http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=79222quote:Reformatorische geschiedenisboeken vaak eenzijdig
van onze redactie binnenland
DORDRECHT - Reformatorische geschiedenisboeken hebben moeite om genuanceerd te schrijven over onderwerpen als de Reformatie. Een aantal handboeken geeft een subjectief en soms overdreven beeld van de Reformatie.Dat schrijft historicus Pieter Verhoeve in het jongste nummer van het maandblad Protestants Nederland. Hij deed onderzoek naar de beschrijving van de Reformatie in drie geschiedenisboeken die worden gebruikt in het reformatorisch onderwijs en vergeleek deze met recent historisch onderzoek. Verhoeve onderzocht twee geschiedenishandboeken die veel docenten in het reformatorisch basisonderwijs gebruiken bij de voorbereiding van hun lessen en de geschiedenismethode Bronwijzer voor het voortgezet onderwijs.
Van de drie onderzochte boeken was het historische handboek Zoals Gods vinger schrijft van B.J. van Wijk het meest gekleurd. Het boek is al geschreven in de jaren vijftig, maar wordt in reformatorische kringen nog steeds gebruikt. In het boek worden, zo stelt Verhoeve, de losbollige watergeuzen beschreven als 'koene helden' en de Spanjaarden als 'hels gebroed'. Ook zou het elke protestantse overwinning zien als een 'wonder Gods'. Verhoeve: ,,Dankbaarheid om in de lijn van psalm 78 Gods daden te gedenken is onze dure opdracht. Maar moet dit nu zo?''
Het populaire boek De grote geschiedenis van een klein land van Jan van Reenen is volgens Verhoeve duidelijk meer ingetogen en in de reformatorische geschiedenismethode Bronwijzer is de beschrijving zelfs sober en feitelijk. Toch ziet Verhoeve, zelf geschiedenisdocent aan een reformatorische school, een probleem. De verschillende boeken scheppen het beeld dat de Nederlandse bevolking smachtte naar bevrijding van de onderdrukkende roomse religie.
Dat beeld is historisch onjuist, schrijft Verhoeve. Recent onderzoek toont aan dat de Reformatie in elk deel van het land weer anders verliep, maar voor de meeste mensen werd deze van bovenaf opgelegd en nergens was de aanhang onder de bevolking immens. Schoolboeken hebben volgens Verhoeve moeite met deze nuance: ,,Liever beschrijven ze de wreedheden van de Bloedraad of de pogingen van de Contra-Reformatie om de Bijbel uit te bannen. De katholieken komen er slecht vanaf, terwijl de protestanten heldhaftig zijn.''
De geschiedenisdocent geeft wel aan dat het in veel rooms-katholieke geschiedenisboeken precies eender gaat. Daarin wordt bijvoorbeeld juist de overstap van Willem van Oranje naar het protestantisme verguisd. Leerlingen zijn niet gebaat bij een dergelijke 'overnationalistische interpretatie' van de geschiedenis, zegt Verhoeve, die tegelijk constateert dat het wellicht al de goede kant op gaat: ,,De meer recente producties worden, gelukkig maar, steeds minder eenzijdig en bevooroordeeld.''
http://www.nrc.nl/binnenland/article501546.ecequote:Kabinet wil twee rijksdiensten hervormen
Den Haag, 4 okt. Het kabinet wil de organisatie van twee rijksdiensten die betrokken zijn geweest bij de bouw en het beheer van het afgebrande cellencomplex op Schiphol ingrijpend wijzigen.
Dat zal ook consequenties hebben voor direct betrokken topambtenaren. De reorganisatie maakt deel uit van de kabinetsreactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid over de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost, waarbij in oktober vorig jaar elf doden vielen.
Direct betrokken diensten zijn de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en de Rijksgebouwendienst RGD).
Ik zou graag 1 organisatie zien; de organisatie ZGDU (Zet Gelukzoekers Direct Uit). Problemen opgelost.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:35 schreef sizzler het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/binnenland/article501546.ece
![]()
Bij de DJI lopen momenteel al 3 reorganisaties!!! Misschien is de puinhoop daar wel ontstaan juist door die hervormingen. En wat doen we daar aan? Juist! Nog meer hervormen!![]()
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:41 schreef Autodidact het volgende:
"There is no such thing as the United Nations. There is only the international community, which can only be led by the only remaining superpower, which is the United States."
Aldus de VN-ambassadeur.
George Allen, Rep. Senator (je weet wel, die Indiërs makakken noemt)
Dit is komma neuken. Waar het waarschijnlijk om gaat is het simpele feit dat de USA veel machtiger en belangrijker is dan het geneuzel wat onder de naam VN rondwaart.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:47 schreef Autodidact het volgende:
Je noemt nu twee extremen om een ervan boven het andere te legitimeren. Het is niet logisch dat iemand die denkt dat er geen Verenigde Naties zijn, ambassadeur wordt van die Verenigde Naties (behalve voor de Republikeinen geloof ik). Dat het beter kan, inderdaad, 180 graden de andere kant van Boltons positie op.
Ik heb nou niet het idee dat de VN geloofwaardiger wordt met verschillende dode einden in uiteenlopende kwesties. Het is slechts een kwestie van tijd voordat deze borrelorganisatie uiteen spat. Het idee van een internationaal overleg orgaan is al eerder in de soep gelopen door D66-gedrag. Dat kan heus wel een tweede keer.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:57 schreef Napalm het volgende:
Slechts een drietal jaren geleden was de kans dat de VN totaal zou uiteen vallen de vergetelheid in behoorlijk groot..
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Ik heb nou niet het idee dat de VN geloofwaardiger wordt met verschillende dode einden in uiteenlopende kwesties. Het is slechts een kwestie van tijd voordat deze borrelorganisatie uiteen spat. Het idee van een internationaal overleg oorgaan is al eerder in de soep gelopen door D66-gedrag. Dat kan heus wel een tweede keer.
120 euro maar, das iets van 11% ofzo! Ja, het werkt fantastisch meneer Hoogervorst. "Je ziet dat de zorgkosten achterblijven in voorgaande jaren"quote:"Zorgpremie zal fors gaan stijgen"
Volgens Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zal de zorgpremie volgend jaar fors duurder worden. Dat heeft directeur Martin Bontje bekend gemaakt.
'Te rooskleurig'
Volgens ZN komt de premie volgend jaar uit op bijna 1200 euro. Dat is meer dan het bedrag dat minister Hoogervorst van Volksgzondheid eerder noemde. ZN vindt dat de minister om politieke redenen een 'te rooskleurige' prognose gaf.
Wanbetalers
Volgens ZN moet de premie wel stijgen door extra kosten die wanbetalers met zich meebrengen. Ook is de premie nu kunstmatig laag, vanwege de prijzenslag die de verzekeraars vorig jaar voerden.
Oh, en goed nieuws voor ouderen die CDA en VVD stemmen. Die blijven tenminste van de AOW af! Anders kon je die zorgpremie natuurlijk helemaal niet betalen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:02 schreef pberends het volgende:
[..]
120 euro maar, das iets van 11% ofzo! Ja, het werkt fantastisch meneer Hoogervorst. "Je ziet dat de zorgkosten achterblijven in voorgaande jaren"
Ja, lijkt me logisch wanneer zorgverzekeraars het onder de kostprijs gaan aanbieden de eerste jaren, wat een klootviool is die gozerd ook.
Voor de liefhebbers...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:22 schreef Autodidact het volgende:
pberends saves the night.
Ik weet het...moreel gedrag van de VS vragen is zinloos. Dat "geneuzel" had achteraf toch een beter alternatief voor Irak, nietwaar?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:57 schreef Napalm het volgende:
Neuke plaatjens pb..
[..]
[..]
Dit is komma neuken. Waar het waarschijnlijk om gaat is het simpele feit dat de USA veel machtiger en belangrijker is dan het geneuzel wat onder de naam VN rondwaart.
Slechts een drietal jaren geleden was de kans dat de VN totaal zou uiteen vallen de vergetelheid in behoorlijk groot..
Terugvindpost.quote:waar goed over gediscussieert kan worden
Verlaatpost.quote:Boeient, maar wederom, niet ter zake doent
China trekt zich nu al niks van de VN aan, bv. op gebied van mensenrechten Tibet bezetten, interneringskampen waar ook politieke gevangenen opgesloten zitten, geen of nauwelijks democratie, etc.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:31 schreef pberends het volgende:
Dat USA zich denigerend doet over de VN kan ze nog een duur komen te staan. Dat zal ook inhouden dat opkomende supermachten als China zich totaal niets van de VN gaan aantrekken. En dan is de US de sjaak.
Ghe. Ja MOD. Ik verlaat mijn post wel weer.quote:
China zei toch pas dat ze de mensenrechten in de VS gingen onderzoeken?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:22 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
China trekt zich nu al niks van de VN aan, bv. op gebied van mensenrechten
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=7781quote:CHINA:
Elke Chinees een auto
Antoaneta Bezlova
PEKING, 4 oktober (IPS) - Op een recente autoluwe zondag in Peking zaten de straten dichtgestopt met auto's en hing over de stad een dikke laag smog. Een roemloze ondergang voor de poging van het stadsbestuur om fietsen en openbaar vervoer aan te moedigen. China is sinds dit jaar op één na de grootste automarkt ter wereld. Het is moeilijk en zelfs politiek explosief om de snelle groei van het autobezit af te remmen.
Zelfs milieuactivisten gooien er het bijltje bij neer. "Ik rij al met de fiets sinds ik op de lagere school zat, maar de laatste jaren voel ik me niet meer veilig in de straten van Peking. Meer en meer auto's palmen de plaats voor fietsers in en de automobilisten zijn echte despoten geworden. Ik neem nu een taxi", zegt de bekende Chinese milieuactivist Liang Congjie.
Nog altijd gaan in Peking 2,4 miljoen mensen elke dag met de fiets naar het werk. Maar de stad telt ook 2,5 miljoen auto's, en elke dag verschijnen er in de straten bijna duizend extra. De Wereldbank schat dat de Chinese wegen tegen 2020 zullen volstaan met 170 miljoen wagens en dat de Chinezen tegen dan samen meer auto's zullen bezitten dan de Amerikanen - nu nog de recordhouders. Momenteel kopen Chinezen jaarlijks zeven miljoen auto's, Amerikanen kopen er jaarlijks zestien miljoen.
Steeds vaker klinkt de vraag wat de milieugevolgen zouden zijn als elke Chinese familie de droom om een eigen wagen te bezitten waarmaakt. Volgens het Amerikaanse departement voor Energie zijn de auto's van de Amerikanen momenteel verantwoordelijk voor zo'n 5 procent van de wereldwijde uitstoot van het broeikasgas CO2.
De Chinese overheid had beloofd in 2008 'groene Olympische Spelen' te houden, maar ze heeft nu minder dan twee jaar om de escalerende problemen van luchtverontreiniging en files op te lossen. De regering overweegt een tijdelijk verbod op privé-auto's tijdens de Spelen. Velen noemen dat een stoplap voor de echte problemen van de Chinese steden.
De Chinese autoriteiten streven naar modernisering en willen het land zo snel mogelijk tot het lijstje ontwikkelde consumptiemaatschappijen gerekend kan worden. Dat is moeilijk te verzoenen met het onder controle houden van de vervuiling en de stijgende vraag naar olie. Het stadsbestuur van Peking wil de vervuiling binnen de perken houden, maar profiteert tegelijkertijd wel van Beijing Automotive Industry Corp., een autoproducent die joint ventures bezit met Daimler Chrysler en Hyundai Motor Co. Hetzelfde geldt voor Shanghai, de zuidelijke stad Guangzho en bijna alle belangrijke Chinese steden. In Shanghai ontvangen de gemeenteraadsleden dividend van het staatsbedrijf Shanghai Automotive Industry Corp. De Chinese auto-industrie is een van de steunpilaren van de Chinese economie geworden. De sector levert veel belastinggeld op en er werken 1,7 miljoen mensen.
Een beperking van de snelle groei van de Chinese automarkt is in dit stadium niet alleen moeilijk, maar ook politiek explosief. Voor de groeiende Chinese middenklasse betekent het bezit van een of twee auto's dat ze de levensstandaard van het westen evenaren.
Peking legt zo goed als geen beperkingen op aan autogebruik en Chinese leiders durfden het niet aan een brandstoftaks te heffen zoals in Europa. In de plaats daarvan legden ze nieuwe normen op voor brandstofverbruik en uitstoot. Als die normen in 2008 en 2010 volledig zullen gelden, voldoen de Chinese auto's aan dezelfde normen als in Europa. Eerder dit jaar heeft de overheid ook een jarenlange ban op kleine auto's in de hoofdstad opgeheven. Ze heeft ook belastingen ingevoerd op brandstofverslindende wagens en begint te experimenteren met milieuvriendelijke technologie zoals auto's op waterstof of biobrandstof.
Naast het milieu maken de Chinese leiders zich ook zorgen over de nationale oliezekerheid. Een steeds groter gedeelte van de olieconsumptie in China staat op naam van auto's: van 10 procent halverwege de jaren negentig tot naar schatting 40 procent tegen 2010, volgens overheidscijfers. Momenteel importeert China ongeveer een derde van zijn olie. Analisten voorspellen dat het land in 2010 voor 70 procent van zijn olieverbruik afhankelijk is van import. IPS (ADR/)(EINDE/2006)
Waarom zou het moreel zijn om de VN boven de VS te stellen? De VN, is die democratisch? Alleen al die veiligheidraad en dat prutseilandjes hun stem verkopen.. Zijn de VN-besluiten beter dan die van de VS? Ik vraag me zelfs af of ze meer doengoede resultaten behalen voor de arme landen dan de VS..quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:29 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik weet het...moreel gedrag van de VS vragen is zinloos. Dat "geneuzel" had achteraf toch een beter alternatief voor Irak, nietwaar?
Goed voor het miliueu.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:28 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=7781
Dat schept een band hè.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:22 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
China trekt zich nu al niks van de VN aan, bv. op gebied van mensenrechten Tibet bezetten, interneringskampen waar ook politieke gevangenen opgesloten zitten, geen of nauwelijks democratie, etc.
Om kort te zijn: de VS hebben al hun morele autoriteit verloren. Wie koopt die landjes eigenlijk om?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waarom zou het moreel zijn om de VN boven de VS te stellen? De VN, is die democratisch? Alleen al die veiligheidraad en dat prutseilandjes hun stem verkopen.. Zijn de VN-besluiten beter dan die van de VS? Ik vraag me zelfs af of ze meer doengoede resultaten behalen voor de arme landen dan de VS..
http://www.youtube.com/watch?v=6rkb_wkfjyo&mode=related&search=quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:33 schreef Drugshond het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=FwVAIke3JCI
Show me your skills.
het blijft in dat geval kiezen tussen 2 kwadenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 02:28 schreef Monidique het volgende:
Ja. http://www.sargasso.nl/ dan ter compensatie?
quote:Het pak met stukken voor vandaag is aanzienlijk dunner dan bij de VVD. Dat komt waarschijnlijk doordat de sessies met de 715 wijzigingsvoorstellen gisteren al waren. Alleen een kort lijstje met amendementen die geen 2/3 meerderheid haalden blijft over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |