Ja, precies. Dit is wat ik m.a.w. bedoel en zelf ook merk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:10 schreef Faithz het volgende:
![]()
Dingen waar ik normaal een beetje tegen op zie, zie ik dan als een BERG tegenop. Meestal heb ik een dagje als dieptepunt en gaat het daarna beter. Zolang je maar weet en onthoud dat het leven best goed is en niet blijft hangen in dat gevoel![]()
Effe zitten googlelen op vitamine B complex... hoe werkt dat dan bij jou in relatie tot een dipje?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:15 schreef Molline het volgende:
Idd, sporten en af en toe onder de zonnebank (= ook licht) helpt bij mij ook wel.
Evt. kun je ook extra vitamine B complex slikken.
Hahahaquote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:32 schreef theepot het volgende:
Gewoon in je nest blijven tot april 2007.
De enigstestestststeestestestststeee remedie !
/edit: typo
Ik doe aan preventieve zelfhulpverlening. EN vandaag is het nogal herfst in mij.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:34 schreef Bep het volgende:
Hebben we dan al donkere dagen gehad? Het is nog volop zomer![]()
Lees dit even.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef Fawn het volgende:
[..]
Effe zitten googlelen op vitamine B complex... hoe werkt dat dan bij jou in relatie tot een dipje?
Ik lees dat het meer met de opslag en en verbranding van vetten, eiwitten en suikers te maken heeft?
Maar als het helpt, helpt het en daar gaat het om lijkt me.
Ja, inderdaad. Ik heb op zich best zin in herfst en winter. Het heeft ook iets moois en gezelligs, vroeg donker, kaarsjes, storm, rode wijn, cafe, regen, lekker (depriquote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:23 schreef Molline het volgende:
Dat is het rare.
Ik kan er echt van genieten dat het weer herfst wordt, een lekkere herstwandeling in het bos, heerlijk!
En in de winter mag het sneeuwen wat het wil, ik vind het allemaal prachtig.
Het komt bij mij denk ik voornamelijk door een gebrek aan (zon)licht dat ik depri wordt.
Inderdaad, en je hebt naarmate het winter wordt vaker last van vertragingen wegens idiote treinen die zich voor mensen gooien.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:40 schreef Salsalove het volgende:
Ja ik wil het niet erger maken maar na de herfst komt er nog een veel donkerdere nattere en koudere winter aan, daarom probeer het positieve te blijven zien, of ga lekker op vakantie dat zal zeker helpen![]()
Lekker knus bij het haardvuur .... en de donkere dagen voor kerst ...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:46 schreef het.ismij het volgende:
me bed uit komen sochtends is toch wel het moeilijkste in donkere tijden, maar als dan eenmaal de gure avond valt, ga k los. Daar ben ik weer gek op!
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:54 schreef Molline het volgende:
[..]
bij Molline is dat haardvuur trouwens van dvd (slik)![]()
Regelmatig linzen en kalkoen eten. Wordt je gegarandeerd vrolijk van. En is nog gezond ook.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:27 schreef Molline het volgende:
[..]
Lees dit even.
Er staat o.a.:
[b]
Ik heb zelf wel eens een vitamine-B complex forte van Davitamon gebruikt, ik bemerkte dan na een tijdje wel een positieve stemmingswisseling. Ik het artikel staat dat je beter een hoog gedoseerd complex kunt nemen, daar heb ik nog geen ervaring mee, maar dat lijkt me nog beter. Denk zelfs dat ik die vanmiddag ga ophalen, aangezien ik al een paar weken in een dip zit. Dat is overigens elk jaar rond deze tijd bij mij het geval. Als ik een paar keer onder de zonnebank geweest ben, gaat het vaak weer een tijdje goed. Ook jezelf goed blijven verzorgen, gezond eten en voldoende rust helpt. En sporten!!
Ben je gek joh! Komt door de herfst. Meteen aan de ad en naar de psychiater.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:00 schreef FreakerS het volgende:
Behoorlijk last van een dip. Maar dat komt denk ik door die 5 nachten doorsnuiven.
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:54 schreef het.ismij het volgende:
freak, amateur,.. daar wordt je niet depressief van,..
je moet er meer bij zuipen.
De koudste winter..COOL, waar heb je dat vandaan?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:53 schreef Thy... het volgende:
Alleen uit bed komen terwijl het nog donker is heb ik moeite mee. Verder vind ik de herfst en winter een prachtig jaargetijde. Helemaal met de voorspelling dat het de koudste winter in 10 jaar moet worden. Beter dan die zachte winters van de afgelopen jaren waar je niks mee kan.
