abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40971027
Als dan helemaal niemand een nieuw topic opent, dan doe ik het maar.

Dit is dus het 4e amateurvoetbaltrainers-topic. Het topic waar amateurvoetbaltrainers met elkaar kunnen praten en discussiëren over alles wat het trainersvak zo mooi/verschrikkelijk maakt. Blessures, lastige kinderen, spelvreugde, dilemma's, opstellingen, tactieken.. werkelijk álles kan hier besproken worden!

Links naar voorgaande delen:
Het Grote amateur-jeugd voetbaltrainers Topic!
Het Grote amateur-jeugd voetbaltrainers Topic Deel II
Het Grote Amateur-jeugd Voetbaltrainers Topic Deel III
pi_40971136
Oja, ik ben dus vorige week gestrikt om samen met een teamgenoot de D8 komend seizoen te gaan trainen/coachen/begeleiden omdat ze niemand anders hadden . Vandaag stond de eerste oefenwedstrijd op het programma (die ik vanwege werk moest missen ), zonder dat we ook maar hadden getraind, elkaar ook maar één keer hadden gezien, of die mannen zelfs een bal hadden aangeraakt .

Maar goed, de helden haalden een verdienstelijk 1-1 gelijkspel mee uit Kaatsheuvel (DESK) . De ouders vonden het fantastisch, want de niet-nederlagen in de vorige jaren zijn op één hand te tellen . Deze wedstrijd had overigens zelfs een overwinning kunnen zijn als onze keeper niet over een volkomen ongevaarlijke bal heen had getrapt in de slotminuten .

Aldus de verhalen van mijn medetrainer . Dinsdag zie ik de jongens voor het eerst bij de training, zaterdag de eerste bekerwedstrijd, maandagavond weer voor de beker, dinsdag weer trainen (in m'n eentje), en dan begint de competitie al.:D
pi_40983144
Ja helaas Yeahinho, sinds een paar uur terug heb ik pas weer internet (en een ingerichte studentenkamer ) vandaar.....mooie OP trouwens

Leuk dat je weer een team gaat trainen, ook al ben je trainer tegen wil en dank Wordt vast een mooi seizoen!

Satnley, misschien kom ik je wel eens tegen op de Groningse velden dit seizoen Check je mail trouwens ook even
pi_40992321
tjooo,

eindelijk weer een nieuw trainerstopic, wij zouden gister tegen ASV Dronten spelen maar toen wij aankwamenwas er niemand vn de E1 van ASV Dronten. Niks bekend bij hun. Dus helaas een 3-0 winst zonder te spelen.

Toch nog even getraint helaas was de motivatie minder door dat ze veel liever een wedstrijd hadden gespeeld.
pi_41004746
Goeienavond

Ben dit jaar voor het eerst leider van een jeugdteam, de D1. Samen met een vriend doe ik dat. Jammer genoeg hebben ze voor de D2 nog geen leiding/trainer, dus voorlopig geeft de trainer van ons team (D1), de D1 en de D2 training op woensdag. Op maandag gaan wij (de leiding van de D1), de D1 en D2 voorlopig training geven.

Ok, heb nog nooit training gegeven en kan natuurlijk wel wat oefeningetjes verzinnen, maar ik wil geen saaie training maken. Hoe maak ik nu een leuke en leerzame training voor jongens van de D? En vooral: wát leer je jongens uit de D? Hoe ver kun je in oefeningen gaan? (Ok, na een tijdje weet je vanzelf wel wat ze kunnen, maar moet dus beginnen.)

Hoop op een paar reacties
Signature
  † In Memoriam † zondag 20 augustus 2006 @ 18:22:29 #6
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41004787
PAA-053 ik wil je even iets vragen over je nieuwe club maar wil dat niet via het forum doen.. kun je mij even een mailtje sturen?
zanks!!

[ Bericht 9% gewijzigd door just me op 21-08-2006 11:07:42 ]
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_41019833
Frits ik heb hier een mooi boek liggen, ik antwoord morgen even uitgebreider met info uit dat boek.
pi_41042608
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:23 schreef Dennus-F het volgende:
tjooo,

eindelijk weer een nieuw trainerstopic, wij zouden gister tegen ASV Dronten spelen maar toen wij aankwamenwas er niemand vn de E1 van ASV Dronten. Niks bekend bij hun. Dus helaas een 3-0 winst zonder te spelen.

Toch nog even getraint helaas was de motivatie minder door dat ze veel liever een wedstrijd hadden gespeeld.
haha das wel jammer.. heb zelf niets gehoord eigelijk dat er nu al oefenwedstrijden bij asvd zijn
pi_41045247
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 03:22 schreef PAA-053 het volgende:
Frits ik heb hier een mooi boek liggen, ik antwoord morgen even uitgebreider met info uit dat boek.
Zou mooi zijn, dank je

Heb vandaag de eerste training gegeven en het was leuk

Jammer genoeg een lage opkomst omdat de woensdagavondtrainer doorgegeven had aan een groot deel dat er vandaag geen trainen was, maargoed.

Met 6 D-pupillen getraind, halverwege kwam m'n wederhelft ook nog. Met z'n tweeën verder die 6 jongens getraind en het was

Heb ze eerst een warming-up laten doen (leek nergens op), maar toen begon het te onweren. Even naar binnen gegaan en zelf erna een korte betere warming up gedaan. Daarna heb ik ze in tweetallen in een vierkant laten overspelen/kaatsen/tikken/dribbelen, het viel iig in de smaak bij ze. Één tweetal moest grappig zijn (ik kende één van die jongens al en het is een lastige), maar ik liet ze maar even.. Hierna heb ik twee lijnen uitgezet, zo'n 2 meter uit elkaar, en heb ze over laten tikken, kaatsen. Één tweetal deed het goed, een ander tweetal kon het niet zo goed, maar na wat extra uitleg ging het beter (ik heb ze wat geleerd ). Het vervelende tweetal bleef vervelend doen, dus heb aan de andere kant van het trainingsveld voor hun een lijn uitgezet, waar ze samen de oefening konden doen. Dit bleek zeer geslaagd, want ze konden tegen niemand meer leuk doen en gingen serieus de oefening doen (2-0 voor mij ). Hierna heb ik ze over laten koppen op dezelfde afstand. Twee tweetallen konden het redelijk tot goed, het mindere tweetal was bang voor de bal, maakte geen kopbeweging, trok het hoofd weg ed. Heb ze ook hier even apart extra uitleg gegeven en aan het eind van de oefening ging het een stuk beter (3-0 ). Halverwege de oefening kwam m'n wederhelft terug van z'n werk, dus samen de training voortgezet. Na het koppen heb ik ze een afrondoefening laten doen die ik al uitgezet had. Gewoon simpel slalommen en afronden op de goal, vinden ze hartstikke leuk en ze leren balcontrole in de slalom (bal dichtbij houden) en ze oefenen het schieten.

Heb afgesloten met een 4 tegen 4 partijtje, waarin wij (de trainers) ook meededen.

Om nu te zeggen dat het een hele serieuze training was, nee. Een leuke training was het wel, én ik heb ze wat geleerd. Het is gewoon echt leuk om te doen

Gewoon een uitdaging om het jochie met de grote bek in te dimmen en serieus mee te laten doen, en het verlegen jongetje die eigenlijk niet zo zelfverzekerd voetbalt aan te sporen om zelfverzekerder te zijn, en uit te leggen hoe het moet. Gewoon. top om te doen

Een geïmproviseerde training, niet tegengevallen, maar in het vervolg zal ik wat oefeningen opzoeken, zodat ik niet zo hoef te improviseren

Het was een training aan maar 6 man, dit zal volgende week zeker 4 keer zoveel zijn (D1 en D2), dus dan zal het waarschijnlijk tegenvallen, maar misschien valt het wel mee, want als je een groep eenmaal fanatiek aan het werk hebt..

Ze vonden het een leuke training en ze hebben wat geleerd, dus daar ben ik blij om (En zelf heb ik ook genoten )
Signature
pi_41046230
Dance Plaza,

Het was een officieele wedstrijd, een beker pot!
pi_41053016
Ik ga dit jaar voor het eerst een jeugdteam (F3) coachen, samen met een vriend van me. Hij wordt trainer en ik moet zaterdag die kindertjes begeleiden. Gisteren de eerste training gehad... Ik begin een beetje te begrijpen waar ik aan begonnen ben... Wat zijn ze nog druk op die leeftijd!

Een klein jongetje begrijpt nog niet helemaal wat voetbal is. Ik heb hem moeten uitleggen wat het veld is en dat hij de bal alleen van de tegenstander af moet pakken. Ik boog even door mn knieën en die kindertjes gingen in mn haar kijken of ik geen vlooien heb. Als je zegt wat ze moeten doen, dan doen ze dat ook wel, maar ze luisteren niet altijd als je iets aan het vertellen bent.... En zo was er nog veel meer. Het zal een leuk jaartje worden.
pi_41059974
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 09:05 schreef Zjakkie het volgende:
Ik ga dit jaar voor het eerst een jeugdteam (F3) coachen, samen met een vriend van me. Hij wordt trainer en ik moet zaterdag die kindertjes begeleiden. Gisteren de eerste training gehad... Ik begin een beetje te begrijpen waar ik aan begonnen ben... Wat zijn ze nog druk op die leeftijd!

Een klein jongetje begrijpt nog niet helemaal wat voetbal is. Ik heb hem moeten uitleggen wat het veld is en dat hij de bal alleen van de tegenstander af moet pakken. Ik boog even door mn knieën en die kindertjes gingen in mn haar kijken of ik geen vlooien heb. Als je zegt wat ze moeten doen, dan doen ze dat ook wel, maar ze luisteren niet altijd als je iets aan het vertellen bent.... En zo was er nog veel meer. Het zal een leuk jaartje worden.
En tijdens de wedstrijd bloemetjes plukken enzo.. echt prachtig
Signature
pi_41060799
Vanavond de eerste training met de jeugd .

Ik heb er echt totaal geen zin in . Waar ben ik toch weer aan begonnen...
pi_41060924
Vanavond al weer de 5e training. Waarschijnlijk E1/E2 gezamelijk!
pi_41063385
Hehe, je bent aan het mooiste vak ter wereld begonnen Yeahinho

Gisteravond 1e training met Be Quick D1/D2 gehad, en het ging erg goed. Spelers waren enthousiast ook al heb ik ''er kort bovenop gezeten'' gisteravond Verleden jaar heb ik daar een foutje in gemaakt en dat laat ik niet weer gebeuren.
Veel technische vormen natuurlijk gedaan voor een eerste training, vanavond direct weer en dan ga ik er ook een beetje passing in verwerken. Deze week sowieso elke speler een bal, veel techniek, veel 'inkomen en opfrissen' en dan zaterdag de eerste bekerwedstrijd met D1 en zondag toernooi met D1 en D2 (Ajax komt ook )

Ik geniet er weer helemaal van

Succes allemaal!
pi_41095819
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 15:27 schreef PAA-053 het volgende:
Hehe, je bent aan het mooiste vak ter wereld begonnen Yeahinho
Ik heb een paar jaar geleden de E11 en een seizoen later de D3 (eigenlijk de E1 op een groot veld tegen BVO's) getraind, dus wist ongeveer wel waar ik aan begon .

Maar het was gisteren eigenlijk best tof . Ze luisterden heel behoorlijk, en de leeftijd is best tof . Ze zijn niet meer zo héél speels, maar wel nog echt kind. In groep 7/8 zitten ze allemaal, mooie leeftijd .

Zaterdag de eerste échte wedstrijd, voor de beker .
pi_41096798
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 09:05 schreef Zjakkie het volgende:
Als je zegt wat ze moeten doen, dan doen ze dat ook wel, maar ze luisteren niet altijd als je iets aan het vertellen bent.... En zo was er nog veel meer. Het zal een leuk jaartje worden.
Dat klinkt heel bekend ja, dat je wat aan het uitleggen bent en midden in je uitleg staan d'r 2 te kijken naar iets wat in de bosjes beweegt. Maar het is wel leuk om te doen. Jammer genoeg zijn we maandag al na een half uurtje gestopt omdat het maar bleef onweren. Vanavond is het gelukkig beter weer.
pi_41097109
Ik kom zelf uit de tennissport, maar ik vind het als tennisleraar altijd leuk om eens bij andere sporten om het hoekje te krijgen. Wat me hier opvalt is dat het lijkt alsof sommige trainers totaal niet weten waar ze mee bezig zijn (niet vervelend bedoeld overigens). Hoe ben je dan ooit voetbaltrainer geworden? Om even een parallel te trekken met de tenniswereld: voor de a-licentie (het lesgeven aan beginners en jeugd) ben je een jaar bezig, 1 a 2 volle dagen per week. Voor de b-licentie (het lesgeven aan spelers van zowat elk niveau) herhaal je dit zelfde proces nog eens. De meeste tennisleraren werken dan ook enkel als tennisleraar (full-time of part-time) Hoe werkt dit in de voetbalwereld? Ik kan me voorstellen dat je niet full-time als voetbaltraining kunt werken. Kun je er een goede boterham mee verdienen? Wat houden de opleidingen in de voetbalwereld in?
pi_41097151
Even nog een opmerking. Het lijkt alsof kinderen tijdens een uitleg niet luisteren: de andere kant opkijken, aan hun veters zitten te pulken, etc. maar vaak letten ze dan toch wel op. Dat ze je niet met open mond aankijken betekent niet dat ze niet opletten. Aan de andere kant heb je ook kinderen die je overmatig aanstaren.
pi_41098123
Dat werkt zo niet met voetbal nickybol. Iedereen kan trainer worden, want zelfs zonder enig criterium is het vaak al lastig genoeg om iemand te vinden die het team een seizoen bezig wil houden .

Vaak wordt het een vader, of - als de mannekes geluk hebben - een paar fanatieke spelers van de club, zoals eigenljk iedereen hier dus .

Het is allemaal vrijwillig enzo, dus wordt er niks verdiend (of wellicht voor het trainen van de hogere jeugdteams een kleine vergoeding). Maar zoals gezegd: het is totaal niet te vergelijken met tennis, dus verdere uitleg is overbodig.
pi_41098433
Ik begrijp het. Is dit ook zo bij de senioren/1e elftallen?

Nog even een tip: als je een training bedenkt, denk dan in doelen en niet in oefeningen. Bedenk wat je de kinderen wilt leren en bedenk daar vervolgens oefeningen bij. Eerst heel gesloten, en daarna worden de oefeningen steeds opener, uiteindelijk resulterend in een eindspel met zo min mogelijk beperkingen.
pi_41099680
Bij de 1e elftallen (en andere selectieteams) zijn natuurlijk wel 'gediplomeerde' trainers aangesteld, maar bij alle lager spelende teams komt dat niet voor.
  † In Memoriam † woensdag 23 augustus 2006 @ 20:00:43 #23
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41104449
Jammer eigenlijk... is er dan niet een gediplomeerde trainer die de grote lijnen uitzet of moeten jullie dat zelf bedenken ?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_41112138
Je hebt toch een jeugdplan?

Vandaag tegen de buren van VVOG, deze club speelt al jaren in de hoofdklasse met hun E1.

We speelde zeer sterk, echter helaas niet gewonnen door een tweetal foutjes van mijn keeper 4-2...
pi_41113360
Wat heeft het trainen van de D8 met het jeugdplan te maken?

Er komt wel eens een D-coördinator kijken, die we om hulp en tips kunnen vragen als we dat willen, maar we doen gewoon wat leuke oefeningen, en zolang die mannen een uur beziggehouden worden vindt iedereen het wel best. Het zullen toch geen nieuwe Huntelaars worden .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')