Bronquote:Zalm: stevige economische groei
DEN HAAG (ANP) - Na jaren van neergang en traag herstel is er weer sprake van stevige groei. Minister Gerrit Zalm van Financiën schrijft dat in de Miljoenennota 2007, die hij dinsdag heeft gepresenteerd.
,,Nederland doet het nu in veel opzichten beter dan de andere landen in Europa. De economische groei is hoger en de overheidsfinanciën zijn in recordtempo op orde gebracht.''
Hierdoor is er volgens Zalm sprake van een ,,nieuw economisch perspectief''. Er zijn meer banen, meer koopkracht en minder mensen zijn afhankelijk van een uitkering. Het vestigingsklimaat voor bedrijven is verbeterd. De criminaliteit is gedaald.
Overschot
Voor het eerst sinds 2001 is er sprake van een begrotingsoverschot. Dat bedraagt 0,2 prcocent in 2007. De staatsschuld komt volgend jaar uit op 48 procent van het bruto binnenlands product. Voor het eerst sinds 25 jaar is de schuld lager dan 50 procent. Nederland zit daarmee ruim 10 procent onder het Europees gemiddelde.
Volgend jaar geeft het kabinet voorrang aan verdere verbetering van de economie, de koopkracht, de veiligheid en het jeugdbeleid, aldus de miljoennenota.
Het bedrijfsleven kan een verdere verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25,5 procent tegemoetzien. De heffing op winst komt daarmee onder het gemiddelde in Europa.
WW-premie
Ook voor burgers gaan de lasten omlaag. Werkenden profiteren van de verlaging van de WW-premie. De modale werknemer gaat hierdoor 200 euro minder aan premie betalen. Ook gaan de belastingtarieven in de eerste en tweede schijf omlaag en gaat de heffingskorting omhoog. Hierdoor betaalt een gemiddeld gezin 115 euro minder belasting per jaar. Gemiddeld gaan huishoudens er ongeveer 1 procent in koopkracht op vooruit.
Het kabinet voert in 2007 ook een verplichte werkgeversbijdrage in de kinderopvang in. Om die manier moet het voor werknemers makkelijker worden arbeid en zorg te combineren. Ook de kinderbijslag gaat omhoog.
Kun je lezen?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:39 schreef Floripas het volgende:
Overheidsfinancien op orde gebracht? De staatsschuld groeit nog steeds.
quote:Overschot
Voor het eerst sinds 2001 is er sprake van een begrotingsoverschot. Dat bedraagt 0,2 prcocent in 2007. De staatsschuld komt volgend jaar uit op 48 procent van het bruto binnenlands product. Voor het eerst sinds 25 jaar is de schuld lager dan 50 procent. Nederland zit daarmee ruim 10 procent onder het Europees gemiddelde.
zelfde gedachte binnen 1 minuut.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Overigens, men trapte er ten tijde van paars ook massaal in.
Dat is op de rijksbegroting en dus niet op het geheel.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar haalt Zalm dat overschot van 0,2 % dan vandaan?
Dat een minister zegt dat zijn beleid goed is, is een reden om weer op die minister (of zijn partij dan) te stemmen?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:37 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Een weer een reden om geen PvdA te stemmen maar CDA en VVD de klus te laten klaren![]()
Nee, maar wel als ie sinds lange tijd de staatschuld onder de 50 procent van het binnenlands product krijgt en een begrotingsoverschot kan creeeren iets wat al lang geleden isquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat een minister zegt dat zijn beleid goed is, is een reden om weer op die minister (of zijn partij dan) te stemmen?
Je bedoelt dat overschot uit 2001 onder het verfoeide Paars?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, maar wel als ie sinds lange tijd de staatschuld onder de 50 procent van het binnenlands product krijgt en een begrotingsoverschot kan creeeren iets wat al lang geleden is
anders zoekt de vader of moeder des huizes toch een betere baan?quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:53 schreef Vhiper het volgende:
1% koopkrachtstijging en dat noemt men het zoet?![]()
Kan een modaal gezin nog geen 20 euro per maand extra uitgeven, wow...
"Modaal" is niet slecht.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:58 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
anders zoekt de vader of moeder des huizes toch een betere baan?
En jij beschuldigt mij ervan dat lezen niet mijn sterkste kant is?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, maar wel als ie sinds lange tijd de staatschuld onder de 50 procent van het binnenlands product krijgt en een begrotingsoverschot kan creeeren iets wat al lang geleden is
Áls alle....quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Modaal" is niet slecht.
Moet jij eens kijken wat er gebeurt als alle verpleegkundigen, vuilophalers, conducteurs en leraren ontslag nemen op zoek naar een betere baan.
