Variant: 'reality is for those who can't handle drugs'quote:Op woensdag 30 augustus 2006 09:59 schreef jogy het volgende:
[..]
Of 'Ha, iedereen die mediteert is een zweefteef en durft zich niet in de echte wereld te bevinden'
Whehehe.equote:Op woensdag 30 augustus 2006 10:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Variant: 'reality is for those who can't handle drugs'
Wat is een zweverig type?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 09:59 schreef jogy het volgende:
(...) iedereen die mediteert is een zweefteef (...)
Het wordt vaak gebruikt als aanduiding voor mensen die in dingen geloven die niet in jouw denkraam passen. Zoals sommige mensen geloven in iets wat wel werkt, maar waar geen (door de westerse wereld goedgekeurd) werkingsmechanisme aan vast valt te hangen.quote:Op vrijdag 1 september 2006 23:44 schreef Griffioen het volgende:
[..]
Wat is een zweverig type?
Da's toch iemand, die niet-logisch is...
Je kan meditatie idd beoefenen op je werk om zo je concentratie te verhogen en zo je werk beter kunnen uitvoeren. Meditatie (aandachtigheidstraining) wordt ook meer gebruikt in de psychiatrie met als doel geestelijke ziekten of ongewenste gedachtengangen te verminderen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 02:02 schreef SuperbDeLux het volgende:
Meditatie is wat mij betreft elke vorm van rustig zitten (staan/liggen/whatever) en nadenken zonder elke 5 seconde je concentratie te verliezen.
Volgens mij is daar dan ook niets 'Oosters' aan en heeft het geen enkel zweverig doel behalve als je over dat soort dingen gaat zitten nadenken.
Overigens vind ik 't wel typisch dat de christelijke kerk misschien zo ooit wel eens begonnen is, maar dat ik in mijn protestants-christelijke kerkervaringen nooit geleerd heb om te mediteren op een vers uit de bijbel. De wekelijkse gang naar de kerk was vooral doodsaai, afgewisseld met gezang en heel veel geauwehoer over een stuk tekst waarbij ik na vijf minuten de draad al kwijt was.quote:Op zaterdag 2 september 2006 08:53 schreef The_Shining het volgende:
Christelijke traditie is meditatie op verzen uit de bijbel, ook het training van de geest om deze ontvankelijk te maken voor God's inspiratie of "bij God zijn".
Joh, op de een of andere manier slaag je d'r toch iedere keer weer in om m'n punt totaal te missen en d'r een pathetische jij-bak van te maken, met de nodige steken onder water. Ik weet niet of je dat bewust doet, of dat je echt denkt dat iedereen altijd maar de verantwoordelijkheid moet nemen voor dingen waar ze helemaal niet verantwoordelijk voor zijn. Ik weet wel dat je bij mij overkomt als een knap hooghartig en irritant ventje.quote:Op zondag 3 september 2006 09:34 schreef The_Shining het volgende:
Ik heb helemaal geen religieuze of spirituele opvoeding gehad. Ik heb alles zelf opgezocht omdat ik 'het' graag wil weten, ook al ging dat met vallen en opstaan en voornamelijk boeken lezen, zelfstudie.
Je had na afloop van de mis of het gebed met je pastoor kunnen praten en misschien had hij je wel in contact gebracht met mensen die wel aan meditatie deden. Wrs. ging hij ervanuit dat men simpelweg niet geinteresseerd was en enkel plichtsgetrouw naar de kerk gingen om daarna de dingen te doen die God verboden had. Je hebt altijd een keuze, zoals dat boek die je noemde te lezen. Hij drong (behalve misschien zijn preek waar de mensen voor kwamen) jou in ieder geval niets op.
Ik heb nu het idee/gevoel dat alles wat ik post wordt gezien vanuit dat beeld. Ik heb een eigen mening ja. Dat betekent niet dat ik niet opensta voor anderen hun mening, sterker nog door me in te leven in een ander leer ik een stukje meer over mezelf en de wereld waar ik me in bevind. Op de man af spelen mag eigenlijk niet op fok. Vind je jouw aanname over mij niet zelf pretentieus? Je kent me immers helemaal niet. Je kan alleen jezelf kwetsen, de steken onder water waar jij mij van beschuldigd richt je zelf aan omdat jij je mening over mij al hebt klaarliggen maw jij vat mijn woorden zo op dat je jezelf steekt. Als ik je werkelijk zou willen beledigen of rancuneus zou opstellen dan had je dat wel gemerkt en hoefde je de vraag niet te stellen. Sommige van jouw woorden zou ik ook als beledigend of irritant kunnen opvatten maar dat gebeurt niet. Wat draagt het bij tot dit topic? Helemaal niets.quote:Op zondag 3 september 2006 10:35 schreef gronk het volgende:
Joh, op de een of andere manier slaag je d'r toch iedere keer weer in om m'n punt totaal te missen en d'r een pathetische jij-bak van te maken, met de nodige steken onder water. Ik weet niet of je dat bewust doet, of dat je echt denkt dat iedereen altijd maar de verantwoordelijkheid moet nemen voor dingen waar ze helemaal niet verantwoordelijk voor zijn. Ik weet wel dat je bij mij overkomt als een knap hooghartig en irritant ventje.
Please doquote:Maar goed, laat ik 't voor je uitspellen:
Ik heb geen pretenties dat ik je snap. Ik wil je punt best wel leren kennen en dit is mijn manier, ook al vind jij dat kennelijk irritant. Je neemt dus de protestante kerk kwalijk dat ze een mystiek component van meditatie buiten beschouwing laten? Waarom is dat zo erg?quote:het gaat mij er niet om dat IK niet in de kerk wegwijs ben gemaakt met betrekking tot meditatie. Het gaat mij erom dat meditatie ook een mystieke component heeft, en dat je dat ook nog wel een beetje terugvindt in de RK kerk (in hun eigen vorm van 'mantra's'), maar dat de nederlandse protestantse kerk zich daar tegenwoordig verre van houden. Sterker nog, meditatie wordt volgens mij eerder gezien als iets wat 'anderen' doen; zij doen niet aan dat soort enge zweverige dingen.
Als zij dat nou zo vinden en dat is hun manier om God te ervaren, laat ze dan toch lekker...quote:En eigenlijk is dat toch wel raar, een club die zich totaal verwijderd van z'n 'core business'.
Oh, puh-lease. De dooddoener 'dat je niet over iemand kan oordelen op basis wat van iemand schrijft' heb ik echt wel gehad. Ten eerste, ik zeg niet dat jij een vervelend mannetje BENT, maar dat je bij mij OVERKOMT als een vervelend mannetje. Nou kun je natuurlijk weer gaan beweren dat ik dat gevoel niet mag benoemen, maar hoever wil je eigenlijk gaan in je gedachtencensuur?quote:Op zondag 3 september 2006 12:19 schreef The_Shining het volgende:
Vind je jouw aanname over mij niet zelf pretentieus? Je kent me immers helemaal niet.
Over dingen interpreteren gesproken.quote:Het is trouwens idd zo dat ik vind dat een ieder zijn eigen verantwoordelijkheden dient te nemen voor dingen die ze niet bevallen.
Inderdaad, meehuilen met de rest is veel makkelijker, en de mensen die moeilijke vragen stellen maak je uit voor zeikerds die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Chapeau! Jij brengt 't later nog ver in 't leven! Met zo'n instelling kom je d'r wel!quote:Zeiken op dingen die je niet bevallen is zo makkelijk,
Als je claimt 'de enige ware weg tot god te zijn' is dat best wel een blamage...quote:Je neemt dus de protestante kerk kwalijk dat ze een mystiek component van meditatie buiten beschouwing laten? Waarom is dat zo erg?
goedkoooop....quote:Als zij dat nou zo vinden en dat is hun manier om God te ervaren, laat ze dan toch lekker...
Vraag dat maar aan iteejer, hij postte het ooit eens in een topic. Voor mij is het geen gedachtencensuur maar simpelweg offtopic. We hebben het over meditatie enzo. Je kan het wel verruimen met zelfonderzoek en hoe ik jou zie en vice versa maar dan kunnen we net zo goed gaan mailen ofzo.quote:Op zondag 3 september 2006 12:49 schreef gronk het volgende:
Oh, puh-lease. De dooddoener 'dat je niet over iemand kan oordelen op basis wat van iemand schrijft' heb ik echt wel gehad. Ten eerste, ik zeg niet dat jij een vervelend mannetje BENT, maar dat je bij mij OVERKOMT als een vervelend mannetje. Nou kun je natuurlijk weer gaan beweren dat ik dat gevoel niet mag benoemen, maar hoever wil je eigenlijk gaan in je gedachtencensuur?
Ik ben in een gezin opgegroeid waar m'n ouders mij vertrouwden dat ik zelf m'n eigen weg wel vind. En als ze zien dat het niet goed met me gaat dan praat je erover ipv een draai om de oren. Zo kan het ook.quote:Ik vraag me af hoe 't komt dat de christelijke kerk zo ver van z'n roots af is gedwaald. Jij maakt daarvan dat ik 'mijn verantwoordelijkheid niet neem voor dingen die me niet bevallen'? Hoe kom je bij dat soort nonsens? Omdat ik meeging met m'n ouders naar de kerk terwijl ik daar eigenlijk geen zin in had? Joh, ik weet niet in wat voor gezin jij bent opgegroeid, maar als ik had gezegd dat ik niet meewilde, had ik 'n draai om m'n oren gekregen en had ik alsnog meegemoeten.
Ik huil niet mee met de rest. Ik hoef het ook niet ver te brengen in het leven. Ik ben best tevreden met m'n instelling, ook al bevalt het sommige mensen kennelijk niet. Dat is hun probleem, niet de mijne. Er zijn gelukkig mensen met wie wel te praten valt.quote:Inderdaad, meehuilen met de rest is veel makkelijker, en de mensen die moeilijke vragen stellen maak je uit voor zeikerds die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Chapeau! Jij brengt 't later nog ver in 't leven! Met zo'n instelling kom je d'r wel!
Mijn claim is dat voor mij alle wegen de ware zijn en die allemaal te bewandelen. Dat werkt voor mij, ik claim niet dat dat ook zo voor jou werkt. Waar leid je af dat ik ook maar denk aan de claim die jij noemt?quote:Als je claimt 'de enige ware weg tot god te zijn' is dat best wel een blamage...
Sterker nog, het is gratis net als de zon..quote:goedkoooop....
Yeah right. Ik stel een vraag die binnen de meditatie-context nog wel kan, waarop jij me op m'n eigen verantwoordelijkheid wijst. Waar je dan niets van mag zeggen want da's offtopic. Kneus.quote:Op zondag 3 september 2006 14:27 schreef The_Shining het volgende:
Vraag dat maar aan iteejer, hij postte het ooit eens in een topic. Voor mij is het geen gedachtencensuur maar simpelweg offtopic. We hebben het over meditatie enzo. Je kan het wel verruimen met zelfonderzoek en hoe ik jou zie en vice versa maar dan kunnen we net zo goed gaan mailen ofzo.
Joh toch. Fijn voor je. Maar ik dacht toch echt dat je in dit topic nota bene predikte dat je niet je eigen ervaringen op anderen moet projecteren. Maar ik kan me vergissen. Daarnaast lijkt 't me van de ratten om iemand te verwijten dat-ie een bepaald soort ouders heeft, want da's wat je hier doet.quote:Ik ben in een gezin opgegroeid waar m'n ouders mij vertrouwden dat ik zelf m'n eigen weg wel vind. En als ze zien dat het niet goed met me gaat dan praat je erover ipv een draai om de oren. Zo kan het ook.
Typisch voorbeeld van slecht lezen.quote:Mijn claim is dat voor mij alle wegen de ware zijn en die allemaal te bewandelen. Dat werkt voor mij, ik claim niet dat dat ook zo voor jou werkt. Waar leid je af dat ik ook maar denk aan de claim die jij noemt?
Kijk dat bedoel ik nou. Ik weet dat niet maar ben blij dat je het ff zegt, zo leer ik tenminste nog 's watquote:Op zondag 3 september 2006 15:00 schreef gronk het volgende:
PS: had ik al gezegd dat ik stukken verlichter was dan jij?
Zet drie verlichte goeroe's in een hok en ze slaan elkaar binnen vijf minuten de hersens inquote:Op maandag 4 september 2006 09:40 schreef jogy het volgende:
Gezellig topic is het geworden. Ik begrijp overigens niet waar de wederzijdse vijandigheid vandaan komt maar leuk leesvoer is het wel.
Waarom?quote:Op maandag 4 september 2006 09:43 schreef gronk het volgende:
Zet drie verlichte goeroe's in een hok en ze slaan elkaar binnen vijf minuten de hersens in
Wat denk je zelf?quote:
Als ze elkaar de hersens in slaan dan zijn ze per definitie niet verlicht. Dan waren het wannabe'squote:Op maandag 4 september 2006 09:43 schreef gronk het volgende:
[..]
Zet drie verlichte goeroe's in een hok en ze slaan elkaar binnen vijf minuten de hersens in
Ben al vanaf mijn 21ste aan het mediteren geslagen. Zit gewoon stil en probeer afstand te nemen van de dingen die ik waarnemer en diegene die waarneemt (ik dus). En dat kan eigenlijk overal, onder de douche, op de wc, zomaar ergens op teras, etc. Uiteindelijk ontstaat het heel spontaan.quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:53 schreef nomind het volgende:
We kunnen hier allemaal een mening hebben over meditatie maar mediteren we zelf wel of niet? En waarom dan 'wel' of 'niet'? En over welke meditatie hebben we het dan?
Domme vraag: hoe kun je dan nog naar de albert heijn gaan?quote:Op maandag 11 september 2006 14:33 schreef Ashavan het volgende:
Zelf heb ik de Vipassana meditatie gehanteerd en daarna ben ik de Samadhi gaan doen. De Vipassana leert je de eerste stap, waarbij Samadhi je iets verder neemt. Het meester worden van 1 systeem duurt minimaal 4 maanden a 18uur per dag.
Oh, geweldig lijkt me dat.quote:Op maandag 11 september 2006 14:53 schreef Ashavan het volgende:
Als je in een klooster zit hoeft dat niet dus scheelt![]()
In India zit zo'n klooster waar men naar toe kan gaan. Je betaald alleen de vlieg tickets en verder zijn de kosten voor hun. Maar je zal geen uitbundig en luxe leven leiden zoals je gewend bent.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dat sarcastisch bedoeld was of niet. Niet echt van belang. In ieder geval voor degene die geinterreseerd zijn wat linkjes.quote:
Bedankt en nee het was niet sarcastisch bedoeltquote:Op maandag 11 september 2006 15:13 schreef Ashavan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dat sarcastisch bedoeld was of niet. Niet echt van belang. In ieder geval voor degene die geinterreseerd zijn wat linkjes.
http://www.chanmyay.org
http://web.ukonline.co.uk/buddhism/pandita.htm
http://www.mahasi.org.mm/index.html
http://www.dhamma.org/
http://www.dhamma.org/schbe.htm
Met meditatie je bewustzijn manipuleren is geen echte meditatie.quote:Op maandag 11 september 2006 14:33 schreef Ashavan het volgende:
Oosterse meditatie wordt in etappes aan de pupil geleerd. De eerste stap is er één van bewustwording. Dit klinkt allemaal spiritueel, maar ik ben iemand die liever de down to earth uitleg prefereert. Wat er gebeurd is dat je in afzonder bent, afgesloten van de omgeving waardoor je ongestoord je ding kunt doen. Met Vipassana of de Japanse Thee Ceremonie leer je bewust te zijn van alles wat je doet. In de loop der tijd leer je alle lichamelijke prikkelen in de diepste details waar te nemen, maar natuurlijk ook alle gedachten en emoties die ergens mee gepaard gaan.
quote:Op dinsdag 12 september 2006 10:39 schreef Ashavan het volgende:
Men is niet bewust en zeker niet in de westerse samenleving. Velerlei zaken worden "automatisch" uitgevoerd. Constant dezelfde keuze maken in soortgelijke situaties als een automaton. Mensen dienen ECHT bewust te worden van elke mogelijkheid die ze bezitten en dat kost tijd en moeite om die staat te bereiken. Het heeft niets met manipuleren te maken alhoewel het begrijpelijk is dat het als zodanig geinterpreteerd kan worden. Maar het is een methode om daadwerkelijk een zo bewust te worden die je niet voor mogelijk houdt.
Eerst al die "speeltjes" hanteren om het proces te doorlopen alvorens de Samadhi je leert alles los te laten en de definitieve staat van meditatie te bezitten. Het is grappig hoe mensen altijd meteen naar het eindresultaat willen springen zonder het proces te doorlopen. De weg is immers belangrijker dan het eindpunt. Een cliché uit boekjes die meer waarheid bezit dan velen theoretici denken.
Wat jij beschrijft is als de gnostische leer: De mens is zelf de weg. Maar dan niet begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Men kan veel lezen en weten, maar dan zal men het nog niet begrijpen. Het is iets anders om het te lezen of het daadwerkelijk proberen toe te passen en te integreren met je leven. Zodra de integratie voltooid is zul je het pas daadwerkelijk begrijpen. Tijdens het ervaren van dat wat je in theorie weet zal voor onvoorziene conflicten zorgen met je huidige levensvisie.
Je zult jezelf moeten gaan aanpassen en "groeien" om de leer één te maken met jezelf. Een Christen die alleen de bijbel leest is geen christen. Een hindoe die alleen de Bhagad Gita leest is geen hindoe. Iemand die een boek leest over raketmotoren bouwen is geen engineur.
Wat heeft de Leegte laten ontstaan? Is er iets buiten de Leegte? Zijn er beperkingen aan de Leegte?quote:Op dinsdag 12 september 2006 13:20 schreef nomind het volgende:
Deze zogenaamde Leegte, heeft geen begin en einde. Is niet onderworpen aan tijd en bepaalde ruimte.
Wat is niets, en hoe zat 't ook alweer met meneer Goedel?quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:01 schreef nomind het volgende:
Niets betekent dat alles leeg is. Een gedachte slechts een gedachte, een boom slechts een boom. Een tor een tor. Etc. Er is geen verborgen eeuwige kern (noem het atman, god, e.d.). Er is geen mystiek: de dingen zijn zoals ze zijn. En dat is prima.quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat is niets, en hoe zat 't ook alweer met meneer Goedel?![]()
quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:58 schreef nomind het volgende:
En hoe zit het dan met meneer Goedel? ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Godelquote:Op dinsdag 12 september 2006 21:01 schreef nomind het volgende:
Zijn er beperkingen aan de Leegte?
-Geen.
Een hele goeie, ik heb het opgezocht. Ik kende hem , Godel, niet.quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:21 schreef gronk het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Godel
Zover ik begrijp: Behoort een boeddhist helemaal geen boodschap te hebben aan God. Een boeddhist waagt zich namelijk niet op glad ijs: metafysische kwesties zijn voor hem niet echt interessant. Want voor dat je het weet zit je nog alleen maar in je hoofd.quote:Op dinsdag 12 september 2006 14:53 schreef Ashavan het volgende:
Binnen het Boedhisme wordt God gezien als Het Universele Bewustzijn. Alles wat bestaat is ten gevolge van de gedachte en fantasiën van dat Bewustzijn. Net zoals dat wij als menszijnde beelden in ons hoofd kunnen scheppen.
Ja, dat snap ik dan dus weer niet he. Dat het niet OK is om dieren te vermoorden, maar dat het perfect legaal is om abortus te plegen op tienduizenden graankorrels. Of om tomaten in stukken te hakken. Als het toch allemaal onderdeel is van hetzelfde bewustzijn, waarom het een wel en het ander niet?quote:Op woensdag 13 september 2006 08:48 schreef nomind het volgende:
Maar het is opvallend, dat sommige 'boeddhisten' zelfs vlees eten en van een sigaretje houden. En buigen voor een beeld.
Arme Gautama Boeddha, denk ik dan.
Er bestaat een natuurlijk onderscheid. Wanneer iemand over mijn tomaat rijdt met zijn auto, ervaar ik dat toch echt anders wanneer iemand over mijn kind rijdt.quote:Op woensdag 13 september 2006 08:55 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik dan dus weer niet he. Dat het niet OK is om dieren te vermoorden, maar dat het perfect legaal is om abortus te plegen op tienduizenden graankorrels. Of om tomaten in stukken te hakken. Als het toch allemaal onderdeel is van hetzelfde bewustzijn, waarom het een wel en het ander niet?
En waarom 't niet toegestaan is om te roken snap ik helemaal niet.
Het gaat er niet om wat jij ervaart, het gaat erom wat die tomaat ervaart.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:17 schreef nomind het volgende:
Er bestaat een natuurlijk onderscheid.[/b] Wanneer iemand over mijn tomaat rijdt met zijn auto, ervaar ik dat toch echt anders wanneer iemand over mijn kind rijdt.
- Hoe weet jij wat ie tomaat ervaart?quote:Op woensdag 13 september 2006 09:19 schreef gronk het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij ervaart, het gaat erom wat die tomaat ervaart.
Daarnaast dacht ik dat je eerder nog stelde dat meditatie waardenvrij was, en niet aan een geloof/filosofie vasthing. Of toch wel?
Ik weet niet of dit later in het topic al duidelijk wordt, maar als je dit denkt heb je osho niet goed gelezen/begrepen. Hij is dan ook zeker niet van mening dat je in een berggrot moet gaan lopen mediteren en je terug trekken uit het drukke leven. Zo'n persoon is in osho zijn ogen net zo stom als de alledaagse westerse mens die alleen maar naar buiten kijkt. Hij heeft het vaak over de ontmoeting van oost en west, de ontmoeting van het naar binnen kijken en naar buiten kijken. Beide zijn extremen, volgens hem gaat het om het evenwicht tussen die twee, en ligt daarin ook de "toekomst" voor de wereld. Hij is inderdaad niet voor keuzes maken die worden bepaald door allerlei conditioneringen. Je moet compleet op je gevoel af gaan en daar één mee zijn. Dit betekend zeker niet dat je helemaal niks meer doet. En Osho is sowieso niet echt iemand die met een theorie komt, je moet juist alle theorie laten vallen en vanuit je zelf gaan leven. Het is volgens hem dan ook een methode om tot verlichting te komen. Hij zal nergens zeggen dat je in bepaalde dingen moet geloven of dat je bepaalde dingen op een speciale manier moet doen. Hij zal jou niet vertellen wat goed of slecht is. Nee, osho is in mijn ogen wel een wijs man. Hij zal dan ook niet zeggen dat je hem moet gaan vereren en volgen. Je bereikt verlichting op je eigen manier en hij kan (kon) je daar alleen maar bij helpenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 10:41 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik bij Osho, en ook bij andere oosterse stromingen proef is een ontzettende non-commitment aan 't leven, en wordt het niet-maken van keuzes gezien als een deugd. In die optiek is jezelf verschansen in een berggrot en daar wat mediteren 'beter' dan in het leven staan en er iets van proberen te maken. Terwijl dat ook een keuze is. Als iedereen dat zou doen, zouden we allemaal omkomen van de honger. In dat opzicht zijn monniken net parasieten. IMO kun je kunt best 'rijk' zijn en toch onthecht zijn. Het is maar hoe je er mee omgaat.
Owja, ik ben dom.quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:34 schreef Icelus het volgende:
Ik weet niet of dit later in het topic al duidelijk wordt, maar als je dit denkt heb je osho niet goed gelezen/begrepen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |