Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.![]()
wat nou als je in een straat rijdt die niet recht maar krom is, dan schijnen je koplampen niet recht op de weg en zie je derhalve fietsers zonder licht veel te laatquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:22 schreef 700MB het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
Setje knippertjes, E 2,59 @ Action.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:34 schreef Giem het volgende:
Ga jij hier maar eens een licht op je fiets zetten.. 2 dagen, dan is je fiets met licht en al gejat.. dus er komt hier mooi geen licht op.. het op op laten zetten kost al meer dan een hele fiets..
Bij een kromme weg zie je een fietser met licht ook niet vantevoren.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:35 schreef thomzor het volgende:
[..]
wat nou als je in een straat rijdt die niet recht maar krom is, dan schijnen je koplampen niet recht op de weg en zie je derhalve fietsers zonder licht veel te laat
Ja en toen ging je uit.. waar laat je ze dan.. heb geen handtas bij me of zo..quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Setje knippertjes, E 2,59 @ Action.
Houdertjes op de fiets schroeven, lampjes in je jaszak als je fiets ergens stalt
Jaszak?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:37 schreef Giem het volgende:
[..]
Ja en toen ging je uit.. waar laat je ze dan.. heb geen handtas bij me of zo..
Jas? De helft van het jaar is het geen weer om een jas bij je te hebbenquote:
Natuurlijk wel. Tenzij je een laser op je fiets hebt.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:36 schreef 700MB het volgende:
[..]
Bij een kromme weg zie je een fietser met licht ook niet vantevoren.
De helft van het jaar die er nu aan komt is het wel weer om een jas bij je te hebbenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jas? De helft van het jaar is het geen weer om een jas bij je te hebben.
Nee, want de weg is niet voor niets krom.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:45 schreef sizzler het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Tenzij je een laser op je fiets hebt.
Vaak wel en sinds ik mijn rijbewijs heb sowieso altijd.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:26 schreef Sjakie01 het volgende:
Lul alsjeblieft niet zo zielig. Ik weet dat het stront vervelend is, maar doe nou niet net of jij altijd keurig je licht aan had.
duh, die zien ze niet rijdenquote:(nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! )
Ik heb een Marokaanse vlag op me fiets geplakt, zon sticker weet je wel, niemand die nog aan mijn fiets komt. Goude tip is dit weer.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:34 schreef Giem het volgende:
Ga jij hier maar eens een licht op je fiets zetten.. 2 dagen, dan is je fiets met licht en al gejat.. dus er komt hier mooi geen licht op.. het op op laten zetten kost al meer dan een hele fiets..
Ik heb nog een leuke: automobilist die geen voorrang geeft aan fietsers die het wel hebben --> doodschieten. Die grote haaietanden op de weg hebben ook geen licht en dan doe je zeker ook alsof je ze niet ziet he?quote:Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
je moet ze lanceren iddquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??
Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.
Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:
Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.![]()
Gaan we weer, verantwoordelijkheden verschuiven. Kap jij daar nu eens mee en hou je zelf gewoon ff lekker aan de regels ja? Daarbij is het verschil tussen zien en beter zien al groot genoeg om gewoon dat licht aan te doen, het is niet voor niks verplicht, dacht ik zo. Hoevaak ik niet op donkere wegen rijd en er weer een josti aankomt zonder verlichting of uberhaupt reflectoren. Uiteindelijk zie je ze wel op tijd maar je zal het maar eens niet op tijd zien.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:22 schreef 700MB het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
Dat is toch lekker jouw probleem? Jij wil uit 's avonds, dan zorg je ook maar dat dat op een verantwoorde manier gebeurt.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:37 schreef Giem het volgende:
[..]
Ja en toen ging je uit.. waar laat je ze dan.. heb geen handtas bij me of zo..
Ik had altijd het licht aan, maar dat komt gewoon omdat mij dat op een normale manier is bij gebracht en ook wel omdat ik het leuk vondquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:26 schreef Sjakie01 het volgende:
Lul alsjeblieft niet zo zielig. Ik weet dat het stront vervelend is, maar doe nou niet net of jij altijd keurig je licht aan had.
Dan heb ik er ook nog eentje: Fietsers die denken overal voorrang te hebben --> levend verbanden. Verkeersregels gelden ook voor jullie, en niet alleen als het jullie uitkomt.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:19 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Ik heb nog een leuke: automobilist die geen voorrang geeft aan fietsers die het wel hebben --> doodschieten. Die grote haaietanden op de weg hebben ook geen licht en dan doe je zeker ook alsof je ze niet ziet he?
als het regent zie je ze dus echt niet in het donker he (zonder licht),quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Gaan we weer, verantwoordelijkheden verschuiven. Kap jij daar nu eens mee en hou je zelf gewoon ff lekker aan de regels ja? Daarbij is het verschil tussen zien en beter zien al groot genoeg om gewoon dat licht aan te doen, het is niet voor niks verplicht, dacht ik zo. Hoevaak ik niet op donkere wegen rijd en er weer een josti aankomt zonder verlichting of uberhaupt reflectoren. Uiteindelijk zie je ze wel op tijd maar je zal het maar eens niet op tijd zien.