Het lijkt me toch van evident belang voor toekomstige afbetaling van de schuld.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:37 schreef mr.vulcano het volgende:
De hoogte van de staatsschuld ten opzichte van het BBP is nou ook weer niet zo'n belangrijk cijfer. Een jarenlang begrotingsevenwicht of overschot is veel belangrijker voor een gezonde toekomst.
mensen zoeken eerst een betere baan, en nemen dan pas ontslag.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Modaal" is niet slecht.
Moet jij eens kijken wat er gebeurt als alle verpleegkundigen, vuilophalers, conducteurs en leraren ontslag nemen op zoek naar een betere baan.
Dan betalen we dus levenslang rente.. Zou een beetje dom zijn. Met het oog op de vergrijzing (2020 zo`n beetje toppend) moet de schuld eigenlijk rond die tijd afgelost wezen..quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:56 schreef Argento het volgende:
die schuld wordt nooit afbetaald
Dat heb ik in ieder geval dan ook gedaan. 30% erbij binnenkortquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:58 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
anders zoekt de vader of moeder des huizes toch een betere baan?
Waar baseer je dat op?quote:[b]ik ben bang dat als de pvda de afgelopen tijd had geregeerd er heel wat slechter voor hadden gestaan..
Dat is allemaal mooi en aardig maar de meeste mensen snappen nauwelijks iets van deze informatie. Het begrip koopkracht kunnen ze nog net een plaats geven, maar daar houdt het dan ook wel op. Bovendien is er sprake van enige misleiding. Het feit dat er meer geld beschikbaar is om te verdelen is een direct gevolg van het feit dat de inkomsten uit belastingen en premies met maar liefst 6,7% stijgen. Hoeveel mensen zouden zich daar bewust van zijn? Laat staan dat ze überhaupt begrijpen hoe groot het bedrag is.quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:42 schreef Napalm het volgende:
Trouwens de miljoenen nota is gebaseeerd op de MEV van het CPB: http://www.cpb.nl/nl/news/2006_51.html
Maar was Zalm niet onderdeel van het Paarse kabinet ?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Overigens, men trapte er ten tijde van paars ook massaal in.
Dat is inderdaad luchtfietserij. Dus totaal nutteloos om daar over te discussiëren. Van te voren is nooit precies vast te stellen wat de gevolgen zijn.quote:Op woensdag 20 september 2006 08:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ook zoiets; waarom zou links het beter hebben gedaan dan rechts en vice versa![]()
Inkoppertje; je hebt Wouter B, Femke H & Jan Mao wellicht wel eens horen afgeven op het kabinet? Dat waren allemaal punten waar zij toch zoveel meer geld voor zouden geven. Ik hoorde ze noooit waar ze het vandaan gingen halen. Dus tenzij Wouter een geldboom heeft vermoed ik dat Leen van Frisia een grote klant zou krijgen..quote:
Ik hebb de POL-FOkkers heel hoog zitten..quote:Op woensdag 20 september 2006 08:46 schreef NewOrder het volgende:
Dat is allemaal mooi en aardig maar de meeste mensen snappen nauwelijks iets van deze informatie. Het begrip koopkracht kunnen ze nog net een plaats geven, maar daar houdt het dan ook wel op.
*365 dagen. Hmmmz, veel.quote:Op woensdag 20 september 2006 08:46 schreef NewOrder het volgende:
Bovendien is er sprake van enige misleiding. Het feit dat er meer geld beschikbaar is om te verdelen is een direct gevolg van het feit dat de inkomsten uit belastingen en premies met maar liefst 6,7% stijgen. Hoeveel mensen zouden zich daar bewust van zijn? Laat staan dat ze überhaupt begrijpen hoe groot het bedrag is.
Voor het gemak van een ieder heb ik het totaal aan inkomsten uit belastingen en premies hoofdelijk omgerekend en in mijn signature geplaatst.![]()
Melkmeisje rekeningquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:45 schreef Grumpey het volgende:
dat het percentage daalt komt alleen maar doordat BBP stijgt, niet omdat er afgelost is. De schuld is net zo groot als altijd. Als na vergrijzing het BBP weer daalt (wat niet raar is) dan stijgt het percentage ook weer gewoon. Maar daar zal dit kabinet maling aan hebben, die zitten dan al mooi buiten schot. Overigens kan je dit verwijt ook maken naar paars toe.
Ja maar toch met de vergrijzing en het einde van de aardgasbaten voor de deur moet je het msishcien vergelijken met je laatste 12 maanden voor je pensioen waarna je 30% in inkomen gaat dalen. ALs je dan nu al niet kan rondkomen, hoe moet het dan straks?quote:Op woensdag 20 september 2006 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Melkmeisje rekening
Als je 500 euro in de maand aan inkomsten hebt als student, dan is een schuld van 3000 Euro voor jou veel geld, voor mij die als carriere heeft gemaakt een normale credit card afrekening.
Je hebt gelijk dat de staatsschuld moet worden afbetaald.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ja maar toch met de vergrijzing en het einde van de aardgasbaten voor de deur moet je het msishcien vergelijken met je laatste 12 maanden voor je pensioen waarna je 30% in inkomen gaat dalen. ALs je dan nu al niet kan rondkomen, hoe moet het dan straks?
Ik bedoelde meer de bevolking in zijn algemeenheid. De overheid produceert fraaie cijfers, maar slechts enkelen zijn in staat om te bevatten wat er nou werkelijk staat.quote:Op woensdag 20 september 2006 09:48 schreef Napalm het volgende:
Ik hebb de POL-FOkkers heel hoog zitten..
Ik schrok er zelf ook van. Eigenlijk zou men de mensen op straat eens moeten vragen hoeveel zij denken dat er per persoon per dag naar de overheid gaat.quote:*365 dagen. Hmmmz, veel.
Tikkie terug; We hebben het over de PvdA, daar horen Femke H. en Jan M. niet bij. Dus nogmaals, waar baseert men concreet op dat de PvdA het 'zoveel slechter zou hebben gedaan'?quote:Op woensdag 20 september 2006 09:48 schreef Napalm het volgende:
[..]
Inkoppertje; je hebt Wouter B, Femke H & Jan Mao wellicht wel eens horen afgeven op het kabinet?
Ja hoor, alsof we nog niet genoeg produceren met vrijwel de hoogste arbeidsproductiviteit per gewerkt uur ter wereldquote:Op woensdag 20 september 2006 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar NL eens aan moet gaan werken is de Productiviteit per werknemer omhoog te krijgen.
Ik zei per per werknemer, niet per uur.quote:Op woensdag 20 september 2006 15:32 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja hoor, alsof we nog niet genoeg produceren met vrijwel de hoogste arbeidsproductiviteit per gewerkt uur ter wereld![]()
Trouwen? Mijn prada's zijn versleten.quote:Op woensdag 20 september 2006 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Melkmeisje rekening
Als je 500 euro in de maand aan inkomsten hebt als student, dan is een schuld van 3000 Euro voor jou veel geld, voor mij die als carriere heeft gemaakt een normale credit card afrekening.
Hangt dat niet samen? Ik presteer per uur meer als ik 32 uur werk dan als ik 60 uur werk.quote:Op woensdag 20 september 2006 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zei per per werknemer, niet per uur.
Die ligt in NL veel lager dan in Duitsland bv
Haha ja inderdaad. Maar dat zal wel te lang geleden zijnquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:00 schreef rvand het volgende:
[..]
Je bedoelt dat overschot uit 2001 onder het verfoeide Paars?
Heb je een bron voor die 90% Denk namelijk dat dit veel en veel lager ligt. De mensen die het meest afhankelijk zijn stemmen namelijk over het algemeen namelijk het minste.quote:Op woensdag 20 september 2006 07:49 schreef droomkoningin het volgende:
iedereen roept maar dat rechts stemmen asociaal is.... maar links stemmen is pas asociaal.. 90% stemt links puur omdat ze denken dat het voor hun eigen portomonnee beter is en niet omdat ze zo idealistisch zijn voor de medemens...
Zou het? Denk dat het voor de economie eigenlijk geen ene ruk had uitgemaakt. Het hele gedoe rond Balkenende 1 heeft er namelijk voor gezorgd dat ons land een jaar niet echt geregeerd is dat kan niet anders dan een rem geweest zijn.quote:...
Toch is het een goed teken een groeiende economie... ik ben bang dat als de pvda de afgelopen tijd had geregeerd er heel wat slechter voor hadden gestaan..
grote economie grotere aflossingscapaciteit, eens. Echter de vraag is in hoeverre dat overeind blijft als we gaan vergrijzen. NL zegt nu al 25 jaar "morgen gaan we aflossen, vandaag komt even niwt uit"..quote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt gelijk dat de staatsschuld moet worden afbetaald.
Maar het is wel terdege zo dat de schuld verhoudingsgewijze kleiner wordt als de economie groeit.
De problemen in Zuid-Europa (mn Italie) zullen groot zijn. Primair de reden om te zorgen dat de EU zich hier neit mee gaat bemoeien anders kan je in NL gaan betalen omdat de Italianen helemaal neits gespaard hebbenquote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds, als de vergrijzing in europa toeslaat zullen landen als D, I en Fr zulke financiele problemen krijgen dat ze massief gaan lenen,
?quote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
waardoor de geldhoeveelheid toeneemt,
Hoho, geld dat nu gespaard is zit niet ergens in een oude sok maar is beschikbaar voor investeringen (wederom rente!). De vergrijzing gaat weldegelijk de groei fors hinderen.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is overginds niet zo dat de economie minder zal groeien met de vergrijzing, integendeel, de mensen die dan inactief zijn zullen veel geinvesteerd en spaargeld consumeren, allemaal geld wat de economie ingaat.
Daarom zou slechts een klein deel mogen stemmen een mening mogen uiten hierover..quote:Op woensdag 20 september 2006 12:58 schreef NewOrder het volgende:
Ik bedoelde meer de bevolking in zijn algemeenheid. De overheid produceert fraaie cijfers, maar slechts enkelen zijn in staat om te bevatten wat er nou werkelijk staat.
Jaja, en als het kabinet genoodzaakt door de recessie en voor de toekomst van Nederland een aantal impopulaire maatregelen moeten nemen waardoor de koopkracht een keer een procentje daalt schreeuw iedereen moord en brand over asociaal beleid. En als men dan een procent erbij krijgt stelt het plotseling niet zoveel voor en gaat het maar om een paar tientjes per maand.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:53 schreef Vhiper het volgende:
1% koopkrachtstijging en dat noemt men het zoet?
Kan een modaal gezin nog geen 20 euro per maand extra uitgeven, wow...
Trouwen niet, maar wat dacht je ervan neukertje on the side te zijn met alle goodies van dien ( uit eten, cadeautjes, alle leuke dingen van een relatie zonder de nadelen)quote:Op woensdag 20 september 2006 17:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Trouwen? Mijn prada's zijn versleten.
Meeste vrouwen in NL komen echter lang niet aan de 32 uur..quote:Op woensdag 20 september 2006 17:12 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hangt dat niet samen? Ik presteer per uur meer als ik 32 uur werk dan als ik 60 uur werk.
quote:Op woensdag 20 september 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Trouwen niet, maar wat dacht je ervan neukertje on the side te zijn met alle goodies van dien ( uit eten, cadeautjes, alle leuke dingen van een relatie zonder de nadelen)
Hum...wat is NRW? Nordrein-Westfalen? Dat is geloof ik de enige NRW die ik ken.quote:Op woensdag 20 september 2006 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Meeste vrouwen in NL komen echter lang niet aan de 32 uur..
NRW is ongeveer net zo groot als NL en heeft ongeveer net zoveel inwoners, heeft duidelijk minder mensen die aan het arbeidsproces deelnemen maar het BNP (absoluut als per capita) ligt duidelijk hoger dan in NL.
Wat is daar beschamend aan?quote:
quote:Op woensdag 20 september 2006 17:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hum...wat is NRW? Nordrein-Westfalen? Dat is geloof ik de enige NRW die ik ken.
Dat was geen gene, dat was mijn blusher. Ik heb zojuist een topic geopend over het huwelijk. Ik hoef geen sjieke hotels, ik weet in de meeste steden waanzinnige logeerplekken met een realiteitskaliber van films van Emir Kustunica, de optimistische doemstijding van Delicatessen en de sexuele avontuurlijkheid van Anais Nin. Jij mag ook met mij mee, gaan we met de trein.quote:Op woensdag 20 september 2006 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is daar beschamend aan?
Das toch beter en spannender als een huwelijk, dan zit je savonds op de bank voor de TV, lekkende kinderen, nieuwbouwwijk, *gruwel*
Zet dat tegenover Businessclass vliegen, **** hotels, goed uit eten, de ene wereldstad na de andere..
En waar komt dat door? Arbeidsethos?quote:Op woensdag 20 september 2006 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Meeste vrouwen in NL komen echter lang niet aan de 32 uur..
NRW is ongeveer net zo groot als NL en heeft ongeveer net zoveel inwoners, heeft duidelijk minder mensen die aan het arbeidsproces deelnemen maar het BNP (absoluut als per capita) ligt duidelijk hoger dan in NL.
ssst paars is slechtquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:00 schreef rvand het volgende:
[..]
Je bedoelt dat overschot uit 2001 onder het verfoeide Paars?
omdat die nu al 1 van de hoogste is ter wereldquote:Op woensdag 20 september 2006 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar NL eens aan moet gaan werken is de Productiviteit per werknemer omhoog te krijgen.
Goh. Apart.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:20 schreef rvand het volgende:
Dit is eigenlijk wel een hele aardige opmerking:
"Voor het eerst sinds 25 jaar is de schuld lager dan 50 procent"
Want hoe heeft dit percentage zich eigenlijk historisch ontwikkeld? En onder welke kabinetten is dat dan zo fout gegaan? Links toch? ligt voor de hand toch?
Well, think again....
[afbeelding]
Helemaal niet. Beleid werkt met vertraging; opstellen, stemmen, invoeren kost zo een kabinetsperiode. Dan komt de opvolger weer met het gezeik te zitten. Bovendien loopt het tekort op tijdens een recessie. Is er een recessie dan kiest het volk rechts ivm meer vertrouwen in hun economisch beleid. Rechts krijgt dan wel het hoge recessietekort op haar rekening.quote:Op woensdag 20 september 2006 22:46 schreef Yildiz het volgende:
Goh. Apart.
quote:Planbureau prikt feestballon kabinet lek
Nederland kan eindelijk de vruchten van krachtig beleid oogsten, zegt het kabinet. Het CPB ziet niets bijzonders in de groei van de economie en waarschuwt voor de toekomst.
Den Haag, 20 sept. Het herstel van de Nederlandse economie, waar het kabinet-Balkenende gisteren op Prinsjesdag de credits voor opeiste, vertoont treffende overeenkomsten met soortgelijke perioden in het verleden. De export trekt eerst aan, daarna nemen de investeringen en de binnenlandse consumptie toe. Eigenlijk niets bijzonders, aldus het Centraal Planbureau (CPB) in de Macro Economische Verkenning (MEV).
Met hun analyse plaatsen de economen van het CPB kritische kanttekeningen bij de jubelstemming van het kabinet.
Natuurlijk, de groei dit jaar (3,25 procent) en volgend jaar (3 procent) is bovengemiddeld; de groei van de particuliere consumptie is aanzienlijk. Burgers kopen weer auto’s en ijskasten dankzij het herstel van de koopkracht en het vermogensherstel door stijgende aandelenkoersen en huizenprijzen. De werkgelegenheid groeit, de werkloosheid daalt.
Volgens het CPB is aan de langste periode van conjuncturele neergang in de naoorlogse geschiedenis in het eerste kwartaal van 2005 een einde gekomen. Wat volgt is een periode van ten minste elf kwartalen economische opgang – tot eind 2007.
Maar er dreigt een gevaar en het kabinet stelt de zaken niet juist voor, aldus het CPB.
Het gevaar is dat er weer snel knelpunten zullen ontstaan, met name op de arbeidsmarkt. Door de ontgroening van de bevolking stijgt het arbeidsaanbod nauwelijks meer. Volgend jaar al ligt krapte op de arbeidsmarkt in het verschiet.
De zogenoemde output gap, een maatstaf voor spanning in de economie, loopt volgend jaar op, net als in de jaren rond 2000. „Een volgend kabinet start dus met een economie die al op volle toeren draait”, waarschuwt het CPB.
Het CPB is sceptisch over de aankondiging van minister Zalm dat volgend jaar sprake is van een overschot op de begroting. Weliswaar prijst het CPB de verbetering van EMU-saldo (het saldo van de collectieve sector volgens de normen van de Europese Unie), de houdbaarheid van de overheidsfinanciën verslechtert. De verbeteringen van het saldo in de jaren 2004 en 2005 worden in 2006 en 2007 weer teruggedraaid.
Dat komt, aldus het CPB, omdat het kabinet na de bezuinigingen in de eerste helft van de kabinetsperiode nu de teugels weer laat vieren. Plagerig merkt het CPB op dat Zalm „grotendeels binnen zijn eigen begrotingsregels” blijft, maar dat achter de mooie cijfers een „aanzienlijke verslechtering van het EMU-saldo schuil gaat”.
Zalm maakt, met andere woorden, zijn eigen prestaties weer even hard ongedaan.
Met terugwerkende kracht ontkracht het CPB ook de beweringen van het kabinet dat bij zijn aantreden in 2003 de economie er dramatisch voorstond. In een opmerkelijk kader van de MEV staat dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de economische cijfers uit het verleden heeft herzien.
En wat blijkt?
Het CBS heeft deze zomer de groei voor de jaren 2003-2005 met gemiddeld 0,4 procent verhoogd. „Hierdoor is het beeld van de economische ontwikkeling in de afgelopen drie jaar een stuk positiever”, aldus het CPB.
Sterker: op grond van de nieuwe cijfers moet het beeld over de ontwikkeling van de economie in de afgelopen tien jaar in positieve zin worden bijgesteld. Met uitzondering van één jaar (1998) is de groei van de economie „achteraf gezien in alle jaren hoger geweest dan eerder in de boeken stond.”
Hiermee komt het fundament voor de rechtvaardiging van het harde ingrijpen van het kabinet op losse schroeven te staan. Nederland balanceerde de afgelopen tien jaar niet op de rand van de afgrond. Het is nooit zo slecht gegaan als Balkenende beweerde. Dan kan het nu ook niet plotseling zo goed gaan als gevolg van het gevoerde kabinetsbeleid.
Tjsa, als het goed gaat is er geen draagvlak voor hervormingen. Dat zag je ook tijdens paars; "problemen? Hier heb je een zak met geld".quote:Op donderdag 21 september 2006 10:58 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Terwijl je dat juist dit moment zou moeten aanpakken en niet tijdens een recessie-periode.
Nope, kijk bv eens naar NRW waar verhoudingsgewijs veel minder mensen deelnemen aan het arbeidsproces, maar het BNP hoger ligt als in NLquote:Op woensdag 20 september 2006 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
omdat die nu al 1 van de hoogste is ter wereld![]()
Er zijn erg veel mensen in NL die maar een gering aantal uren per week werkt (helaas vooral veel vrouwen)quote:Op woensdag 20 september 2006 18:06 schreef Floripas het volgende:
[..]
En waar komt dat door? Arbeidsethos?
De regering?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:10 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
De regering is alleen uit op stemmen. De rest is bijzaak. De machthebbers willen de macht houden. Dan krijg je dus dit soort praktijken.
Balkie heeft aan de 2 heetste hangijsers niets gedaan: de betaalbaarheid van de AOW en de Hypotheekrente aftrek. Als een zwaard van Allah hangt dat nu boven Nederland.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:58 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Het feit dat de economie op orde lijkt is allang lek geschoten. O.A. door het CPB en de Raad van State.
1) we zitten in een stevige hoogconjunctuur ( 7 jarige cyclus, zie daar ook 2001-2007);
2) de aardgas baten die 6 miljard hoger uitvallen dan geraamd;
3) de economische groei is de afgelopen 6 jaar lager ingeschat dan hij daadwerkelijk was. De situatie was dus te somber ingeschat, waardoor de opleving nog veel minder opmerkelijk is dan hij wordt voorgesteld.
Sterker nog grote problemen als de AOW en de huizenmarkt zijn weer treurig vooruitgeschoven. Terwijl je dat juist dit moment zou moeten aanpakken en niet tijdens een recessie-periode.
De fucking-kadootjes merkt toch niemand iets van, dan kan je dus beter het geld in grote zaken stoppen.
Zie hier ook meer:
[..]
Ja de regering. Dit topic gaat over de manier waarop Zalm als vertegenwoordiger van de regering de zaken misleidend voorstelt in een doorzichtige poging stemmen te trekken. De rest doet in deze thread niet ter zake. Als jij vindt dat Zalm dat niet gedaan heeft, kom maar op met die onderbouwingquote:Op donderdag 21 september 2006 11:32 schreef Napalm het volgende:
[..]
De regering?
De hele poltiek! Heb jij Wouter Nos, Femke, Jan, Geert van de week horen zeggen dat NL meer moet sparen voor de vergrijzing e.d.? IK heb enkel maar kleine kinderen horen roepen "niet genoeg, meer, meer"
let op de nuance 1 van dequote:Op donderdag 21 september 2006 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope, kijk bv eens naar NRW waar verhoudingsgewijs veel minder mensen deelnemen aan het arbeidsproces, maar het BNP hoger ligt als in NL
Ook dat klopt niet, NL heeft een enorm hoge arbeidsparticipatie, maar het BNP per Capita ligt niet navenant hoog.quote:Op donderdag 21 september 2006 19:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
let op de nuance 1 van de
Maar is dat erg, als ze veel zorgtaken hebben, zoals zorg voor kinderen en familieleden, en veel vrijwilligerswerk doen?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er zijn erg veel mensen in NL die maar een gering aantal uren per week werkt (helaas vooral veel vrouwen)
als het hoger ligt dan in het buitenland, dan is er toch kennelijk iets aan de hand.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar is dat erg, als ze veel zorgtaken hebben, zoals zorg voor kinderen en familieleden, en veel vrijwilligerswerk doen?
je kunt de randstad natuurlijk ook wel gaan vergelijken met heel duitsland. of washington DC. nederland kent net als duitsland meer en minder ontwikkelde regio's. ich bitte euch dies zu beachten.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope, kijk bv eens naar NRW waar verhoudingsgewijs veel minder mensen deelnemen aan het arbeidsproces, maar het BNP hoger ligt als in NL
idd werk wat indirect niet bijdraagt aan het bnp, is ok belangrijk werk.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar is dat erg, als ze veel zorgtaken hebben, zoals zorg voor kinderen en familieleden, en veel vrijwilligerswerk doen?
Daarom kies ik ook NRW, een duitse staat die in juist heel goed te vergelijken is met Nederland.quote:Op vrijdag 22 september 2006 20:58 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
je kunt de randstad natuurlijk ook wel gaan vergelijken met heel duitsland. of washington DC. nederland kent net als duitsland meer en minder ontwikkelde regio's. ich bitte euch dies zu beachten.
Ja maar bijna al die dingen kosten geld. Geld dat verkrijgen we door de economie te laten groeien.quote:Op zaterdag 23 september 2006 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik snap de economie voor alles principe/houding niet, er zijn zoveel belangrijkere dingen dan het bnp.
En hoe ga je dat betalen?quote:Op zaterdag 23 september 2006 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd werk wat indirect niet bijdraagt aan het bnp, is ok belangrijk werk.
Ik snap de economie voor alles principe/houding niet, er zijn zoveel belangrijkere dingen dan het bnp.
quote:
niet er is ook onbetaald werk gewoon omdat mensen het leuk vinden of iets over hebben voor anderen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Geweldig, wat ben jij heerlijk domquote:Op zaterdag 23 september 2006 16:28 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Begrotingsoverschot...... overgewaardeerd gekrakeel van Kapitalisten
Als je goed budgeteert dan vind je dáár ook een goede bestemming voor, elke gek kan een begroting maken met een overschot...
Economische groei -en evengoed teruggang- is gelukkig niet door de heren in den Haag te beinvloeden..
Het is koek verdelen en niet meer dan dat. Stem je voor rechts, gaat er meer koek naar de midden en hogere inkomens en worden milieu aangelegenheden minder onder de aandacht gebracht.
Stem je links dan gaat er meer geld naar de minima en verzorging en krijgt het milieu meer aandacht
Toedeloe
waar baseer je dat op? inwonersaantal? oppervlak? economische potentie? strategische ligging?quote:Op zaterdag 23 september 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom kies ik ook NRW, een duitse staat die in juist heel goed te vergelijken is met Nederland.
quote:Op zaterdag 23 september 2006 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geweldig, wat ben jij heerlijk dom
Ik ben het met Piet eensquote:
quote:Op zaterdag 23 september 2006 17:51 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Ehhh, ik ben afgestudeerd Econoom, welk gedeelte van m'n ietwat dik aangezette stukje begrijp je niet??
Zo vroeger, toen was Keynes nog helemaal da bomb. Dan heb je geen enkel excuus.quote:Op zaterdag 23 september 2006 17:59 schreef DaBuzzzzz het volgende:
En ik heb gelogen, ben er één van de oude stempel met SPD 1 en 2.
Oh ik begrijp de modellen wel....Erger me alleen aan simpele one liners als een reactie niet in het straatje past van een aantal lieden....Daar moest ik dus even om lachen omdat er geen moment gedacht werd wat ik ermee wilde vertellen.quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:06 schreef Napalm het volgende:
[..]
Zo vroeger, toen was Keynes nog helemaal da bomb. Dan heb je geen enkel excuus.
Maar
Economische groei -en evengoed teruggang- is gelukkig niet door de heren in den Haag te beinvloeden..
+
Het is koek verdelen en niet meer dan dat...
is en blijft onzin. Als dat zo was konden we de haagse ministeries wel opdoeken.
Stem je voor rechts, gaat er meer koek naar de midden en hogere inkomens en worden milieu aangelegenheden minder onder de aandacht gebracht.
Een mens hoopt dat het systeem van bijv de VVD mensen meer aanzet tot zelfverbetering. Dat zie je ook in de VS; de armen zijn zeer mobiel; van dubbetje tot miljonair terwijl je in NL moeilijk doet om van een dubbetje 11 cent te maken..
Stem je links dan.... en krijgt het milieu meer aandacht.
Links = immigratie. Mensen = slecht voor milieu. Immigratie = meer mensen. ergo: links = slecht voor milieu.
Zelfs de Chinezen geloven tegenwoordig in de makrt.quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Als je gelooft in kapitalisme, dan gaat je benadering helemaal op. Beetje jammer voor de zwakkere in de samenleving maar das een discussie an sich.
wat heeft dat met het milieu te maken? Trouwens zojuist beweerde je nog dat de economie onbestuurbaar was, dan maakt die immigratie ook niet uit.quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Overigens zijn je overwegingen erg beperkt in visie. Meer mensen door migratie?? relatief misschien maar ik heb de gedacht dat je lokale economieen lokaal kunt besturen allang laten varen.
Ah, een Samsoniaans Bruto Nationaal geluk?quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Zelfverbetering? ja op financieel, econmisch vlak ja. Er is meer te beleven hoor, maar hiervoor verwijs ik naar de paradigma's.
Eensch. Dus korte termijn invloed is lastig. Echter, op lange termijn heb je wel veel invloed door bijv. het opleidingsniveau te beinvloeden..quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:
De zin van de politiek is natuurlijk een sturende. Maar Macro Economisch is de rol van een regering, en zeker die van NL slechts een hele kleine. De conjuctuur gaat op en neer op een niet lokaal niveau.
Dat, iets anders gesteld, ben ik wel met je eens; Balk was op de goede weg maar heeft zwakke knieen gekregen door alle kritiek.quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:Anders zag je wel veel grotere verschillen. Eém ding geef ik de huidige politieke stroming na: Ze zijn volhardend en overtuigd en gezwalk van links naar rechts elke 4 jaar kost uiteindelijk nog veel meer. Dat, en niet meer is goed aan dit kabinet.
Een ernstige misvatting. Zwakkeren in de samenleving zijn juist gebaat bij een vrij kapitalistisch systeem, niet bij een collectivistische verzorgingsstaat.quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Als je gelooft in kapitalisme, dan gaat je benadering helemaal op. Beetje jammer voor de zwakkere in de samenleving maar das een discussie an sich.
Die zou je zelf 'ns ter harte moeten nemen.quote:Lees eens wat over paradigma's. Zodra je je bewust bent van je eigen paradigma's is het een stuk makkelijker lullen.
Ik vermoed dat Zalm ervoor heeft gevochten om de hand op de knip te houden. Maar goed, hij zal wel door zijn eigen partij en met name het CDA onder druk gezet zijn, om de portomonnee te openen. Dat hij dan enigszins toegeeft is logisch.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:59 schreef pberends het volgende:
[..]
En Zalm is inderdaad een hypocriet mannetje. Hij laat nu het economische weer goed gaat de teugels weer jammerlijk vieren.
Daar kan nog aan toe worden gevoegd dat het structurele begrotingstekort alweer aan het groeien is. Vandaag stelde een macro-econoom in Buitenhof dat dit tekort in het eerste deel van de regeringsperiode daalde van - 3 % naar nul. In het tweede deel van de regeringsperiode werd de helft van de winst alweer verjubeld aan cadeautjes.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:58 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Het feit dat de economie op orde lijkt is allang lek geschoten. O.A. door het CPB en de Raad van State.
De fucking-kadootjes merkt toch niemand iets van, dan kan je dus beter het geld in grote zaken stoppen.
Zie hier ook meer:
[..]
Ach, die econoompjes lezen ook alleen maar voor uit de MEV 2007 (CPB.nl). Een verstandig mensch leescht dan ook de MEV zelve.quote:Op zondag 24 september 2006 20:42 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Daar kan nog aan toe worden gevoegd dat het structurele begrotingstekort alweer aan het groeien is. Vandaag stelde een macro-econoom in Buitenhof dat dit tekort in het eerste deel van de regeringsperiode daalde van - 3 % naar nul. In het tweede deel van de regeringsperiode werd de helft van de winst alweer verjubeld aan cadeautjes.
Het structurele tekort (de conjucturele invloeden weggehaald= het begrotingstekort bij een gemiddelde economische groei, dus noch laaagconjunctuur noch hoogconjunctuur ) zou zich nu weer op -1.5 % van het BNP bevinden.
Vergelijk eens de hoeveelheid zwakken in de samenleving die een baan hebben in UK, Frankrijk en Duitsland. Vergelijk ook de sociale mobiliteit in deze landen.-quote:Op zaterdag 23 september 2006 18:18 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Een baan hebben ze wel, maar verdienen ze er ook wat mee is de vraag; ik doel hiermee op de "working poor" (UK)quote:Op maandag 25 september 2006 17:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vergelijk eens de hoeveelheid zwakken in de samenleving die een baan hebben in UK, Frankrijk en Duitsland. Vergelijk ook de sociale mobiliteit in deze landen.-
Engeland heeft een minimum loon, Duitsland niet.quote:Op woensdag 27 september 2006 14:22 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Een baan hebben ze wel, maar verdienen ze er ook wat mee is de vraag; ik doel hiermee op de "working poor" (UK)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |