abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:54:38 #151
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_50743879
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 21:30 schreef BazzoS het volgende:
Tom, was jij 22 April ook op de clubspecials? Ik zag nl een groene bmw met geblokte achterspoiler rijden, kan niet missen Zoja, ik heb nog een filmpje van je denk ik! e-mail staat in mn profiel!
Was ik idd
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  dinsdag 26 juni 2007 @ 08:12:34 #152
145537 bmwm3e46smg
BMW M Power
pi_50847237
He Tom,

Leuk topic leuk om te volgen.
Laatste keer met de vnl races was ik ook op de ring aanwezig.
Dankzij jou tip had ik nog een lekker bed gevonden.bij ringrooms
Ik kom je wel weer een keer tegen bij de ring.
Succes met je m3 project.

Groeten Arno.
M.... the Most Powerful Letter in The World....
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:23:20 #153
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_50860251
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 19:23 schreef Repeat het volgende:

[..]



Nog nooit een 3-serie gezien ofzo...
Kneusje
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:23:40 #154
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_50860276
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 19:02 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Nou, vooruit dan maar

(hier nog met duitse exportplaten, heb hem in DL gekocht )
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Puike bak
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:13:02 #155
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_50904975
Drempels gaan we toch maar proberen te vermijden voorlopig





Ook voor al uw sneeuwschuifwerkzaamheden

[ Bericht 19% gewijzigd door Don_Tom op 27-06-2007 17:18:54 ]
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_50905328
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 19:02 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Nou, vooruit dan maar

(hier nog met duitse exportplaten, heb hem in DL gekocht )
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook via ebay?
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:32:42 #157
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_50905692
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 17:22 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ook via ebay?
mobile.de
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_50911459
Krijg je geen problemen met die onwijze lip op de nordschleife? Staat toch bekend als niet zo'n strak circuit (zeker in vergelijking met de "echte")

Ik vind wel dat ie er onwijs goed uitziet zo Neem aan dat die taartschep ook echt wat doet ? En heb je nog wat meer foto's van binnen?
  woensdag 27 juni 2007 @ 20:18:29 #159
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_50911938
Binnen is nog niet veel gebeurd, moet nog gespoten worden enzo. Enige verschil is dat er nu een blusser voor de passagiersstoel zit en dat de binnenkanten van de achterdeuren zijn weggezaagd.

De taartschep zou wel wat moeten doen ja, bij mij komt zoiets er alleen op als het ook functie heeft. Of ik ermee over de grond ga schrapen (zou dan in de karrussel zijn waarsch) valt nog te bezien, in dat geval wordt het kiezen tussen a) auto iets hoger zetten, b) voorspoiler er weer af of c) karrussel buitenom nemen (denk dat c als eerste afvalt )
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  maandag 2 juli 2007 @ 01:14:43 #160
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_51046664
Vandaag even op de dyno (van Eik Botman, wat volgens Bas Roos een goede zou moeten zijn)gegaan op het lokale Sjonnie-en-Anita evenement in Oss

Conclusie: auto heeft 347 Nm ipv de standaard 320, maar het koppel zakt na 6000rpm abnormaal hard in (probleem met de brandstofdruk). Hierdoor haalt de auto precies het fabrieks-opgegeven aantal van 286 pk's, maar al op 6000rpm in plaats van 7000rpm! Wanneer het probleem met de brandstofdruk wordt opgelost zal de auto dus al flink boven factory-specs zitten

Probleem kan opgelost worden door brandstofdruk over het hele gebied te verhogen, wat het verbruik aanzienlijk verhoogt, dus deze oplossing valt voor mij af (gezien wat er nu al in een weekend aan benzine doorheen gaat). Andere oplossing is het herschrijven van de chip met gebruik van een dyno. Probleem is dat ik me inmiddels had voorgenomen om pas in de winter te gaan experimenteren met de motor (nokkenassen, airbox etc) en ik vind het zonde dan nu te gaan chippen terwijl ik straks opnieuw begin.

Conclusie: waarschijnlijk toch maar zo blijven rijden tot de winter, mag eigenlijk ook niet klagen over de prestaties van de motor (maar is wel irritant om te weten dat er eigenlijk meer in zit).

Filmpje van de dynorun: http://www.youtube.com/watch?v=neKk6Q5DSbk (met een hoofdrol voor vwk )

Dynochart:

Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  maandag 2 juli 2007 @ 08:55:37 #161
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_51049528
Goed bezig tom !
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_51052354
Mooie waarden, waarom gaat je verbruik omhoog bij een hogere brandstofdruk? Is de druk zo laag dat er te weinig brandstof wordt aangevoerd? Loopt je motor bovenin niet te arm dan?
  maandag 2 juli 2007 @ 11:43:21 #163
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_51052911
quote:
Op maandag 2 juli 2007 01:14 schreef Don_Tom het volgende:
Filmpje van de dynorun: http://www.youtube.com/watch?v=neKk6Q5DSbk (met een hoofdrol voor vwk )
Leuk filmpje, goede specs.

Maaruh, vwk leeft nog wel dus?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_51055737
Wazig geluid in dat filmpje. Of heeft je M3 een afterburner

Gave bak iig. Ik zie je vast nog wel eens op de ring.
  maandag 2 juli 2007 @ 16:39:11 #165
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_51062486
quote:
Op maandag 2 juli 2007 01:14 schreef Don_Tom het volgende:
Vandaag even op de dyno (van Eik Botman, wat volgens Bas Roos een goede zou moeten zijn)gegaan op het lokale Sjonnie-en-Anita evenement in Oss
Zonde van de moeite en benzine joh!
Die mobiele banken zijn geen fuck waard!
Heb je een 6-bak, omdat hij in z'n 5e versnelling meette?
  maandag 2 juli 2007 @ 17:04:04 #166
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_51063241
quote:
Op maandag 2 juli 2007 01:14 schreef Don_Tom het volgende:
Vandaag even op de dyno (van Eik Botman, wat volgens Bas Roos een goede zou moeten zijn)gegaan op het lokale Sjonnie-en-Anita evenement in Oss

Conclusie: auto heeft 347 Nm ipv de standaard 320, maar het koppel zakt na 6000rpm abnormaal hard in (probleem met de brandstofdruk). Hierdoor haalt de auto precies het fabrieks-opgegeven aantal van 286 pk's, maar al op 6000rpm in plaats van 7000rpm! Wanneer het probleem met de brandstofdruk wordt opgelost zal de auto dus al flink boven factory-specs zitten

Probleem kan opgelost worden door brandstofdruk over het hele gebied te verhogen, wat het verbruik aanzienlijk verhoogt, dus deze oplossing valt voor mij af (gezien wat er nu al in een weekend aan benzine doorheen gaat). Andere oplossing is het herschrijven van de chip met gebruik van een dyno. Probleem is dat ik me inmiddels had voorgenomen om pas in de winter te gaan experimenteren met de motor (nokkenassen, airbox etc) en ik vind het zonde dan nu te gaan chippen terwijl ik straks opnieuw begin.

Conclusie: waarschijnlijk toch maar zo blijven rijden tot de winter, mag eigenlijk ook niet klagen over de prestaties van de motor (maar is wel irritant om te weten dat er eigenlijk meer in zit).

Filmpje van de dynorun: http://www.youtube.com/watch?v=neKk6Q5DSbk (met een hoofdrol voor vwk )

Dynochart:

[afbeelding]
En met een piggyback zoals een S-AFC op een bepaald toerengebied de branstof vermeerderen heeft geen zin denk je? Dan ben je wel redelijk goedkoop en snel klaar. Kan je daarna alsnog wel naar standalone of chip.
  maandag 2 juli 2007 @ 17:32:05 #167
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_51064254
quote:
Op maandag 2 juli 2007 11:21 schreef FunnyName het volgende:
Mooie waarden, waarom gaat je verbruik omhoog bij een hogere brandstofdruk? Is de druk zo laag dat er te weinig brandstof wordt aangevoerd? Loopt je motor bovenin niet te arm dan?
Ja, daarom zakt het koppel ook in. (als ik het goed begrepen heb)
quote:
Op maandag 2 juli 2007 13:17 schreef GiSaE het volgende:
Wazig geluid in dat filmpje. Of heeft je M3 een afterburner

Gave bak iig. Ik zie je vast nog wel eens op de ring.
De microfoon van m'n mobieltje kon het harde geluid niet meer aan, of het is windgeruis in de mic door de luchtverplaatsing dat weet ik niet. Oorverdovend is het iig wel om er achter te staan
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  maandag 2 juli 2007 @ 17:34:29 #168
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_51064329
quote:
Op maandag 2 juli 2007 17:04 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

En met een piggyback zoals een S-AFC op een bepaald toerengebied de branstof vermeerderen heeft geen zin denk je? Dan ben je wel redelijk goedkoop en snel klaar. Kan je daarna alsnog wel naar standalone of chip.
Leg eens uit? en wat kost dat?
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_51755622
Rijd je allen op de ring met deze, of ook op straat?

Wil k je wel es tegenkomen, lol
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51758687
quote:
Op maandag 2 juli 2007 17:34 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Leg eens uit? en wat kost dat?
gizmo waarmee je je air flow naar je ecu kunt onderscheppen en veranderen.....
waarna deze dus het veranderde signaal naar je ecu stuurt welke daardoor meer of minder benzine gaat inspuiten.....
leuk ding om dipjes uit je vermogenscurve te krijgen

200euro ben je wel kwijt volgens mij
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_51768848
quote:
Op maandag 2 juli 2007 17:34 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Leg eens uit? en wat kost dat?
http://www.alamomotorsports.com/apexi/safc.html
  dinsdag 24 juli 2007 @ 00:23:03 #172
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_51770003
Ik zou eerder zeggen pak het probleem aan ipv er omheen werken.

Als je te weinig benzine druk hebt om 1 of andere reden dan kan je wel proberen om die op te krikken met zo'n S-AFC maar dan blijf je kutten. Als je problemen in de aanvoer zitten kan je omhoog regelen tot je een ons weegt maar dan krijgt hij gewoon niet meer.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  dinsdag 24 juli 2007 @ 01:42:23 #173
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_51771761
Lijkt mij idd logisch verhaal Bert, beter de oorzaak vinden dan een lapmiddel toepassen.
Hoe dan ook, momenteel is het niet mijn grootste zorg, vorige week bougie van cil6 eruit gevlogen, auto van de ring af laten slepen. Draad is inmiddels gerepareerd zonder de kop eraf te halen, maar na compressie- en drukverliestest bleek toch nodig zijn te kop eraf te halen, wat deze week gaat gebeuren.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  dinsdag 24 juli 2007 @ 09:54:50 #174
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_51775229
Mooi klote. Niet veel mazzel de laatste tijd, laatst ook al met die uitlaat.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_51777225
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:39 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Zonde van de moeite en benzine joh!
Die mobiele banken zijn geen fuck waard!
Heb je een 6-bak, omdat hij in z'n 5e versnelling meette?
286 pk E36 M3 heeft 5 bak.
pi_51777396
tvp
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_51780910
laatst nog een kop van een Z3 M Coupe af gehad.... wat een teringklus

heb er zelf niet echt aan gesleuteld maar ik heb het wel op de voet gevolgd en wat fototjes geknipt... dat is niet meer te doen in je eigen garage en dan heb je bij een Z3 nog veel plaats...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_51781150
Yo Don Tom.. breng je wagen gewoon naar de Sleutel Turk!
Sleutel Turkenn
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_51781393
wel grappig die piggyback systemen maar er is iets wat ik niet snap...

ik snap prima hoe het werkt... alleen snap ik niet waarom ze in godsnaam geen lambda signaal invoer maken en dit signaal in het apparaat verwerken...

als je nu je auto af wilt stellen met een piggyback systeem moet je al naar een dyno waar ze je lucht/brandstof verhouding meten of je moet zelf handig zijn en een multimetertje aan je lambda sonde weten te hangen... (zo'n "a/f ratio" autostyle metertje kan ook natuurlijk maar ik vertrouw liever een degelijke multimeter)

wanneer ze er gewoon een simpel lambda signaal in verwerken kan je precies zien wat je lucht/brandstof verhouding is wanneer het de uitlaat in komt, en dit wil je weten. dit kan ook alleen afgesteld worden onder belasting. dus dan kan je gewoon in de 5e versnelling op de snelweg gaan rijden plank gas geven en kijken bij welke toerentallen je wat aan moet passen...

imo heeft zomaar wat gokken geen zin en iedere keer naar de dyno om je aanpassingen te testen is ook zowat
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 24 juli 2007 @ 13:41:01 #180
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_51781685
Op 99% van de auto's zit geen wideband lambda Youp, dus kan je alleen te arm en te rijk uitlezen, maar geen exacte waarden.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_51781833
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 13:41 schreef Five_Aces het volgende:
Op 99% van de auto's zit geen wideband lambda Youp, dus kan je alleen te arm en te rijk uitlezen, maar geen exacte waarden.
die heb je ook niet nodig om een goede indicatie te krijgen

hoe denk je dat je ecu het doet?
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 24 juli 2007 @ 13:52:09 #182
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_51782081
Die regelt bij half gas naar 1:14,7 of te wel lambda = 1

Op het moment dat je vol gas rijd word er ingespoten naar een voorgeprogrammeerde waarde en word je lambda signaal gebypassed. Voor een standaard M3 zit je dan rond de 1:12.5 in het bovengebied. Op dat moment heb je dus niks met je lambda sensor te maken, alleen nog met toerental, MAF en daaroverheen een correctie voor temperatuur.

Wil jij zelf je auto tunen zal je zeker een wideband lamdba nodig hebben, anders weet jij niet of je blok 1:10 loopt bij vol gas of 1:14.7. En als je 1:14,7 gaat rijden bij vol gas 7000+ RPM blaas je vrijwel zeker het blok op door detonatie, of je krijgt het niet goed doordat de ECU de timing terug regelt bij knock detection.

M3 motoren zijn iets te duur voor dat soort prutswerk
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  dinsdag 24 juli 2007 @ 13:56:00 #183
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_51782184
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 09:54 schreef Five_Aces het volgende:
Mooi klote. Niet veel mazzel de laatste tijd, laatst ook al met die uitlaat.
Uitlaatspruitstuk bleek toch alleen de pakking van lek te zijn, dus dat is een geluk bij een ongeluk . Maar de echte oorzaak van de herrie bleek dus ook niet het spruitstuk te zijn (off iig niet alleen), maar dit hele gedoe....
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_51782591
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 13:52 schreef Five_Aces het volgende:
Die regelt bij half gas naar 1:14,7 of te wel lambda = 1

Op het moment dat je vol gas rijd word er ingespoten naar een voorgeprogrammeerde waarde en word je lambda signaal gebypassed. Voor een standaard M3 zit je dan rond de 1:12.5 in het bovengebied. Op dat moment heb je dus niks met je lambda sensor te maken, alleen nog met toerental, MAF en daaroverheen een correctie voor temperatuur.

Wil jij zelf je auto tunen zal je zeker een wideband lamdba nodig hebben, anders weet jij niet of je blok 1:10 loopt bij vol gas of 1:14.7. En als je 1:14,7 gaat rijden bij vol gas 7000+ RPM blaas je vrijwel zeker het blok op door detonatie, of je krijgt het niet goed doordat de ECU de timing terug regelt bij knock detection.

M3 motoren zijn iets te duur voor dat soort prutswerk
ten eerste had ik het niet over M3 motoren maar over piggyback systemen in het algemeen

ten tweede geeft de lambda wel degelijk nog een waarde af bij volgas, alleen doet de ECU er niks meer mee. lambda = 1 wil zeggen dat de lambda sonde 1 volt afgeeft. dit schommelt tussen 0,8 en 1,2 volt ergens. dit kan je meten en aan de hand van je meting kan je vrij precies zien op welke waarde de motor loopt.

dit hebben we zelf ook gedaan bij het remappen van de ECU van onze astra met behulp van KMS.
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 24 juli 2007 @ 14:55:31 #185
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_51783932
Hm nee dat heb je verkeerd, Als je Lambda is 1 zegt dan bedoel je een AFR van 1:14,7. Lambda = 1> Dan zit je te rijk en <1 te arm.

Oudere generaties sensoren zitten op 0.45V als je precies op lambda = 1 zit, als je even te rijk zit op 0,9V en als je even te arm zit op 0.1V. Daarom heb je geen ruk aan die dingen om een ECU af te stellen, zo'n systeem regelt zichzelf wel bij maar dan door trial & error, meet hij 0.1V dan steeds rijker zetten tot hij naar 0,45V springt en gaat hij naar 0,9V dan weer steeds armer zetten enz.

Probleem is dus dat die meting niks zegt omdat het hele gebied te rijk zo rond de 0,9V zit. Daarom heb je een wideband lambda nodig bij dat soort afstelwerk.

Verhaaltje van Bosch over lambdasensoren en wideband sensoren:
http://www.forparts.com/BoswidebandO2.htm
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_51785274
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 14:55 schreef Five_Aces het volgende:
Hm nee dat heb je verkeerd, Als je Lambda is 1 zegt dan bedoel je een AFR van 1:14,7. Lambda = 1> Dan zit je te rijk en <1 te arm.

Oudere generaties sensoren zitten op 0.45V als je precies op lambda = 1 zit, als je even te rijk zit op 0,9V en als je even te arm zit op 0.1V. Daarom heb je geen ruk aan die dingen om een ECU af te stellen, zo'n systeem regelt zichzelf wel bij maar dan door trial & error, meet hij 0.1V dan steeds rijker zetten tot hij naar 0,45V springt en gaat hij naar 0,9V dan weer steeds armer zetten enz.

Probleem is dus dat die meting niks zegt omdat het hele gebied te rijk zo rond de 0,9V zit. Daarom heb je een wideband lambda nodig bij dat soort afstelwerk.

Verhaaltje van Bosch over lambdasensoren en wideband sensoren:
http://www.forparts.com/BoswidebandO2.htm
hmm intressant verhaal...

vreemd dat onze leraar beweerde dat het wel zo werkte... mjah goed

dan snap ik nog niet waarom ze geen wideband lambda er bij leveren om in je uitlaat te schroeven, tenminste als het mijn auto was zou ik dat zo doen
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:57:38 #187
25953 JWD
Renault Sport Spider
pi_51787737
Mooi project en vooral mooi dat je voor de 4 deurs hebt gekozen, ik had zowel de beschikking over de 2 en de 4 deurs M3 (EVO) en op een of andere manier vond ik de 4 deurs altijd lekkerder rijden op de baan.
Helaas is mijn M3 4d gestolen op Zandvoort en ik mis hem nog steeds .
Houd wel rekening met je voorspoiler, mijn M3 GT heeft het totaal zo'n 4 ronden volgehouden met uitgeschoven lip na een licht (geplanned) contact met een curbstone was hij in 2 stukken .
1999 Renault Sport Spider - 200 pk - 890kg - 0-100 in 6,2 sec - Top 225 Km/h
pi_51795850
Misschien een tip? Als je het toch over lambda's hebt.. ik heb ooit eens gehoord over een lambda tuning.. werkt in princiepe als een powerbox.. bevat dus ook een weerstand oid..?
ik weet er zelf niks vanaf.. maar het laat zien dat de mengsel te arm is en wilt dan meer spuiten oid..

Nogmaals..: kheb ervan gehoord
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:26:38 #189
175278 Supra_Turbo
Roarende ITB's !!
pi_51799826
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 11:11 schreef yup het volgende:

[..]

286 pk E36 M3 heeft 5 bak.
Bij een 6-bak is de 5 meestal de 1:1 versnelling.
Bij een 5-bak is de 4 meestal de 1:1 versnelling

Waarom dan banken in z'n 5 (echte overdrive)
pi_52100119
dikke ///M heb je en Five-acces, bekend van BTN en BMWfan
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_52100905
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:26 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Bij een 6-bak is de 5 meestal de 1:1 versnelling.
Bij een 5-bak is de 4 meestal de 1:1 versnelling

Waarom dan banken in z'n 5 (echte overdrive)
Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe dit zit bij de e36 m3 maar bij de e36 325i is de 5e versnelling 1:1.
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:50:00 #192
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_52137491
M3 is hetzelfde.

5 bak en de 6 bak hebben bijna dezelfde 1 t/m 5 met in beiden 1:1 als 5e versnelling, de 6 bak heeft dan nog een 1:0,83 overdrive.

Punt waar je rekening mee moet houden als je een M3 3.2 op de dyno zet is dat je in de 250 km/u begrenzer loopt. Daarom moet je dat ook in 4 doen, anders kom je niet aan toeren genoeg om maximaal vermogen uit te lezen. Bij ongeveer 7000 RPM in zijn 5 zit je namelijk aan 250 echte km/u, en een 3.2 gaat tot 7600 RPM. M3 3.0 kan ook naar 7400 maar volgens fabrieksspec heb je max vermogen bij 7000 RPM, dat zou je net moeten kunnen halen.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_64227709
Bestaat de M3 nog eigenlijk?

Schopje.
Nee.
  maandag 22 december 2008 @ 01:48:25 #194
182073 invine
blablabla etc.
pi_64233490
tvp
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_64246211
Datum aanvang laatste tenaamstelling Klik hier voor informatie 28-08-2006
Denk het wel dus.
pi_64251991
quote:
Op maandag 22 december 2008 01:48 schreef invine het volgende:
tvp
  woensdag 4 februari 2009 @ 21:48:11 #197
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_65747197
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie

Auto zit inmiddels op 313pk trouwens (toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_65750798
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:48 schreef Don_Tom het volgende:
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie

Auto zit inmiddels op 313pk trouwens (toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
Heb je wat foto's? Was je ook met de nieuwjaarsrace in Zandvoort??
pi_65815057
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:48 schreef Don_Tom het volgende:
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie

Auto zit inmiddels op 313pk trouwens (toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
Een tijd van onder de 7:55m BTG met 313pk op ~1100-1200kg? Ik wil niet zeggen dat ik je niet geloof, maar dan ben jij wel een zeer getalenteerde bestuurder!
pi_65815369
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:48 schreef Don_Tom het volgende:
Ben niet meer zo actief hier, maar de M3 leeft nog steeds, ben er in de zomer nog regelmatig mee op de ring te vinden (intussen al rondetijden van onder de 7:55 BTG gehaald) en rijd er mee in de DNRT-Zomeravondcompetitie

Auto zit inmiddels op 313pk trouwens (toerenbegrenzer kickt nu pas bij 7900rpm in)
Wat houdt BTG in?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')