De tt is wel aardig.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:28 schreef Drugshond het volgende:
O ja, als iemand een betere TT weet . Aanpassen kan altijd nog.
Gut ja, stel je voor dat je een voorkeur hebt.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:27 schreef manhattan het volgende:
Ik kan iedereen de documentaire over het binnenhof aanraden van twee jaar geleden (ja, die ene waar Marijnissen zo uitvalt tegen Agnes kant). Daarin is pas écht goed te zien wat voor praktijken de NOS er op na houd. Citaat uit de regiekamer: "Zoom nog even in op dat vuile lachje van Nawijn", "Pak ém Femke!"![]()
Ik heb de docu niet gezien, maar zo'n opmerking kan ook vanuit audiovisueel oogpunt gemaakt zijn ipv uit politiek oogpunt. Eén enkele quote maakt een omroep nog niet links of rechts.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:27 schreef manhattan het volgende:
Citaat uit de regiekamer: "Zoom nog even in op dat vuile lachje van Nawijn", "Pak ém Femke!"![]()
die wil ik zien!quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:27 schreef manhattan het volgende:
Ik kan iedereen de documentaire over het binnenhof aanraden van twee jaar geleden (ja, die ene waar Marijnissen zo uitvalt tegen Agnes kant). Daarin is pas écht goed te zien wat voor praktijken de NOS er op na houd. Citaat uit de regiekamer: "Zoom nog even in op dat vuile lachje van Nawijn", "Pak ém Femke!"![]()
Hey zeg, wat doe je nu? Beetje gaan nuanceren. Maar zo werkt het hier niet.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:31 schreef nonzz het volgende:
[..]
Ik heb de docu niet gezien, maar zo'n opmerking kan ook vanuit audiovisueel oogpunt gemaakt zijn ipv uit politiek oogpunt. Eén enkele quote maakt een omroep nog niet links of rechts.
De daad bij het woord voegen is iets totaal anders, maar dat weet je donders goed. De linkse voorkeuren van de NOS interesseren mij niet.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gut ja, stel je voor dat je een voorkeur hebt.Alsof in bedrijven niet geroddeld wordt over klanten en er geen voorkeuren zijn.
![]()
Begrafenis Juliana.quote:De NOS had een verkeerde opname van het in memoriam ingestart, waarop premier Balkenende niet meer uit zijn woorden kwam. Hij leek niet meer te weten tot wanneer Juliana koningin was geweest.
relletje Charles groenhuijsenquote:NOS moet Groenhuijsen bijna 5 ton betalen
http://www.nieuwsblad.be/(...)eID=nbna01042003_006quote:Bush en Blair slaan elkaar de hersens in!
Slordige NOS-journalisten laten per ongeluk oefentekst op scherm staan
Bombardementen op Washington en New York. De Amerikaanse president Bush en de Britse premier Blair slaan elkaar de hersens in . Die op zijn minst schokkende boodschappen waren eind vorige week te lezen op het scherm van de Nederlandse omroep NOS. De zware uitschuiver, te wijten aan slordigheid, tast de geloofwaardigheid van het nieuws aan. In Vlaanderen bleef de kijker totnogtoe gespaard van dergelijke blunders.
http://www.ravagedigitaal(...)sahara.htm~mainFramequote:De NOS sprak over Marokkanen die in Algerije worden gegijzeld, in plaats van Saharaanse vluchtelingen, en over de oorlog tussen Marokko en Algerije, en niet met West-Sahara. De Algerijnse ambassade zag zich genoodzaakt in een briefje aan de NOS te melden dat Algerije op vriendschappelijke voet leeft met het buurland Marokko. De blunder werd veroorzaakt door een NOS-redacteur met een Marokkaans paspoort.
Pfff heb je de OP al wel eens bekeken?quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:27 schreef Incomplete het volgende:
Het feit dat dat nodig is zegt al iets over de NOS.![]()
Op zich goede titel. Alleen die vraagteken kan misschien beter weg of helemaal naar achteren geplaatst worden.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:28 schreef Drugshond het volgende:
O ja, als iemand een betere TT weet . Aanpassen kan altijd nog.
Het waren/zijn ook niet mijn topic's.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:57 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Pfff heb je de OP al wel eens bekeken?
Punt 1 is van 4 jaar (!!!!!) geleden (get over it!). Punt 2 en 3 zijn gelijk aan elkaar.
Het probleem is denk ik dat zij anno 2006 nog steeds werkzaam is bij de NOS. Moet je voorstellen dat een NOS presentatrice in een live verkiezingsprogramma had gezegd: "Mensen, er is iets vreselijks gebeurd...tot mijn grote spijt moet ik u melden dat GroenLinks een zetel heeft gewonnen". Dan was zij dezelfde dag nog op staande voet ontslagen. Maartje van Wegen mocht twee maanden later vrolijk de begrafenis van Fortuyn verslaan...quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:57 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Punt 1 is van 4 jaar (!!!!!) geleden (get over it!).
Bron: zij.quote:WEG OM AFFAIRES? Positie Journaal-baas en bedrijfsCASANOVA HANS LAROES wankelt!
Hoelang is Hans Laroes nog baas van Het Journaal? Op de redactie groeit de weerstand tegen de man die de afgelopen maanden volop in het nieuws stond door eerst tegen de zin van zijn redactie Charles Groenhuijsen te willen als het gezicht van het Journaal om vervolgens diezelfde Groenhuijsen buiten te werken. Maar wat de Journaal-redactie bovenal irriteert is het wel heel opmerkelijke liefdesleven van de Journaal-baas. Geen NOS-vrouw lijkt veilig te zijn voor de man die een jaar geleden vrouw en drie kinderen verliet voor de toenmalig presentatrice Carolyn Lilipaly. Maar zij zou al nummer zes of zeven geweest zijn in de lange rij vrouwen die de 'ware' liefde bij Laroes vond!
(klik op de afbeelding voor een grotere versie)Er valt vandaag de dag nog maar weinig te lachen met Journaal-baas Hans Laroes. Zo is Laroes deze week niet te spreken over een item in het NOS Journaal dat werd gemaakt door verslaggeefster Marga van Praag. De verslaggeefster liet maandag aan het einde van een onderwerp over de nieuwe NOS-nieuwsredactie tien magneten zien. De magneetjes vormden het logo van televisiezender Talpa. Laroes zou Marga van Praag de volgende dag op het matje hebben geroepen, omdat hij 'niet blij' zou zijn geweest met de actie van Van Praag.
Ook al omdat de reportage werd afgesloten met een sneer naar de manier waarop de nieuwe redactie van de NOS is vormgegeven. Op de nieuwsredactie hebben alle bureaus een nummer gekregen en zijn kapstokken verboden. Aan de magneetjes op de mededelingsborden zouden geen zware elementen mogen worden opgehangen.
Minder leuk zijn de verhalen over seks, intimidatie en vriendjespolitiek die op de door Laroes geleide Journaal-redactie aan de orde van de dag zouden zijn. Op de redactie van Het Journaal wordt openlijk geroddeld over de vele verhoudingen die de baas van het NOS Journaal zou hebben of hebben gehad met jonge medewerksters van het best bekeken nieuwsprogramma van Nederland. Dat heeft Laroes op de Journaal-redactie de bijnaam 'Laroeski' opgeleverd.
In de rij vrouwen waarover wordt gezegd dat zij hun baas ook buiten werktijd zagen duiken de namen op van presentatrice Aldidt Hunkar, een buitenland correspondente, secretaresse Inge Schut en de redactrices Tanja Braun en Talitha Boogaard.
Laroes, inmiddels niet wonend bij Jo, de moeder van zijn drie kinderen Nada, Jael en Milan, zou een echte hartenbreker zijn die daarbij handig gebruik maakt van het feit dat hij baas is.
Aan het huwelijk van Laroes kwam overigens vorig jaar een definitief einde toen hij ging samenwonen met alweer een vrouw van het Journaal': de veel jongere en ambitieuze nieuwslezeres Carolyn Lilipaly. De ex van Koen Wouters, zanger van Clouseau, heeft echter al weer gebroken met Laroes en werkt sindsdien ook niet meer bij Het Journaal.
Lilipaly die op het moment dat de liefdesvonk oversloeg op de Journaal-redactie werkte en het ochtendnieuws presenteerde bleek echter vanaf dag een op de Journaal-redactie niet al te goed te liggen. Toen ook nog uitlekte dat zij een verhouding met haar toen nog getrouwde baas en vader van drie kinderen had, werd haar positie nog verder ondermijnd.
Hoofdredacteur Hans Laroes kwam onder druk van zijn redactie te staan en kon niets anders dan zijn liefje de Journaaldeur te wijzen. Ze verkaste naar omroep Zeeland, maar haar vertrek betekende ook dat er spanningen kwamen in haar relatie met de Journaal-baas. Uiteindelijk verbrak Lilipaly haar verhouding met Laroes, die met de brokstukken achterbleef, want juist om Carolyn het hij vrouw en kinderen verlaten.
De privé-liefdesperikelen bleven op de redactie natuurlijk niet onopgemerkt en hadden, zo beweren bronnen, hun weerslag op het werk van Laroes.
Op de Journaal-redactie mag men de liefdesavonturen van Laroes nog wel door de vingers willen zien, het feit dat de baas 'zijn vriendinnen' steeds voortrekt, zoals het gerucht gaat, zet echter kwaad bloed.
Ook de affaire rond de eerst tegen de zin van de Journaal-redactie benomede Charles Groenhuijsen als het gezicht van het Journaal en vervolgens zijn ontslag dat uitmondde in een nog altijd lopende rechtszaak, waarin Groenhuijsen een miljoen euro aan schadevergoeding eist door het hem door Laroes aangedane leed, maakt de sfeer tussen baas en 'ondergeschikten' er niet beter op.
De kans lijkt dan ook groot dat Laroes binnen niet al te lange tijd -al dan niet vrijwillig- zal worden weggeprogrammeerd bij het Journaal. Ook al omdat Laroes, door zijn liefdesperikelen en de affaire Groenhuijsen zo zwaar beschadigd lijkt te zijn, dat nog maar weiningen trek hebben in een baantje bij het Journaal. Loretta Schrijver bijvoorbeeld moet er niet aan denken bij het Journaal te werken. De reden? Hans laroes. "Het NOS Journaal? Ik moet er niet aan denken! Tenzij mijn baas Harm Taselaar daar de leiding krijgt. Maar absoluut niet zolang die flapdrol van een Laroes daar zit. Dat is nou typisch zo'n niet-krachtige leider die zich met mindere goden omringt in de hoop zelf zoveel mogelijk te kunnen gloriëren. Neem alleen al de manier waarop hij zijn voorganger Nico Haasbroek eruit heeft gewerkt. Mijn vooroordelen werden nog eens bevestigd in een gesprek met een voormalige NOVA-presentatrice (Margriet Vroomans), die na haar plotselinge ontslag bij Laroes aanklopte. Of het zin had om eens te komen praten. Na acht minuten stond ze weer buiten. Afgeserveerd wegens te veel NOVA, niet zwart genoeg, te oud. Allemaal overwegingen die niets met haar kwaliteiten als nieuwslezer hebben te maken, aldus Schrijver in het AD
Nou ik hoop meer op de constructie dat alle [NWS]-media kritisch wordt bekeken.. Qua voedingsbodem heeft het zeker potenties.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:56 schreef Tikorev het volgende:
Heel goed, de gigantische eenzijdigheid van ons Journaal verdient een eigen centraal topic...![]()
Of over de users natuurlijk.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:27 schreef Incomplete het volgende:
Het feit dat dat nodig is zegt al iets over de NOS.![]()
Of die overal linkse samenzweringen zien.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:15 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Die zeer oplettend zijn en alles zien wat er fout gaat bedoel je??![]()
Ongetwijfeld aangestoken door al die TRU mensen die regelmatig de weg kwijt zijn en pardoesquote:Op zondag 13 augustus 2006 23:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of die overal linkse samenzweringen zien.
Jongen, hou eens op met dat eeuwige geschets van karikaturen. Er worden hier op een keurige manier goed onderbouwde voorbeelden aangedragen. Ga er op in of verdwijn. Je bent een wandelend zwaktebod.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of die overal linkse samenzweringen zien.
Tis toch wat, dat doet allemaal maar.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:24 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Ongetwijfeld aangestoken door al die TRU mensen die regelmatig de weg kwijt zijn en pardoes
de realiteit in komen lopen in NWS.
![]()
De NOS is waardeloos want Laroes heeft een verhouding met zijn nieuwslezeresquote:Op zondag 13 augustus 2006 23:25 schreef manhattan het volgende:
[..]
Jongen, hou eens op met dat eeuwige geschets van karikaturen. Er worden hier op een keurige manier goed onderbouwde voorbeelden aangedragen. Ga er op in of verdwijn. Je bent een wandelend zwaktebod.
Er is juist een aantal users i dit topic die niet van hun links-rechts denken af kunnen. Waarbij de CU nota bene in de linkse hoek geplaatst wordt. En weliswaar hebben die een aantal linkse ideeën, maar ook rechtse, dus die kun je niet zomaar in een hoekje plaatsen.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:25 schreef manhattan het volgende:
[..]
Jongen, hou eens op met dat eeuwige geschets van karikaturen. Er worden hier op een keurige manier goed onderbouwde voorbeelden aangedragen. Ga er op in of verdwijn. Je bent een wandelend zwaktebod.
En dat is nog maar een enkel voorbeeld. Heb je de andere voorbeelden ook al gelezen ?quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De NOS is waardeloos want Laroes heeft een verhouding met zijn nieuwslezeresJa hoor, goed voorbeeld, op een keurige manier aangedragen
![]()
Ik zie je in dít topic alleen maar baggeren.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er is juist een aantal users i dit topic die niet van hun links-rechts denken af kunnen. Waarbij de CU nota bene in de linkse hoek geplaatst wordt. En weliswaar hebben die een aantal linkse ideeën, maar ook rechtse, dus die kun je niet zomaar in een hoekje plaatsen.
Het traditionele links-rechts bestaat niet meer echt, behalve dan in de hoofden van mensen.
quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:34 schreef manhattan het volgende:
[..]
En dat is nog maar een enkel voorbeeld. Heb je de andere voorbeelden ook al gelezen ?
quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik hoorde ooit een mooie uitspraak:
"Mensen die werken, maken fouten.
Ik ken mensen die geen fouten maken."
In het latijn klinkt het ook wel leuk:
Optimae Nautae in terra stant
Mijn derde opmerking misschien wel ja. Die andere twee waren wel degelijk serieus, dat jij dat anders ziet, zij dan zo.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:38 schreef manhattan het volgende:
[..]
I
Ik zie je in dit topic alleen maar baggeren.
Ik ken ook een mooie spreuk.quote:
"... dan moet je het ook niet uitnodigen voor een lijsttrekkersdebat."quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:42 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik ken ook een mooie spreuk.
"Als het eruit ziet als stront, als het ruikt als stront en als het voelt als stront......"
"...grote kans dat het een VVD'er is."quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:42 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik ken ook een mooie spreuk.
"Als het eruit ziet als stront, als het ruikt als stront en als het voelt als stront......"
Hoezo, Bos was toch uitgenodigd voor het lijsttrekkersdebat ?quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:43 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
"... dan moet je het ook niet uitnodigen voor een lijsttrekkersdebat."
quote:Eindredacteur Harmen Roeland was dit jaar na de verslaggevers Kees Boonman en Paul Grijpma, hoofdredacteur Nico Haasbroek en correspondent Bert Tigchelaar de zoveelste bekende naam die bij het Journaal verdween. Dinsdagochtend 16 april. Roeland wordt in een drie minuten durend gesprek te verstaan gegeven dat hij weg moet. De ´onderkoning van Friesland´, zoals Roeland ook wel werd genoemd vanwege zijn frequente verslaggeving vanuit het noorden des lands: „Ik zei: dan ga ik maar, na bijna 30 jaar, goedemiddag. Op weg naar huis voelde ik een bevrijdend gevoel, alsof kilo´s ballast van mijn rug vielen, heerlijk.”
De voormalige sterverslaggever is op dat moment eindredacteur van de ochtendbulletins van de publieke omroep en niet zonder succes: onder Roelands leiding vervijfvoudigden de kijkcijfers van de vroege Journaals, die niet langer een kopie zijn van het late avondnieuws van de vorige dag. Amper twee jaar voordat Roeland ´exit´ is, noemt toenmalig hoofdredacteur Nico Haasbroek hem tijdens zijn 25jarig jubileum, uiteraard in Friesland, nog één van de vijf markantste verslaggevers in de geschiedenis van het NOS Journaal. Tal van prominenten, onder wie VVD-coryfee Hans Wiegel, heffen het glas op Roeland.
Huidig hoofdredacteur Hans Laroes ontkent niet dat Roeland veel heeft betekend voor de ochtendbulletins. „Allleen stelde hij zich steeds meer op alsof de hele wereld gek was behalve hijzelf. Je moet je collega´s met enig respect behandelen, ook als ze het misschien niet helemaal goed doen.”
Haat
Hoe dan ook, voor Roeland komt het ontslag niet helemaal als een complete verrassing. Sinds Laroes het voor het zeggen heeft bij het Journaal, woedt er achter de schermen een soort loopgravenoorlog tussen die twee. Roeland: „Laroes heeft mij altijd laten merken me niet te zien zitten. Een secretaresse kreeg zelfs de opdracht alle reportagesouvenirs van mij op de redactie in een vuilniscontainer te gooien. Het geeft aan welke enorme haat deze man tegen mij heeft.” Laroes: „Pertinent onjuist, ik heb niets weg laten gooien. Overigens heeft de redactiecommissie erop aangedrongen in te grijpen. Mijns inziens is er geen sprake van haat.”
Maar het gevecht tussen de twee kent ook een politieke achtergrond. Roeland heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het nieuwsinstituut naar zijn smaak wat te veel naar links helt; wat minder over bakboord zou bij het Journaal wel mogen, om in Roelands termen te blijven. Het schiet hem volgens diverse collega´s dan ook helemaal in het verkeerde keelgat als Laroes hem in het heetst van de ´Fortuyn-verkiezingsstrijd´ ´s avonds belt met de opdracht in het ochtendbulletin geen aandacht te besteden aan onthullingen over het privé-leven van een prominente linkse politicus. Er zouden onthullingen op komst zijn over diens vermeende voorliefde voor SM-seks.
Daarnaast bestaat het vermoeden dat voormalig parlementair redacteur Hans Laroes wat al te nauwe banden heeft met Ad Melkert. „Het is één links complot, op de achtergrond spelen grote belangen. Er bestonden ten tij de van de verkiezingen vergaande afspraken met de PvdA”, zegt een voormalig Journaal-redacteur die niet met zijn naam in de krant wil.
Op zijn kantoor reageert Laroes als door een wesp gestoken. „Onzin. Ik heb Melkert één keer gezien sinds ik weg ben uit Den Haag en dat was tijdens een voetbalwedstrijd in de Arena.”
Over de opdracht geen aandacht te besteden aan ´SM-onthullingen´ overeen prominente linkse politicus, zegt Laroes: „Ik heb Roeland inderdaad gebeid met de mededeling er niets mee te doen, want die waren afkomstig uit een derderangs bron. Iedereen die aantoont dat er sprake is van politieke inmenging, krijgt een krat champagne.”
Maar een oud-Journaal-medewerker zegt dat er wel degelijk sprake is van politieke kleuring bij de staatsomroep: „Journalisten hebben een hekel aan het CDA, óók bij het Journaal. Het NOS Journaal kiest voor mensen die onderop liggen.”
Diezelfde medewerker verbaasde zich dan ook over de speciale dienstopdracht die de leiding meegaf aan verslaggever Paul Grijpma toen deze naar Italië ging om een reportage te maken over de aldaar voor de eerste Golfoorlog gestationeerde luchtmachtpiloten: „Maak er geen helden van!” Hoezo objectief?
Anti-Amerikaans
Een voormalig Journaal-redacteur voegt daar nog aan toe: „Jonge redacteuren zijn anti-Amerikaans. Vanuit die stellingname wordt geredeneerd. De recente Irak-oorlog vonden ze op de redactie maar niets. De jonge garde leest nauwelijks nog kranten en als ze er een lezen, is het de Volkskrant. En dan nog slecht ook.”
De linkse kleuring van de Journaal-redactie lijkt te worden versterkt door een schaduwverkiezing die vorig jaar op de redactie is gehouden. De uitkomst geeft een aardig beeld van de politieke voorkeuren van de medewerkers van het nieuwsinstituut: de grootste partij is PvdA (48 procent), GroenLinks tweede (20 procent). De VVD krijgt 5 procent van de stemmen en de LPF slechts eentje.
Laroes kan de uitslag niet meer boven water krijgen, maar verbaast zich niet over de genoemde cijfers.
„Het zou kunnen, maar dit betekent alleen iets als je je bij het maken van nieuwskeuzes erdoor zou laten leiden. En dat is niet het geval.”
De hoofdredacteur erkent dat de journalistiek in het algemeen – het Journaal niet uitgezonderd – een linkse traditie heeft. Sinds het verschijnen van het rapport ´Ten Aanval´ vorig jaar, waarin Laroes een nieuwe koers uitzet voor het Journaal, probeert hij de harde schijf van de Journaal-redacteuren te herprogrammeren. Zelf heeft hij het overigens liever over „een andere manier van denken”.
Sympathieker
De Journaal-baas: „De NOS staat in zijn algemeenheid iets sympathieker tegenover GroenLinks dan de LPF. Bossen zijn leuker dan snelwegen, links is links en rechts is al snel extreemrechts. Ook bij het Journaal hebben we wel eens de neiging bijstandsfraudeurs zieliger te vinden dan accountants die de boel oplichten. Ik denk dat we bij het Journaal vluchtelingen wat zieliger vinden dan de mensen in de oude stadswijken, in ieder geval een jaar geleden nog, voor het verschijnen van ´Ten Aanval´. Het NOS Journaal moet het hele spectrum overzien. Het Journaal moet minder ´nou en´- en meer ´o ja´-verhalen brengen, items die prikkelen. Geen revolutie, maar evolutie.
De linkse signatuur van het Journaal wordt pijnlijk blootgelegd door de opkomst van het politieke fenomeen Pim Fortuyn. De Rotterdamse recht-voor-zijn-raap professor vormt een splijtzwam op de Journaal-redactie en luidt in feite het vertrek in van toenmalig hoofdredacteur Nico Haasbroek. Redacteuren die erop hameren dat er meer aandacht moet worden besteed aan Fortuyn, snoert Laroes volgens ex-verslaggevers de mond. „Hij had hele korte zinnen”, zo zegt een betrokkene. „Tijdens redactievergaderingen werd je afgeserveerd als je over Fortuyn begon.” Laroes: „Dit is volstrekt niet de werkelijkheid. We zijn niet voor niets als eersten naar Rotterdam gegaan, nog voor Fortuyn daar zijn overwinning moest behalen.”
De grootste misser kan op rekening van Den Haag-verslaggever Job Frieszo worden bijgeschreven. Frieszo toont tijdens de uitzending het partijprogramma van de Centrum Democraten om aan te tonen dat deze partij op een aantal punten hetzelfde zegt als Pim Fortuyn. Alle uitleg achteraf ten spijt, veel mensen schiet dat in het verkeerde keelgat, inclusief toenmalig hoofdredacteur Nico Haasbroek. De opmerkingen die hij over Frieszo maakt in het BNN-programma Storing, kosten hem uiteindelijk de kop.
Harmen Roeland: „Bijna iedereen op de redactie vond het optreden van Frieszo prima. Ik vond het schandelijk. Nico Haasbroek kwam alleen te staan in zijn kritiek op Job Frieszo.” Bernard Tomlow, advocaat in Utrecht en juridische ´coach´ van verschillende Journaal-medewerkers, volgt de redactievloer al vanaf begin jaren tachtig. Namens diverse Journaal-medewerkers kruiste hij de degens met de Journaal-leiding.
Tomlow: „Nu ben ik echt geen Fortuynist, maar hoe het NOS Journaal hem heeft behandeld, kan echt niet. Ze hebben hem gedemoniseerd. Meneer Frieszo stond concluderend te bekritiseren. Ze keken niet naar de feiten. Frieszo deed aan beeldvorming, inkleuring. Dat is iets heel anders dan een kritische houding. Had het Journaal naar de feiten gezocht, dan had het de grieven gevonden van de blanken in de oude wijken van de grote steden. Waarom is dat niet opgepakt? Dat heeft alles te maken met de leiding en de cultuur die er heerst: er worden politieke spelletjes gespeeld en de eigen posities zijn belangrijker dan het product.”
In dezelfde BNN-uitzending waarin Haasbroek Job Frieszo afvalt, suggereert de hoofdredacteur bovendien dat de RVD soms de berichtgeving van het Journaal regisseert. Zo van: wij moeten wel, want we zijn een staatsomroep; de RVD belt ons en dan ´ploep´ is het in de uitzending. Laroes: „Dat is niet zo en zelfs al zou het zo zijn, dan mag je dat nog niet zeggen.” Het is de bekende druppel. Haasbroek heeft de Journaal-redactie al op 6 mei in de gordijnen gekregen door na de moord op Fortuyn niet naar de redactie te komen, maar naar het huis van de vermoorde politicus in Rotterdam te gaan. Tot overmaat van ramp is Haasbroek huilend bij concurrent RTL Nieuws te zien. De Journaal-redactie kijkt verbijsterd naar de beeldbuis. De hoofdredacteur ontbreekt vaker op belangrijke momenten. Een redacteur vertelt: „Ik weet nog dat hij tijdens een redactievergadering een item inbracht dat moest worden gecoverd voor het Acht Uur Journaal. Iedereen werd stil. Totdat de eindredacteur zei: Nico, dat hebben we gisteravond uitgezonden. Haasbroek keek zelf niet naar het Journaal...”
Kleine jongens
„Ondertussen behandelde hij ons als kleine jongens”, zegt Laroes. „Wij hadden als hoofdredactie geen vertrouwen meer in de wijze waarop Haasbroek opereerde. In diezelfde tijd zei ook de Haagse redactie het vertrouwen in hem op. Maar dat was niet meer nodig: dat hadden wij al gedaan.”
De onderlinge vetes bij het Journaal kosten nog meer prominenten de kop. Behalve Roeland en Haasbroek verdwijnen ook de vertrouwde gezichten van Paul Grijpma, Kees Boonman en Bert Tigchelaar van de buis. Hoewel Laroes zich er niet verantwoordelijk voor voelt (ze vertrokken vóór de machtswisseling), wil hij over reporter Paul Grijpma nog wel even kwijt: „Met Paul win je geen oorlog, als je zou rondbellen, vind je weinig mensen die zeggen dat Paul een prominent verslaggever van het Journaal was.”
Zomer 2002 verlaat Duitsland-correspondent Bert Tigchelaar onvrijwillig zijn post in Berlijn. Tigchelaar woont tegenwoordig in een boerderijtje in het oosten des lands. Bitter zegt hij: „De hoofdredactie heeft mijn contract eenzijdig beëindigd, zonder steekhoudende argumenten te noemen. De werkelijke reden is mij niet bekend.” De zittende hoofdredactie houdt het maar op ´onverenigbaarheid van karakters tussen hoofdredacteur (Haasbroek) en correspondent (Tigchelaar)´.
Angstklimaat
Juridisch coach Bernard Tomlow adviseert Journaalmedewerkers op de achtergrond. Namen kan en wil hij niet noemen, want daarvoor ligt zijn werk te gevoelig. Tomlow haalt fel uit: Het Journaal gedraagt zich arbeidsrechtelijk onder de maat. Medewerkers worden ingezet om anderen eruit te werken onder het mom van ´je hebt geen draagvlak meer´. Het NOS Journaal stelt feiten die er niet zijn: zo wordt achteraf gezegd dat een bepaalde verslaggever al heel lang een probleem was, zonder dat dit ooit aan betrokkene is medegedeeld. Laroes creëert een angstklimaat en houdt alleen de jaknikkers over. Daardoor holt de kwaliteit achteruit.
Laroes haalt de schouders op bij de kritiek van Tomlow.Hij is een lawaaierige lefadvocaat waar ik wel om moet lachen.
Maar hij heeft er geen moer verstand van. Volgens mij heeft hij maar één zaak gedaan en dat was die van Grijpma. Laat ze lekker samen in een Utrechtse kroeg gaan zitten en dan zijn ze het vast heel snel eens.;
Lokale cameramensen, de zogenaamde ´videocorrespondenten´, klagen dat het nieuws met grote regelmaat wordt gemist, omdat ´Hilversum´ de incidenten niet op de juiste waarde inschat.
Er zitten daar schoolverlaters die de ene fout na de andere maken. Over binnenlands nieuws wordt vaak laatdunkend gedaan zegt een van hen. Schrijnend is het voorbeeld dat een medewerker geeft over een ontsnappingspoging met een helikopter uit gevangenis De Geerhorst in Sittard. De heli stortte neer op de binnenplaats van de gevangenis en brandde uit, de piloot kwam om. De correspondent die de redactie in Hilversum verwittigt, krijgt te horen dat het geen nieuws is. Er stort elke dag wel ergens een helikopter neer. We zijn hier verdomme Hart van Nederland niet
Laroes denkt niet dat er op korte termijn nog meer mensen van de buis worden gehaald. Tomlow daarentegen: Als ik naar het Acht Uur Journaal kijk, moet ik onwillekeurig denken: hoe lang zit jij er nog ?
Moet je links zijn dan om affaires met je collega's te hebben en...wat interesseert het jou of hij ze neukt of niet?quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:09 schreef manhattan het volgende:
Hoofdredacteur Hans Laroes is niet vies van affaires met zijn eigen nieuwslezeressen:
[..]
Bron: zij.
Dit is zo kinderachtig.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
"...grote kans dat het een VVD'er is."
Wat dat mij uitmaakt ?quote:Op maandag 14 augustus 2006 03:23 schreef ReadMe het volgende:
[..]
Moet je links zijn dan om affaires met je collega's te hebben en...wat interesseert het jou of hij ze neukt of niet?
Dus? het gaat jou geen zak aan. Dat is iets tussen werkgever en werknemer.quote:Op maandag 14 augustus 2006 03:30 schreef manhattan het volgende:
[..]
Wat dat mij uitmaakt ?
Het is niet professioneel en zeker niet in de functie van Laroes.
Natuurlijk gaat het mij aanquote:Op maandag 14 augustus 2006 03:52 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dus? het gaat jou geen zak aan. Dat is iets tussen werkgever en werknemer.
Krijgen we dat gezeik nu weer? Bewijs maar dat je ervoor betaald, eerder heb je geen recht van zeiken. En nee, belasting betalen is geen bewijs, toon maar aan dat het JOUW centen zijn die naar de PO gaan.quote:Op maandag 14 augustus 2006 03:56 schreef manhattan het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het mij aan
Een journaal-baas hoort professioneel te opereren, zeker als ik daarvoor betaal
quote:Leuke kloon trouwens.
Ik betaal belasting dus ik betaal Hans Laroes.quote:Op maandag 14 augustus 2006 04:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Krijgen we dat gezeik nu weer? Bewijs maar dat je ervoor betaald, eerder heb je geen recht van zeiken. En nee, belasting betalen is geen bewijs, toon maar aan dat het JOUW centen zijn die naar de PO gaan.
Oh? En wie zegt dat het jouw centen zijn die naar de PO gaan? Zit er dik in dat die in iets héél anders zitten. Dus lever eerst maar bewijs dat jij daadwerkelijk hebt betaald aan de PO, kan je dat niet heb je geen enkel recht van zeuren.quote:Op maandag 14 augustus 2006 04:04 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik betaal belasting dus ik betaal Hans Laroes.
Simpeler kan ik het niet voor je maken, wel moeilijker.
Je moet toch wel een ongelovelijke zwakstromer zijn als je niet weet wat het principe van een belastingstelsel is.quote:Op maandag 14 augustus 2006 04:06 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Oh? En wie zegt dat het jouw centen zijn die naar de PO gaan? Zit er dik in dat die in iets héél anders zitten. Dus lever eerst maar bewijs dat jij daadwerkelijk hebt betaald aan de PO, kan je dat niet heb je geen enkel recht van zeuren.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je leraar daar iets anders over dacht!quote:I'm always, ALWAYS pleased with myself. Actually, that's my favourite thing about me.
Nou, als jij je boodschappen niet netjes betaald aan de kassa, heb je een probleem hoor. En de prijs van reclame wordt gedwongen op ons, de consumenten, doorgerekend.quote:Op maandag 14 augustus 2006 08:18 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het commerciële geld komt niet afgedwongen uit een geldboom vallen. Zij hebben dus geen verplichting er zuinig mee om te gaan, zoals bij belastinggeld het geval is.
quote:Wetenschapper: pers is niet links
DEN HAAG - De Nederlandse pers heeft bij een groot deel van het publiek de reputatie links te zijn, maar harde cijfers wijzen eerder op het tegendeel. Dat zei onderzoeker Otto Scholten dinsdag bij de presentatie van het eerste rapport in het kader van het project De Nederlandse Nieuwsmonitor.
De nieuwsmonitor is een initiatief van Stichting Het Persinstituut die wil dat de discussie over de media niet gevoerd wordt aan de hand van indrukken en veronderstellingen maar van feiten.
Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt „gedomineerd” door de coalitie. De uitspraak „de pers is links” is als een „reus op lemen voeten”.
Scholten stelt dat dit in meerdere of mindere mate geldt voor De Telegraaf, AD, de Volkskrant, Trouw en NRC. Hij haalde ook een tweede vooroordeel onderuit: de linkse oppositie komt het meest aan bod in de als rechts te boek staande De Telegraaf. Het onderzoek wordt later uitgebreid naar regionale dagbladen.
Veel van het politieke nieuws staat in het teken van kritiek op het kabinet. Scholten noemt het opvallend dat daarbij de meeste kritiek in de kranten komt vanuit de regeringspartijen. „Kennelijk wordt datgene als nieuws beschouwd wat niet direct in de lijn van de verwachting ligt,” aldus Scholten.
In analyses, commentaren en columns is de kritiek richting kabinet „behoorlijk negatief” en op de linkse oppositie „licht negatief”. Dat roept de vraag op of de verklaring ligt bij het kritisch volgen door de pers van machthebbers of misschien toch bij linkse sympathie van journalisten. Het wetenschappelijke antwoord op die vraag krijgen we waarschijnlijk pas als de PvdA van Wouter Bos aan de macht zal komen.
Goh! De feiten zeggen dus wat anders. Wat een verrassing!quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:09 schreef Genverbrander het volgende:
De Nederlandse media is helemaal niet links, de NOS zeker niet.
Hier over de Nederlandse pers:
[..]
Precies.quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:15 schreef Nolius het volgende:
[..]
Goh! De feiten zeggen dus wat anders. Wat een verrassing!
Roepen dat de NOS 'links' is, is niets anders dan kuddegedrag. Mensen met een rechtse gedachtengang voelen zich blijkbaar bedreigd ofzo. Dan gaan ze meteen de media op de hak nemen.
Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt „gedomineerd” door de coalitie.quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:09 schreef Genverbrander het volgende:
En nu kom jij met duidelijke voorbeeldenquote:Op maandag 14 augustus 2006 12:30 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt „gedomineerd” door de coalitie.
Dus de Volkskrant schrijft tientallen eenzijdige, negatieve en afzeikerige berichten over Verdonk en vervolgens komen de onderzoekers tot de conclusie dat de Volkskrant rechts is omdat ze zoveel aandacht besteden aan Verdonk. Goede onderzoeksmethode...![]()
Helemaal mee eens! In Nederland valt het wel mee met de politieke voorkeur van de commentatoren. Gelukkig hebben we hier niet zoiets als Bill O'Reilly. Die gewoon z'n gasten begint uit te schelden als hij het niet met ze eens is. Dat heeft echt niets meer te maken met objectiviteitquote:Op maandag 14 augustus 2006 10:15 schreef Nolius het volgende:
[..]
Goh! De feiten zeggen dus wat anders. Wat een verrassing!
Roepen dat de NOS 'links' is, is niets anders dan kuddegedrag. Mensen met een rechtse gedachtengang voelen zich blijkbaar bedreigd ofzo. Dan gaan ze meteen de media op de hak nemen.
Ik haal nog maar eens aan: er is ook ooit onderzocht of er meer linkse of rechtse politici bij NOVA zitten. Er bleken verruit meer rechtsen te zitten.
Ik neem aan dat jij zijn hele onderzoek gelezen hebt? Anders slaat deze "kritiek" nergens op. Zelf aannames doen en die gebruiken om iets af te zeiken werkt niet hè.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:30 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt „gedomineerd” door de coalitie.
Dus de Volkskrant schrijft tientallen eenzijdige, negatieve en afzeikerige berichten over Verdonk en vervolgens komen de onderzoekers tot de conclusie dat de Volkskrant rechts is omdat ze zoveel aandacht besteden aan Verdonk. Goede onderzoeksmethode...![]()
Ik weet prima wat een belastingstelsel is en hoe het werkt.quote:Op maandag 14 augustus 2006 04:14 schreef manhattan het volgende:
[..]
Je moet toch wel een ongelovelijke zwakstromer zijn als je niet weet wat het principe van een belastingstelsel is.![]()
Je mag ook wel toegeven dat je jaloers bent dat jij niet zo'n gave sig hebt hoor.quote:Op maandag 14 augustus 2006 04:26 schreef manhattan het volgende:
[..]
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je leraar daar iets anders over dacht!
Geld dat je vrijwillig ruilt voor een product.quote:Op maandag 14 augustus 2006 08:41 schreef Nolius het volgende:
[..]
Nou, als jij je boodschappen niet netjes betaald aan de kassa, heb je een probleem hoor. En de prijs van reclame wordt gedwongen op ons, de consumenten, doorgerekend.
Of denk jij dat Edwin Evers 1 miljoen euro per jaar uit de geldboom krijgt? Nee hoor, dat geld moet terug komen. Via ons.
In hoeverre bestaat dat vrijwillig als voor zowat alle producten/merken reclame wordt gemaakt op de TV?quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Geld dat je vrijwillig ruilt voor een product.
idd ... zelf voor de meest "normale" producten.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In hoeverre bestaat dat vrijwillig als voor zowat alle producten/merken reclame wordt gemaakt op de TV?
Dus als er 1000 woorden negatief zijn over rechtse partijen en 900 positief over linkse partijen is de media eerder rechts dan links?quote:Op maandag 14 augustus 2006 10:09 schreef Genverbrander het volgende:
Hier over de Nederlandse pers:
Wetenschapper: pers is niet links
DEN HAAG - De Nederlandse pers heeft bij een groot deel van het publiek de reputatie links te zijn, maar harde cijfers wijzen eerder op het tegendeel. Dat zei onderzoeker Otto Scholten dinsdag bij de presentatie van het eerste rapport in het kader van het project De Nederlandse Nieuwsmonitor.
De nieuwsmonitor is een initiatief van Stichting Het Persinstituut die wil dat de discussie over de media niet gevoerd wordt aan de hand van indrukken en veronderstellingen maar van feiten.
Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt „gedomineerd” door de coalitie. De uitspraak „de pers is links” is als een „reus op lemen voeten”.
Scholten stelt dat dit in meerdere of mindere mate geldt voor De Telegraaf, AD, de Volkskrant, Trouw en NRC. Hij haalde ook een tweede vooroordeel onderuit: de linkse oppositie komt het meest aan bod in de als rechts te boek staande De Telegraaf. Het onderzoek wordt later uitgebreid naar regionale dagbladen.
Veel van het politieke nieuws staat in het teken van kritiek op het kabinet. Scholten noemt het opvallend dat daarbij de meeste kritiek in de kranten komt vanuit de regeringspartijen. „Kennelijk wordt datgene als nieuws beschouwd wat niet direct in de lijn van de verwachting ligt,” aldus Scholten.
In analyses, commentaren en columns is de kritiek richting kabinet „behoorlijk negatief” en op de linkse oppositie „licht negatief”. Dat roept de vraag op of de verklaring ligt bij het kritisch volgen door de pers van machthebbers of misschien toch bij linkse sympathie van journalisten. Het wetenschappelijke antwoord op die vraag krijgen we waarschijnlijk pas als de PvdA van Wouter Bos aan de macht zal komen.
Er is alleen gekeken hoeveel aandacht er is besteed aan links en rechts, niet naar of men negatief of positief over een van die 2 was.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:36 schreef Nolius het volgende:
[..]
En nu kom jij met duidelijke voorbeelden
Er zijn altijd producten waarvoor geen reclame wordt gemaakt. Gek genoeg zijn dat vaak producten die duurder zijnquote:Op maandag 14 augustus 2006 15:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In hoeverre bestaat dat vrijwillig als voor zowat alle producten/merken reclame wordt gemaakt op de TV?
Hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Er zijn altijd producten waarvoor geen reclame wordt gemaakt. Gek genoeg zijn dat vaak producten die duurder zijn
Kijk, wat zeur je dan? Genoeg producten dus die én goedkoper zijn én waarvoor geen reclame word gemaakt.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:46 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Voor allerhande producten van onbekende merken (oftewel de zogenaamde merkloze of huismerken) betaal je volgens mij toch 9 van de 10 keer minder.
Een pot Calve pindakaas is volgens mij duurder dan een of ander huismerk.
Ik zeur niet hoor, er viel me gewoon iets op:quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Kijk, wat zeur je dan? Genoeg producten dus die én goedkoper zijn én waarvoor geen reclame word gemaakt.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Er zijn altijd producten waarvoor geen reclame wordt gemaakt. Gek genoeg zijn dat vaak producten die duurder zijnDaarbij is reclame vaak ook onderdeel van een product, en kan je de marketing niet los zien van het ruwe producht.
Het is exact de methode die jij altijd hanteert.quote:Op maandag 14 augustus 2006 12:30 schreef Tikorev het volgende:
[..]
hahh, meneer weet rechts en links prima in een hokje te drukken.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:36 schreef RuL0R het volgende:
Misschien wel interessant:
http://henrysturman.com/dutch/artikelen/nos.html
Het is niet simpel, maar de gevallen op deze pagina ( http://henrysturman.com/dutch/artikelen/nos.bijlage.html ) geven wel stof tot nadenken. Zeker de onder 2 (pro zielige mensen) genoemde items zijn typerend.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:51 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
hahh, meneer weet rechts en links prima in een hokje te drukken.
Wat is het toch allemaal simpel![]()
Als we dat andere onderzoek negeren, zullen we dat met dit dan ook doen, want dit is zo mogelijk nog slechter.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:07 schreef TheShadow het volgende:
[..]
Het is niet simpel, maar de gevallen op deze pagina ( http://henrysturman.com/dutch/artikelen/nos.bijlage.html ) geven wel stof tot nadenken. Zeker de onder 2 (pro zielige mensen) genoemde items zijn typerend.
Wat een flauwe kulquote:Op maandag 14 augustus 2006 15:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Geld dat je vrijwillig ruilt voor een product.
Als je alleen de feiten leest heb ik geen onderzoeker nodig om mijn conclusies te trekken. ok... sommige dingen zijn overtrokken, maar sommige punten zijn zeker noemenswaardig.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Als we dat andere onderzoek negeren, zullen we dat met dit dan ook doen, want dit is zo mogelijk nog slechter.
Ik zie ze niet hoor. Je kunt alles ook andersom uitleggen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:17 schreef TheShadow het volgende:
[..]
Als je alleen de feiten leest heb ik geen onderzoeker nodig om mijn conclusies te trekken. ok... sommige dingen zijn overtrokken, maar sommige punten zijn zeker noemenswaardig.
Voor je dagelijkse boodschappen kom je bij supermarkten terecht. De hebben reclamespotjes op de publieke omroep. In theorie kan ik natuurlijk ook diverse vakhandels langs, maar ook die hebben weer regelmatig reclamecampagnes op radio en TV. de spoeling wordt dan wel heel erg dun.quote:Op maandag 14 augustus 2006 15:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Er zijn altijd producten waarvoor geen reclame wordt gemaakt. Gek genoeg zijn dat vaak producten die duurder zijnDaarbij is reclame vaak ook onderdeel van een product, en kan je de marketing niet los zien van het ruwe producht.
Hoe dan ook, nadat je je geld geruild hebt voor een product is het jouw geld niet meer. In tegenstelling tot de publieke omroepen die van belastinggeld, oftewel gemeenschapsgeld, worden gefinancieerd.
als ik alleen de feiten lees, ben ik snel klaar met dat stukje.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:17 schreef TheShadow het volgende:
[..]
Als je alleen de feiten leest heb ik geen onderzoeker nodig om mijn conclusies te trekken. ok... sommige dingen zijn overtrokken, maar sommige punten zijn zeker noemenswaardig.
Bij SBS besteden ze ook heel veel aandacht aan zielige mensen, is die omroep ook links?quote:Onder links versta ik het verdedigen van een van de volgende acht standpunten: pro-verzorgingsstaat, pro-zielige mensen, pro-multiculturele samenleving, pro-milieufundamentalisme, anti-bedrijfsleven, anti-Irak-oorlog, anti-Amerika en anti-Israël
Wat een onzin. Belastingen die geclaimd worden door een overheid zijn niet te vergelijken met het vrijwillig aanschaffen van spullen. Je kan ook zelf je voedsel verbouwen en je kleding naaien als je dat zo graag wilt. Geld is alleen maar een ruilmiddel. Je weet wel, je ruilt jouw arbeid voor geld, en jouw geld ruil je dan weer voor arbeid/producten/etc.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:13 schreef Nolius het volgende:
[..]
Wat een flauwe kul
Je moet toch leven? Bij alles wat je doet breng je geld in het commerciële laatje. Al ga je naar de ALDI, die moeten ook weer hun personeel betalen die misschien wel allemaal coca-cola kopen. Die moeten ook energie betalen aan Eneco die dik reclame maakt.
Aan de commerciële omroep betaal je net zo hard mee als de publieke. Of je nu wil of niet.
En in de westerse wereld ontkom je er niet aan om erin mee te draaien. Dat betekent hoe je het ook wendt of keert dat je altijd bijdraagt aan de commerciële omroep. De mate waarin varieert nog een beetje, maar niet bijdragen, dat gaat je in de praktijk niet lukken.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:30 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat een onzin. Belastingen die geclaimd worden door een overheid zijn niet te vergelijken met het vrijwillig aanschaffen van spullen. Je kan ook zelf je voedsel verbouwen en je kleding naaien als je dat zo graag wilt. Geld is alleen maar een ruilmiddel. Je weet wel, je ruilt jouw arbeid voor geld, en jouw geld ruil je dan weer voor arbeid/producten/etc.
Natuurlijk. Het geld moet ergens vandaan komen. Maar daarin schuilt nog een levensgroot verschil met de publieke omroepen die het geld bij voorbaat al van je afpakken door middel van de belastingen. Hoe zou jij het vinden wanneer RTL of Nike standaard 20 euro van je salaris zouden inpikken?quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En in de westerse wereld ontkom je er niet aan om erin mee te draaien. Dat betekent hoe je het ook wendt of keert dat je altijd bijdraagt aan de commerciële omroep. De mate waarin varieert nog een beetje, maar niet bijdragen, dat gaat je in de praktijk niet lukken.
26. 1 januari. Aandacht voor de viering van nieuwjaar in verschillende steden over de hele wereld. Verreweg de meeste aandacht krijgt uiteraard een Turks jongerenfeest in Rotterdam (maar liefst twee en een halve minuut).quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:30 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
als ik alleen de feiten lees, ben ik snel klaar met dat stukje.
Als het gaat om het brengen van objectief niews. . . .Jha ... ook links!quote:Het begint al met een opsomming van wat hij links vindt.
[..]
Bij SBS besteden ze ook heel veel aandacht aan zielige mensen, is die omroep ook links?
TMF is een en al pro-multi-culti, ook links?
quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:41 schreef TheShadow het volgende:
59. 17 januari. Een item over Hamasaanhangers die in de Gaza-Strook demonstreren tegen Israël. De NOS spreekt over de “Islamitische verzetsbeweging Hamas”. “Terroristische organisatie” zou accurater zijn geweest.
[ bron ]quote:'Hamas' is het Arabische acroniem voor Islamitische Verzetsbeweging
Je leest over een belangrijke zin heen:quote:
Tjonge jonge. Wat zul jij een gewetensprobleem hebben bij de HSL, betuwelijn en alle andere prestige-projectjes.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Natuurlijk. Het geld moet ergens vandaan komen. Maar daarin schuilt nog een levensgroot verschil met de publieke omroepen die het geld bij voorbaat al van je afpakken door middel van de belastingen. Hoe zou jij het vinden wanneer RTL of Nike standaard 20 euro van je salaris zouden inpikken?
Maar ze hoeven niet telkens te zeggen "de terreurorganisatie HAMAS, of Islamitische verzetsbeweging".quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:49 schreef TheShadow het volgende:
[..]
Je leest over een belangrijke zin heen:
Ze wordt door de Europese Unie, de Verenigde Staten en Israël beschouwd als een terroristische organisatie.
En NL zit bij de EU. Dus beschouwd nl ze als terroristisch. En kijk een naar hun activiteitenlijstje onderaan. Gezellige jongens.
Er zal altijd goed gekeken moeten worden naar de besteding van gemeenschapsgeld, en zolang dat goed gebeurt heb ik daar geen moeite mee. Maar ga alsjeblieft geen onzin lopen verkondigen dat de financiering van de publieke omroepen in principe hetzelfde is als bij de commerciele omroepen.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:53 schreef Nolius het volgende:
[..]
Tjonge jonge. Wat zul jij een gewetensprobleem hebben bij de HSL, betuwelijn en alle andere prestige-projectjes.
Inpikken is inpikken. Het woord belasting zegt het al. Nu is dat niet erg omdat sommige zaken gewoon betaald moeten worden. De vraag is alleen of we waar krijgen voor ons geld bij sommige bestedingen. Zoals de publieke omroepen dus. En of we er uberhaupt geld aan moeten besteden...quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:41 schreef SCH het volgende:
De PO pikt helemaal niks in nikky. Doe eens niet zo populistisch zeg
De politiek heeft een systeem bedacht, dat volgens democratische principes tot stand is gekomen. Zorg maar dat de VVD de almacht krijg dan gaat alles zoals jij het wilt
Laat ze dan gewoon Hamas zeggen ... iedereen heeft daar dan zijn eigen invullen bij. Maar ga niet uit de weg dat het terroristen zijn.quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar ze hoeven niet telkens te zeggen "de terreurorganisatie HAMAS, of Islamitische verzetsbeweging".
Ik lees niet over het belangrijkste heen. Het belangrijkste is namelijk dat de NOS Hamas een verzetsbeweging noemt, in plaats van een terreurbeweging, terwijl het eigenlijk alleen de naam is, hoewel "Partij van de Arbeid PVDA" wel vreemd zou klinken. En och, verzet en terreur sluiten elkaar niet uit, sterker nog, Hamas verzet zich, en pleegt terreuraanvallen.
Trouwens, pro-milieufundamentalisme?.
Omdat ze eens iets positiefs melden over Turkse jongeren?quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:41 schreef TheShadow het volgende:
[..]
26. 1 januari. Aandacht voor de viering van nieuwjaar in verschillende steden over de hele wereld. Verreweg de meeste aandacht krijgt uiteraard een Turks jongerenfeest in Rotterdam (maar liefst twee en een halve minuut).
Allochtonen worden ook ziekquote:21. 23 december. De griepepidemie. We zien beelden van een artsenbezoek aan een ziek gezin. De arts is vrouw (geheel conform feministische normen) en het gezin allochtoon. Een op de tien Nederlanders is (niet-Westers) allochtoon, maar toevallig treft de NOS precies een allochtoon gezin aan. Zo kan de NOS via een geheel ongerelateerd onderwerp nog eens benadrukken dat allochtonen ook gewoon Nederlanders zijn: “Veel Nederlanders zijn grieperig en er is weinig aan te doen.”
verzetsbeweging vind ik objectiever dan terreurbeweging.quote:59. 17 januari. Een item over Hamasaanhangers die in de Gaza-Strook demonstreren tegen Israël. De NOS spreekt over de “Islamitische verzetsbeweging Hamas”. “Terroristische organisatie” zou accurater zijn geweest.
3 voorbeelden waarvoor je als onafhankelijk pers al voor moet schamen. Zeker omdat het altijd hetzelfde is.
[..]
quote:Als het gaat om het brengen van objectief niews. . . .Jha ... ook links!
Ik denk niet dat de NOS niet bericht over terroristische aanvallen gepleegd door Hamas.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:04 schreef TheShadow het volgende:
[..]
Laat ze dan gewoon Hamas zeggen ... iedereen heeft daar dan zijn eigen invullen bij. Maar ga niet uit de weg dat het terroristen zijn.
Worden terroristische aanvallen niet gepleegd door terroristische bewegingen?quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:09 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de NOS niet bericht over terroristische aanvallen gepleegd door Hamas.
Ik ook niet maar leg je verwijten waar ze horen. Bij de politiek, die 'pikt het in'. Niet de PO, die krijgt het.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Inpikken is inpikken. Het woord belasting zegt het al. Nu is dat niet erg omdat sommige zaken gewoon betaald moeten worden. De vraag is alleen of we waar krijgen voor ons geld bij sommige bestedingen. Zoals de publieke omroepen dus. En of we er uberhaupt geld aan moeten besteden...
En niet alle democratisch genomen besluiten kan ik toejuichen. Jij wel?
There you have it! Of moet de NOS alles voorkauwen? Nee, als het gaat om een of andere vooringenomenheid van het NOS Journaal, is dit voorbeeld niet echt sterk.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:11 schreef nikk het volgende:
[..]
Worden terroristische aanvallen niet gepleegd door terroristische bewegingen?
Als je consequent terroristische organisaties verzetsbewegingen noemt is die conclusie niet zo vreemd hoor.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
There you have it! Of moet de NOS alles voorkauwen? Nee, als het gaat om een of andere vooringenomenheid van het NOS Journaal, is dit voorbeeld niet echt sterk.
Consequent? Ik las slechts één voorbeeld.quote:Op maandag 14 augustus 2006 17:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Als je consequent terroristische organisaties verzetsbewegingen noemt is die conclusie niet zo vreemd hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |