Waarom?quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:24 schreef Yildiz het volgende:
Zeggen dat men het toen wel goedkeurde omdat iedereen het deed, is onzin.
Ja. Maar zonder de Russen hadden ze het ook gedaan, hoor.quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:30 schreef __________ het volgende:
[..]
Oh? Was Polen niet zo'n gevalleke dat de nazi's en weet ik wie (Stalin) het verdeeld hadden onderling?
Hun doel was het verwijderen uit het reich van ongewensten. Dat is een tijdje geleidelijk gegaan, daarna heeft men gedacht over gedwongen emigratie en daarna aan uitroeiing. Maar al vanaf 1936 is men met uitroeiing bezig geweest, in eerste instantie van politieke tegenstanders, maar ook van geestelijk en lichamelijk gehandicapten (T4 actie).quote:Overigens was de genocide een bijproduct van de nazi's. Niet hun doel. Het is achteraf wel weer het grootste item natuurlijk.
Eens. Alleen heb ik dan graag dat beide kanten van de medaille worden getoond. Ik hekel eenzijdigheid. Akkoord Jurgen?quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:02 schreef Jurgen21 het volgende:
"Een land dat zijn geschiedenis vergeet pleegt nationale zelfmoord"
Sterk opgemerkt.quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:02 schreef Jurgen21 het volgende:
"Een land dat zijn geschiedenis vergeet pleegt nationale zelfmoord"
Wederom laat je zien dat je de vaderlandse geschiedenis niet kent...hoe schrijnend is je pretentie van het 'allemaal weten' daarnaast...met de domme fantasie dat de slaven het best cool hadden..quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:32 schreef __________ het volgende:
Er is trouwens zo'n boek over die periode toch? Max havelaar. Nooit gelezen trouwens. Is die van die tijd of van zeg maar 2e wereld oorlog?
En Balk getuigt ook hier weer geen INLEVINGSVERMOGEN te hebben. Die man is niet voor niets totaal ongeschikt voor het ambt. Immers hij is kennlijk niet in staat om de vaderlandse geschiedenis verantwoord te duiden. Dat geeft zwaar te denkenquote:Op zaterdag 30 september 2006 23:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Sterk opgemerkt.
Balkenende vergat even wat die VOC-mentaliteit werkelijk inhield
Op welke terreinen wel? Overigens "inlevingsvermogen" dwz empathie is niet "terreinsafhankelijk" bmw.quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:22 schreef Bluesdude het volgende:
Balkie is niet mijn favoriet, maar inlevingsvermogen heeft hij wel op andere terreinen.
Daar is op zich niets mis mee, al vond ik het totaal lachwekkend. Alsof meneer dat heeft bewerkstelligd. Het aantrekken van de economie is vooral ingegeven door het herstel van de wereldeconomie.quote:Hier is het onwetendheid gecombineerd met een hunkering naar nationale glorie...
Dat laatste vraag ik mij sterk af. Tijdens het debat had hij het zelf niet door. Te zien aan zijn nonverbale gedrag. Hij zal na afloop van het debat er wel op gewezen zijn door iemand die de vaderlandse geschiedenis wel kent...quote:Vandaag nam hij onuitgesproken zijn VOC-opmerking terug door het te draaien naar de Gouden Eeuw. Hij had dus wel door dat het ongelukkige uitspraak was.
Erg onwetend. Helemaal dom is hij als hij er sier mee gaat maken. Terwijl veel boeren op het CDA stemmen..quote:Zoals eerder opgemerkt ..in de Gouden Eeuw was er ook veel armoede..
Dat Goud kwam veel terecht bij de sjieke burgerij in de Hollandse steden (gewest Holland) en het minst tot niets bij de boeren en arbeiders buiten het gewest Holland.
Als je een Gouden Periode zoekt dan moet in 2006 zijn, want meer dan ooit in de geschiedenis is de gewone man het rijkst.. Waarvoor dat terugverlangen naar armoede en denken dat het toen rijker was ?
Bietje onwetend, beste Balkie?
Bronquote:Een belangrijke schadepost was ook de "particuliere handel" die bedreven werd door de personeelsleden van de Compagnie, die nogal povertjes werden betaald, maar zich in de praktijk vaak wisten te verrijken. Later, na het faillissement van de Compagnie, heeft men de afkorting VOC ook wel spottend verklaard als "Vergaan Onder Corruptie".
hm wat was er mis voor 2001?quote:Op zondag 1 oktober 2006 00:25 schreef FlowerMary het volgende:
VOC mentaliteit: buitenlanders uitbuiten
PvdA mentaliteit: ons door buitenlanders laten uitbuiten
Liever het eerste dan![]()
Max Havelaarquote:Op zaterdag 30 september 2006 20:32 schreef __________ het volgende:
Er is trouwens zo'n boek over die periode toch? Max havelaar. Nooit gelezen trouwens. Is die van die tijd of van zeg maar 2e wereld oorlog?
Waarom zijn uitspraak voortdurend relateren aan de armoede en slavernij, terwijl het land in die periode juist met sprongen vooruit ging? Het gaat uiteraard niet om de mentaliteit van uitbuiting e.d. :quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:22 schreef Bluesdude het volgende:
Balkie is niet mijn favoriet, maar inlevingsvermogen heeft hij wel op andere terreinen.
Hier is het onwetendheid gecombineerd met verdringing van het kolonialisme en een hunkering naar nationale glorie...Vandaag nam hij onuitgesproken zijn VOC-opmerking terug door het te draaien naar de Gouden Eeuw. Hij had dus wel door dat het ongelukkige uitspraak was.
Zoals eerder opgemerkt ..in de Gouden Eeuw was er ook veel armoede..
Dat Goud kwam veel terecht bij de sjieke burgerij in de Hollandse steden (gewest Holland) en het minst tot niets bij de boeren en arbeiders buiten het gewest Holland.
Als je een Gouden Periode zoekt dan moet je in 2006 zijn, want meer dan ooit in de geschiedenis is de gewone man het rijkst.. Waarvoor dat terugverlangen naar armoede en denken dat het toen rijker was ?
Bietje onwetend, beste Balkie?
Balkenende is niet onwetend, integendeel. Hij wordt alleen niet begrepen.quote:Die mentaliteit is natuurlijk die van de Europese renaissancemens, de universele figuur die de
hele wereld in zich opneemt, de handelsman, diplomaat, wetenschapper, dichter en luitspeler ineen, de Constantijn Huygens in het klein. Maar het is ook de speciale denkwereld van deze nieuwe succesvolle natie waarvan Barlaeus ons een glimp laat zien, de stedelijke gemeenschappen die besloten zijn en tegelijk openstaan, de burgermentaliteit van handel en ondernemerschap, waarbinnen tegelijk intimiteit en vertrouwen gekoesterd worden.
Whehehe, met al die vriendjespolitiek van tegenwoordig, is het misschien wel dít waar Balkenende heen wil!quote:
zeggen de Puinhopen van Paars je iets?quote:
Paars, Paars.. Hmm, was dat niet die coalitie waarin 2/3 van de oorspronkelijke coalitie van Balkenende in zat, en waarin de belangrijke post van Financiën bezet werd door diezelfde lachebek die dat in dit Kabinet ook doet? En wiens partij blijkbaar geen enkel probleem had met het toen gevoerde beleid, omdat ze anders de boel wel hadden opgeblazen? Maar die het beleid goed genoeg vonden om er 2 (twee!) kabinetten lang achter te gaan staan? Dat Paars, bedoel je?quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
zeggen de Puinhopen van Paars je iets?
Nee, die zeggen mij niks.quote:Op zondag 1 oktober 2006 13:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
zeggen de Puinhopen van Paars je iets?
Halsema is zo dom.quote:Balkenende, die afgelopen week in de Tweede Kamer de linkse oppositie al opriep tot een "VOC-mentaliteit", wil het verleden niet idealiseren. "Maar ondanks alle tekortkomingen van onze voorvaders, is onze vaderlandse geschiedenis wel inspirerend. Ze laat zien waarin een klein land groot kan zijn."
Bwergh, wat een links populisme van deze mevrouw. GroenLinks op haar smalst.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:06 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
Halsema, vrouw naar mijn hart.
dat mag ook best, hij haalt alleen de verkeerde periode aan. Ik ben trotser op Erasmus, Van Gogh of Multatuli, dan had ie daar naar moeten refereren.quote:Op zondag 1 oktober 2006 19:09 schreef Steeven het volgende:
Wat is die Halsema toch een vreselijk kind. En ik snap niet dat mensen zo vallen over die uitspraak van Balkenende. Elk weldenkend mens kan toch wel nagaan dat hij enkel het gevoel naar boven wil halen dat we trots op onszelf mogen zijn. Is niks mis mee.
Het gaat ook om de internationale handelsgeest welke hij wil verwoorden en daar hebben Erasmus, Van Gogh of Multatuli niets mee te makenquote:Op zondag 1 oktober 2006 21:10 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
dat mag ook best, hij haalt alleen de verkeerde periode aan. Ik ben trotser op Erasmus, Van Gogh of Multatuli, dan had ie daar naar moeten refereren.
Nee, de VOC was een gedwongen samengaan van bedrijven en als zodanig een verlengstuk van de overheid.quote:Op maandag 2 oktober 2006 08:27 schreef Xith het volgende:
VOC was meer het bedrijf met een eigen leger die dorpen in indonesie aslachtte?
quote:Op maandag 2 oktober 2006 08:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, de VOC was een gedwongen samengaan van bedrijven en als zodanig een verlengstuk van de overheid.
Niet? Lees nog eens 2x welke namen je nu opnoemt?quote:Op zondag 1 oktober 2006 22:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Het gaat ook om de internationale handelsgeest welke hij wil verwoorden en daar hebben Erasmus, Van Gogh of Multatuli niets mee te maken
Indonesie bestond destijds nog niet, maar de VOC was de eerste werkelijke multinational, en die voerde handel en alles om handel veilig te stellen (Daaronder ook het uitmoorden van dorpen en hele eilanden).quote:Op maandag 2 oktober 2006 08:27 schreef Xith het volgende:
VOC was meer het bedrijf met een eigen leger die dorpen in indonesie aslachtte?
Zo uit mijn hoofd was het eerst vooral zaken doen hoor, met name wat wij de Gouden Eeuw noemen. En dat afpersen en uitbuiten van Indonesiërs; we hebben vooral gebied van de Portugezen afgepakt in die periode. De reden dat er oorlog gevoerd is met de inboorlingen is om voor politieke stabiliteit te zorgen (en meer geld). Hmm, om daar nu trots op te zijn, nee. Maar op bepaalde aspecten wel.quote:Op maandag 2 oktober 2006 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Indonesie bestond destijds nog niet, maar de VOC was de eerste werkelijke multinational, en die voerde handel en alles om handel veilig te stellen (Daaronder ook het uitmoorden van dorpen en hele eilanden).
De VOC is zeker geen voorbeeld van ethisch zaken doen.
Maar, zoals ik al zei, de VOC was NIET wat hier door allerlei mensen beweerd werd, verantwoordelijk voor de slavenhalerij naar de west of de reden waarom de Nederlanden een gouden eeuw hadden.
Gouden eeuw is de periode waar NL een militaire, economische en financieele supermacht was, en 70% van de wereldhandel in NL hand was.quote:Op maandag 2 oktober 2006 11:27 schreef Steeven het volgende:
[..]
Zo uit mijn hoofd was het eerst vooral zaken doen hoor, met name wat wij de Gouden Eeuw noemen. En dat afpersen en uitbuiten van Indonesiërs; we hebben vooral gebied van de Portugezen afgepakt in die periode. De reden dat er oorlog gevoerd is met de inboorlingen is om voor politieke stabiliteit te zorgen (en meer geld). Hmm, om daar nu trots op te zijn, nee. Maar op bepaalde aspecten wel.
Of C.R. Boxer, The Dutch Seaborn Empire 1600 - 1800quote:Op maandag 2 oktober 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor mensen die echt willen weten wat de gouden eeuw, de VOC en de Nederlandse wereldmacht was, raad ik deze boeken eens aan te lezen.
The Rise and Fall of the Great Powers door Paul Kennedy
The Dutch Republic: Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 door J Israel
juist, ik ben het hier helemaal mee eens. op alle slakken zout leggen noemt men dat. verder vind ik ook dat we trots mogen zijn op de VOC periode. JP wijst terecht op de ondernemersgeest en innovativiteit van onze voorvaderen die ons land wereldwijd voor altijd op de kaart hebben gezet en welvart en ontwikkeling hebben bezorgd.quote:Op maandag 2 oktober 2006 12:58 schreef Cheiron het volgende:
Dikke boeie. Al het vergaren van macht ging in het verleden over de rug van de ander, en misschien nog steeds wel. Het waren gouden tijden voor Nederland als natie waar voor een deel met trots op terug gekeken mag worden.
Elke opmerking ontleden om het negatieve eruit te pakken, gaat toch heen. Je snapt wat Balkenende ermee wilde zeggen? Daar gaat het om.
quote:Op maandag 2 oktober 2006 13:01 schreef Godslasteraar het volgende:
ook wel aardig, als ik het me goed herinner bestond de centrale overheid van de Republiek der Nederlanden in de 17e eeuw uit niet meer dan een handjevol mensen. Er staat me vaag bij dat het er in totaal 7 waren.![]()
maar dat zal Balkje vast niet bedoelen![]()
quote:Laten we een voorbeeld nemen aan de VOC, riep premier Balkenende enthousiast uit. Maar naast ondernemingszin wordt de geschiedenis van de VOC vooral getekend door geweld, slavernij en corruptie. En de economische betekenis van de VOC was helemaal niet niet zo groot.
Jacob van Neck is een lichtend voorbeeld voor de hedendaagse Nederlandse ondernemer, zeker voor degene die kansen zoekt in Azië. Hij voer in 1598 met acht schepen uit naar ’de Oost’. Alle acht kwamen ze terug, rijk beladen met nootmuskaat, foelie, kruidnagelen, zijde en andere kostbaarheden. De geldschieters maakten 400 procent winst op hun investering.
Maar in hetzelfde jaar voeren nog twaalf schepen uit en daarvan kwamen er helaas acht niet terug. Zo kapseisde de ’Maan’ uit Middelburg al bij Dover, tijdens het afvuren van saluutschoten en werd de ’Trouw’ uit Rotterdam door de vijand veroverd. Ook de schepen die wel terugkwamen, leverden verliezen op.
Tijdens het bijna twee eeuwen durende bestaan van de VOC, vanaf 1602, was het economisch succes wisselend. En ook als de zaken wel goed gingen, gebeurde dat vaak op een manier die nu niet meer als voorbeeld kan gelden.
Dieptepunt is het optreden van Jan Pieterszoon Coen. In 1622 veroverde hij met 2000 man de Molukse Banda-eilanden, destijds de enige plek ter wereld die nootmuskaat en foelie opleverde. De gehele bevolking werd uitgemoord of gedeporteerd, puur uit winstbejag. Want de VOC kreeg zo voor geruime tijd het monopolie op de lucratieve handel in deze specerijen.
„Denk toch wat meer in de geest van de VOC”, riep een positief ingestelde premier Balkenende tijdens de algemene beschouwingen, enigszins geprikkeld door kritische opmerkingen van GroenLinks-fractievoorzitter Halsema. Die Tweede Kamer wist zich even geen raad met de oproep om de VOC als lichtend voorbeeld te zien.
„Het is een merkwaardige, tamelijk onzinnige opmerking voor een man die zelf historicus is”, zegt Henk den Heijer, docent maritieme geschiedenis aan de Leidse universiteit. „Dan heb je toch geleerd om de zaken in hun historische context te plaatsen. Het was een andere tijd, met heel andere waarden en normen. En over welke VOC had hij het eigenlijk?”
In de VOC periode kochten de handelaren specerijen en betaalden met spiegeltjes, kralen en snuisterijen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
juist, ik ben het hier helemaal mee eens. op alle slakken zout leggen noemt men dat. verder vind ik ook dat we trots mogen zijn op de VOC periode. JP wijst terecht op de ondernemersgeest en innovativiteit van onze voorvaderen die ons land wereldwijd voor altijd op de kaart hebben gezet en welvart en ontwikkeling hebben bezorgd.
Feitelijk doen alle westerse landen dit maar Amerika spant wel de kroon.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:14 schreef pberends het volgende:
[..]
In Amerika is nog steeds precies hetzelfde aan de hand: de rest van de wereld uitbuiten ten bate van de Amerikaanse welvaart. Vooral in Afrika. Nou toppie, jongens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |