Oh, geweldig lijkt me dat.quote:Op maandag 11 september 2006 14:53 schreef Ashavan het volgende:
Als je in een klooster zit hoeft dat niet dus scheelt![]()
In India zit zo'n klooster waar men naar toe kan gaan. Je betaald alleen de vlieg tickets en verder zijn de kosten voor hun. Maar je zal geen uitbundig en luxe leven leiden zoals je gewend bent.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dat sarcastisch bedoeld was of niet. Niet echt van belang. In ieder geval voor degene die geinterreseerd zijn wat linkjes.quote:
Bedankt en nee het was niet sarcastisch bedoeltquote:Op maandag 11 september 2006 15:13 schreef Ashavan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dat sarcastisch bedoeld was of niet. Niet echt van belang. In ieder geval voor degene die geinterreseerd zijn wat linkjes.
http://www.chanmyay.org
http://web.ukonline.co.uk/buddhism/pandita.htm
http://www.mahasi.org.mm/index.html
http://www.dhamma.org/
http://www.dhamma.org/schbe.htm
Met meditatie je bewustzijn manipuleren is geen echte meditatie.quote:Op maandag 11 september 2006 14:33 schreef Ashavan het volgende:
Oosterse meditatie wordt in etappes aan de pupil geleerd. De eerste stap is er één van bewustwording. Dit klinkt allemaal spiritueel, maar ik ben iemand die liever de down to earth uitleg prefereert. Wat er gebeurd is dat je in afzonder bent, afgesloten van de omgeving waardoor je ongestoord je ding kunt doen. Met Vipassana of de Japanse Thee Ceremonie leer je bewust te zijn van alles wat je doet. In de loop der tijd leer je alle lichamelijke prikkelen in de diepste details waar te nemen, maar natuurlijk ook alle gedachten en emoties die ergens mee gepaard gaan.
quote:Op dinsdag 12 september 2006 10:39 schreef Ashavan het volgende:
Men is niet bewust en zeker niet in de westerse samenleving. Velerlei zaken worden "automatisch" uitgevoerd. Constant dezelfde keuze maken in soortgelijke situaties als een automaton. Mensen dienen ECHT bewust te worden van elke mogelijkheid die ze bezitten en dat kost tijd en moeite om die staat te bereiken. Het heeft niets met manipuleren te maken alhoewel het begrijpelijk is dat het als zodanig geinterpreteerd kan worden. Maar het is een methode om daadwerkelijk een zo bewust te worden die je niet voor mogelijk houdt.
Eerst al die "speeltjes" hanteren om het proces te doorlopen alvorens de Samadhi je leert alles los te laten en de definitieve staat van meditatie te bezitten. Het is grappig hoe mensen altijd meteen naar het eindresultaat willen springen zonder het proces te doorlopen. De weg is immers belangrijker dan het eindpunt. Een cliché uit boekjes die meer waarheid bezit dan velen theoretici denken.
Wat jij beschrijft is als de gnostische leer: De mens is zelf de weg. Maar dan niet begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Men kan veel lezen en weten, maar dan zal men het nog niet begrijpen. Het is iets anders om het te lezen of het daadwerkelijk proberen toe te passen en te integreren met je leven. Zodra de integratie voltooid is zul je het pas daadwerkelijk begrijpen. Tijdens het ervaren van dat wat je in theorie weet zal voor onvoorziene conflicten zorgen met je huidige levensvisie.
Je zult jezelf moeten gaan aanpassen en "groeien" om de leer één te maken met jezelf. Een Christen die alleen de bijbel leest is geen christen. Een hindoe die alleen de Bhagad Gita leest is geen hindoe. Iemand die een boek leest over raketmotoren bouwen is geen engineur.
Wat heeft de Leegte laten ontstaan? Is er iets buiten de Leegte? Zijn er beperkingen aan de Leegte?quote:Op dinsdag 12 september 2006 13:20 schreef nomind het volgende:
Deze zogenaamde Leegte, heeft geen begin en einde. Is niet onderworpen aan tijd en bepaalde ruimte.
Wat is niets, en hoe zat 't ook alweer met meneer Goedel?quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:01 schreef nomind het volgende:
Niets betekent dat alles leeg is. Een gedachte slechts een gedachte, een boom slechts een boom. Een tor een tor. Etc. Er is geen verborgen eeuwige kern (noem het atman, god, e.d.). Er is geen mystiek: de dingen zijn zoals ze zijn. En dat is prima.quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat is niets, en hoe zat 't ook alweer met meneer Goedel?![]()
quote:Op dinsdag 12 september 2006 21:58 schreef nomind het volgende:
En hoe zit het dan met meneer Goedel? ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Godelquote:Op dinsdag 12 september 2006 21:01 schreef nomind het volgende:
Zijn er beperkingen aan de Leegte?
-Geen.
Een hele goeie, ik heb het opgezocht. Ik kende hem , Godel, niet.quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:21 schreef gronk het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Godel
Zover ik begrijp: Behoort een boeddhist helemaal geen boodschap te hebben aan God. Een boeddhist waagt zich namelijk niet op glad ijs: metafysische kwesties zijn voor hem niet echt interessant. Want voor dat je het weet zit je nog alleen maar in je hoofd.quote:Op dinsdag 12 september 2006 14:53 schreef Ashavan het volgende:
Binnen het Boedhisme wordt God gezien als Het Universele Bewustzijn. Alles wat bestaat is ten gevolge van de gedachte en fantasiën van dat Bewustzijn. Net zoals dat wij als menszijnde beelden in ons hoofd kunnen scheppen.
Ja, dat snap ik dan dus weer niet he. Dat het niet OK is om dieren te vermoorden, maar dat het perfect legaal is om abortus te plegen op tienduizenden graankorrels. Of om tomaten in stukken te hakken. Als het toch allemaal onderdeel is van hetzelfde bewustzijn, waarom het een wel en het ander niet?quote:Op woensdag 13 september 2006 08:48 schreef nomind het volgende:
Maar het is opvallend, dat sommige 'boeddhisten' zelfs vlees eten en van een sigaretje houden. En buigen voor een beeld.
Arme Gautama Boeddha, denk ik dan.
Er bestaat een natuurlijk onderscheid. Wanneer iemand over mijn tomaat rijdt met zijn auto, ervaar ik dat toch echt anders wanneer iemand over mijn kind rijdt.quote:Op woensdag 13 september 2006 08:55 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik dan dus weer niet he. Dat het niet OK is om dieren te vermoorden, maar dat het perfect legaal is om abortus te plegen op tienduizenden graankorrels. Of om tomaten in stukken te hakken. Als het toch allemaal onderdeel is van hetzelfde bewustzijn, waarom het een wel en het ander niet?
En waarom 't niet toegestaan is om te roken snap ik helemaal niet.
Het gaat er niet om wat jij ervaart, het gaat erom wat die tomaat ervaart.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:17 schreef nomind het volgende:
Er bestaat een natuurlijk onderscheid.[/b] Wanneer iemand over mijn tomaat rijdt met zijn auto, ervaar ik dat toch echt anders wanneer iemand over mijn kind rijdt.
- Hoe weet jij wat ie tomaat ervaart?quote:Op woensdag 13 september 2006 09:19 schreef gronk het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij ervaart, het gaat erom wat die tomaat ervaart.
Daarnaast dacht ik dat je eerder nog stelde dat meditatie waardenvrij was, en niet aan een geloof/filosofie vasthing. Of toch wel?
Ik weet niet of dit later in het topic al duidelijk wordt, maar als je dit denkt heb je osho niet goed gelezen/begrepen. Hij is dan ook zeker niet van mening dat je in een berggrot moet gaan lopen mediteren en je terug trekken uit het drukke leven. Zo'n persoon is in osho zijn ogen net zo stom als de alledaagse westerse mens die alleen maar naar buiten kijkt. Hij heeft het vaak over de ontmoeting van oost en west, de ontmoeting van het naar binnen kijken en naar buiten kijken. Beide zijn extremen, volgens hem gaat het om het evenwicht tussen die twee, en ligt daarin ook de "toekomst" voor de wereld. Hij is inderdaad niet voor keuzes maken die worden bepaald door allerlei conditioneringen. Je moet compleet op je gevoel af gaan en daar één mee zijn. Dit betekend zeker niet dat je helemaal niks meer doet. En Osho is sowieso niet echt iemand die met een theorie komt, je moet juist alle theorie laten vallen en vanuit je zelf gaan leven. Het is volgens hem dan ook een methode om tot verlichting te komen. Hij zal nergens zeggen dat je in bepaalde dingen moet geloven of dat je bepaalde dingen op een speciale manier moet doen. Hij zal jou niet vertellen wat goed of slecht is. Nee, osho is in mijn ogen wel een wijs man. Hij zal dan ook niet zeggen dat je hem moet gaan vereren en volgen. Je bereikt verlichting op je eigen manier en hij kan (kon) je daar alleen maar bij helpenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 10:41 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik bij Osho, en ook bij andere oosterse stromingen proef is een ontzettende non-commitment aan 't leven, en wordt het niet-maken van keuzes gezien als een deugd. In die optiek is jezelf verschansen in een berggrot en daar wat mediteren 'beter' dan in het leven staan en er iets van proberen te maken. Terwijl dat ook een keuze is. Als iedereen dat zou doen, zouden we allemaal omkomen van de honger. In dat opzicht zijn monniken net parasieten. IMO kun je kunt best 'rijk' zijn en toch onthecht zijn. Het is maar hoe je er mee omgaat.
Owja, ik ben dom.quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:34 schreef Icelus het volgende:
Ik weet niet of dit later in het topic al duidelijk wordt, maar als je dit denkt heb je osho niet goed gelezen/begrepen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |