Feng Shuiquote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:30 schreef wijsneus het volgende:
Wat zal blijven bestaan zijn de oosterse levensbeschouwingen.
Je kan eerder stellen dat door het verschijnen van dergelijke boeken mensen niet meer geinspireerd door religie worden, maar steeds meer bezorgd over de gevolgen van religie worden. Ik zie dit als het gevolg van 9/11, wat de slechts denkbare commercial voor religie in het algemeen was...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:42 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat alleen al uit het feit dat juist een boek dat gaat over religie zo goed verkoopt toch wel de conclusie getrokken kan worden dat religie mensen nog steeds inspireert, en een grote rol speelt in het leven van mensen.
quote:Reviewer: Alan Danks
I went to see a Dawkins lecture (The Darwin Lecture actually, in Shrewsbury, February this year) and one of the people there asked him why he hadn't been more explicit about his views on religion! A slightly bemused Dawkins answered, with a smile, "Well - I've hardly been reticent...."
The questioner could hardly be in any doubt about the author's views, however, after reading this book. Fans of Dawkins will be familiar with many of his arguments showing the irrational nature of faith and other aspects of theology from his science writings, but here for the first time his views on religion are collected together in one volume. His writing is, as always, stylish, his arguments watertight and his delivery economical. His unerring ability to see straight through to the heart of an issue and dissect it, step by certain step, before pronouncing judgement with admirable clarity is on display here on almost every page. I found myself thinking as I read, "That's so obviously right - why didn't I think of that before?" Dawkins makes the absurdities of his target plain in a way that shows exactly what makes him one of the clearest thinkers writing today on this or, for that matter, any other topic. We're fortunate to have such an eloquent spokesperson for rationality amongst us. And, yes, in parts it's very funny. Dawkins is quite happy to use tongue in cheek subtlety as a highly effective debunking device.
Fans of Professor Dawkins will love "The God Delusion". His opponents (if any of them actually take the trouble to read the book) will, predictably, hate it, as it shows so very clearly why they're wrong - and nobody enjoys that, do they?
Ik denk dat er geen rationele mensen zijn die dergelijke macht nastreven. Als je macht zoekt zou je deze eigelijk per definitie niet mogen hebben.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:11 schreef PvtRyan het volgende:
Ben 'A Devil's Chaplain' aan het lezen.
En om te stellen dat we in een Age of Reason belanden is een beetje overoptimistisch wanneer je ziet dat de wereldpolitiek nog steeds beheerst wordt door fundamentelistische Christelijken en Moslims.
Maar het zou wel veel betere wereld zijn als alle beleidsvormende politici van het niveau Dawkins waren.
pff reactie getypt, krijg ik een database errorquote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:44 schreef VonHinten het volgende:
Wow, gemiddelde rating 2 sterren..
Kopuh!
OT: lijkt me wel een interessant boek. Maar eerst maar eens deze hype over laten waaien en mocht het dan nog actueel en de moeite waard zijn, dan lees ik het wel.
Hehe, het was ook maar een grapje, die ratings zeggen nooit zoveel. Veel (halsstarrige) gelovigen zullen idd 1 ster geven, net zoals de heiden (:P) het in halleluja stemming zal binnenhalen en misschien zal overraten. Maar he: eerst zelf maar eens lezen, dan kan ik er wat zinnigs over zeggen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:01 schreef MrData het volgende:
[..]
pff reactie getypt, krijg ik een database error![]()
Maargoed, een zwaar gelovige die zijn geloof tot op de wortel ziet / leest afgekraakt worden geeft zo'n boek natuurlijk niet 5 sterren. En er zijn maar 5 reviews op die site dus dat zegt niet zoveel.
Ben nu met de nieuwe Dawkins bezig, hij is snoeihard bezig, had ik niet van 'm verwacht maar het is weer de moeite waard
De andersgelovigen ?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:28 schreef Henny_Huisman het volgende:
109. De Ongelovigen (el-Kaafiroen)
Daarom moeten die "ongelovigen" ook branden in de hel.quote:6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
Nee hoor. Mensen kunnen dat onderwerp ook gewoon zien als politiek. Wat het christendom, jodendom en islam ook gewoon is natuurlijk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:42 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat alleen al uit het feit dat juist een boek dat gaat over religie zo goed verkoopt toch wel de conclusie getrokken kan worden dat religie mensen nog steeds inspireert, en een grote rol speelt in het leven van mensen.
Heel veel naieve mensen in de wereld. Hoewel ik het ook wel een beetje snap, we leven in een wereld waar iedereen het over terrorisme heeft, veroorzaakt door religieuze fundi's. Maar de hoofdoorzaak van alle oorlogen is nog steeds de mens zelf. En dan waarschijnlijk hun slechte eigenschap: machtswellust.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef onemangang het volgende:
[...]
En in Nederland hebben we natuurlijk Herman Philipse, die samen met Ayaan Hirshi Ali en nu ook Femke Halsema vol gas inzetten tegen wat de hoofdveroorzaker van de huidige oorlogen wordt genoemd: religie.
[...]
Ja, dat is wel heel makkelijk. "De hoofdveroorzaker van alle oorlogen is de mens zelf".quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:59 schreef The_Fox84 het volgende:
[..]
Heel veel naieve mensen in de wereld. Hoewel ik het ook wel een beetje snap, we leven in een wereld waar iedereen het over terrorisme heeft, veroorzaakt door religieuze fundi's. Maar de hoofdoorzaak van alle oorlogen is nog steeds de mens zelf. En dan waarschijnlijk hun slechte eigenschap: machtswellust.
Ideologien kunnen minstens zo gevaarlijk zijn als religie. In de korte tijd dat het communisme bestaat zijn er miljoenen via vermoord. En nog, o.a. in Noord Korea. We hebben zelf in ons land een idealistisch tijdperkje van cultuur-relativistische ideologie gehad. En we zijn daardoor in gevaarlijk vaarwater terecht gekomen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:59 schreef The_Fox84 het volgende:
Heel veel naieve mensen in de wereld. Hoewel ik het ook wel een beetje snap, we leven in een wereld waar iedereen het over terrorisme heeft, veroorzaakt door religieuze fundi's. Maar de hoofdoorzaak van alle oorlogen is nog steeds de mens zelf. En dan waarschijnlijk hun slechte eigenschap: machtswellust.
Je vergeet dat een hendel alleen werkt als het ergens aan verbonden is. Datgene is religie. En laten we niet vergeten dat het dogmatisch denken altijd zal leiden tot intolerantie. Immers, jij hebt gelijk (ook al kan je het niet onderbouwen) en de andere denkwijzen zijn dwalingen. Als in een buurland zo'n dwaling de belangrijkste religie is dan is dat niet best voor de onderlinge relaties. Etc. etc.. er hoeft dan niet veel te gebeuren om de gespannen situatie te laten escaleren.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:59 schreef The_Fox84 het volgende:
[..]
Heel veel naieve mensen in de wereld. Hoewel ik het ook wel een beetje snap, we leven in een wereld waar iedereen het over terrorisme heeft, veroorzaakt door religieuze fundi's. Maar de hoofdoorzaak van alle oorlogen is nog steeds de mens zelf. En dan waarschijnlijk hun slechte eigenschap: machtswellust.
Waar valt het atheïsme religie op aan?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef onemangang het volgende:
Richard Dawkins en Sam Harris, twee atheisten die op dit moment met nieuwe boeken frontaal het religieuze denken aanvallen en pleiten voor een nieuw tijdperk: een tijdperk waarin we alleen vertrouwen op ons verstand, oftewel, "The age of reason" staan beide bovenin de bestsellerlijsten van Amazon.
Waarom komt de mens verder met het beschrijven van de werkelijkheid dan met een zoektocht naar zingeving?quote:Wat gaat er gebeuren? Gaan we nu werkelijk naar een "Age of Reason" toe of zal religie een nog grotere rol gaan spelen?
Kijk naar de volgende docu's dan weet je'tquote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:39 schreef tudoros het volgende:
Waar valt het atheïsme religie op aan?
Ik ben nooit echt religieus geweest, ik kon van jongs af moeilijk begrijpen dat zo'n oud boek de gehele waarheid in pacht had. Heb mijn ouders dan ook niet in hun religieuze overtuigingen gevolgt.quote:En hoe staat het tegenover het standpunt dat in principe ieder mens religieus is
Misschien moeten we van voorgeschreven zingeving naar zinvinding.quote:Waarom komt de mens verder met het beschrijven van de werkelijkheid dan met een zoektocht naar zingeving?
Het lijkt me nuttiger hierover een discussie te voeren dan te melden dat elders veel boeken verkocht worden.
Klopt. Maar je hebt het nu wel over ideologiën die dezelfde structuur hebben als religieuze systemen...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:06 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ideologien kunnen minstens zo gevaarlijk zijn als religie. In de korte tijd dat het communisme bestaat zijn er miljoenen via vermoord. En nog, o.a. in Noord Korea.
Op de onredelijkheid er van.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:39 schreef tudoros het volgende:
[..]
Waar valt het atheïsme religie op aan?
Er is geen probleem met 'je persoonlijke Jezus'. Zolang het maar persoonlijk blijft en het niet het gezonde verstand gaat overheersen.quote:En hoe staat het tegenover het standpunt dat in principe ieder mens religieus is
Er bestaat geen universele zingeving want we doen en denken allemaal verschillend. Een zoektocht naar universele zingeving is daarom als alchemie: leuk om te doen maar volslagen zinloos.quote:Waarom komt de mens verder met het beschrijven van de werkelijkheid dan met een zoektocht naar zingeving?
Dat verklaart nog niet de gevaarlijke tendens van cultuurrelativisme. Waarbij de eigen culuur gelijkwaardig werd beschouwd aan andere. Uiteindelijk blijken daar de nodige haakjes en oogjes aan te zitten. Ik noem de moord op Theo van Gogh. Opvattingen die haaks staan op de "westerse" zoals bijv gelijkwaardigheid van man en vrouw. De mythe van de "culturele verrijking" die daaruit voortvloeide heeft wel gelijkenissen met het religieuze imo.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:04 schreef onemangang het volgende:
Klopt. Maar je hebt het nu wel over ideologiën die dezelfde structuur hebben als religieuze systemen...
- Er is een Leider, zijn wil is wet en dient niet tegengesproken te worden.
- Het doel is om de ideologie over de hele wereld te verspreiden
- Om dit doel te bereiken kan geweld worden gebruikt.
ook het nationaal-socialisme of fascisme is zo'n ideologie. In het kort komt het hier op neer: volg geen ideologie waarbij De Leider roept "Volg mij en verwerp hen". Mensen zijn van nature vrij geweldloos, maar kunnen zeer gewelddadig worden als ze het bevel van een autoriteit volgen. Of die autoriteit nou een generaal of een God is, het geeft ze in beide gevallen het gevoel niet verantwoordelijk te zijn voor hun daden.
Ik kan me voorstellen dat instituties en uitleg van religies als onredelijk wordt ervaren, maar dat is slechts op een selecte groep mensen van toepassing.quote:
Wat is "je persoonlijke Jezus"? Iig geloof ik ook dat niets je gezonde verstand moet gaan overheersen.quote:[..]
Er is geen probleem met 'je persoonlijke Jezus'. Zolang het maar persoonlijk blijft en het niet het gezonde verstand gaat overheersen.
Universele of oplegede zingeving, daar geloven alleen een bepaalde groep mensen in. Deze nemen dit voor waar aan en worden zeer dogmatisch gelovig of kunnen het niet accepteren en worden zeer dogmatisch atheïstisch.quote:[..]
Er bestaat geen universele zingeving want we doen en denken allemaal verschillend. Een zoektocht naar universele zingeving is daarom als alchemie: leuk om te doen maar volslagen zinloos.
Dat merk ik. Het boek heeft ook niet de waarheid van pacht. Het is gewoon een bundel vol verhalen die op elkaar afgestemd zijn en zo opgeschreven dat wat de schrijver wil vertellen mensen nu nog boeit.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:52 schreef digitaLL het volgende:
Ik ben nooit echt religieus geweest, ik kon van jongs af moeilijk begrijpen dat zo'n oud boek de gehele waarheid in pacht had. Heb mijn ouders dan ook niet in hun religieuze overtuigingen gevolgt.
Als je je levensbeschouwing niet in een godsdienst kunt ontplooïen, maar wel naar zingeving zoekt, is er humanisme.quote:[..]
Misschien moeten we van voorgeschreven zingeving naar zinvinding.
Een proces waarbij we de zingeving anders dan op religieuze dogma''s stoelen.
Ik ben de waarheid, het licht en het eeuwige leven.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:54 schreef tudoros het volgende:
Dat merk ik. Het boek heeft ook niet de waarheid van pacht. Het is gewoon een bundel vol verhalen die op elkaar afgestemd zijn en zo opgeschreven dat wat de schrijver wil vertellen mensen nu nog boeit.
Trouwens, als je even wat onderzoek doet naar de bijbel dan is het misschien interessanter dan je denkt.. met vertellingen daarin wordt namelijk niet een bepaald wereld- en zinsbeeld opgedrongen aan de lezer, zoals veel atheïsten denken, maar de lezer wordt juist aan het denken gezet over zijn eigen zinsbeeld.
Weet ik en ik beschouw mezelf als een vrijdenkend humanist, het denken over zingeving stopt dus niet maar beschouw ik als een proces dat zich ontwikkelt.quote:Als je je levensbeschouwing niet in een godsdienst kunt ontplooïen, maar wel naar zingeving zoekt, is er humanisme.
Het komt allemaal neer op of er binnen een gemeenschap de mogelijkheid bestaat om zonder vervolging kritiek te kunnen uiten. Is dat niet het geval, maakt niet uit of het draait om ideologie of religie, dan gaat het mis.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:04 schreef onemangang het volgende:
[..]
Klopt. Maar je hebt het nu wel over ideologiën die dezelfde structuur hebben als religieuze systemen...
- Er is een Leider, zijn wil is wet en dient niet tegengesproken te worden.
- Het doel is om de ideologie over de hele wereld te verspreiden
- Om dit doel te bereiken kan geweld worden gebruikt.
ook het nationaal-socialisme of fascisme is zo'n ideologie. In het kort komt het hier op neer: volg geen ideologie waarbij De Leider roept "Volg mij en verwerp hen". Mensen zijn van nature vrij geweldloos, maar kunnen zeer gewelddadig worden als ze het bevel van een autoriteit volgen. Of die autoriteit nou een generaal of een God is, het geeft ze in beide gevallen het gevoel niet verantwoordelijk te zijn voor hun daden.
Als er iemand niet aan cultuurrelativisme doet dan is het de moordenaar van Theo van Gogh. Alle andere culturen zijn minderwaardig, die van hem is de enige goede. Mensen buiten die cultuur vermoorden is niet per definitie slecht, zeker als ze kritiek uiten op datgene wat heilig is binnen je eigen cultuur.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dat verklaart nog niet de gevaarlijke tendens van cultuurrelativisme. Waarbij de eigen culuur gelijkwaardig werd beschouwd aan andere. Uiteindelijk blijken daar de nodige haakjes en oogjes aan te zitten. Ik noem de moord op Theo van Gogh. Opvattingen die haaks staan op de "westerse" zoals bijv gelijkwaardigheid van man en vrouw. De mythe van de "culturele verrijking" die daaruit voortvloeide heeft wel gelijkenissen met het religieuze imo.
En de neiging van mensen om hun denken in absolute waarheden om te zetten natuurlijk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:59 schreef The_Fox84 het volgende:
[..]
Heel veel naieve mensen in de wereld. Hoewel ik het ook wel een beetje snap, we leven in een wereld waar iedereen het over terrorisme heeft, veroorzaakt door religieuze fundi's. Maar de hoofdoorzaak van alle oorlogen is nog steeds de mens zelf. En dan waarschijnlijk hun slechte eigenschap: machtswellust.
Inderdaad. Maar daar sla je al de spijker op z'n kop: dogmatisch religieuze systemen dulden geen kritiek... Bovendien kan de Leider in dit geval niet aangesproken worden op z'n gedrag of hiervoor veroordeeld worden... in de heilige boeken staat nou eenmaal 'ongelovigen dienen gedood te worden'.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:40 schreef averty het volgende:
[..]
Het komt allemaal neer op of er binnen een gemeenschap de mogelijkheid bestaat om zonder vervolging kritiek te kunnen uiten. Is dat niet het geval, maakt niet uit of het draait om ideologie of religie, dan gaat het mis.
Waarom ik zo nu en dan op jouw anti-religie posts reageer, is omdat je zulke ongenuanceerde uitspraken doet. Uitspraken waarbij een zaak maar van één kant bekeken is. Zo kom je snel tot Leider-ongelovigen doden-dogmatiek prietpraat (wat in feite ook dogmatisch is). Ik begrijp best wat je bedoelt, namelijk dat er vaak onmenselijk met mensen omgegaan wordt in bepaalde religieuze systemen. Jij probeert die mensen ervan te overtuigen dat het slecht is wat ze doen en dat de religie de bron daarvan is.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:14 schreef onemangang het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar daar sla je al de spijker op z'n kop: dogmatisch religieuze systemen dulden geen kritiek... Bovendien kan de Leider in dit geval niet aangesproken worden op z'n gedrag of hiervoor veroordeeld worden... in de heilige boeken staat nou eenmaal 'ongelovigen dienen gedood te worden'.
Dat is juist wat ik bedoel duidelijk te maken. Wij zouden dergelijk fundamentalisme moeten gedogen omdat dat onze cultuur niet beter is dan die van hen. Daardoor hebben immigranten helemaal niet hoeven kiezen. Als je zo graag zo'n levensovertuiging wil uitdragen en voorstaat ga dan naar een land dat daar geen moeite mee heeft.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:43 schreef averty het volgende:
Als er iemand niet aan cultuurrelativisme doet dan is het de moordenaar van Theo van Gogh. Alle andere culturen zijn minderwaardig, die van hem is de enige goede.
Het zal je nu waarschijnlijk duidelijk zijn dat hetzelfde cultuurrelativisme waarin we zijn doorgeschoten deze polarisatie heeft gevoed. Het gaat zover tot't touwtje breek, en toen kwam Pim die heel helder duidelijk maakte wat de gevolgen van de mythe van de "culturele verrijking" waren.quote:Zoals bij alles is er een middenweg die bewandeld kan worden. Maar het is niet de tijd van genuanceerde meningen en middenwegen. Lekker polariseren.
Al het geklaag van mensen die problemen hebben met cultuurrelativsme ten spijt, de multiculturele samenleving is nou eenmaal een feit. Mensen die dat willen wijzigen door bepaalde culturele uitingen te verbieden of mensen buiten te sluiten gaan voorbij aan het feit dat we met zo'n ingreep onze eigen cultuur vernietigen: van een open, liberale samenleving, naar een gesloten, gecontroleerde samenleving. Per saldo is de politiek van Fortuyn of Wilders dus doodlopend en contraproductiever dan dat we andere culturen hier gedogen. Willen we een liberale, open samenleving blijven, dan moeten we liberale, open methodes aanwenden om fundamentalisme te bestrijden.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:46 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Het zal je nu waarschijnlijk duidelijk zijn dat hetzelfde cultuurrelativisme waarin we zijn doorgeschoten deze polarisatie heeft gevoed. Het gaat zover tot't touwtje breek, en toen kwam Pim die heel helder duidelijk maakte wat de gevolgen van de mythe van de "culturele verrijking" waren.
Wilders stelt , onze cultuur vind ik superieur en als u dat niet aanstaat gaat u maar een deurtje verder, dat vindt Aboutaleb trouwens ook en staat dan stevig achter de westerse normen en waarden.
De multiculturele samenleving is een feit. Maar doorgaan op dezelfde weg vernietigt onze samenleving ook omdat door toenemende cultuurbotsingen de samenleving ontwricht raakt. We leven dan niet samen maar gescheiden.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 18:52 schreef onemangang het volgende:
Al het geklaag van mensen die problemen hebben met cultuurrelativsme ten spijt, de multiculturele samenleving is nou eenmaal een feit. Mensen die dat willen wijzigen door bepaalde culturele uitingen te verbieden of mensen buiten te sluiten gaan voorbij aan het feit dat we met zo'n ingreep onze eigen cultuur vernietigen: van een open, liberale samenleving, naar een gesloten, gecontroleerde samenleving. Per saldo is de politiek van Fortuyn of Wilders dus doodlopend en contraproductiever dan dat we andere culturen hier gedogen. Willen we een liberale, open samenleving blijven, dan moeten we liberale, open methodes aanwenden om fundamentalisme te bestrijden.
Je hebt gelijk dat religie niet alleen dé oorzaak van oorlog is, maar als dominante ideologie de afgelopen millenia wel veel macht kon uitoefenen. En dus relatief veel doden veroorzaakte. Want iedere ideologie die bestaat of heeft bestaan, zal tot in zijn uiterste worden uitgerekt en uitgevoerd. Het christendom heeft die cyclus al doorlopen, in mijn opinie. Van onderdrukking rond het jaar nul, tot de vervolging van heidenen in de middeleeuwen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 15:10 schreef tudoros het volgende:
[..]
Waarom ik zo nu en dan op jouw anti-religie posts reageer, is omdat je zulke ongenuanceerde uitspraken doet. Uitspraken waarbij een zaak maar van één kant bekeken is. Zo kom je snel tot Leider-ongelovigen doden-dogmatiek prietpraat (wat in feite ook dogmatisch is). Ik begrijp best wat je bedoelt, namelijk dat er vaak onmenselijk met mensen omgegaan wordt in bepaalde religieuze systemen. Jij probeert die mensen ervan te overtuigen dat het slecht is wat ze doen en dat de religie de bron daarvan is.
Dat laatste is absoluut niet zo. Mensen die zich met religie bezighouden en deze vormen zijn er absoluut niet op uit om dood en verderf te zaaien. Het is hun overtuiging van wat goed en wat fout is. In dat decor wordt de bijbel bijvoorbeeld ook geschreven. Dat betekent niet dat deze nu - nu er andere normen en waarden heersen - niet meer van waarde is, want daar gaat het namelijk helemaal niet om. De vraagstelling in de bijbel is wat jij met je leven doet en dat is altijd actueel. Of je nu humanist bent of jood, of je nu boeddhist bent of de paus. of je nu leeft in 1300 of in de romeinse tijd, die vraag blijft waarbij hoe de mensen toen dachten dus niet het belangrijkste is.
- Richard Dawkins, passage uit 'A Devil's Chaplain' p.158quote:My point is not that religion itself is the motivation for wars, murders
and terrorist attacks, but that religion is the principal label, and the most
dangerous one, by which a 'they' as opposed to a 'we' can be identified
at all. I am not even claiming that religion is the only label by which we
identify the victims of our prejudice. There's also skin colour, language
and social class. But often, as in Northern Ireland, these don't apply and
religion is the only divisive label around. Even when it is not alone,
religion is nearly always an incendiary ingredient in the mix as well.
And please don't trot out Hitler as a counter-example. Hitler's sub-
Wagnerian ravings constituted a religion of his own foundation, and his
anti-Semitism owed a lot to his never-renounced Roman Catholicism.
It is not an exaggeration to say that religion is the most inflammatory
enemy-labelling device in history. Who killed your father? Not the
individuals you are about to kill in 'revenge'. The culprits themselves
have vanished over the border. The people who stole your great
grandfather's land have died of old age. You aim your vendetta at those
who belong to the same religion as the original perpetrators. It wasn't
Seamus who killed your brother, but it was Catholics, so Seamus
deserves to die 'in return'. Next, it was Protestants who killed Seamus so
let's go out and kill some Protestants 'in revenge'. It was Muslims who
destroyed the World Trade Center, so let's set upon the turbaned driver
of a London taxi and leave him paralysed from the neck down.
Maar wat doen we dan met die hier van oudsher al waren. SGP bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:11 schreef digitaLL het volgende:
[..]
De multiculturele samenleving is een feit. Maar doorgaan op dezelfde weg vernietigt onze samenleving ook omdat door toenemende cultuurbotsingen de samenleving ontwricht raakt. We leven dan niet samen maar gescheiden.
Dat ondergraaft sociale cohesie en dus de sociale zekerheid.
Je kunt andere culturen gedogen, maar als die levensopvattingen hebben die 180 graden verschillen met de onze is dat een weg naar chaos en imo uiteindelijk een burgeroorlog.
Daarom sta ik achter een heldere boodschap, Nederland is een westers land, als je achter de Sharia staat zoek dan elders je heil. Nu kunnen we mensen die hier al zijn moeilijk wegsturen. Maar nieuwe binnenlaten met dergelijke opvattingen wil ik niet accepteren.
De SGP is gelukkig een splintergroep. Zelfs binnen de SGP zijn met name bij hun jeugd veel kritische geluiden te horen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:08 schreef averty het volgende:
Maar wat doen we dan met die hier van oudsher al waren. SGP bijvoorbeeld.
Op Schouwen-Duivenland had een journalist zich in een kolumn kritisch uitgelaten over het dagelijkse bidden van de gemeenteraad van een kleinere gemeente. Hij was daarna en daarom telefonisch en thuis lastiggevallen. Toen hij daarvan aangifte ging doen bij de politie werd hem door de agent te verstaan gegeven dat die hem eigenlijk liever wilde slaan dan zijn aangifte optekenen. Nederland - 2006.
Nou, zij respecteren de rechtstaat, funda moslims niet daar heb ik echt problemen mee.quote:Iedereen vergeet dat die Nederlandse bible-belters zich gewoon gedeisd houden. Maar hun gedachtegoed is net zo krom, verwerpelijk, antivrouw, xenofoob als dat van de fundamentalistische moslim.
Je hebt gelijk hoor, over vijftig jaar is er in de evolutionaire biologie veel meer kennis en zal Dawkins in de context van deze tijd gezien worden. Dat doet men in de wetenschap namelijk. Men gaat vooruit.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:06 schreef pmb_rug het volgende:
hype
Christelijke boeken (bijbel natuurlijk voorop) staan al sinds jaar en dag bovenaan de lijsten.
als Dawkins met dit boek over 50 jaar nog steeds het meest verkocht word neem ik mijn woorden terug.
De wereld wordt niet beter zonder religie.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:10 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor, over vijftig jaar is er in de evolutionaire biologie veel meer kennis en zal Dawkins in de context van deze tijd gezien worden. Dat doet men in de wetenschap namelijk. Men gaat vooruit.
De anti-christ bestaat slechts bij de gratie van geloof in christus.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:29 schreef Viperen het volgende:
De religie die overblijft is die van de antichrist. Dawkin op #1, maar tegelijkertijd de hel op aarde, wat een vooruitgang!![]()
goed plan, muur eromheen en vol laten lopenquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:29 schreef Viperen het volgende:
zomaar! Weet je wat? We gooien alle religie op één gezellige, gebroederlijke hoop!
Ik beschrijf alleen een ontwikkeling die de heerschappij van de antichrist mogelijk maakt. De bijbel staat niet meer op #1, omdat de christenen dan al van de aarde weg zijn en de bijbel verboden is.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
De anti-christ bestaat slechts bij de gratie van geloof in christus.
Straks zie jij dit voor je:quote:Gewoon daar niet in geloven en die hel die je nu voor je ziet ziet er al een stuk vriendelijker uit
Afwachten maar. En nu vort, ontopicquote:Openbaring 9: 6
6 Dan zullen de mensen de dood zoeken, maar hem niet vinden. Ze zullen naar de dood verlangen, maar de dood vlucht van hen weg.
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:47 schreef Laton het volgende:
[..]
goed plan, muur eromheen en vol laten lopen
Jaja, Darkwin de antichrist. Je ijlt, vriend.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:29 schreef Viperen het volgende:
[..]
De wereld wordt niet beter zonder religie.
Ik geloof dat de mensheid en haar ideeën langzaam een richting worden opgestuurd: religie is voor mensen die steun nodig hebben van een zelfbedachte god die altijd van je zal blijven houden. Het staat vooruitgang in de weg, is de bron van veel ellende en zou daarom afgeschaft moeten worden. Helaas, dat gaat niet zomaar! Weet je wat? We gooien alle religie op één gezellige, gebroederlijke hoop!
Zo zal het dus gaan: religie wordt niet afgeschaft, want een groot deel van de wereldbevolking heeft er behoefte aan. De religie die overblijft is die van de antichrist. Dawkin op #1, maar tegelijkertijd de hel op aarde, wat een vooruitgang!![]()
Hoe smaakt dat boek eigenlijk?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:57 schreef Viperen het volgende:
Straks zie jij dit voor je:
[..]
Afwachten maar. En nu vort, ontopic![]()
![]()
quote:En ik nam dat boeksken uit de hand des engels, en ik at dat op; en het was in mijn mond zoet als honig, en als ik het gegeten had, werd mijn buik bitter.
Ik begrijp Dawkins wel. Als je constant weer van die gelovigen over wetenschap hoort ouwehoeren, en religieuze conclusies uit wetenschappelijke theorieen ziet trekken, dan zou ik ook een hele sterke aversie tegen religie kunnen krijgen. Neem dat filmpje van laatst nou, waar ie tegen één of andere dominee oa over evolutie zit te praten; zo'n kerel heeft een enorme invloed op een boel Christenen, maar is op wetenschappelijk gebied niet verder dan een 10 jarig kind. Daar wordt je toch niet goed van? Al helemaal niet als zo'n kerel dan ook nog probeert evolutie uit te leggen, en dan zo dat het overeenkomt met de primitieve gedachtes van het Christendom over de schepping.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 12:25 schreef FuifDuif het volgende:
Ik begrijp die hele kruistocht van Dawkins niet eigenlijk. Ik vind het onderhand zelfs wat dwangmatig beginnen aan te doen.
Inderdaad; hij wil laten zien hoe belachelijk bepaalde gelovigen met wetenschappelijke theorieen en wetenschap an sich omgaan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 11:22 schreef Viperen het volgende:
Ik zeg niet dat hij de antichrist is. Hij is slechts, zonder dattie het door heeft, een instrument om bepaalde doelen te bereiken.
Ik heb nooit begrepen waarom gelovigen altijd beweren dat je geloof niet kunt beredeneren, maar dan wel proberen met hun 'kennis' van zaken de wetenschap te beredeneren. Anders gezegd, gelovigen zijn wat geloof betreft niet rationeel, maar ze 'proberen' wel rationeel de wetenschap te 'bestrijden' , waarin ze dan ook jammerlijk falen, en dat dan vervolgens niet willen inzien.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 13:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad; hij wil laten zien hoe belachelijk bepaalde gelovigen met wetenschappelijke theorieen en wetenschap an sich omgaan.
Ja, op zich begrijp ik dat wel natuurlijk. Je bedoelt met dat filmpje dat interview met die Ted Haggard? Waarin deze Ted aan het einde een walgelijke religieuze arrogantie opzet met zijn arrogante grijns?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 13:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp Dawkins wel. Als je constant weer van die gelovigen over wetenschap hoort ouwehoeren, en religieuze conclusies uit wetenschappelijke theorieen ziet trekken, dan zou ik ook een hele sterke aversie tegen religie kunnen krijgen. Neem dat filmpje van laatst nou, waar ie tegen één of andere dominee oa over evolutie zit te praten; zo'n kerel heeft een enorme invloed op een boel Christenen, maar is op wetenschappelijk gebied niet verder dan een 10 jarig kind. Daar wordt je toch niet goed van? Al helemaal niet als zo'n kerel dan ook nog probeert evolutie uit te leggen, en dan zo dat het overeenkomt met de primitieve gedachtes van het Christendom over de schepping.
Iddquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 14:32 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, op zich begrijp ik dat wel natuurlijk. Je bedoelt met dat filmpje dat interview met die Ted Haggard? Waarin deze Ted aan het einde een walgelijke religieuze arrogantie opzet met zijn arrogante grijns?
Bij nader inzien heb ik niets gezegd.
quote:Evangelicals Fear the Loss of Their Teenagers
Despite their packed megachurches, their political clout and their increasing visibility on the national stage, evangelical Christian leaders are warning one another that their teenagers are abandoning the faith in droves.
At an unusual series of leadership meetings in 44 cities this fall, more than 6,000 pastors are hearing dire forecasts from some of the biggest names in the conservative evangelical movement.
Their alarm has been stoked by a highly suspect claim that if current trends continue, only 4 percent of teenagers will be “Bible-believing Christians” as adults. That would be a sharp decline compared with 35 percent of the current generation of baby boomers, and before that, 65 percent of the World War II generation.
While some critics say the statistics are greatly exaggerated (one evangelical magazine for youth ministers dubbed it “the 4 percent panic attack”), there is widespread consensus among evangelical leaders that they risk losing their teenagers.
“I’m looking at the data,” said Ron Luce, who organized the meetings and founded Teen Mania, a 20-year-old youth ministry, “and we’ve become post-Christian America, like post-Christian Europe. We’ve been working as hard as we know how to work — everyone in youth ministry is working hard — but we’re losing.”
Nee hoor, hij wil zelf zijn eigen doelen bereiken. Stap nou eens af van het idee dat iedereen die het niet met je eens is in handen van satan is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 11:22 schreef Viperen het volgende:
Ik zeg niet dat hij de antichrist is. Hij is slechts, zonder dattie het door heeft, een instrument om bepaalde doelen te bereiken.
Dat hele Openbaring is een grote grap joh. De ene vers nog bizarder dan de andere. Volgens mij is het geschreven door iemand met issues.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 11:22 schreef Viperen het volgende:
Jammer ook van je kortzichtigheid die je toont met die flauwe opmerking over hoe het boek 'smaakt', denk liever na over wat het betekent.
Dan ben ik ook een instrument; ik sta net als Dawkins heel kritisch tegenover georganiseerde religies. Vind je het niet wat primitief om mensen die kritisch zijn tegenover religie af te schilderen als "instrumenten"? Doet me wat denken aan Akkersloot die profeten gelijk als temporaalkwabepileptici neerzet zonder enige vorm van onderbouwing.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 11:22 schreef Viperen het volgende:
Ik zeg niet dat hij de antichrist is. Hij is slechts, zonder dattie het door heeft, een instrument om bepaalde doelen te bereiken.
Het is sowieso kortzichtig om vanuit een bepaalde aanname alles te beoordelen, zowel vanuit de bijbel, als vanuit een temporaalkwab theorie. Dit is danwel niet de Age of Reason , maar relativeren, en de dingen goed bekijken voor je ze aanneemt en toepast lijkt me een heel goed plan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 15:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan ben ik ook een instrument; ik sta net als Dawkins heel kritisch tegenover georganiseerde religies. Vind je het niet wat primitief om mensen die kritisch zijn tegenover religie af te schilderen als "instrumenten"? Doet me wat denken aan Akkersloot die profeten gelijk als temporaalkwabepileptici neerzet zonder enige vorm van onderbouwing.
Dat is eigenlijk nog de grootste kritiek op Dawkins. In feite is hij licht getraumatiseerd vanwege zijn religieuze verleden. in die documentaire Root of all Evil vond ik hem soms bijzonder bitter uit de hoek komen. Maar ik vind hem nog steedsquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 12:25 schreef FuifDuif het volgende:
Ik begrijp die hele kruistocht van Dawkins niet eigenlijk. Ik vind het onderhand zelfs wat dwangmatig beginnen aan te doen.
Makkelijk, als je voor rede vatbaar bent.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 10:51 schreef Knipoogje het volgende:
Ik denk dat door de huidige politisering van het geloof en de spanningen tussen de verschillende groepen ook zorgt voor een sterkere profilering van het atheisme. Als tegengas zeg maar. Ik hoop uiteraard dat het atheisme zal overwinnen en mensen hun religieuze dogma's afwerpen. Maar dat zit er waarschijnlijk niet in. duizenden jaren indoctrinatie en cultuur werp je niet zomaar van je af.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij zich een periode flink in de religie stortte en er daardoor uiteindelijk juist op afknapte.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:16 schreef Autodidact het volgende:
Getraumatiseerd? Hij heeft een vrij gematigd Anglicaanse opvoeding gehad en is daar eigenlijk op basis van de evolutieleer vanaf gestapt, zie zijn bijdrage in "the atheist tapes".
Waar haal je vandaan dat hij een trauma heeft van zijn religieuze verleden?
Onzin, wat Autodidact al zegt, Dawkins is op jonge leeftijd min of meer gelijdelijk van het geloof dat hij van zijn ouders geerfd heeft afgevallen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 10:54 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk nog de grootste kritiek op Dawkins. In feite is hij licht getraumatiseerd vanwege zijn religieuze verleden. in die documentaire Root of all Evil vond ik hem soms bijzonder bitter uit de hoek komen. Maar ik vind hem nog steeds![]()
En vergeet niet, heel belangrijk, net als bij religie is de ideologie absoluut, dat wil zeggen dat wetenschappelijke bevindingen alleen dan mogen worden gepubliceerd als het voldoet aan de eisen van de ideologie.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:04 schreef onemangang het volgende:
[..]
Klopt. Maar je hebt het nu wel over ideologiën die dezelfde structuur hebben als religieuze systemen...
- Er is een Leider, zijn wil is wet en dient niet tegengesproken te worden.
- Het doel is om de ideologie over de hele wereld te verspreiden
- Om dit doel te bereiken kan geweld worden gebruikt.
ook het nationaal-socialisme of fascisme is zo'n ideologie. In het kort komt het hier op neer: volg geen ideologie waarbij De Leider roept "Volg mij en verwerp hen". Mensen zijn van nature vrij geweldloos, maar kunnen zeer gewelddadig worden als ze het bevel van een autoriteit volgen. Of die autoriteit nou een generaal of een God is, het geeft ze in beide gevallen het gevoel niet verantwoordelijk te zijn voor hun daden.
Ha ha, dat doet me denken aan de kritiek op Ayaan Hirsi Ali, dat is een goede manier om mensen die afgestapt zijn van de ideologie (en er dus ervaring in hebben) af te doen als onstabiele mensen. Op die manier zijn ze af van criticasters.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:16 schreef Autodidact het volgende:
Getraumatiseerd? Hij heeft een vrij gematigd Anglicaanse opvoeding gehad en is daar eigenlijk op basis van de evolutieleer vanaf gestapt, zie zijn bijdrage in "the atheist tapes".
Waar haal je vandaan dat hij een trauma heeft van zijn religieuze verleden?
quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 08:37 schreef Autodidact het volgende:
[..]
In ieder geval, vers interview met Richard Dawkins: The God Delusion. Hier legt hij ook uit waarom hij niet gematigd is.
interessant artikel! Alleen, heb je het zelf ook gelezen?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 00:12 schreef onemangang het volgende:
Tijdschrift WIRED heeft het novembernummer gewijd aan de 'New Atheists", Dawkins, Harris en Dennet. Het hele artikel kan je hier lezen!
[afbeelding]
En deze quote zegt voor mij alles.quote:Where does this leave us, we who have been called upon to join this uncompromising war against faith? What shall we do, we potential enlistees? Myself, I've decided to refuse the call. The irony of the New Atheism – this prophetic attack on prophecy, this extremism in opposition to extremism – is too much for me.
wow i'm like so convinced right now .....quote:The living cell, it is commonly agreed by the world of science, is the most complex structure that mankind has so far encountered. Modern science (wich is the realm of the Atheists, right ?) has revealed that just one living cell has a much more complex structure and mutually interconnected complicated systems than a large city. We cannot expect that its parts developed by chance over millions of years as claimed by the theory of evolution. For that reason, the complex design in just one cell clearly shows that God created life.
Ach gut ja, de sufferdjes van Harun Yayaquote:Op zondag 29 oktober 2006 02:02 schreef Razz_Gul het volgende:
Als je gezwets als deze leest v.d creationisten dan is het niet vreemd dat de bijbel tegenwoordig voor naadveger vergist wordt. Anderzijds je vermaakt je wel kostelijk met dat gezwets, ik wel tenminste
[..]
wow i'm like so convinced right now .....![]()
en als je dat tegen Dawkins zelf zou zeggen zou hij met zijn priemende ogen twee gaatjes in je schedel brandenquote:ps: Dawkins is GOD...v.d atheisten. zie quote
![]()
Ik heb hem al besteld. Heb er een hoge verwachting van.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef onemangang het volgende:
[...]
Het boek van Richard Dawkins (welke nu wordt vertaald in het Nederlands en in november uitkomt) heet 'The God Delusion" en staat op dit moment op de eerste stek van de bestsellerlijst van Amazon.co.uk !
Ik denk dat er weinig zal veranderen. Overtuigt gelovigen zijn nu eenmaal overtuigd gelovig. Het gaat daarbij meer om een gevoel dat buiten rationaliteit staat. Ze zijn er door geraakt en laten dat niet meer los. Toevallig kom ik net terug van een soort bijbel-weekend en volgens mij storen ze zich niet zo aan de tegenstrijdigheden van het geloof. Als je het gevoel hebt ervaren en gewoon "weet" dat hij bestaat dan hoef je ook niet te twijfelen aan de grondbeginselen.quote:Wat gaat er gebeuren? Gaan we nu werkelijk naar een "Age of Reason" toe of zal religie een nog grotere rol gaan spelen?
Beetje nuanceren misschien: een gelovige die beweert echt helemááál niets te begrijpen van die aanslagen, is rijp voor Dawkins c.s.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:29 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je kan eerder stellen dat door het verschijnen van dergelijke boeken mensen niet meer geinspireerd door religie worden, maar steeds meer bezorgd over de gevolgen van religie worden. Ik zie dit als het gevolg van 9/11, wat de slechts denkbare commercial voor religie in het algemeen was...
Dat geeft de evolutieleer een minstens even harde schop, aangezien deze het ontstaan van leven een even kleine kans toebedeeld. Daarnaast berust het creationisme zuiver op het foutjes in de evolutie theorie vinden. Aan de andere kant is dat leven natuurlijk een buitenkansje om de evolutie van deze organismen te volgen, om de zaak van evolutie weer en stuk sterker te maken...quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:08 schreef masterdave het volgende:
Ze moeten gewoon ergens anders in ons zonnestelsel levende cellen terugvinden, al zijn het maar micro organismen van het kleinste soort. Dit bewijst het natuurlijk nog niet, maar geeft het creationisme wel een trap onder de kont, aangezien ze altijd met de complexiteit aankomen van cellen.
die dr Hovind is gewoon een ordinaire reli fundi die probeert dino's in de Ark te wurmen bwvs dus waarom zou zijn boodschap zo speciaal zijn dat je deze links hier t vermelden waard vind ? Ik dacht ff dat ie een v.d weinige gristenfundi's was die evolutie als feit volledig accepteerd en verder beetje agnostisch om heen zevert .... ?quote:Op maandag 30 oktober 2006 09:04 schreef sizzler het volgende:
Bovendien heb je naast de atheïstische bewegingen ook christelijke bewegingen. Neem dr. Kent Hovind die zijn seminars in rap tempo over de wereld verspreid. Via Internet en in NL zijn al stichtingen die gratis zijn DVD's verspreiden. Zie bijvoorbeeld:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-2932359112394939560
http://video.google.nl/videoplay?docid=6833722951687298593
http://video.google.nl/videoplay?docid=-5665691163985573518
http://video.google.nl/videoplay?docid=-24125197328580007
Ja inderdaad. Bin Laden had vast die gebouwen laten staan als hij geen moslim geweest was...quote:
Idd. Zie sig.quote:Op zondag 5 november 2006 10:41 schreef dennisX het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Bin Laden had vast die gebouwen laten staan als hij geen moslim geweest was...![]()
![]()
Er is niet zo wezenlijk veel verschil tussen atheisten en andere fundi's.
Ik plaatste wat voorbeelden om aan te geven dat er aan twee kanten gestreden wordt. Ookal zijn jij en ik het er niet mee eens en een beetje kritisch persoon prikt er snel doorheen, maar rede en religie gaan sowieso niet samen. Vergis je niet; zijn aanhang groeit snel en zijn DVD's gaan de hele wereld over. Zelfs in Nederland hebben we een stichting die zijn seminars zo veel mogelijk wil verspreiden, ze kostenloos heeft ondertiteld en zelfs particulier kopiëren van zijn DVD's aanmoedigt.quote:Op zondag 5 november 2006 00:02 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
die dr Hovind is gewoon een ordinaire reli fundi die probeert dino's in de Ark te wurmen bwvs dus waarom zou zijn boodschap zo speciaal zijn dat je deze links hier t vermelden waard vind ? Ik dacht ff dat ie een v.d weinige gristenfundi's was die evolutie als feit volledig accepteerd en verder beetje agnostisch om heen zevert .... ?
Religie is naar mijn idee deel van onze biologische opbouw... jammer genoeg.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef onemangang het volgende:
Dan is er nog de franse schrijver Michel Onfray, die met zijn boek 'Atheologie' in frankrijk een bestseller schreef...wederom een frontale aanval op het geloof.
Wat gaat er gebeuren? Gaan we nu werkelijk naar een "Age of Reason" toe of zal religie een nog grotere rol gaan spelen?
Erg grappige episode dat zeker, en gezonde spot op iets is altijd goed, maar ik vind dat de spot niet helemaal correct is in deze episodequote:Op zaterdag 4 november 2006 12:52 schreef Razz_Gul het volgende:
Ik hoop dat ik de eerste ben met t volgende hilarische nieuws....
RICHARD DAWKINS in SOUTHPARK !!!![]()
ik had een episode over evolutie en God al zien aankomen maar niet dat ze een 2-delige van zouden maken
Zorg wel wat voor extra isolatie op je muren want je zult bulderen van t lachen
![]()
![]()
![]()
De crux v.d episode komt er op neer dat de grote ziener Richard Dawkins er op eoa manier voor zorgt dat religie , de bron van alle oorlogen, in de verre toekomst volledig uitgebannen wordt en t atheisme de heersende 'religie' wordt .. en ..nou ga es zelf kijken ! Let vooral op ms Garrison's visie op evolutie![]()
'retarded fish frog' LOL OMFG !!!
voer voor een nieuw topic ?
Mijn mening over de episode had ik buiten t onvermijdelijk hilarische aspect nog even buiten gelaten, maar ik ben er idd ook niet helemaal blij mee hoe ze Dawkins afbeelden. De makers zijn zelf overtuigd atheisten maar het zou nogal on-Southpark als ze niet met beide partijen de spot zouden drijven. Wat ze nu suggereren is dat Dawkins bezig zou zijn met een anti-evangelisatie, terwijl hij idd juist wil dat de gelovige paupers zelf meer 'reason' in hun denkwijze gaan toepassen dan louter 'belief' ... en dat niet zozeer door meer naar hem te luisteren want hem zijn er velen voor gegaan met meer radicalere standpunten, iig lectuur genoeg. Ik hoop dat ze hem in t 2e dl heel laten (anders krijgen ze een very angry fanmail), wat ze iig wel overeind laten is feit dat ie een grote geleerde isquote:Op zondag 5 november 2006 21:26 schreef PvtRyan het volgende:
[..]
Erg grappige episode dat zeker, en gezonde spot op iets is altijd goed, maar ik vind dat de spot niet helemaal correct is in deze episode
De episode stelt eigenlijk dat Dawkins als een soort missionaris mensen probeert atheist te maken. Maar Dawkins' intenties zijn anders, hij wil dat mensen naar bewijs gaan kijken i.p.v. puur te luisteren naar zichzelf en autoriteit en hij gelooft dan dat ze uit zichzelf atheist worden (maar hij laat wel de keuze en stelt dat hij nooit mensen zou 'forceren' atheist te worden omdat "the cure would be worse than the disease").
Verder blijft SP![]()
quote:McGrath haalt fel uit naar Dawkins
AMSTERDAM - De Oxfordse theoloog dr. Alister McGrath heeft woensdag fel uit gehaald naar Richard Dawkins’ bestseller ”The God Delusion”. Diens opvatting dat secularisatie zich niet verdraagt met religie is „simplistisch.” „Gevaarlijker is dat hij geweld ziet als kenmerk van religie als zodanig.”
Dr. McGrath sprak woensdag op de Vrije Universiteit (VU) tijdens een symposium over ”Religie in het publieke domein”. Hij hekelde het genoemde boek van evolutiebioloog Richard Dawkins, waarin deze de religie aanvalt vanuit de natuurwetenschap. Het boek wordt veel verkocht in Engeland en is ook in Nederland erg populair, hoewel het nog vertaald moet worden.
„Dawkins meent dat als je wetenschapper bent en redelijk denkt, je dan atheïst moet zijn”, aldus McGrath. „Mijn persoonlijke geschiedenis laat zien dat je vanuit de natuurwetenschap ook kunt concluderen dat het bestaan van God niet onredelijk is.”
Hij is van mening dat het geloof een zaak is die boven het absolute bewijs uitgaat. „Je kunt het geloof niet bewijzen, hoogstens rechtvaardigen met onder meer het beroep op de historie en ervaring.”
McGrath ziet het denken van Dawkins als een typisch gevolg van de aanslagen van 11 september 2001. „Voor Dawkins is geweld kenmerkend voor religie als zodanig. Maar wie het geweld van jihadfundamentalisten analyseert, ziet dat er naast religieuze ook andere factoren meespelen.
Het morele gezag van Jezus Christus bestaat hierin, dat Hij niet het subject maar object van geweld is. Toen in oktober van dit jaar vijf amishkinderen werden vermoord, was het antwoord van de religieuze gemeenschap geen geweld maar vergeving en verzoening.”
Het zwakke van het standpunt van Dawkins is volgens McGrath dat hij atheïsme alle goede eigenschappen toedicht en van de religie alleen de zwakke punten noemt. McGrath: „Met religie kun je goede én kwade dingen nastreven, evenals met het atheïsme. Recente wetenschappelijke onderzoeken in Amerika wijzen uit dat religie bevorderlijk is voor welzijn en geestelijke gezondheid.”
De Britse theoloog stelde verder dat wereldwijd gezien de pinksterkerken de toekomst van het christendom zijn. „De grootste kerk in Engeland is een Nigeriaanse kerk. Wat je nu in westerse samenlevingen ziet, is een onhoudbare spanning. Aan de ene kant is alles open, ook voor religie, aan de andere kant is er een even sterke tendens om de religie te verbannen naar het privédomein.”
Religie is niet alleen waar, maar werkt ook, zei hij verder. Dat is volgens hem de kracht van Rick Warren, die stelt dat het Evangelie ook zin en betekenis geeft aan het leven. „Zijn wij als christelijke leiders bereid en klaar om een brug te slaan tussen onze kerken en deze hernieuwde interesse in spiritualiteit?”
De Utrechtse filosoof en atheïst dr. Herman Philipse voelde zich verwant met Dawkins, maar vond dat deze zich vastpint op één vorm van atheïsme. Hij wilde niet ingaan op empirische onderzoeken naar goede of kwade effecten van religie. „Het gaat mij als filosoof om waarheid. En dan zeg ik dat de intellectuele basis van geloof en religie erg zwak is. Wetenschappelijke integriteit verdraagt zich niet met het geloof in religieuze claims. Als je intellectueel integer bent, kun je niet geloven.”
Ben ik dan gek of wellicht slecht, vroeg McGrath. Philipse ging daar niet direct op in, maar antwoordde dat je religieuze meningen ook voor slechte doeleinden kunt gebruiken. „Maar de meeste religieuze mensen die ik ken, zijn gezonde mensen”, zei hij lachend.
Dit is wel grappig, want het betekent als het ware dat de filosoof, volgens Dennett, juist moed heeft en tegen een gevestigde orde wil ingaan. Hier op Fok! is een behoorlijk antireligieuze mentaliteit aanwezig, is het dan niet veel 'moediger' om tegen juist sterk-gelovige atheisten in te gaan?quote:Dennett replies that exceptions can be made. "Philosophers are the ones who refuse to accept the sacred values," he says. For instance, Socrates.
I find this answer supremely odd. The image of an atheist religion whose sacred objects, called defaults, are taboo for all except philosophers – this is the material of the cruelest parody. But that's not what Dennett means. In his scenario, the philosophers are not revered authorities but mental risk-takers and scouts. Their adventures invite ridicule, or worse. "Philosophers should expect to be hooted at and reviled," Dennett says. "Socrates drank the hemlock. He knew what he was doing."
With this, I begin to understand what kind of atheist I want to be.
ik "geloof" niet in een betere wereldquote:Op vrijdag 17 november 2006 04:06 schreef Friek_ het volgende:
Verder merk ik wel op dat vaak atheisten juist vaak het sterkst gelovig zijn. Dit topic zie ik ook als een soort van individuele zingeving voor de atheist: het verspreiden van zijn atheistische wereldbeschouwing om zo een 'betere' wereld te creeeren.
Atheïsme is geen zingeving.quote:Op donderdag 16 november 2006 23:45 schreef Friek_ het volgende:
Best grappig dat hier atheisten hun zingeving proberen te verspreiden als echte christenen.
Je kunt als atheïst genoeg bronnen van zingeving hebben, maar het atheïsme biedt dat niet.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:26 schreef Ashavan het volgende:
Het atheisme zelf niet, maar de mensen die zich zelf als atheist zien schijnbaar wel
Dat de hele mensheid doordrenkt is van religieuze invloeden maakt dat erover gepraat moet worden. Bijvoorbeeld of de massamoordenaar uit het oude testament (god) wel het aanbidden waard is etc.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:26 schreef Ashavan het volgende:
Het atheisme zelf niet, maar de mensen die zich zelf als atheist zien schijnbaar wel.
Maar dat heb je met elke levensfilosofie en religie. Mensen zweren niets met het Christendom te hebben, maar om de 1 of andere reden kunnen ze niet ophouden er over te praten. Waarom zo actief bezig zijn met iets wat je niet gelooft? Daarnaast is de hele mensheid doordrenkt van religeuze invloeden of ze dit ontkennen of niet maak niets uit.
Dat kan ik me dan weer wel voorstellen, want het christendom heeft ook voor niet-christenen enorm veel invloed. Denk alleen al aan politieke invloeden..quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:26 schreef Ashavan het volgende:
Waarom zo actief bezig zijn met iets wat je niet gelooft?
Het zal wel moeten. Ik heb nog nooit gehoord van atheistische bijbels of atheistische wetten.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:31 schreef Ashavan het volgende:
Dus een atheist volgt niet het atheisme, maar zijn eigen "geloof" cq levensfilosofie.
idd, je kunt niet spreken van DE atheïst. Ach, en eigenlijk kun je ook niet spreken van DE gelovigequote:Op vrijdag 17 november 2006 10:31 schreef Ashavan het volgende:
Dus een atheist volgt niet het atheisme, maar zijn eigen "geloof" cq levensfilosofie.
Niets te eigenlijk. kan je gewoon nietquote:Op vrijdag 17 november 2006 10:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
idd, je kunt niet spreken van DE atheïst. Ach, en eigenlijk kun je ook niet spreken van DE gelovige
Uh, een atheïst kan ervoor kiezen een bepaalde (of meerdere) filosofie te volgen of niet. Hij kan ook zingeving uit kunst halen, of zijn werk....je kunt ook je eigen ideeën volgen.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:31 schreef Ashavan het volgende:
Dus een atheist volgt niet het atheisme, maar zijn eigen "geloof" cq levensfilosofie.
Daar ben ik het zeker mee eens, al zou ik het niet per sé 'gelovig' willen noemen, omdat dat woord een lading heeft dat niet van toepassing is op zulke atheisten. Maar het clichébeeld dat atheisten nihilisten en moreel verwerpelijke mensen zijn is inderdaad doorbroken. Mensen zoals de 'new atheists' zijn extreem moralistisch en willen van de wereld een betere plaats maken. Of je het er nou met ze eens bent of niet, de intentie is er.quote:Op vrijdag 17 november 2006 04:06 schreef Friek_ het volgende:
Het atheïsme is de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden of het niet aannemen van het bestaan van god(en). Waarmee boeddhisten dus ook atheisten kunnen zijn.
Verder merk ik wel op dat vaak atheisten juist vaak het sterkst gelovig zijn. Dit topic zie ik ook als een soort van individuele zingeving voor de atheist: het verspreiden van zijn atheistische wereldbeschouwing om zo een 'betere' wereld te creeeren.
Niet alleen dat. Je ziet het echt óveral. Als ik naar mijn werk fiets, kom ik langs 3 grote kruismonumenten/kapelletjes. Als ik gesprekken aanhoor, hoor ik erg vaak "Godzijdank" of iets vergelijkbaars (te vaak ook als stopwoord). Als ik films kijk zit het christendom er vaak op een of andere manier ingebakken. TV, radio, kranten, je kunt er niet omheen. Pas toen ik atheïst werd viel me dit op (zal wel met projectie te maken hebben of zo).quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kan ik me dan weer wel voorstellen, want het christendom heeft ook voor niet-christenen enorm veel invloed. Denk alleen al aan politieke invloeden..
Je begrijpt het kennelijk nog steeds niet helemaal. Als je geen postzegels verzameld, heb je dan een hobby? Een atheistische wereldbeschouwing bestaat niet. Wel een wetenschappelijke wereldbeschouwing, en dat is feitelijk de wereldbeschouwing die we allemaal al lang gebruiken en toepassen, al sluiten sommigen zich zodra het godsgeloof tegenspreekt daar voor. Het enigste waar atheisten zich zorgen om maken is dat mensen zich te veel voor de gek laten houden door kwakzalvers. Onder kwakzalvers versta ik hier "iedereen die iets probeert te verkopen dat onaantoonbaar is". Een actieve atheist is feitelijk iemand die zich verzet tegen kwakzalverij.quote:Op vrijdag 17 november 2006 04:06 schreef Friek_ het volgende:
Verder merk ik wel op dat vaak atheisten juist vaak het sterkst gelovig zijn. Dit topic zie ik ook als een soort van individuele zingeving voor de atheist: het verspreiden van zijn atheistische wereldbeschouwing om zo een 'betere' wereld te creeeren.
heb jij je beeld van atheisten zelf verknipt, of ben je er bij geholpen? Dit is een discussie forum, als je daar dan ineens stellig voor je mening uitkomt ben je het sterkst gelovig!?!?!?!?quote:Op vrijdag 17 november 2006 04:06 schreef Friek_ het volgende:
Het atheïsme is de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden of het niet aannemen van het bestaan van god(en). Waarmee boeddhisten dus ook atheisten kunnen zijn.
Verder merk ik wel op dat vaak atheisten juist vaak het sterkst gelovig zijn. Dit topic zie ik ook als een soort van individuele zingeving voor de atheist: het verspreiden van zijn atheistische wereldbeschouwing om zo een 'betere' wereld te creeeren.
Sommige mormonen in Salt Lake city wel...quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:09 schreef averty het volgende:
Ik heb nog nooit een atheist aan de deur gehad om mij te bekeren
Verzet tegen kwakzalverij en andere mensen wil laten inzien dat het kwakzalverij is, zoals die New Atheists. Als dat geen zingeving meer is voor je als filosoof, dan weet ik het ook niet meer.quote:Op vrijdag 17 november 2006 15:54 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je begrijpt het kennelijk nog steeds niet helemaal. Als je geen postzegels verzameld, heb je dan een hobby? Een atheistische wereldbeschouwing bestaat niet. Wel een wetenschappelijke wereldbeschouwing, en dat is feitelijk de wereldbeschouwing die we allemaal al lang gebruiken en toepassen, al sluiten sommigen zich zodra het godsgeloof tegenspreekt daar voor. Het enigste waar atheisten zich zorgen om maken is dat mensen zich te veel voor de gek laten houden door kwakzalvers. Onder kwakzalvers versta ik hier "iedereen die iets probeert te verkopen dat onaantoonbaar is". Een actieve atheist is feitelijk iemand die zich verzet tegen kwakzalverij.
Atheisme is een religieus standpunt en daarmee zeker ook soort van 'gelovig'. Humanisme is net zo hard een georganiseerde levensbeschouwing als het christendom dat is, al stelt het humanisme de mens centraal en niet God.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:09 schreef averty het volgende:
[..]
heb jij je beeld van atheisten zelf verknipt, of ben je er bij geholpen? Dit is een discussie forum, als je daar dan ineens stellig voor je mening uitkomt ben je het sterkst gelovig!?!?!?!?
Denk het niet. Want:
Ik heb nog nooit een atheist aan de deur gehad om mij te bekeren;
Er zijn geen atheistische gebedshuizen;
Atheistische genootschappen zijn over het algemeen klein en zijn niet bedoeld om te bekeren;
Atheisten zijn over het algemeen van mening dat zij niet kunnen bewijzen dat er geen god is maar dat zij het met het oog op het aanwezige bewijs niet erg waarschijnlijk achten, i.p.v. dat ze geloven dat er geen god bestaat.
Nee, atheïsme is geen geloof, maar de afwezigheid daarvan.quote:Op vrijdag 17 november 2006 18:54 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Atheisme is een religieus standpunt en daarmee zeker ook soort van 'gelovig'.
Humanisme is een levenbeschouwing die de mens centraal stelt en niet per definitie betrekking heeft op Abrahams god.quote:Op vrijdag 17 november 2006 18:54 schreef Friek_ het volgende:
Humanisme is net zo hard een georganiseerde levensbeschouwing als het christendom dat is, al stelt het humanisme de mens centraal en niet God.
Nee, het atheisme is het niet aannemen van Goden of de afwezigheid daarvan. Het gelooft dus in de niet-aannemelijkheid en/of de afwezigheid daarvan. Het punt is dat het begrip of werkwoord 'geloven' niet direct betrekking hoeft te hebben op een openbaringsgodsdienst of ervaringsreligie.quote:Nee, atheïsme is geen geloof, maar de afwezigheid daarvan.
Nuja, je kunt het woord "geloven" ook devalueren. Je kent ongetwijfeld Bertrand Russell's theepot tussen Mars en Jupiter. Volgens jouw analogie is het ontkennen van het bestaan van die theepot ook maar een geloof....quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nee, het atheisme is het niet aannemen van Goden of de afwezigheid daarvan. Het gelooft dus in de niet-aannemelijkheid en/of de afwezigheid daarvan. Het punt is dat het begrip of werkwoord 'geloven' niet direct betrekking hoeft te hebben op een openbaringsgodsdienst of ervaringsreligie.
Je versimpelt het dan nogal. Het komt overeen met wat Dawkins doet met 'the Flying Spaghettimonster'. Het punt is dat God veel meer kan voorstellen dan zomaar een waarschijnlijkheidsberekening.quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:42 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nuja, je kunt het woord "geloven" ook devalueren. Je kent ongetwijfeld Bertrand Russell's theepot tussen Mars en Jupiter. Volgens jouw analogie is het ontkennen van het bestaan van die theepot ook maar een geloof....
FSM is niet Dawkins idee, maar het komt op hetzelfde neer. De theepot kan ook zo veel meer voorstellen dan een waarheidsberekening. Waarom niet immers?quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je versimpelt het dan nogal. Het komt overeen met wat Dawkins doet met 'the Flying Spaghettimonster'. Het punt is dat God veel meer kan voorstellen dan zomaar een waarschijnlijkheidsberekening.
Je kunt ook veel van die missionarissen hier op Fok vinden. Stuk voor stuk moeten ze niets van het geloof hebben, en van iemand iets opleggen. Zodra ze dit gezegd hebben gaan ze vertellen dat jij het fout hebt en zij het goed hebben. Ze predikken alsof hun leven er van afhangt. Maar aheïsme is geen zingeving ... toch zijn de meeste mensen blij met het atheist zijn. Niets meer dan atheist ben ik ... wat iets anders ... nee, niet nodig ik ben atheist.quote:Op zondag 5 november 2006 21:26 schreef PvtRyan het volgende:
De episode stelt eigenlijk dat Dawkins als een soort missionaris mensen probeert atheist te maken.
Klopt, maar nu is dat enigzins versimpeld omdat het terug grijpt op een simpel dagelijks voorwerp. Terwijl wanneer je over zaken zoals God praat, iets groters en ondefineerbaarders voor mensen. Dan is het een logische vergelijking voor slechts je ratio, maar niet voor dat gevoel wat juist zo belangrijk is bij geloven. Het is slechts een wetenschappelijke waarheid, maar meer niet.quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:51 schreef Autodidact het volgende:
[..]
FSM is niet Dawkins idee, maar het komt op hetzelfde neer. De theepot kan ook zo veel meer voorstellen dan een waarheidsberekening. Waarom niet immers?
Blasfemie. Hoe kun jij nou beslissen dat de theepot niet belangrijk is voor mijn gevoel? Je weet zelf ook dat je kletst als je het over "ondefinieerbaar" hebt. Aan de Christelijke god worden allerlei eigenschappen bedeeld.quote:Op zaterdag 18 november 2006 00:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Klopt, maar nu is dat enigzins versimpeld omdat het terug grijpt op een simpel dagelijks voorwerp. Terwijl wanneer je over zaken zoals God praat, iets groters en ondefineerbaarders voor mensen. Dan is het een logische vergelijking voor slechts je ratio, maar niet voor dat gevoel wat juist zo belangrijk is bij geloven. Het is slechts een wetenschappelijke waarheid, maar meer niet.
Als je doelt op het gevoel van een "innerlijke knuffel" die God mensen zou geven, dan zit je er net zo goed naast, want ook hier geldt dat mensen over de hele wereld hetzelfde gevoel ervaren bij compleet verschillende handelingen/rituelen/goden, van godsbeleving tot meditatie, electromagnetische stimulatie van de hersenen tot hypnose...quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je versimpelt het dan nogal. Het komt overeen met wat Dawkins doet met 'the Flying Spaghettimonster'. Het punt is dat God veel meer kan voorstellen dan zomaar een waarschijnlijkheidsberekening.
Niet waar, door een bepaalde groep christenen worden er eigenschappen aan toegekend, niet door alle christenen. Niet zo generaliseren.quote:Op zaterdag 18 november 2006 09:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Blasfemie. Hoe kun jij nou beslissen dat de theepot niet belangrijk is voor mijn gevoel? Je weet zelf ook dat je kletst als je het over "ondefinieerbaar" hebt. Aan de Christelijke god worden allerlei eigenschappen bedeeld.
Dat is onmogelijk. Christen zijn is de leer van Jezus volgen. Jezus' leer schrijft eigenschappen toe aan god, honderden eigenschappen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:07 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet waar, door een bepaalde groep christenen worden er eigenschappen aan toegekend, niet door alle christenen. Niet zo generaliseren.
Ik zie atheïsme in dat licht niet als een geloof, maar afwezigheid van geloof. En dat maakt het zelf géén geloof. Dat is net zoiets als geen hobbies hebben, maar beweren dat 'het hebben van geen hobbies' zelf ook een hobby is.quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nee, het atheisme is het niet aannemen van Goden of de afwezigheid daarvan. Het gelooft dus in de niet-aannemelijkheid en/of de afwezigheid daarvan. Het punt is dat het begrip of werkwoord 'geloven' niet direct betrekking hoeft te hebben op een openbaringsgodsdienst of ervaringsreligie.
hallo, de bijbel bestaat al 2000 jaar (of zo ongeveer 1500), vind je het een beetje gek? En dat moet die gast in 50 jaar ffkes inhalen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:06 schreef pmb_rug het volgende:
hype
Christelijke boeken (bijbel natuurlijk voorop) staan al sinds jaar en dag bovenaan de lijsten.
als Dawkins met dit boek over 50 jaar nog steeds het meest verkocht word neem ik mijn woorden terug.
Ik beschouw de theepot als een soort metafoor op God. Naar mijn inziens een gebrekkige metafoor omdat je met God praat over het ongrijpbare en metafysische, terwijl je met een theepot heel positivistisch te werk kan gaan.quote:Op zaterdag 18 november 2006 09:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Blasfemie. Hoe kun jij nou beslissen dat de theepot niet belangrijk is voor mijn gevoel? Je weet zelf ook dat je kletst als je het over "ondefinieerbaar" hebt. Aan de Christelijke god worden allerlei eigenschappen bedeeld.
Ik begrijp hoe je het interpreteert, maar ook deze vergelijking vind ik niet zo goed. Hier is het simpelweg wel of geen hobby's hebben. Maar zeggen dat God niet of wel bestaat zie ik beide als een akt van het geloof. Het is voor mij beide een aanname, maar met andere wijze van redenering (zoals bij atheisten de positieve bewijsvoering).quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:16 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Ik zie atheïsme in dat licht niet als een geloof, maar afwezigheid van geloof. En dat maakt het zelf géén geloof. Dat is net zoiets als geen hobbies hebben, maar beweren dat 'het hebben van geen hobbies' zelf ook een hobby is.
De theepot is net zo ongrijpbaar een metafysisch. Weet je wat, de theepot staat zelfs buiten de ruimtetijdquote:Op zaterdag 18 november 2006 18:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik beschouw de theepot als een soort metafoor op God. Naar mijn inziens een gebrekkige metafoor omdat je met God praat over het ongrijpbare en metafysische, terwijl je met een theepot heel positivistisch te werk kan gaan.
Dat kan Nietzsche wel zeggen, maar Jezus heeft het wel degelijk over een rijk dat echt bestaat. Een plaats waar je in en uit kan gaan, met een god waarmee je kunt praten, die gebeden beantwoordt...Je beschrijft een fenomeen god.quote:Op zaterdag 18 november 2006 18:21 schreef Friek_ het volgende:
Is overigens niet helemaal waar wat je zegt. Jezus praat wel over een Rijk Gods, maar dat is iets heel anders dan God zelf. Het Rijk Gods is een staat van het hart, zoals Nietzsche al zo mooi zei.
Hehe, weet je, ik ga er mee eens. Jouw ervaring met die theepot is helemaal valide. Als jij daar God in vindt en de theepot bepaalde 'goddelijke' eigenschappen wil toeschrijven, waarom niet? Maar wat doet dit idee af aan het fenomeen God? Dat is het belangrijke nu.quote:Op zaterdag 18 november 2006 18:43 schreef Autodidact het volgende:
[..]
De theepot is net zo ongrijpbaar een metafysisch. Weet je wat, de theepot staat zelfs buiten de ruimtetijd.
Die plek is zo concreet als je denkt, je moet er juist in geloven door in het 'Rijk Gods' te treden. Het is als het ware een bepaalde geesteshouding en niet iets waar je even heen wandelt na je dood.quote:[..]
Dat kan Nietzsche wel zeggen, maar Jezus heeft het wel degelijk over een rijk dat echt bestaat. Een plaats waar je in en uit kan gaan, met een god waarmee je kunt praten, die gebeden beantwoordt...Je beschrijft een fenomeen god.
Maar dat wordt dus helemaal niet gezegd!quote:Op zaterdag 18 november 2006 18:26 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik begrijp hoe je het interpreteert, maar ook deze vergelijking vind ik niet zo goed. Hier is het simpelweg wel of geen hobby's hebben. Maar zeggen dat God niet of wel bestaat zie ik beide als een akt van het geloof. Het is voor mij beide een aanname, maar met andere wijze van redenering (zoals bij atheisten de positieve bewijsvoering).
Rectificatie: het aannemen of niet aannemen van god(en).quote:Op zaterdag 18 november 2006 22:38 schreef PvtRyan het volgende:
[..]
Maar dat wordt dus helemaal niet gezegd!
Dat is het volgende boek dat ik zal lezen.quote:Op zondag 19 november 2006 00:01 schreef Tirion het volgende:
'The God Delusion' gelezen, de engelse uitgave, en het is een goed boek. Het leest lekker weg en gaat heel direct in op de speerpunten van Dawkins.![]()
Als je jouw rectificatie dan vervolgens in de context van je zin plaatst, klopt er geen hol meer van.quote:Op zaterdag 18 november 2006 23:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Rectificatie: het aannemen of niet aannemen van god(en).
Dus het niet aannemen van goden is een aanname?quote:Het aannemen of niet aannemen van god(en) zie ik beide als een akt van het geloof. Het is voor mij beide een aanname, maar met andere wijze van redenering (zoals bij atheisten de positieve bewijsvoering).
Ik lees dit soort boeken altijd het liefst in de taal waarin ze geschreven zijn. Zeker een man als Dawkins wil nog wel eens 'spelen' met taal. Zolang ik dat kan tenminste... en dat is, ik geef het toe, geen bijzonder lange lijst van talen.quote:Op zondag 19 november 2006 00:29 schreef onemangang het volgende:
De Nederlandse vertaling verschijnt op 30 november...
Extraordinary claims require extraordinary evidence.quote:Op zaterdag 18 november 2006 18:26 schreef Friek_ het volgende:
Maar zeggen dat God niet of wel bestaat zie ik beide als een akt van het geloof. Het is voor mij beide een aanname, maar met andere wijze van redenering (zoals bij atheisten de positieve bewijsvoering).
Je blijft wel lekker doorhameren he?quote:Op zondag 19 november 2006 00:36 schreef PvtRyan het volgende:
[..]
Als je jouw rectificatie dan vervolgens in de context van je zin plaatst, klopt er geen hol meer van.
[..]
Dus het niet aannemen van goden is een aanname?
En dus kom je weer uit op het voorbeeld dat je wilde weerleggen: geen postzegels verzamelen is een hobby?
quote:Ik begrijp hoe je het interpreteert, maar ook deze vergelijking vind ik niet zo goed. Hier is het simpelweg wel of geen hobby's hebben, we hebben het nu over een levensbeschouwing en die is per definitie aanwezig. Zowel afwezigheid als aanwezigheid van god(en) zie ik beide als een akt van het geloof. Het is voor mij beide een aanname, maar met andere wijze van redenering (zoals bij atheisten de positieve 'bewijsvoering'). Het is voor mij met name of je gevoel het ingeeft of God bestaat ja of nee, en vanuit daaruit ga je verder.
Maar daarmee zet je het geloven in een God op een voetstuk; ik denk dat atheisten, en ik ook, het meer zien als het aannemen van iets. En als je iets niet aanneemt, is dat niet een bepaald standpunt wat op gelijke voet staat met het wel aannemen van iets.quote:Op zondag 19 november 2006 02:10 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je blijft wel lekker doorhameren he?![]()
Nogmaals, maar dan in het perfect Nederlands en geschikt voor atheistjes-die-snel-op-hun-teentjes-getrapt-zijn:
[..]
Voor mij wel. Voor mij begint namelijk een levensbeschouwing niet bij iets verstandelijks, maar juist bij datgene dat jou raakt en dat jou zin geeft. En wanneer jij niet geraakt ben door een fenomenen zoals godsdienst, transcendentie en dergelijke, ben je vanzelf het geneigd om af te doen als 'onzin'.quote:Op zondag 19 november 2006 11:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar daarmee zet je het geloven in een God op een voetstuk; ik denk dat atheisten, en ik ook, het meer zien als het aannemen van iets. En als je iets niet aanneemt, is dat niet een bepaald standpunt wat op gelijke voet staat met het wel aannemen van iets.
Voor die afwezigheid van geloof; zie mijn reactie op Haushofer.quote:Op zondag 19 november 2006 11:46 schreef PvtRyan het volgende:
Gut, dan ben ik wel de meest gelovige gozer op aarde, aangezien er zo'n 6000 bekende goden zijn die afwezig zijn in mijn leven, allemaal een akte van geloof
En laten we de andere potentiële goden niet vergeten, er is best een kans dat we de échte God nog niet ontdekt hebben. Misschien is God wel een vrijzwevend waterstofatoom zo'n 3 miljard lichtjaar hier vandaan. Er zijn oneindig veel mogelijke goden die 'afwezig' zijn.
En 'gevoel' schijnt een ontzettend slechte maatstaf te zijn voor de realiteit. Een voetballer mag dan het gevoel hebben dat rode veters in z'n schoenen hem de wedstrijd laten winnen, maar is het een gevoel van mij als ik dat niet aanneem bij gebrek aan positief bewijs?
Dan ben jij dus een lafaard?quote:
Niet echt, mensen willen mij er constant op aanvallen zowel gelovigen als atheisten.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:35 schreef sloopkogel het volgende:
Dan ben jij dus een lafaard?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |