecht nog niet en als dat al zo is dan is het eigen schuld.
Bron was de voedselbank zelf evenals de bronnen waarin staat wat de voornaamste oorzaak van de schuldenproblematiek te vinden was in verslavingen en schulden.quote:Op zondag 26 november 2006 14:11 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ja ja ja bij jou is het ineens alleen eten geworden, waar je voor ¤200/250 per maand ook al niet normaal van kan rondkomen met z'n vieren lijkt mij
PLUS:quote:Zo komt een gezin met twee kinderen pas in aanmerking als het per maand minder dan 250 euro te besteden heeft aan eten en kleding
nope .. volgens deze site is een voedselpakket 20 tot 25 ¤, dat is dus maximaal 100¤ per maandquote:
Da's nogal wat. Mijn boodschappen kosten maandelijks nieteens zoveel meer.quote:Op zondag 26 november 2006 17:23 schreef moussie het volgende:
[..]
nope .. volgens deze site is een voedselpakket 20 tot 25 ¤, dat is dus maximaal 100¤ per maand
Het is wel een groot verschil of je alleen bent en regelmatig buiten de deur snoept (onderweg, bij vrienden of ouders) of dat je dagelijks thuis eet (en kinderen hebt met de nodige waskosten.. want serieus... ik denk dat onze kinderen meer kosten aan wasmiddelen e.d. dan aan voedsel)quote:Op zondag 26 november 2006 17:26 schreef ABBAfan het volgende:
[..]
Da's nogal wat. Mijn boodschappen kosten maandelijks nieteens zoveel meer.
vindt je ?quote:Op zondag 26 november 2006 17:26 schreef ABBAfan het volgende:
[..]
Da's nogal wat. Mijn boodschappen kosten maandelijks nieteens zoveel meer.
Nee, die voedselbank functioneerde als overslagcentrum voor voedselbanken in de omgeving.quote:Op zondag 26 november 2006 11:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar uitleg over dit bericht
[..]
Bron
Je kunt mij veel vertelen maar verkeersoverlast ontstaat niet door wat extra fietsers in de buurt hoor![]()
Dus waarom moet die voedselbank dan verhuizen? Is het misschien omdat er nog zo veel mensen nog met de auto komen? Dit lijkt mij de meest logische verklaring en hoe kunnen die mensen en auto rijden en naar de voedselbank gaan?
Roken leer je jezelf aan, astma niet. Als je dat met elkaar wilt vergelijken dan vraag ik me af of je zelf wel boven je zelf genoemde intelligentieniveau uitkomt. Stoppen met roken kan, stoppen met astma niet.quote:Op zondag 26 november 2006 18:08 schreef sigme het volgende:
Roken is verslavend. Dat betekent dat het geen hobby is als postzegelverzamelen.
Verslaving betekent dat toegeven vér boven rationele overwegingen gaat. Iedereen die het argument dat armen tóch blijven roken herhaalt is ongeveer zo slim als iemand die een asmapatient verwijt ook steeds adem te willen halen.
quote:Op zondag 26 november 2006 18:01 schreef moussie het volgende:
[..]
vindt je ?
laat me raden, jij hoeft alleen voor jezelf te zorgen .. je hebt geen kinderen die luiers nodig hebben, geen schooluitstapjes of sinterklaassurprises die je ergens van moet betalen ?
wat een complete kolder, zegquote:Op zondag 26 november 2006 18:08 schreef sigme het volgende:
Roken is verslavend. Dat betekent dat het geen hobby is als postzegelverzamelen.
Verslaving betekent dat toegeven vér boven rationele overwegingen gaat. Iedereen die het argument dat armen tóch blijven roken herhaalt is ongeveer zo slim als iemand die een asmapatient verwijt ook steeds adem te willen halen.
En dan is het weer allemaal de schuld van Balkellendequote:Op zondag 26 november 2006 18:27 schreef Loedertje het volgende:
[..]* WTS Wet Tegoedmoetkoming Studiekosten * Byzondere bijstand voor schoolkosten. uitstapjes * Langdurigheidstoeslag met betrekking tot de Wet werk en bijstand (WWB), bijzondere bijstand en bij arbeidsongeschiktheid
De mensen waar jij het over hebt weten heel goed bovenstaande potjes te vinden, zijn hbben daar immes récht op, recht om zelf aan te vragen en racht om al die mazzeltjes (huurtoeslagen,. kinerbijslag, WTS, byzondere bijstand ect) zelf in eigen beheer uit te geven...en als het dan allemaal weer op is dan schreeuwt men dat men récht op hulp heeft, zodra deze mensen de dreiging hebben om onder een bewindvoerder te komen zodat anderen hun geld gaan beheren schreeuwen ze weer moord en brand omdat ze dat zelf wel kunnen terwijl is gebleken dat dat niet zo is..
Het gaat niet om de aanwezigheid van de verslaving (aangeleerd / opgedrongen), maar om de vrijheid van de keuze er verandering in aan te brengen.quote:Op zondag 26 november 2006 18:23 schreef FJD het volgende:
[..]
Roken leer je jezelf aan, astma niet. Als je dat met elkaar wilt vergelijken dan vraag ik me af of je zelf wel boven je zelf genoemde intelligentieniveau uitkomt. Stoppen met roken kan, stoppen met astma niet.
Verslaving! Je weet wel, als het aan heroine is dan gaan mensen er voor de hoer spelen. Het is geen hobby, mensen weten ook wel dat het niet rationeel verklaarbaar is, maar dat is omdat verslaving rationaliteit terzijde schuift. Dat kan je achterlijk vinden - maar dat is nu net wat een stof verslavend maakt. Dat het zinnige mensen in domme slaven verandert.quote:Op zondag 26 november 2006 18:28 schreef milagro het volgende:
[..]
wat een complete kolder, zeg
als je kinderen niet of amper te eten hebben, en je dan nog gaat lopen janken dat je de sigaretten niet kan laten staan en zo dus 100 euro per maand of meer wegpaft, dan verdien je geen medelijden, laat staan financiele hulp.
dan moet je toch eens je verantwoordelijkheden van jouw ouderschap gaan herzien.
je gaat uit van een boel veronderstellingen die volgens de officiele onderzoeken niet kloppenquote:Op zondag 26 november 2006 18:27 schreef Loedertje het volgende:
[..]* WTS Wet Tegoedmoetkoming Studiekosten * Byzondere bijstand voor schoolkosten. uitstapjes * Langdurigheidstoeslag met betrekking tot de Wet werk en bijstand (WWB), bijzondere bijstand en bij arbeidsongeschiktheid
De mensen waar jij het over hebt weten heel goed bovenstaande potjes te vinden, zijn hbben daar immes récht op, recht om zelf aan te vragen en racht om al die mazzeltjes (huurtoeslagen,. kinerbijslag, WTS, byzondere bijstand ect) zelf in eigen beheer uit te geven...en als het dan allemaal weer op is dan schreeuwt men dat men récht op hulp heeft, zodra deze mensen de dreiging hebben om onder een bewindvoerder te komen zodat anderen hun geld gaan beheren schreeuwen ze weer moord en brand omdat ze dat zelf wel kunnen terwijl is gebleken dat dat niet zo is..
http://tinyurl.com/yjv7ugquote:Ook andere gemeentelijke voorzieningen zoals bijzondere bijstand en kwijtschelding van lokale lasten, worden weinig gebruikt.
uhuh, uhuhquote:Op zondag 26 november 2006 18:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Verslaving! Je weet wel, als het aan heroine is dan gaan mensen er voor de hoer spelen. Het is geen hobby, mensen weten ook wel dat het niet rationeel verklaarbaar is, maar dat is omdat verslaving rationaliteit terzijde schuift. Dat kan je achterlijk vinden - maar dat is nu net wat een stof verslavend maakt. Dat het zinnige mensen in domme slaven verandert.
Ga er maar gewoon vanuit dat die mensen gewoon de benodigde papieren niet konden overleggen om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand of kwijtschelding van Gemeentelijke hefingen en dús helemaal niet zo zielig zijn als jij denkt.quote:Op zondag 26 november 2006 23:38 schreef moussie het volgende:
[..]
je gaat uit van een boel veronderstellingen die volgens de officiele onderzoeken niet kloppen
[.Ook andere gemeentelijke voorzieningen zoals bijzondere bijstand en kwijtschelding van lokale lasten, worden weinig gebruikt..]
http://tinyurl.com/yjv7ug
idd, slechts 8% werkt, pakweg 50% zit in de bijstand, de rest in de WW of WAO oid en een klein percentage heeft helemaal geen inkomen .. van dat totaal heeft 83% schulden ..quote:Op maandag 27 november 2006 00:30 schreef Loedertje het volgende:
En Mousie, slechts 8% werkt en 83% van de klanten van de voedselbank heeft schulden. Slechts ruim eenderde maakt gebruik van hulp bij het aflossen daarvan...
Ze hebben dan volgens de regels van de voedselbanken helemaal geen recht op een voedselpakketje ter ondersteuning, 1 van die regels was immers dat ze zelf mee moeten gaan werken met de wsnp.
Dat zou opzich een redelijke oplossing zijn, en het is iets wat bij veel sociale diensten ook wel getracht wordt in te voeren, maar gemeenten zijn hierbij met handen en voeten gebonden aan wettelijke voorschriften. De insteek van het Rijk is momenteel dat uitkeringsgerechtigden zelf verantwoordelijk zijn voor het beheren van hun financiën, en verregaande bemoeienis van de gemeente hierbij wordt - althans op dit aspect - als onnodige betutteling gezien. Het blijft dus een beetje improviseren.quote:Op maandag 27 november 2006 00:33 schreef Loedertje het volgende:
Oplossing
Stel mensen die zich aanmelden DIRECT onder curetele van een mentor, bewindvoerder.curator, zorg dat er binnen maanden een passend hvp is en dat die mensen EETGELD krijgen, geen cent meer, geen rekeningen kunnen openen, geen nieuwe schulden kunnen aangaan. Eens per 3 maanden kleedgeld voor de kids en uiteraard het bekostigen van de schoolse activiteiten + een abonnement op een sport- of bezigheidsclubje voor de kids (van scouting tot korfbal o.i.d.)
Dan kunnen de voedselbanken fungeren als vangnet voor slechts drie maanden en is het geschreeuw om nog meer voedselbanken echt niet meer nodig.
Het is geen excuus, milagro.quote:Op zondag 26 november 2006 23:42 schreef milagro het volgende:
[..]
uhuh, uhuhen dus haal je dan de kids weg bij de ouders, zoals je dat ook doet bij junkies, alcoholisten, gokverslaafden die al hun geld uitgeven aan hun verslaving en ondertussen hun kids ernstig verwaarlozen.
voor die mensen is de voedselbank dus niet, hè, dat je lekker je verslaving in stand kan houden DANKZIJ de voedselbank.
mijn hemel, wat een larie excuus
Als blijkt dat die eigen verantwoording ver te zoeken is zo de Gemeente met steun van de overheid gewoon moeten ingrijpen, het is toch gebleken dat deze mensen die eigen verantwoordelijkheid niet aan kunnen?quote:Op maandag 27 november 2006 09:02 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat zou opzich een redelijke oplossing zijn, en het is iets wat bij veel sociale diensten ook wel getracht wordt in te voeren, maar gemeenten zijn hierbij met handen en voeten gebonden aan wettelijke voorschriften. De insteek van het Rijk is momenteel dat uitkeringsgerechtigden zelf verantwoordelijk zijn voor het beheren van hun financiën, en verregaande bemoeienis van de gemeente hierbij wordt - althans op dit aspect - als onnodige betutteling gezien. Het blijft dus een beetje improviseren.
quote:Concurrentie voedselbanken moet stoppen
Dinsdag 12 december 2006 - EINDHOVEN – Er moet een stop komen op het alsmaar oprichten van voedselbanken in Nederland.
Door de ongebreidelde groei is er sprake van onduidelijkheid en onderlinge concurrentie, zegt voorzitter C. Sies van de Voedselbank Nederland.
Daarom wil hij een Nederlandse Federatie van Voedselbanken oprichten, die orde op zaken moet stellen.
De Voedselbank Nederland in Rotterdam begon vijf jaar geleden en is als enige organisatie in Nederland lid van de Europese overkoepelende organisatie. Inmiddels zijn er zo'n zeventig voedselverstrekpunten in ons land. Dat zijn er te veel zegt ook de Europese Federatie van Voedselbanken, volgens Sies. „Vorig jaar is het geëxplodeerd. Elke boer met een lege schuur begon een voedselbank. Maar een voedselbank is een organisatie die voorraden van grote bedrijven binnenhaalt en die distribueert en verstrekt.“
'k wist niet dat ze in Diepenveen in 2004 een voedselbank hadden en die van de regio, Deventer dus, draait pas vanaf begin dit jaar .. dus wat probeer je nou te zeggen met die foto ?quote:Op zondag 17 december 2006 10:37 schreef Haaglander het volgende:
Arme landgenoten houden op de route van de Sociale Dienst naar de Voedselbank even een tussenstop:
[afbeelding]
"Armoede in Nederland bestáát !" ~ J. Marijnissen - Oss
.... dat je terecht kunt bij de voedselbank zodra je genoeg artikelen op afbetaling bij de Wehkamp hebt gekocht.quote:Op zondag 17 december 2006 13:25 schreef moussie het volgende:
dus wat probeer je nou te zeggen met die foto ?
Wat een gelulquote:Op zondag 26 november 2006 18:08 schreef sigme het volgende:
Misschien is het een poging te laten zien dat waterstofperoxide niet persee noodzakelijk is en je voor dat geld ook wat te eten kunt kopen ipv je hand ophouden en maar verwachten dat een ander jouw boodschappen moet regelen..quote:Op zondag 17 december 2006 13:25 schreef moussie het volgende:
Dat ook mensen in de bijstand een paar euro uit hun mond sparen om een paar kleinigheden aan vuurwerk te kunnen kopen voor de kids ?
[quote]Budget / Vrij te laten bedragquote:Op zondag 17 december 2006 17:01 schreef moussie het volgende:
tjeezus .. voor de zoveelste keer, voor je uberhaupt in aanmerking komt voor zo'n pakket moet je kunnen aantonen dat je na het betalen van je vaste lasten onder het normbedrag overhoudt voor eten, kleding etc .. en roken hoort dus niet bij de vaste lasten, dat is nog steeds een verslaving die je zelf moet zien te bekostigen
Dat moet dus lukken om te eten, het is krap en puzzelen en je hebt idd geen zakken chips en liters cola en kratten bier máár om te eten is het te doen.quote:Wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen komt het huishouden in aanmerking voor een voedselpakket:
1-persoonshuishouden ¤ 150.00
Bij meerpersoonshuishoudens is dit bedrag voor iedere volgende volwassene die tot het huishouden behoort te vermeerderen met
¤ 50.00
en/of voor ieder kind dat tot het huishouden behoort met ¤ 25.00
Voorbeeld:
2 ouders met 2 kinderen = ¤ 150 + 50 + 2x 25 = ¤ 250.00
2 volwassenen zonder kinderen ¤ 150 + 50 = ¤ 200.00
quote:Op zondag 17 december 2006 21:22 schreef siggi het volgende:
Wat nu als we die voedselbank eens combineren met werken??
Mogen ze een paar uur straten vegen, tomaten plukken en gooi nog maar wat opties in de groep. Achteraf mogen ze dan de voedselbank in om hun pakketje af te halen
pff, nog een keer .. die mensen maken niet zo maar gebruik van de voedselbank, die worden naar de voedselbank doorverwezen door andere instanties .. het is nou echt niet zo dat iedere tokkie zich daar maar kan aanmelden voor een pakketje ..quote:Op maandag 18 december 2006 10:20 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dan zullen er weinig mensen gebruik maken van de voedselbank , immers, het is de bedoeling dat een ander voor hen zorgt en niet de bedoeling dat ze ooit zelf de handen uit de mouwen steken
[MOUSSIE MODE ON]
Ja maar je zal geen handen hebben waardoor je niet kan plukken of je hebt geen benen waardoor je echt niet met een bezem door de straten kan en dan zijn er ook nog veel mensen die thuis moeten blijven omdat ze 6 zieke kinderen hebben...
[moussie mode offfff]
Zucht
oh, dus die meid op de foto is een bijstandstrekker .. hoe weet die dat ?quote:Op zondag 17 december 2006 20:36 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Misschien is het een poging te laten zien dat waterstofperoxide niet persee noodzakelijk is en je voor dat geld ook wat te eten kunt kopen ipv je hand ophouden en maar verwachten dat een ander jouw boodschappen moet regelen..
Ga jij met oud en nieuw eens naar een achterstandswijk, vuurwerk hebben ze daar zat hoor.quote:Op dinsdag 19 december 2006 02:18 schreef moussie het volgende:
[..]
oh, dus die meid op de foto is een bijstandstrekker .. hoe weet die dat ?
en onderweg naar de voedselbank .. welke ? Die had je er toen namelijk nog niet !!
Moussie vindt dat mensen die, ondanks een goede gezondheid, niet werken, toch auto moeten kunnen rijden en op vakantie moeten kunnen. Ook roken kun je ze toch echt niet ontnemen. Dus, tja, dan MOET je wel naar de voedselbank. Want stel je voor dat je, om te kunnen eten, de auto de deur uit moet doen!! Hoe kom je dan tijdens de vakantie in Oostenrijk?quote:Op dinsdag 19 december 2006 09:06 schreef Loedertje het volgende:
Iets anders Moussie, denk jij dat AL die gezinnen die nu bij de voedselbank komen dood gaan zonder de voedselbank?
ooh vind ik dat ? dus als ik zeg dat er uitzonderingssituaties zijn voor auto, telefoon of internet vind ik dat dat voor iedereen moet tellen ?quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Moussie vindt dat mensen die, ondanks een goede gezondheid, niet werken, toch auto moeten kunnen rijden en op vakantie moeten kunnen. Ook roken kun je ze toch echt niet ontnemen. Dus, tja, dan MOET je wel naar de voedselbank. Want stel je voor dat je, om te kunnen eten, de auto de deur uit moet doen!! Hoe kom je dan tijdens de vakantie in Oostenrijk?
2004 is die fotoquote:Op dinsdag 19 december 2006 09:06 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ga jij met oud en nieuw eens naar een achterstandswijk, vuurwerk hebben ze daar zat hoor.
Dat de foto uit 1994 was zag ik en tevens ook na een bezoek aan die website dat er niets over de voedselbank staat MAAR het zou zomaar kunnen *gezien de prioriteiten die sommige mensen hebben* dat ...
Iets anders Moussie, denk jij dat AL die gezinnen die nu bij de voedselbank komen dood gaan zonder de voedselbank?
Daar hebben we het dus al eens over gehad. Het is hier Australië niet. De afstanden zijn niet zodanig dat je buren 3 km verderop wonen en je niet op de fiets naar de stad kan. Stel pa en ma zitten beiden thuis, anders heb je geen bijstand hè? Moeten ze dan ook twee auto's hebben als ze op het platteland wonen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:23 schreef moussie het volgende:
maar jij vind dus dat je naar je inkomen moet leven, no matter what, maakt niet uit dat je met je kinderen geïsoleerd raakt daar ergens op het platte land, en je kan nog niet eens solliciteren, je kan er immers niet komen ?
Ze hadden 4 kinderen waarvan één drieling. Dan is een crèche inderdaad niet te betalen. Ik had het er in dat geval dan ook over dat ik daar wel begrip voor heb, als die gebruik maken van de voedselbank. Echter, ze reden een mercedes en ze rookten met hun tweeën. Koop dan, als je per se een auto moet hebben, een ietwat zuiniger autootje. Verder vind ik eten kopen voor je kids belangrijker dan kunnen roken.quote:en hoe kwamen we trouwens op die auto, begon jij daar niet over, met als voorbeeld weer zo'n gezin dat totaal niets te maken heeft met de voedselbank, net zoals die foto hier boven gewoon maar iets erbij slepen en er een verhaal bij bedenken ?[/auote]
Ik heb die foto niet geplaatst.
[quote]
en waar ging het ook alweer over .. gezinnetje pa (werkend), ma (pas bevallen) en kinderen, hoeveel waren het er ook alweer, 3 of 4 ? een ietwat gezette moeder dus die zat te klagen dat de kinderopvang voor haar kinderen meer zou kosten dan wat zij kon verdienen, dat werken dus niet echt een optie is om die krappe huishoudkas wat aan te vullen .. die moesten hun auto maar de deur uit doen van jou ..
Een zuinigere auto en niet roken. Daarbij werkte die man 36 uur per week, normale werkweek tegenwoordig. Die vrouw kan inderdaad niet werken overdag, maar zou dit wel 's avonds kunnen doen. Kantoren poetsen bijvoorbeeld.quote:je staat dus nog geen moment stil bij het feit dat het alternatief, afgezien van uiterst onpraktisch met zo'n kleine kudde, wel eens duurder zou kunnen uitvallen dan het eigen vervoer ..
in de tussentijd blijft het wel zo dat de kinderopvang nog steeds duurder is dan wat ma zou kunnen verdienen, dus ma zit in d'r eentje met al die kids thuis en kan geen kant op, dat zou (denk ik) gaan resulteren in aardig wat stress in dat gezin .. en zoals gezegd, of ze door het opgeven van die auto idd financieel erop vooruit zouden gaan is ook nog maar de vraag, bij grotere gezinnen is eigen vervoer hebben soms goedkoper, hangt af van de omstandigheden ..
maar daar kan zo'n simpele "gelijke monniken gelijke kappen" en "regels zijn regels" zieltje als de jouwe natuurlijk niet bij .. en in de tussentijd zit jij wel lekker in je veel te goedkope huis neem ik aan, geen slecht geweten ook zeker omdat er dankzij dat soort mentaliteit jonge gezinnen in de problemen komen omdat mensen zoals jullie de voor hun wél betaalbare woonruimte in beslag blijven nemen ?
het vrouwtje waarover ik het had, die gezien werd als uitzondering met haar kids, die woonde hier 17 kilometer vandaan in dat dorp zonder OV .. en ja, ze had met de trein kunnen gaan, alleen was het treinkaartje dubbel zo duur als haar benzineverbruik, zij was een van die gevallen dus dat het alternatief OV duurder uitvalt dan eigen vervoer ..quote:Op dinsdag 19 december 2006 17:54 schreef Gia het volgende:
Daar hebben we het dus al eens over gehad. Het is hier Australië niet. De afstanden zijn niet zodanig dat je buren 3 km verderop wonen en je niet op de fiets naar de stad kan. Stel pa en ma zitten beiden thuis, anders heb je geen bijstand hè? Moeten ze dan ook twee auto's hebben als ze op het platteland wonen?
maakten die mensen uberhaupt gebruik van de voedselbank of had je die gezien in een uitzending over het toen oh-zo-hotte verkiezingsitem (nou ja, toen nog wel dus) van de gratis kinderopvang ?quote:Ze hadden 4 kinderen waarvan één drieling. Dan is een crèche inderdaad niet te betalen. Ik had het er in dat geval dan ook over dat ik daar wel begrip voor heb, als die gebruik maken van de voedselbank. Echter, ze reden een mercedes en ze rookten met hun tweeën. Koop dan, als je per se een auto moet hebben, een ietwat zuiniger autootje. Verder vind ik eten kopen voor je kids belangrijker dan kunnen roken.
tja, zoals ik al zei, het is ineens een mercedes .. maar oké, het zal best ..quote:Een zuinigere auto en niet roken. Daarbij werkte die man 36 uur per week, normale werkweek tegenwoordig. Die vrouw kan inderdaad niet werken overdag, maar zou dit wel 's avonds kunnen doen. Kantoren poetsen bijvoorbeeld.
huh .. ik had het over een leraar die kaalgeplukt was door zijn ex en zijn internetabbo en over dat ene vrouwtje met haar auto .. maar geen van beiden is ziek oid, dus wat heeft de awbz ermee te maken ?quote:Daarbij heb jij het inderdaad altijd over aparte uitzonderingsgevallen. En daar is dus de awbz voor.
Mensen leren tegenwoordig inderdaad al erg jong dat ze toch alijd wel hulp krijgen bij alles waar ze zelf te gemakszuchtig over denken. Oogst mislukt? Ergens is er wel een potje waar je je op kunt beroepen..een gat in je hand en er niet meer uitkomen omdat je ál je rekeningen niet hebt betaald? Jáááá maar dat is hún's schuld DUS MOETEN zij mij helpen....quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 12:08 schreef Colnago het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet grappig dat er in ons land zo'n mentaliteit heerst dat iedereen die weinig geld heeft zielig is, en zeker als ze hulp moeten vragen.
Ten koste van de graaiers hebben vele mensen het moeilijk met hun budget en mensen zijn zo opgevoed dat rijken bewondering verdienen en armen minachting, ook al hebben die armen wel altijd hard moeten werken.
Als je dan als arme Nederlander het hoofd moet buigen om een aalmoes te mogen ontvangen dan kan ik begrijpen dat je die aalmoes niet wilt ophalen, dan maar honger denk je dan.
Ondertussen moeten de lage lonen en uitkeringen matigen terwijl de hoge lonen blijven stijgen (en daarmee ook de vaste lasten).
tuurlijk meid .. eerst ontstond de hulpverlener en daarna pas de behoeftequote:Op zaterdag 3 maart 2007 02:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Mensen leren tegenwoordig inderdaad al erg jong dat ze toch alijd wel hulp krijgen bij alles waar ze zelf te gemakszuchtig over denken.
goed land/volk dat dan zorgt dat de boer die je brood voor volgend jaar moet verzorgen de kop boven water houdenquote:Oogst mislukt? Ergens is er wel een potje waar je je op kunt beroepen..
de helpende hand voor diegene die het niet zo zeer te danken heeft aan het gat in zijn eigen hand maar aan dat van de (ex)partner of gewoon omstandigheden (baantje kwijt en schulden die je niet op tijd kan afbetalen, oplopende deurwaarderskosten, om maar wat te noemen)quote:gat in je hand en er niet meer uitkomen omdat je ál je rekeningen niet hebt betaald?
ooit eens erover nagedacht hoe mensen met een IQ onder de 90 deze wereld zien ?quote:Jáááá maar dat is hún's schuld DUS MOETEN zij mij helpen...
Z E H E L P E N M IJ N I ET SNELLLL GENOEG..
Die ken ik ook een. Ze laat haar kind op een ander verzorgen en ziet hem maar een keer per week een paar uur, trekt eten van de voedselbank maar gooit zaken als paprika's weg want die lust ze niet, heeft een bijstandsuitkering, thuishulp om haar huis te poetsen en administratie te regelen, en veel ingebeelde ziektes. Maar ze kan wel een internetverbindiing betalen en de hele dag bloggen, huisdieren aanschaffen, reisjes naar Parijs maken en een I-pod of een nieuwe fiets kopen.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 02:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Mensen leren tegenwoordig inderdaad al erg jong dat ze toch alijd wel hulp krijgen bij alles waar ze zelf te gemakszuchtig over denken. Oogst mislukt? Ergens is er wel een potje waar je je op kunt beroepen..een gat in je hand en er niet meer uitkomen omdat je ál je rekeningen niet hebt betaald? Jáááá maar dat is hún's schuld DUS MOETEN zij mij helpen....
Z E H E L P E N M IJ N I ET SNELLLL GENOEG...
Dat is helaas de opvoeding van tegenwoordig,een ander moét voor mij zorgen.
Wat goed is voor Staphorst, is goed voor Nederland.[/quote]quote:Op zaterdag 3 maart 2007 03:13 schreef OFfSprngr het volgende:
volgens jou veel ingebeelde ziektes .. schijnbaar denken er wat profs anders over, anders zou dit persoon deze hulp miet krijgen ?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 03:18 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Die ken ik ook een. Ze laat haar kind op een ander verzorgen en ziet hem maar een keer per week een paar uur, trekt eten van de voedselbank maar gooit zaken als paprika's weg want die lust ze niet, heeft een bijstandsuitkering, thuishulp om haar huis te poetsen en administratie te regelen, en veel ingebeelde ziektes. Maar ze kan wel een internetverbindiing betalen en de hele dag bloggen, huisdieren aanschaffen, reisjes naar Parijs maken en een I-pod of een nieuwe fiets kopen.
Zo wil ik ook wel in de bijstand!!!
Dat mag, dat je dat denkt. Het is een zeer bekende fokster over wie ik het heb, en dat ze ingebeelde ziektes heeft is ook bekend. Haar grootste voordeel is dat ze perfect kan acteren. Ze windt alle hulpverleners om haar vingers.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 03:59 schreef moussie het volgende:
[..]
volgens jou veel ingebeelde ziektes .. schijnbaar denken er wat profs anders over, anders zou dit persoon deze hulp miet krijgen ?
Je moest haar eens kennen!quote:.ik noem maar wat alternatieve opties
quote:Op zaterdag 3 maart 2007 02:51 schreef moussie het volgende:
[..]
ooit eens erover nagedacht hoe mensen met een IQ onder de 90 deze wereld zien ?
Ja daar heb ik over nagedacht . En nu ?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 03:59 schreef moussie het volgende:
[..]
volgens jou veel ingebeelde ziektes .. schijnbaar denken er wat profs anders over, anders zou dit persoon deze hulp miet krijgen ?
nu ga je overwegen de hulp stop te zetten voor iedereen omdat er enkelingen zijn die er misbruik van maken ?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 12:28 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Ja daar heb ik over nagedacht . En nu ?
http://www.nu.nl/news/995(...)edselbankenland.htmlquote:'Greep naar de macht' in voedselbankenland
Uitgegeven: 4 maart 2007 19:26
ROTTERDAM - Het rommelt in de wereld van de regionale voedselbanken. De Stichting Voedselbank Nederland (SVN) in Rotterdam wil een nieuwe landelijke organisatie oprichten omdat de organisatie het niet eens is met de koers die de Federatie van Voedselbanken vaart.
Volgens de federatie, waarbij zeven van de acht zelfstandige regionale voedselbanken zijn aangesloten, gaat het om een "greep naar de macht" van de Rotterdamse hulporganisatie.
Laatstgenoemde meent dat ze niet op de hoogte wordt gehouden van besluiten en plannen van de federatie. In een brief aan de andere banken stelt SVN voor een nieuwe landelijke organisatie op te richten.
quote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:22 schreef Martijn_77 het volgende:
Nog een reden om voedselbanken af te schaffen:
Oprichters voedselbank verkochten vlees door'
Laat de overheid het maar regelen
Ja, want daar werken geen machtsbeluste mensen met eigenbelangenquote:Op zaterdag 3 maart 2007 11:22 schreef Martijn_77 het volgende:
Nog een reden om voedselbanken af te schaffen:
Oprichters voedselbank verkochten vlees door'
Laat de overheid het maar regelen
Ach ja, het wordt gewoon een ordinaire bedrijfstak, een opstap voor medewerkers om verder te 'groeien', een afvalput voor voedsel, een afschuifsysteem van gemeenten want dan hoef je niet meer na te denken hoe iemand toch basisvoeding kan kopen binnen een schuldhulpplan. Mogelijk ook nog een werkplek voor langdurig werklozen, taakstrafplekken en verzin zelf nog maar een aantal 'nuttige' doelstellingen/opvulsmoezen. Daarmee de eigen verantwoordelijkheid van de client de nek omgedraaid. Een schandvlek die zich snel uitbreid ten gunste van een ieder die er baat bij heeft behalve voor de doelgroep zelf. Men moet zich de ogen uit de kop schamen als je hieraan meewerkt. En dan nog dit: hebben we wel eens zo'n voedselpakker gezien? Merendeel produkten die 'niet lopen' in de super, waarbij ingredienten moeten worden toegevoegd die men niet heeft. Oud brood en veeeeeel dikmakers < snelle happen met weinig voedingswaarde. Vaak zitten gewone produkten zoals aardappelen, groent en fruit er niet of zelden bij. Maar ja, een gegeven hand duld geen kritiek.quote:Strengere eisen voedselbanken na fraude
De Nederlandse voedselbanken moeten aan strengere eisen voldoen. Na meldingen van malafide praktijken, waarbij oprichters van voedselbanken zijn opgepakt op verdenking van frauduleuze handelingen, worden de nodige maatregelen getroffen.
Strengere regels voor voedselbanken
Lokale hulporganisaties moeten aan voorwaarden voldoen, zoals een transparant bestuur hanteren, wanneer zij als Voedselbank willen opereren. Dat zei de voorzitter van Stichting Voedselbank Nederland (SVN) Clara Sies vandaag naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant over een keurmerk voor voedselbanken. Compleet artikel > elsevier.nl
Is ook niet zo heel gek. Ze hebben geen verpakking die kapot kan gaan of misdrukt kan worden en vervolgens rotten ze ook nog eens onder je handen weg. Zulke dingen worden dan ook niet naar een voedselbank gestuurd. Vers fruit wordt nog verkocht, rot fruit moet weggegooid worden.quote:Op maandag 5 maart 2007 07:53 schreef Suko het volgende:
Vaak zitten gewone produkten zoals aardappelen, groent en fruit er niet of zelden bij.
Daarom is het m.i. beter om met voedselbonnen te werken, op naam met een pasje of zo, zodat ze niet doorverkocht kunnen worden. Er zijn gewoon teveel bijstandsgerechtigden die hun geld liever uitgeven aan drank en sigaretten dan aan gezond voedsel voor het gezin.quote:Op maandag 5 maart 2007 07:53 schreef Suko het volgende:
[..]
Ach ja, het wordt gewoon een ordinaire bedrijfstak, een opstap voor medewerkers om verder te 'groeien', een afvalput voor voedsel, een afschuifsysteem van gemeenten want dan hoef je niet meer na te denken hoe iemand toch basisvoeding kan kopen binnen een schuldhulpplan. Mogelijk ook nog een werkplek voor langdurig werklozen, taakstrafplekken en verzin zelf nog maar een aantal 'nuttige' doelstellingen/opvulsmoezen. Daarmee de eigen verantwoordelijkheid van de client de nek omgedraaid. Een schandvlek die zich snel uitbreid ten gunste van een ieder die er baat bij heeft behalve voor de doelgroep zelf. Men moet zich de ogen uit de kop schamen als je hieraan meewerkt. En dan nog dit: hebben we wel eens zo'n voedselpakker gezien? Merendeel produkten die 'niet lopen' in de super, waarbij ingredienten moeten worden toegevoegd die men niet heeft. Oud brood en veeeeeel dikmakers < snelle happen met weinig voedingswaarde. Vaak zitten gewone produkten zoals aardappelen, groent en fruit er niet of zelden bij. Maar ja, een gegeven hand duld geen kritiek.
Uhm, daar maken ze zich wel druk om. Maar de meesten beredeneren dat daar alleen maar mensen komen die in hetzelfde schuitje zitten. Als ze in een 'gewone' winkel hun spullen met een bon moeten halen kan elk persoon zien dat ze op de bon leven...quote:Op maandag 5 maart 2007 12:29 schreef Gia het volgende:
Enneh, dat dat stigmatiserend is om met die bonnen bij de kassa te staan, daar maken ze zich nu ook niet druk over als ze zo'n pakket afhalen.
Moet de overheid dan voedselbonnen uit gaan geven die specifiek voor een bepaald soort product zijn bedoeld? Alleen maar omdat een zooi mensen te dom is om fatsoenlijk eten aan te schaffen en liever drank/sigaretten koopt?quote:Op maandag 5 maart 2007 12:29 schreef Gia het volgende:
Daarom is het m.i. beter om met voedselbonnen te werken, op naam met een pasje of zo, zodat ze niet doorverkocht kunnen worden. Er zijn gewoon teveel bijstandsgerechtigden die hun geld liever uitgeven aan drank en sigaretten dan aan gezond voedsel voor het gezin.
Ja.quote:Op maandag 5 maart 2007 12:38 schreef FJD het volgende:
[..]
Moet de overheid dan voedselbonnen uit gaan geven die specifiek voor een bepaald soort product zijn bedoeld? Alleen maar omdat een zooi mensen te dom is om fatsoenlijk eten aan te schaffen en liever drank/sigaretten koopt?
Kan niet zo gauw zien of het alleen om mensen in de bijstand gaat, het zijn gevallen waarbij men na aftrek van gelden aan schuldeisers te weinig overhoud om fatsoenlijk eten te kopen. Ook met werk gaat het meest verdiende geld naar de schuldeisers. Hier staan de criteria op: http://www.voedselbank.nl/read/werkwijze_criteria en nog zo het een en ander. Ik ben voor een schuldhulpplan waarbij men een minimaal bedrag krijgt waarbij men zelf de boodschappen kan doen, hoe weinig ook, maar voldoende en beter als wat in die paketten zit. Dat daar luitjes zijn die daar wat anders voor kopen is alleen een probleem voor die mensen zelf. Overigens zijn er al wel een paar speciale winkels (in een paar steden) met heel goedkoop eten met een vlekje, ook daar kan men alleen binnen met registratie zoals bij de voedselbank. Kan zijn dat er nog meer intiatieven komen om mensen aan eten te helpen ipv iets meer geld te geven binnen een schuldhulpplan. Je kan hier de meest vernederende en ook uitzichtloze situaties bij verzinnen. Als men maar niet hoeft na te denken over ietsje meer geld om te eten na aftrek van alle schulden die automatisch worden afbetaald. Tjonge jonge.quote:Op maandag 5 maart 2007 16:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja.
Uiteraard staat het deze mensen vrij een baan te zoeken, zodat ze niet meer hoeven te leven van de bijstand. Gaat dus ook alleen om mensen in de bijstand.
Ik heb het over voedselbonnen, niet over de voedselbank.quote:Op maandag 5 maart 2007 18:08 schreef Suko het volgende:
[..]
Kan niet zo gauw zien of het alleen om mensen in de bijstand gaat, het zijn gevallen waarbij men na aftrek van gelden aan schuldeisers te weinig overhoud om fatsoenlijk eten te kopen. Ook met werk gaat het meest verdiende geld naar de schuldeisers.
Als je ietsje meer geld geeft, drinken ze gewoon ietsje meer. Simpel.quote:Als men maar niet hoeft na te denken over ietsje meer geld om te eten na aftrek van alle schulden die automatisch worden afbetaald. Tjonge jonge.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |