Het grote uitdelen is begonnen en uiteraard staat de VVD deze keer vooraan om de sigaren uit te delen. Het is dat ik me over de laatste 4 jaar nog ongelovelijk genaaid voel door deze partij, anders zou ik er bijna op gaan stemmen!quote:VVD belooft lastenverlichting
De VVD wil de belasting met 3 procent verlagen, zo staat in het verkiezings- programma van de liberalen. Verscheidene media hebben uit betrouwbare bron de hoofdpunten van het programma gekregen.
De belasting op erfenissen moet worden gehalveerd, startende ondernemers zouden de eerste 3 jaar geen belasting moeten betalen en de kinderopvang voor mensen die werken moet gratis worden.
Om dat alles te betalen moet het aantal bestuurders worden verminderd met 25 procent. Verder kan er bezuinigd worden op bijstand voor jongeren onder de 27 jaar. Het VVD-verkiezingsprogramma wordt maandag officieel gepresenteerd.
Dit was natuurlijk te verwachten. De VVD wilde niet voor niets zo graag met het CDA nog effe de begroting er doorheen jassenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de doorrekening. Kinderopvang is berucht duur, ik ben benieuwd of die andere maatregelen dat wel dekken. En geen bijstand onder de 27? Leuk voor al die jongetrouwde en -gescheiden moedersMaar ongetwijfeld krijgen vele rechtsgeorienteerde kiezers hier wel weer een harde plasser van.
quote:VVD: Meer uitgaven én minder belasting
Uitgegeven: 26 augustus 2006 08:32
Laatst gewijzigd: 26 augustus 2006 08:41
DEN HAAG - De VVD wil in de komende kabinetsperiode de belasting voor iedereen met 3 procent verlagen en 2,3 miljard bezuinigen op de sociale zekerheid, onder meer door de bijstand voor mensen onder de 27 jaar af te schaffen.
Dit staat in het verkiezingsprogramma, dat de liberalen maandag presenteren. Ingewijden bevestigen bovendien dat de VVD daarin pleit voor gratis kinderopvang voor werkenden.
Bezuinigd
De VVD gaat in het programma uit van een economische groei van gemiddeld 1,75 procent per jaar. Die groei is, onder meer doordat meer belasting kan worden geheven, goed voor een extra opbrengst voor de overheid van 6,5 miljard euro. Doordat er bovendien bezuinigd gaat worden op sociale zekerheid, gezondheidszorg en woningcorporaties, zien de liberalen de mogelijkheid om 17 miljard aan nieuwe uitgaven te doen.
De VVD pleit in het programma ook voor een harde aanpak van geweld op straat en vermindering van de successierechten, die betaald moeten worden bij erfenissen. Het programma is opgesteld door een commissie onder leiding van Ben Verwaayen, de topman van British Telecom.
Pensioen
Eerder werd al duidelijk dat de VVD niet de AOW-leeftijd wil verhogen om het probleem van de vergrijzing aan te pakken. In het programma staat wel dat in cao's de verplichting om het aanvullend pensioen op 65 jaar te laten ingaan, geschrapt dient te worden.
De VVD wil ook het aantal bestuurders, van gemeenteraden tot Tweede Kamer, met een kwart verminderen. De Randstad kan één provincie worden en er moet één ministerie voor Veiligheid komen, dat gaat over bestrijding van rampen en terrorisme.
CDA - Verkiezingsprogrammaquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:35 schreef Vhiper het volgende:
Met welke kadootjes zullen de andere partijen komen? Ik ben benieuwd!
Het CDA zal traditiegetrouw zich wel op de gezinnen richten (Kinderbijslag omhoog, zorgkosten omlaag, nog wat schoolgeld verlagen, e.d.)
dit zijn geen cadeautjes, want ze zijn niet uitgedeeld.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het grote uitdelen is begonnen en uiteraard staat de VVD deze keer vooraan om de sigaren uit te delen. Het is dat ik me over de laatste 4 jaar nog ongelovelijk genaaid voel door deze partij, anders zou ik er bijna op gaan stemmen!
Het CDA zal traditiegetrouw zich wel op de gezinnen richten (Kinderbijslag omhoog, zorgkosten omlaag, nog wat schoolgeld verlagen, e.d.)
http://www.volkskrant.nl/(...)t_3_procent_verlagenquote:VVD wil belasting met 3 procent verlagen
DEN HAAG - De VVD wil een belastingverlaging voor iedereen met 3 procent. Daarnaast moet de kinderopvang voor werkenden gratis worden en verdwijnt de bijstand voor jongeren onder 27 jaar. Deze plannen zijn opgenomen in het conceptverkiezingsprogramma Voor een samenleving met ambitie dat maandag wordt gepresenteerd.
Het successierecht (de belasting op erfenissen) wordt als het aan de VVD ligt gehalveerd. Om het ondernemerschap te stimuleren, stelt de partij voor startende ondernemers drie jaar lang vrij te stellen van belastingbetaling.
Verder trekt de partij ten strijde tegen de ‘bestuurlijke wirwar’ in Nederland. Van de huidige ruim twaalfduizend bestuurders (Kamerleden, raadsleden, wethouders, burgemeesters, statenleden, gedeputeerden) moet een kwart verdwijnen.
De Tweede Kamer kan volgens de VVD van 150 naar 100 zetels, de Eerste Kamer van 75 naar 50. De Randstad dient één provincie te worden.
Met haar korte verkiezingsprogram, dat werd opgesteld onder leiding van British Telecom-topman Ben Verwaayen, wil de partij ambitie uitstralen en de burgers weer trots op Nederland maken. Eerder zei Verwaayen in een interview met de Volkskrant: ‘Als je meer dan 50 procent belasting betaalt, ben je onderdaan, betaal je minder dan ben je burger.’ Het verlagen van alle belastingtarieven met drie procentpunten kost 7,7 miljard euro.
In totaal koerst de partij de komende kabinetsperiode aan op 17 miljard euro aan nieuwe uitgaven. Om dat te betalen, rekent de partij op een economische groei van gemiddeld 1,75 procent per jaar (opbrengst: 6,5 miljard euro).
Daarnaast wordt er bezuinigd op onder meer de sociale zekerheid (2,3 miljard) en de gezondheidszorg. De woningbouwcorporaties moeten 3,5 miljard inleveren.
In haar conceptprogram kiest de VVD voor een harde aanpak van overlast op straat en buurtterreur. In het uiterste geval worden de raddraaiers uit hun huis gezet en elders in ‘hufterwoningen’ geplaatst. Het opleggen van een straatverbod wordt eenvoudiger. Ook moet de burgemeester sneller kunnen beslissen over dwangverpleging van psychisch gestoorden.
De liberalen willen verder één ministerie van Veiligheid dat verantwoordelijk is voor de politie, terrorismebestrijding, grensbewaking, rampen- en crisisbeheersing, de inlichtingendiensten en het Openbaar Ministerie. De VVD acht zwaardere straffen gewenst voor mensen die zich gewelddadig gedragen tegenover gezagsdragers als agenten, leraren, ambulancepersoneel en conducteurs.
In lijn met het Liberaal Manifest dat de VVD vorig jaar aannam, stelt het conceptprogram artikel 1 van de Grondwet (verbod op discriminatie) boven de andere artikelen. Dat betekent onder meer dat scholen geen homoseksuele leraren meer mogen weigeren met een beroep op de vrijheid van godsdienst.
Eerder deze week werd al bekend dat de VVD niet tornt aan de AOW-leeftijd. Wel willen de liberalen een verbod op CAO-afspraken tussen werkgevers en vakbonden die verplichten tot pensionering bij 65 jaar.
Alléén als het leidt tot hogere arbeidsparticipatie.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:23 schreef Zwaffel het volgende:
dat van die kinderopvanmg kan ik nu wel snappen... dat verdient zich weer terug ivm de vergrijzingskosten...
Als die %$^%$ overheid nou eens niet afspraken tussen vakbonden en werkgevers bindend zou verklaren voor niet-vakbondsleden, dan lijkt me dat een heel aantal vliegen in één klap. Is dit verbod ook niet nodig, trouwens.quote:Wel willen de liberalen een verbod op CAO-afspraken tussen werkgevers en vakbonden die verplichten tot pensionering bij 65 jaar.
Als je al een arbeidsovereenkomst hebt mag je het CAO weigeren hoor.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Als die %$^%$ overheid nou ook niet eens afspraken tussen vakbonden en werkgevers bindend zou verklaren voor niet-vakbondsleden, dan lijkt me dat een heel aantal vliegen in één klap. Is dit verbod ook niet nodig, trouwens.
Bindend verklaren. Daarmee is het het minimum voor voor wie het bindend verklaard is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:32 schreef nikk het volgende:
[..]
Als je al een arbeidsovereenkomst hebt mag je het CAO weigeren hoor.
Flauw, begroting was al rond met CDA en D66 dus vrij logisch om deze nog met prinsjesdag aan te kondigen. Maar dit geeft wel weer aan dat "links" het prima vind om zeker een jaar het zonder een begroting te doen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:43 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dit was natuurlijk te verwachten. De VVD wilde niet voor niets zo graag met het CDA nog effe de begroting er doorheen jassen![]()
Dat geldt voor de werkgevers, niet de ongebonden werknemer.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Bindend verklaren. Daarmee is het het minimum voor voor wie het bindend verklaard is.
Geen idee hoe dat geregeld is eerlijk gezegd.quote:Als je volgens je arbeidsovereenkomst onder de CAO valt kan je volgens mij de vernieuwde CAO ook niet weigeren trouwens.
Laatst nog een interessante discussie over hoe de (hoge) erfenisbelasting eigenlijk heel goed past in een liberale denkwijze. Men krijgt immers geld zonder er iets voor te doenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:37 schreef Chewie het volgende:
Blijf de erfenisbelasting belachelijk vinden, halvering daarvan klinkt mischien sympathiek maar is het natuurlijk niet.
Volgens mij is er makkelijk een compromis te maken met het CDA op dit terrein: die willen werkleerplicht tot 23 jaar.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:48 schreef Sidekick het volgende:
De VVD denkt hun plannen te kunnen betalen door de bijstand af te schaffen voor jongeren onder de 27 jaar? Volgens mij gaat dat alleen nog maar meer geld kosten aan onderwijs dan. Ik neem aan dat ze dan een schoolplicht gaan krijgen.
Zal ik 'm even opgravenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Laatst nog een interessante discussie over hoe de (hoge) erfenisbelasting eigenlijk heel goed past in een liberale denkwijze. Men krijgt immers geld zonder er iets voor te doen
Een mooie vergelijking is misschien het volgende:quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het grote uitdelen is begonnen en uiteraard staat de VVD deze keer vooraan om de sigaren uit te delen. Het is dat ik me over de laatste 4 jaar nog ongelovelijk genaaid voel door deze partij, anders zou ik er bijna op gaan stemmen!
Zou graag de onderbouwing daarvan willen zien, lijkt me een vrij absurde stelling.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Laatst nog een interessante discussie over hoe de (hoge) erfenisbelasting eigenlijk heel goed past in een liberale denkwijze. Men krijgt immers geld zonder er iets voor te doen
quote:PvdA: VVD wil te veel bezuinigen
26 augustus 2006, 12:12 (plaats uw reactie)
AMSTERDAM (ANP) - ,,De VVD lijkt allerlei leuke plannetjes te willen betalen door nog meer te bezuinigen op de sociale zekerheid en de zorg.'' Dat zei een woordvoerder van de PvdA in een voorlopige reactie op het uitgelekte verkiezingsprogramma van de liberalen.
De sociaal-democraten zijn niet tegen verlaging van belasting, maar dan wel voor de mensen die dat nodig hebben, aldus de woordvoerder. De PvdA wil pas verder op het programma in gaan als het maandag gepresenteerd is.
Exact. Met diezelfde redenering zou zakgeld ook belast moeten worden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zou graag de onderbouwing daarvan willen zien, lijkt me een vrij absurde stelling.
Over de erfenis is ten eerste al belasting betaald en ten tweede is het ook geen geld krijgen zonder daar wat voor te doen.
Dat willen ze dus ookquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:48 schreef Sidekick het volgende:
En ik hoop dat de VVD zelf een goed voorbeeld gaat geven voor hun standpunt dat een kwart van de politici moeten verdwijnen.
quote:De VVD wil ook het aantal bestuurders, van gemeenteraden tot Tweede Kamer, met een kwart verminderen. De Randstad kan één provincie worden en er moet één ministerie voor Veiligheid komen, dat gaat over bestrijding van rampen en terrorisme.
Halvering van de belasting klinkt sympathiek?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:37 schreef Chewie het volgende:
[..]
Blijf de erfenisbelasting belachelijk vinden, halvering daarvan klinkt mischien sympathiek maar is het natuurlijk niet.
Zoals het er staat, ik heb het namelijk over de erfenisbelasting.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 13:03 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Halvering van de belasting klinkt sympathiek?
Of halvering van de erfenis?
Inderdaad, erfenisbelasting is gewoon weer het zoveelste station waar je moet afgeven. Ik vind het ook belachelijk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zou graag de onderbouwing daarvan willen zien, lijkt me een vrij absurde stelling.
Over de erfenis is ten eerste al belasting betaald en ten tweede is het ook geen geld krijgen zonder daar wat voor te doen.
Dat is min of meer al zo bij grote giften (ook belachelijkquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 13:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Exact. Met diezelfde redenering zou zakgeld ook belast moeten worden.
Je kunt grote giften toch ook wel op een "zwarte" manier doen dan?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 13:06 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat is min of meer al zo bij grote giften (ook belachelijk).
De stelling is opzettelijk absurd, de onderbouwing her en der serieus.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:58 schreef Chewie het volgende:
[..]
Er staat bezuinigen op de bijstand voor mensen onder de 27, niet afschaffen. Pak je leesplankje er weer eens bij zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de doorrekening. Kinderopvang is berucht duur, ik ben benieuwd of die andere maatregelen dat wel dekken. En geen bijstand onder de 27? Leuk voor al die jongetrouwde en -gescheiden moedersMaar ongetwijfeld krijgen vele rechtsgeorienteerde kiezers hier wel weer een harde plasser van.
En aan de andere kant wordt iemand het recht ontnomen zelf te bepalen waar zijn vermogen naartoe gaat na zijn of haar overlijden. Zo kun je de term "liberaal" overal invrotten. Slaat nergens op.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 12:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 13:57 schreef Sickie het volgende:
[..]
Er staat bezuinigen op de bijstand voor mensen onder de 27, niet afschaffen. Pak je leesplankje er weer eens bij zou ik zeggen.
Campagne is begonnen, VVD deelt kadootjes uit!quote:onder meer door de bijstand voor mensen onder de 27 jaar af te schaffen.
Doe es lief het stuk tekst in de OP lezen. Pas wanneer het volledige program op de plank ligt kun je er iets zinnigs over zeggen. Prijsschieten op een paar uitgelekte stukken is zinloos. Maar ik snapt dat jij er een bijzonder harde plasser van krijgt om even in je eigen terminologie te spreken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
Campagne is begonnen, VVD deelt kadootjes uit!
[afbeelding]
Zal ik het inpakken of begin je hier met je cursus?
Sorry? Jij accepteert wel de OP (wat evenmin het officiele programma is) als valide, maar stukken uit de NRC niet? Omdat ze andere dingen zeggen dan jou aanstaat? Overigens werd vanochtend op Radio 1 (meen ik) geciteerd uit het uitgelekte programma, waar het er letterlijk instond.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:17 schreef Sickie het volgende:
[..]
Doe es lief het stuk tekst in de OP lezen. Pas wanneer het volledige program op de plank ligt kun je er iets zinnigs over zeggen. Prijsschieten op een paar uitgelekte stukken is zinloos. Maar ik snapt dat jij er een bijzonder harde plasser van krijgt om even in je eigen terminologie te spreken.
Dat spreekt andere nieuwbronnen die spreken over afschaffen helemaal niet tegen. Afschaffen is namelijk ook bezuinigen. Tussen de regels valt zelfs daar al te lezen dat het volledig wegbezuinigd gaat worden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:17 schreef Sickie het volgende:
[..]
Doe es lief het stuk tekst in de OP lezen.
Of mogen we ook al niet iets zinnigs zeggen over uitspraken van politici?quote:DEN HAAG - Kandidaat-lijsttrekker Rutte van de VVD wil de bijstandswet sluiten voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is.
(...)
"We sleuren iedereen de arbeidsmarkt op. Om te beginnen krijgen jongeren tot 27 jaar géén bijstand meer. Uiterlijk over vier jaar sluiten we de bijstandswet voor iedereen die niet arbeidsongeschikt is, want dan is er letterlijk werk voor iedereen."
Bron: Nu.nl
quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Leuk voor al die jongetrouwde en -gescheiden moedersMaar ongetwijfeld krijgen vele rechtsgeorienteerde kiezers hier wel weer een harde plasser van.
Dit is natuurlijk een uitstekend punt hoewel het best omhoog geschroefd kan worden naar 30. Mensen die gewoon gezond zijn kunnen onmogelijk onder hun 30ste niet in staat zijn om te werken anders heb je toch echt iets fouts gedaan in je leven waarvoor je zelf de verantwoordelijkheid moet dragen.quote:onder meer door de bijstand voor mensen onder de 27 jaar af te schaffen.
Ik vind het toch een beetje raar. Ook jongeren kunnen werkloos zijn toch?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:43 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een uitstekend punt hoewel het best omhoog geschroefd kan worden naar 30. Mensen die gewoon gezond zijn kunnen onmogelijk onder hun 30ste niet in staat zijn om te werken anders heb je toch echt iets fouts gedaan in je leven waarvoor je zelf de verantwoordelijkheid moet dragen.
Het kan wel maar dat is dan het probleem van de jongeren in kwestie. Als je gewoon gezond bent is er geen reden om werkeloos te zijn. Genoeg werk te vinden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:52 schreef TC03 het volgende:
Ik vind het toch een beetje raar. Ook jongeren kunnen werkloos zijn toch?
Daar heb je een punt, maar ik vraag me dan toch af in hoeverre de situatie voor jongeren verschilt met oudere mensen. Die grens zou je dan net zo goed kunnen doorschuiven naar 40 jaar.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:54 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het kan wel maar dat is dan het probleem van de jongeren in kwestie. Als je gewoon gezond bent is er geen reden om werkeloos te zijn. Genoeg werk te vinden.
Als je jong en werkloos bent moet je wellicht je school maar eens gaan afmaken. Dus of terug naar school of elke baan accepteren die er is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:52 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ik vind het toch een beetje raar. Ook jongeren kunnen werkloos zijn toch?
Oudere mensen zijn duurder, minder-flexibel, omscholing is lastiger etc. Ondanks dat zou het wel zo moeten zijn, ervan uitgaande dat iemand gezond is, dat bijstand alleen in het uiterste geval beschikbaar zou moeten zijn voor mensen. Je kunt natuurlijk ook zelf geld opzij zetten voor financieel moeilijkere jaren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 15:05 schreef TC03 het volgende:
Daar heb je een punt, maar ik vraag me dan toch af in hoeverre de situatie voor jongeren verschilt met oudere mensen. Die grens zou je dan net zo goed kunnen doorschuiven naar 40 jaar.
Jazekerquote:Offtopic: je avatar, dat is toch St. Louis?
Er zijn weinig banen voor MBOers. Ik snap wel dat je het niet goed doet als je jong en werkloos bent, maar het kan altijd natuurlijk, en dan heb je gewoon geen geld en sta je min of meer op straat. Ik snap de redenatie wel, werklozen van die leeftijd moeten kunnen gewoon werken en moeten niet meteen bij de staat steun trekken. Daar ben ik het mee eens. Maar ik vind het een beetje streng in vergelijking met de 'normale' mensen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 15:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
Als je jong en werkloos bent moet je wellicht je school maar eens gaan afmaken. Dus of terug naar school of elke baan accepteren die er is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |