Ik doe het zonder na te denken, dus moet nu ff heel diep denken haha.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
hoe doe je het dan? gewoon eerst vol remmen, daarna rem los, terugschakelen met gas erop en dan de bocht insturen?
als je dus terugschakelt tijdens het remmen pas je toch heel and toe toe?quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:10 schreef Don_Tom het volgende:
[..]
Ik doe het zonder na te denken, dus moet nu ff heel diep denken haha.
Volgens mij schakel ik vaak terug terwijl ik nog aan het remmen ben, als je eerst remt en daarna nog moet terugschakelen kost het meer tijd. Maargoed, verschilt ook per bocht/situatie.
Er is ook nog zoiets als afremmen op de motor, daarmee rem je ook nog eens veiliger (wielen blijven aangedreven). De koppeling laten schieten is nooit goed natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
als je dus terugschakelt tijdens het remmen pas je toch heel and toe toe?
want als je terugschakelt zonder gas te geven en je laat de koppeling los krijgt je auto echt een klap...
blijf oefenenquote:Op dinsdag 14 november 2006 17:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
als je dus terugschakelt tijdens het remmen pas je toch heel and toe toe?
want als je terugschakelt zonder gas te geven en je laat de koppeling los krijgt je auto echt een klap...
als je wilt afremmen op de motor moet je eerst je koppeling op laten komen, en als je dat doet na het terugschakelen zonder gas te geven krijg je een klap, kan niet anders...quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als afremmen op de motor, daarmee rem je ook nog eens veiliger (wielen blijven aangedreven). De koppeling laten schieten is nooit goed natuurlijk.
Nouja, dat hoeft niet perse een klap te geven. Je kan het ook rustig doen en dan voel je er weinig van. Het nadeel is dat je hier op het circuit geen tijd voor hebt en dat je eigenlijk altijd boven de +/- 4000 toeren zit waardoor het remmen op de achterwielen versterkt wordt ( dat wil je niet).quote:Op dinsdag 14 november 2006 20:15 schreef Repeat het volgende:
[..]
als je wilt afremmen op de motor moet je eerst je koppeling op laten komen, en als je dat doet na het terugschakelen zonder gas te geven krijg je een klap, kan niet anders...
Om hier nog even op terug te komen: inmiddels weer wat wijzer geworden, en er moet inderdaad een MAP sensor gebruikt wordenquote:Op vrijdag 10 november 2006 20:59 schreef vlad het volgende:
[..]
gewoon nieuwsgierig![]()
zover ik weet is voor een nauwkeurige regeling een lmm of MAP sensor nodig, om de variatie in luchtdichtheid op te vangen.
De hoeveelheid aangezogen lucht kan prima door een chip berekend worden aan de hand van het toerental, maar daarmee is alleen het volume bekend,en niet de massa. In dat geval weet het mms niet hoeveel brandstof er ingespoten moet worden lijkt mij.
Dus naar mijn mening is er nog een sensor nodig die de luchtdichtheid kan bepalen. Dus een temp. sensor of een MAP sensor.
Maar daar hoor ik je niet over, en dat maakt me nieuwsgierig van hoe dat systeem werkt![]()
Hoezo, wil met die siera echt gevaarlijke dingen gaan doen dan?quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:32 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
top project
Hoeveel kost zo'n kooi ongeveer? Als ik vragen mag![]()
![]()
Ja hoor, dat mag je vragen: www.biesheuvel.nl daar hebben ze het antwoordquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:32 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
top project
Hoeveel kost zo'n kooi ongeveer? Als ik vragen mag![]()
![]()
Kom misschien nog wel even kijken.....georganiseerd door?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:11 schreef Don_Tom het volgende:
Zondag driften op lelystad, heb er zin in!
Door John Sinkgraven. Is idd niet ingericht op kijkers, kijken mag wel maar wordt niet aangeraden, je kunt tussentijds ook niet het terrein op of af.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 09:19 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
[..]
Kom misschien nog wel even kijken.....georganiseerd door?
Las net ergens dat de locatie (RDW) niet is ingericht op kijkers??
De tijd van Tom is volgens mij een BtG tijd, die Ferrari's en Porsche's ook?quote:Op woensdag 20 juni 2007 16:52 schreef Repeat het volgende:
8 minuten kan toch nooit. Dat zijn tijden die Ferrari's en Porsche's rijden...
Op die manier. Nee ik had het over hele rondjes. Hoeveel zou dat ongeveer schelen?quote:Op woensdag 20 juni 2007 19:47 schreef Tommeh het volgende:
[..]
De tijd van Tom is volgens mij een BtG tijd, die Ferrari's en Porsche's ook?
Audi weggedaan voor een BMWquote:Op donderdag 21 juni 2007 00:40 schreef Don_Tom het volgende:
Klopt, komt nog een seconde of 25 bij voor een full lap. Zouden de meeste Ferrari- en Porschebestuurders trouwens willen dat ze dat reden
Audi heb ik idd weggedaan voor de 330d(nu kloppen 2 van de 3 auto's uit m'n avatar niet meer
)
whehehehehehehehehehehehequote:Op donderdag 21 juni 2007 08:37 schreef Tommeh het volgende:
http://www.bridgetogantry.com/ is een leuke site maar niet volledig. Zijn tijden van mensen die ze zelf meten en zelf daarop zetten.
Welke types, er zit nog al een verschil tussen de verschillende auto's ..quote:Op woensdag 20 juni 2007 16:52 schreef Repeat het volgende:
8 minuten kan toch nooit. Dat zijn tijden die Ferrari's en Porsche's rijden...
Hoe je het ook went of keert, een RWD BMW rijdt leuker dan een FWD A6.quote:Op donderdag 21 juni 2007 00:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Audi weggedaan voor een BMW(oke, ieder zijn eigen mening..)
Maar hoe zit dat nou met die rondetijden? Jij zei net dat Porsche en Ferraririjders blij zouden zijn met zo'n tijd ofzo? Wat is de gemiddelde tijd voor een F430 of 996(7) turbo dan in vergelijking met de tijd die jij neergezet hebt?
Wat voor een BMW is het geworden dan(Ik ken er geen met 204 pk, ik neem aan een benzine)?quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:55 schreef Don_Tom het volgende:
Heb getwijfeld tussen weer een audi of een bmw. Audi zou dan een vorig model a4 2.5tdi 180pk quattro avant zijn geworden, het enige vergelijkbare in deze prijsklasse. Uiteindelijk vind ik een 3 liter met 204pk (moet hem nog ergens naar +-245 laten chippen) en achterwielaandrijving toch leuker
BMW 330d heeft volgens mij 204 pk.quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat voor een BMW is het geworden dan(Ik ken er geen met 204 pk, ik neem aan een benzine)?
Beetje appels met peren vergelijken als dat zo is, een A4 1.8 turbo quattro (190 pk) of een 3.0 quattro (220 pk) zijn beter vergelijkingsmateriaal als je het mij vraagt.
En ja, RWD is natuurlijk wel leuk maar quattro is ook puik![]()
Ik vind persoonlijk Audi persoonlijk iets mooier en degelijker, maar natuurlijk is een BMW ook niet verkeerd he![]()
ff lezen, het is een 330d, met de d van diesel dusquote:Op donderdag 21 juni 2007 15:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat voor een BMW is het geworden dan(Ik ken er geen met 204 pk, ik neem aan een benzine)?
Beetje appels met peren vergelijken als dat zo is, een A4 1.8 turbo quattro (190 pk) of een 3.0 quattro (220 pk) zijn beter vergelijkingsmateriaal als je het mij vraagt.
En ja, RWD is natuurlijk wel leuk maar quattro is ook puik![]()
Ik vind persoonlijk Audi persoonlijk iets mooier en degelijker, maar natuurlijk is een BMW ook niet verkeerd he![]()
Aha zie het al, eentje van 2003-2005 dus. Mooi bak! Kun je daar ook niet eens een fotootje van posten?quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:28 schreef Don_Tom het volgende:
[..]
ff lezen, het is een 330d, met de d van diesel dus
Nou, vooruit dan maarquote:Op donderdag 21 juni 2007 15:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Aha zie het al, eentje van 2003-2005 dus. Mooi bak! Kun je daar ook niet eens een fotootje van posten?
quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Aha zie het al, eentje van 2003-2005 dus. Mooi bak! Kun je daar ook niet eens een fotootje van posten?
tsss, 3-series zijn zwaar exclusief, je weet toch!quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:23 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nog nooit een 3-serie gezien ofzo...
Was ik iddquote:Op donderdag 21 juni 2007 21:30 schreef BazzoS het volgende:
Tom, was jij 22 April ook op de clubspecials? Ik zag nl een groene bmw met geblokte achterspoiler rijden, kan niet missenZoja, ik heb nog een filmpje van je denk ik!
e-mail staat in mn profiel!
Kneusjequote:Op donderdag 21 juni 2007 19:23 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nog nooit een 3-serie gezien ofzo...
Puike bakquote:Op donderdag 21 juni 2007 19:02 schreef Don_Tom het volgende:
[..]
Nou, vooruit dan maar
(hier nog met duitse exportplaten, heb hem in DL gekocht)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook via ebay?quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:02 schreef Don_Tom het volgende:
[..]
Nou, vooruit dan maar
(hier nog met duitse exportplaten, heb hem in DL gekocht)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Leuk filmpje, goede specs.quote:Op maandag 2 juli 2007 01:14 schreef Don_Tom het volgende:
Filmpje van de dynorun: http://www.youtube.com/watch?v=neKk6Q5DSbk (met een hoofdrol voor vwk)
Zonde van de moeite en benzine joh!quote:Op maandag 2 juli 2007 01:14 schreef Don_Tom het volgende:
Vandaag even op de dyno (van Eik Botman, wat volgens Bas Roos een goede zou moeten zijn)gegaan op het lokale Sjonnie-en-Anita evenement in Oss
En met een piggyback zoals een S-AFC op een bepaald toerengebied de branstof vermeerderen heeft geen zin denk je? Dan ben je wel redelijk goedkoop en snel klaar. Kan je daarna alsnog wel naar standalone of chip.quote:Op maandag 2 juli 2007 01:14 schreef Don_Tom het volgende:
Vandaag even op de dyno (van Eik Botman, wat volgens Bas Roos een goede zou moeten zijn)gegaan op het lokale Sjonnie-en-Anita evenement in Oss
Conclusie: auto heeft 347 Nm ipv de standaard 320, maar het koppel zakt na 6000rpm abnormaal hard in (probleem met de brandstofdruk). Hierdoor haalt de auto precies het fabrieks-opgegeven aantal van 286 pk's, maar al op 6000rpm in plaats van 7000rpm! Wanneer het probleem met de brandstofdruk wordt opgelost zal de auto dus al flink boven factory-specs zitten
Probleem kan opgelost worden door brandstofdruk over het hele gebied te verhogen, wat het verbruik aanzienlijk verhoogt, dus deze oplossing valt voor mij af (gezien wat er nu al in een weekend aan benzine doorheen gaat). Andere oplossing is het herschrijven van de chip met gebruik van een dyno. Probleem is dat ik me inmiddels had voorgenomen om pas in de winter te gaan experimenteren met de motor (nokkenassen, airbox etc) en ik vind het zonde dan nu te gaan chippen terwijl ik straks opnieuw begin.
Conclusie: waarschijnlijk toch maar zo blijven rijden tot de winter, mag eigenlijk ook niet klagen over de prestaties van de motor (maar is wel irritant om te weten dat er eigenlijk meer in zit).
Filmpje van de dynorun: http://www.youtube.com/watch?v=neKk6Q5DSbk (met een hoofdrol voor vwk)
Dynochart:
[afbeelding]
Ja, daarom zakt het koppel ook in. (als ik het goed begrepen heb)quote:Op maandag 2 juli 2007 11:21 schreef FunnyName het volgende:
Mooie waarden, waarom gaat je verbruik omhoog bij een hogere brandstofdruk? Is de druk zo laag dat er te weinig brandstof wordt aangevoerd? Loopt je motor bovenin niet te arm dan?
De microfoon van m'n mobieltje kon het harde geluid niet meer aan, of het is windgeruis in de mic door de luchtverplaatsing dat weet ik niet. Oorverdovend is het iig wel om er achter te staanquote:Op maandag 2 juli 2007 13:17 schreef GiSaE het volgende:
Wazig geluid in dat filmpje. Of heeft je M3 een afterburner
Gave bak iig. Ik zie je vast nog wel eens op de ring.
Leg eens uit? en wat kost dat?quote:Op maandag 2 juli 2007 17:04 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
En met een piggyback zoals een S-AFC op een bepaald toerengebied de branstof vermeerderen heeft geen zin denk je? Dan ben je wel redelijk goedkoop en snel klaar. Kan je daarna alsnog wel naar standalone of chip.
gizmo waarmee je je air flow naar je ecu kunt onderscheppen en veranderen.....quote:
286 pk E36 M3 heeft 5 bak.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:39 schreef Supra_Turbo het volgende:
[..]
Zonde van de moeite en benzine joh!
Die mobiele banken zijn geen fuck waard!
Heb je een 6-bak, omdat hij in z'n 5e versnelling meette?
die heb je ook niet nodig om een goede indicatie te krijgenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 13:41 schreef Five_Aces het volgende:
Op 99% van de auto's zit geen wideband lambda Youp, dus kan je alleen te arm en te rijk uitlezen, maar geen exacte waarden.
Uitlaatspruitstuk bleek toch alleen de pakking van lek te zijn, dus dat is een geluk bij een ongelukquote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:54 schreef Five_Aces het volgende:
Mooi klote. Niet veel mazzel de laatste tijd, laatst ook al met die uitlaat.
ten eerste had ik het niet over M3 motoren maar over piggyback systemen in het algemeenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 13:52 schreef Five_Aces het volgende:
Die regelt bij half gas naar 1:14,7 of te wel lambda = 1
Op het moment dat je vol gas rijd word er ingespoten naar een voorgeprogrammeerde waarde en word je lambda signaal gebypassed. Voor een standaard M3 zit je dan rond de 1:12.5 in het bovengebied. Op dat moment heb je dus niks met je lambda sensor te maken, alleen nog met toerental, MAF en daaroverheen een correctie voor temperatuur.
Wil jij zelf je auto tunen zal je zeker een wideband lamdba nodig hebben, anders weet jij niet of je blok 1:10 loopt bij vol gas of 1:14.7. En als je 1:14,7 gaat rijden bij vol gas 7000+ RPM blaas je vrijwel zeker het blok op door detonatie, of je krijgt het niet goed doordat de ECU de timing terug regelt bij knock detection.
M3 motoren zijn iets te duur voor dat soort prutswerk
hmm intressant verhaal...quote:Op dinsdag 24 juli 2007 14:55 schreef Five_Aces het volgende:
Hm nee dat heb je verkeerd, Als je Lambda is 1 zegt dan bedoel je een AFR van 1:14,7. Lambda = 1> Dan zit je te rijk en <1 te arm.
Oudere generaties sensoren zitten op 0.45V als je precies op lambda = 1 zit, als je even te rijk zit op 0,9V en als je even te arm zit op 0.1V. Daarom heb je geen ruk aan die dingen om een ECU af te stellen, zo'n systeem regelt zichzelf wel bij maar dan door trial & error, meet hij 0.1V dan steeds rijker zetten tot hij naar 0,45V springt en gaat hij naar 0,9V dan weer steeds armer zetten enz.
Probleem is dus dat die meting niks zegt omdat het hele gebied te rijk zo rond de 0,9V zit. Daarom heb je een wideband lambda nodig bij dat soort afstelwerk.
Verhaaltje van Bosch over lambdasensoren en wideband sensoren:
http://www.forparts.com/BoswidebandO2.htm
Bij een 6-bak is de 5 meestal de 1:1 versnelling.quote:
Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe dit zit bij de e36 m3 maar bij de e36 325i is de 5e versnelling 1:1.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:26 schreef Supra_Turbo het volgende:
[..]
Bij een 6-bak is de 5 meestal de 1:1 versnelling.
Bij een 5-bak is de 4 meestal de 1:1 versnelling
Waarom dan banken in z'n 5 (echte overdrive)
Heb je wat foto's? Was je ook met de nieuwjaarsrace in Zandvoort??quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:48 schreef Don_Tom het volgende:
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie
Auto zit inmiddels op 313pk trouwens(toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
Een tijd van onder de 7:55m BTG met 313pk op ~1100-1200kg? Ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof, maar dan ben jij wel een zeer getalenteerde bestuurder!quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:48 schreef Don_Tom het volgende:
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie
Auto zit inmiddels op 313pk trouwens(toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
Wat houdt BTG in?quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:48 schreef Don_Tom het volgende:
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie
Auto zit inmiddels op 313pk trouwens(toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |