abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43479618
Bestond er dan al rente toen de koran geschreven werd??? De Rabobank ziet wel heil in dit halal-lenen-gebeuren. Ik vind 't discriminatie. Als dit toegestaan wordt worden de autochtone Nederlanders weer 's gediscrimineerd. Of mogen wij over deze vorm van segregatie ook gaan klagen bij een meldpunt voor discriminatie? Ik zie me al staat tussen de jurken, burka's, hoofddoeken en bidmutsen. AANPASSEN!!!! Dit is Nederland. Hier woon je. Pas je aan aan onze normen, waarden en cultuur en hou je woestijngeloof daar waar 't is ontstaan!!!
pi_43479832
quote:
Op zondag 12 november 2006 16:30 schreef progrock het volgende:
Bestond er dan al rente toen de koran geschreven werd??? De Rabobank ziet wel heil in dit halal-lenen-gebeuren. Ik vind 't discriminatie. Als dit toegestaan wordt worden de autochtone Nederlanders weer 's gediscrimineerd. Of mogen wij over deze vorm van segregatie ook gaan klagen bij een meldpunt voor discriminatie? Ik zie me al staat tussen de jurken, burka's, hoofddoeken en bidmutsen. AANPASSEN!!!! Dit is Nederland. Hier woon je. Pas je aan aan onze normen, waarden en cultuur en hou je woestijngeloof daar waar 't is ontstaan!!!
Vrijheid van religie.
Een ieder gelooft waar hij in wil geloven.
Religie is niet gebonden aan land. Is universeel.
pi_43480473
quote:
Op zondag 12 november 2006 11:26 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Alsof de bank verlies gaat lijden Die zorgen er heus wel voor dat ze er minimaal hetzelfde aan verdienen hoor
Dat zeg ik muts: dan is het dus niet halal.
pi_43480548
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:00 schreef pberends het volgende:

[..]

De bank is niet halal, je kunt de moslims alleen verwijten dat ze de bank bewust laten zondigen Maar zelf kopen ze het voor een X-bedrag en daar betalen ze geen rente over, dit omdat de bank voldoende winst heeft gemaakt op de verkoop van het huis om voor 30 jaar een rentevrije lening te geven.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_43481967
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:03 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

De bank is niet halal, je kunt de moslims alleen verwijten dat ze de bank bewust laten zondigen Maar zelf kopen ze het voor een X-bedrag en daar betalen ze geen rente over, dit omdat de bank voldoende winst heeft gemaakt op de verkoop van het huis om voor 30 jaar een rentevrije lening te geven.
Ja, de bank is de schuldige als het niet halal is .

Geef dan het Nederlandse systeem de schuld, zijn we overal van af.
  zondag 12 november 2006 @ 23:10:40 #106
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_43493257
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 00:46 schreef Triggershot het volgende:

Als het geld eenmaal is geinvesteerd, ontvangt de moslim die zijn geld heeft gestort geen rente (vaak aangeduid als riba), maar deelt hij mee in de winst van de bank, die is gemaakt met de aangekochte reële activa. Geld verdienen met geld, zoals bij rente plaatsvindt, is binnen de islam namelijk 'haram', een zonde.
Wat een hypocriet gelul, als je meedeelt in de winst vanuit een investering mag het wel, maar rente over geld ontvangen mag weer niet, damn...

ow en kan iemand me nog even uitleggen hoedat dan in z'n werk gaat met die hypotheekrenteaftrek?
of komt er dan ook een volkomen halal nieuwhuisgekochtmaargeenrentebetaalddoordebankznwinstaftrek?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_43493384
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:10 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Wat een hypocriet gelul, als je meedeelt in de winst vanuit een investering mag het wel, maar rente over geld ontvangen mag weer niet, damn...
Bij een intevestering die gericht is op verlies/winst partnerschap mag, niet eentje waar je gegarandeerd rente op krijgt.
pi_43497537
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bij een intevestering die gericht is op verlies/winst partnerschap mag, niet eentje waar je gegarandeerd rente op krijgt.
Het is gewoon een achterhaald finacieel systeem, tegen het einde van de Middeleeuwen werkte men in Noord-Italie al volgens een beter systeem, later volgden steden als Amsterdam Antwerpen en Londen. Dat schiep de voorwaarden die er voor gezorgd hebben dat Engeland, Nederland en het noorden van Italie nu nog steeds tot de rijkste gebieden te wereld behoren.
Blijft men in de Islamitische wereld volgens dat achterlijk banksysteem werken (gelukkig doet niet iedereen dat daar) dan zal men altijd arm blijven, hoeveel oliedollars er ook binnen stromen.
Halal-bankieren zorgt er voor dat de kosten van de finaciering van welke activiteit dan ook veel hoger liggen, bovendien is het een weinig flexiebel systeem, samen schept dat slechte voorwaarden voor solide economischegroei.

[ Bericht 11% gewijzigd door Pony-Lover op 13-11-2006 02:32:57 ]
  † In Memoriam † dinsdag 14 november 2006 @ 12:51:36 #109
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43539239
Slimme marketing ... ze verdienen er veel meer aan dan normale hypotheken (de verstrekkers dan).
Carpe Libertatem
pi_43539528
die hele hypotheek is voor hypocriete nep moslims.

Netzoals dat HallalVlees, dat moet gewoon 3 hoog achter - pijnlijk - op een balkon geslacht worden anders is het nep.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_60296945
Topic kick, want de 'opmars' is ten einde:
quote:
Plannen halal-hypotheek afgeblazen
Er komt voorlopig geen zogeheten halal-hypotheek, een hypotheek zonder rente, speciaal gericht op moslims. De aanbieder van de halal-hypotheek heeft besloten om er mee te stoppen.

De fiscus heeft het alternatief voor de rente-aftrek afgekeurd. Daardoor wordt de halal-hypotheek te duur. In het afgewezen voorstel betaalt de klant geen rente maar winstopslag. Die opslag is volens de fiscus iets anders dan rente en dus niet aftrekbaar.

Moslims mogen geen rente betalen en ook geen rente berekenen. Daarom maken veel moslims geen gebruik van bestaande vormen van hypotheek.
Bron: NOS.nl

Mooi zo. Prima wanneer je religieus bent, maar dan moet je ook gewoon de consequenties daarvan aanvaarden. Wil je geen rente betalen of ontvangen? Prima, maar dan sluit je geen hypotheek af. Ik ben blij dat de fiscus hier een stokje voor steekt.
  woensdag 23 juli 2008 @ 18:02:03 #112
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_60300388
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 15:41 schreef Elfletterig het volgende:
Mooi zo. Prima wanneer je religieus bent, maar dan moet je ook gewoon de consequenties daarvan aanvaarden. Wil je geen rente betalen of ontvangen? Prima, maar dan sluit je geen hypotheek af. Ik ben blij dat de fiscus hier een stokje voor steekt.
Dat is nogal kortzichtig. Het eigenlijke probleem is de HRA, maar dat lijkt niemand te begrijpen. Bovendien heeft het niet kunnen afsluiten van een hypotheek tot gevolg dat bepaalde buurten met huurwoningen in stand worden gehouden. De belastingbetaler mag vervolgens de 'investeringen' in die wijken financieren.
  woensdag 23 juli 2008 @ 18:14:23 #113
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60300682
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Waarom niet? Je kunt abonnementsgeld vragen voor een lening. Da's geen rente.
  woensdag 23 juli 2008 @ 18:15:37 #114
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60300717
quote:
[..]

Het is gewoon een marktoplossing, net als kosher eten en netnanny. Daar is toch niet veel mis mee.

Ik ken overigens iemand die gewoon halal-hypotheken aanbiedt.
  woensdag 23 juli 2008 @ 18:41:47 #115
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60301275
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:51 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Nee, het is alleen voor moslims bedoeld
Prima, dan ben ik moslim.

Aangezien je religieuze beleving niet wetmatig kunt vastleggen moet dat lukken. Bovendien is het volgens mij niet mogelijk het uberhaupt te weigeren aan een niet-moslim.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60301829
Jammer, ik wou ook wel zo'n renteloze hypotheek
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_60302865
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
Jammer, ik wou ook wel zo'n renteloze hypotheek
Hoezo? De kosten zijn hetzelfde.
pi_60302921
quote:
[..]

De fiscus steekt alleen een stokje voor de rente aftrek op dit soort hypotheken, ze mogen natuurlijk wel hypotheken aanbieden zonder rente, maar aangezien die dus niet gebruik kunnen maken van rente aftrek ga je aardig wat betalen.
pi_60303146
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 18:02 schreef NewOrder het volgende:
Dat is nogal kortzichtig. Het eigenlijke probleem is de HRA, maar dat lijkt niemand te begrijpen. Bovendien heeft het niet kunnen afsluiten van een hypotheek tot gevolg dat bepaalde buurten met huurwoningen in stand worden gehouden. De belastingbetaler mag vervolgens de 'investeringen' in die wijken financieren.
Met alle respect, maar ik denk dat JIJ het niet begrijpt. Om de hypotheekrenteaftrek van kracht te laten zijn moet er namelijk eerst een rente betaald worden, die in het geval van deze halal-hypotheek gewoon een ander naampje krijgt, namelijk winstopslag. Daarna blijkt deze winstopslag niet aftrekbaar te zijn, maar dat is feitelijk helemaal niet relevant. De moslim mag geen rente betalen, noch ontvangen. Dan kun je rente wel 'winstopslag' noemen, maar het is en blijft gewoon rente.

Of je stapt als moslim af van je principes uit het jaar 612, of je houdt je er gewoon aan. Prima, wat de keuze ook is. Maar de overheid hoeft geloofshypocrisie niet te faciliteren. De problematiek in probleemwijken wordt er echt niet anders van trouwens. Het blijven gewoon achterbuurten waar veel allochtonen wonen. Als een allochtoon gezin de buurt verlaat om in een betere buurt te gaan wonen, is er een grote kans dat de de lege ruimte weer wordt opgevuld door een andere groep allochtonen.
pi_60303252
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 18:15 schreef Floripas het volgende:
Het is gewoon een marktoplossing, net als kosher eten en netnanny. Daar is toch niet veel mis mee.
Ik ken overigens iemand die gewoon halal-hypotheken aanbiedt.
Ik noem het geloofshypocrisie. In tegenstelling tot Kosher eten, want Kosher eten is eten dat daadwerkelijk aan allerlei voorschriften voldoet en daarmee afwijkt van voedsel dat niet kosher geproduceerd is. Een halal-hypotheek is gewoon hypotheek en niks anders. Bepaalde onderdelen worden alleen anders genoemd, maar het principe blijft gelijk. Precies dat is het hypocriete eraan.

Wat jij een marktoplossing noemt, noem ik een schijnoplossing.
pi_60303343
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 20:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

...

Idd, het blijft rente en wordt zo in de boeken opgenomen. De technische term is imputed interest.
  woensdag 23 juli 2008 @ 20:57:15 #122
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60304772
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 20:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Tsja, ik vind mijn ex-studiegenoten van het Gereformeerde Verbond die op zaterdagavond alles doen wat God ze verbood en op zondagochtend in een dreunende-orgelkerk hun zonden zitten te compenseren ook hypocriet, maar voor hen is het een oplossing. Wie ben ik om daarover te gaan zeiken? Laat ze lekker.
pi_60305234
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 20:57 schreef Floripas het volgende:
Tsja, ik vind mijn ex-studiegenoten van het Gereformeerde Verbond die op zaterdagavond alles doen wat God ze verbood en op zondagochtend in een dreunende-orgelkerk hun zonden zitten te compenseren ook hypocriet, maar voor hen is het een oplossing. Wie ben ik om daarover te gaan zeiken? Laat ze lekker.
Helemaal mee eens. Maar zou je het ook goed vinden wanneer de overheid van jouw belastingcenten gratis peppillen aan gereformeerde jongeren ging uitdelen die zaterdagnacht uit de kroeg komen? Zodat ze zondagochtend lekker fris en wakker in de kerk kunnen zitten?

Wees gelovig, wees niet-gelovig. Houd je aan de geloofsregels, houd je niet aan de geloofsregels... je moet het allemaal fijn zelf weten en het kan allemaal. Maar de overheid/maatschappij hoeft daar niet voor te gaan opdraaien met 'ontduikingsmaatregelen'. De overheid hoeft dergelijk hypocriet gedrag niet te gaan faciliteren.
  woensdag 23 juli 2008 @ 21:34:11 #124
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60305789
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 21:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Maar zou je het ook goed vinden wanneer de overheid van jouw belastingcenten gratis peppillen aan gereformeerde jongeren ging uitdelen die zaterdagnacht uit de kroeg komen? Zodat ze zondagochtend lekker fris en wakker in de kerk kunnen zitten?
Dat is geen vergelijking. De overheid faciliteert ook andere types verzekering buiten de standaardverzekering - je krijgt in de praktijk gewoon hetzelfde. Het recht op gewetensbezwaar is nog altijd springlevend.
  woensdag 23 juli 2008 @ 21:35:22 #125
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_60305831
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:59 schreef Elfletterig het volgende:
Met alle respect, maar ik denk dat JIJ het niet begrijpt. Om de hypotheekrenteaftrek van kracht te laten zijn moet er namelijk eerst een rente betaald worden, die in het geval van deze halal-hypotheek gewoon een ander naampje krijgt, namelijk winstopslag. Daarna blijkt deze winstopslag niet aftrekbaar te zijn, maar dat is feitelijk helemaal niet relevant. De moslim mag geen rente betalen, noch ontvangen. Dan kun je rente wel 'winstopslag' noemen, maar het is en blijft gewoon rente.
Je moet het van een hoger niveau bekijken. Er is een reden waarom men bij het aanbieden van deze speciale hypotheek gebruik wil kunnen maken van de HRA, namelijk het feit dat door de HRA de huizenprijzen veel hoger zijn dan nodig en een hypotheek daardoor onbetaalbaar is. Zonder HRA zou dat probleem er niet zijn.
quote:
Maar de overheid hoeft geloofshypocrisie niet te faciliteren.
Ze doet niet anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')