quote:Big Brother-bewoners uitgesloten van daglicht
door Wilma Nanninga
Hummie van de Tonnekreek ontneemt deelnemers daglicht en frisse lucht...
Foto: Ab Blauw
AMSTERDAM - Big Brother-bewoners hebben geen recht meer op daglicht of buitenlucht. De vijftien mensen die vandaag voor maximaal 100 dagen het tv-huis betrekken, moeten het stellen zonder ramen of deuren. De tuin is ontoegankelijk en de regie bepaalt met een lichtschakelaar wanneer het dag of nacht is in het huis.
Deskundigen spreken schande van de verzwaring van Big Brother. Psycholoog Monique Schouten: "Het is een psychologische marteling. Daglicht geeft je informatie over de realiteit, en niet weten hoe laat het is of wat voor weer het is, kan het bioritme verstoren. Licht is je houvast, het is vervelend te weten dat andere mensen bepalen of het voor jou dag of nacht is. "
Een deel van het interieur van het Big Brother-huis. De ruimte is ditmaal groter, maar daglicht zullen de bewoners niet te zien krijgen.
Hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek gaf gisteren toe dat Big Brother dit keer superzwaar zal worden: " We streven naar echt isolement. Dit wordt BB in zijn puurste vorm. Er zal werkelijk geen enkel contact zijn met de buitenwereld. Door het ontoegankelijk maken van de tuin en het buitensluiten van daglicht, bereiken we dat mensen zich echt focussen op elkaar. Bewoners zullen niet alleen niet weten hoe laat het is , maar ook niet of de zon schijnt of dat het regent."
dat dus..quote:
Ik vind dit wel wat anders. Dit is een essentieel onderdeel van BB 6 dus wel een apart topic waard lijkt mequote:
mja.. tis een essentieel onderdeel, maar als je over dat specifieke onderdeel een discussie wilt, breid dan je OP wat uit...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:45 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat anders. Dit is een essentieel onderdeel van BB 6 dus wel een apart topic waard lijkt me
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:50 schreef teamlead het volgende:
[..]
mja.. tis een essentieel onderdeel, maar als je over dat specifieke onderdeel een discussie wilt, breid dan je OP wat uit...
quote:[ Bericht 3% gewijzigd door SunChaser op 18-08-2006 08:55 ]
quote:
dat laatste is voor veel mensen geen probleemquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:33 schreef SunChaser het volgende:
BB7 krijgt stroomstoten denk ik, BB8 100 dagen naakt
Deelnemers kiezen er toch zelf voor om mee te doen? Het hoeft je niet op te laten sluiten hoor.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:42 schreef SunChaser het volgende:
Dat kan leuk worden
Het is wel belachelijk, 100 dagen geen daglicht is slecht voor liochaam en egest. Je wordt gek volgens mij.
dat hebben ze nog nooit gehad..quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:47 schreef pomtiedom het volgende:
geen tv\radio enzo
Niet helemaal waar, want die Jeroen had zich voorgenomen om vaak in de tuin te gaan vertoeven...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Deelnemers kiezen er toch zelf voor om mee te doen? Het hoeft je niet op te laten sluiten hoor.
quote:3. Jeroen (23)
Voetballer en buitenmens. Jeroen weet niet dat dat niet kan en vertelt vrolijk dat hij verwacht veel in de tuin van het Big Brother-huis te vertoeven.
Zullen we dan samen het huis ingaanquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:33 schreef SunChaser het volgende:
Nou, dan weet je eigenlijk al genoeg.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:49 schreef Sassefras het volgende:
[..]
dat hebben ze nog nooit gehad..
vaak gaan ze dan gewoon slapen....
Hahahahahaquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:23 schreef Athalon het volgende:
De gemiddelde Tweaker, zit al jaren zonder buitenlicht en lucht te solderen op een zolder, dus 100 dagen moet peanuts wezen in dit gevalZelf ben ik 25 jaar geleden op de zolder gaan zitten en gisteren hoorde ik dat ik 55 was geworden
![]()
zijn er weer extra bewoners in een of ander vakantie huis eigenlijk?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:02 schreef Gert het volgende:
Ik denk dat er een stuk meer vrijwillige exits dan normaal zullen zijn.
Dat verwacht ik nietquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:19 schreef Sassefras het volgende:
[..]
zijn er weer extra bewoners in een of ander vakantie huis eigenlijk?
BB3quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:27 schreef SunChaser het volgende:
In welke BB zat Priscella nou?
BB9 word 120 dagen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:33 schreef SunChaser het volgende:
Mag ook wel ook...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:38 schreef SunChaser het volgende:
Ze hebben gigantische airco's op het huis.
maar dit is toch al een paar jaar zo,quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:48 schreef Urquhart het volgende:
Dit is wel heftig.
Nee. Als je even genoeg had van de groep, of wat frisse lucht wilde, of gewoon even in de lucht wilde staren in plaats van tegen muren, dan kon dat de afgelopen edities. Nu niet meer. Ik denk dat het echt killing is. En het cliché van de snelkookpan zal hierdoor nog steviger gelden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:00 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
maar dit is toch al een paar jaar zo,
Kloptquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:07 schreef BVO het volgende:
Kan leuk gaan worden dit.
Ze hebben nu dus ook geen klok?
Dat is toch ook de bedoeling van Talpa????quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:20 schreef Karina het volgende:
Het lijkt een stuk spannender te worden zo, maar of dat ook echt zo is? De verveling zal in ieder geval flink toeslaan. En ik denk dat de stelletjes/familieleden snel ruzie krijgen (met een bekende houd je je niet zo snel in).
Ik denk dat ze wel een zeer goed ventilatiesysteem hebben hoor die verse lucht van buiten naar binnen zuigtquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:36 schreef Gert het volgende:
En wat zal het gaan stinken in dat huis. Gadverdamme...
Misschien wel, maar een weekopdracht als "eet een week lang alleen maar bruine bonen" kan toch wel erg grappig zijnquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:50 schreef BONG4002 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel een zeer goed ventilatiesysteem hebben hoor die verse lucht van buiten naar binnen zuigt
quote:Misschien wel, maar een weekopdracht als "eet een week lang alleen maar bruine bonen" kan toch wel erg grappig zijn
Ook hij heeft er zelf voor gekozen om mee te doen. Echt waar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:58 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, want die Jeroen had zich voorgenomen om vaak in de tuin te gaan vertoeven...
Ja, en? Het staat hem vrij om op te geven en naar buiten te wandelen. Bewoners zullen wel meer 'plannen' hebben m.b.t. activiteiten die niet mogelijk zullen zijn in de opzet. Nog steeds geldt: Je hebt je er zelf voor opgegegeven, je weet dat BB nou niet direct als een een ontspannende vakantie bedoeld is, en het staat je op elk moment vrij op op te geven.quote:Niet wetende dus dat je helemaal niet naar buiten mag.
Bij BB4 in België was het buiten ALTIJD licht 24/7, zelfs bij de live-show op zaterdag waarbij spots gebruitkt werden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Het lijkt erger dan het is hoor. Bij BB Belgie was de tuin ook geen tuin eigenlijk, maar gewoon een overkapt onderdeel van het huis. Met bovenaan wel ramen trouwens voor wat licht, maar te hoog om doorheen naar buiten te kijken. Ook hadden ze totaal geen controle over het licht, 's avonds moesten ze iedere keer BB smeken om het licht uit te doen en die deed het pas als hij er zin in had.
Voor je erin gaat teken je een contract waarin staat dat je met alle elementen die de productie nodig acht voor het maken van het programma akkoord gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:18 schreef Tissik het volgende:
Het lijkt mij in strijd met de Rechten van de mens:
Artikel 25
Een ieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil.
Er is verder ook maar heel weinig om te doenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:23 schreef Jane het volgende:
Met dank aan de bewoners van de vorige versie, die dit natuurlijk veroorzaakt hebben door dagenlang niks anders te doen dan in de tuin op die zitzakken te liggen.
die editie heb ik niet gevolgd, alleen de meest recente. dat zal dan wel seizoen 5 geweest zijn denk ik. Waar Kirsten won.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:21 schreef mrPanerai het volgende:
Bij BB4 in België was het buiten ALTIJD licht 24/7, zelfs bij de live-show op zaterdag waarbij spots gebruitkt werden.
Het werkt idd nog sneller op je gemoed, je hoort niks van de buitenwereld, geen auto's geen vogels... zijn er fans of suporters die het nodig vinden om van alles te roepen wordt er snel muziek opgezet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat wordt lachen.Hoop dat het een beetje werkt en de bewoners sneller ruzie zullen krijgen.
![]()
Nee hoor, je ontzegt het jezelf namelijk. Er is niemand die je dwingt te blijven, er is niemand die je tegenhoudt als je het huis wilt verlaten. De onderwerping aan de regels van BB is wat dat betreft volkomen vrijwillig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:18 schreef Tissik het volgende:
Het lijkt mij in strijd met de Rechten van de mens:
True.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Nee hoor, je ontzegt het jezelf namelijk. Er is niemand die je dwingt te blijven, er is niemand die je tegenhoudt als je het huis wilt verlaten. De onderwerping aan de regels van BB is wat dat betreft volkomen vrijwillig.
vitamines worden niet toegelaten, enkel medicijnen op voorschrift. Het tekort wordt nog erger omdat je, doordat je met beperkt budget eten moet kopen, er vaak enkel geld is voor conserven, goedkoop vlees -lees gehakt, kip enz. en je daardoor ook niet direct met eten je reserves aanvult.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Hooguit zal hun biologische klok wat ontregeld raken. Dat vitamine D tekort kan opgelost worden met vitaminepilletjes.
Water en brood is ook voedselquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:43 schreef Tissik het volgende:
Net zoals voeding dat is. Ook daar moet Big Brother in voorzien.
Ik gok dat het BB-huis 1 deur heeft, en daar kan iedere bewoner gebruik van maken. Hij of zij kiest er zelf voor om te blijven, weggaan kan ALTIJD.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:43 schreef Tissik het volgende:
Ik vind het dubieus. De deelnemers weten nog altijd niet dat ze uitgesloten zullen zijn van zonlicht en buitenlucht. De keuze die ze hebben gemaakt, is gebasseerd op voorgaande edities, waarbij er altijd een tuin was waar de bewoners zonder beperking gebruik van konden maken. Zonlicht is essentieel voor de gezondheid van de mens. Net zoals voeding dat is. Ook daar moet Big Brother in voorzien.
Goed omschrevenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:52 schreef Gert het volgende:
Wat ook cool gaat worden, is het bekijken van de reacties van de bewoners als ze dit horen.![]()
Ze hebben natuurlijk allemaal nagedacht over hoe ze over zullen komen op TV. Veel aandacht is besteed aan het aanschaffen van een coole zonnebril. Deze is grondig getest voor de spiegel. De grootste ijdeltuiten zagen zichzelf al zitten, gevangen in een camerashot op een bankje in de tuin, dromerig voor zich uitstarend in het winterzonnetje, een wolkje gecondenseerde lucht uitademend. Misschien heeft een enkeling deze 'stille wateren diepe gronden-pose' zelfs al geoefend.
Helaas, niets van dat alles. Het wordt stinken en je aan elkaar doodergeren in dat muffe hol.![]()
Sprak hij met gevoel voor understatement.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:08 schreef Damzkieee het volgende:
Lijkt me niet goed voor je, zo zonder daglicht...
Haha, zoiets bedoelde ik dus met mijn post vlák na jouquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:50 schreef Zhenar het volgende:
De beloftes zijn allemaal spannend en heftig, maar er komen natuurlijk talloze uitzonderingen op die het geheel een stuk minder heftig maken, verwacht ik zo![]()
aan de andere kant: ze hebben een zwembad... dat biedt weer mogelijkheden voor nieuwe capsquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef scanman01 het volgende:
Als ze niet naar buiten mogen en dus niet kunnen zonnen (mocht het óóit weer mooi weer worden) dan lopen wel wel een flink zooitje mooie captures mis
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef scanman01 het volgende:
Als ze niet naar buiten mogen en dus niet kunnen zonnen (mocht het óóit weer mooi weer worden) dan lopen wel wel een flink zooitje mooie captures mis
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
aan de andere kant: ze hebben een zwembad... dat biedt weer mogelijkheden voor nieuwe caps
Jawel, die luchten toch altijd ff?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:58 schreef __Saviour__ het volgende:
en bewoners van supermax gevangenissen zien ook geen daglicht en die overleven het ook
in Belgie mogen die zelfs op verlengd weekendquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:58 schreef __Saviour__ het volgende:
en bewoners van supermax gevangenissen zien ook geen daglicht en die overleven het ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |