abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40971027
Als dan helemaal niemand een nieuw topic opent, dan doe ik het maar.

Dit is dus het 4e amateurvoetbaltrainers-topic. Het topic waar amateurvoetbaltrainers met elkaar kunnen praten en discussiëren over alles wat het trainersvak zo mooi/verschrikkelijk maakt. Blessures, lastige kinderen, spelvreugde, dilemma's, opstellingen, tactieken.. werkelijk álles kan hier besproken worden!

Links naar voorgaande delen:
Het Grote amateur-jeugd voetbaltrainers Topic!
Het Grote amateur-jeugd voetbaltrainers Topic Deel II
Het Grote Amateur-jeugd Voetbaltrainers Topic Deel III
pi_40971136
Oja, ik ben dus vorige week gestrikt om samen met een teamgenoot de D8 komend seizoen te gaan trainen/coachen/begeleiden omdat ze niemand anders hadden . Vandaag stond de eerste oefenwedstrijd op het programma (die ik vanwege werk moest missen ), zonder dat we ook maar hadden getraind, elkaar ook maar één keer hadden gezien, of die mannen zelfs een bal hadden aangeraakt .

Maar goed, de helden haalden een verdienstelijk 1-1 gelijkspel mee uit Kaatsheuvel (DESK) . De ouders vonden het fantastisch, want de niet-nederlagen in de vorige jaren zijn op één hand te tellen . Deze wedstrijd had overigens zelfs een overwinning kunnen zijn als onze keeper niet over een volkomen ongevaarlijke bal heen had getrapt in de slotminuten .

Aldus de verhalen van mijn medetrainer . Dinsdag zie ik de jongens voor het eerst bij de training, zaterdag de eerste bekerwedstrijd, maandagavond weer voor de beker, dinsdag weer trainen (in m'n eentje), en dan begint de competitie al.:D
pi_40983144
Ja helaas Yeahinho, sinds een paar uur terug heb ik pas weer internet (en een ingerichte studentenkamer ) vandaar.....mooie OP trouwens

Leuk dat je weer een team gaat trainen, ook al ben je trainer tegen wil en dank Wordt vast een mooi seizoen!

Satnley, misschien kom ik je wel eens tegen op de Groningse velden dit seizoen Check je mail trouwens ook even
pi_40992321
tjooo,

eindelijk weer een nieuw trainerstopic, wij zouden gister tegen ASV Dronten spelen maar toen wij aankwamenwas er niemand vn de E1 van ASV Dronten. Niks bekend bij hun. Dus helaas een 3-0 winst zonder te spelen.

Toch nog even getraint helaas was de motivatie minder door dat ze veel liever een wedstrijd hadden gespeeld.
pi_41004746
Goeienavond

Ben dit jaar voor het eerst leider van een jeugdteam, de D1. Samen met een vriend doe ik dat. Jammer genoeg hebben ze voor de D2 nog geen leiding/trainer, dus voorlopig geeft de trainer van ons team (D1), de D1 en de D2 training op woensdag. Op maandag gaan wij (de leiding van de D1), de D1 en D2 voorlopig training geven.

Ok, heb nog nooit training gegeven en kan natuurlijk wel wat oefeningetjes verzinnen, maar ik wil geen saaie training maken. Hoe maak ik nu een leuke en leerzame training voor jongens van de D? En vooral: wát leer je jongens uit de D? Hoe ver kun je in oefeningen gaan? (Ok, na een tijdje weet je vanzelf wel wat ze kunnen, maar moet dus beginnen.)

Hoop op een paar reacties
Signature
  † In Memoriam † zondag 20 augustus 2006 @ 18:22:29 #6
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41004787
PAA-053 ik wil je even iets vragen over je nieuwe club maar wil dat niet via het forum doen.. kun je mij even een mailtje sturen?
zanks!!

[ Bericht 9% gewijzigd door just me op 21-08-2006 11:07:42 ]
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_41019833
Frits ik heb hier een mooi boek liggen, ik antwoord morgen even uitgebreider met info uit dat boek.
pi_41042608
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 11:23 schreef Dennus-F het volgende:
tjooo,

eindelijk weer een nieuw trainerstopic, wij zouden gister tegen ASV Dronten spelen maar toen wij aankwamenwas er niemand vn de E1 van ASV Dronten. Niks bekend bij hun. Dus helaas een 3-0 winst zonder te spelen.

Toch nog even getraint helaas was de motivatie minder door dat ze veel liever een wedstrijd hadden gespeeld.
haha das wel jammer.. heb zelf niets gehoord eigelijk dat er nu al oefenwedstrijden bij asvd zijn
pi_41045247
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 03:22 schreef PAA-053 het volgende:
Frits ik heb hier een mooi boek liggen, ik antwoord morgen even uitgebreider met info uit dat boek.
Zou mooi zijn, dank je

Heb vandaag de eerste training gegeven en het was leuk

Jammer genoeg een lage opkomst omdat de woensdagavondtrainer doorgegeven had aan een groot deel dat er vandaag geen trainen was, maargoed.

Met 6 D-pupillen getraind, halverwege kwam m'n wederhelft ook nog. Met z'n tweeën verder die 6 jongens getraind en het was

Heb ze eerst een warming-up laten doen (leek nergens op), maar toen begon het te onweren. Even naar binnen gegaan en zelf erna een korte betere warming up gedaan. Daarna heb ik ze in tweetallen in een vierkant laten overspelen/kaatsen/tikken/dribbelen, het viel iig in de smaak bij ze. Één tweetal moest grappig zijn (ik kende één van die jongens al en het is een lastige), maar ik liet ze maar even.. Hierna heb ik twee lijnen uitgezet, zo'n 2 meter uit elkaar, en heb ze over laten tikken, kaatsen. Één tweetal deed het goed, een ander tweetal kon het niet zo goed, maar na wat extra uitleg ging het beter (ik heb ze wat geleerd ). Het vervelende tweetal bleef vervelend doen, dus heb aan de andere kant van het trainingsveld voor hun een lijn uitgezet, waar ze samen de oefening konden doen. Dit bleek zeer geslaagd, want ze konden tegen niemand meer leuk doen en gingen serieus de oefening doen (2-0 voor mij ). Hierna heb ik ze over laten koppen op dezelfde afstand. Twee tweetallen konden het redelijk tot goed, het mindere tweetal was bang voor de bal, maakte geen kopbeweging, trok het hoofd weg ed. Heb ze ook hier even apart extra uitleg gegeven en aan het eind van de oefening ging het een stuk beter (3-0 ). Halverwege de oefening kwam m'n wederhelft terug van z'n werk, dus samen de training voortgezet. Na het koppen heb ik ze een afrondoefening laten doen die ik al uitgezet had. Gewoon simpel slalommen en afronden op de goal, vinden ze hartstikke leuk en ze leren balcontrole in de slalom (bal dichtbij houden) en ze oefenen het schieten.

Heb afgesloten met een 4 tegen 4 partijtje, waarin wij (de trainers) ook meededen.

Om nu te zeggen dat het een hele serieuze training was, nee. Een leuke training was het wel, én ik heb ze wat geleerd. Het is gewoon echt leuk om te doen

Gewoon een uitdaging om het jochie met de grote bek in te dimmen en serieus mee te laten doen, en het verlegen jongetje die eigenlijk niet zo zelfverzekerd voetbalt aan te sporen om zelfverzekerder te zijn, en uit te leggen hoe het moet. Gewoon. top om te doen

Een geïmproviseerde training, niet tegengevallen, maar in het vervolg zal ik wat oefeningen opzoeken, zodat ik niet zo hoef te improviseren

Het was een training aan maar 6 man, dit zal volgende week zeker 4 keer zoveel zijn (D1 en D2), dus dan zal het waarschijnlijk tegenvallen, maar misschien valt het wel mee, want als je een groep eenmaal fanatiek aan het werk hebt..

Ze vonden het een leuke training en ze hebben wat geleerd, dus daar ben ik blij om (En zelf heb ik ook genoten )
Signature
pi_41046230
Dance Plaza,

Het was een officieele wedstrijd, een beker pot!
pi_41053016
Ik ga dit jaar voor het eerst een jeugdteam (F3) coachen, samen met een vriend van me. Hij wordt trainer en ik moet zaterdag die kindertjes begeleiden. Gisteren de eerste training gehad... Ik begin een beetje te begrijpen waar ik aan begonnen ben... Wat zijn ze nog druk op die leeftijd!

Een klein jongetje begrijpt nog niet helemaal wat voetbal is. Ik heb hem moeten uitleggen wat het veld is en dat hij de bal alleen van de tegenstander af moet pakken. Ik boog even door mn knieën en die kindertjes gingen in mn haar kijken of ik geen vlooien heb. Als je zegt wat ze moeten doen, dan doen ze dat ook wel, maar ze luisteren niet altijd als je iets aan het vertellen bent.... En zo was er nog veel meer. Het zal een leuk jaartje worden.
pi_41059974
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 09:05 schreef Zjakkie het volgende:
Ik ga dit jaar voor het eerst een jeugdteam (F3) coachen, samen met een vriend van me. Hij wordt trainer en ik moet zaterdag die kindertjes begeleiden. Gisteren de eerste training gehad... Ik begin een beetje te begrijpen waar ik aan begonnen ben... Wat zijn ze nog druk op die leeftijd!

Een klein jongetje begrijpt nog niet helemaal wat voetbal is. Ik heb hem moeten uitleggen wat het veld is en dat hij de bal alleen van de tegenstander af moet pakken. Ik boog even door mn knieën en die kindertjes gingen in mn haar kijken of ik geen vlooien heb. Als je zegt wat ze moeten doen, dan doen ze dat ook wel, maar ze luisteren niet altijd als je iets aan het vertellen bent.... En zo was er nog veel meer. Het zal een leuk jaartje worden.
En tijdens de wedstrijd bloemetjes plukken enzo.. echt prachtig
Signature
pi_41060799
Vanavond de eerste training met de jeugd .

Ik heb er echt totaal geen zin in . Waar ben ik toch weer aan begonnen...
pi_41060924
Vanavond al weer de 5e training. Waarschijnlijk E1/E2 gezamelijk!
pi_41063385
Hehe, je bent aan het mooiste vak ter wereld begonnen Yeahinho

Gisteravond 1e training met Be Quick D1/D2 gehad, en het ging erg goed. Spelers waren enthousiast ook al heb ik ''er kort bovenop gezeten'' gisteravond Verleden jaar heb ik daar een foutje in gemaakt en dat laat ik niet weer gebeuren.
Veel technische vormen natuurlijk gedaan voor een eerste training, vanavond direct weer en dan ga ik er ook een beetje passing in verwerken. Deze week sowieso elke speler een bal, veel techniek, veel 'inkomen en opfrissen' en dan zaterdag de eerste bekerwedstrijd met D1 en zondag toernooi met D1 en D2 (Ajax komt ook )

Ik geniet er weer helemaal van

Succes allemaal!
pi_41095819
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 15:27 schreef PAA-053 het volgende:
Hehe, je bent aan het mooiste vak ter wereld begonnen Yeahinho
Ik heb een paar jaar geleden de E11 en een seizoen later de D3 (eigenlijk de E1 op een groot veld tegen BVO's) getraind, dus wist ongeveer wel waar ik aan begon .

Maar het was gisteren eigenlijk best tof . Ze luisterden heel behoorlijk, en de leeftijd is best tof . Ze zijn niet meer zo héél speels, maar wel nog echt kind. In groep 7/8 zitten ze allemaal, mooie leeftijd .

Zaterdag de eerste échte wedstrijd, voor de beker .
pi_41096798
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 09:05 schreef Zjakkie het volgende:
Als je zegt wat ze moeten doen, dan doen ze dat ook wel, maar ze luisteren niet altijd als je iets aan het vertellen bent.... En zo was er nog veel meer. Het zal een leuk jaartje worden.
Dat klinkt heel bekend ja, dat je wat aan het uitleggen bent en midden in je uitleg staan d'r 2 te kijken naar iets wat in de bosjes beweegt. Maar het is wel leuk om te doen. Jammer genoeg zijn we maandag al na een half uurtje gestopt omdat het maar bleef onweren. Vanavond is het gelukkig beter weer.
pi_41097109
Ik kom zelf uit de tennissport, maar ik vind het als tennisleraar altijd leuk om eens bij andere sporten om het hoekje te krijgen. Wat me hier opvalt is dat het lijkt alsof sommige trainers totaal niet weten waar ze mee bezig zijn (niet vervelend bedoeld overigens). Hoe ben je dan ooit voetbaltrainer geworden? Om even een parallel te trekken met de tenniswereld: voor de a-licentie (het lesgeven aan beginners en jeugd) ben je een jaar bezig, 1 a 2 volle dagen per week. Voor de b-licentie (het lesgeven aan spelers van zowat elk niveau) herhaal je dit zelfde proces nog eens. De meeste tennisleraren werken dan ook enkel als tennisleraar (full-time of part-time) Hoe werkt dit in de voetbalwereld? Ik kan me voorstellen dat je niet full-time als voetbaltraining kunt werken. Kun je er een goede boterham mee verdienen? Wat houden de opleidingen in de voetbalwereld in?
pi_41097151
Even nog een opmerking. Het lijkt alsof kinderen tijdens een uitleg niet luisteren: de andere kant opkijken, aan hun veters zitten te pulken, etc. maar vaak letten ze dan toch wel op. Dat ze je niet met open mond aankijken betekent niet dat ze niet opletten. Aan de andere kant heb je ook kinderen die je overmatig aanstaren.
pi_41098123
Dat werkt zo niet met voetbal nickybol. Iedereen kan trainer worden, want zelfs zonder enig criterium is het vaak al lastig genoeg om iemand te vinden die het team een seizoen bezig wil houden .

Vaak wordt het een vader, of - als de mannekes geluk hebben - een paar fanatieke spelers van de club, zoals eigenljk iedereen hier dus .

Het is allemaal vrijwillig enzo, dus wordt er niks verdiend (of wellicht voor het trainen van de hogere jeugdteams een kleine vergoeding). Maar zoals gezegd: het is totaal niet te vergelijken met tennis, dus verdere uitleg is overbodig.
pi_41098433
Ik begrijp het. Is dit ook zo bij de senioren/1e elftallen?

Nog even een tip: als je een training bedenkt, denk dan in doelen en niet in oefeningen. Bedenk wat je de kinderen wilt leren en bedenk daar vervolgens oefeningen bij. Eerst heel gesloten, en daarna worden de oefeningen steeds opener, uiteindelijk resulterend in een eindspel met zo min mogelijk beperkingen.
pi_41099680
Bij de 1e elftallen (en andere selectieteams) zijn natuurlijk wel 'gediplomeerde' trainers aangesteld, maar bij alle lager spelende teams komt dat niet voor.
  † In Memoriam † woensdag 23 augustus 2006 @ 20:00:43 #23
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41104449
Jammer eigenlijk... is er dan niet een gediplomeerde trainer die de grote lijnen uitzet of moeten jullie dat zelf bedenken ?
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_41112138
Je hebt toch een jeugdplan?

Vandaag tegen de buren van VVOG, deze club speelt al jaren in de hoofdklasse met hun E1.

We speelde zeer sterk, echter helaas niet gewonnen door een tweetal foutjes van mijn keeper 4-2...
pi_41113360
Wat heeft het trainen van de D8 met het jeugdplan te maken?

Er komt wel eens een D-coördinator kijken, die we om hulp en tips kunnen vragen als we dat willen, maar we doen gewoon wat leuke oefeningen, en zolang die mannen een uur beziggehouden worden vindt iedereen het wel best. Het zullen toch geen nieuwe Huntelaars worden .
pi_41115592
Mogen jullie eigenlijk al op techniek trainen bij OJC, Yeahinho?
Vroeger mocht dat nl nooit.
pi_41117791

"Train vooral niet op techniek, we willen niet dat onze spelers met een bal om leren gaan. Ze moeten wel hard kunnen lopen!"

Flauw natuurlijk, maar hoe moet ik die vraag wel interpreteren? Was dat echt zo?
pi_41124495
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 23:33 schreef Yeahinho het volgende:
Wat heeft het trainen van de D8 met het jeugdplan te maken?

Er komt wel eens een D-coördinator kijken, die we om hulp en tips kunnen vragen als we dat willen, maar we doen gewoon wat leuke oefeningen, en zolang die mannen een uur beziggehouden worden vindt iedereen het wel best. Het zullen toch geen nieuwe Huntelaars worden .
Nou, ik zou het als jeugdbestuur toch wel belangrijk vinden bij die teams ook. Hoe beter ze leren voetballen, hoe leuker ze het toch vinden, en hoe langer ze ook bij je vereniging blijven. Als je trouwens in de breedte sterker bent lijkt me alleen maar goed voor een vereniging.
pi_41124603
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:08 schreef nickybol het volgende:
Even nog een opmerking. Het lijkt alsof kinderen tijdens een uitleg niet luisteren: de andere kant opkijken, aan hun veters zitten te pulken, etc. maar vaak letten ze dan toch wel op. Dat ze je niet met open mond aankijken betekent niet dat ze niet opletten. Aan de andere kant heb je ook kinderen die je overmatig aanstaren.
Kijk, dat wist ik dan weer niet. Heb de afgelopen trainingen eerst gezorgd dat ze me eerst aankeken voordat ik wat ging uitleggen. Daar gaat weer tijd inzitten, en dat is alleen maar slecht voor de concentratie heb ik gemerkt. En sommige spelertjes raken er een beetje geïrriteerd door.
pi_41124810
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 02:31 schreef PAA-053 het volgende:

"Train vooral niet op techniek, we willen niet dat onze spelers met een bal om leren gaan. Ze moeten wel hard kunnen lopen!"

Flauw natuurlijk, maar hoe moet ik die vraag wel interpreteren? Was dat echt zo?
Ik bedoel dus dingen als kappen en draaien etc. Denk aan Wiel Coerver. Overigens is dat bij veel amateurclubs zo hoor.
pi_41125734
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 12:12 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Ik bedoel dus dingen als kappen en draaien etc. Denk aan Wiel Coerver. Overigens is dat bij veel amateurclubs zo hoor.
Onbegrijpelijk, toch?
pi_41125814
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 03:22 schreef PAA-053 het volgende:
Juist, het duurde dus iets langer maar hier is het dan.

Je vraag: "Hoe maak ik nu een leuke en leerzame training voor jongens van de D? En vooral: wát leer je jongens uit de D? Hoe ver kun je in oefeningen gaan?"

Ik heb hier dus een mooi boek liggen (vind ik zelf). Het is geschreven door Bert van Lingen, trainer bij de KNVB, en heet Het Coachen van Jeugdvoetballers. Aanrader!

Daarin staat:

D-pupillen
Van basisspelrijpheid naar wedstrijdrijpheid
Bal/basisvorm als middel.

In deze fase gaat het om het ontwikkelen van het inzicht in het voetballen T I c (Techniek is al behandeld in F en E, Inzicht gebeurt nu en communicatie komt nog).

Spelers moeten eerst het inzicht in de 3 teamfuncties (opbouwen, aanvallen en verdedigen) leren herkennen en dan binnen een teamorganisatie (1-4-3-3) kunnen functioneren. Posities dienen inhoud te krijgen, steeds binnen de 3 teamfuncties en gekoppeld aan de plaats op het speelveld.

Concreet betekent dit aandacht voor:
  • Veldbezetting/teamorganisatie
  • onderlinge afstanden
  • kwaliteit van het positiespel (met en zonder bal)
  • diepte in het spel

Regel bij dit alles is: wanneer er onvoldoende inzicht, kennis van de bedoelingen is, zal de ontwikkeling stagneren.

-------------------------------------------------------

Alles lett. geciteerd. Sla het maar even op, misschien mag het niet van de mods. Succes ermee in ieder geval. Als je meer wilt weten zeg je het maar, of leen het boek!
  • pi_41131936
    quote:
    Op donderdag 24 augustus 2006 12:07 schreef Solstice het volgende:

[..]

Kijk, dat wist ik dan weer niet. Heb de afgelopen trainingen eerst gezorgd dat ze me eerst aankeken voordat ik wat ging uitleggen. Daar gaat weer tijd inzitten, en dat is alleen maar slecht voor de concentratie heb ik gemerkt. En sommige spelertjes raken er een beetje geïrriteerd door.
    Ik hoop dat je hierdoor iets beter leert hoe kinderen functioneren! Ik betrap mij zelf er ook nog wel eens op dat ik heel veel van tennis weet, maar relatief weinig van kinderen. Misschien hebben meer sporttrainers hier last van.

Over die jeugdplannen: als je als vereniging ongediplomeerde, onervaren trainers op jeugdteams zet is een structuur toch wel het minste wat je een trainer moet kunnen bieden. Een concreet lesplan met waar hij of zij mee bezig moet kunnen gaan, eventueel zelfs met kant en klare lesjes en ontwikkelingsdoelen. Maar ik neem aan dat zulke info vast wel bij de voetbalbond verkrijgbaar is!
      † In Memoriam † donderdag 24 augustus 2006 @ 18:29:43 #34
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_41136532
    Wellicht is een cursus "omgaan met lastige ouders" ook wel essentieel voor een jeugdtrainer

toevoeging: vader (zelf aktief binnen onze club) staat te kijken bij de training van zijn zoon die in de C1 speelt. C1 heeft een nieuwe trainer en vader en de trainer liggen elkaar niet. Zegt vader tegen zoon: "je hoeft niet te luisteren naar die trainer hoor want die blijft hier toch niet lang "

[ Bericht 54% gewijzigd door just me op 25-08-2006 15:01:58 ]
    Godmother of Radio 49
    How fragile we are
    pi_41192949
    Ik ben er ook weer. Dit jaar ga ik 2x in de week de E1 en E2 van Diepenveen trainen, en 1 keer in de week de D3.

Afgelopen woensdag de eerste bekerwedstrijd gehad. We mixen nu de E1 en E2 nog door elkaar, mede door de vele vakanties/scoutingkamp/dagkamp. Woensdag met de E1 verloren met 11-2 van Sportlust Vroomshoop. Dat was een dispensatie-team, en dat was bij sommige spelers van hun vergeleken met de mijne (veel 1e jaars E-tjes).

Vanochtend was ik als leider met de E2 mee, omdat de eigenlijke leider nog op vakantie is. En vanochtend weer met een mix-team gespeeld, en met 5-4 gewonnen. Dus we gaan nu volledig voor de beker met de E2, want met de E1 wordt denk ik moeilijk.
    Als je niet schiet, kun je ook niet missen.
    pi_41196303
    Dat is competitievervalsing

Wij speelden beker met D1 tegen Gomos D1, een eersteklasser. We speelden sterk, mooi snel combinerend, maar de afwerking was gewoon heel slecht. Veel kansen gecreeerd, maar alles gemist. Veel beter dan Gomos gespeeld, maar wel 0-0. Jammer!

Morgen toernooi met D1 en D2 bij HSC in Hoogezand-Sappemeer tegen o.a. Ajax!
    pi_41200035
    Mooi man ! Wij hebben met 7-1 gewonnen van SV Lelystad, voor het verslag verwijs ik je door naar onze website. www.zwartwite1.nl
    pi_41206491
    Vandaag mijn eerste (beker)wedstrijd met onze helden gehad . Al binnen 10 minuten was het 0-2 door twee trieste fouten achterin . Toen tot de rust stand gehouden en zelfs wat afstandschoten geproduceerd .

In de rust even verteld dat ze niet bang moesten zijn voor die mannekes van BVV, en dat werkte blijkbaar . We zetten ze compleet vast op eigen helft, en binnen 10 minuten was het 3-2 voor ons!!

Hierna was het echter over met de pret (een paar mindere goden moesten er weer in na hun reservebeurt) en het werd uiteindelijk 3-5, door weer wat fouten achterin .
    pi_41217490
    quote:
    Op donderdag 24 augustus 2006 18:29 schreef just me het volgende:
    Wellicht is een cursus "omgaan met lastige ouders" ook wel essentieel voor een jeugdtrainer

toevoeging: vader (zelf aktief binnen onze club) staat te kijken bij de training van zijn zoon die in de C1 speelt. C1 heeft een nieuwe trainer en vader en de trainer liggen elkaar niet. Zegt vader tegen zoon: "je hoeft niet te luisteren naar die trainer hoor want die blijft hier toch niet lang "
    Vader rood?
    Signature
    pi_41217536
    Heb gisteren trouwens net als Yeahinho onze eerste bekerwedstrijd gehad. Het leuke was dat het de club uit m'n eigen dorp was, waar ik tot vorig seizoen gevoetbald heb.

Voetbal nu dus zelf in een buurdorp, waar het imo veel gezelliger is, en daar ben ik nu dus trainer/leider van de D1. Gisteren voor de wedstrijd de jongens ingepeperd dat ik níet wou verliezen natuurlijk. Op een gegeven moment staan we 0-3 voor, draaien een paar jongens zich om naar mij: "We doen het voor jou, *naam*!" Prachtig om te zien die jongens.. Uiteindelijk met 3-6 gewonnen
    Signature
    pi_41219332
    Ik heb gisteren mijn eerste wedstrijd met de F3 gehad. Mocht hem nog gaan fluiten ook. Dat viel toch niet mee.

Op de training maandag was er al een manneke dat zei dat ie graag wou keepen, maar dan wou ie wel handschoenen van iemand anders lenen, die ook wil keepen. Dus de trainer zei: Van mij mag je keepen maar dan moet je wel je eigen handschoenen regelen. Dus hij kwam gisteren aan met handschoenen. Hij heeft talent, dat was wel duidelijk! De opvolger van Van der Sar over een jaar of 15! Die andere die wil keepen mocht dan weer (helaas) de tweede helft in het doel staan. Die was wat minder goed en lette ook wat minder op.

Daarnaast hebben we ook een paar nieuwe spelers die wel in het veld staan maar verder niks doen. Een van hen vroeg mij ook nog wanneer we gingen stoppen, ik heb niet echt het idee dat ie het erg leuk vond.

Tot slot waren er ook een paar die vorig jaar en misschien zelfs dat jaar daarvoor al lid waren en wel enigszins weten wat ze moeten doen. Het is zo jammer voor hun dat er een paar zijn die dat niet weten.

Al met al moet er nog veel gebeuren, willen ze over 20 jaar op een WK staan... Op dat ene keepertje na dus.

De wedstrijd is trouwens in 0-6 geëindigd, na een 0-1 ruststand.
      † In Memoriam † zondag 27 augustus 2006 @ 14:10:59 #42
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_41222311
    quote:
    Op zondag 27 augustus 2006 10:53 schreef FritsFluitketel het volgende:

Vader rood?
    Deze vader had die uitspraak niet "mogen" doen omdat hij in het voetbalbestuur zit

Maar het is wel jammer dat het vaak ouders zijn die het een trainer moeilijk kunnen maken.
    Mijn vriend is hoofdtrainer van de D's en hij legde de hele nieuwe groep D's uit wat de regels zijn dus op tijd voor een training zijn, afmelden als je niet kunt komen trainen dan wel een wedstrijd spelen, badslippers mee voor onder de douche enz. enz. krijgt hij vanaf de kant van een moeder te horen "jeetje het lijkt de gestapo wel met al die regels". Hij heeft de moeder dringend doch vriendelijk verzocht zich niet met zijn uitleg te bemoeien en dat ze anders maar gewoon in het clubhuis moet gaan zitten.
    Godmother of Radio 49
    How fragile we are
      zondag 27 augustus 2006 @ 23:02:21 #43
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_41239833
    Ouders kunnen hel zijn, dat ervaar ik vaak genoeg als tennistrainer. Je moet er mee kunnen omgaan. Je moet ze kunnen bespelen. Je moet ze net dat kleine zoethoudertje geven zodat ze voor altijd met open mond naar je luisteren. Ouders zijn simpele wezens. Ze zijn net als hun kinderen. Het enige wat je moet doen is duidelijk met ze praten, 1 op 1. Je moet ze in vertrouwen nemen en deelgenoot maken van je werkwijze. Als je het goed aanpakt kun je ouders zelfs voor je laten werken.
    pi_41248468
    * kaputwiehund komt hier ook even kijken.

De afgelopen jaren ben ik als jeugdleider actief geweest bij de E2. Vorig jaar heb ik noodgedwongen een half jaar de trainingen overgenomen. Dat beviel me eigenlijk prima. Dit jaar train ik dus samen met mijn vriendin een elftal.

Trainingen staan voornamelijk in het teken van aanleren van de juiste technieken en het leren samenspelen. Het is een beetje jammer dat er behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de jongens zit. Er zijn er een paar die E1-waardig zijn en een paar die bloemetjes, vogels en luchtballonen veel leuker vinden dan voetballen. Eens kijken of we daar dit jaar iets van kunnen maken.

Probleem waar ik tegen aan loop is de variatie in trainingsoefeningen. Met name oefeningen die gericht zijn op het verdedigen mis ik een beetje. (de jongens ook, gezien de uitslagen ) Iemand nog tips voor een goed boekwerk met wat oefeningen?
    Zu hause ist alles besser
      maandag 28 augustus 2006 @ 10:57:16 #45
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_41250124
    Wees creatief, bedenk wat je wilt bereiken en bedenk eens wat leuke oefeningen. Probeer ze uit de volgende training, werken ze, mooi houd ze! Werken ze niet, pech gehad, volgende oefening beter! De mensen die oefeningen in boekjes bedenken zijn ook geen wondermensen natuurlijk, die hebben precies hetzelfde systeem gevolgd.

Een paar dingen waar je aan moet denken:
    1. gaan van technisch naar tactisch, dus eerst het technische element in een training, dan het tactische
    2. spelers kunnen geen nieuwe technieken aanleren als ze vermoeid zijn, doe dit dus aan het begin van een training
    3. ga van specifiek naar opener. Als de pass niet goed gaat, eerst alleen simpel oefenen op passings, daarna de oefening iets uitbreiden met iets meer vrijheid voor de kinderen, en op het eind wil je natuurlijk toe naar een zo open mogelijke oefening (dit zou dus een eindpartijtje kunnen zijn)
    4. tactiek kun je alleen trainen als kinderen keuzes hebben. Als je tactiek gaat trainen op een manier dat kinderen alleen maar doen wat jij ze gezegd hebt te doen train je geen tactiek. Kinderen hebben immers geen keuze.

Dit zijn maar een paar tips van een tennisleraar (haha lekker relevant dus). Hopelijk kun je er wat mee.
    pi_41267884
    quote:
    Op maandag 28 augustus 2006 10:57 schreef nickybol het volgende:
    Dit zijn maar een paar tips van een tennisleraar (haha lekker relevant dus). Hopelijk kun je er wat mee.
    Tot nu toe heb ik je nog geen domme dingen horen zeggen hoor, dus blijf maar rondhangen als je wilt. Best interessant om ook is te horen wat ze vanuit andere sporten met de jeugd doen.
    pi_41271321
    2-2 gespeeld vanavond. Veel beter, kansen te over, maar gewoon nog niet winnen .

Eerste helft harde wind mee, en dus alleen op hun helft gevoetbald. Tijdens de eerste de beste counter vloog echter een lage voorzet gewoon bij de 1e paal binnen. De keeper stond gewoon op de zestien toe te kijken . Toch nog 1-1 voor rust na een prachtige solo van een snelle aanvaller, die we tegen zijn zin in rechtshalf hadden gezet .

Na rust scoorde hij weer!! 2-1 dus, en hij vertelde ons naderhand dat ie nu al 3 goals in totaal had gescoord. Wij snapten het niet, maar hij bedoelde dat ie dus pas 1 keer had gescoord voor vanavond . Daarna kansen te over op de 3-1, maar die keeper van hun hield er echt alles uit. Toen een paar minuten voor tijd de 2e keer dat ze bij onze goal kwamen, en meteen 2-2... wat een kut-keeper hebben wij ook .
      maandag 28 augustus 2006 @ 21:50:33 #48
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_41271511
    Haha lekker positief over je eigen spelertje. Een beetje support voor je eigen kind kan geen kwaad. Doe er wat aan! Regel een keeperstrainer voor die jongen!
    pi_41273961
    Ja hallo, daar valt gewoon niks positiefs van te maken .

Natuurlijk proberen we ze bij de wedstrijden op te peppen, en ook de slechte spelers positief te coachen. Maar hier mag ik toch wel eerlijk zijn?
    pi_41275187
    Morgen moeten wij voor de beker tegen OJC D1, kunnen er vast geen klote van
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')