Gooi 't maar ff hier neer dan zet ik 't over in de openingspost.quote:Op woensdag 6 september 2006 12:54 schreef Priyantha het volgende:
ultra_ivo, als je wilt mag je wel wat delen uit de startpost die op GoT is gepost overnemen
Niet meer dan begrijpelijk. Zo jammer dat Pentax die eerste digitale boot gemist heeft. Mensen die een heel systeem gekocht hebben, gaan niet zo maar terug.quote:Op donderdag 7 september 2006 00:01 schreef SEMTEX het volgende:
Vet, de K-bajonet
Ik heb alleen al een EOs 350D met mooie lenzen. Deze digitaal kopen gaat ws niet gebeuren
Analoog werk ik dus wel met twee Pentaxen: een MV en een K1000.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1147163quote:Op woensdag 6 september 2006 17:13 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Gooi 't maar ff hier neer dan zet ik 't over in de openingspost.
Kleine aankondigingquote:Op zondag 10 september 2006 18:00 schreef Priyantha het volgende:
[..]
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1147163
kan je het vinden.
Ik hoop op 2 varianten. Een 'light' variant voor de amateur en een pro-versie om zo toch een stukje van de pro koek mee te nemen. Ik denk dat met iets speciaals, eenD645, Pentax wel kansen heeft bij een aantal pro's. (Niet direct de reportagejournalistiek maar meer andere typen pro-fotografen.)quote:Op donderdag 21 september 2006 18:45 schreef ebeaydojraes het volgende:
En dan nog een digitale 645 ... ja dat gaat nog leuk worden. ga me er wel sterk voor maken om het de winkel in te krijgen ...
Ben ik helemaal met je eens. Omgerekend de meest ideale standaard is de limited edition 1.8/31mm, maar die is fors aan de prijs. Voor die lens heb je zowat een K10D.quote:Op donderdag 21 september 2006 20:23 schreef Gimmick het volgende:
DA 35mm heeft ook Pentax in de pijpleiding. Op zich een mooi standaard objectief, meer standaard dan de 40mm waarvan ik vermoed dat ie toch iets te veel tele is om mee rond te lopen.
Of nog wat goedkoper: http://www.tekade.de/Angebot/angebot.htmlquote:Op donderdag 21 september 2006 22:57 schreef MacroTough het volgende:
De huidige FA35/2.0 kun je ook nog binnen een dag of vier op je deurmat hebben liggen voor een ¤320.
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 27 september 2006 23:32 schreef Gimmick het volgende:
Kogel is door de kerk. K100d besteld. Blijft veel geld... Maar goed![]()
Zo ik denk ik meld het gewoon voor de derde keer.quote:Op dinsdag 19 september 2006 18:55 schreef Priyantha het volgende:
Nogmaals....kan de Topictitel aangepast worden ?
K-Baljonet bestaat niet....
Heb Lord Dreamer ff getipt via MSN, bedankt voor het aanpassen.quote:Op donderdag 28 september 2006 16:02 schreef wonderer het volgende:
Daar heb je topic reports voor... denk niet dat een modje hier veel leest.
quote:Interview w/Pentax exec
K.Takeshita
Wed, 27 Sep 2006 17:25:10 -0700
You will remember in the last year's show in Japan, Mr.Torigoe, the head
honcho of imaging System Div gave an interview regarding the K mount lens
and its future evolution etc.
This time, he offer somewhat broader view of their future plan in Photokina.
His interview is obviously peppered with upbeat, positive and very confident
tone, saying that the whole company is now motivated unlike last Photokina
when Pentax were somewhat losing the sight.
If I have time, I try to translate this interview (or perhaps DPReview might
do so anyway), but list some snippets here.
Q. K series digital is the main line, right?
A. K series digital will continue to "high end".
Q. Does that mean the MF (645) Digital?
A. No. It is going to be the K mount. But I wish to pre-empt you.
High-end does not necessarily mean FF. It means we are preparing to launch
a flagship model.
Q. Considering the naming pattern, is it going to be K1D?
A. It's surely a K series camera. K1D could be one candidate but the name
may not necessarily be K1D. I do not want to cause any speculation here so
we want name it here, but it could be any name such as K20D or K30D etc.
But the point is that we will launch more models so that our customers have
a firm upgrade path.
Q. K100D is a very popular model but the short supply of lenses is really a
problem.
A. Indeed it is, and we are fully aware of it. Making lenses lead-free was
taking time, and there was a period when Pentax was struggling.
Q. Specifically how are you going to increase the lens lineup?
A. In the new lens road map, 10 lenses are shown, which will become
available in 2007. However, we know these are too small a number. We are
going to launch far larger number of lenses. Our origin is optics, and we
are determined to accelerate our lens offering capability now. We are in
the process of completing such capabilities in response to the needs by
customers.
Q. Are there any quantitative targets or goals?
A. Sony are said to announce additional 21 lenses. This is a very ambitious
plan. However, we wish to do more than they do. I cannot tell you any
specific target now, but the determination exists and I intend to proceed
with more restructuring to beef up the lens development capability.
Q. Collaboration with Tokina?
A. It will of course continue. Important thing is Pentax are changing.
Staff motivation is so high that the traditional top-down management is now
changing into bottoms-up. We are now talking about the lens dream.
Wanneer zijn er weer beurzen dan? Er staan er nog geen bij 't beurzentopic...quote:Op donderdag 28 september 2006 16:55 schreef ultra_ivo het volgende:
En nog wat info vrijgegeven in het kader van de aanstaande beurzen:
en hoe bevalt ie? ligt ie lekker in de hand e.d.? Ik kan maar geen zaak in de omgeving vinden waar ik even kan voelenquote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:24 schreef Gimmick het volgende:
En ik heb mijn k100d![]()
Alleen nog even geen tijd om mee te spelen...![]()
Camera ligt mij erg goed in de hand, maar dat blijft natuurlijk iets persoonlijk. Al wordt de ergonomie van Pentax altijd wel goed gewaardeerd. Het is een vrij klein toestel (vergelijkbaar met Canon 350/400), mensen met erg grote handen vinden dat soms iets te klein. De camera 'voelt' wat steviger dat de Canons in het zelfde segment.quote:Op zondag 8 oktober 2006 13:00 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
en hoe bevalt ie? ligt ie lekker in de hand e.d.? Ik kan maar geen zaak in de omgeving vinden waar ik even kan voelen
ik heb trouwens de volgende lenzen, ik hoop dat die er gewoon op kunnen...
SMC Pentax-F 1:4 - 5.6 - 35/80mm
SMC Pentax-F 1:4.7 - 5.6 - 80/200 mm
geen idee wat het betekend eigenlijk
De eerstvolgende beurs voor 2e hands cameraspullen is in Houten op 5 november. Daar hebben we hier op fot een apart topic over.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:04 schreef Tall het volgende:
Nou las ik ook het een en ander over beurzen waar men wat lenzen heeft gekocht voor weinig..Waar vind ik zulke beurzen?
De 35-80 is een prima lens. Ik gebruik hem vaak voor wieler en reportagefotografie.quote:Op zondag 8 oktober 2006 13:00 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
en hoe bevalt ie? ligt ie lekker in de hand e.d.? Ik kan maar geen zaak in de omgeving vinden waar ik even kan voelen
ik heb trouwens de volgende lenzen, ik hoop dat die er gewoon op kunnen...
SMC Pentax-F 1:4 - 5.6 - 35/80mm
SMC Pentax-F 1:4.7 - 5.6 - 80/200 mm
geen idee wat het betekend eigenlijk
Volledige tekst persbericht.quote:HOYA and PENTAX Reach Basic Understanding for Management Integration
[TOKYO December 21, 2006]
HOYA CORPORATION (“HOYA”) and PENTAX Corporation (“PENTAX”) announced today that they have reached a basic understanding aimed at a management integration of the two companies, expected to be completed on October 1, 2007. The new company’s name will be HOYA PENTAX HD Corporation. Under a corporate center with strategic planning functions, the new company will realign the business areas of HOYA and PENTAX. HOYA and PENTAX have recognized that they are the best possible business partners to establish a solid business structure that draws on their respective strengths. Through this management integration, the planned new structure will allow the new company to swiftly allocate significant management resources to develop strategic business areas, aiming at accelerating future growth.
leverancier/fabrikant van filters?quote:
jep, groter dan pentax zelf, dus het is meer een overname ja. Toekomst ziet er goed uit voor Pentaxquote:Op donderdag 21 december 2006 20:42 schreef MacroTough het volgende:
Wat ik begrepen heb is Hoya zo'n beetje de grootste leverancier van halffabrikaat optisch glas in geslepen en ongeslepen vorm. Ze leveren zo'n beetje aan elke lenzenfabrikant.
Heb je ervaring met die webshop? Ik vind het een beetje eng om in buitenland te bestellen, zeker omdat ik weinig Duits spreek.quote:Op donderdag 21 september 2006 23:24 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Of nog wat goedkoper: http://www.tekade.de/Angebot/angebot.html
Persoonlijk vindt ik 28mm net iets fijner dan 35mm, mischien omdat ik ook veel met meetzoekers gewerkt heb met een 40mm lens. En een 28mm op APS sensor komt daar akelig dichtbij.
Ik heb nooit bij Tekade besteld, sterker nog, nog nooit fotospullen bij een webshop gekocht. Maar Tekade was erg lang hoofdsponsor van het Pentax-forum in Duitsland.quote:Op maandag 8 januari 2007 17:06 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Heb je ervaring met die webshop? Ik vind het een beetje eng om in buitenland te bestellen, zeker omdat ik weinig Duits spreek.
quote:http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussi....ear-company-strategy.html
Translation from PMA Pentax Interview - new DSLR body this year and company strategy
(by Katsura)
--------------------------------------------------------------------------------
Hi, this is a rough translation I did of the Watch Impress (Japanese online multimedia magazine) interview of Pentax management at PMA.
Some very interesting information regarding the successors to the current bodies, pro level equipment etc.
I did this fairly quickly so there may be some grammatical errors but the essence of the interview will be intact.
I have just one small request - please do not copy and paste this text, or provide a direct link at Dpreview. They have just banned another contributor to the Pentax Talk forum there. At the moment I can't stand the place. Not posting there is my own way of a little protest. On the other hand I don't want to hide this information from fellow Pentax users, so if anyone wants to point Dpreview members to this translation, please just provide a link to our PentaxForum index page( http://www.pentaxforums.com/forums/p...lr-discussion/ ). Thank you.
P.S. All copyrights etc, belong to Watch Impress.
Translation starts here
WI = Watch Impress
=======================================
[PMA 07] Model Change Cycle of 1.5 Years is Too Long
Interview with Pentax: Mr. Torigoe Kyo & Mr. Tatamika Koshi
Target: To provide the latest technology in K Series, 1 year model change cycle.
Following the successful launch of the hit products K10D, K100D, and promises to her users at last year's Photokina, on March 6th Pentax released the new Lens Roadmap showing off their strength in the line up, adding 2 new DA* lens to the line up.
Is it really feasible for them to launch 10 new DA/DFA lens this year? We chatted with Senior Executive Director Mr. Torigoe Kyo and Imaging System R&D Dept. 2 Developer Mr. Tatamika Koshi on topics such as development progress. Who would have guessed, the contents surprised us!
* 1 Year Cycle for Updating SLR Technology
WI: Last year Pentax released hit after hit in its product line up, it must be encouraging for the R&D developers. Surely the next product will follow in these footsteps? Although it has not been long since the last product launches, it would still be interesting to hear about the development progress for the next series.
Torigoe: We concentrated all our effort into developing the K100D and K10D, wanting our user to feel the energy and passion we put into them. The result is we are having great positive feedbacks from the users, and this certainly warmed all our hearts. However, we'd like to be even more cautions when receiving accolades from our customers in the future.
Because of these great expectations from our users, we must avoid the same mistakes we made in the past. Such as not able to provide enough product at the launch, resulting in inconvenience to both our customers and dealers. We must not let this happen again. Not only was it missed business opportunity, it caused so much trouble for users who placed orders but was not able to receive the product even after long waits. Even the R&D staffs are feeling the blue and depressed because of this.
WI: Pentax DSLRs, during the *ist D, DS era, were all well received. However when DL/DL2 came out, there was a feeling of lack of direction. Will you try to avoid the repeat of this kind of product upgrades that has no new added value?
Torigoe: We feel we shouldn’t have made that kind of small trivial changes. I personally disliked these so called updates. We are not going to do it any more without enough substance.
Tatamika: During the DL and DL2 development, we followed information from the sales point- "We are not going to be able to sell the next model unless....", that kind of stuff. The result was we followed those directions, i.e., making the new model smaller and lighter only. We ended up with no interest from customers. It was because we changed this kind of development methodology, we had the fruits of the K series. (Translator's Note: Hear Hear, I work in a tech firm, and my experience is, NEVER, EVER listen to Sales people, they don't know what they are on about 99% of the time).
Torigoe: You mentioned earlier the DS was well received. The truth is its sales result wasn't as expected either. The machine built on our confidence wasn't selling, and we panicked. Thus we got into a vicious circle. Currently, not only internally, even our external partners are paying us great attentions, we are pushing our business in a great positive cycle. But, we still need to remain on our toes, using (end of) this year as a time limit, deliver the best we can achieve from current technology.
WI: This year? Are you talking about this year??! K100D launched in July 2006, K10D wasn't launched until November. The usual development cycle for DSLR is about 1 and half years, to launch this year, to be ready for the holiday shopping season, that's got to be a very fast product update! It's already March, and if you haven't finished any prototype samples, it's probably not going to be enough time.....
Torigoe: The truth is, the next generation is almost ready. The 1.5 year product generation upgrade cycle (consider the evolution of digital sensor, image processor etc) of common sense is just too long for us. Plus, the K10D got delayed until November thus affected its sales result. To be able to join and be ready for the holiday shopping season, we must ensure customers able to purchase the product when they want to (Translator's note: i.e., enough production capacity to fill the demand, and launch early enough to take advantage of the shopping season), so we are going to challenge that time cycle. We plan to build such an environment: To provide the latest technology around the end of year shopping season, to provide enough product to meet the demand at any time. This has become the common goal for all our Development staff, to expand our business. But, as mentioned above, currently the R&D staff are somewhat depressed (Translator's note: hopefully it was because they were depressed because of the delay in K10D, not the perceived uncertain future and their job security after HOYA take over), we must do something to rectify this.
* The high end body is still under development planning, but it's definitely coming
WI: Not making just trivial updates, that does require caution from the developers, we can understand that, but can users also accept that?
Torigoe: Of course, we want our customers to think "The next generation is a valuable upgrade to the current machines". So when we choose to launch our new products at shopping season near the end of every year, we realize the small trivial changes won't cut it, and we are not going to do it.
WI: About the new products, are you developing successors to the K100D and K10D in parallel?
Torigoe: Yes, we will provide upgrades for both groups of our customer.
WI: previously, you have mentioned a higher lever machine that sits above K10D. How goes the development on that front? Would it depend on sensor development time table?
Torigoe: First step is to provide suitable products for entry level users, the next step is providing a product for beginner users to grow in to, an advanced armature product. The next logical step, in order to expand product portfolio, is highend machines, and we are definitely following that. But currently we are taking our steps one by one, concentrate on one machine at a time, thus we haven't anything firm on it yet.
Tatamika: A highend machine is certainly in the product planning. We have the ability to make a highend body, however we need to accurately understanding the need and requirement for such a machine. If K10'd users want a higher level machine, we need to determine the kind of performance level, features, and how to maximize the spread of cost from listening to voice of the market. (Translator’s note: get out your pen folks, and write down what's important to you and send them to Pentax.)
WI: The biggest subject for Pentax this year is expanding the lens product line up. There will be 21 new DA/DFA lens, 10 being launched this year, how is the progress on that?
Torigoe: Very smoothly, The development is going very well, K100D, K10D are both selling above our expectations worldwide, becoming hot products, thus caused shortage in lens supply (Translator's note: Pentax, you have ALWAYS had lens shortage, K10D and K100D just underlined the problem!). Thing is, we had already made somewhat more than planned, and the ability to manufacture extras at any time if necessary. but customer orders ever out striped thas scale. In order to supply the demand, we had to strengthen our production ability, we are currently working on solving this issue. (Translator's note: HOYA, if you are clever, you should see your help and input can really strengthen Pentax on this issue and make it a larger player.)
Tatamika: Currently we have 9 DA lens, 2 DFA lens on the market. The 2 DA* lens announced on PMA will be on the market in a few days. Thus in our plan to launch 10 lens this year, we still have 8 to go, we are trying our best in their development. There are 9 lens in the Lens Roadmap, our target is to get 8 of those on market this year, making it 21 lens in total. But we feel these 21 lens still won't cover the whole focal range, and there are several other plans in progress, please watch this space.
WI: When mentioning Pentax, customarily there have been a lot of demands for small, light bodies. Products like Nikon's D40, Olympus E410 etc small light machines have been following one another on to the market. Do you have products planned under such a school of thought?
Torigoe: For beginners and experienced armature users, the most important topic is to gain their acceptance. Only on that kind of base is opportunity to providing highend machine, We need strong Pentax trunk products to grow healthy branches. In other words, if we can ensure the growth of a trunk, we will have chance to challenge ourselves to develop those kind of small light machines with film qualities.
Tatamika: One of Pentax's feature is small and light. Thus we will try our best to achieve this goal. We will hold our belief in developing miniaturization.
Torigoe: In my head, our mid term projection is to sell 1 to 1.5 million a year. Some say I'm making this up. But from the report of CIPA this year DSLR's sale will reach 6 million. 2, 3 years later it will grow to about 8 million a year. Our target is to reach 20% of market share, reaching 1 ~ 1.5 million sales in not a joke. Having this kind of large market and customer base, with continued growth, we feel specific miniaturized specialty machine will have a share in this space.
=======================================
End of Translation
Some of facts and my thoughts after reading this interview:
- There will be at least 2 new DSLR launch this year (if everything goes well), the K10D and K100's successors are coming before November.
- Well, if things don't go well, Pentax's Camera R&D knows that's not an option and means the sale of the camera dept and their jobs will be on the line. So this year is a do or die year for Pentax.
- I have every bit of confidence Pentax will pull this through.
- In the future, there will be a camera body generation update each year.
- I have a mixed feeling about this, it will ensure a healthy and competitive Pentax that keeps up and even lead the market. On the other hand releasing too many machines will alienate some users because they will be upset their latest camera will not be cutting edge in just a year.
- Personally, I think this is a good thing, or at least the benefit over weights the negatives. I don't need a new camera every year, and I can always jump over a generation or 2 then upgrade. but people who always want the latest toy will be upset.
- Pentax also mentioned these updates won't be trivial changes to LCD screen size etc, Let's hope they are good on their words.
- It looks like they will also plan enough production capability for these new machines - great news.
- The K10D/ K100D successor is almost ready! Maybe Pentax learned to be clever and hold back their spec announcement to as late as possible, unlike a before, when they need to announce the k10D well early in order to keep up the interest of D/DS/DL owners as not to loose customer. Now they have a very strong machine on the market already and can afford to keep back their secrets for longer as to not tip off their competitors, great move! My guess is we will see prototype this Photokina.
- hope this news won't stop potential K10D/K100D buyers from holding out - look, you have 2 great cameras in the shops waiting for you to take home to take photos, the successors maybe great but they are not out yet, and you can't use them to take pics, so my advice is buy now and support Pentax.
- K1D is still in planning stage, and nothing solid at all yet, not a problem.
- They want to concentrate on their main line products, i.e., the 'vanilla' K10D/k100D class machines and ensure good sales result, before branching out to specialty bodies like the E410. good move again.
- The lens dev are going well, and there are even more lens we don't know yet up coming.
- A rumor on Japanese camera forums is the 645D shown at PMA is a working sample and not just a mock up - behind closed doors.
What an exciting year this is going to be for a Pentaxian, I'm very glad I will be witness all this amazing changes later this year - can't wait.
Helaas. De digitale 645 is het slachtoffer geworden van de overnameperikelen rond Hoya. Pentax is zichzelf enorm aan het versterken om niet opgegeten te worden door Hoya. Financieel wordt de zaak versterkt, projecten die (nog) geen winst boeken worden niet voortgezet. Hoya is er nog helemaal niet zeker van dat het Pentax krijgt.quote:Op donderdag 21 september 2006 18:45 schreef ebeaydojraes het volgende:
En dan nog een digitale 645 ... ja dat gaat nog leuk worden. ga me er wel sterk voor maken om het de winkel in te krijgen ...
quote:UPDATE 2-Pentax aims to double profit to Y10 bln by 2009/10
Wed May 9, 2007 11:03 PM BST145
Email This Article | Print This Article | RSS
[-] Text [+]
(Adds background, share price)
TOKYO, May 10 (Reuters) - Pentax Corp. (7750.T: Quote, Profile, Research) plans to unveil a midterm business plan on Friday that will outline how it can boost profit on its own instead of accepting a takeover bid by Hoya Corp. (7741.T: Quote, Profile, Research), sources familiar with the situation said.
The Japanese camera and medical equipment maker will aim to almost double its annual operating profit in three years to 10 billion yen ($83 million) in 2009/10, up from 5.5 billion yen expected for the year ended March, the sources said.
Pentax had been asked by top shareholder Sparx Asset Management (8739.Q: Quote, Profile, Research) to present an alternative plan on Friday that would be more beneficial to shareholders than accepting Hoya's bid, which the investment group sees as currently the best scenario for Pentax, the sources said.
However, other people familiar with the situation have said Pentax could still consider other options such as a possible management buyout.
Such proposals would not materialise until June because Pentax is required to talk exclusively with Hoya until May 31 under an agreement signed in December, and would have to pay a penalty of 3 billion yen if it talks to a third party before then, the sources said.
Pentax President Takashi Watanuki told Reuters in an interview last week his company is still considering the tender bid from high-tech glass maker Hoya, which has offered to pay 770 yen per a share.
Shares in Pentax rose 0.3 percent to 769 yen as of 0140 GMT, while Hoya stock fell 1.6 percent to 3,700 yen.
As part of the midterm strategy, Pentax plans to sell its Tokyo headquarters and quit less profitable businesses such as small printers, the sources said.
Tokyo-based Pentax is scheduled to announce its annual earnings results on Friday.
wow there buddy!! K10D and damn proud!quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:03 schreef ElectricEye het volgende:
Kick!
Deze K10D, ME super en ME-eigenaar mist wel enige Pentaxians bij Fok!
Jammer hoor.
*toevoegen aan favorieten*quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 19:27 schreef Gimmick het volgende:
Wel een geinig marketing initiatief van Pentax:
http://www.pentaxphotogallery.com/
Een site gevuld met allemaal mooie foto's van Pentax (amateur)fotografen. Het idee is dat het een soort van community wordt. En tegelijkertijd natuurlijk een uithangbord voor de mogelijkheden met Pentax-spullen.
Site is een beetje langzaam, waarschijnlijk omdat het net gelanceerd is.
Ik denk dat je ook wel een mooi 'uithangbord' voor het merk kan zijn. Goed zichtbaar op het internet in ieder geval. Ze zouden je gratis lenzen op moeten sturenquote:Op donderdag 13 september 2007 11:27 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
*toevoegen aan favorieten*
mooi gedaan, ga er ook een paar insturen
ik zal het ze voorstellenquote:Op donderdag 13 september 2007 19:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik denk dat je ook wel een mooi 'uithangbord' voor het merk kan zijn. Goed zichtbaar op het internet in ieder geval. Ze zouden je gratis lenzen op moeten sturen
Gefeliciteerd! Welke?quote:Op dinsdag 11 december 2007 08:53 schreef zquing het volgende:
Ik hoop binnenkort ook een K bajonet camera te hebben
quote:Op zaterdag 8 december 2007 17:06 schreef ultra_ivo het volgende:
Tekade levert ook in Nederland. Niet tegen rembours maar wel tegen vooruitbetaling. Ik heb zelf nog nooit bij hen besteld, klachten over hen heb ik ook nooit gezien op Duitse fora.
Ik ga in Nederland altijd naar foto Graus in Maastricht. 2e hands spul koop je het beste op de beurzen van Houten en Doesburg. 3x per jaar naar een beurs is genoeg om m'n budget erdoor te jagenquote:Op zaterdag 15 december 2007 15:32 schreef Roeni3 het volgende:
[..]Dank. Dat zou dan een hele interessante site kunnen zijn voor Pentax-lensjes
. Ken je misschien nog enkele Nederlandse fotozaken / sites die ruim in de Pentax lenzen zitten?
klopt. 21 mm wordt dan 31,5mm teruggerekend naar de beeldhoek van analoog.quote:Ennuh, even een heel dom vraagje, maar: als je een Pentax lens koopt (bijv een 21mm), dan moet je dat nog steeds keer de 1,5 factor doen (bij een K10D), toch?
Nee, een standaardlens was vroeger 50mm. Voor een 1,5 crop moet je dan gaan kijken in de buurt van een 28mm prime (42mm), de 31mm limited (46mm) of de 2.0/35 (52,5mm). Vooral die laatste is erg geliefd als standaardlens. Persoonlijk prefereer ik een 28mm.quote:Dan nog maar meteen een vraagje er achteraan: het standaard beeldformaat bij (oude) camera's is toch 35mm? Dan is een 21mm lens waarschijnlijk de beste keuze om in die richting te komen (mits die 1,5-keer vergrotingsfactor inderdaad van toepassing is)?
Aaah, ja, misschien moet ik ook maar eens een kijkje gaan nemen op dat soort beursenquote:Op zaterdag 15 december 2007 15:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ga in Nederland altijd naar foto Graus in Maastricht. 2e hands spul koop je het beste op de beurzen van Houten en Doesburg. 3x per jaar naar een beurs is genoeg om m'n budget erdoor te jagen.
[..]
klopt. 21 mm wordt dan 31,5mm teruggerekend naar de beeldhoek van analoog.
[..]
Nee, een standaardlens was vroeger 50mm. Voor een 1,5 crop moet je dan gaan kijken in de buurt van een 28mm prime (42mm), de 31mm limited (46mm) of de 2.0/35 (52,5mm). Vooral die laatste is erg geliefd als standaardlens. Persoonlijk prefereer ik een 28mm.
Foto Graus is een gewone winkel. De beurs in Houten is vorige maand geweest. In februari weer.quote:Op zaterdag 15 december 2007 15:50 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Aaah, ja, misschien moet ik ook maar eens een kijkje gaan nemen op dat soort beursen. Foto Graus is al geweest, geloof ik.
Je bent mischien in de war met het film/sensorformaat. Dat wordt 35mm genoemd.quote:Hmm, vreemd, ik zat altijd met de gedachte dat 35mm het standaardformaat was. Bij een 21mm zou je dus waarschijnlijk nog wel dat vrij sterke wide-angle gevoel krijgen?
Dat is helemaal niet vreemd. Ze zijn alledrie te gebruiken als standaardlens juist omdat ze zo dicht bij elkaar zitten. Welke nou precies voor iemand het beste is hangt van de persoonlijke voorkeur af. Ik heb altijd vrij veel met meetzoekers met een vaste 40mm lens gefotografeerd, daardoor is 28mm op DSLR voor mij een natuurlijke lens. Voor iemand die altijd met 50mm heeft gewerkt is dat nu 35mm op DSLR geworden. Het hangt dus van je gewoontes af.quote:En eigenlijk best vreemd dat die drie lenzen die jij noemt zo dicht op elkaar zitten qua brandpuntafstand. Ongeveer 3 mm verschil per lens... zijn er op die brandpuntafstanden na nog grote verschillen tussen de genoemde lenzen? En waarom prefereer jij de 28mm, en waarom wordt de 35mm zo gewaardeerd?
Aah, ok.quote:Op zaterdag 15 december 2007 18:01 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Foto Graus is een gewone winkel. De beurs in Houten is vorige maand geweest. In februari weer.
Hmm, dat zal het wel zijn.quote:[..]
Je bent mischien in de war met het film/sensorformaat. Dat wordt 35mm genoemd.
Ja, het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat ik alledrie een keer vergelijkend erop moet zetten, natuurlijk.quote:[..]
Dat is helemaal niet vreemd. Ze zijn alledrie te gebruiken als standaardlens juist omdat ze zo dicht bij elkaar zitten. Welke nou precies voor iemand het beste is hangt van de persoonlijke voorkeur af. Ik heb altijd vrij veel met meetzoekers met een vaste 40mm lens gefotografeerd, daardoor is 28mm op DSLR voor mij een natuurlijke lens. Voor iemand die altijd met 50mm heeft gewerkt is dat nu 35mm op DSLR geworden. Het hangt dus van je gewoontes af.
Hoeft niet. Kijk gewoon de EXIF na van een hoop foto's die je voor je gevoel op een 'natuurlijk' afstand hebt genomen. Let dan op de brandpuntsafstand die je hebt gekozen. Hiervan kun je al heel veel afleiden.quote:Op zaterdag 15 december 2007 19:06 schreef Roeni3 het volgende:
Ja, het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat ik alledrie een keer vergelijkend erop moet zetten, natuurlijk.
quote:Op zaterdag 15 december 2007 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Hoeft niet. Kijk gewoon de EXIF na van een hoop foto's die je voor je gevoel op een 'natuurlijk' afstand hebt genomen. Let dan op de brandpuntsafstand die je hebt gekozen. Hiervan kun je al heel veel afleiden.
Met Sigma heb ik geen ervaring. De 2.0/35 is nog redelijk leverbaar op de Duitse online markt. de FA 28 is wat lastig, een 28mm MF is erg goed te krijgen op de 2e hands markt. De 31mm wordt nog geproduceerd maar is schreeuwend duur (en navenant goed).quote:Op zondag 16 december 2007 12:29 schreef Roeni3 het volgende:
[..]. Overigens lijken de genoemde Pentax lenzen moeilijk leverbaar. Zijn Sigma lensen wat dat betreft een goed alternatief, ook qua kwaliteit?
In M of A zie ik er iedere beurs enkele liggen. Voor de FA 2.0/35 loopt zelfs momenteel een inkoopactie op een Duits forum. kijk eens op www.tekade.de of www.ac-foto.de. Daar staat ie gewoon als leverbaar.quote:Op zondag 16 december 2007 23:26 schreef Roeni3 het volgende:
Wordt nog flink zoeken, erg moeilijk die lenzen te vinden.
Vandaag heb ik 'm een keer vast kunnen houden. Ik zou zeggen dat ie eerder aanvoelt als de istDsquote:Op zaterdag 15 maart 2008 08:43 schreef ChatChewbacca het volgende:
Hij voelt precies 't zelfde als de K10D.. Enige echte verschil is de output.
Rond de 600 / 700 euro; is dat een beetje een schappelijk budget?quote:Op zondag 6 april 2008 17:58 schreef Erasmo het volgende:
Wat is je budget?
Zou je die limited edition lens misschien iets meer kunnen toelichten? Welk model is dat precies?quote:Op zondag 6 april 2008 20:35 schreef ultra_ivo het volgende:
een gebruikelijke 70/200 kun je voor rond de 100 Euro makkelijk 2e hands krijgen, ook in AF.
Teleprimes zijn in MF behoorlijk goed te krijgen voor Pentax. Ik heb een zeer compacte Panagor spiegeltele die me 2e hands 75 Euro kostte. Koop je de een limited edition portrettele nieuw ben je gelijk je hele budget kwijt. Maar dan heb je wel een puike lens.
Er zijn momenteel aan aantal goed teleprime AF lenzen, zeker als je bij de meer gespecialiseerde verkopers gaat zoeken. Een goede is www.tekade.de of www.ac-foto.de.quote:Op maandag 7 april 2008 13:20 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Zou je die limited edition lens misschien iets meer kunnen toelichten? Welk model is dat precies?
Kent Pentax niet veel goede teleprime AF lenzen, of...?
Aah, mooie lijst, dank jequote:Op maandag 7 april 2008 14:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[...]
Met 'tc' bedoel je neem ik aan een teleconverter oid? Wat is het doel / nut van zo'n opzetstuk?quote:Op maandag 7 april 2008 14:19 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou voor de FA* 200 of de FA* 300 gaan, met dat budget kun je er denk ik ook nog wel een tc bij halen
Een teleconverter doe je tussen je lens en je body, doel: Meer mmquote:Op maandag 7 april 2008 14:26 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Aah, mooie lijst, dank je. Ik heb de 200/2.8 ook al gezien; als je die zou importeren vanuit Amerika ligt de prijs daarvan rond de 700 euro. Die lijkt mij dan wel het overwegen waard.
[..]
Met 'tc' bedoel je neem ik aan een teleconverter oid? Wat is het doel / nut van zo'n opzetstuk?
Mhoah een goede teleconverter is altijd handig als je net die extra mm's nodig hebt. Je verliest inderdaad wat lichtsterkte en soms wil de bokeh wel is rot doen maar het zijn verder handige dingetjesquote:Op maandag 7 april 2008 14:38 schreef Roeni3 het volgende:
Ok, die had ik eigenlijk zelf ook wel bedacht, maar ik dacht eigenlijk dat er meer voordelen aan kleefden. Toch leidt zo'n extra stukje glas al snel tot kwaliteitsverlies, of niet?
Is het trouwens waar dat zware telelenzen ook vaak worden gebruikt voor portretten? Voor een extreem kleine DOF daarin bijv?
Zou kunnen. Kun je achterop de flitser een diafragmawaarde instellen?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 10:22 schreef Erasmo het volgende:
Die zit hier toch onder het rode?
[ afbeelding ]
Ok dan weet ik dat ik hem op al de meeste mijn lenzen op P-TTL kan zetten
Jupquote:Op zaterdag 3 mei 2008 15:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zou kunnen. Kun je achterop de flitser een diafragmawaarde instellen?
Mooi. Dan moet je 'm ook met M-lenzen kunnen gebruiken. Diafragma instellen op de lens, flitser instellen op A en het gewenste diafragma op de flitser instellen (indien de flitser ook een ISO waarde instelling heeft dat ook). Beide instellingen achterop leveren nogal wat creatieve mogelijkheden. Je *hoeft* natuurlijk niet de flitser hetzelfde te vertellen als je lens, indien je tenminste wat speciale effecten wilt creeren of het effectieve bereik van de flitser wat wilt opvoeren.quote:
Gelukkig kun je hier alles op instellenquote:Op zaterdag 3 mei 2008 16:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Mooi. Dan moet je 'm ook met M-lenzen kunnen gebruiken. Diafragma instellen op de lens, flitser instellen op A en het gewenste diafragma op de flitser instellen (indien de flitser ook een ISO waarde instelling heeft dat ook). Beide instellingen achterop leveren nogal wat creatieve mogelijkheden. Je *hoeft* natuurlijk niet de flitser hetzelfde te vertellen als je lens, indien je tenminste wat speciale effecten wilt creeren of het effectieve bereik van de flitser wat wilt opvoeren.
Kan dat bij de K10D ook?quote:Op zondag 4 mei 2008 21:01 schreef ultra_ivo het volgende:
Iets van 6mm te ver dus. Hoe ver stond je er vanaf? Ik heb bij mij ook een lichte backfocus. Een probleem vindt ik 't niet, sterker nog, bij sportfotografie is het best handig om zo iets meer ruimte te hebben bij naderende voorwerpen.
Bij de K20D kun je trouwens per lens de afwijking instellen zodat de camera dat automatisch corrigeert. Andere types kun je kennelijk door de Pentax service laten bijstellen.
Ik vermoed van niet. De vraag is of het iets softwarematigs is of niet. Indien wel zie ik het wel verschijnen bij een volgende update. Als het hardwarematig is zal dit niet snel even extra ingevoerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:18 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Kan dat bij de K10D ook?
Ik heb een Tamron 70-300 met dat euvel.
k denk niet dat dat met een update meekomt, zo zou Pentax zichzelf alleen maar in de vingers snijdenquote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet. De vraag is of het iets softwarematigs is of niet. Indien wel zie ik het wel verschijnen bij een volgende update. Als het hardwarematig is zal dit niet snel even extra ingevoerd kunnen worden.
quote:Pentax Announces 17-70mm f/4 AL [IF] SDM Lens
Pentax has introduced a new zoom lens for its digital SLRs. The smc Pentax DA 17-70mm f/4 AL [IF] SDM has a constant f/4 maximum aperture throughout its 4.1x zoom range, provides 0.31X maximum magnification, and has an 11-inch close-focus distance. When mounted on a Pentax digital SLR, the 17.1-ounce lens provides an angle of view equivalent to that of a 26mm-107mm lens on a 35mm camera. Its design includes two hybrid aspherical (AL) elements for minimizing optical flaws, an inner-focus (IF) system, and Pentax's SDM autofocus motor for achieving smooth, quiet autofocus. Other features include a Quick-shift Focus System for switching instantly from autofocus to manual, and Pentax's SP coating, which protects the lens surface from grease, water, and dust. The lens takes 67mm filters.
The smc Pentax DA 17-70mm f/4 AL [IF] SDM lens will be available in July 2008 for a $599.95 retail price.
Op weg naar het station ontdekte ik vanmorge dat ik de mijne op m'n logeeradres heb laten liggenquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:20 schreef Erasmo het volgende:
Kuuuuut ik heb zojuist de lader van mijn K10D uit mijn klauwen laten vallen, dood.
Weet iemand een aftermarketmerk wat het zelfde doet? Ik vind de officiële vrij prijzig...
Nog niks van gelezen op de fora. Vanmiddag na het werk maar een 2e bestellen, is iig niet slecht om er 2 op voorraad te hebben, 1 thuis en 1 in de fototas.quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:16 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er geen third party merken die ook laders hebben?
heb je 'm al opengeschroefd om ff aan de binnenkant te kijken? Zo spannend is een lader toch niet qua techniek?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:20 schreef Erasmo het volgende:
Kuuuuut ik heb zojuist de lader van mijn K10D uit mijn klauwen laten vallen, dood.
Weet iemand een aftermarketmerk wat het zelfde doet? Ik vind de officiële vrij prijzig...
Da's idd een fraai en voordelig dingetjequote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:25 schreef Ynske het volgende:
heb je hier wat aan erasmo [ link | afbeelding ]
k heb m ook voor mijn canon dankzij didotquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:41 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Da's idd een fraai en voordelig dingetje
Is wel niet direct leverbaarquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:26 schreef Erasmo het volgende:
Ok dat is inderdaad die paar euro extra waard ja
*bestelt*
Pentax heeft ook ooit een 2/300 gemaakt, die is volgens mij alleen nooit in productie gegaan.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 15:55 schreef ultra_ivo het volgende:
2.8/300 is al lekker, 2.8/400 is helemaal lekker.
M'n acculader heb ik net terug gekregen, collega belde net aan. Via de Duitse Ebay gisteren een lader & 3 accu's besteld voor dezelfde prijs waar ik alleen 1 originele Pentax accu voor krijg.
wil je pttl dan zal je toch voor een duurdere moeten gaan, is de M stand goed genoeg kan je op marktplaats een leuke flitser scoren voor een eu of 25(neem er wel 1tje die niet je camera frituurt omdat er 300+ V op staat)quote:Op donderdag 25 september 2008 20:29 schreef problematiQue het volgende:
De 200+ euro voor de 360 vind ik te veel. Maximaal 100, misschien 150 euro.
Wat mis ik aan pttl? Is dat een voorflits om de instellingen te bepalen?quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:28 schreef zquing het volgende:
[..]
wil je pttl dan zal je toch voor een duurdere moeten gaan, is de M stand goed genoeg kan je op marktplaats een leuke flitser scoren voor een eu of 25(neem er wel 1tje die niet je camera frituurt omdat er 300+ V op staat)
Nee een pttl gebruikt informatie van de camera(pttl=Pentax Trough The Lens) om flitssterkte te bepalenquote:Op vrijdag 26 september 2008 21:26 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Wat mis ik aan pttl? Is dat een voorflits om de instellingen te bepalen?
Een goede keusquote:Op zondag 28 september 2008 16:30 schreef Sharkdoggie het volgende:
Net een Pentax K20D besteld, wat daarmee mijn eerste DSLR wordt. Na 6 jaar dagelijks met een compacte camera rond gesjeuld te hebben ben ik wel toe aan iets beters. Ben benieuwd.![]()
verkapte TVP
Ik zie er maar één staan maar ze is nou niet bepaald in goede staat.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:37 schreef zquing het volgende:
pentax lx
http://www.marktplaats.nl(...)ats%26submit1%3DZoek
mischien leuk voor iemand?
Ik zit te twijfelen om een bod van ¤100-125 uit te brengen...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:54 schreef zquing het volgende:
nee, maar er is pas 75eu geboden en een LX krijg je je vrij moeilijk kapot
Morgen zal ik een richtprijs bepalen, heb ze nu niet bij de hand maar dan zal ik je de sluiterstand en verdere detaiks geven.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 23:05 schreef zquing het volgende:
wat wil je voor die body's?
Doe eens een bod, de K100D heeft net iets onder de 10.000 clicks en de K10D er net boven. De K10D heeft niet meer zijn originele lader maar wel een ander die goed functioneert.quote:
Zekers, die extra MP boeien me niet zoveel maar ik ben wel blij met het flitspoortje, de 21 fps burstmode en vooral de het afstellen van de AF op verschillende lenzen, nooit meer front en backfocusquote:Op donderdag 23 oktober 2008 23:13 schreef ultra_ivo het volgende:
Goeie keuze. De K20D is een stap verder dan de K10D of de K100D
Iets zegt me dat je de sterk verbeterde hoge isowaarden bij concertfotografie ook wel weet te waarderenquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik ben vooral blij met de fijnafstemming van de witbalans. Je kunt 3 individuele waardes op 100K precies instellen en die over de fn knop bereiken. Ideaal voor concertfotografie.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:24 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Iets zegt me dat je de sterk verbeterde hoge isowaarden bij concertfotografie ook wel weet te waarderen
Stel het voor bij Pentaxquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
![]()
Alleen wacht ik nog op de aanpassing van de firmware die de automatische ISO aanpassing bij ingestelde diafragma en sluitetijd ook mogelijk maakt voor M lenzen.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:07 schreef Isdatzo het volgende:
>algemeen
IPV een rood randje/goud een groen randje
Hoe krijgen ze het toch voor elkaar om dit korte lensje in F4 uit te brengen? Zo'n korte afstand tot de sensor, daar moet toch makkelijk een F2,8 van de maken zijn?quote:
dit ding kost a 650 euro .. (advies)quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:50 schreef TGT2 het volgende:
[..]
Hoe krijgen ze het toch voor elkaar om dit korte lensje in F4 uit te brengen? Zo'n korte afstand tot de sensor, daar moet toch makkelijk een F2,8 van de maken zijn?
Wat begrijp ik nou niet
Die is er al, de 14mm f/2.8:quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:50 schreef TGT2 het volgende:
[..]
Hoe krijgen ze het toch voor elkaar om dit korte lensje in F4 uit te brengen? Zo'n korte afstand tot de sensor, daar moet toch makkelijk een F2,8 van de maken zijn?
Wat begrijp ik nou niet
(volgens de site van tekade)quote:Spezifikationen smc DA 15 mm ED AL Limited
Baureihe DA
Brennweite 15 mm (entspr. 23 mm im KB-Format)
Größte Blende 4,0
Kleinste Blende F22
Anzahl Blendenlamellen 7
Bildwinkel 86°
Konstruktion 8 Elemente in 6 Gruppen; Innenfokussierung
Entfernungseinstellbereich 18 cm bis unendlich
Abbildungsmaßstab 0,15x
Bajonett KAF
Filtergröße 49 mm
Abmessungen (Länge x Durchmesser) 39,5x63 mm
Gewicht 212 g
Besonderheiten Quick-Shift Fokussystem; SP (Super Protect) Coating
Lieferumfang Tasche DA 70, Frontdeckel
Omdat pancake dus minder lichtsterk? Leg eens uitquote:Op dinsdag 3 maart 2009 20:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Die is er al, de 14mm f/2.8:
[ afbeelding ]
De 15 is inderdaad wat minder lichtsterk omdat het een pancake is(pancakes)
Kijk als je een klein lensje maakt zoals dit:quote:Op woensdag 4 maart 2009 09:48 schreef TGT2 het volgende:
[..]
Omdat pancake dus minder lichtsterk? Leg eens uit
Ik heb de bladen niet gezien, maar wrs zijn ze wel lekker afgerondquote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:37 schreef zquing het volgende:
Vind 7 diafragma bladen een beetje weinig voor een limited
Ben ik ook niet echt fan van..... Starburstsquote:Op woensdag 4 maart 2009 19:46 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik heb de bladen niet gezien, maar wrs zijn ze wel lekker afgerond
Lijkt me een leuke om op de fiets mee te nemen. Maar dan wel met een leuke snelle prime. Zo rond de 28-30mm. zou een goede vervanger zijn dan van de oude meetzoekertjes zoals de Canonetquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:04 schreef zquing het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)beeldsensor-aan.html
hadden jullie dit trouwens gelezen?
Ik hoop dat ze dit in een toffe retro behuizing gooien en dan ga ik zeker sparen voor een nieuwe
Als er een model wordt uitgebracht dat lijkt op de Sigma DP2 dan ben ik verkocht, met die leuke pancake primes en als het kan brengt viogtlander de heliar erop uitquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Lijkt me een leuke om op de fiets mee te nemen. Maar dan wel met een leuke snelle prime. Zo rond de 28-30mm. zou een goede vervanger zijn dan van de oude meetzoekertjes zoals de Canonet
quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Er duiken berichten op dat Pentax de 645D wil afstoffen en de volgende maand introduceren op de show in Tokio:
http://www.amateurphotogr(...)lan_news_278069.html
De specs houdt Pentax voorlopig onder de pet. Volgens de geruchten een Kodak sensor van dik 30MP.quote:
Doh, Prijskaartje zal wel weer lekker zijnquote:Op woensdag 18 maart 2009 16:37 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De specs houdt Pentax voorlopig onder de pet. Volgens de geruchten een Kodak sensor van dik 30MP.
Ik heb al een 2.8/20. AF is bij 20mm niet zo'n punt. Gewicht/formaat is vooral een punt als ik met weinig lenzen onderweg ben, tegenwoordig is dat een FA 2.8/28 en een FA 1.7/50. Dan zou ik eerder een combinatie van een 2.0/30 en de 77mm pancake nemen.quote:Op maandag 28 december 2009 21:05 schreef Erasmo het volgende:
Ach jij moet inderdaad alles op de fiets meesjouwen... Is de 21mm DA ltd. niet wat voor jou?
Mooie foto, maar je mag wel even met de lapper & rager langs je sensor.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 19:57 schreef john_ven24 het volgende:
Kick!
Heb de nieuwe pentax macro 100mm WR aangeschaft!
[ afbeelding ]
Laat de lente maar komen!
Het is jammer dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, 't is mijn eerste macrolens. Maar hij is in dezelfde stijl als de limited lenzen en weathersealed.quote:
Ik vind dat echt niet werken, veel te weinig dof om goed te werken zonder AFquote:Op woensdag 30 december 2009 13:44 schreef ultra_ivo het volgende:
20 is mij persoonlijk teveel groothoek. Vooral voor de combinatie van straat en sportfotografie die ik vaker doe (en juist dan gewicht een item is). Gisteren trouwens tijdens een rap/hiphop optreden nog een Yashica 1.8/55 in M42 van iemand geleend, werkt ook goed.
Bij mij juist andersom. Als ik met een krappe DOF werk dan heb ik beter resultaat met MF en niet met AF.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:56 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik vind dat echt niet werken, veel te weinig dof om goed te werken zonder AF
Als je tijd hebt om te focussen en je onderwerpen niet teveel bewegen. Maar voor een concert vind ik de zoeker niet helder genoeg en te klein om mn focus goed te bepalen op een DSLRquote:Op woensdag 10 november 2010 23:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij mij juist andersom. Als ik met een krappe DOF werk dan heb ik beter resultaat met MF en niet met AF.
Je moet ook niet op je onderwerp jagen maar op de loer liggen. Focussen op de plek waar je onderwerp gaat komen. Dan lukt het prima. Voor mij is de zoeker helder genoeg, zelfs in slecht verlichte muziekkelders. Afgelopen donderdag in een muziekkelder m'n 1.4/85 uitgeprobeerd, focussen ging prima daar.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:13 schreef zquing het volgende:
[..]
Als je tijd hebt om te focussen en je onderwerpen niet teveel bewegen. Maar voor een concert vind ik de zoeker niet helder genoeg en te klein om mn focus goed te bepalen op een DSLR
Het was inderdaad de drivemode. (achteraf weet ik inderdaad dat ik hier de remote instellingen al eens voorbij heb zien komen. Maar ja, achteraf . . )quote:Op zaterdag 27 november 2010 15:50 schreef problematiQue het volgende:
Staat je drive-mode op remote? Blinken de lampjes?
Fn -> pijltje omhoog -> afstandsbediening icoontje selecteren.quote:Op zaterdag 27 november 2010 15:10 schreef SemPai het volgende:
Hopelijk weet iemand raad.
Ik krijg mijn nieuwe IR remote niet werkend op mijn K10d.
Moet er in het menu iets aangepast worden of moet ik mijn nieuwe aanwinst (Dealextreme) direct naar de prullenbak promoveren onder het motto 'gegokt en verloren' ?
De niet AF versie is goed te gebruiken op een Canon(de af misschien ook maar weet niet hoe de focusring is)quote:Op dinsdag 26 februari 2013 20:04 schreef Aschkael het volgende:
Heb een tijd lang een k7 gehad, ook een erg fijne camera. Ik was vooral erg te spreken over de objectieven. Baal dat die nieuwe objectieven niet op een canon passen...die 50mm 1.4 zou ik graag erop schroeven.
Is allemaal Kmount, moet je wel alles handmatig doen. Maar op je canon passen met een converter doet het.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 21:05 schreef Aschkael het volgende:
Voor op mijn Canon heb ik een oude asahi takumar 55mm f1.8, fijne lens. De smc Pentax -FA 50mm 1.4 is een moderne autofocus lens. Voor zover ik weet heb je daar geen converters naar Canon voor.
Mooi lichtsterk.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:04 schreef Erasmo het volgende:
GAS heeft me weer te pakken, ik zit er sterk over te denken om de Pentax MX-1 te kopen
De K5 II is een quantumleap vergeleken met de K10D.quote:Op vrijdag 20 december 2013 12:17 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Mooi lichtsterk.
Ik ga vandaag kijken of de K-5 (II) iets is voor me (vs Nikon D7000 dus het wordt spannend). Heb nu een K10D.
Helemaal mee eens! Dat is echt een superfijne camera! Ik heb me nog niet door de techniek beperkt gevoeld in de 6 jaar dat ik nu met m'n K5 (en daarvoor K7) aan het fotograferen ben.quote:Op vrijdag 20 december 2013 13:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De K5 II is een quantumleap vergeleken met de K10D.
Da's goed om te horen. Na flink rondbellen heb ik er nu een gevonden waar ik zo ga kijken.quote:Op vrijdag 20 december 2013 13:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De K5 II is een quantumleap vergeleken met de K10D.
Het gaat me vooral om de prestaties bij weinig licht (concerten bijv.), maar hij moet ook goed in de hand liggen + bediening, want de Nikon is voor mij bijna perfect in dat opzicht. Enig idee of er veel verschil zit tussen de K5 en K5II voor low light (in de praktijk dan), de AF zou beter moeten werken?quote:Op vrijdag 20 december 2013 13:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Helemaal mee eens! Dat is echt een superfijne camera! Ik heb me nog niet door de techniek beperkt gevoeld in de 6 jaar dat ik nu met m'n K5 (en daarvoor K7) aan het fotograferen ben.
In welke omgeving zoek je de K5 II? Ik heb de mijne in Aken gehaald, bij Foto Preim.quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:45 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Da's goed om te horen. Na flink rondbellen heb ik er nu een gevonden waar ik zo ga kijken.
Zuiden/zuidwesten. De camera is nu gunstiger geprijsd in Nederland.quote:Op vrijdag 20 december 2013 15:34 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In welke omgeving zoek je de K5 II? Ik heb de mijne in Aken gehaald, bij Foto Preim.
De cashback actie geldt nog tot half januari.quote:Op maandag 23 december 2013 14:01 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Zuiden/zuidwesten. De camera is nu gunstiger geprijsd in Nederland.
Inderdaad die stabilisatie in de body is een voordeel. Ik heb de camera nog niet in mijn handen gehad trouwens, was voor nu toch te ver rijden. Na de kerst dan maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |