Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met je kritiek klopt dit punt niet helemaal.quote:Op zaterdag 9 september 2006 13:50 schreef The_stranger het volgende:
Verder moet toch iedereen ernstige twijfels krijgen bij de vermelding dat de indianen de schepen van Columbus niet konden zien omdat ze deze nog nooit eerder gezien hadden. Onzin van de bovenste plank.
dat tcoh geen zak uitquote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:02 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met je kritiek klopt dit punt niet helemaal.
1. De reden dat de indianen de schepen niet konden zien had niet te maken met het feit dat ze ze niet eerder hadden gezien, maar met het feit dat ze nog geen concept hadden van schepen, er zich geen voorstelling van konden maken, aldus What the Bleep.
Dat ze het fenomeen, de term schip niet kenden, kan ik inkomen, al denk ik dat ook de indianen in die tijd wel een soort van bootjes kenden, maar dat doet niet ter zake. De film zegt dat ze die (Spaanse) boten niet zagen, konden zien, omdat ze niet bekend waren met het fenomeen. Ik vat dat op als dat ze dus mogelijk wat golven op het water zagen, maar verder alleen de horizon, en verder dan ook niets anders.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:02 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met je kritiek klopt dit punt niet helemaal.
1. De reden dat de indianen de schepen niet konden zien had niet te maken met het feit dat ze ze niet eerder hadden gezien, maar met het feit dat ze nog geen concept hadden van schepen, er zich geen voorstelling van konden maken, aldus What the Bleep. Dit past direct in het straatje van de mind over matter-achtergrond van deze film.
2. Het is mogelijk om in een bepaalde bewustzijnstoestand dingen niet waar te kunnen nemen. Een voorbeeld is hypnose, waarbij de gehypnotiseerde verteld wordt dat de persoon tegenover hem er in werkelijkheid niet is. Als deze suggesties op een gegeven moment worden opgepikt door de gehypnotiseerde, dan is het voor hem of haar mogelijk om 'door' de persoon voor hem heen te kijken. Hij kan zien hoeveel vingers de hypnotiseur opsteekt achter de rug van die persoon e.d. Een ander voorbeeld is onder invloed van drugs, waarbij de werkelijkheid verdraait kan worden. Het is dus geen onzin als je fysieke objecten niet waar kan nemen. De grootte ervan maakt daarvoor helemaal niets uit.
Het kan natuurlijk zo zijn dat dit punt in de film onzin is, maar niet om de door jou gegeven reden.
en tabak. en peyote (mescaline). en morning glory. en salvia divinorum. en ayahuasca.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:31 schreef Parafernalia het volgende:
ze kenden alleen de cocaplant en de paddestoel
Veel van de wetenschappers zijn wel degelijk wetenschappers, maar hun bijdrage is vaak uit de context getrokken of slechts gedeeltelijk in beeld gebracht. Veel wetenschappers hebben achteraf ook aangegeven spijt te hebben van hun bijdrage...quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 22:50 schreef SunChaser het volgende:
Wat moet je met deze film(s)
De wetenschappers zijn acteurs en er komt een hoop onzin voorbij
Was ook het "toppunt" voor mij, dat verklaart wel waarom mijn nieuwe neefje steeds moet huilen, die is natuurlijk stekeblind, kent niets, dus ziet niets....quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:14 schreef SunChaser het volgende:
Ik had m nog op mn HD staan. Even geprobeerd maar dat gelul over dat Indianen de schepen van Columbus niet konden zien was een afhaak moment. Wat een bullshit, dus als je iets niet kent kun je t ook niet zien
Bovendien wisten Indianen toch wel wat een boot was?
Als wij er niet over kunnen oordelen, waarom kunnen de makers van de film dit dan wel?quote:Op dinsdag 12 september 2006 12:26 schreef Plotinus het volgende:
[..]
Tja, ik was er niet bij ten tijde van Colombus dus ik kan er geen oordeel over vellen of het onzin is of niet. Zouden meer mensen moeten doen...
En ja, de film is gemaakt door een 'sekte'. Maar het Christendom is ook een sekte, dus wat is je punt? Dat een 'sekte' een documentaire maakt doet niets af aan de kwaliteit van de documentaire, kwantum mechanica (waar de film over gaat) staat totaal los van deze organisatie. Mensen zouden eens meer naar de boodschap moeten kijken ipv maar zoeken naar excuses om iets niet serieus te nemen, en helemaal stoppen met mensen in een hokje te plaatsen.
Ik heb deel 2 inmiddels gekeken en ik moet zeggen dat ik het beter vind dan deel 1, o.a. meer wetenschappelijke onderbouwing.
Dat is natuurlijk helemaal onzin.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:02 schreef Forkbender het volgende:
2. Het is mogelijk om in een bepaalde bewustzijnstoestand dingen niet waar te kunnen nemen. Een voorbeeld is hypnose, waarbij de gehypnotiseerde verteld wordt dat de persoon tegenover hem er in werkelijkheid niet is. Als deze suggesties op een gegeven moment worden opgepikt door de gehypnotiseerde, dan is het voor hem of haar mogelijk om 'door' de persoon voor hem heen te kijken. Hij kan zien hoeveel vingers de hypnotiseur opsteekt achter de rug van die persoon e.d.
En leg eens uit waarom dan?quote:
Toen haakte ik idd ook af. Wat een ongelooflijke bullshit.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:14 schreef SunChaser het volgende:
Ik had m nog op mn HD staan. Even geprobeerd maar dat gelul over dat Indianen de schepen van Columbus niet konden zien was een afhaak moment. Wat een bullshit, dus als je iets niet kent kun je t ook niet zien
Bovendien wisten Indianen toch wel wat een boot was?
Misschien moet je het een beetje in een context plaatsen? In deze tijd zijn we gewend dat de vooruitgang snel gaat en dat we "nieuwe" dingen zien.quote:Op vrijdag 21 november 2008 22:17 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Toen haakte ik idd ook af. Wat een ongelooflijke bullshit.
De documentatie is er niet, er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze dingen niet konden zien (want dan zou bv een baby blind moeten zijn, hij heeft immers nog nooit wat gezien...)quote:Op zaterdag 22 november 2008 02:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Om dat verhaal van die indianen en die schepen als feit te vertellen vind ik zelf iets te ver gaan, hoewel ik de historische documentatie hiervan niet ken mocht die er zijn. Maar om dit nou gelijk als bullshit te gaan weerleggen...
Mensen bekijken de wereld door een bril. Iemand die gelooft dat de wereld een slechte plek is, die zal eerder die dingen eruitfilteren die deze overtuiging bevestigen. Dit uitfilteren kun je vrij letterljik nemen ook. Ik weet van mezelf dat als ik op een houseparty rondloop ik vaak die dingen zie die voor mij bevestigen dat mensen slecht kunnen zijn. Terwijl vrienden dit totaal niet zien, zij filteren de goede dingen eruit terwijl we allemaal naar hetzelfde kijken.quote:Op zaterdag 22 november 2008 09:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De documentatie is er niet, er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze dingen niet konden zien (want dan zou bv een baby blind moeten zijn, hij heeft immers nog nooit wat gezien...)
Er is wel documentatie dat ze bang waren voor de paarden van de Spanjaarden. Paarden kenden ze ook niet, maar die zagen ze blijkbaar wel....
Dat maakt het wel degelijk bullshit....
Probleem is wel dat sommige van die uitspraken niet in de context te zien zijn waarin ze gedaan zijn. Dus dan kun ej alsnog op een dwaalspoor gebracht worden...quote:Op maandag 20 december 2010 20:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De makers willen misschien de uitspraken van wetenschappers gebruiken om hun eigen richting in te slaan, maar als je gewoon voor jezelf de uitspraken van de wetenschappers beoordeeld, is het gewoon een erg interessante docu.
Hoezo dwaalspoor? Je kunt toch zelf op onderzoek gaan en ik mag hopen dat mensen tegenwoordig toch een klein beetje verstand hebben van de wetenschap en de uitspraken die gedaan worden in de film daar aan toetsen.quote:Op maandag 20 december 2010 21:30 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Probleem is wel dat sommige van die uitspraken niet in de context te zien zijn waarin ze gedaan zijn. Dus dan kun ej alsnog op een dwaalspoor gebracht worden...
Nee. Het gros wat zo'n film kijkt heeft dat denk ik dus totaal nietquote:Op maandag 20 december 2010 22:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoezo dwaalspoor? Je kunt toch zelf op onderzoek gaan en ik mag hopen dat mensen tegenwoordig toch een klein beetje verstand hebben van de wetenschap en de uitspraken die gedaan worden in de film daaraan toetsen.
Daar ben ik ook bang voor.. Het niet goed geinformeerd zijn is iets wat alle facetten van de samenleving continu beinvloedt helaas...quote:Op maandag 20 december 2010 22:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Het gros wat zo'n film kijkt heeft dat denk ik dus totaal niet
Het is niet alleen een kwestie van "zelf kunnen nadenken"; je moet ook redelijk in de fysica zitten om te weten dat er in die film conclusies worden getrokken die weinig tot niks met de fysica hebben te maken.quote:Op maandag 20 december 2010 22:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Daar ben ik ook bang voor.. Het niet goed geinformeerd zijn is iets wat alle facetten van de samenleving continu beinvloedt helaas...
Maar goed, het mag dus duidelijk zijn dat deze film niet aan te raden is voor mensen die niet zelf kunnen nadenken.
Zelf kunnen nadenken houdt dan in dat geval in dat je altijd een slag om de arm houdt bij datgene wat je zegt. Ik ben ook geen expert op het gebied van de fysica, dus daarom hou ik altijd de mogelijkheid open dat ik er ontzettend naast zit met mijn denkbeelden.quote:Op maandag 20 december 2010 22:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niet alleen een kwestie van "zelf kunnen nadenken"; je moet ook redelijk in de fysica zitten om te weten dat er in die film conclusies worden getrokken die weinig tot niks met de fysica hebben te maken.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn, ook zo ongeveer mijn idee erover. Ik heb ooit een keer een quote gelezen van een wetenschappelijk iemand, ook nog redelijk beroemd volgens mij met de strekking dat nieuwe ideëen in de wetenschap pas door kunnen breken wanneer de oude garde gestorven is oid. Weet alleen niet meer wie en kan het ook niet meer vinden dus tja. Maar tochquote:Op maandag 20 december 2010 23:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat is voor mij geen probleem, ik vind het gewoon interessant om een bepaalde denkrichting te volgen en me te fascineren over wat het betekent als iets waar is. Maar dat betekent niet dat ik het als waar beschouw. Ik denk dat veel mensen daar moeite mee hebben omdat ze niet van onzekerheid houden en graag vaste definitieve denkbeelden erop nahouden.
Meesterlijke postquote:Op dinsdag 12 september 2006 12:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Je hoeft niet bij het voorval aanwezig geweest te zijn, om te weten dat het klinkklare onzin is. De indianen kunnen een boot niet zien (heb het niet over herkennen, maar echt fysiek zien) omdat ze nog nooit eerder zo'n boot gezien hadden? Dat moet dan ook betekenen dat babies blind zijn, zij hebben immers nog nooit een ander mens gezien, laat staan een rammelaar. Het betekent ook dat jij niets nieuws meer kan zien, omdat het simpelweg nieuw voor je is.
Dit nog afgezien van het feit dat we daar geen enkel bewijs van hebben, schrift hadden ze niet en de taalbarriere die tijd was te groot om dermate complexe gesprekken te voeren. Alle "ooggetuigen" en hun nabestaanden zijn vrijwel meteen na de colonisatie uitgemoord, dus ik vraag me af waar ze dit verhaal überhaupt vandaan hebben.
[..]
Mijn punt is, is dat als jij iemand interviewt in een film die de hedendaagse wetenschap poogt uit te leggen, en die persoon claimt in contact te staan met een oude god uit atlantis, dat ik dan inderdaad grote moeite heb de film, en haar boodschap, los te zien van de groep mensen erachter. De hele film is gebaseerd op de ideeën van J.Z. knight en haar volgelingen.
Zoals wel meer docu's geeft ook deze docu geen tegenargumenten, en dat betekent dus dat, zoals de meeste docu's, je hun idee van de werkelijkheid krijgt voorgeschoteld. Niet de algemene hedendaagse opvatting van de wetenschap. Dus ik ben van mening dat het wel degelijk belangrijk is wie achter deze film staat. Is het een goede doorsnee van de wetenschap, of een groep mensen die claimt met een atlantis-geest te kunnen praten?
Het zelfde zou gelden als het een docu was, gemaakt door vertegenwoordigers van het cristendom, of de islam, of het jodendom. Docu's zijn nooit vrij van persoonlijke overtuiging en het is juist een pré als je weet wat er achter zit, zodat je de boodschap op waarde kunt schatten. Ik geef je gelijk dat de afkomst alleen niet een reden moet zijn om de boodschap niet te lezen.
[..]
Ik heb deel 2 niet gezien, dus kan over dat deel wienig zeggen, maar vast staat is dat deel 1 weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing kent. Praktisch geen van de geinterviewde "wetenschappers" zijn ook daadwerkelijk betrokken bij onderzoek naar kwantumfysica. De wetenschappers die wel dat onderzoek doen, hebben veelvuldig geklaagd na het uitbrengen van de film dat hun opmerkingen neit in de juiste context zijn geplaatst.
Verder lijkt de onderliggende gedachte van de film te zijn dat kwantumeffecten op kleine schaal (kleine deeltjes) doorgevoerd kunnen worden op macrosystemen. Niemand in de huideige wetenschap, die zich daadwerkelijk bezighoudt op dit vlak zal dit be-amen.
Probleem is echter dat de film gebracht wordt als een actuele kijk op de stand van de wetenschap, wat het dus bij lange na niet is. Het is de mening van een groep mensen (sekte), welke afwijkt van de algemene kijk. Dat is op zich niet erg, maar houdt dan wel in je achterhoofd dat deze ideeën erg controversieel zijn en weet wie je deze ideeën aanbiedt.
Plus dat ze een boel kleine, maar voor het verhaal vrij belangrijke fouten maken, en feiten vermelden die op zijn minst discutabel zijn. (zoals het Washington experiment, de waterkristallen van Emoto)
Op het ene punt na dan dat het mega overdreven is (over out of context gesproken) dat bijna alle wetenschappers veelvuldig hebben zitten klagen.quote:
Tsja, de documentaire claimt dat de kwantummechanica van alles impliceert, terwijl het er weinig tot niks mee te maken heeft met wat daar gezegd wordt. Wat daar "interessant" aan is, is me een raadsel. Wel is het misleidend.quote:Op maandag 20 december 2010 23:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Zelf kunnen nadenken houdt dan in dat geval in dat je altijd een slag om de arm houdt bij datgene wat je zegt. Ik ben ook geen expert op het gebied van de fysica, dus daarom hou ik altijd de mogelijkheid open dat ik er ontzettend naast zit met mijn denkbeelden.
Dat is voor mij geen probleem, ik vind het gewoon interessant om een bepaalde denkrichting te volgen en me te fascineren over wat het betekent als iets waar is. Maar dat betekent niet dat ik het als waar beschouw. Ik denk dat veel mensen daar moeite mee hebben omdat ze niet van onzekerheid houden en graag vaste definitieve denkbeelden erop nahouden.
Dat heeft hier werkelijk niks mee te maken. Ik kan ook allerhande flauwekul gaan roepen, claimen dat het op "gevestigde wetenschap is gebaseerd", en vervolgens bij kritiek stellen dat "nieuwe ideëen in de wetenschap pas door kunnen breken wanneer de oude garde gestorven is".quote:Op maandag 20 december 2010 23:37 schreef jogy het volgende:
[..]
Kan ik het alleen maar mee eens zijn, ook zo ongeveer mijn idee erover. Ik heb ooit een keer een quote gelezen van een wetenschappelijk iemand, ook nog redelijk beroemd volgens mij met de strekking dat nieuwe ideëen in de wetenschap pas door kunnen breken wanneer de oude garde gestorven is oid. Weet alleen niet meer wie en kan het ook niet meer vinden dus tja. Maar toch.
1 Tessalonicenzen 5:21:quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:05 schreef Darkwolf het volgende:
Zoiets vind je dus niet terug op de laatste bladzijde van (bijvoorbeeld) de Bijbel of de Koran.
Of er iets dergelijks in de Koran staat weet ik niet.quote:Onderzoek alles, behoud het goede.
"Het maakt me niet uit of het waar is of niet, ik wil gewoon geloven in een leuk verhaal"quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:05 schreef Darkwolf het volgende:
Dat de documentaire niet helemaal zuiver is maakt mij niet uit, want ik pik er gewoon uit wat voor mij goed en juist voelt
Ik kan me alleen het observer-effect herinneren, dat op een bepaalde manier wordt uitgelegd. Met deze uitleg heb ik geen probleem omdat ook de wetenschap hiervoor geen goede uitleg kan geven.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, de documentaire claimt dat de kwantummechanica van alles impliceert, terwijl het er weinig tot niks mee te maken heeft met wat daar gezegd wordt. Wat daar "interessant" aan is, is me een raadsel. Wel is het misleidend.
Dat is idd meestal de werkwijze van crackpots en het is ook altijd hoe een overgangsperiode binnen de wetenschap verloopt. Vergeet niet dat Einstein een hekel had aan de quantummechanica.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heeft hier werkelijk niks mee te maken. Ik kan ook allerhande flauwekul gaan roepen, claimen dat het op "gevestigde wetenschap is gebaseerd", en vervolgens bij kritiek stellen dat "nieuwe ideëen in de wetenschap pas door kunnen breken wanneer de oude garde gestorven is".
Sterker nog, dat is meestal de werkwijze van crackpots.
De essentie? Scheer je nu iedereen die de docu interessant vond over 1 kam?quote:Op dinsdag 21 december 2010 14:17 schreef _Led_ het volgende:
Quantum Flapdoodle
De essentie :
[..]
"Het maakt me niet uit of het waar is of niet, ik wil gewoon geloven in een leuk verhaal"
Nee hoor, enkel de mensen die zeggen dat er wel wat in zitquote:Op dinsdag 21 december 2010 16:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De essentie? Scheer je nu iedereen die de docu interessant vond over 1 kam?
Wat wordt er dan precies verkracht volgens jou?quote:Op dinsdag 21 december 2010 16:17 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee hoor, enkel de mensen die zeggen dat er wel wat in zit
Ik vond 'm zelf ook welk interessant als typisch voorbeeld van hoe mensen wetenschappelijke theorieen verkrachten om hun eigen huis-tuin-en-keuken-filosofietje meer "oemf" te geven.
Einstein had geen hekel aan de QM, de beste man is één van de grondleggers ervan geweest met zijn verklaring voor het foto-elektrisch effect. Dus waar je dat vandaan haalt is me een raadsel.quote:Op dinsdag 21 december 2010 16:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat is idd meestal de werkwijze van crackpots en het is ook altijd hoe een overgangsperiode binnen de wetenschap verloopt. Vergeet niet dat Einstein een hekel had aan de quantummechanica.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |