abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52067094
Hoi mensen!

Ik ben mijn vakantiefoto's aan het bewerken en loop dan regelmatig tegen overbelichte stukken lucht aan (stukken lucht tussen gebouwen bijv). Dit steekt natuurlijk nogal fel af tegen de rest van de foto.

Mijn vraag is nu hoe ik deze stukken lucht afzonderlijk van de rest van de foto wat donkerder / minder fel kan maken . Met de Magic Wand tool kan ik de lucht perfect afgebakend selecteren, maar wat de dan volgende stap is, is voor mij een raadsel.

Heeft iemand enig idee?
pi_52068130
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 10:35 schreef Roeni3 het volgende:
Hoi mensen!

Ik ben mijn vakantiefoto's aan het bewerken en loop dan regelmatig tegen overbelichte stukken lucht aan (stukken lucht tussen gebouwen bijv). Dit steekt natuurlijk nogal fel af tegen de rest van de foto.

Mijn vraag is nu hoe ik deze stukken lucht afzonderlijk van de rest van de foto wat donkerder / minder fel kan maken . Met de Magic Wand tool kan ik de lucht perfect afgebakend selecteren, maar wat de dan volgende stap is, is voor mij een raadsel.

Heeft iemand enig idee?
Check eens vanaf hier, wellicht heb je er wat aan
pi_52068279
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 11:12 schreef Blue Thunder het volgende:

[..]

Check eens vanaf hier, wellicht heb je er wat aan
Thanks voor de link.

Helaas heb ik er niet zo veel aan, omdat ik de foto in B&W wil hebben en dus geen action kan gebruiken die de lucht 'blauw' maakt. Bovendien vond ik de resultaten zoals in jouw link verkregen niet al te natuurlijk...

Is het niet simpelweg mogelijk een selectie binnen een foto donkerder te maken / minder brightness te geven oid?
pi_52068513
jah dat kan ook

Maar wat ik in 1e instantie deed was de levels een beetje te drastisch naar rechts geramd als je het een beetje terugtrekt wordt het ook beter.

Wat je kan doen als je het zooitje geselecteerd hebt, even op CTRL-J drukken (selectie op nieuwe laag) en dan idd met de brightness spelen wellicht, plaats anders ff voorbeeld
pi_52069142
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 11:27 schreef Blue Thunder het volgende:
jah dat kan ook

Maar wat ik in 1e instantie deed was de levels een beetje te drastisch naar rechts geramd als je het een beetje terugtrekt wordt het ook beter.

Wat je kan doen als je het zooitje geselecteerd hebt, even op CTRL-J drukken (selectie op nieuwe laag) en dan idd met de brightness spelen wellicht, plaats anders ff voorbeeld
Dat laatste deed het hem ! Mijn dank is eeuwig en groot.
pi_52285196
Ik ben in PS nu aan spelen met RAW files (met Camera Raw). Een vraagje over de witbalans: ik heb gehoord dat je een soort 'meetlat' kan leggen naast je foto, om zo te kijken welke witbalans (dus welke temperatuur en tint) je het beste kan instellen voor je foto.

Dit kan natuurlijk niet kloppen, maar misschien kunnen jullie mij hiermee helpen ? Ik ben eigenlijk sowieso benieuwd naar tips wat een redelijke 'standaard' manier is om je RAW foto's in Camera Raw te bewerken. Dus waar op te letten, welke sliders je eigenlijk altijd moet aanpassen etc.
pi_52286230
van die soort meetlat wat je er naast kan leggen heb ik niet gehoord, en geloof ook dat dat niet in photoshop zit,..

heb je de nieuwe photoshop? dus CS3? daar kan je ook JPG fotos bewerken in camera raw.
hier is een video tutorial over de camera raw optie in CS3

deel1 is meer de basis en over hoe je jpg kan bewerken.
deel 2 gaat verder over de kleuren en mogelijkheden. maar ik raad je aan om ze gewoon alle 2 eventejs te bekijken

deel1
http://www.photoshopuser.com/?page=cs3/videos&video=camerarawpart1_sk

deel2
http://www.photoshopuser.com/?page=cs3/videos&video=camerarawpart2_sk
pi_52287110
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 16:47 schreef Kamermans het volgende:
van die soort meetlat wat je er naast kan leggen heb ik niet gehoord, en geloof ook dat dat niet in photoshop zit,..

heb je de nieuwe photoshop? dus CS3? daar kan je ook JPG fotos bewerken in camera raw.
hier is een video tutorial over de camera raw optie in CS3

deel1 is meer de basis en over hoe je jpg kan bewerken.
deel 2 gaat verder over de kleuren en mogelijkheden. maar ik raad je aan om ze gewoon alle 2 eventejs te bekijken

deel1
http://www.photoshopuser.com/?page=cs3/videos&video=camerarawpart1_sk

deel2
http://www.photoshopuser.com/?page=cs3/videos&video=camerarawpart2_sk
Ik heb CS2, maar toch kan ik dit vast gebruiken. Heel erg bedankt.
pi_52287527
Meerdere fotoos op elkaar plakken (dat je bijvrbeeld 1 persoon meerdere keren op 1 foto ziet), hoe? Er zijn ongetwijfeld minstens 836 faq's en tutorials te vinden, maar ik kom even niet op de juiste zoektermen.
Sponsor mij voor de RoPaRun 2008
pi_52287773
Simpelweg knippen en plakken.

Let er dan wel op dat je een statief gebruikt, zodat het perspectief hetzelfde blijft
pi_52287807
Weet iemand hoe je 1,(of meerdere stappen )stap van de magnetic lasso tool ongedaan maakt , om, zeg maar 1 stapje terug te gaan zonder het eerder geselecteerde helemaal weg te doen zodat je helemaal overnieuw kan beginnen ?

http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:53:04 #222
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_52288586
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 17:55 schreef Linden het volgende:
Meerdere fotoos op elkaar plakken (dat je bijvrbeeld 1 persoon meerdere keren op 1 foto ziet), hoe? Er zijn ongetwijfeld minstens 836 faq's en tutorials te vinden, maar ik kom even niet op de juiste zoektermen.
knal alle fotos in een aparte layer boven elkaar, voeg een masker toe en poets alles weg wat je niet wil zien.
pi_52288991
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 18:11 schreef limpix het volgende:
Weet iemand hoe je 1,(of meerdere stappen )stap van de magnetic lasso tool ongedaan maakt , om, zeg maar 1 stapje terug te gaan zonder het eerder geselecteerde helemaal weg te doen zodat je helemaal overnieuw kan beginnen ?

je kan selecties opslaan, alleen weet niet of als je vervolgens undo doet of je die save dan ook weer weghaalt,..
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:44:13 #224
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_52292502
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 18:11 schreef limpix het volgende:

Gewoon op je DELETE rammen.
Elk vierkantje staat voor een magnetic match, dus als je er 3 wilt weghebben 3x DELETE rammen.
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_52293234
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 21:44 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Gewoon op je DELETE rammen.
Elk vierkantje staat voor een magnetic match, dus als je er 3 wilt weghebben 3x DELETE rammen.
Thanks ! dat was wat ik zocht !
Zowat alle knoppen gehad.. maar nu
Goeie !
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
pi_52296970
In Camera Raw kan je instellen hoeveel scherpte je in je foto wilt hebben. Maar betekent dit dat als je die slider op 0 laat staan, de scherpte dus nihil is?

Waarom zou je dat willen? En hoeveel impact heeft die slider?
pi_52297160
je kan de scherpte boosten, dus als de orginele foto niet genoeg scherpte heeft kan je dat aanpassen, als je de slider op 0 laat staan, dan voeg je dus niet meer scherpte toe aan te foto. de schrpte blijft dus zoals je het gefotografeerd hebt.

om het effect te zien op de foto moet je iniedergeval op 100% kijken, als je uitgezoemd bent dan zie je het niet.
pi_52533064
Weet iemand of daar ook een speciaal programmaatje voor is
Ik wil dus foto's met van die wolkenachtige, mistachtige randen om een foto maken....
Of moet ik dat met Photoshop doen en dan een speciale filter gebruiken......?
Liever een wat kleiner pakket met alleen dergelijke functies....

iemand?

Thanx.....
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  maandag 20 augustus 2007 @ 17:11:28 #229
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_52533108
Heb je al photoshop of niet?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_52533643
je bedoelt niet het soft focus effect?
dat is namelijk heel makkelijk in photoshop na de bootsen. je dublicate de foto (ctrl+J), je hebt nu dus 2 layers met zelfde foto, de bovenste foto maak je erg wazig door de gaussian blur. vervolgens zet je de blending mode van de layer op softlight.
de ene vind het mooier om de wazige layer in kleur te houden, de andere vind het mooier om die layer in zwart wit te maken.

of als je gewoon een wazige rand wilt:
new layer (ctrl+shift+N) select all (ctrl+A) > Feather Selection (ctrl+alt+D) 30pixels ofzo, beetje uitrpoberen wat je mooi vind > inverse selection (ctrl+shift+I) > Fill Selection (Alt+Delete)

verder is er een fotobewerk topic: [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 3

[ Bericht 9% gewijzigd door Kamermans op 20-08-2007 17:43:05 ]
pi_52533815
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:11 schreef -skippybal- het volgende:
Heb je al photoshop of niet?
Heb hem wel op de harde schijf staan ergens.....
Maar dan ben ik toch weer afhankelijk van speciale filters?
Als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie
  FOK!fotograaf maandag 20 augustus 2007 @ 18:02:01 #232
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_52534405
Deze gaat met wat lijm aan het topic dat Kamermans aanhaalt.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_52600409
Hallo allemaal.....
Ik ben er in geslaagd om met mijn camera toch de foto's te maken die ik graag wilde maken.....
Deze foto heb ik zelf gemaakt.....ben er trots op.....
Iedereen bedankt voor de adviezen......heb er veel aan gehad.....

http://www.picserver.nl/v/KGB7COT0568W
pi_52630052
Hallo, ik ben nieuw in het fotografie forum maar ik heb een vraag....
Wil iemand een foto voor mij bewerken?

Het gaat om deze foto. Mijn hond is welliswaar ernstig ziek maar ze heeft geen infuus uit dr neus lopen...Kan iemand dat wegwerken? Ook zou ik het kleine rode stukje onder mijn neus weg willen hebben en een stukje huid er voor in de plaats....

- Of kan iemand me vertellen waar ik deze vraag wel kan stellen?-
pi_52630362
Djep dat is erg gemakkelijk. Met een clone tool heb je het zo weg.
Quick&dirty:
http://i2.photobucket.com(...)jpg?t=1187892467.jpg

oops, stukje rood vergeten, opnieuw.

edit: done
pi_52630735
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:05 schreef fliert het volgende:
Djep dat is erg gemakkelijk. Met een clone tool heb je het zo weg.
Quick&dirty:
http://i2.photobucket.com(...)jpg?t=1187892467.jpg

oops, stukje rood vergeten, opnieuw.

edit: done
O wow, ik weet dat t simpel is, maar ik krijg dat nooit voor elkaar!!

Thnx
pi_52630838
Als je ze achter elkaar plakt, krijg je volgens mij een heel raar gifje.
Het ziet er al grappig uit als ik van de een naar de ander switch!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:48:40 #238
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_52642579
nog even over lightroom vs photoshop: het zijn echt twee verschillende tools; ik gebruik ze allebei naast elkaar. Lightroom voor het sorteerwerk en RAW bewerking en conversie naar TIF bestanden; Photoshop voor het fijnere werk met vooral blending layers i.c.m. masking. Dat zijn trucjes die Lightroom niet kan doen.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_52728287
Ik wil een aantal panorama's maken via het stitchen van een aantal foto's maar omdat ik op een deel van de foto's de zon in de rug heb, op een deel van van de foto's de zon van de zijkant en op een deel van de foto's de zon schuin van voren heb treden er helderheidsverschillen op. Qua tegenlicht enzo ben ik er al goed in geslaagd de foto's op het gewenste niveau (na veel maskers etc ) te krijgen maar er zijn toch nog wat lichte helderheids verschillen en dat zie je erg goed terug als ik de panorama's heb gemaakt. Is er een methode waarop je vrij objectief (dus niet door zelf te kijken) de helderheid tussen verschillende foto's gelijk kan trekken?
pi_52730793
de photomerge in photoshop cs3 werkt echt heel erg goed, die lost bijna alle problemen gewoon voor je op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')