Zonder te verzanden in een diepgaande filosofische discussie durf ik te stellen dat dat onmogelijk is.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:29 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de enige manier. Je kunt zaken ook beoordelen naar normen en waarden van die tijd.
[..]
Waar wil je heen?quote:Op donderdag 28 september 2006 21:34 schreef rashudo het volgende:
[..]
En toch waren we behoorlijk succesvol met het bedrijven van de slavenhandel.
dat op zijn zachts gezegd.....quote:Op donderdag 28 september 2006 21:49 schreef MouseOver het volgende:
Het is in ieder geval niet zo'n handige uitspraak geweest
Dat heb je goed gezien....ik ben bang dat half Nederland het gewoon ontgaat.....quote:Op donderdag 28 september 2006 21:48 schreef Onderbroek het volgende:
die "toch?!" op het einde klonk wel erg wanhopig,
Wat ik maar voor je eigen rekening laat.quote:echt te dom voor woorden
Nonsensquote:Op donderdag 28 september 2006 21:19 schreef Argento het volgende:
Het heeft echt niet zoveel zin om met een eenentwintigste eeuw moraal, terug te kijken op de moraal van de zeventiende eeuw. Toen was slavernij een 'gewoon' aspect van het maatschappelijk en commercieel leven.
Het gaat ook niet om het terugkijken erop, maar om het terughalen van die mentaliteit, en dat is -ook met een eenentwintigste moraal- niet de bedoeling mag ik hopen.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:19 schreef Argento het volgende:
Het heeft echt niet zoveel zin om met een eenentwintigste eeuw moraal, terug te kijken op de moraal van de zeventiende eeuw. Toen was slavernij een 'gewoon' aspect van het maatschappelijk en commercieel leven.
Dan moet hij zich daar duidelijker over uittdrukken, dat mogen we van de minister-president (of elke andere politicus) toch wel verwachten?quote:Het is ook wat al te vergezocht om in de uitspraak van Balkenende te lezen dat hij juist dat aspect een warm hart toedraagt.
We gaan gewoon weer terug naar de goede oude tijd van paars, toen mislukte er ook van alles maar lulden ze er goed overheen.. zoals je ziet kan Bos dat ook prima.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:51 schreef lionsguy18 het volgende:
Balkenende deed het prima. Realistisch en helder.
Wat een afgang die huilie Bos over z'n zwakkeren en verpleegtehuizen. Alsof Nederland daarmee volgebouwd is.
Bos is de grootste leugenaar sinds tijden.
Wat bedoelde hij met over grenzen heenkijken dan? Alsof je ondernemers kunt dwingen om internationaal te gaan ofzoquote:Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit. Over grenzen heen kijken. Dynamiek! Toch?"
quote:Op donderdag 28 september 2006 19:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, en ook nu vind je de Nederlandse 'kruiden' nog over de hele wereld en verdienen we er bakken geld mee. Wat zeurt die man?!
Je avatar en ondertitel zeggen al genoeg: Balkenende schaart zich met deze opmerking onder rechts nationalistisch volk, precies mijn hele bezwaar.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC was een prachtige Nederlandse onderneming in vooral de 16e en 17e eeuw. Het was het boegbeeld van een sterk en machtig Nederland dat veel geld verdiende met internationale handel en wereldwijd kolonies heeft gesticht. Met recht een parel van onze geschiedenis. En daarom ook geheel terecht dat Balkenende naar deze prachtige organisatie verwijst. Er is niets om ons voor te schamen. Die belachelijke politiek-correcte opmerkingen van menig linkse FOK!er raken kant noch wal. Slavenhandel en landjepik was in die tijd doodnormaal. Iedereen deed net. Leer nou eens dat dergelijke zaken in de tijdsgeest moeten worden verplaats en niet door een 21-eeuwbril dienen te worden bekeken. Die misplaatste verontwaardiging zou plaats moeten maken voor terechte trots![]()
VOC bestond niet in de 16e eeuw...quote:Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC was een prachtige Nederlandse onderneming in vooral de 16e en 17e eeuw. Het was het boegbeeld van een sterk en machtig Nederland dat veel geld verdiende met internationale handel en wereldwijd kolonies heeft gesticht. Met recht een parel van onze geschiedenis. En daarom ook geheel terecht dat Balkenende naar deze prachtige organisatie verwijst. Er is niets om ons voor te schamen. Die belachelijke politiek-correcte opmerkingen van menig linkse FOK!er raken kant noch wal. Slavenhandel en landjepik was in die tijd doodnormaal. Iedereen deed net. Leer nou eens dat dergelijke zaken in de tijdsgeest moeten worden verplaats en niet door een 21-eeuwbril dienen te worden bekeken. Die misplaatste verontwaardiging zou plaats moeten maken voor terechte trots![]()
In Amerika is nog steeds precies hetzelfde aan de hand: de rest van de wereld uitbuiten ten bate van de Amerikaanse welvaart. Vooral in Afrika. Nou toppie, jongens.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ach Balkenende heeft teveel naar Bush geluisterd. Wanneer de feiten tegenspreken, gebruik je de Power of Words.
Ik durf ook veel, en voor 1 zinnetje typen op de PC is 1 microgram durf nodig.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:41 schreef Genverbrander het volgende:
Zonder te verzanden in een diepgaande filosofische discussie durf ik te stellen dat dat onmogelijk is.
Huh? De rechtse FOK! user wil niet eens meer aan landje pik denken want dan krijgen we allemaal buitenlanders enzo. Om het nog even niet over de Antillen te hebben.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC is idd opgericht in 1602. Daar he je gelijk in. Maar de VOC heeft Nederland grote welvaart en veel macht gebracht. Korte tijd was onze Republiek het machtigste en rijkste land ter wereld. Een glorieuze tijd in onze geschiedenis waar we met z'n allen trots op moeten zijn.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
VOC bestond niet in de 16e eeuw...
Het was een oudhollandse mafiabende die met geweld land veroverde, mensen tot slaaf maakte, anderszins met geweld tot ' contracten' dwong of simpelweg vermoordde..
Je kunt 'de tijdsgeest' aanvoeren als middel historische feiten goed te kunnen benaderen, maar dat is geen excuus om het goed te praten of te verheerlijken, zoals je nu doet..
Je kunt natuurlijk proberen om je in te leven in die tijd, maar ik zou zelf niet weten waar ik moest beginnen. Daarbij is het oordeel over slavernij niet cultuurafhankelijk. Het gaat simpelweg tegen het natuurrecht in, ofwel het allersimpelste 'gezond verstand'.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik durf ook veel, en voor 1 zinnetje typen op de PC is 1 microgram durf nodig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |