Toch weer verstappen op de baan?quote:Het Amerikaanse avontuur van Paul Stoddart
27 december 2006
Voormalig Formule 1-teambaas Paul Stoddart begint in de Verenigde Staten aan een nieuw avontuur. De Australiër maakte onlangs wereldkundig een Champ Car-team te hebben overgenomen. In de Formule 1 zwaaide de 51-jarige zakenman vijf seizoenen lang de scepter over European Minardi. Eind 2005 verkocht Stoddart zijn renstal aan Red Bull-baas Dieter Mateschitz. Stoddart keert terug in de autosport onder de naam Minardi Team USA. F1Racing.nl sprak met de kersverse Champ Car-teambaas.
Waarom koos je voor het CTE Racing-HVM Champ Car-team?
Ik heb naar vier verschillende Champ Car-teams gekeken. Ik heb voor CTE Racing-HVM gekozen, omdat dat team bekend staat om zijn vechtersmentaliteit en vanwege het budget waarmee dat team opereert. Ze zijn vierde in het kampioenschap geworden en hebben afgelopen jaar een race gewonnen. Ze hebben echt boven hun kunnen gepresteerd. Zij waren de beste partij om in te investeren. Het feit dat zij gewend zijn om te werken met weinig geld, speelde ook een belangrijke rol.
Wat zal jouw rol binnen het team zijn?
Keith Wiggins behoudt de dagelijkse leiding, want ik ben natuurlijk niet altijd in Amerika. Ik ben teambaas, ik ben de persoon die de rekeningen mag betalen.
Waarop worden de coureurs geselecteerd?
Op de eerste plaats op hun talent, daar mag geen twijfel over bestaan. Betalende coureurs die geen talent hebben, zijn bij ons niet welkom. Op de tweede plek moet een coureur een beetje sponsorgeld kunnen meebrengen. We zijn op het moment met vier coureurs aan het onderhandelen. Ik weet zeker dat we minimaal één Nederlander in ons team zullen hebben. De gesprekken zijn nog niet afgelopen, dus het is nog even afwachten.
Is Jos Verstappen de belangrijkste kandidaat?
Jos staat zeker bovenaan onze lijst. Dat is meer dan logisch met zijn talent en zijn ervaring. We werken momenteel aan het voor elkaar krijgen van de sponsoring. Ik hoop dat we één of beide coureurs voor 15 januari bekend kunnen maken.
Waarom heb je de naam Minardi gehouden?
Minardi staat synoniem voor ruim twintig jaar bloed, zweet en tranen op het hoogste niveau in de autosport. Toen ik Minardi aan Red Bull verkocht, behield ik de rechten op de naam. We zijn onder die naam ook doorgegaan in Engeland. Eigenlijk is Minardi dus nooit weggeweest. Ik had het team ook Stoddart Racing, of iets dergelijks, kunnen noemen, maar voor mijn gevoel heeft de Minardi-naam een bepaalde uitstraling en geloofwaardigheid. Ik denk dat de naam Minardi iets kan toevoegen aan de Champ Cars. Het zou geweldig zijn om een Minardi-coureur op het podium te hebben.
Zullen meer Formule 1-teambazen jou volgen naar de Champ Cars?
Dat is moeilijk om te zeggen. Er lopen zeker nog mensen rond die nog geen besluit hebben genomen over hun toekomst en ik weet zeker dat er nog steeds een paar ontevreden personen in de F1 zitten. De tijd zal het ons leren. Ik ben tot dusver de enige die zijn plannen heeft doorgezet, of er meer zullen volgen is maar afwachten.
Zou je in de Formule 1 willen terugkeren?
Ik zou heel graag weer in de Formule 1 willen beginnen, maar volgens mij is daar de komende vijf jaar geen mogelijkheid meer voor. Ik zou alleen terugkeren als er ook goede kansen voor mij zouden zijn. Dat zou misschien alleen gebeuren als er nieuwe mensen aan de macht komen in de Formule 1. Op het moment ben ik erg blij dat ik niet in de Formule 1 zit, gezien de wijze waarop de regels worden gemaakt en de manier waarop de teams worden behandeld.
Ik zou dat zeker wel willen zienquote:Op vrijdag 29 december 2006 20:53 schreef Atreidez het volgende:
http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=137445
[..]
Toch weer verstappen op de baan?
man ik schrok alquote:Op vrijdag 29 december 2006 20:53 schreef Atreidez het volgende:
http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=137445
[..]
Toch weer verstappen op de baan?
champcar.nl bericht van 12 januari. maar vandaag worden de races officieel bevestigdquote:Aanstaande dinsdag 16 januari zullen de Europese races in Assen en Zolder officieel door Champ Car worden bevestigd. Voor 16:15 uur Nederlandse tijd staat er een persconferentie ingepland waarin Champ Car President Steve Johnson en Champ Car Vice-President of Development and Planning John Clagett toelichting zullen geven op de toevoeging van Europa aan de 2007 Champ Car World Series kalender.
Bron: champcar.nlquote:Champ Car heeft de twee Europese races voor 2007 officieel bevestigd. Met de toevoeging van Assen (2 september) en Zolder (9 september) komt het totaal aantal races voor 2007 op 17. Champ Car was voor het laatst in 2003 in Europa, toen in Brands Hatch en op de Eurospeedway. Voor zowel Nederland als België voor het eerst dat er een Champ Car-race georganiseerd wordt.
"Wij zijn er erg blij mee om het Amerikaanse equivalent van Formule 1 racing naar Europa te brengen," verklaart Bart Rietbergen van Champ Car Europe BV, welke beide races promoot. "Champ Car levert close racing op en dat is voor Europese fans goed te volgen. Ook zullen zij onder de indruk zijn van de toegankelijkheid van het Champ Car paddock."
Ook Champ Car's president, Steve Johnson, kijkt uit naar de terugkeer van Champ Car in Europa: "2007 wordt één van de meest spannende seizoen van de laatste tijd voor Champ Car, en de bekendmaking van vandaag vergroot de verwachtingen alleen maar. Wij hebben meerdere opties voor onze terugkeer in Europa overwogen en deze twee races zullen zich als succesvol bewijzen voor onze teams, fans en sponsoren."
waarom ga je niet naar Assen?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:30 schreef Rory78 het volgende:
ZOLDER! YEAH!
Hier MOET ik naartoe; is Champcar een beetje betaalbaar?
Ik vond het al jammer dat de RWS weg waren (zijn naar Spa), maar dit maakt het MEER dan goed.
Dichterbijquote:
Daarvoor komt er een kortingsregeling heb ik gehoord.quote:
Als het meezit heb ik perskaartenquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:30 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Daarvoor komt er een kortingsregeling heb ik gehoord.
Twee halen anderhalf betalen??
precies * WEST gaat dat ook regelenquote:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)n_kaper_op_de_kust_/quote:Verstappen: "Er is een kaper op de kust"
08 februari 2007
Jos Verstappen wil dit jaar dolgraag racen in de Amerikaanse Champ Car-serie, maar de Limburger heeft nog altijd geen racecontract op zak. De voormalig Formule 1-coureur aast op een stoeltje bij Forsythe Racing, maar wordt daar naar eigen zeggen dwars gezeten door een andere coureur, die bereid is meer geld te betalen voor het racezitje. Verstappen laat weten nu snel duidelijkheid te willen hebben.
"Als het aan mij ligt, rijd ik straks voor Forsythe, daar wil ik geen onduidelijkheid over laten bestaan", schrijft Verstappen in zijn column voor De Telegraaf. Zijn manager Huub Rothengatter was eerder nog met meerdere teams in gesprek. Verstappen zou bij Forsythe Racing de teamgenoot kunnen worden van Paul Tracy, de Champ Car-kampioen van 2003.
"Helaas ligt het niet alleen aan mij. Het betreffende team vraagt in ruil voor een stoeltje een flink bedrag. Dat kunnen wij betalen. Dat de deal desondanks nog steeds niet rond is, komt doordat er inmiddels een kaper op de kust is. Een andere coureur is bereid meer te betalen voor het stoeltje en die zit mij dus behoorlijk dwars."
Verstappen wil snel duidelijkheid hebben. "Het is zaak dat er snel gehandeld wordt, want op 11 en 12 februari staan er in Houston twee testdagen voor de Champ Cars gepland. Ik heb mijn manager Huub Rothengatter dan ook gezegd dat ik voor die tijd duidelijkheid wil, omdat het in mijn ogen noodzakelijk is aan die testsessie mee te doen. Ik roep dat niet om Forsythe onder druk te zetten, maar simpelweg omdat ik niet onvoorbereid aan een seizoen in een voor mij geheel nieuwe raceklasse wil starten."
Bron?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:51 schreef rubbereend het volgende:
Doornbos test in Housten met Forsythe en Minardi en besluit daarna waar hij gaat rijden... daarna kan Verstappen pas ergens tekenen
het AD van vandaagquote:
quote:Vechten om racestoeltje
Door GERARD DEN ELT
Jos Verstappen (34) en Robert Doornbos (25) zijn in een fel gevecht gewikkeld om een positie in het topteam Forsythe...
Jos Verstappen. FOTO ANP
1/2
VOLGENDE
...Championship Racing. Beide landgenoten azen op een stoeltje in het team dat hoge ogen kan gooien in de strijd om de titel in de Champ Cars.
Doornbos heeft via zijn sponsors Harrie Muermans en Red Bull voldoende fondsen tot zijn beschikking om één van de twee auto's bij Forsythe te gaan besturen. Het team wordt samen met Newman/Haas gerekend tot de grootste kanshebbers voor de titel.
Het is echter de vraag of de schatrijke eigenaar van de Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1, Kevin Kalkhoven, niet zal zwichten voor de druk om de serie ook in Europa populair te maken. De teambazen willen door middel van twee races in Nederland (Assen) en België (Zolder) een springplank naar Europa forceren.
In de ogen van de Champ Car-serie zijn twee uitverkochte Europese circuits de beste garantie voor een succesvolle expansie van de klasse. Jos Verstappen heeft onder meer de steun van de organisator van de race op het circuit van Assen, Bart Rietbergen, alsmede van RTL7.
Dat Verstappen nog altijd een kassamagneet is, bewees de A1 Grand Prix op Zandvoort in oktober vorig jaar. Alleen al door de mogelijkheid dat hij daar voor Team Nederland zou gaan rijden, konden de organisatoren met een uitverkocht huis een bruto-recette van zo’n 7 miljoen euro inboeken. Uiteindelijk zag hij van deelname af na een dispuut met teambaas Jan Lammers over te late betalingen van zijn jaarsalaris van een miljoen dollar.
De Limburger zinspeelde gisteren in zijn column in De Telegraaf al op de concurrentie van Doornbos voor de positie bij Forsythe. Zonder zijn naam te noemen liet Verstappen optekenen: ‘Er loert een ander op mijn racestoeltje’.
Verstappen wil niet te lang meer wachten met een besluit, aangezien het aantal testdagen in de Champ Cars beperkt is en er voor het begin van het seizoen (Las Vegas, 8 april) nog slechts twee sessies zijn. De eerste is begin volgende week in Houston, de tweede begin maart op het circuit van Laguna Seca.
De vraag is echter wat Doornbos doet. Het gaat bij Forsythe inderdaad tussen Verstappen en Doornbos, zo bevestigde vastgoedondernemer Muermans gisteren. ,,Dat zou best kunnen.’’ Volgens hem heeft de Rotterdammer nog geen keuze gemaakt tussen Forsythe enTeam Minardi USA, waarin Muermans participeert en waarvan onder meer de Australiër Paul Stoddart eigenaar is.
,,Forsythe is een goed team, maar Team Minardi USA heeft juist de beste engineer van Forsythe in dienst genomen. Misschien is dat voor Robert een veel betere mogelijkheid zich in de Champ Cars te onderscheiden,’’ aldus Muermans.
Doornbos zal komende maandag en dinsdag voor beide teams testen in Houston. Pas daarna zal een beslissing worden genomen voor welk team hij gaat rijden. Bij Forsythe kan de testrijder van het Formule 1-team van Red Bull zich beter profileren als een topcoureur. En alleen door zeges en een kans op de titel heeft Doornbos nog een kans zich terug te vechten naar de Formule 1.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |