abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42340287
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??

Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.

Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:

Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.

De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_42340358
Van mij mag je
Ik ben geen automobilist maar zelfs op mijn fiets schrik ik me regelmatig dood door een of andere mafkees die zonder licht opeens aan komt fietsen.
En ach als je te lui bent om met dynamo te trappen, dan koop je toch van die opklikbare lampjes, ook in geval van niet werkend licht doen die t prima
pi_42340437


'No lights, no rights'...
pi_42340516
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.
Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_42340722
Sizzler jongen, het wordt hoog tijd dat je een keer aan het werk gaat. Je hersencapaciteiten nemen zo te zien in hoog tempo af .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_42340754
Ga jij hier maar eens een licht op je fiets zetten.. 2 dagen, dan is je fiets met licht en al gejat.. dus er komt hier mooi geen licht op.. het op op laten zetten kost al meer dan een hele fiets..
pi_42340770
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:22 schreef 700MB het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
wat nou als je in een straat rijdt die niet recht maar krom is, dan schijnen je koplampen niet recht op de weg en zie je derhalve fietsers zonder licht veel te laat
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:35:55 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_42340791
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:34 schreef Giem het volgende:
Ga jij hier maar eens een licht op je fiets zetten.. 2 dagen, dan is je fiets met licht en al gejat.. dus er komt hier mooi geen licht op.. het op op laten zetten kost al meer dan een hele fiets..
Setje knippertjes, E 2,59 @ Action.
Houdertjes op de fiets schroeven, lampjes in je jaszak als je fiets ergens stalt
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_42340800
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:35 schreef thomzor het volgende:

[..]

wat nou als je in een straat rijdt die niet recht maar krom is, dan schijnen je koplampen niet recht op de weg en zie je derhalve fietsers zonder licht veel te laat
Bij een kromme weg zie je een fietser met licht ook niet vantevoren.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_42340842
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Setje knippertjes, E 2,59 @ Action.
Houdertjes op de fiets schroeven, lampjes in je jaszak als je fiets ergens stalt
Ja en toen ging je uit.. waar laat je ze dan.. heb geen handtas bij me of zo..
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:41:43 #11
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_42340934
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:37 schreef Giem het volgende:

[..]

Ja en toen ging je uit.. waar laat je ze dan.. heb geen handtas bij me of zo..
Jaszak?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_42340977
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:41 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Jaszak?
Jas? De helft van het jaar is het geen weer om een jas bij je te hebben .

Overigens woon ik op kruipafstand van de kroegen scheelt weer in deze .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_42340991
Ik laat mijn lamp ook altijd uit tijdens het fietsen, anders moet ik zo zwaar trappen. En van zwaar trappen, daar word je moe van.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:44:35 #14
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_42341027
Inderdaad, al die kutfietsers die zonder licht rondrijden moeten eens aangepakt worden. En maar een grote bek geven als ik ze niet zie en zij moeten uitwijken voor mij. Stelletje eikels.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_42341046
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:36 schreef 700MB het volgende:

[..]

Bij een kromme weg zie je een fietser met licht ook niet vantevoren.
Natuurlijk wel. Tenzij je een laser op je fiets hebt.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:45:52 #16
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_42341065
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jas? De helft van het jaar is het geen weer om een jas bij je te hebben .
De helft van het jaar die er nu aan komt is het wel weer om een jas bij je te hebben
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_42341069
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:45 schreef sizzler het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Tenzij je een laser op je fiets hebt.
Nee, want de weg is niet voor niets krom.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 20:55:47 #18
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_42341340
dat was al 3x gezegd...
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_42342077
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:18 schreef Treinhomo het volgende:


'No lights, no rights'...
Juist.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_42342211
Lul alsjeblieft niet zo zielig. Ik weet dat het stront vervelend is, maar doe nou niet net of jij altijd keurig je licht aan had.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 21:28:45 #21
51388 audi80
Rijd een A4 allroad 2.0 TFSI
pi_42342282
Gewoon grootlicht aanzetten, dan kun je ze prima zien.
Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.
pi_42342437
Vroeger reed ik ook zelden met licht aan 's nachts of 's morgens. Maar nu ik me rijbewijs heb voel ik me daar toch wel een beetje schuldig over...

Het is een kleine moeite om toch je licht aan te doen, maar het maakt het een stuk veiliger voor iedereen.
pi_42342998
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 21:26 schreef Sjakie01 het volgende:
Lul alsjeblieft niet zo zielig. Ik weet dat het stront vervelend is, maar doe nou niet net of jij altijd keurig je licht aan had.
Vaak wel en sinds ik mijn rijbewijs heb sowieso altijd.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_42343287
Ach, automobilisten kunnen ook wel zeuren..
Zoals laatst, ging mn achterlicht tijdens rit van 10km kaduuk... Automobilist zeiken.. naja als die mn achterreflector niet zag.. denk k dat ie blind was...
En ja, ik heb zelf ook mn rijbewijs. Ik erger mer wél aan mensen die hun koplamp niet aanhebben.. Maar ach.. doodrijden? Nee..
pi_42343601
quote:
(nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! )
duh, die zien ze niet rijden

Ik reed zelf ook zonder licht laatst, mn batterijen zijn leeg maar heb netjes nieuwe gehaald, dus zaterdagnacht kan iedereen me weer goed aan zien komen zwabberen
pi_42343637
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:34 schreef Giem het volgende:
Ga jij hier maar eens een licht op je fiets zetten.. 2 dagen, dan is je fiets met licht en al gejat.. dus er komt hier mooi geen licht op.. het op op laten zetten kost al meer dan een hele fiets..
Ik heb een Marokaanse vlag op me fiets geplakt, zon sticker weet je wel, niemand die nog aan mijn fiets komt. Goude tip is dit weer.
pi_42343692
Vind het zelf ook vervelend als ik in de auto zit en ik zie ze pas heel laat. Maar zelf ga ik niet op m'n oude stalen ros met m'n licht aanfietsen. Kutlicht gaat altijd kapot en trapt rete zwaar.
pi_42343785
quote:
Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
Ik heb nog een leuke: automobilist die geen voorrang geeft aan fietsers die het wel hebben --> doodschieten. Die grote haaietanden op de weg hebben ook geen licht en dan doe je zeker ook alsof je ze niet ziet he?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_42343828
Dood aan de fietsers zonder licht idd. Maar dan wil moet ik eig wel een bull-bar o.i.d hebben, want anders is t zo zonder van je lak.
Scheren is voor schapen!
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:23:37 #30
158972 echt_gaar
denk na sukkel !
pi_42343885
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??

Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.

Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:

Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.

De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.
je moet ze lanceren idd
"There are weapons of mass destruction in Iraq!....." (George W Bush)
pi_42344011
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:22 schreef 700MB het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
Gaan we weer, verantwoordelijkheden verschuiven. Kap jij daar nu eens mee en hou je zelf gewoon ff lekker aan de regels ja? Daarbij is het verschil tussen zien en beter zien al groot genoeg om gewoon dat licht aan te doen, het is niet voor niks verplicht, dacht ik zo. Hoevaak ik niet op donkere wegen rijd en er weer een josti aankomt zonder verlichting of uberhaupt reflectoren. Uiteindelijk zie je ze wel op tijd maar je zal het maar eens niet op tijd zien.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:37 schreef Giem het volgende:

[..]

Ja en toen ging je uit.. waar laat je ze dan.. heb geen handtas bij me of zo..
Dat is toch lekker jouw probleem? Jij wil uit 's avonds, dan zorg je ook maar dat dat op een verantwoorde manier gebeurt.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 21:26 schreef Sjakie01 het volgende:
Lul alsjeblieft niet zo zielig. Ik weet dat het stront vervelend is, maar doe nou niet net of jij altijd keurig je licht aan had.
Ik had altijd het licht aan, maar dat komt gewoon omdat mij dat op een normale manier is bij gebracht en ook wel omdat ik het leuk vond Maar toch, die blagen van nu krijgen amper instructies hoe ze moeten fietsen. Ze weten hun rem en trappers te vinden en daar houd het dan ook meestal mee op.

[ Bericht 19% gewijzigd door BobbyB op 03-10-2006 22:34:00 ]
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42344051
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:19 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Ik heb nog een leuke: automobilist die geen voorrang geeft aan fietsers die het wel hebben --> doodschieten. Die grote haaietanden op de weg hebben ook geen licht en dan doe je zeker ook alsof je ze niet ziet he?
Dan heb ik er ook nog eentje: Fietsers die denken overal voorrang te hebben --> levend verbanden. Verkeersregels gelden ook voor jullie, en niet alleen als het jullie uitkomt.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42344122
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:

[..]

Gaan we weer, verantwoordelijkheden verschuiven. Kap jij daar nu eens mee en hou je zelf gewoon ff lekker aan de regels ja? Daarbij is het verschil tussen zien en beter zien al groot genoeg om gewoon dat licht aan te doen, het is niet voor niks verplicht, dacht ik zo. Hoevaak ik niet op donkere wegen rijd en er weer een josti aankomt zonder verlichting of uberhaupt reflectoren. Uiteindelijk zie je ze wel op tijd maar je zal het maar eens niet op tijd zien.
[..]

Dat is toch lekker jouw probleem? Jij wil uit 's avonds, dan zorg je ook maar dat dat op een verantwoorde manier gebeurt.
als het regent zie je ze dus echt niet in het donker he (zonder licht), en lantaarnpaal-loze stukken neem ik zelf op de fiets ook niet graag zonder licht
pi_42344155
TS is wel enorm stoer moet ik zeggen. Mister eigen rechter.
Hoi.
pi_42344296
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:32 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

als het regent zie je ze dus echt niet in het donker he (zonder licht), en lantaarnpaal-loze stukken neem ik zelf op de fiets ook niet graag zonder licht
Wat dacht je van mist? Helemaal lekker. Maar goed, 700MB is altijd goed in de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen. Durf te wedden als die ergens achter op knalt dat de persoon voor hem de wind van voren krijgt omdat ie niet had moeten remmen

Ben het overigens wel met hem eens dat mensen met slecht zicht (vooral bij ouderen) niet in een auto zouden moeten stappen, maar goed, wie controleerd dat? Je krijgt alleen voor je examen een testje en daarna nooit weer.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42344798
Op het stuk waar ik fiets is het eerlijk waar veiliger zonder licht te rijden, veel overvallen enzo.
pi_42346471
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Gaan we weer, verantwoordelijkheden verschuiven.
Ik verschuif geen verantwoordelijkheden, dat doe jij. Als jij aan het verkeer deelneemt moet JIJ uitkijken voor andere deelnemers. Er kan zich altijd een onverwachte situatie voordoen waar je op moet reageren. Dit wil niet zeggen dat de fietser niet uit hoeft te kijken, die moet OOK uitkijken, maar jij net zo goed.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Kap jij daar nu eens mee en hou je zelf gewoon ff lekker aan de regels ja?
Nee.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Daarbij is het verschil tussen zien en beter zien al groot genoeg om gewoon dat licht aan te doen, het is niet voor niks verplicht, dacht ik zo.
Als jij op een normale manier oplet in het verkeer is kunnen zien meer dan voldoende.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:28 schreef BobbyB het volgende:
Hoevaak ik niet op donkere wegen rijd en er weer een josti aankomt zonder verlichting of uberhaupt reflectoren. Uiteindelijk zie je ze wel op tijd maar je zal het maar eens niet op tijd zien.
Ja, dat is dus een kwestie van goed opletten. Als je ze anders ook op tijd ziet is die keer dat je dat niet ziet dus per definitie een kwestie van niet goed opletten.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_42346656
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:34 schreef pekel het volgende:
TS is wel enorm stoer moet ik zeggen. Mister eigen rechter.


De rijdende rechter.
pi_42347095
Ik voel me als ik autorijd meer verantwoordelijk voor mede weggebruikers dan wanneer ik op de fiets zit. Een fout maken in de auto heeft namelijk doorgaans ergere gevolgen dan een fout maken op de fiets. Daarom zit ik niet in de auto met een mentaliteit van: "Iedereen moet zich maar aan de regels houden en zo niet, pech gehad want ik ben nu toch de sterkste." Je moet er vanuit gaan dat zwakke deelnemers in het verkeer nu eenmaal weinig tot geen verkeersopleiding hebben gehad en dus meer fouten maken dan jij.

Op de fiets word ik regelmatig van m'n sokken gereden op fietspaden (!) die al tientallen jaren bestaan en waar ik overduidelijk voorrang heb. Fijn dat iemand als automobilist klaagt over het gedrag van fietsers, maar de kans dat een fietser door verkeerd gedrag van de automobilist iets overkomt is vele malen groter dan die eenmalige irritaties met dat licht. Zelf voer ik wel licht op de fiets. Vooral als ik weet dat auto's zich op dezelfde weg kunnen bevinden als ik.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_42347314
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 23:50 schreef 700MB het volgende:

Ja, dat is dus een kwestie van goed opletten. Als je ze anders ook op tijd ziet is die keer dat je dat niet ziet dus per definitie een kwestie van niet goed opletten.
Jij rijd alleen maar in de stad zeker? Lekker met de straatverlichting en de gescheiden rijbanen?
Als je op de buitenwegen rijd zie je fietsers zonder licht pas heel erg laat, in het slechtste geval té laat.
Dat ligt niet aan niet opletten dat ligt aan de zichtbaarheid van de fietser en aan het verschil in snelheid.
Als ik een bocht om kom met 80 km per uur op een buitenweg zonder straatverlichting en voor me rijd een fietser zonder licht dan is de kans groter dat ik hem raak dan dat ik hem kan ontwijken. Simpelweg omdat hij pas in mijn koplampen verschijnt als hij al bijna op mijn motorkap ligt.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42347985
Gewoon aanrijden jah! ik moest een keer zo'n pauper ontwijken koste me 2 velgen... en die kkpauper was nergens meer te bekennen
  woensdag 4 oktober 2006 @ 01:00:30 #42
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_42348039
gewoon linea recta op de bon slingeren dat tuig
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_42348107
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:17 schreef Neuralnet het volgende:
Ik voel me als ik autorijd meer verantwoordelijk voor mede weggebruikers dan wanneer ik op de fiets zit. Een fout maken in de auto heeft namelijk doorgaans ergere gevolgen dan een fout maken op de fiets.
Een goede reden voor een fietser om er alles aan te doen om gezien te worden !
quote:
Daarom zit ik niet in de auto met een mentaliteit van: "Iedereen moet zich maar aan de regels houden en zo niet, pech gehad want ik ben nu toch de sterkste." Je moet er vanuit gaan dat zwakke deelnemers in het verkeer nu eenmaal weinig tot geen verkeersopleiding hebben gehad en dus meer fouten maken dan jij.
Weten dat je beter zichtbaar bent met licht op je fiets heeft niets te maken met 'opleiding ' maar met gezond verstand ,als je dta niet hebt moet je van de openbare weg wegblijven ....
quote:
Op de fiets word ik regelmatig van m'n sokken gereden op fietspaden (!) die al tientallen jaren bestaan en waar ik overduidelijk voorrang heb.


Ik neem aan dat je fietspaden banen bedoelt die direkt naast de rijbaan liggen en neit die fiestpaden die gescheiden door bv een grasstrook naast de rijbaan liggen ?
Maar hoezo heb jij daar voorrrang ?
Of bedoel je , voorrang op kruizingen ?
quote:
Fijn dat iemand als automobilist klaagt over het gedrag van fietsers, maar de kans dat een fietser door verkeerd gedrag van de automobilist iets overkomt is vele malen groter dan die eenmalige irritaties met dat licht. Zelf voer ik wel licht op de fiets. Vooral als ik weet dat auto's zich op dezelfde weg kunnen bevinden als ik.
Dus omdat het in de meeste gevallen de schuld van de automobilist is hoeft een fietser geen maatregelen te nemen /?
pi_42348990
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:01 schreef JohanTop het volgende:
Ach, automobilisten kunnen ook wel zeuren..
Zoals laatst, ging mn achterlicht tijdens rit van 10km kaduuk... Automobilist zeiken.. naja als die mn achterreflector niet zag.. denk k dat ie blind was...
En ja, ik heb zelf ook mn rijbewijs. Ik erger mer wél aan mensen die hun koplamp niet aanhebben.. Maar ach.. doodrijden? Nee..
achterlicht is juist belangrijker, die kant zie jij niets aankomen..
dag
  woensdag 4 oktober 2006 @ 05:35:35 #45
157313 Belastingdienst
Nou ga je betalen klootzak!
pi_42349219
Strak plan.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 05:48:25 #46
3185 Adelante
To let it go now
pi_42349229
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 23:58 schreef Treinhomo het volgende:



De rijdende rechter.
Frank Visser mag ten alle tijden worden aangereden, wel of geen licht
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  woensdag 4 oktober 2006 @ 08:31:50 #47
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_42349838
ja en dan ook nog eens bellend fietsen, nergens oog voor, met het houding "ik heb voorrang, dus ik hoef zowieso nergens naar te kijken"

behoorlijk gevaarlijk!
  woensdag 4 oktober 2006 @ 08:34:22 #48
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42349862
Het lijkt me een aardig begin om allereerst eens die zwakkere-verkeersdeelnemerbescherming te schrappen in het geval die zwakkere verkeersdeelnemer geen licht aanheeft. Mooi begin

Ik had net m'n verzekeringspapieren nog doorgenomen.. als je een fietser omverrijdt en je wordt aansprakelijk gesteld zonder schuld te zijn kost het je geen no-claim. Dus dat schept mogelijkheden
Vampire Romance O+
  woensdag 4 oktober 2006 @ 08:43:40 #49
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42349963
Waar ik me vooral aan erger zijn die jongelui die met z'n drieën naast elkaar gaan fietsen. Vragen om een ongeluk, als je 't mij vraagt.
(Un)masking for the greater good.
pi_42350195
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 08:43 schreef Natalie het volgende:
Waar ik me vooral aan erger zijn die jongelui die met z'n drieën naast elkaar gaan fietsen. Vragen om een ongeluk, als je 't mij vraagt.
Met zijn 3-en ?
Hier krijgen ze het nog klaar om met zijn vijf-en naast elkaar te fietsen op een smalle weg
Klaxoneer je naar 2 minuten omdat niemand reageert dan krijg je vaak de ' middelvinger' ...en dan vinden ze het gek dat bepaalde auromobiolisten agressief reageren
  woensdag 4 oktober 2006 @ 09:04:48 #51
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42350265
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 08:59 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Met zijn 3-en ?
Hier krijgen ze het nog klaar om met zijn vijf-en naast elkaar te fietsen op een smalle weg
Klaxoneer je naar 2 minuten omdat niemand reageert dan krijg je vaak de ' middelvinger' ...en dan vinden ze het gek dat bepaalde auromobiolisten agressief reageren
Als ze hier met z'n 5-en naast elkaar fietsen, dan kunnen die boeren voertuigen er niet langs zonder er twee mee te scheppen. 3 gaat nog net

Als fietser kan je je trouwens ook goed ergeren aan die lui. Zo ken ik iemand op één van de smalle Groningse fietspaden een drietal jongeren voor zich trof. Bellen, wachten, weer bellen, roepen... Geen reactie, alleen wat gegniffel. Vervolgens is ie maar tussendoor gegaan waarbij twee van de heren plat op hun snuffert op het fietspad belandden. Ja sorry, hoor. Moet je maar aan de kant gaan.
(Un)masking for the greater good.
pi_42350304
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:04 schreef Natalie het volgende:

[..]

Als ze hier met z'n 5-en naast elkaar fietsen, dan kunnen die boeren voertuigen er niet langs zonder er twee mee te scheppen. 3 gaat nog net

Als fietser kan je je trouwens ook goed ergeren aan die lui. Zo ken ik iemand op één van de smalle Groningse fietspaden een drietal jongeren voor zich trof. Bellen, wachten, weer bellen, roepen... Geen reactie, alleen wat gegniffel. Vervolgens is ie maar tussendoor gegaan waarbij twee van de heren plat op hun snuffert op het fietspad belandden. Ja sorry, hoor. Moet je maar aan de kant gaan.
De ' fietser' strikes back
  woensdag 4 oktober 2006 @ 09:12:02 #53
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42350371
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:07 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

De ' fietser' strikes back
Precies
(Un)masking for the greater good.
pi_42350680
Boh gek, soms hier in Groningen, op de smalle landweggetjes.. rijden er 2 trekkers naast mekaar. (sorry tractor klinkt gewoon niet , alsof torren zich trekken). Dus ik wil erlangs op mn fietsje, maar nee hoor ze gaan niet aan de kant. Toen ben ik er maar tussen doorgegaan, beide trekkers in de sloot
pi_42350935
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 09:04 schreef Natalie het volgende:

[..]

Als ze hier met z'n 5-en naast elkaar fietsen, dan kunnen die boeren voertuigen er niet langs zonder er twee mee te scheppen. 3 gaat nog net
Idd, hier in Zwolle redden ze ook net 3. Net genoeg om irritant te zijn, net genoeg om hier en daar een ongelukje te veroorzaken.
Ben ik voldoende hormonaal gestoord als ik zo'n groep tegenkom, dan schreeuw en maai ik altijd wel wat
quote:
Als fietser kan je je trouwens ook goed ergeren aan die lui. Zo ken ik iemand op één van de smalle Groningse fietspaden een drietal jongeren voor zich trof. Bellen, wachten, weer bellen, roepen... Geen reactie, alleen wat gegniffel. Vervolgens is ie maar tussendoor gegaan waarbij twee van de heren plat op hun snuffert op het fietspad belandden. Ja sorry, hoor. Moet je maar aan de kant gaan.

Dat is de enige taal die de frontaalkwab-patienten die pubers heten schijnen te verstaan zolang ze zich mbv tandwielen voortbewegen idd.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_42351023
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 23:50 schreef 700MB het volgende:
Ik verschuif geen verantwoordelijkheden, dat doe jij. Als jij aan het verkeer deelneemt moet JIJ uitkijken voor andere deelnemers. Er kan zich altijd een onverwachte situatie voordoen waar je op moet reageren. Dit wil niet zeggen dat de fietser niet uit hoeft te kijken, die moet OOK uitkijken, maar jij net zo goed.
Dat doe je wel, want in plaats van te zeggen dat fietsers gewoon hun licht aan moeten doen (wat gewoon een regel is overigens) zeg je dat een ander maar uit moet kijken.

Natuurlijk moet je altijd alert zijn op een stel josti's die zich niet kunnen gedragen in het verkeer maar daardoor kun je niet alle verantwoordelijkheid naar een ander doorschuiven omdat je zelf te laks bent om je gewoon aan de regels te houden, maar goed, je volgende reactie zegt al meer dan genoeg:
quote:
Nee.
quote:
Als jij op een normale manier oplet in het verkeer is kunnen zien meer dan voldoende.
Nee de fietser moet gewoon zijn lampen aan doen, zoals het hoort en wat ook gewoon van je verwacht wordt in het verkeer. Maar voor jou gelden die regels allemaal niet blijkbaar want jij vind maar dat anderen op moeten letten omdat je zelf te lui bent
quote:
Ja, dat is dus een kwestie van goed opletten. Als je ze anders ook op tijd ziet is die keer dat je dat niet ziet dus per definitie een kwestie van niet goed opletten.
Nee dat is een kwestie van dat een ander zich gewoon niet aan de regels houdt. Zoals al eerder gezegd: mist, regen, onverlichte weggetjes en ga zo maar door. Het is namelijk niet altijd helder weer, bij jou blijkbaar wel? Ga toch weg man.
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 00:26 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jij rijd alleen maar in de stad zeker? Lekker met de straatverlichting en de gescheiden rijbanen?
Als je op de buitenwegen rijd zie je fietsers zonder licht pas heel erg laat, in het slechtste geval té laat.
Dat ligt niet aan niet opletten dat ligt aan de zichtbaarheid van de fietser en aan het verschil in snelheid.
Als ik een bocht om kom met 80 km per uur op een buitenweg zonder straatverlichting en voor me rijd een fietser zonder licht dan is de kans groter dat ik hem raak dan dat ik hem kan ontwijken. Simpelweg omdat hij pas in mijn koplampen verschijnt als hij al bijna op mijn motorkap ligt.
Inderdaad. Ik woon ook niet in de stad en rijd heel veel op weggetjes die slecht tot niet verlicht zijn. Dit zijn doorgaans smalle 80KM weggetjes. Aangezien de afstand tussen de huizen te groot is om te lopen en te klein is voor de auto willen die mensen wel eens bij elkaar op bezoek en nemen ze de fiets. Voor dat kleine stukje hoef je natuurlijk het licht niet aan, dat is onzin... maar het komt regelmatig voor dat je daar dus moet uitwijken als je de bocht om komt omdat daar ineens een fietser rijdt.
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 01:04 schreef Limburger_noord het volgende:
Een goede reden voor een fietser om er alles aan te doen om gezien te worden !
quote:
Weten dat je beter zichtbaar bent met licht op je fiets heeft niets te maken met 'opleiding ' maar met gezond verstand ,als je dta niet hebt moet je van de openbare weg wegblijven ....
Vele hebben geen gezond verstand. Als je ziet hoe fietsers hier af en toe rijden, dan zijn het gewoon een stel kamikaze piloten. Dat heeft niks met aan het verkeer deelnemen te maken.
quote:
...

Dus omdat het in de meeste gevallen de schuld van de automobilist is hoeft een fietser geen maatregelen te nemen /?
Dat is inderdaad wel de houding van de meeste fietsers.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:31:12 #57
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_42351888
quote:
Dus zou ik het volgende voor willen stellen:
Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.
Daar ben ik het niet mee eens. Het zal leiden tot buitensporig hoge verzekeringspremies voor automobilisten omdat fietsers hun schade zullen gaan claimen. Het is één punt dat je fietsers zonder licht mag aanrijden. Het is een tweede om ze aan te rijden en door te rijden zonder te betalen voor de schade.

Daarnaast zou de regel leiden tot minder gefietste kilometers. Fietsers zullen sneller de fiets laten staan uit angst om aangereden te worden door een Golf GTI met bullbar die verdekt staat opgesteld naast het fietspad. Minder gefietste kilometers is slecht voor de samenleving. Fietsen levert namelijk grote gezondheidsvoordelen op omdat mensen vandaag de dag te weinig bewegen. Als mensen meer fietsen, zijn ze minder vaak ziek en dat levert geld op.1

Overigens is het niet zo dat een fietskilometer er bij een autokilometer er af is. Driekwart van al onze reiskilometers leggen we af met de auto en slechts zeven procent met de fiets.2 Fietsers zouden vertroeteld moeten worden door de overheid. Big Game Hunting voor automobilisten is daar geen voorbeeld van.

1 & 2) Zie de Staatscourant van vrijdag 27 januari 2006 voor een interview met Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en logistie organisatie van de TU Delft, over de voordelen van fietsen voor de samenleving.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_42352222
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:31 schreef Bismarck het volgende:

Overigens is het niet zo dat een fietskilometer er bij een autokilometer er af is. Driekwart van al onze reiskilometers leggen we af met de auto en slechts zeven procent met de fiets.2 Fietsers zouden vertroeteld moeten worden door de overheid. ]
Dat worden ze al ...een automobilist draait altijd voor de schade op !!
Ook al rijd dien fietser onverlicht ,met een walkman op , met 5 naast elkaar met blinddoek voor tegen een geparkeerde auto dan NOG mag de automobilist betalen

GDV zelfs een (minstens zo kwetsbare ) voetganger word niet ZO goed beschermd
Of wil je ook nog een zware gevangenis straf voor elke automobilist die (per ongeluk ) een fietser schept ?
  woensdag 4 oktober 2006 @ 10:48:42 #59
129574 Kiteless
pornsexgoddess
pi_42352271
Ja en op elke auto die te hard rijdt een atoombom !
-=[ Kiteless ]=-=[ To dream of love ]=-
pi_42352317
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:48 schreef Kiteless het volgende:
Ja en op elke auto die te hard rijdt een atoombom !
1-tje maar ?...softy
pi_42352866
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:48 schreef Kiteless het volgende:
Ja en op elke auto die te hard rijdt een atoombom !
Ja maar van Koos Spee mogen we te hard rijden!!!11!1!!
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:23:22 #62
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_42353088
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:22 schreef 700MB het volgende:
Wat een flauwekul. Of je een fietser wel of niet kan zien is niet afhankelijk van of de fietser wel of geen licht aanheeft, het is hoogstens het verschil tussen zien en beter zien. Een automobilist die een fietser zonder licht niet tijdig kan zien is dermate nachtblind dat hij uberhaubt niet zou mogen rijden 's nachts.
Geen rijbewijs zeker?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:28:37 #63
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_42353211
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??

Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.

Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:

Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.

De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.
Als het heel hard regent slipt je dynamo en doet je licht het niet meer

En als een fietser geen licht aan heeft is ie inderdaad bijna niet te zien in het donker of met regen als je in een auto zit.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_42353250
Helemaal eens met TS (behalve dat van dat je ze dan aan mag rijden)

Ik heb sinds kort rijles, en ik moest laatst in het donker rijden. Nou reed ik in de stad waar het behoorlijk verlicht was, maar toch schrik je wel als er voor je heel snel een fietser zonder licht langscrossed. Ze zijn gewoon slecht(er) te zien zonder licht!

toen heb ik dus gelijk ervoor gezorgd dat mijn achterlicht het weer deed haha
en ik ga ook nooit meer zonder achterlicht de weg op!
pi_42353346
Als jij een fietser aanrijd ben je altijd fout als auto.
pi_42353459
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:23 schreef Catbert het volgende:

[..]

Geen rijbewijs zeker?
Eerder geen eigen verantwoordelijkheid.
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:34 schreef OxygeneFRL het volgende:
Als jij een fietser aanrijd ben je altijd fout als auto.
Inderdaad, en daar zou eens verandering in moeten komen want door die regel gedragen die gasten zich alsof ze het rijk alleen hebben op de weg.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  woensdag 4 oktober 2006 @ 11:46:47 #67
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_42353683
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 10:46 schreef Limburger_noord het volgende:
GDV zelfs een (minstens zo kwetsbare ) voetganger word niet ZO goed beschermd
Of wil je ook nog een zware gevangenis straf voor elke automobilist die (per ongeluk ) een fietser schept ?
Zelf zie ik liever preventieve in plaats van repressieve maatregelen. Meer fysiek gescheiden fietspaden, betere stoplichtregulering voor rechts afslaand verkeer, goed werkende straatverlichting en dergelijke maatregelen.

En graag meer flitsfietspaden (lange geasfalteerde fietspaden met zo min mogelijk onderbrekingen).
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_42365474
De fietser moet licht voeren, maar als automobilist weet je ook wel dat mensen meer voorzorgsmaatregelingen nemen als ze zelf denken schade te berokkenen dan wanneer een ander hen eventueel iets kan aandoen. Voetgangers en fietsers zijn relatief onschadelijk voor de automobilist; daarom nemen ze het niet altijd nauw met de regels. Mensen denken: waarom licht voeren als ik met mijn fiets eigenlijk niks kan beschadigen? Voor hen is het gewoon 1 van de regels "omdat het moet".

De automobilist kan echter veel meer schade toebrengen en daarom mag van hem verwacht worden dat hij OOK op fietsers anticipeert die zich niet aan de regels houden. Als ik 's nachts met de auto in een "woonwijk" rij waar ik niet goed zicht heb op fietsers, dan passeer ik zijwegen langzaam. Terwijl ik er overdag wel eens met 50 voorbij rijd als ik in 1 oogopslag kan zien of de weg vrij is. Anticipeer je in de auto niet en raak je toch een fietser, dan kan je je er echt niet op beroepen puur om het feit dat hij geen licht voerde.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_42366564
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:11 schreef sizzler het volgende:
Pubers willen stoer zijn en er is natuurlijk niets tuttiger dan 's avonds met je lichten aan te fietsen. Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en je weet hoe slecht je mensen soms in het donker kunt zien, dan zou je toch verwachten dat je verstandig genoeg bent om zlef wél met lichten aan te rijden??

Niets is minder waar. Alsof er een taboe op rust rijdt iedere fietser tegenwoordig gewoon zonder licht en mag je van geluk spreken dat er nog zo weinig ongelukken gebeuren. Als je het over normen en waarden hebt dan is dit zo'n norm die hard aan het vervagen is.

Eigenlijk zou de politie gewoon vaker moeten controleren, meer boetes uitdelen en vaker fietsers aanspreken. (nu rijden ze er gewoon voorbij als iemand fietst zonder licht! ) Maar ik ben een liberaal en ik heb liever dat ze echte boeven gaan vangen. Dus zou ik het volgende voor willen stellen:

Als automobilist zijnde mag je fietsers zonder licht gewoon aanrijden.

De fietser treft zelf alle blaam omdat die zichzelf niet zichtbaar maakt. Dan zullen we eens zien hoe snel mensen die kapotte fietslamp nu eindelijk eens repareren.
Neeeeeee.. ik doe iets veel leukers!

Je moet gewoon je autolampen uit doen als je eraan komt rijden (wel doen als het kan... anders niet natuurlijk)..
Dan kijken ze je in eens aan van: Hey doe die lichten eens aan aso! das pas humor
pi_42366580
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 11:46 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Zelf zie ik liever preventieve in plaats van repressieve maatregelen. Meer fysiek gescheiden fietspaden,
Daar is lang niet altijd plaats voor (en dan nog heb je fietsers die er gewoon geen gebruik van maken )
quote:
betere stoplichtregulering voor rechts afslaand verkeer,


Je kunt nu eenmaal niet op elke kruizing verkeerslichten plaatsen (tenzij je geld te veel hebt )
En zelfs dan is het geen garantie dat fietsers gewoon door het rood rijden (dat doen automobilisten ook maar daar gaat het ff niet om )
quote:
goed werkende straatverlichting en dergelijke maatregelen.


Waar wil je al dat geld vandaan halen ?
quote:
En graag meer flitsfietspaden (lange geasfalteerde fietspaden met zo min mogelijk onderbrekingen).
Vraag me af of zoiets helpt
pi_42366628
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:17 schreef Limburger_noord het volgende:

kruizing
't is niet verkeerd bedoeld hoor maar.... kom op zeg...
pi_42366653
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:40 schreef Neuralnet het volgende:
De fietser moet licht voeren, maar als automobilist weet je ook wel dat mensen meer voorzorgsmaatregelingen nemen als ze zelf denken schade te berokkenen dan wanneer een ander hen eventueel iets kan aandoen. Voetgangers en fietsers zijn relatief onschadelijk voor de automobilist; daarom nemen ze het niet altijd nauw met de regels. Mensen denken: waarom licht voeren als ik met mijn fiets eigenlijk niks kan beschadigen? Voor hen is het gewoon 1 van de regels "omdat het moet".

De automobilist kan echter veel meer schade toebrengen en daarom mag van hem verwacht worden dat hij OOK op fietsers anticipeert die zich niet aan de regels houden. Als ik 's nachts met de auto in een "woonwijk" rij waar ik niet goed zicht heb op fietsers, dan passeer ik zijwegen langzaam. Terwijl ik er overdag wel eens met 50 voorbij rijd als ik in 1 oogopslag kan zien of de weg vrij is. Anticipeer je in de auto niet en raak je toch een fietser, dan kan je je er echt niet op beroepen puur om het feit dat hij geen licht voerde.
Je hebt gelijk de auto is altijd fout wat de fietser ook doet
Vind jij dus dat de fietser 0% verantwoordelijkheid heeft want zo klinkt het wel
pi_42366721
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:18 schreef Deimos000 het volgende:

[..]

't is niet verkeerd bedoeld hoor maar.... kom op zeg...
Het is duidelijk wel verkeerd bedoeld ...waarom zeg je het anders ,...mister perfect
pi_42366827
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 19:21 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Het is duidelijk wel verkeerd bedoeld ...waarom zeg je het anders ,...mister perfect
Kun je ook on topic reageren ?
pi_42369056
Inderdaad. Fietsers die (expres) zonder licht rijden
pi_42370500
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 18:40 schreef Neuralnet het volgende:
De fietser moet licht voeren, maar als automobilist weet je ook wel dat mensen meer voorzorgsmaatregelingen nemen als ze zelf denken schade te berokkenen dan wanneer een ander hen eventueel iets kan aandoen. Voetgangers en fietsers zijn relatief onschadelijk voor de automobilist; daarom nemen ze het niet altijd nauw met de regels. Mensen denken: waarom licht voeren als ik met mijn fiets eigenlijk niks kan beschadigen? Voor hen is het gewoon 1 van de regels "omdat het moet".

De automobilist kan echter veel meer schade toebrengen en daarom mag van hem verwacht worden dat hij OOK op fietsers anticipeert die zich niet aan de regels houden. Als ik 's nachts met de auto in een "woonwijk" rij waar ik niet goed zicht heb op fietsers, dan passeer ik zijwegen langzaam. Terwijl ik er overdag wel eens met 50 voorbij rijd als ik in 1 oogopslag kan zien of de weg vrij is. Anticipeer je in de auto niet en raak je toch een fietser, dan kan je je er echt niet op beroepen puur om het feit dat hij geen licht voerde.
Met andere woorden: ik ben een egoist, ik houd me niet aan de regels en een ander kijkt maar gewoon uit.

Daar komt het feitelijk op neer wat je zegt. Misschien moet fietsers dan wel gewoon bijgebracht worden dat het niet is omdat het moet, maar dat het voor je eigen veiligheid is... dit door gewoon flinke boetes uit te delen (a 100 - 200 euro) zullen wij eens zien hoe snel ze hun lampen weer aan hebben. Daarbij vind ik ook dat er gewoon een soort van fietsers rijbewijs moet komen want 80% van de fietsers weet niet eens wat wel en niet mag en ook niet wat bepaalde borden betekenen.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42370579
Is nu toch ookal, ik zie soms een fietser ook echt niet als ik bv een rotonde verlaat. Heel erg kut als ik em dan aanrij, maar het zou me verbazen als de rechter me geen gelijk gaat geven. Wat moet ik dan doen? Met een nachtkijker op autorijden ofzo
pi_42371245
Hihi ik heb nooit licht aan op de fiets.
pi_42371456
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:48 schreef EricG het volgende:
Hihi ik heb nooit licht aan op de fiets.
Op een driewielertje zit geen licht ...maar dat hoeft ook niet
pi_42371495
Flikker op met je licht. Als het niet elke donderdagavond van mn fiets zou worden afgetrapt zou ik misschien wel licht hebben....
Jupiler is goed
pi_42371571
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 21:55 schreef Aurelium het volgende:
Flikker op met je licht. Als het niet elke donderdagavond van mn fiets zou worden afgetrapt zou ik misschien wel licht hebben....
Koop van die klik lampjes die je gewoon mee kan nemen, zeikerd. Hoe dan ook, het is jouw verwantwoordelijkheid. Officieel mag je niet eens fietsen zonder licht.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42375383
quote:
Je hebt gelijk de auto is altijd fout wat de fietser ook doet
Vind jij dus dat de fietser 0% verantwoordelijkheid heeft want zo klinkt het wel
quote:
Met andere woorden: ik ben een egoist, ik houd me niet aan de regels en een ander kijkt maar gewoon uit.
Nee, dat staat er niet. Beiden hebben verantwoordelijkheid. Beiden moeten zich aan de regels houden. Alleen heeft de automobilist, die nu eenmaal het meeste gevaar in het leven roept, een grotere verantwoordelijkheid en kan hij er harder op aan gesproken worden als hij de regels breekt.

Het punt is niet dat de automobilist altijd de schuldige is en de fietser altijd de regels mag breken. Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld. Los daarvan kan de fietser een boete krijgen voor zijn fout, maar dat neemt de schuld voor de automobilist niet weg. Pas als je er wel aantoonbaar rekening mee hebt gehouden EN de fietser nalatig was, kan je gaan schelden op de fietser dat het geheel zijn eigen schuld is.

Jammer genoeg zie ik dat aantoonbaar rekening houden bij weinig automobilisten terug. Zoals ik net al zei: ik race in het donker niet met 50 km langs een zijstraat, maar ik minder mijn snelheid aanzienlijk. Rijdt er dan toch een fietser zonder licht tegen me op, dan is dat een ander verhaal dan wanneer ik met 50 km blijf doorrijden en diezelfde fietser schep. Over DAT verschil heb ik het.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 04:53:29 #83
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_42379212
Levenslang.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_42379324
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:32 schreef Neuralnet het volgende:

[..]


[..]

Nee, dat staat er niet. Beiden hebben verantwoordelijkheid. Beiden moeten zich aan de regels houden. Alleen heeft de automobilist, die nu eenmaal het meeste gevaar in het leven roept, een grotere verantwoordelijkheid en kan hij er harder op aan gesproken worden als hij de regels breekt.
Als ik hieronder verder lees klinkt het nog steeds alsof jij vind dat de automobilist toch in 99% van de gevallen fout is
Ook al weer je niets van de situatie
quote:
Het punt is niet dat de automobilist altijd de schuldige is en de fietser altijd de regels mag breken
.

Wettelijk en volgens de verzekering lijkt het daar anders wel op..de automobilist moet aantonen dat hij NIET fout is ...
quote:
Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld. Los daarvan kan de fietser een boete krijgen voor zijn fout, maar dat neemt de schuld voor de automobilist niet weg. Pas als je er wel aantoonbaar rekening mee hebt gehouden EN de fietser nalatig was, kan je gaan schelden op de fietser dat het geheel zijn eigen schuld is.
Idd ,de automobilist moet aantonen dat....
Dus als jij je netjes aan de snelheid houd en op een voorrangsweg rijd , goed oppast ,en tegen een fietser aanrijd die zonder licht uit een zijstraat schiet ,omdat hij denkt nog wel even voor je langs te komen dan is de automobilist fout want hij had moeten anticiperen...
Ik ben met je eens dat een fietser kwetsbaarder is dan een automobilist maar om alle verantwoordelijkheid bij voorbaat bij de automobilist te leggen vind ik erg voorbarig en ronduit dom
En dit klinkt dus als ,fietser doe wat je wilt de automobilist is toch fout (zelfs als die auto geparkeerd staat )
quote:
Jammer genoeg zie ik dat aantoonbaar rekening houden bij weinig automobilisten terug
Behalve bij jezelf natuurlijk
quote:
. Zoals ik net al zei: ik race in het donker niet met 50 km langs een zijstraat, maar ik minder mijn snelheid aanzienlijk. Rijdt er dan toch een fietser zonder licht tegen me op, dan is dat een ander verhaal dan wanneer ik met 50 km blijf doorrijden en diezelfde fietser schep. Over DAT verschil heb ik het.
Dat is nu net ook mijn punt,
Als jij netjes langzaam rijdt en er knalt een fietser tegen jou op die met gsm aan zijn oor niet op zat te letten dan nog mag jij bewijzen dat je niet fout zat
En ik daag je uit dat te bewijzen (zonder getuigen )
Het resultaat in de meeste gevallen , jij mag voor de schade opdraaien

Je doet trouwens net of de rest van NL met 100kmu door smalle straten scheurt ,natuurlijk zijn die mensen er maar je bent echt niet de enige die zich aanpast

pi_42379868
en als een automobilist in de fout gaat, zoals heel vaak, mag de fietser hem dan aanrijden?
DE ONTEMBARE LEEUWEN
WOPWOPWOP
pi_42380513
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 08:28 schreef CaMeRooN het volgende:
en als een automobilist in de fout gaat, zoals heel vaak, mag de fietser hem dan aanrijden?
Hij mag het altijd proberen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 09:41:01 #87
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42380890
Dat ze 'in the old days' bij voorkeur geen licht voerden, kan ik nog wel begrijpen. Toen had iedereen nog zo'n dynamo tegen z'n wiel hangen. Dat fietst best zwaar in de ochtenduren.

Als je tegenwoordig een beetje een goed barrel onder je reet hebt, dan gaan je licht automatisch aan en heb je geen last van dynamo's. Kortom: fietsers die bewust geen licht voeren, die vragen om ongelukken.
(Un)masking for the greater good.
pi_42381785
quote:
Op woensdag 4 oktober 2006 23:32 schreef Neuralnet het volgende:

[..]


[..]

Nee, dat staat er niet. Beiden hebben verantwoordelijkheid. Beiden moeten zich aan de regels houden. Alleen heeft de automobilist, die nu eenmaal het meeste gevaar in het leven roept, een grotere verantwoordelijkheid en kan hij er harder op aan gesproken worden als hij de regels breekt.
Klopt, maar wie zegt dat het gevaar altijd veroorzaakt wordt door de automobilist?
quote:
Het punt is niet dat de automobilist altijd de schuldige is en de fietser altijd de regels mag breken. Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld. Los daarvan kan de fietser een boete krijgen voor zijn fout, maar dat neemt de schuld voor de automobilist niet weg. Pas als je er wel aantoonbaar rekening mee hebt gehouden EN de fietser nalatig was, kan je gaan schelden op de fietser dat het geheel zijn eigen schuld is.
Wat jij nu zegt is gewoon een vrijbrief voor fietsers om zich niet aan de regels te houden, de automobilist is dus gewoon altijd de lul omdat een ander zich niet aan de regels houdt. Je ontkracht daarmee ook meteen je eerste zin, want dat is de WEL het geval. JUIST omdat ze een zwakkere verkeersdeelnemer zijn, zouden ze moeten zorgen dat ze zich minder zwak opstellen door zich gewoon aan de regeltjes te houden en JUIST te zorgen dat ze goed zichtbaar zijn. Als automobilist moet je al op zoveel dingen letten, moeten we dan ook maar de fouten opvangen van fietsers omdat ze daar zelf te lui voor zijn?
quote:
Jammer genoeg zie ik dat aantoonbaar rekening houden bij weinig automobilisten terug. Zoals ik net al zei: ik race in het donker niet met 50 km langs een zijstraat, maar ik minder mijn snelheid aanzienlijk. Rijdt er dan toch een fietser zonder licht tegen me op, dan is dat een ander verhaal dan wanneer ik met 50 km blijf doorrijden en diezelfde fietser schep. Over DAT verschil heb ik het.
Hoezo moet ik rekening houden met iemand die zich niet aan de regels houdt? In dit geval het voeren van licht? Natuurlijk moet je elkaars fouten opvangen want iedereen maakt fouten en dat veroorzaakt onverwachtte situaties maar een foutje is wel heel iets anders dan het bewust niet voeren van licht omdat je anders te zwaar moet trappen.

---
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 09:41 schreef Natalie het volgende:
Dat ze 'in the old days' bij voorkeur geen licht voerden, kan ik nog wel begrijpen. Toen had iedereen nog zo'n dynamo tegen z'n wiel hangen. Dat fietst best zwaar in de ochtenduren.

Als je tegenwoordig een beetje een goed barrel onder je reet hebt, dan gaan je licht automatisch aan en heb je geen last van dynamo's. Kortom: fietsers die bewust geen licht voeren, die vragen om ongelukken.
Dat is nog geen excuus om geen licht te voeren. Ik heb dat namelijk ook altijd gedaan dus ik zou niet weten waarom een ander dat niet zou hoeven.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 10:34:51 #89
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42381951
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:26 schreef BobbyB het volgende:

Dat is nog geen excuus om geen licht te voeren. Ik heb dat namelijk ook altijd gedaan dus ik zou niet weten waarom een ander dat niet zou hoeven.
Dus omdat jij het geen excuus vindt, kan het geen excuus zijn voor anderen?
Da's behoorlijk kort door de bocht.

Het is geen kwestie van 'niet hoeven', het is een kwestie van 'niet willen'. En wat die reden voor het 'niet willen' is, hangt vaak tussen (bewust) vergeten, teveel moeite vinden, of geen zin hebben om zwaar te trappen.
Stom, want je brengt jezelf en anderen ermee in gevaar.
(Un)masking for the greater good.
pi_42382175
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:34 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dus omdat jij het geen excuus vindt, kan het geen excuus zijn voor anderen?
Da's behoorlijk kort door de bocht.
Het is geen excuus omdat het gewoon verplicht is Niet willen en niet kunnen is gewoon onzin, dan ga je maar gewoon niet de weg op.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 11:05:08 #91
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42382693
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:44 schreef BobbyB het volgende:

[..]

Het is geen excuus omdat het gewoon verplicht is Niet willen en niet kunnen is gewoon onzin, dan ga je maar gewoon niet de weg op.
Dat zegt nog niets over het feit dat mensen het wel als excuus gebruiken.
Verplicht of niet.

'Het is rood, maar ik zie geen auto's, dus ik steek gewoon over!'
Mag ook niet, maar een excuus is makkelijk gevonden. En reken maar dat zo'n excuus vaak gebruikt wordt. Vast ook wel door jou
Je hebt gelijk dat men dat gewoon niet moet doen, maar ja.
(Un)masking for the greater good.
pi_42383098
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:05 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dat zegt nog niets over het feit dat mensen het wel als excuus gebruiken.
Verplicht of niet.

'Het is rood, maar ik zie geen auto's, dus ik steek gewoon over!'
Mag ook niet, maar een excuus is makkelijk gevonden. En reken maar dat zo'n excuus vaak gebruikt wordt. Vast ook wel door jou
Je hebt gelijk dat men dat gewoon niet moet doen, maar ja.
Daar heb je gelijk in maar goed als ik oversteek en er komt toch een auto aan, ben ik niet degene die verwacht van de automoblist dat ie beter uit zijn doppen moet kijken. Ik bega op dat moment een overtreding en neem dat risico voor mezelf, daar ben ik me van bewust... maar wat ik hier heel sterk opmerk in veel reacties is dat een ander dan maar beter moet opletten omdat die persoon zelf geen zin heeft om zich aan de regels te houden.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42383745
ff een vraag.
Stel ik zit in de auto en rij een fietser aan die van linkskomt en geen licht aan had. Ben ik dan de schuldigen?
Want ik heb vaak zat gehad dat ik dus bijna iemand aanreed die zonder licht fietste. Ik vind dat fietsers gewoon te veel worden beschermd in het verkeer. Als je zonder licht fiets is de kans gewoon groter dat je wordt aangereden. ga dan achteraf niet bij een automobielist klagen!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 11:45:37 #94
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42383872
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:19 schreef BobbyB het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in maar goed als ik oversteek en er komt toch een auto aan, ben ik niet degene die verwacht van de automoblist dat ie beter uit zijn doppen moet kijken. Ik bega op dat moment een overtreding en neem dat risico voor mezelf, daar ben ik me van bewust... maar wat ik hier heel sterk opmerk in veel reacties is dat een ander dan maar beter moet opletten omdat die persoon zelf geen zin heeft om zich aan de regels te houden.
Bij jongeren is het ook vaak een vorm van 'verzetten'. Of dat nu tegen de wil van de ouders of tegen de algemene regels is. Hoe je het ook bekijkt; de regeltjes zijn er niet voor niets. Geen licht voeren kan een ongeluk tot gevolg hebben, met schade en/of letsel zowel de overtreder zelf als voor de andere partij.

Zelf zet ik ook braaf mijn lichtje aan. Vind sowieso dat ik weinig zie zonder dat licht.
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 11:47:45 #95
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42383926
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 11:40 schreef Black_Squirrel het volgende:
ff een vraag.
Stel ik zit in de auto en rij een fietser aan die van linkskomt en geen licht aan had. Ben ik dan de schuldigen?
Want ik heb vaak zat gehad dat ik dus bijna iemand aanreed die zonder licht fietste. Ik vind dat fietsers gewoon te veel worden beschermd in het verkeer. Als je zonder licht fiets is de kans gewoon groter dat je wordt aangereden. ga dan achteraf niet bij een automobielist klagen!
Een fietser is een kwetsbare verkeersdeelnemer (nog een reden om je licht aan te zetten!). Bij een botsing tussen een auto en een fietser, komt de fietser er lichamelijk waarschijnlijk slechter vanaf dat de automobilist. Ik weet niet of het nog zo is, maar ik weet wel dat je eerder als automobilist de schuldige was, of de fietser nu wel of geen licht voerde.

(Ja, ik vind het ook belachelijk)
(Un)masking for the greater good.
pi_42391825
quote:
Als jij netjes langzaam rijdt en er knalt een fietser tegen jou op die met gsm aan zijn oor niet op zat te letten dan nog mag jij bewijzen dat je niet fout zat
Klopt. Zeer vervelend, maar het risico dat je neemt als je voor een ander een groot gevaar in het leven roept. Ik ben me ervan bewust dat als ik in de auto stap, ik een brok staal van een ton tot hoge snelheid in beweging breng. Per definitie stel je daarmee mensen bloot aan onacceptabel gevaar. Dan ben je mijn inziens ook verplicht om alle verantwoordelijkheid op je te nemen.
quote:
Wat jij nu zegt is gewoon een vrijbrief voor fietsers om zich niet aan de regels te houden, de automobilist is dus gewoon altijd de lul omdat een ander zich niet aan de regels houdt.
Vrijbrief? Hoezo? Dat de automobilist de klos is betekent niet dat de fietser geen boete krijgt voor zijn vergrijp. Op zijn misdaad staat een boete. Op het feit dat de automobilist sowieso ernstige gevaren oplevert door de aard van zijn voertuig staat vrijwel algehele verantwoordelijkheid. Alles in verhouding.
quote:
Hoezo moet ik rekening houden met iemand die zich niet aan de regels houdt?
Omdat je moedwillig een zeer groot gevaar in het leven roept voor zwakkere deelnemers. Merk op dat je al veel minder rekening hoeft te houden met anderen als je vanaf begin af aan van je reis al een vervoersmiddel kiest wat minder gevaar oplevert.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_42393732
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 15:53 schreef Neuralnet het volgende:
Klopt. Zeer vervelend, maar het risico dat je neemt als je voor een ander een groot gevaar in het leven roept. Ik ben me ervan bewust dat als ik in de auto stap, ik een brok staal van een ton tot hoge snelheid in beweging breng. Per definitie stel je daarmee mensen bloot aan onacceptabel gevaar. Dan ben je mijn inziens ook verplicht om alle verantwoordelijkheid op je te nemen.
Nee iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Kijk kinderen kun je het niet kwalijk nemen, maar de wat ouderen, 14+ wel degelijk. Als je weet dat je slecht zichbaar bent zonder licht (en dat ben je, vandaar ook de regel) is het ook jouw verantwoordelijkheid om verantwoord in het verkeer bezig te zijn en dus gewoon licht te voeren.
quote:
Vrijbrief? Hoezo? Dat de automobilist de klos is betekent niet dat de fietser geen boete krijgt voor zijn vergrijp. Op zijn misdaad staat een boete. Op het feit dat de automobilist sowieso ernstige gevaren oplevert door de aard van zijn voertuig staat vrijwel algehele verantwoordelijkheid. Alles in verhouding.
Maar hoe toon je aan dat zo iemand geen licht voerde? Dat de dynamo eraf ligt en de lamp kapot is kan ook komen door de aanrijding. Als automobilist moet je maar zien te bewijzen dat het ook zijn fout was. De fietser wordt gewoon in bescherming genomen, en dat is gewoon belachelijk, vooral omdat ze juist daardoor zoiets hebben van: ik hoef me niet aan de regels te houden.
quote:
Omdat je moedwillig een zeer groot gevaar in het leven roept voor zwakkere deelnemers. Merk op dat je al veel minder rekening hoeft te houden met anderen als je vanaf begin af aan van je reis al een vervoersmiddel kiest wat minder gevaar oplevert.
Opnieuw: ik moet me dus maar aanpassen omdat een ander te lui is de regels op te volgen? En ja sorry, maar niet iedereen woont in de stad waar je met de fiets makkelijk van A naar B komt.

Daarbij komend, een fietser vormt voor zichzelf moedwillig een gevaar door geen licht te voeren, juist omdat ze al een zwakkere deelnemer zijn.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 16:50:44 #98
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_42393951
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 10:26 schreef BobbyB het volgende:
[Het punt is wel dat je als automobilist moet anticiperen op zwakkere weggebruikers en erop attent moet zijn dat zij niet altijd de regels volgen. Je moet je gedrag daar ook op aanpassen. Doe je dat niet, dan zit je met een grote schuld]

Wat jij nu zegt is gewoon een vrijbrief voor fietsers om zich niet aan de regels te houden, de automobilist is dus gewoon altijd de lul omdat een ander zich niet aan de regels houdt. Je ontkracht daarmee ook meteen je eerste zin, want dat is de WEL het geval. JUIST omdat ze een zwakkere verkeersdeelnemer zijn, zouden ze moeten zorgen dat ze zich minder zwak opstellen door zich gewoon aan de regeltjes te houden en JUIST te zorgen dat ze goed zichtbaar zijn. Als automobilist moet je al op zoveel dingen letten, moeten we dan ook maar de fouten opvangen van fietsers omdat ze daar zelf te lui voor zijn?
Stel, ik ga hiermee de weg op:


En jij schiet door rood licht met je auto en ik rij je over, dan draag ik minstens een even grote schuld zo niet een grotere schuld dan jij. Omdat ik in een kolossaal voertuig rij moet ik er bedacht op zijn dan een lange remweg nodig heb, dat ik niet zomaar stilsta et cetera. Ik moet er dus ook bedacht op zijn dat er iemand door rood licht kan rijden.

Wat denk je dan als automobilist: ''ik schiet maar niet door oranje want er zou wel eens een Liebherr T282 aan kunnen komen?'' Nee, ik moet rekening houden met jou.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_42394693
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 16:50 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Stel, ik ga hiermee de weg op:
[afbeelding]

En jij schiet door rood licht met je auto en ik rij je over, dan draag ik minstens een even grote schuld zo niet een grotere schuld dan jij. Omdat ik in een kolossaal voertuig rij moet ik er bedacht op zijn dan een lange remweg nodig heb, dat ik niet zomaar stilsta et cetera. Ik moet er dus ook bedacht op zijn dat er iemand door rood licht kan rijden.

Wat denk je dan als automobilist: ''ik schiet maar niet door oranje want er zou wel eens een Liebherr T282 aan kunnen komen?'' Nee, ik moet rekening houden met jou.
Je hebt een punt, alleen rijden er niet zoveel Liebherr T282 dingen als auto's op de openbare weg, maar goed, ik snap waar je heen wilt.

Natuurlijk moet je als automoblist bedacht zijn op onvoorziene dingen en dat heb ik ook meerdere malen aangegeven in dit topic, natuurlijk heb je als automoblist meer verantwoordelijkheid als een fietser maar dat is nog steeds geen reden om als fietser je niet aan de regels te hoeven houden, en dat is mijn hele punt: dat velen zoiets hebben van: "Leg de verantwoordelijk maar bij de automoblist, dan kan ik me gewoon misdragen".
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_42395422
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 16:50 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Stel, ik ga hiermee de weg op:
[afbeelding]

En jij schiet door rood licht met je auto en ik rij je over, dan draag ik minstens een even grote schuld zo niet een grotere schuld dan jij. Omdat ik in een kolossaal voertuig rij moet ik er bedacht op zijn dan een lange remweg nodig heb, dat ik niet zomaar stilsta et cetera. Ik moet er dus ook bedacht op zijn dat er iemand door rood licht kan rijden.

Wat denk je dan als automobilist: ''ik schiet maar niet door oranje want er zou wel eens een Liebherr T282 aan kunnen komen?'' Nee, ik moet rekening houden met jou.
Als je door oranje rijd kun je normaal gesproken niet door welk verkeer dan ook (tenzij die ook door rood rijd ) aangereden worden maar als jij bewust door rood rijd neem je daarmee een risico (en het maakt imo geen bal uit of er nu een andere auto ,een vrachtwagen ,fietser of voetganger (of monstertruck ) aankomt )
Jij breekt de wet en jij loopt dus zelf risico en het is zeker niet de schuld van de ander (wie die ander ook is ) en ja , ik moet ook oppassen maar het is imop zeker niet mijn schuld als het toch mis gaat

[ Bericht 1% gewijzigd door Limburger_noord op 05-10-2006 18:40:21 ]
pi_42395733
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:36 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Als je door oranje rijd kun je normaal gesproken niet door welk verkeer dan ook (tenzij die ook door rood rijd ) maar als jij bewust door rood rijd neem je daarmee een risico (en het maakt imo geen bal uit of er nu een andere auto ,een vrachtwagen ,fietser of voetganger (of monstertruck ) aankomt )
Jij breekt de wet en jij loopt dus zelf risico en het is zeker niet de schuld van de ander (wie die ander ook is ) en ja , ik moet ook oppassen maar het is imop zeker niet mijn schuld als het toch mis gaat
Klopt als een bus, maar je weet dan gewoon dat je zelf fout bent en dat er dus iets kan gebeuren, en daarbij leg je dan de verantwoordelijkheid niet bij een ander.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:54:22 #102
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_42396004
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 20:18 schreef Treinhomo het volgende:


'No lights, no rights'...
Da's wel een goeie
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_42397473
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:46 schreef BobbyB het volgende:

[..]

Klopt als een bus, maar je weet dan gewoon dat je zelf fout bent en dat er dus iets kan gebeuren, en daarbij leg je dan de verantwoordelijkheid niet bij een ander.
Idd anders kun je een machinist (van een trein dus) ook wel verantwoordelijk houden als hij iemand doodrijdt (een trein 'wint' bij een botsing vrijwel altijd )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')