[..]
Dat is toch lekker jouw probleem? Jij wil uit 's avonds, dan zorg je ook maar dat dat op een verantwoorde manier gebeurt.
Wat dacht je van mist? Helemaal lekker. Maar goed, 700MB is altijd goed in de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen. Durf te wedden als die ergens achter op knalt dat de persoon voor hem de wind van voren krijgt omdat ie niet had moeten remmenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:32 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
als het regent zie je ze dus echt niet in het donker he (zonder licht),en lantaarnpaal-loze stukken neem ik zelf op de fiets ook niet graag zonder licht
Ik verschuif geen verantwoordelijkheden, dat doe jij. Als jij aan het verkeer deelneemt moet JIJ uitkijken voor andere deelnemers. Er kan zich altijd een onverwachte situatie voordoen waar je op moet reageren. Dit wil niet zeggen dat de fietser niet uit hoeft te kijken, die moet OOK uitkijken, maar jij net zo goed.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Gaan we weer, verantwoordelijkheden verschuiven.
Nee.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Kap jij daar nu eens mee en hou je zelf gewoon ff lekker aan de regels ja?
Als jij op een normale manier oplet in het verkeer is kunnen zien meer dan voldoende.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Daarbij is het verschil tussen zien en beter zien al groot genoeg om gewoon dat licht aan te doen, het is niet voor niks verplicht, dacht ik zo.
Ja, dat is dus een kwestie van goed opletten. Als je ze anders ook op tijd ziet is die keer dat je dat niet ziet dus per definitie een kwestie van niet goed opletten.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Hoevaak ik niet op donkere wegen rijd en er weer een josti aankomt zonder verlichting of uberhaupt reflectoren. Uiteindelijk zie je ze wel op tijd maar je zal het maar eens niet op tijd zien.
quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:34 schreef pekel het volgende:
TS is wel enorm stoer moet ik zeggen. Mister eigen rechter.
Jij rijd alleen maar in de stad zeker? Lekker met de straatverlichting en de gescheiden rijbanen?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:50 schreef 700MB het volgende:
Ja, dat is dus een kwestie van goed opletten. Als je ze anders ook op tijd ziet is die keer dat je dat niet ziet dus per definitie een kwestie van niet goed opletten.
Een goede reden voor een fietser om er alles aan te doen om gezien te worden !quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:17 schreef Neuralnet het volgende:
Ik voel me als ik autorijd meer verantwoordelijk voor mede weggebruikers dan wanneer ik op de fiets zit. Een fout maken in de auto heeft namelijk doorgaans ergere gevolgen dan een fout maken op de fiets.
Weten dat je beter zichtbaar bent met licht op je fiets heeft niets te maken met 'opleiding ' maar met gezond verstand ,als je dta niet hebt moet je van de openbare weg wegblijven ....quote:Daarom zit ik niet in de auto met een mentaliteit van: "Iedereen moet zich maar aan de regels houden en zo niet, pech gehad want ik ben nu toch de sterkste." Je moet er vanuit gaan dat zwakke deelnemers in het verkeer nu eenmaal weinig tot geen verkeersopleiding hebben gehad en dus meer fouten maken dan jij.
quote:Op de fiets word ik regelmatig van m'n sokken gereden op fietspaden (!) die al tientallen jaren bestaan en waar ik overduidelijk voorrang heb.
Dus omdat het in de meeste gevallen de schuld van de automobilist is hoeft een fietser geen maatregelen te nemen /?quote:Fijn dat iemand als automobilist klaagt over het gedrag van fietsers, maar de kans dat een fietser door verkeerd gedrag van de automobilist iets overkomt is vele malen groter dan die eenmalige irritaties met dat licht. Zelf voer ik wel licht op de fiets. Vooral als ik weet dat auto's zich op dezelfde weg kunnen bevinden als ik.
achterlicht is juist belangrijker, die kant zie jij niets aankomen..quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:01 schreef JohanTop het volgende:
Ach, automobilisten kunnen ook wel zeuren..
Zoals laatst, ging mn achterlicht tijdens rit van 10km kaduuk... Automobilist zeiken.. naja als die mn achterreflector niet zag.. denk k dat ie blind was...
En ja, ik heb zelf ook mn rijbewijs. Ik erger mer wél aan mensen die hun koplamp niet aanhebben.. Maar ach.. doodrijden? Nee..
Frank Visser mag ten alle tijden worden aangereden, wel of geen lichtquote:
Met zijn 3-en ?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 08:43 schreef Natalie het volgende:
Waar ik me vooral aan erger zijn die jongelui die met z'n drieën naast elkaar gaan fietsen. Vragen om een ongeluk, als je 't mij vraagt.
Als ze hier met z'n 5-en naast elkaar fietsen, dan kunnen die boeren voertuigen er niet langs zonder er twee mee te scheppen. 3 gaat nog netquote:Op woensdag 4 oktober 2006 08:59 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Met zijn 3-en ?
Hier krijgen ze het nog klaar om met zijn vijf-en naast elkaar te fietsen op een smalle weg
Klaxoneer je naar 2 minuten omdat niemand reageert dan krijg je vaak de ' middelvinger' ...en dan vinden ze het gek dat bepaalde auromobiolisten agressief reageren![]()
De ' fietser' strikes backquote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:04 schreef Natalie het volgende:
[..]
Als ze hier met z'n 5-en naast elkaar fietsen, dan kunnen die boeren voertuigen er niet langs zonder er twee mee te scheppen. 3 gaat nog net
Als fietser kan je je trouwens ook goed ergeren aan die lui. Zo ken ik iemand op één van de smalle Groningse fietspaden een drietal jongeren voor zich trof. Bellen, wachten, weer bellen, roepen... Geen reactie, alleen wat gegniffel. Vervolgens is ie maar tussendoor gegaan waarbij twee van de heren plat op hun snuffert op het fietspad belandden. Ja sorry, hoor. Moet je maar aan de kant gaan.
Preciesquote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:07 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
De ' fietser' strikes back![]()
Idd, hier in Zwolle redden ze ook net 3. Net genoeg om irritant te zijn, net genoeg om hier en daar een ongelukje te veroorzaken.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:04 schreef Natalie het volgende:
[..]
Als ze hier met z'n 5-en naast elkaar fietsen, dan kunnen die boeren voertuigen er niet langs zonder er twee mee te scheppen. 3 gaat nog net
quote:Als fietser kan je je trouwens ook goed ergeren aan die lui. Zo ken ik iemand op één van de smalle Groningse fietspaden een drietal jongeren voor zich trof. Bellen, wachten, weer bellen, roepen... Geen reactie, alleen wat gegniffel. Vervolgens is ie maar tussendoor gegaan waarbij twee van de heren plat op hun snuffert op het fietspad belandden. Ja sorry, hoor. Moet je maar aan de kant gaan.
Dat doe je wel, want in plaats van te zeggen dat fietsers gewoon hun licht aan moeten doen (wat gewoon een regel is overigens) zeg je dat een ander maar uit moet kijken.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:50 schreef 700MB het volgende:
Ik verschuif geen verantwoordelijkheden, dat doe jij. Als jij aan het verkeer deelneemt moet JIJ uitkijken voor andere deelnemers. Er kan zich altijd een onverwachte situatie voordoen waar je op moet reageren. Dit wil niet zeggen dat de fietser niet uit hoeft te kijken, die moet OOK uitkijken, maar jij net zo goed.
quote:Nee.
Nee de fietser moet gewoon zijn lampen aan doen, zoals het hoort en wat ook gewoon van je verwacht wordt in het verkeer. Maar voor jou gelden die regels allemaal niet blijkbaar want jij vind maar dat anderen op moeten letten omdat je zelf te lui bentquote:Als jij op een normale manier oplet in het verkeer is kunnen zien meer dan voldoende.
Nee dat is een kwestie van dat een ander zich gewoon niet aan de regels houdt. Zoals al eerder gezegd: mist, regen, onverlichte weggetjes en ga zo maar door. Het is namelijk niet altijd helder weer, bij jou blijkbaar wel? Ga toch weg man.quote:Ja, dat is dus een kwestie van goed opletten. Als je ze anders ook op tijd ziet is die keer dat je dat niet ziet dus per definitie een kwestie van niet goed opletten.
Inderdaad. Ik woon ook niet in de stad en rijd heel veel op weggetjes die slecht tot niet verlicht zijn. Dit zijn doorgaans smalle 80KM weggetjes. Aangezien de afstand tussen de huizen te groot is om te lopen en te klein is voor de auto willen die mensen wel eens bij elkaar op bezoek en nemen ze de fiets. Voor dat kleine stukje hoef je natuurlijk het licht niet aan, dat is onzin... maar het komt regelmatig voor dat je daar dus moet uitwijken als je de bocht om komt omdat daar ineens een fietser rijdt.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jij rijd alleen maar in de stad zeker? Lekker met de straatverlichting en de gescheiden rijbanen?
Als je op de buitenwegen rijd zie je fietsers zonder licht pas heel erg laat, in het slechtste geval té laat.
Dat ligt niet aan niet opletten dat ligt aan de zichtbaarheid van de fietser en aan het verschil in snelheid.
Als ik een bocht om kom met 80 km per uur op een buitenweg zonder straatverlichting en voor me rijd een fietser zonder licht dan is de kans groter dat ik hem raak dan dat ik hem kan ontwijken. Simpelweg omdat hij pas in mijn koplampen verschijnt als hij al bijna op mijn motorkap ligt.
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 01:04 schreef Limburger_noord het volgende:
Een goede reden voor een fietser om er alles aan te doen om gezien te worden !![]()
Vele hebben geen gezond verstand. Als je ziet hoe fietsers hier af en toe rijden, dan zijn het gewoon een stel kamikaze piloten. Dat heeft niks met aan het verkeer deelnemen te maken.quote:Weten dat je beter zichtbaar bent met licht op je fiets heeft niets te maken met 'opleiding ' maar met gezond verstand ,als je dta niet hebt moet je van de openbare weg wegblijven ....
Dat is inderdaad wel de houding van de meeste fietsers.quote:...
Dus omdat het in de meeste gevallen de schuld van de automobilist is hoeft een fietser geen maatregelen te nemen /?![]()
Daar ben ik het niet mee eens. Het zal leiden tot buitensporig hoge verzekeringspremies voor automobilisten omdat fietsers hun schade zullen gaan claimen. Het is één punt dat je fietsers zonder licht mag aanrijden. Het is een tweede om ze aan te rijden en door te rijden zonder te betalen voor de schade.quote:Dus zou ik het volgende voor willen stellen:
Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
Dat worden ze al ...een automobilist draait altijd voor de schade op !!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:31 schreef Bismarck het volgende:
Overigens is het niet zo dat een fietskilometer er bij een autokilometer er af is. Driekwart van al onze reiskilometers leggen we af met de auto en slechts zeven procent met de fiets.2 Fietsers zouden vertroeteld moeten worden door de overheid. ]
1-tje maar ?...softyquote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:48 schreef Kiteless het volgende:
Ja en op elke auto die te hard rijdt een atoombom !
Ja maar van Koos Spee mogen we te hard rijden!!!11!1!!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:48 schreef Kiteless het volgende:
Ja en op elke auto die te hard rijdt een atoombom !
Geen rijbewijs zeker?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:22 schreef 700MB het volgende:
Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
Als het heel hard regent slipt je dynamo en doet je licht het niet meerquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??
Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.
Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:
Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.![]()
Eerder geen eigen verantwoordelijkheid.quote:
Inderdaad, en daar zou eens verandering in moeten komen want door die regel gedragen die gasten zich alsof ze het rijk alleen hebben op de weg.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:34 schreef OxygeneFRL het volgende:
Als jij een fietser aanrijd ben je altijd fout als auto.
Zelf zie ik liever preventieve in plaats van repressieve maatregelen. Meer fysiek gescheiden fietspaden, betere stoplichtregulering voor rechts afslaand verkeer, goed werkende straatverlichting en dergelijke maatregelen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 10:46 schreef Limburger_noord het volgende:
GDV zelfs een (minstens zo kwetsbare ) voetganger word niet ZO goed beschermd
Of wil je ook nog een zware gevangenis straf voor elke automobilist die (per ongeluk ) een fietser schept ?![]()
Neeeeeee.. ik doe iets veel leukers!quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??
Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.
Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:
Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.![]()
Daar is lang niet altijd plaats voor (en dan nog heb je fietsers die er gewoon geen gebruik van maken )quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:46 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Zelf zie ik liever preventieve in plaats van repressieve maatregelen. Meer fysiek gescheiden fietspaden,
quote:betere stoplichtregulering voor rechts afslaand verkeer,
quote:goed werkende straatverlichting en dergelijke maatregelen.
Vraag me af of zoiets helptquote:En graag meer flitsfietspaden (lange geasfalteerde fietspaden met zo min mogelijk onderbrekingen).
Je hebt gelijk de auto is altijd fout wat de fietser ook doetquote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:40 schreef Neuralnet het volgende:
De fietser moet licht voeren, maar als automobilist weet je ook wel dat mensen meer voorzorgsmaatregelingen nemen als ze zelf denken schade te berokkenen dan wanneer een ander hen eventueel iets kan aandoen. Voetgangers en fietsers zijn relatief onschadelijk voor de automobilist; daarom nemen ze het niet altijd nauw met de regels. Mensen denken: waarom licht voeren als ik met mijn fiets eigenlijk niks kan beschadigen? Voor hen is het gewoon 1 van de regels "omdat het moet".
De automobilist kan echter veel meer schade toebrengen en daarom mag van hem verwacht worden dat hij OOK op fietsers anticipeert die zich niet aan de regels houden. Als ik 's nachts met de auto in een "woonwijk" rij waar ik niet goed zicht heb op fietsers, dan passeer ik zijwegen langzaam. Terwijl ik er overdag wel eens met 50 voorbij rijd als ik in 1 oogopslag kan zien of de weg vrij is. Anticipeer je in de auto niet en raak je toch een fietser, dan kan je je er echt niet op beroepen puur om het feit dat hij geen licht voerde.
Het is duidelijk wel verkeerd bedoeld ...waarom zeg je het anders ,...mister perfectquote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:18 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't is niet verkeerd bedoeld hoor maar.... kom op zeg...![]()
Kun je ook on topic reageren ?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Het is duidelijk wel verkeerd bedoeld ...waarom zeg je het anders ,...mister perfect![]()
Met andere woorden: ik ben een egoist, ik houd me niet aan de regels en een ander kijkt maar gewoon uit.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:40 schreef Neuralnet het volgende:
De fietser moet licht voeren, maar als automobilist weet je ook wel dat mensen meer voorzorgsmaatregelingen nemen als ze zelf denken schade te berokkenen dan wanneer een ander hen eventueel iets kan aandoen. Voetgangers en fietsers zijn relatief onschadelijk voor de automobilist; daarom nemen ze het niet altijd nauw met de regels. Mensen denken: waarom licht voeren als ik met mijn fiets eigenlijk niks kan beschadigen? Voor hen is het gewoon 1 van de regels "omdat het moet".
De automobilist kan echter veel meer schade toebrengen en daarom mag van hem verwacht worden dat hij OOK op fietsers anticipeert die zich niet aan de regels houden. Als ik 's nachts met de auto in een "woonwijk" rij waar ik niet goed zicht heb op fietsers, dan passeer ik zijwegen langzaam. Terwijl ik er overdag wel eens met 50 voorbij rijd als ik in 1 oogopslag kan zien of de weg vrij is. Anticipeer je in de auto niet en raak je toch een fietser, dan kan je je er echt niet op beroepen puur om het feit dat hij geen licht voerde.
Op een driewielertje zit geen licht ...maar dat hoeft ook nietquote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:48 schreef EricG het volgende:
Hihi ik heb nooit licht aan op de fiets.
Koop van die klik lampjes die je gewoon mee kan nemen, zeikerd. Hoe dan ook, het is jouw verwantwoordelijkheid. Officieel mag je niet eens fietsen zonder licht.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 21:55 schreef Aurelium het volgende:
Flikker op met je licht. Als het niet elke donderdagavond van mn fiets zou worden afgetrapt zou ik misschien wel licht hebben....
quote:Je hebt gelijk de auto is altijd fout wat de fietser ook doet
Vind jij dus dat de fietser 0% verantwoordelijkheid heeft want zo klinkt het wel
Nee, dat staat er niet. Beiden hebben verantwoordelijkheid. Beiden moeten zich aan de regels houden. Alleen heeft de automobilist, die nu eenmaal het meeste gevaar in het leven roept, een grotere verantwoordelijkheid en kan hij er harder op aan gesproken worden als hij de regels breekt.quote:Met andere woorden: ik ben een egoist, ik houd me niet aan de regels en een ander kijkt maar gewoon uit.
Als ik hieronder verder lees klinkt het nog steeds alsof jij vind dat de automobilist toch in 99% van de gevallen fout isquote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
[..]
Nee, dat staat er niet. Beiden hebben verantwoordelijkheid. Beiden moeten zich aan de regels houden. Alleen heeft de automobilist, die nu eenmaal het meeste gevaar in het leven roept, een grotere verantwoordelijkheid en kan hij er harder op aan gesproken worden als hij de regels breekt.
.quote:Het punt is niet dat de automobilist altijd de schuldige is en de fietser altijd de regels mag breken
Idd ,de automobilist moet aantonen dat....quote:Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld. Los daarvan kan de fietser een boete krijgen voor zijn fout, maar dat neemt de schuld voor de automobilist niet weg. Pas als je er wel aantoonbaar rekening mee hebt gehouden EN de fietser nalatig was, kan je gaan schelden op de fietser dat het geheel zijn eigen schuld is.
Behalve bij jezelf natuurlijkquote:Jammer genoeg zie ik dat aantoonbaar rekening houden bij weinig automobilisten terug
Dat is nu net ook mijn punt,quote:. Zoals ik net al zei: ik race in het donker niet met 50 km langs een zijstraat, maar ik minder mijn snelheid aanzienlijk. Rijdt er dan toch een fietser zonder licht tegen me op, dan is dat een ander verhaal dan wanneer ik met 50 km blijf doorrijden en diezelfde fietser schep. Over DAT verschil heb ik het.
Hij mag het altijd proberenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 08:28 schreef CaMeRooN het volgende:
en als een automobilist in de fout gaat, zoals heel vaak, mag de fietser hem dan aanrijden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt, maar wie zegt dat het gevaar altijd veroorzaakt wordt door de automobilist?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:32 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
[..]
Nee, dat staat er niet. Beiden hebben verantwoordelijkheid. Beiden moeten zich aan de regels houden. Alleen heeft de automobilist, die nu eenmaal het meeste gevaar in het leven roept, een grotere verantwoordelijkheid en kan hij er harder op aan gesproken worden als hij de regels breekt.
Wat jij nu zegt is gewoon een vrijbrief voor fietsers om zich niet aan de regels te houden, de automobilist is dus gewoon altijd de lul omdat een ander zich niet aan de regels houdt. Je ontkracht daarmee ook meteen je eerste zin, want dat is de WEL het geval. JUIST omdat ze een zwakkere verkeersdeelnemer zijn, zouden ze moeten zorgen dat ze zich minder zwak opstellen door zich gewoon aan de regeltjes te houden en JUIST te zorgen dat ze goed zichtbaar zijn. Als automobilist moet je al op zoveel dingen letten, moeten we dan ook maar de fouten opvangen van fietsers omdat ze daar zelf te lui voor zijn?quote:Het punt is niet dat de automobilist altijd de schuldige is en de fietser altijd de regels mag breken. Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld. Los daarvan kan de fietser een boete krijgen voor zijn fout, maar dat neemt de schuld voor de automobilist niet weg. Pas als je er wel aantoonbaar rekening mee hebt gehouden EN de fietser nalatig was, kan je gaan schelden op de fietser dat het geheel zijn eigen schuld is.
Hoezo moet ik rekening houden met iemand die zich niet aan de regels houdt? In dit geval het voeren van licht? Natuurlijk moet je elkaars fouten opvangen want iedereen maakt fouten en dat veroorzaakt onverwachtte situaties maar een foutje is wel heel iets anders dan het bewust niet voeren van licht omdat je anders te zwaar moet trappen.quote:Jammer genoeg zie ik dat aantoonbaar rekening houden bij weinig automobilisten terug. Zoals ik net al zei: ik race in het donker niet met 50 km langs een zijstraat, maar ik minder mijn snelheid aanzienlijk. Rijdt er dan toch een fietser zonder licht tegen me op, dan is dat een ander verhaal dan wanneer ik met 50 km blijf doorrijden en diezelfde fietser schep. Over DAT verschil heb ik het.
Dat is nog geen excuus om geen licht te voeren. Ik heb dat namelijk ook altijd gedaan dus ik zou niet weten waarom een ander dat niet zou hoeven.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 09:41 schreef Natalie het volgende:
Dat ze 'in the old days' bij voorkeur geen licht voerden, kan ik nog wel begrijpen. Toen had iedereen nog zo'n dynamo tegen z'n wiel hangen. Dat fietst best zwaar in de ochtenduren.
Als je tegenwoordig een beetje een goed barrel onder je reet hebt, dan gaan je licht automatisch aan en heb je geen last van dynamo's. Kortom: fietsers die bewust geen licht voeren, die vragen om ongelukken.
Dus omdat jij het geen excuus vindt, kan het geen excuus zijn voor anderen?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:26 schreef BobbyB het volgende:
Dat is nog geen excuus om geen licht te voeren. Ik heb dat namelijk ook altijd gedaan dus ik zou niet weten waarom een ander dat niet zou hoeven.
Het is geen excuus omdat het gewoon verplicht isquote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:34 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dus omdat jij het geen excuus vindt, kan het geen excuus zijn voor anderen?
Da's behoorlijk kort door de bocht.
Dat zegt nog niets over het feit dat mensen het wel als excuus gebruiken.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:44 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Het is geen excuus omdat het gewoon verplicht isNiet willen en niet kunnen is gewoon onzin, dan ga je maar gewoon niet de weg op.
Daar heb je gelijk inquote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:05 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dat zegt nog niets over het feit dat mensen het wel als excuus gebruiken.
Verplicht of niet.
'Het is rood, maar ik zie geen auto's, dus ik steek gewoon over!'
Mag ook niet, maar een excuus is makkelijk gevonden. En reken maar dat zo'n excuus vaak gebruikt wordt. Vast ook wel door jou
Je hebt gelijk dat men dat gewoon niet moet doen, maar ja.
Bij jongeren is het ook vaak een vorm van 'verzetten'. Of dat nu tegen de wil van de ouders of tegen de algemene regels is.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:19 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk inmaar goed als ik oversteek en er komt toch een auto aan, ben ik niet degene die verwacht van de automoblist dat ie beter uit zijn doppen moet kijken. Ik bega op dat moment een overtreding en neem dat risico voor mezelf, daar ben ik me van bewust... maar wat ik hier heel sterk opmerk in veel reacties is dat een ander dan maar beter moet opletten omdat die persoon zelf geen zin heeft om zich aan de regels te houden.
Een fietser is een kwetsbare verkeersdeelnemer (nog een reden om je licht aan te zetten!). Bij een botsing tussen een auto en een fietser, komt de fietser er lichamelijk waarschijnlijk slechter vanaf dat de automobilist. Ik weet niet of het nog zo is, maar ik weet wel dat je eerder als automobilist de schuldige was, of de fietser nu wel of geen licht voerde.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:40 schreef Black_Squirrel het volgende:
ff een vraag.
Stel ik zit in de auto en rij een fietser aan die van linkskomt en geen licht aan had. Ben ik dan de schuldigen?![]()
Want ik heb vaak zat gehad dat ik dus bijna iemand aanreed die zonder licht fietste. Ik vind dat fietsers gewoon te veel worden beschermd in het verkeer. Als je zonder licht fiets is de kans gewoon groter dat je wordt aangereden. ga dan achteraf niet bij een automobielist klagen!
Klopt. Zeer vervelend, maar het risico dat je neemt als je voor een ander een groot gevaar in het leven roept. Ik ben me ervan bewust dat als ik in de auto stap, ik een brok staal van een ton tot hoge snelheid in beweging breng. Per definitie stel je daarmee mensen bloot aan onacceptabel gevaar. Dan ben je mijn inziens ook verplicht om alle verantwoordelijkheid op je te nemen.quote:Als jij netjes langzaam rijdt en er knalt een fietser tegen jou op die met gsm aan zijn oor niet op zat te letten dan nog mag jij bewijzen dat je niet fout zat
Vrijbrief? Hoezo? Dat de automobilist de klos is betekent niet dat de fietser geen boete krijgt voor zijn vergrijp. Op zijn misdaad staat een boete. Op het feit dat de automobilist sowieso ernstige gevaren oplevert door de aard van zijn voertuig staat vrijwel algehele verantwoordelijkheid. Alles in verhouding.quote:Wat jij nu zegt is gewoon een vrijbrief voor fietsers om zich niet aan de regels te houden, de automobilist is dus gewoon altijd de lul omdat een ander zich niet aan de regels houdt.
Omdat je moedwillig een zeer groot gevaar in het leven roept voor zwakkere deelnemers. Merk op dat je al veel minder rekening hoeft te houden met anderen als je vanaf begin af aan van je reis al een vervoersmiddel kiest wat minder gevaar oplevert.quote:Hoezo moet ik rekening houden met iemand die zich niet aan de regels houdt?
Nee iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Kijk kinderen kun je het niet kwalijk nemen, maar de wat ouderen, 14+ wel degelijk. Als je weet dat je slecht zichbaar bent zonder licht (en dat ben je, vandaar ook de regel) is het ook jouw verantwoordelijkheid om verantwoord in het verkeer bezig te zijn en dus gewoon licht te voeren.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 15:53 schreef Neuralnet het volgende:
Klopt. Zeer vervelend, maar het risico dat je neemt als je voor een ander een groot gevaar in het leven roept. Ik ben me ervan bewust dat als ik in de auto stap, ik een brok staal van een ton tot hoge snelheid in beweging breng. Per definitie stel je daarmee mensen bloot aan onacceptabel gevaar. Dan ben je mijn inziens ook verplicht om alle verantwoordelijkheid op je te nemen.
Maar hoe toon je aan dat zo iemand geen licht voerde? Dat de dynamo eraf ligt en de lamp kapot is kan ook komen door de aanrijding. Als automobilist moet je maar zien te bewijzen dat het ook zijn fout was. De fietser wordt gewoon in bescherming genomen, en dat is gewoon belachelijk, vooral omdat ze juist daardoor zoiets hebben van: ik hoef me niet aan de regels te houden.quote:Vrijbrief? Hoezo? Dat de automobilist de klos is betekent niet dat de fietser geen boete krijgt voor zijn vergrijp. Op zijn misdaad staat een boete. Op het feit dat de automobilist sowieso ernstige gevaren oplevert door de aard van zijn voertuig staat vrijwel algehele verantwoordelijkheid. Alles in verhouding.
Opnieuw: ik moet me dus maar aanpassen omdat een ander te lui is de regels op te volgen? En ja sorry, maar niet iedereen woont in de stad waar je met de fiets makkelijk van A naar B komt.quote:Omdat je moedwillig een zeer groot gevaar in het leven roept voor zwakkere deelnemers. Merk op dat je al veel minder rekening hoeft te houden met anderen als je vanaf begin af aan van je reis al een vervoersmiddel kiest wat minder gevaar oplevert.
Stel, ik ga hiermee de weg op:quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:26 schreef BobbyB het volgende:
[Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld]
Wat jij nu zegt is gewoon een vrijbrief voor fietsers om zich niet aan de regels te houden, de automobilist is dus gewoon altijd de lul omdat een ander zich niet aan de regels houdt. Je ontkracht daarmee ook meteen je eerste zin, want dat is de WEL het geval. JUIST omdat ze een zwakkere verkeersdeelnemer zijn, zouden ze moeten zorgen dat ze zich minder zwak opstellen door zich gewoon aan de regeltjes te houden en JUIST te zorgen dat ze goed zichtbaar zijn. Als automobilist moet je al op zoveel dingen letten, moeten we dan ook maar de fouten opvangen van fietsers omdat ze daar zelf te lui voor zijn?
Je hebt een punt, alleen rijden er niet zoveel Liebherr T282 dingen als auto's op de openbare weg, maar goed, ik snap waar je heen wilt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:50 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Stel, ik ga hiermee de weg op:
[afbeelding]
En jij schiet door rood licht met je auto en ik rij je over, dan draag ik minstens een even grote schuld zo niet een grotere schuld dan jij. Omdat ik in een kolossaal voertuig rij moet ik er bedacht op zijn dan een lange remweg nodig heb, dat ik niet zomaar stilsta et cetera. Ik moet er dus ook bedacht op zijn dat er iemand door rood licht kan rijden.
Wat denk je dan als automobilist: ''ik schiet maar niet door oranje want er zou wel eens een Liebherr T282 aan kunnen komen?'' Nee, ik moet rekening houden met jou.
Als je door oranje rijd kun je normaal gesproken niet door welk verkeer dan ook (tenzij die ook door rood rijd ) aangereden worden maar als jij bewust door rood rijd neem je daarmee een risico (en het maakt imo geen bal uit of er nu een andere auto ,een vrachtwagen ,fietser of voetganger (of monstertruck ) aankomt )quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:50 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Stel, ik ga hiermee de weg op:
[afbeelding]
En jij schiet door rood licht met je auto en ik rij je over, dan draag ik minstens een even grote schuld zo niet een grotere schuld dan jij. Omdat ik in een kolossaal voertuig rij moet ik er bedacht op zijn dan een lange remweg nodig heb, dat ik niet zomaar stilsta et cetera. Ik moet er dus ook bedacht op zijn dat er iemand door rood licht kan rijden.
Wat denk je dan als automobilist: ''ik schiet maar niet door oranje want er zou wel eens een Liebherr T282 aan kunnen komen?'' Nee, ik moet rekening houden met jou.
Klopt als een bus, maar je weet dan gewoon dat je zelf fout bent en dat er dus iets kan gebeuren, en daarbij leg je dan de verantwoordelijkheid niet bij een ander.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:36 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Als je door oranje rijd kun je normaal gesproken niet door welk verkeer dan ook (tenzij die ook door rood rijd ) maar als jij bewust door rood rijd neem je daarmee een risico (en het maakt imo geen bal uit of er nu een andere auto ,een vrachtwagen ,fietser of voetganger (of monstertruck ) aankomt )
Jij breekt de wet en jij loopt dus zelf risico en het is zeker niet de schuld van de ander (wie die ander ook is ) en ja , ik moet ook oppassen maar het is imop zeker niet mijn schuld als het toch mis gaat
Da's wel een goeiequote:
Idd anders kun je een machinist (van een trein dus) ook wel verantwoordelijk houden als hij iemand doodrijdt (een trein 'wint' bij een botsing vrijwel altijd )quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:46 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Klopt als een bus, maar je weet dan gewoon dat je zelf fout bent en dat er dus iets kan gebeuren, en daarbij leg je dan de verantwoordelijkheid niet bij een ander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |