abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:32:37 #201
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_42264971
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:24 schreef Yildiz het volgende:

Zeggen dat men het toen wel goedkeurde omdat iedereen het deed, is onzin.
Waarom?

Er is trouwens zo'n boek over die periode toch? Max havelaar. Nooit gelezen trouwens. Is die van die tijd of van zeg maar 2e wereld oorlog?
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
  zaterdag 30 september 2006 @ 20:33:35 #202
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42264990
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:30 schreef __________ het volgende:

[..]

Oh? Was Polen niet zo'n gevalleke dat de nazi's en weet ik wie (Stalin) het verdeeld hadden onderling?
Ja. Maar zonder de Russen hadden ze het ook gedaan, hoor.
quote:
Overigens was de genocide een bijproduct van de nazi's. Niet hun doel. Het is achteraf wel weer het grootste item natuurlijk.
Hun doel was het verwijderen uit het reich van ongewensten. Dat is een tijdje geleidelijk gegaan, daarna heeft men gedacht over gedwongen emigratie en daarna aan uitroeiing. Maar al vanaf 1936 is men met uitroeiing bezig geweest, in eerste instantie van politieke tegenstanders, maar ook van geestelijk en lichamelijk gehandicapten (T4 actie).

Vanaf het begin is duidelijk geweest dat Duitsland, als het gebieden in het oosten zou veroveren, daar korte metten met de bevolking zou maken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_42268458
En Balk weer balken over de Gouden Eeuw op het verkiezingscongres
  zaterdag 30 september 2006 @ 23:02:41 #204
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42268653
"Een land dat zijn geschiedenis vergeet pleegt nationale zelfmoord"
Pugna Pro Patria
pi_42268703
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:02 schreef Jurgen21 het volgende:
Eens. Alleen heb ik dan graag dat beide kanten van de medaille worden getoond. Ik hekel eenzijdigheid. Akkoord Jurgen?
pi_42268806
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:02 schreef Jurgen21 het volgende:
Sterk opgemerkt.
Balkenende vergat even wat die VOC-mentaliteit werkelijk inhield
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:32 schreef __________ het volgende:

Er is trouwens zo'n boek over die periode toch? Max havelaar. Nooit gelezen trouwens. Is die van die tijd of van zeg maar 2e wereld oorlog?
Wederom laat je zien dat je de vaderlandse geschiedenis niet kent...hoe schrijnend is je pretentie van het 'allemaal weten' daarnaast...met de domme fantasie dat de slaven het best cool hadden..
Dit topic gaat over de VOC-periode.. En het boek ging over een periode daarna...

[ Bericht 45% gewijzigd door Bluesdude op 30-09-2006 23:14:36 ]
pi_42268888
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Sterk opgemerkt.
Balkenende vergat even wat die VOC-mentaliteit werkelijk inhield
En Balk getuigt ook hier weer geen INLEVINGSVERMOGEN te hebben. Die man is niet voor niets totaal ongeschikt voor het ambt. Immers hij is kennlijk niet in staat om de vaderlandse geschiedenis verantwoord te duiden. Dat geeft zwaar te denken

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 30-09-2006 23:22:14 ]
pi_42269051
ik begin mij tevens ook af te vragen of het (potentiele) CDA- kiezer wel in staat is om de vaderslandse geschiedenis te duiden.....dit gezien de uitspraken vam Balk en de uitslag van de Nova peiling.....

Het CDA knalt omhoog in de peiling van NOVA....Ik maak mij steeds grotere zorgen over de kwaliteit van ons voortgezet onderwijs Wordt daar nog eigenlijk nog wel vaderlandse geschiedenis gegeven

Ik vraag mij dus ook af wat voor type mens er op het CDA stemt......Volgens mij bepaald niet de intellectuele elite......verre van dat (uitzonderingen daargelaten)

pi_42269117
Balkie is niet mijn favoriet, maar inlevingsvermogen heeft hij wel op andere terreinen.
Hier is het onwetendheid gecombineerd met verdringing van het kolonialisme en een hunkering naar nationale glorie...Vandaag nam hij onuitgesproken zijn VOC-opmerking terug door het te draaien naar de Gouden Eeuw. Hij had dus wel door dat het ongelukkige uitspraak was.
Zoals eerder opgemerkt ..in de Gouden Eeuw was er ook veel armoede..
Dat Goud kwam veel terecht bij de sjieke burgerij in de Hollandse steden (gewest Holland) en het minst tot niets bij de boeren en arbeiders buiten het gewest Holland.
Als je een Gouden Periode zoekt dan moet je in 2006 zijn, want meer dan ooit in de geschiedenis is de gewone man het rijkst.. Waarvoor dat terugverlangen naar armoede en denken dat het toen rijker was ?
Bietje onwetend, beste Balkie?
pi_42269247
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:22 schreef Bluesdude het volgende:
Balkie is niet mijn favoriet, maar inlevingsvermogen heeft hij wel op andere terreinen.
Op welke terreinen wel? Overigens "inlevingsvermogen" dwz empathie is niet "terreinsafhankelijk" bmw.
quote:
Hier is het onwetendheid gecombineerd met een hunkering naar nationale glorie...
Daar is op zich niets mis mee, al vond ik het totaal lachwekkend. Alsof meneer dat heeft bewerkstelligd. Het aantrekken van de economie is vooral ingegeven door het herstel van de wereldeconomie.
quote:
Vandaag nam hij onuitgesproken zijn VOC-opmerking terug door het te draaien naar de Gouden Eeuw. Hij had dus wel door dat het ongelukkige uitspraak was.
Dat laatste vraag ik mij sterk af. Tijdens het debat had hij het zelf niet door. Te zien aan zijn nonverbale gedrag. Hij zal na afloop van het debat er wel op gewezen zijn door iemand die de vaderlandse geschiedenis wel kent...
quote:
Dat Goud kwam veel terecht bij de sjieke burgerij in de Hollandse steden (gewest Holland) en het minst tot niets bij de boeren en arbeiders buiten het gewest Holland.
Als je een Gouden Periode zoekt dan moet in 2006 zijn, want meer dan ooit in de geschiedenis is de gewone man het rijkst.. Waarvoor dat terugverlangen naar armoede en denken dat het toen rijker was ?
Erg onwetend. Helemaal dom is hij als hij er sier mee gaat maken. Terwijl veel boeren op het CDA stemmen.. Dit heeft alles te maken met het totale gebrek aan inlevingsvermogen.....
pi_42269318
Balkenende de luiers nooit ontgroeid...
wat doet die kleuter in het kabinet!
Nee dan Wouter! Wouter jonge je hebt mijn stem hoor skeet!
Lievurddddddddd
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 30 september 2006 @ 23:33:43 #212
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_42269382
quote:
Een belangrijke schadepost was ook de "particuliere handel" die bedreven werd door de personeelsleden van de Compagnie, die nogal povertjes werden betaald, maar zich in de praktijk vaak wisten te verrijken. Later, na het faillissement van de Compagnie, heeft men de afkorting VOC ook wel spottend verklaard als "Vergaan Onder Corruptie".
Bron
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_42270661
VOC mentaliteit: buitenlanders uitbuiten
PvdA mentaliteit: ons door buitenlanders laten uitbuiten

Liever het eerste dan
  zondag 1 oktober 2006 @ 00:27:39 #214
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_42270698
Mensen die Balkenende's uitspraak niet begrijpen... Ik ben geen fan van Balkenende, maar kom op zeg. Zijn opmerking wordt helemaal uit z'n verband gerukt.
pi_42270699
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 00:25 schreef FlowerMary het volgende:
VOC mentaliteit: buitenlanders uitbuiten
PvdA mentaliteit: ons door buitenlanders laten uitbuiten

Liever het eerste dan
hm wat was er mis voor 2001?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_42275092
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:32 schreef __________ het volgende:

Max Havelaar
Of de koffieveilingen der Nederlandse Handelsmaatschappij

Het verscheen in 1860 en was gebaseerd op de bevinden van de schrijver toen hij in Nederlandsch Indië werkte: van 1843 tot 1856.

Het gaat dus niet over de periode van de VOC (die hield in 1798 op te bestaan) en is ook niet echt van zeg maar de 2e wereldoorlog. Maar ergens daartussenin, dus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42276431
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:22 schreef Bluesdude het volgende:
Hier is het onwetendheid gecombineerd met verdringing van het kolonialisme en een hunkering naar nationale glorie...Vandaag nam hij onuitgesproken zijn VOC-opmerking terug door het te draaien naar de Gouden Eeuw. Hij had dus wel door dat het ongelukkige uitspraak was.
Als je een Gouden Periode zoekt dan moet je in 2006 zijn, want meer dan ooit in de geschiedenis is de gewone man het rijkst.. Waarvoor dat terugverlangen naar armoede en denken dat het toen rijker was ?
Waarom zijn uitspraak voortdurend relateren aan de armoede en slavernij, terwijl het land in die periode juist met sprongen vooruit ging? Het gaat uiteraard niet om de mentaliteit van uitbuiting e.d. :
Uit http://www.rabobankgroep.nl/download/2004RaiffeisenlezingWord.pdf
quote:
Die mentaliteit is natuurlijk die van de Europese renaissancemens, de universele figuur die de
hele wereld in zich opneemt, de handelsman, diplomaat, wetenschapper, dichter en luitspeler ineen, de Constantijn Huygens in het klein. Maar het is ook de speciale denkwereld van deze nieuwe succesvolle natie waarvan Barlaeus ons een glimp laat zien, de stedelijke gemeenschappen die besloten zijn en tegelijk openstaan, de burgermentaliteit van handel en ondernemerschap, waarbinnen tegelijk intimiteit en vertrouwen gekoesterd worden.
Balkenende is niet onwetend, integendeel. Hij wordt alleen niet begrepen.
  zondag 1 oktober 2006 @ 11:50:03 #218
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42276772
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:33 schreef D-FENS het volgende:

[..]

Bron
Whehehe, met al die vriendjespolitiek van tegenwoordig, is het misschien wel dít waar Balkenende heen wil!
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 1 oktober 2006 @ 13:27:13 #219
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42278443
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 00:27 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

hm wat was er mis voor 2001?
zeggen de Puinhopen van Paars je iets?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 1 oktober 2006 @ 13:31:03 #220
66444 Lord_Vetinari
pi_42278523
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 13:27 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Paars, Paars.. Hmm, was dat niet die coalitie waarin 2/3 van de oorspronkelijke coalitie van Balkenende in zat, en waarin de belangrijke post van Financiën bezet werd door diezelfde lachebek die dat in dit Kabinet ook doet? En wiens partij blijkbaar geen enkel probleem had met het toen gevoerde beleid, omdat ze anders de boel wel hadden opgeblazen? Maar die het beleid goed genoeg vonden om er 2 (twee!) kabinetten lang achter te gaan staan? Dat Paars, bedoel je?
pi_42280849

Halsema, vrouw naar mijn hart.
pi_42281033
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 13:27 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, die zeggen mij niks.
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:13:42 #223
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_42281047
quote:
Balkenende, die afgelopen week in de Tweede Kamer de linkse oppositie al opriep tot een "VOC-mentaliteit", wil het verleden niet idealiseren. "Maar ondanks alle tekortkomingen van onze voorvaders, is onze vaderlandse geschiedenis wel inspirerend. Ze laat zien waarin een klein land groot kan zijn."
Halsema is zo dom.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_42281156
Erg zwak van Femke.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
  zondag 1 oktober 2006 @ 16:49:38 #225
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_42283546
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:06 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]

Halsema, vrouw naar mijn hart.
Bwergh, wat een links populisme van deze mevrouw. GroenLinks op haar smalst.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 1 oktober 2006 @ 19:09:20 #226
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_42287515
Wat is die Halsema toch een vreselijk kind . En ik snap niet dat mensen zo vallen over die uitspraak van Balkenende. Elk weldenkend mens kan toch wel nagaan dat hij enkel het gevoel naar boven wil halen dat we trots op onszelf mogen zijn. Is niks mis mee. En de periode dat de VOC enkel aan handel deed, daar mogen we idd wel trots op zijn, maar goed, dat is een kwestie van interpreteren.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_42291741
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 19:09 schreef Steeven het volgende:
Wat is die Halsema toch een vreselijk kind . En ik snap niet dat mensen zo vallen over die uitspraak van Balkenende. Elk weldenkend mens kan toch wel nagaan dat hij enkel het gevoel naar boven wil halen dat we trots op onszelf mogen zijn. Is niks mis mee.
dat mag ook best, hij haalt alleen de verkeerde periode aan. Ik ben trotser op Erasmus, Van Gogh of Multatuli, dan had ie daar naar moeten refereren.
  zondag 1 oktober 2006 @ 22:14:18 #228
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42294113
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 21:10 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

dat mag ook best, hij haalt alleen de verkeerde periode aan. Ik ben trotser op Erasmus, Van Gogh of Multatuli, dan had ie daar naar moeten refereren.
Het gaat ook om de internationale handelsgeest welke hij wil verwoorden en daar hebben Erasmus, Van Gogh of Multatuli niets mee te maken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 2 oktober 2006 @ 08:20:21 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42303037
Nogmaals
De VOC was NIET de oorzaak van de gouden eeuw, noch droeg het er erg veel aan bij. De rijkdom van de Nederlanden in de Gouden eeuw werd voornamelijk gecreeerd door de graan, hout en vishandel.
De VOC was NIET de compangie der slavenhalers, dat was de westindische compangie, en het hoogtepunt daarin was niet in de 17 eeuw, maar later, in de 18e eeuw.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_42303084
VOC was meer het bedrijf met een eigen leger die dorpen in indonesie aslachtte?
pi_42303102
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 08:27 schreef Xith het volgende:
Nee, de VOC was een gedwongen samengaan van bedrijven en als zodanig een verlengstuk van de overheid.
  maandag 2 oktober 2006 @ 08:37:44 #232
66444 Lord_Vetinari
pi_42303174
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 08:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, de VOC was een gedwongen samengaan van bedrijven en als zodanig een verlengstuk van de overheid.
De VOC is ontstaan uit private voorcompagnieën, die in 1595 een particuliere expeditie naar Azië op touw zetten. Daaruit bleek dat er geld te halen viel en om te voorkomen dat men elkaar de tent uit concureerde, is in 1602 de VOC opgericht. Oldenbarnevelt heeft daar veel mee te doen gehad. Men kreeg een charter van de Staten - Generaal, dat men een leger mocht gebruiken en gebieden bezetten, maar er is geen enkele dwang vanuit de overheid geweest. Bovendien waren de gebieden die bezet werden eigendom van de VOC en niet van de Republiek. Pas na het faillissement in 1799 zijn alle gebieden overgegaan op de Staat.
  maandag 2 oktober 2006 @ 09:45:05 #233
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42304048
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 22:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Het gaat ook om de internationale handelsgeest welke hij wil verwoorden en daar hebben Erasmus, Van Gogh of Multatuli niets mee te maken
Niet? Lees nog eens 2x welke namen je nu opnoemt?
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:34:47 #234
45206 Pietverdriet
pi_42304894
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 08:27 schreef Xith het volgende:
Indonesie bestond destijds nog niet, maar de VOC was de eerste werkelijke multinational, en die voerde handel en alles om handel veilig te stellen (Daaronder ook het uitmoorden van dorpen en hele eilanden).
De VOC is zeker geen voorbeeld van ethisch zaken doen.
Maar, zoals ik al zei, de VOC was NIET wat hier door allerlei mensen beweerd werd, verantwoordelijk voor de slavenhalerij naar de west of de reden waarom de Nederlanden een gouden eeuw hadden.
pi_42306102
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Indonesie bestond destijds nog niet, maar de VOC was de eerste werkelijke multinational, en die voerde handel en alles om handel veilig te stellen (Daaronder ook het uitmoorden van dorpen en hele eilanden).
De VOC is zeker geen voorbeeld van ethisch zaken doen.
Maar, zoals ik al zei, de VOC was NIET wat hier door allerlei mensen beweerd werd, verantwoordelijk voor de slavenhalerij naar de west of de reden waarom de Nederlanden een gouden eeuw hadden.
Zo uit mijn hoofd was het eerst vooral zaken doen hoor, met name wat wij de Gouden Eeuw noemen. En dat afpersen en uitbuiten van Indonesiërs; we hebben vooral gebied van de Portugezen afgepakt in die periode. De reden dat er oorlog gevoerd is met de inboorlingen is om voor politieke stabiliteit te zorgen (en meer geld). Hmm, om daar nu trots op te zijn, nee. Maar op bepaalde aspecten wel.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:43:07 #236
45206 Pietverdriet
pi_42308127
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 11:27 schreef Steeven het volgende:

[..]

Zo uit mijn hoofd was het eerst vooral zaken doen hoor, met name wat wij de Gouden Eeuw noemen. En dat afpersen en uitbuiten van Indonesiërs; we hebben vooral gebied van de Portugezen afgepakt in die periode. De reden dat er oorlog gevoerd is met de inboorlingen is om voor politieke stabiliteit te zorgen (en meer geld). Hmm, om daar nu trots op te zijn, nee. Maar op bepaalde aspecten wel.
Gouden eeuw is de periode waar NL een militaire, economische en financieele supermacht was, en 70% van de wereldhandel in NL hand was.
De basis voor die economische macht was (nogmaals) de handel in graan, hout en vis en zulke basale zaken binnen europa. De VOC (kruiden en specerijen) was slechts het zout in de pap.
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:49:10 #237
45206 Pietverdriet
pi_42308299
Voor mensen die echt willen weten wat de gouden eeuw, de VOC en de Nederlandse wereldmacht was, raad ik deze boeken eens aan te lezen.
The Rise and Fall of the Great Powers door Paul Kennedy
The Dutch Republic: Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 door J Israel

Als Meiske halszaak nu echt scherp was geweest had ze Balkenende na zijn opmerking gevraagt of hij bedoelde dat NL weer een republiek van provincien moest worden..
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:52:07 #238
66444 Lord_Vetinari
pi_42308393
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor mensen die echt willen weten wat de gouden eeuw, de VOC en de Nederlandse wereldmacht was, raad ik deze boeken eens aan te lezen.
The Rise and Fall of the Great Powers door Paul Kennedy
The Dutch Republic: Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 door J Israel
Of C.R. Boxer, The Dutch Seaborn Empire 1600 - 1800
Of. P. Geyl, History of the Ducth Speaking Peoples
Of F. Gaastra, Geschiedenis van de VOC
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:58:29 #239
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_42308636
Dikke boeie. Al het vergaren van macht ging in het verleden over de rug van de ander, en misschien nog steeds wel. Het waren gouden tijden voor Nederland als natie waar voor een deel met trots op terug gekeken mag worden.

Elke opmerking ontleden om het negatieve eruit te pakken, gaat toch heen. Je snapt wat Balkenende ermee wilde zeggen? Daar gaat het om.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_42308738
ook wel aardig, als ik het me goed herinner bestond de centrale overheid van de Republiek der Nederlanden in de 17e eeuw uit niet meer dan een handjevol mensen. Er staat me vaag bij dat het er in totaal 7 waren.

maar dat zal Balkje vast niet bedoelen
pi_42343040
Als al die PolitiekCorrecteBlankeSalonSocialisten lekker consequent hun VOC-grachtenpand laten saneren, dan hebben we het nergens meer over.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:02:36 #242
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_42343303
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 12:58 schreef Cheiron het volgende:
Dikke boeie. Al het vergaren van macht ging in het verleden over de rug van de ander, en misschien nog steeds wel. Het waren gouden tijden voor Nederland als natie waar voor een deel met trots op terug gekeken mag worden.

Elke opmerking ontleden om het negatieve eruit te pakken, gaat toch heen. Je snapt wat Balkenende ermee wilde zeggen? Daar gaat het om.
juist, ik ben het hier helemaal mee eens. op alle slakken zout leggen noemt men dat. verder vind ik ook dat we trots mogen zijn op de VOC periode. JP wijst terecht op de ondernemersgeest en innovativiteit van onze voorvaderen die ons land wereldwijd voor altijd op de kaart hebben gezet en welvart en ontwikkeling hebben bezorgd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_42347166
Jan Peter Balkenende
Ik hoop niet dat deze maloot de verkiezingen gaat winnen.

De VOC mentaliteit is niets anders dan over lijken gaan om rijk te worden. De rest is bijzaak.
Helaas is deze mentaliteit doorgedrongen tot de genen van sommige Hollanders.

Recente voorbeelden van "over de grenzen kijken" en "dynamiek";

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guus_Kouwenhoven

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_van_Anraat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Probo_Koala

woensdag 4 oktober 2006 @ 23:37:10 #244
99433 Tup
Tupperwaar
pi_42375503
Leuk voor Martijn_77: de voc was monopolist. Altijd leuk.
En verdiende idd. veel aan specerijen, waaronder drugs (opium).
Conclusie: de VOC was vooral een drugskartel.
Wasserwunderland
  woensdag 4 oktober 2006 @ 23:49:29 #245
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_42375854
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 13:01 schreef Godslasteraar het volgende:
ook wel aardig, als ik het me goed herinner bestond de centrale overheid van de Republiek der Nederlanden in de 17e eeuw uit niet meer dan een handjevol mensen. Er staat me vaag bij dat het er in totaal 7 waren.

maar dat zal Balkje vast niet bedoelen

En oja, drop had volgens mij iets met dope te maken. Staat me ook vaag bij. Komt óók uit de VOC tijd.
pi_42481498
Een goed artikel in Trouw
Lees verder: http://www.trouw.nl/dever(...)loch,_geen_voorbeeld
quote:
Laten we een voorbeeld nemen aan de VOC, riep premier Balkenende enthousiast uit. Maar naast ondernemingszin wordt de geschiedenis van de VOC vooral getekend door geweld, slavernij en corruptie. En de economische betekenis van de VOC was helemaal niet niet zo groot.

Jacob van Neck is een lichtend voorbeeld voor de hedendaagse Nederlandse ondernemer, zeker voor degene die kansen zoekt in Azië. Hij voer in 1598 met acht schepen uit naar ’de Oost’. Alle acht kwamen ze terug, rijk beladen met nootmuskaat, foelie, kruidnagelen, zijde en andere kostbaarheden. De geldschieters maakten 400 procent winst op hun investering.

Maar in hetzelfde jaar voeren nog twaalf schepen uit en daarvan kwamen er helaas acht niet terug. Zo kapseisde de ’Maan’ uit Middelburg al bij Dover, tijdens het afvuren van saluutschoten en werd de ’Trouw’ uit Rotterdam door de vijand veroverd. Ook de schepen die wel terugkwamen, leverden verliezen op.

Tijdens het bijna twee eeuwen durende bestaan van de VOC, vanaf 1602, was het economisch succes wisselend. En ook als de zaken wel goed gingen, gebeurde dat vaak op een manier die nu niet meer als voorbeeld kan gelden.

Dieptepunt is het optreden van Jan Pieterszoon Coen. In 1622 veroverde hij met 2000 man de Molukse Banda-eilanden, destijds de enige plek ter wereld die nootmuskaat en foelie opleverde. De gehele bevolking werd uitgemoord of gedeporteerd, puur uit winstbejag. Want de VOC kreeg zo voor geruime tijd het monopolie op de lucratieve handel in deze specerijen.

„Denk toch wat meer in de geest van de VOC”, riep een positief ingestelde premier Balkenende tijdens de algemene beschouwingen, enigszins geprikkeld door kritische opmerkingen van GroenLinks-fractievoorzitter Halsema. Die Tweede Kamer wist zich even geen raad met de oproep om de VOC als lichtend voorbeeld te zien.

„Het is een merkwaardige, tamelijk onzinnige opmerking voor een man die zelf historicus is”, zegt Henk den Heijer, docent maritieme geschiedenis aan de Leidse universiteit. „Dan heb je toch geleerd om de zaken in hun historische context te plaatsen. Het was een andere tijd, met heel andere waarden en normen. En over welke VOC had hij het eigenlijk?”
pi_71783688
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 22:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

juist, ik ben het hier helemaal mee eens. op alle slakken zout leggen noemt men dat. verder vind ik ook dat we trots mogen zijn op de VOC periode. JP wijst terecht op de ondernemersgeest en innovativiteit van onze voorvaderen die ons land wereldwijd voor altijd op de kaart hebben gezet en welvart en ontwikkeling hebben bezorgd.
In de VOC periode kochten de handelaren specerijen en betaalden met spiegeltjes, kralen en snuisterijen.
Nu koopt de westerse handelaar olie, diamanten en goud en betaald deze met zogenaamd waardepapier.

Dat waardepapier wordt dan ook nog ieder jaar 5% minder waard
Wie is er nu slimmer de vroegere handelaar of de handelaar van tegenwoordig
pi_71784102
Zo na 2 jaar een topic omhoog kicken.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_71786031
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:09 schreef Harlon het volgende:
Zo na 2 jaar een topic omhoog kicken.
3 jaar.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:20:32 #250
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_71786085
Wat een kutkick
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_71787421
"Die VOC-mentaliteit!"
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_71788189
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
"Die VOC-mentaliteit!"
Vergaan onder corruptie.
I´m back.
pi_71793129
quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:14 schreef pberends het volgende:

[..]

In Amerika is nog steeds precies hetzelfde aan de hand: de rest van de wereld uitbuiten ten bate van de Amerikaanse welvaart. Vooral in Afrika. Nou toppie, jongens.
Feitelijk doen alle westerse landen dit maar Amerika spant wel de kroon.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')