1178% lijkt me wat veel, denk niet dat dat klopt. Ik had gelezen dat je het teveel aan B-vitamines gewoon uitplast en dat het dus niet schadelijk is. Van de B-vitamines die niet op natuurlijke weg het lichaam verlaten, zit er volgens mij ook minder in. Ik zal het nog even nakijken, maar het lijkt me dat Kruidvat geen vitamines verkoopt die slecht zijn voor je lichaam.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:38 schreef Fawn het volgende:
Ik zat nog te twijfelen tussen die van Kruitvat en Davitamon. In die van Kruitvat zaten ongezond veel vitaminen vond ik... Soms wel iets van 1178% van de ADH, of ik heb verkeerd gekeken, gister was mijn dag niet zo... vandaag ook niet.
Dus ik heb die van Davitamon maar genomen.
Op www.voedingscentrum.nl staat namelijk dat je sommige B-en niet uitplast als je er te veel van binnen krijgt en dat is niet zo goed. Aangezien ik redelijk goed eet (behalve als ik uit dipperigheid geen zin heb...) lijkt me >1000% van ADH wat veel...
Sowieso bevat een evenwichtige voeding genoeg vitamines schijnt en ik denk niet dat ik tekorten heb. Maarja, als werkt het als een placebo, als het werkt, werkt het, alleen maar door het te denken.
Zulke voorspellingen zijn uitermate onbetrouwbaar. Het kan net zo goed de mildste winter van de afgelopen 10 jaar worden.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:03 schreef Fawn het volgende:
[..]
De koudste winter..COOL, waar heb je dat vandaan?
Kruidvat vitamine b-100 complex:quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:01 schreef Molline het volgende:
[..]
1178% lijkt me wat veel, denk niet dat dat klopt.
niacine 556%quote:Op donderdag 5 oktober 2006 13:46 schreef Molline het volgende:
B1, B2, B12 ... laten dat nou net de vitamines zijn waarvan een teveel niet schadelijk is voor de gezondheid.![]()
Als het goed is, zitten de andere B-vitamines er minder of niet in.
Voor zover ik weet zijn ook deze niet schadelijk in deze hoeveelheden maar ik kan het mis hebben.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 14:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
niacine 556%
b6 1250%
Panthotheenzuur 1667%
Foliumzuur 50%
Biotine 67%
Halloquote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:06 schreef Fawn het volgende:
Wie heeft er nu het weer wat omslaat ook last van wat 'negatieve' gevoelens?
Zelf kan ik me er lastig toe zetten om dingen te ondernemen, zoals uit mijn bed komen, gaan douchen, naar buiten gaan. Verder wat interesse verlies in activiteiten die ik normaal erg leuk vind. Eigenlijk van die hele simpele dingen die normaal echt gewoon uit zichzelf gaan, omdat je er niet eens bij nadenkt.
Ik merk zelf dus dat ik me wat terugtrek, maar weet dondersgoed dat dit niet goed is en het negatieve gevoel alleen maar erger hierdoor wordt.
Dus: Wie kent dit en wat doe je er ZELF aan en wat helpt bij jou, zonder meteen naar een psych te rennen?
Nou,zo erg heb ik het godzijdank nietquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:41 schreef Davito het volgende:
heb er momenteel ook last van, heel vaag
zondag was ik nog de gelukkigste man op aarde en vierde ik 6 maanden relatie met me vriendin
en de volgende dag begon ik een depresie te krijgen
nu heb ik er al sinds maandag last van , en het schommelt , de ene keer voel je je beter
en dan de volgende ochtend weer depresief.
geen zin in eten , alleen zin om in bed te liggen , ben al 3 dagen nie naar school gegaan
iemand enig advies?
iemand enig ervaring met een depresie
Misschien iets voor jou...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:41 schreef Davito het volgende:
heb er momenteel ook last van, heel vaag
zondag was ik nog de gelukkigste man op aarde en vierde ik 6 maanden relatie met me vriendin
en de volgende dag begon ik een depresie te krijgen
nu heb ik er al sinds maandag last van , en het schommelt , de ene keer voel je je beter
en dan de volgende ochtend weer depresief.
geen zin in eten , alleen zin om in bed te liggen , ben al 3 dagen nie naar school gegaan
iemand enig advies?
iemand enig ervaring met een depresie
Niet duur, gemiddeld iets van 5 euro voor 60 pillen. Afhankelijk van het merk.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 19:41 schreef Friek_ het volgende:
Hmm.. dat vitamine B-complex lijkt wel een legale, gezonde XTC-pil. Ben benieuwd hoe duur ze zijn, misschien dat ik ze ook eens ga halen.
Niacine is toch gevaarlijk, lijkt mequote:Op donderdag 5 oktober 2006 14:50 schreef Molline het volgende:
Kortom: het lijkt me wel veilig.
BTW: hiervoor gebruikte ik stackers, waar ik op een gegeven moment verslaafd aan geraakt ben.
Daar zijn die vitaminepillen niks bij.
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 14:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
niacine 556%
b6 1250%
Panthotheenzuur 1667%
Foliumzuur 50%
Biotine 67%
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 14:44 schreef Fawn het volgende:
Vitamine B3 (niacine) Gevolgen van een te hoge inneming
Bij overdosering door supplementen met vitamine B3 kan bloedvatverwijding ('flushing' of 'opvliegers') en bij zeer hoge (over)dosering schade aan lever en ogen ontstaan. Dat geldt overigens alleen voor nicotinezuur en niet voor nicotinamide. Nicotinamide is de vorm die meestal in vitaminesupplementen wordt toegepast. Als bovengrens voor een aanvaardbare (veilige) inneming van niacine (totaal vitamine B-3) werd 25 mg per dag aangehouden. In 2004 heeft de Europese Voedsel en Veiligheidsautoriteit (EFSA) geadviseerd voor nicotinezuur 10 mg per dag aan te houden als bovengrens en voor nicotinamide 900 mg per dag.
Sure, maar je moet geen duidelijke resultaten verwachten oid. Van dat soort multivitamines merk je de werking nooit zo heel veelquote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:31 schreef Sukilove het volgende:
Maar. Als je elke dag een vitamine b-pil slikt, werkt het dan na een tijd nog wel?
Flauwvallen, waar komt dat vandaan dan? Dat heb ik niet. En wat bedoel je met raar in je hoofd?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:42 schreef Kostertje het volgende:
Ik heb er ook last van... over het algemeen al wel, maar nu wordt het weer erger..
Wie herkent het algemene gevoel van afwezig zijn, raar in je hoofd, en gevoel van flauwvallen..ik wordt er gek van en dus nog meer depri..
Probeer wel afleiding te zoeken, maar blijf het liefst in mijn bed liggen....
Groetjes
Kan gebrek aan vitaminen zijn, Kostertje.quote:Ik val niet flauw, maar zo voelt het wel...en met raar in mijn hoofd bedoel ik een heel zwaar gevoel.. maar dat is waarschijnlijk gewoon de spanning..
Omdat ik me zo raar voel ga ik me heel down voelen..dus zal niet echt een herfstdipje zijn..
Succes allemaal..
quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:24 schreef gangreen het volgende:
Ik ben geloof ik een van de weinigen die juist bij de herfst en winter helemaal opleeft.
Ik baal juist enorm als het 30 graden is, doe mij maar de kou, liefst flinke vorst, heerlijk.
20 graden is lekker. Hier is het dan meteen weer wekenlang tropisch en 30 gradenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:34 schreef The6thgate het volgende:
ik ken het wel. als ik uit mn raam kijk zie ik veel regen, grijze lucht en dan weet ik dat ik daar nog doorheen moetnee....liever met een lekker temperatuurtje + zon vrolijk de deur uit lopen
dat is net het hele probleemquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 21:52 schreef LedZep het volgende:
na een fietstocht in de wind, regen, hagel, sneeuw en kou
Je brengt het alsof het een keuze is. Dat is niet zo, het is een lichamelijke kwaal waar een flink deel van de bevolking enigszins tot heel veel last van heeft. Daar valt weinig uit te kiezen, net als astma. Dat los je ook niet op door te zeggen: gewoon rustiger ademenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:39 schreef ReneH83 het volgende:
herfst dip?
waarom zou je dat hebben. Elk jaargetijde heeft zo zijn charmes. Tuurlijk heb ook ik liever de zon. Maar goed, het is niet anders. Als je zon wil het hele jaar -> ga emigreren (en niet zo zitten zeiken op het weer, want je bereikt er niks mee!)
Nee maar je hebt ook mensen die er geen reet aan willen doen, de hele dag mopperen en depressief uit het raam kijken.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:09 schreef knnth het volgende:
[..]
Je brengt het alsof het een keuze is. Dat is niet zo, het is een lichamelijke kwaal waar een flink deel van de bevolking enigszins tot heel veel last van heeft. Daar valt weinig uit te kiezen, net als astma. Dat los je ook niet op door te zeggen: gewoon rustiger ademen
* knnth heeft het ook
Gelukkig zit ik een deel van de winter op de Antillen, dat helpt.
Dat is de kern van het probleem ja: een vicieuze cirkel. Of beter: er wel wat aan willen doen, maar de energie missen.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:17 schreef Noisekick het volgende:
[..]
Nee maar je hebt ook mensen die er geen reet aan willen doen, de hele dag mopperen en depressief uit het raam kijken.
Daarvoor heb je energie en fut nodig.quote:Ga wat doen, zorg dat je afleiding hebt...
Ik geloof je wel, maar ergens vraag ik me ook af of het deels te maken heeft met hogere eisen voor jezelf stellen en harder voor jezelf te zijn.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:26 schreef knnth het volgende:
Kijk, ik doe m'n best, ieder jaar, maar het is geen gevalletje van "een positievere instelling", want het probleem is juist dat dat mist. En ik ben toch wel 'n optimist van nature
Lichttherapie helpt een beetje bij mij, maar heeft ook z'n bijwerkingen (hoofdpijn, draaierigheid). En de kunst van het vasthouden van 't ritme dat je tijdens je lichttherapie opdoet.
Ja maar opstaan in de winter is volgens mij zelfs voor gewone "wintermensen" ook al moeilijk. T'is koud en donker, moeilijk wakker wordenquote:Op zondag 15 oktober 2006 22:50 schreef knnth het volgende:
Ik ga door en loop met 'n oorwurmenhoofd (:D) te werken, maar kom bijna geen dag m'n bed uit, hoe vroeg ik ook ga slapen, alles duurt langer, ik maak meer fouten, ik ben een PITA voor m'n collega's, en ben láng voor vrijdag door al m'n energie heen.
Lost ook weinig op heIk lijk er misschien meer bikkel door, maar dat is ook alles.
Dat is wel een pittige opgave, dat geef ik je toequote:Op zondag 15 oktober 2006 23:19 schreef knnth het volgende:
Ik word er wel creatief van trouwens ... experiment voor deze week is 'n washandje in een bak water leggen en morgenochtend .....![]()
![]()
![]()
Zonnebank helpt niet tegen een herfstdip. Het licht moet namelijk in je ogen terecht komen om effectief te zijn en dat wil je niet met het UV-rijke licht in een zonnebank.quote:Op zondag 15 oktober 2006 23:28 schreef Noisekick het volgende:
[..]
Dat is wel een pittige opgave, dat geef ik je toe![]()
Ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar zelf een zonnebank thuis en om de dag 10 minuutjes eronder? Of is die lichttherapie beter?
Ik gebruik ook een lichtbak thuis.quote:Op zondag 15 oktober 2006 23:53 schreef knnth het volgende:
Deed lichttherapie in de poli, maar ga dit jaar zo'n lichtbak kopen ... http://www.lichttherapiewinkel.nl/
Maar pas zodra de wintertijd is ingegaan, anders is het vrij nutteloos. Dus na volgend weekend gaan we los.
Mijn dokter en psych zeiden weer van welquote:Op maandag 16 oktober 2006 11:19 schreef Halinalle het volgende:
Ik gebruik ook een lichtbak thuis.
Het meest effectief is als je een lichtbak gaat gebuiken zodra de eerste verschijnselen zich vertonen, dus beter vroeg dan laat. Daar heeft de wintertijd niets mee te maken.
Dan moeten ze zich wat beter verdiepen in de materie.quote:Op maandag 16 oktober 2006 13:03 schreef knnth het volgende:
[..]
Mijn dokter en psych zeiden weer van welNouja, ik ga gewoon van het weekend even kijken. Weet iemand 'n winkel? Heb het niet zo op webshops
Mijn ervaring sluit daarbij aan.quote:It is usually advisable, especially if patients are buying their own lightbox, to advocate that light therapy commences for the first time only once symptoms are clearly present; only then can effectiveness be assessed. However, in future winters, patients who respond to light therapy should usually start treatment as soon as the first symptom emerges. Although it has not been evident in my own clinical practice, light therapy prior to the onset of symptoms might prevent a winter episode of depression (Partonen & Lonnqvist, 1996).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |