Bronquote:Zalm: stevige economische groei
DEN HAAG (ANP) - Na jaren van neergang en traag herstel is er weer sprake van stevige groei. Minister Gerrit Zalm van Financiën schrijft dat in de Miljoenennota 2007, die hij dinsdag heeft gepresenteerd.
,,Nederland doet het nu in veel opzichten beter dan de andere landen in Europa. De economische groei is hoger en de overheidsfinanciën zijn in recordtempo op orde gebracht.''
Hierdoor is er volgens Zalm sprake van een ,,nieuw economisch perspectief''. Er zijn meer banen, meer koopkracht en minder mensen zijn afhankelijk van een uitkering. Het vestigingsklimaat voor bedrijven is verbeterd. De criminaliteit is gedaald.
Overschot
Voor het eerst sinds 2001 is er sprake van een begrotingsoverschot. Dat bedraagt 0,2 prcocent in 2007. De staatsschuld komt volgend jaar uit op 48 procent van het bruto binnenlands product. Voor het eerst sinds 25 jaar is de schuld lager dan 50 procent. Nederland zit daarmee ruim 10 procent onder het Europees gemiddelde.
Volgend jaar geeft het kabinet voorrang aan verdere verbetering van de economie, de koopkracht, de veiligheid en het jeugdbeleid, aldus de miljoennenota.
Het bedrijfsleven kan een verdere verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25,5 procent tegemoetzien. De heffing op winst komt daarmee onder het gemiddelde in Europa.
WW-premie
Ook voor burgers gaan de lasten omlaag. Werkenden profiteren van de verlaging van de WW-premie. De modale werknemer gaat hierdoor 200 euro minder aan premie betalen. Ook gaan de belastingtarieven in de eerste en tweede schijf omlaag en gaat de heffingskorting omhoog. Hierdoor betaalt een gemiddeld gezin 115 euro minder belasting per jaar. Gemiddeld gaan huishoudens er ongeveer 1 procent in koopkracht op vooruit.
Het kabinet voert in 2007 ook een verplichte werkgeversbijdrage in de kinderopvang in. Om die manier moet het voor werknemers makkelijker worden arbeid en zorg te combineren. Ook de kinderbijslag gaat omhoog.
Kun je lezen?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:39 schreef Floripas het volgende:
Overheidsfinancien op orde gebracht? De staatsschuld groeit nog steeds.
quote:Overschot
Voor het eerst sinds 2001 is er sprake van een begrotingsoverschot. Dat bedraagt 0,2 prcocent in 2007. De staatsschuld komt volgend jaar uit op 48 procent van het bruto binnenlands product. Voor het eerst sinds 25 jaar is de schuld lager dan 50 procent. Nederland zit daarmee ruim 10 procent onder het Europees gemiddelde.
zelfde gedachte binnen 1 minuut.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Overigens, men trapte er ten tijde van paars ook massaal in.
Dat is op de rijksbegroting en dus niet op het geheel.quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar haalt Zalm dat overschot van 0,2 % dan vandaan?
Dat een minister zegt dat zijn beleid goed is, is een reden om weer op die minister (of zijn partij dan) te stemmen?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:37 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Een weer een reden om geen PvdA te stemmen maar CDA en VVD de klus te laten klaren![]()
Nee, maar wel als ie sinds lange tijd de staatschuld onder de 50 procent van het binnenlands product krijgt en een begrotingsoverschot kan creeeren iets wat al lang geleden isquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat een minister zegt dat zijn beleid goed is, is een reden om weer op die minister (of zijn partij dan) te stemmen?
Je bedoelt dat overschot uit 2001 onder het verfoeide Paars?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, maar wel als ie sinds lange tijd de staatschuld onder de 50 procent van het binnenlands product krijgt en een begrotingsoverschot kan creeeren iets wat al lang geleden is
anders zoekt de vader of moeder des huizes toch een betere baan?quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:53 schreef Vhiper het volgende:
1% koopkrachtstijging en dat noemt men het zoet?![]()
Kan een modaal gezin nog geen 20 euro per maand extra uitgeven, wow...
"Modaal" is niet slecht.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:58 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
anders zoekt de vader of moeder des huizes toch een betere baan?
En jij beschuldigt mij ervan dat lezen niet mijn sterkste kant is?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, maar wel als ie sinds lange tijd de staatschuld onder de 50 procent van het binnenlands product krijgt en een begrotingsoverschot kan creeeren iets wat al lang geleden is
Áls alle....quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Modaal" is niet slecht.
Moet jij eens kijken wat er gebeurt als alle verpleegkundigen, vuilophalers, conducteurs en leraren ontslag nemen op zoek naar een betere baan.
Het lijkt me toch van evident belang voor toekomstige afbetaling van de schuld.quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:37 schreef mr.vulcano het volgende:
De hoogte van de staatsschuld ten opzichte van het BBP is nou ook weer niet zo'n belangrijk cijfer. Een jarenlang begrotingsevenwicht of overschot is veel belangrijker voor een gezonde toekomst.
mensen zoeken eerst een betere baan, en nemen dan pas ontslag.quote:Op dinsdag 19 september 2006 21:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Modaal" is niet slecht.
Moet jij eens kijken wat er gebeurt als alle verpleegkundigen, vuilophalers, conducteurs en leraren ontslag nemen op zoek naar een betere baan.
Dan betalen we dus levenslang rente.. Zou een beetje dom zijn. Met het oog op de vergrijzing (2020 zo`n beetje toppend) moet de schuld eigenlijk rond die tijd afgelost wezen..quote:Op dinsdag 19 september 2006 22:56 schreef Argento het volgende:
die schuld wordt nooit afbetaald
Dat heb ik in ieder geval dan ook gedaan. 30% erbij binnenkortquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:58 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
anders zoekt de vader of moeder des huizes toch een betere baan?
Waar baseer je dat op?quote:[b]ik ben bang dat als de pvda de afgelopen tijd had geregeerd er heel wat slechter voor hadden gestaan..
Dat is allemaal mooi en aardig maar de meeste mensen snappen nauwelijks iets van deze informatie. Het begrip koopkracht kunnen ze nog net een plaats geven, maar daar houdt het dan ook wel op. Bovendien is er sprake van enige misleiding. Het feit dat er meer geld beschikbaar is om te verdelen is een direct gevolg van het feit dat de inkomsten uit belastingen en premies met maar liefst 6,7% stijgen. Hoeveel mensen zouden zich daar bewust van zijn? Laat staan dat ze überhaupt begrijpen hoe groot het bedrag is.quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:42 schreef Napalm het volgende:
Trouwens de miljoenen nota is gebaseeerd op de MEV van het CPB: http://www.cpb.nl/nl/news/2006_51.html
Maar was Zalm niet onderdeel van het Paarse kabinet ?quote:Op dinsdag 19 september 2006 19:44 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Overigens, men trapte er ten tijde van paars ook massaal in.
Dat is inderdaad luchtfietserij. Dus totaal nutteloos om daar over te discussiëren. Van te voren is nooit precies vast te stellen wat de gevolgen zijn.quote:Op woensdag 20 september 2006 08:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ook zoiets; waarom zou links het beter hebben gedaan dan rechts en vice versa![]()
Inkoppertje; je hebt Wouter B, Femke H & Jan Mao wellicht wel eens horen afgeven op het kabinet? Dat waren allemaal punten waar zij toch zoveel meer geld voor zouden geven. Ik hoorde ze noooit waar ze het vandaan gingen halen. Dus tenzij Wouter een geldboom heeft vermoed ik dat Leen van Frisia een grote klant zou krijgen..quote:
Ik hebb de POL-FOkkers heel hoog zitten..quote:Op woensdag 20 september 2006 08:46 schreef NewOrder het volgende:
Dat is allemaal mooi en aardig maar de meeste mensen snappen nauwelijks iets van deze informatie. Het begrip koopkracht kunnen ze nog net een plaats geven, maar daar houdt het dan ook wel op.
*365 dagen. Hmmmz, veel.quote:Op woensdag 20 september 2006 08:46 schreef NewOrder het volgende:
Bovendien is er sprake van enige misleiding. Het feit dat er meer geld beschikbaar is om te verdelen is een direct gevolg van het feit dat de inkomsten uit belastingen en premies met maar liefst 6,7% stijgen. Hoeveel mensen zouden zich daar bewust van zijn? Laat staan dat ze überhaupt begrijpen hoe groot het bedrag is.
Voor het gemak van een ieder heb ik het totaal aan inkomsten uit belastingen en premies hoofdelijk omgerekend en in mijn signature geplaatst.![]()
Melkmeisje rekeningquote:Op dinsdag 19 september 2006 19:45 schreef Grumpey het volgende:
dat het percentage daalt komt alleen maar doordat BBP stijgt, niet omdat er afgelost is. De schuld is net zo groot als altijd. Als na vergrijzing het BBP weer daalt (wat niet raar is) dan stijgt het percentage ook weer gewoon. Maar daar zal dit kabinet maling aan hebben, die zitten dan al mooi buiten schot. Overigens kan je dit verwijt ook maken naar paars toe.
Ja maar toch met de vergrijzing en het einde van de aardgasbaten voor de deur moet je het msishcien vergelijken met je laatste 12 maanden voor je pensioen waarna je 30% in inkomen gaat dalen. ALs je dan nu al niet kan rondkomen, hoe moet het dan straks?quote:Op woensdag 20 september 2006 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Melkmeisje rekening
Als je 500 euro in de maand aan inkomsten hebt als student, dan is een schuld van 3000 Euro voor jou veel geld, voor mij die als carriere heeft gemaakt een normale credit card afrekening.
Je hebt gelijk dat de staatsschuld moet worden afbetaald.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ja maar toch met de vergrijzing en het einde van de aardgasbaten voor de deur moet je het msishcien vergelijken met je laatste 12 maanden voor je pensioen waarna je 30% in inkomen gaat dalen. ALs je dan nu al niet kan rondkomen, hoe moet het dan straks?
Ik bedoelde meer de bevolking in zijn algemeenheid. De overheid produceert fraaie cijfers, maar slechts enkelen zijn in staat om te bevatten wat er nou werkelijk staat.quote:Op woensdag 20 september 2006 09:48 schreef Napalm het volgende:
Ik hebb de POL-FOkkers heel hoog zitten..
Ik schrok er zelf ook van. Eigenlijk zou men de mensen op straat eens moeten vragen hoeveel zij denken dat er per persoon per dag naar de overheid gaat.quote:*365 dagen. Hmmmz, veel.
Tikkie terug; We hebben het over de PvdA, daar horen Femke H. en Jan M. niet bij. Dus nogmaals, waar baseert men concreet op dat de PvdA het 'zoveel slechter zou hebben gedaan'?quote:Op woensdag 20 september 2006 09:48 schreef Napalm het volgende:
[..]
Inkoppertje; je hebt Wouter B, Femke H & Jan Mao wellicht wel eens horen afgeven op het kabinet?
Ja hoor, alsof we nog niet genoeg produceren met vrijwel de hoogste arbeidsproductiviteit per gewerkt uur ter wereldquote:Op woensdag 20 september 2006 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar NL eens aan moet gaan werken is de Productiviteit per werknemer omhoog te krijgen.
Ik zei per per werknemer, niet per uur.quote:Op woensdag 20 september 2006 15:32 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja hoor, alsof we nog niet genoeg produceren met vrijwel de hoogste arbeidsproductiviteit per gewerkt uur ter wereld![]()
Trouwen? Mijn prada's zijn versleten.quote:Op woensdag 20 september 2006 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Melkmeisje rekening
Als je 500 euro in de maand aan inkomsten hebt als student, dan is een schuld van 3000 Euro voor jou veel geld, voor mij die als carriere heeft gemaakt een normale credit card afrekening.
Hangt dat niet samen? Ik presteer per uur meer als ik 32 uur werk dan als ik 60 uur werk.quote:Op woensdag 20 september 2006 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zei per per werknemer, niet per uur.
Die ligt in NL veel lager dan in Duitsland bv
Haha ja inderdaad. Maar dat zal wel te lang geleden zijnquote:Op dinsdag 19 september 2006 20:00 schreef rvand het volgende:
[..]
Je bedoelt dat overschot uit 2001 onder het verfoeide Paars?
Heb je een bron voor die 90% Denk namelijk dat dit veel en veel lager ligt. De mensen die het meest afhankelijk zijn stemmen namelijk over het algemeen namelijk het minste.quote:Op woensdag 20 september 2006 07:49 schreef droomkoningin het volgende:
iedereen roept maar dat rechts stemmen asociaal is.... maar links stemmen is pas asociaal.. 90% stemt links puur omdat ze denken dat het voor hun eigen portomonnee beter is en niet omdat ze zo idealistisch zijn voor de medemens...
Zou het? Denk dat het voor de economie eigenlijk geen ene ruk had uitgemaakt. Het hele gedoe rond Balkenende 1 heeft er namelijk voor gezorgd dat ons land een jaar niet echt geregeerd is dat kan niet anders dan een rem geweest zijn.quote:...
Toch is het een goed teken een groeiende economie... ik ben bang dat als de pvda de afgelopen tijd had geregeerd er heel wat slechter voor hadden gestaan..
grote economie grotere aflossingscapaciteit, eens. Echter de vraag is in hoeverre dat overeind blijft als we gaan vergrijzen. NL zegt nu al 25 jaar "morgen gaan we aflossen, vandaag komt even niwt uit"..quote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt gelijk dat de staatsschuld moet worden afbetaald.
Maar het is wel terdege zo dat de schuld verhoudingsgewijze kleiner wordt als de economie groeit.
De problemen in Zuid-Europa (mn Italie) zullen groot zijn. Primair de reden om te zorgen dat de EU zich hier neit mee gaat bemoeien anders kan je in NL gaan betalen omdat de Italianen helemaal neits gespaard hebbenquote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds, als de vergrijzing in europa toeslaat zullen landen als D, I en Fr zulke financiele problemen krijgen dat ze massief gaan lenen,
?quote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
waardoor de geldhoeveelheid toeneemt,
Hoho, geld dat nu gespaard is zit niet ergens in een oude sok maar is beschikbaar voor investeringen (wederom rente!). De vergrijzing gaat weldegelijk de groei fors hinderen.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is overginds niet zo dat de economie minder zal groeien met de vergrijzing, integendeel, de mensen die dan inactief zijn zullen veel geinvesteerd en spaargeld consumeren, allemaal geld wat de economie ingaat.
Daarom zou slechts een klein deel mogen stemmen een mening mogen uiten hierover..quote:Op woensdag 20 september 2006 12:58 schreef NewOrder het volgende:
Ik bedoelde meer de bevolking in zijn algemeenheid. De overheid produceert fraaie cijfers, maar slechts enkelen zijn in staat om te bevatten wat er nou werkelijk staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |