Kijk, daar hebben we eens wat aan! Ik ben om, als deze studie klopt (En daar ga ik maar vanuit), is gratis kinderopvang vrijwel nutteloos.quote:Op woensdag 6 september 2006 15:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Alstublieft: Meer kinderopvang: niet meer werk vrouw
"Betere en goedkopere kinderopvang leidt er vooral toe dat ouders hun kinderen minder vaak door grootouders, buren of vrienden laten opvangen, maar vaker in de formele kinderopvang. Dat blijkt uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB)."
Daar ben ik, en ik niet alleen, dus juist helemaal vóór. We hebben ook aangegeven hoe dat zou kunnen namelijk door deregulering.quote:Op woensdag 6 september 2006 15:36 schreef Vhiper het volgende:
Kijk, daar hebben we eens wat aan! Ik ben om, als deze studie klopt (En daar ga ik maar vanuit), is gratis kinderopvang vrijwel nutteloos.
Dan pleit ik alleen nog wel voor een betaalbare kinderopvang, zodat het ook mogelijk is voor ouders die niet de mazzel hebben op grootouders, buren of vrienden te kunnen rekenen (of simpelweg de familie en vrienden niet met hun kind willen opzadelen) te kunnen gaan werken. En ja, HenriO, daar mag je op tegen zijn, maar ik ben wel zo sociaal een ander ook de vrijheid van wel of niet werken te geven, ook al kost mij dat wat belastingcenten![]()
Niet het onderste uit de kan willenquote:Op woensdag 6 september 2006 15:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Daar ben ik, en ik niet alleen, dus juist helemaal vóór. We hebben ook aangegeven hoe dat zou kunnen namelijk door deregulering.
Stom argument om je door te laten overtuigen, maar toch fijnquote:Op woensdag 6 september 2006 15:36 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Kijk, daar hebben we eens wat aan! Ik ben om, als deze studie klopt (En daar ga ik maar vanuit), is gratis kinderopvang vrijwel nutteloos.
Ik ben ook vóór betaalbare kinderopvang, en vóór steun aan wie het dan nog niet kan betalen maar wél nodig heeft. Maar dan graag niet door de staat gefinancierd. Hoe dichterbij hoe beterquote:Dan pleit ik alleen nog wel voor een betaalbare kinderopvang, zodat het ook mogelijk is voor ouders die niet de mazzel hebben op grootouders, buren of vrienden te kunnen rekenen (of simpelweg de familie en vrienden niet met hun kind willen opzadelen) te kunnen gaan werken. En ja, HenriO, daar mag je op tegen zijn, maar ik ben wel zo sociaal een ander ook de vrijheid van wel of niet werken te geven, ook al kost mij dat wat belastingcenten
quote:Op woensdag 6 september 2006 15:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Stom argument om je door te laten overtuigen, maar toch fijn.
Iemand moet de rekening betalen, als je niet wilt tornen aan de kwaliteit, het niet door de overheid wil laten betalen en wel wil dat het betaalbaar blijft voor de werknemers, wie gaat dan de rekening betalen? De werkgevers? Die zien je aankomenquote:Ik ben ook vóór betaalbare kinderopvang, en vóór steun aan wie het dan nog niet kan betalen maar wél nodig heeft. Maar dan graag niet door de staat gefinancierd. Hoe dichterbij hoe beter.
Daar hebben we een algemene rekenkamer voor, dat hoef ik gelukkig niet te doen.quote:Op woensdag 6 september 2006 14:30 schreef Autodidact het volgende:
Om je bewering (dat het gat op te vullen is) te kwantificeren moet je een bedrag tevoorschijn halen. Euro's.
Inkomensafhankelijk, waarbij minstens voor de helft vergoed tot helemaal gratis voor minimuminkomens, lijkt mij vrij redelijk.quote:Op woensdag 6 september 2006 15:49 schreef sigme het volgende:
Ik ben ook vóór betaalbare kinderopvang, en vóór steun aan wie het dan nog niet kan betalen maar wél nodig heeft. Maar dan graag niet door de staat gefinancierd. Hoe dichterbij hoe beter.
Lees dat linkje van HenriO eens.quote:Op woensdag 6 september 2006 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar hebben we een algemene rekenkamer voor, dat hoef ik gelukkig niet te doen.
Ik neem aan dat dit allemaal al grondig is doorgerekend, anders komen partijen niet met zo'n voorstel.
Als er gratis kinderopvang komt, dan moet dit alleen gebruikt mogen worden door mensen die beiden werken. Vrouwen die willen tannissen regelen zelf maar opvang.quote:Op woensdag 6 september 2006 15:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Alstublieft: Meer kinderopvang: niet meer werk vrouw
"Betere en goedkopere kinderopvang leidt er vooral toe dat ouders hun kinderen minder vaak door grootouders, buren of vrienden laten opvangen, maar vaker in de formele kinderopvang. Dat blijkt uit een studie van het Centraal Planbureau (CPB)."
Heb ik gedaan, zie hierboven.quote:
Dat is het punt niet. Punt is dat de opvang er dus al is, maar i.p.v. bij familie of vrienden, zou dit bij gratis opvang dus ten laste van de staat komen. Dat is niet de bedoeling van het gratis maken van kinderopvang.quote:Op woensdag 6 september 2006 16:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Als er gratis kinderopvang komt, dan moet dit alleen gebruikt mogen worden door mensen die beiden werken. Vrouwen die willen tannissen regelen zelf maar opvang.
Volgens mij gaat het er in het artikel vooral om dat gratis opvang niet meer mensen aan 't werk zou krijgen. Maar dat mensen er toch gebruik van maken.quote:Op woensdag 6 september 2006 16:12 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Punt is dat de opvang er dus al is, maar i.p.v. bij familie of vrienden, zou dit bij gratis opvang dus ten laste van de staat komen. Dat is niet de bedoeling van het gratis maken van kinderopvang.
Waardoor dus het het hele verhaal van de extra belastingopbrengsten die de kosten zouden compenseren komt te vervallen.quote:Op woensdag 6 september 2006 16:23 schreef Gia het volgende:
Volgens mij gaat het er in het artikel vooral om dat gratis opvang niet meer mensen aan 't werk zou krijgen. Maar dat mensen er toch gebruik van maken.
Juist als de kinderen naar school gaan krijgen veel vrouwen (of mannen ok ok) de behoefte om weer te gaan werken. Als veel goedkopere of zelfs gratis opvang dan toch maar tot een 5% toename in de arbeidsparticipatie van vrouwen leidt denk ik niet dat dat met gratis opvang in de peuterleeftijd spectaculair veel hoger zou zijn.quote:Verder gaat het in het artikel alleen over voor en naschoolse opvang op school. Staat dus helemaal los van kinderopvang in een kinderdagverblijf, bijvoorbeeld voor hele dagen. Dat is er dus nog niet.
Dat, mijn beste, ben ik dus weer niet met je eensquote:Op woensdag 6 september 2006 16:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Overigens ben ik met sigme eens dat dit onderzoek niet de doorslag zou moeten geven in de discussie over gratis kinderopvang. Ook bij een 100% toename van de arbeidsparticipatie zou gratis kinderopvang een slecht idee zijn.
Je kosten-aspect vind ik een slecht argumentquote:Op woensdag 6 september 2006 16:00 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Mijn hele standpunt was dat het kostenneutraal zou gebeuren c.q. positief zou zijn voor de Nederlandse economie/belastingopbrengsten.
Dat siert jequote:Dat blijkt uit dit artikel dus niet het geval te zijn en het CPB is meestal redelijk betrouwbaar. Mijn standpunt klopt dus blijkbaar niet en ik ben man genoeg om mijn ongelijk toe te geven als ik ongelijk heb![]()
Ho - jij wil niet tornen aan de kwaliteit. Jij stelt dat ouders niet in staat zijn zelf een kwaliteitsafweging te maken.quote:[..]
Iemand moet de rekening betalen, als je niet wilt tornen aan de kwaliteit, het niet door de overheid wil laten betalen en wel wil dat het betaalbaar blijft voor de werknemers, wie gaat dan de rekening betalen? De werkgevers? Die zien je aankomen![]()
quote:Maar goed, ik begrijp al dat jouw voorkeur uit gaat naar het om zeep helpen van de kwaliteit.
Wat dit onderzoek dan wel treffend illustreert is hoe groot-collectieve regelingen de nekslag zijn voor (vrijwillig!) sociaal gedrag in kleine kring. Wat sommigen (quote:Op woensdag 6 september 2006 16:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Overigens ben ik met sigme eens dat dit onderzoek niet de doorslag zou moeten geven in de discussie over gratis kinderopvang.
Niet overdrijven, verder gaf ik je al gelijk m.b.t. dit puntquote:Op woensdag 6 september 2006 19:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Je kosten-aspect vind ik een slecht argument.
Het is voor de Nederlandse economie/belastingopbrengsten veruit het voordeligst als men vroeg gaat werken en bijtijds doodgaat. Toch zou ik daarvan nooit voorstander zijn. Hoeveel geld het mij ook zou opleveren bij mijn individuele belastingafdracht.
Moet kunnen vind ik. Ik ga me niet uit een discussie draaien, terwijl ik weet dat ik ongelijk heb. Dan geef ik gewoon mijn ongelijk toe... Dat zie je weinig op dit forum, dat dan weer welquote:Dat siert je.
Juist wel, die maak ik als ouder toch de hele tijd ook? Ik wil, als ouder, met een gerust hart mijn kind bij een kinderdagverblijf achter kunnen laten, dus zonder dat ik me elke seconde wel moet afvragen of mijn kleine daar wel veilig is. Dat er een overheid is die die kwaliteit oplegt en controleert geeft mij een hele geruststelling.quote:Ho - jij wil niet tornen aan de kwaliteit. Jij stelt dat ouders niet in staat zijn zelf een kwaliteitsafweging te maken.
Behalve dat ouders geen tijd hebben de boel te controleren, zien ouders ook alleen maar wat er gebeurt bij het afleveren van het kind en het ophalen ervan. Daarnaast zullen niet alle ouders dezelfde mate van kwaliteit willen, onder druk van de prijs. Dat creërt dus een onwerkbare situatie.quote:Als je de kwlaiteitscontrole aan de ouders overlaat - die dagelijks bij de opvang over de vloer komen, dat maak je al winst bij gelijkblijvende kwaliteit. Omdat de overheid geen eisen & controle hoeft te bedenken, beschrijven, meten, afdwingen etc.
Ik mag dan met een Quebecse getrouwd zijn, mijn Frans is belabberdquote:C'est le ton qui fait la musique
.
Dat is toch niets nieuws?quote:Op woensdag 6 september 2006 19:21 schreef sigme het volgende:
Wat dit onderzoek dan wel treffend illustreert is hoe groot-collectieve regelingen de nekslag zijn voor (vrijwillig!) sociaal gedrag in kleine kring. Wat sommigen () al tijden betogen.
De vraag is of die mensen daadwerkelijk 'liberalen' zijn, maar hypocriet is het zeker.quote:Op woensdag 6 september 2006 20:39 schreef Vhiper het volgende:
Grappig liberaal standpunt eigelijk, als je dan weer naar immigratie gaat kijken. Niemand die zo hard schreeuwt dat immigranten hun persoonlijke vrijheid moeten opgeven als de liberalen in dit land![]()
Maar goed, dit zijstapje is off topic
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |