Ik had geen tijd om alle links te verzamelen omdat ik over een paar uutjes al op vakantie gaquote:Op zondag 13 augustus 2006 19:36 schreef BGS het volgende:
Misschien een wat uitgebreidere OP met wat linkjes naar de vorige topics en evt. wat handige links die ooit in een van de topics aan bod zijn gekomen?
http://www.harmony-central.com/Guitar/tab-notation.txtquote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:45 schreef deliberator het volgende:
is er ook een site waarop de tabs stap voor stap uitgelegd worden en hoe je hiermee moet spelen?
Wordt er zo snel geen wijs uit
Over het algemeen is het inderdaad zo dat er vanaf de capo getabbed wordt, zoals jij beschrijft. En als het niet klinkt, dan moet je het gewoon op het gehoor proberen wat het beste klinktquote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:45 schreef znarch het volgende:
Ik heb ook een noobvraag, als je een capo moet gebruiken op zeg de eerste fret. En in de tab staat dat je de eerste fret moet indrukken, bedoelen ze dan de 2de ?? :| Vind dat erg wierd namenlijk.
Het belangrijkste bij muziek vanaf tabs leren is dat je er goed naar luistert. (Tabs zijn dan ook niet zo geschikt om een stuk vanaf te leren dat je nog niet kent)quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:45 schreef deliberator het volgende:
is er ook een site waarop de tabs stap voor stap uitgelegd worden en hoe je hiermee moet spelen?
Wordt er zo snel geen wijs uit
Probeer een B-akkoord. Dan heb je een blues progressie van E-A-B. Maar welke snaar pak je dan open? Of doe je dit gewoon willekeurig?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:03 schreef Knipoogje het volgende:
Gisteren zat ik wat akkoorden te spelen en was de E aan het strummen. Vervolgens liet ik de E even los en deed een open string om snel de E weer te pakken. Dat gaf echt zo'n wildwest country effect. Dus ik doe dat een paar keer en ga vervolgens over naar de A waar ik hetzelfde doe (even snel een open string van 1 slag)... Maar nu het probleem. Van E naar A is logisch, maar d'r moet nog een 3e zijn -en dan weer terug natuurlijk
Ik heb veel akkoorden geprobeerd, maar ze klinken niet echt lekker als vervolg. Weet iemand wat er het lekkerst klinkt na iets als E-E-E-open-E-E-A-A-A-open-A-A-...???
Voor beginners als ik klinkt het wel erg stoer trouwens.
Alle zwarte punten zijn A's. De rode punten horen in de toonladder thuis.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 12:45 schreef SlaggY het volgende:
Ik probeer nu wat toonladders te spelen, maar snap de aanduiding op internet nog niet echt.
Onderstaand plaatje zou bijvoorbeeld toonladder A mineur moeten zijn. Moet ik nu alleen de zwarte bolletjes spelen? En wat zijn de rode dan?
[afbeelding]
Volgens mij kun je met 8 akkoorden een paar 100.000 liedjes spelenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 03:48 schreef Ms_Furious het volgende:
Ik ga dit topic ook tvp-en. 6 jaar geleden een gitaar gekocht en heel even lessen genomen bij een kennis. De lessen waren erg gezellig maar voor mijn gevoel leerde ik niet veel agz we van de anderhalf uur op een gegeven moment nog maar een kwartier bezig waren. Plus dat hij mij alleen maar akoorden wilde leren in het begin. Belangrijk voor de basis, maar erg saai als je op een gegeven moment 8 akoorden kent maar niet in staat bent ook maar iets te spelen.
Met die 8 akkoordn die je kent, moet je gewoon liedjes erbij zoeken die leuk zijn om te spelen. Zijn er genoegquote:Op donderdag 17 augustus 2006 03:48 schreef Ms_Furious het volgende:
Ik ga dit topic ook tvp-en. 6 jaar geleden een gitaar gekocht en heel even lessen genomen bij een kennis. De lessen waren erg gezellig maar voor mijn gevoel leerde ik niet veel agz we van de anderhalf uur op een gegeven moment nog maar een kwartier bezig waren. Plus dat hij mij alleen maar akoorden wilde leren in het begin. Belangrijk voor de basis, maar erg saai als je op een gegeven moment 8 akoorden kent maar niet in staat bent ook maar iets te spelen.
Uiteindelijk ben ik mijn gitaar nooit vergeten, maar gespeeld heb ik er nooit meer op dus bij deze denk ik dat ik maar weer blaren en eelt ga kweken en met mn gitaar ga zitten priegelen.
Ook nog een goede site gevonden, ik weet niet of hij al bekend was maar bij deze http://www.joice.dds.nl/indexned.html
Zorg dat je plectrum met een hoek van 90 graden op je snaren staat. Het is makkelijker om het iets schuiner te doen, maar dan krijg je het probleem dat het omhoog dus niet makkelijk gaat. Dus probeer je plectrum zo recht mogelijk op de snaren te houden.quote:Op maandag 4 september 2006 18:51 schreef Elmo1608 het volgende:
Ik merk dat ik soms achter snaren blijf hangen, dus iets minder ver "insteken" zal wel helpen... maar als ik dit doe dan raak ik weet niet alles bij de downstrokes...
Je moet em gewoon een beetje stevig vast pakken. Niet dat hij uit je handen vliegt als je 1 keer hard genoeg aanslaat.quote:Op maandag 4 september 2006 19:02 schreef Elmo1608 het volgende:
En hoe moet ik de plectrum vasthouden? Echt klemmen tussen m'n vingers? of gewoon lossjes laten "wiebelen" tussen m'n vingers?
Ik begrijp het half. Je wilt wel dat elk nummer steeds makkelijker word, maar je wilt niet elk nummer steeds oefenen? Jammer genoeg zul je dan wel veel nummers moeten oefenenquote:Op dinsdag 5 september 2006 14:35 schreef Jurrio het volgende:
Maar ik wil het niet leren op de manier van steeds elk liedje oefenen (zoals ik tot nu toe deed), maar gewoon een goede basis neerzetten, zodat elk nummer veel makkelijker wordt...
Begrijpen jullie de situatie?
Hehe, ik heb het inderdaad misschien wat lastig uitgelegd...wat ik bedoel is dat ik me niet "in het diepe" wil gooien door me meteen te richten op alleen maar nummers...ik vraag me af of er ook iets op het internet te vinden is van korte stukjes muziek/tablatuur (en dan niet 1 regel, maar een wat langer stukje), waarbij je steeds een bepaalde soort spelen oefent.quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:19 schreef DuranK het volgende:
[..]
Ik begrijp het half. Je wilt wel dat elk nummer steeds makkelijker word, maar je wilt niet elk nummer steeds oefenen?
Dat handiger worden met de vingers bedoel ik dus eigenlijk, bestaan er geen oefeningen die op het internet staan, waardoor je liedjes beter kunt spelen? In plaats van dat gaandeweg te leren door alleen losse nummers te oefenen.quote:Jammer genoeg zul je dan wel veel nummers moeten oefenenBelangrijke reden dat nummers steeds makkelijker worden is dat je gewoon steeds handiger word met je vingers, maar ook omdat je op een gegeven moment de truc doorkrijgt hoe die mensen het doen ( zeker als je veel van 1 band speelt) , dus dan moet je wel elk liedje goed oefenen.
Nu ik dit op dit moment typ, bedenk ik dat net ook...een leraar kan heel handig zijn...maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel veel zin in, ik leer het liever mezelf via internet ofzo...misschien is dat wel lastiger. Maar zo'n leraar komt nog niet echt goed uit met mijn leefsituatie: student, en ik reis elk weekend nog terug en dan elke keer gitaar mee is nogal lastig.quote:Wat mij wel handig lijkt is dat je een leraar zoekt, die je die dingen leert. Je kunt het natuurlijk ook zelf proberen, maar die leert jou die pingelnummers wel beter en sneller denk ik zo.
1 2 3 4 5 6 7 | |--------------|----------------||-----------------|-------------------|| |--------------|----------------||o----------------|------------------o|| |--------------|----------------||-----------------|-------------------|| |--------------|----------------||-----------------|-------------------|| |--------------|----0---0-------||o---2------2-----|----0---0---------o|| |--------0-0-1-|-2----2---2-2-1-||--0---0-0----0-1-|-2----2---2-2-1----|| |
Je hoeft dan niets aan te slaan, het is alleen om aan te geven dat je het stukje tussen de "o's" moet herhalen.quote:Op woensdag 6 september 2006 20:49 schreef Proper_fucked het volgende:
ik ben nu al een tijdje(5 weken in totaal ofzo) aan het oefenen met een boekje/cd die ik van een vriend heb geleend. Het lukt al aardig om meerdere akkoorden achter elkaar te spelen en probeer in tussentijd vaak wat nummers van bijv. oasis te spelen, maar dit is toch nog iets te moeilijk.
Probeer ook wat simpelere dingen, zoals Nirvana - Come as you are. Dit is wel leuk om te doen, maar wat bedoelen ze daar met die kleine 'o'(of wat het ook is)? wat moet je dan doen/aanslaan?
[ code verwijderd ]
oooh zo, dank jequote:Op woensdag 6 september 2006 21:25 schreef SNArky het volgende:
[..]
Je hoeft dan niets aan te slaan, het is alleen om aan te geven dat je het stukje tussen de "o's" moet herhalen.
En dat 11 keer.quote:Op woensdag 6 september 2006 21:25 schreef SNArky het volgende:
[..]
Je hoeft dan niets aan te slaan, het is alleen om aan te geven dat je het stukje tussen de "o's" moet herhalen.
Hal Leonard heeft een serie boeken op de markt : Guitar method (3 delen) zijn ideaal, verder zoek een goede leraar of kennis, die je kan corrigeren indien nodig. Maar zorg vooral dat er plezier in hou. (Dus niet perse moet!)quote:Op woensdag 6 september 2006 00:48 schreef Will_I_am het volgende:
Ik weet niet hoe je het beste gitaar kunt leren spelen, want ik wil dit zelf ook graag dus iemand advies wat nou eigenlijk een goed manier is?
Ik had mijn gitaar twee maanden niet gebruikt, en ik was vergeten de snaren los te draaien, dus ik ging gister spelen, ik stem hem, ik speel een half uurtje. Ik zet hem terug om ff wat tabs te zoeken, hoor ik: KNAK! ik kijk, is mijn brug kapot.quote:
Moet je je snaren losdraaien dan? Ik speel ook erg weinig laatste 2 maanden...quote:Op zondag 10 september 2006 15:43 schreef Skazminko het volgende:
Ik had mijn gitaar twee maanden niet gebruikt, en ik was vergeten de snaren los te draaien, dus ik ging gister spelen, ik stem hem, ik speel een half uurtje. Ik zet hem terug om ff wat tabs te zoeken, hoor ik: KNAK! ik kijk, is mijn brug kapot.![]()
Ik heb geleerd dat je bij kwart noten telkens down doet. Bij 8ste noten down-up-down-up etc.quote:Op zondag 10 september 2006 18:15 schreef Operc het volgende:
kort n00b vraagje:
als je tokkelt met plecdrum, moet je dan alleen van boven naar beneden slaan, of ook van beneden naar boven?
als beide moet: alleen in snelle stukken of ook in rustige kwarten bijv.?
Sorry maar ik denk dat je gewoon een kutgitaar hebt gehadquote:Op zondag 10 september 2006 15:43 schreef Skazminko het volgende:
[..]
Ik had mijn gitaar twee maanden niet gebruikt, en ik was vergeten de snaren los te draaien, dus ik ging gister spelen, ik stem hem, ik speel een half uurtje. Ik zet hem terug om ff wat tabs te zoeken, hoor ik: KNAK! ik kijk, is mijn brug kapot.![]()
Alleen als je een andere gitaar hebt die beter is, zoals ik dus. Maar ik weet zeker dat wanneer ik er weer op speel die brug niet doormidden breektquote:Op donderdag 14 september 2006 22:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Niks besparen als je een gitaar gaat kopen.
Btw, waarom zou je in godsnaam je gitaar 2 maanden niet gebruiken...
Jaaaaaaaaaa. Wholenote is goed, mede door de online jamfunctie, ik geloof dattie de 'groove builder' heet. Voeg wat maten akkoorden toe en pielen maar! Je moet je wel even over het midi-geluid heen kunnen zetten...quote:Op vrijdag 15 september 2006 00:00 schreef Litpho het volgende:
Ik mis http://www.wholenote.com meer eigenlijk.
quote:Op zaterdag 16 september 2006 20:34 schreef Koning-Afwas het volgende:
Wat voor?
Compromisvoorstel (je ouwe heer blij, jij blij): Turn the Page. Nummer van Bob Seger (oldie) en later gedaan door Metallica.quote:Op zaterdag 16 september 2006 22:49 schreef RemCOW het volgende:
Gitaarspelen is leuk! Alleen kennen m'n ouders al m'n stoere liedjes niet
. Wie weet een makkelijke golden-oldie
.
altijd echte lessen volgen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:00 schreef MMUFC het volgende:
Ben gister begonnen met de Improve you speed and reflexes les van Cyberfret. Als ik daarvan het idee heb dat het goed gaat wil ik verder gaan.
Moet alleen even kijken hoe, of ik het boek van Frank Rich ga volgen of via internet gratis lessen ga doen..
Wat zouden jullie doen?
probeer eens een B..quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:03 schreef Knipoogje het volgende:
Gisteren zat ik wat akkoorden te spelen en was de E aan het strummen. Vervolgens liet ik de E even los en deed een open string om snel de E weer te pakken. Dat gaf echt zo'n wildwest country effect. Dus ik doe dat een paar keer en ga vervolgens over naar de A waar ik hetzelfde doe (even snel een open string van 1 slag)... Maar nu het probleem. Van E naar A is logisch, maar d'r moet nog een 3e zijn -en dan weer terug natuurlijk
Ik heb veel akkoorden geprobeerd, maar ze klinken niet echt lekker als vervolg. Weet iemand wat er het lekkerst klinkt na iets als E-E-E-open-E-E-A-A-A-open-A-A-...???
Voor beginners als ik klinkt het wel erg stoer trouwens.
toch is het niet goed om mee te beginnen.quote:Op maandag 18 september 2006 19:06 schreef MrData het volgende:
Tool is juist makkelijk voor beginners (ben er zelf 1), alle nummers zijn drop D (behalve Prison Sex en Parabola). Wat ik wel lastiger bij Tool nummer vind dan andere bands zijn de rare tempowisselingen, bijvoorbeeld bij Vicarious of The Grudge. Als je Tool nummers wil doen zou ik beginnen bij b.v. Stinkfist, Schism en Parabola, die zijn goed te doen.
great minds think alike.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:05 schreef DuranK het volgende:
[..]
Probeer een B-akkoord. Dan heb je een blues progressie van E-A-B. Maar welke snaar pak je dan open? Of doe je dit gewoon willekeurig?
D-akkoord klinkt ook wel leuk daarbij.
Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per les(aan kosten dan)? Ik weet dat het overal verschilt maar dan weet ik ongeveer wat het zou kosten. En gaat het dan om lessen van 1 uur of langer?quote:
Een B is dan weer lastiger omdat ik niet zo goed ben met barre's.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:05 schreef DuranK het volgende:
Probeer een B-akkoord. Dan heb je een blues progressie van E-A-B. Maar welke snaar pak je dan open? Of doe je dit gewoon willekeurig?
D-akkoord klinkt ook wel leuk daarbij.
Als je de akkoorden weet, moet je heel goed luisteren naar het nummer. Meer kan ik er niet over zeggen. In tabs is dat niet zo goed aan te geven.quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:05 schreef Proper_fucked het volgende:
Toch vind ik het lastig om erachter te komen wanneer je nou precies wat aan moet slaan, bijv nu met Oasis - Live Forever, ben er dan echt dik lang mee bezig om dan te weten wanneer ik wat aan moet slaan. Heeft iemand dat niet nog ergens liggen
Heb wel gewoon het tabschema(hoe noem je dat ook alweer?)
http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=10658
dan moet je ook guitarpro gebruiken heh!quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:05 schreef Proper_fucked het volgende:
Toch vind ik het lastig om erachter te komen wanneer je nou precies wat aan moet slaan, bijv nu met Oasis - Live Forever, ben er dan echt dik lang mee bezig om dan te weten wanneer ik wat aan moet slaan. Heeft iemand dat niet nog ergens liggen
eerlijk gezegd heb ik geen idee. de laatste les die ik volgde was 10 jaar geleden...quote:Op dinsdag 19 september 2006 12:29 schreef MMUFC het volgende:
[..]
Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per les(aan kosten dan)? Ik weet dat het overal verschilt maar dan weet ik ongeveer wat het zou kosten. En gaat het dan om lessen van 1 uur of langer?
kwestie van aanvoelen.. net zo lang oefenen tot het klinkt...quote:Op dinsdag 19 september 2006 16:05 schreef Proper_fucked het volgende:
Vicarious vind ik dan juist weer enorm lekker om te spelen, de intro is gewoon heerlijk.quote:Op maandag 18 september 2006 19:06 schreef MrData het volgende:
Tool is juist makkelijk voor beginners (ben er zelf 1), alle nummers zijn drop D (behalve Prison Sex en Parabola). Wat ik wel lastiger bij Tool nummer vind dan andere bands zijn de rare tempowisselingen, bijvoorbeeld bij Vicarious of The Grudge. Als je Tool nummers wil doen zou ik beginnen bij b.v. Stinkfist, Schism en Parabola, die zijn goed te doen.
Daar zit je zeker verkeerd.quote:Op dinsdag 19 september 2006 10:07 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
toch is het niet goed om mee te beginnen.
leer eerst de akkoorden, anders krijg je nooit gevoel voor de opbouw van nummers. je blijft dan simpelweg vooropgelegde nootjes na elkaar spelen, zonder dat je begrijpt wat er gebeurt. dat is net zoiets als een engelsmans een nederlands boek laten voorlezen; het zal vast verstaanbaar zijn, maar omdat de verteller niet snapt wat hij doet, klinkt het nergens naar.
er is nog tijd genoeg om de 11/8ste maatsoorten van tool onder de knie te krijgen..
Is er niemand die me kan helpen zodat ik een beetje weet hoe en wat?quote:Op dinsdag 19 september 2006 12:29 schreef MMUFC het volgende:
[..]
Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per les(aan kosten dan)? Ik weet dat het overal verschilt maar dan weet ik ongeveer wat het zou kosten. En gaat het dan om lessen van 1 uur of langer?
Volgens mij is het eerder lessen tussen 30min en 60min. En daarnaast ook nog verschil tusesn groeplsles of individueel. Ik moet zelf ook nog ff uitzoeken hoe en watquote:Op donderdag 21 september 2006 21:23 schreef MMUFC het volgende:
[..]
Is er niemand die me kan helpen zodat ik een beetje weet hoe en wat?
Ik heb individueel les van 20 minuten. Dit kost mij 85 euro per 2 maanden. 8 lessen, dus iets meer dan een tientje per les(Heeft met je leeftijd te maken, hoe jonger hoe goedkoper) Ik kan ook 45 minuten lessen, maar dit is volgens mij het dubbele. Groepsles duurt als het goed is bij mij 30 minuten.quote:Op donderdag 21 september 2006 21:23 schreef MMUFC het volgende:
[..]
Is er niemand die me kan helpen zodat ik een beetje weet hoe en wat?
thanx voor de info. Dan valt het qua prijzen erg mee.. dacht altijd dat t erg duur was..quote:Op donderdag 21 september 2006 23:22 schreef DuranK het volgende:
[..]
Ik heb individueel les van 20 minuten. Dit kost mij 85 euro per 2 maanden. 8 lessen, dus iets meer dan een tientje per les(Heeft met je leeftijd te maken, hoe jonger hoe goedkoper) Ik kan ook 45 minuten lessen, maar dit is volgens mij het dubbele. Groepsles duurt als het goed is bij mij 30 minuten.
Maar heeft ook te maken waar je les hebt enzo. Ik heb gewoon les bij iemand thuis.
20 minuten lijkt trouwens erg kort, en in het begin is het dat misschien ook wel. Maar ik heb er in ieder geval nou wel genoeg aan. Natuurlijk moet je ook gewoon genoeg oefenen thuis.
Maar je speelt wel barre akkoorden? Dan zijn de noten op de lage E en de a heel makkelijk. Bij de barrre akkoorden pak je hier de grondtoon. Verder kun je het best een keertje uittekenen. Je hoeft het niet in je hoofd te gaan stampen maar als je tijdens het spelen bewust probeert te zijn van welke noten je speelt zal je het langzamerhand steeds beter gaan kennen zonder echt heel veel moeite te moeten doen.quote:Op zondag 10 september 2006 20:17 schreef Koning-Afwas het volgende:
Ik speel nu ik denk anderhalf jaar ofzo maar heb nooit geen zin gehad om lessen te gaan nemen, ik bedoel hej, Jimi Hendrix heeft ook nog nooit een les gehad. :p
Maar goed, ik ken het wel aardig nu maar het enige nadeeltje is dat ik geen noten kan lezen en heb ook geen idee waar de noten op een hals zitten. Bladlezen gaat me dus nooit lukken en hou het maar bij tabs maar het is misschien wel een handige tip:
Leer zo snel mogelijk noten lezen!
is die leraar hoogleraar of proffessor ofzo, zo duur ben je hier niet eens uit op de muziekschool (misschien voor viool maar in ieder geval niet voor piano of gitaar).quote:Op vrijdag 22 september 2006 00:25 schreef SlaggY het volgende:
Ik betaal 20 euro voor 1 uur. Deze lessen volg ik 1x in de twee weken.
Heb er nu 3 gehad.Ook bij iemand thuis trouwens.
Inderdaad wel handig zo jah, danku.quote:Op zondag 24 september 2006 11:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Maar je speelt wel barre akkoorden? Dan zijn de noten op de lage E en de a heel makkelijk. Bij de barrre akkoorden pak je hier de grondtoon. Verder kun je het best een keertje uittekenen. Je hoeft het niet in je hoofd te gaan stampen maar als je tijdens het spelen bewust probeert te zijn van welke noten je speelt zal je het langzamerhand steeds beter gaan kennen zonder echt heel veel moeite te moeten doen.
Als je een powerchord pakt dan heb je de grondtoon de fifth en het octaaf. (Bij 133xxx FCFxxx) dan weet je ook meteen de tonen op de d snaar. Met powerchords vanaf de tweede snaar (x244xx xBF#Bxx) weet je dus ook meteen de tonen op de g snaar. De hoge e is gelijk aan de lage E qua lokatie van tonen.
Verder kun je ook oefenen door op alle snaren dezelfde toon te spelen. Bijvoorbeeld C
-------------------------8----------------
---------------------1-----1-------------
-----------------5-----------5-----------
-----------10------------------10------
------3-----------------------------3----
-8------------------------------------8--
Deze kennis is niet alleen handig voor het spelen vanaf bladmuziek, wat ik overigens ook zelden doe, maar voor de toepassing van de muziektheorie zoals de opbouw van akkoorden, toevoegingen hierop, modulaties e.d.
Klopt, want anders staat er constant een grote spanning op de hals.quote:Op zondag 10 september 2006 16:24 schreef Skazminko het volgende:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het verstandig is om je snaren ietsje losser te draaien als je een tijd niet speelt.
Haha, het is een uit de hand gelopen hobby. En er is er al weer eentje in bestelling...quote:Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Je collectie, waarom zoveel gitaren..? Ik ben van plan een 2e elektrische te halen maar dan vind ik et ook wel weer goed...
Als ik et goed bekijk heb je ook wel een aardig fortuin staan.
Ik heb het idee dat dit niet nodig is. Er is een evenwicht tussen de truss rod en de spanning van de snaren, wanneer je een van de twee gaat veranderen is dit evenwicht niet meer goed en wordt de hals te recht of trekt die krom. Dus gewoon laten zoals die is en zorgen dat die niet in de zon staat of bij de verwarming etc.quote:Op maandag 25 september 2006 19:38 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Klopt, want anders staat er constant een grote spanning op de hals.
Dan doe je het goedquote:Op dinsdag 26 september 2006 14:20 schreef Miguel het volgende:
* Miguel is ook net begonnen om gitaar te leren spelen.
Gisteren m'n eerste les gehad, en nu al zo'n beetje blaren op m'n vingertoppen
Daar zit wel wat in opzich, alleen hoe verklaar je dan, dat gitaren die jarenlang niet bespeeld worden krom trekken? Louter door de werking van het hout?quote:Op maandag 25 september 2006 23:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dit niet nodig is. Er is een evenwicht tussen de truss rod en de spanning van de snaren, wanneer je een van de twee gaat veranderen is dit evenwicht niet meer goed en wordt de hals te recht of trekt die krom. Dus gewoon laten zoals die is en zorgen dat die niet in de zon staat of bij de verwarming etc.
Denk het wel, als je een kruk 10 jaar laat staan moet je niet gek opkijken als je er doorheen zakt als je gaat zitten.quote:Op vrijdag 29 september 2006 11:27 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Dan doe je het goed
[..]
Daar zit wel wat in opzich, alleen hoe verklaar je dan, dat gitaren die jarenlang niet bespeeld worden krom trekken? Louter door de werking van het hout?
you have got mail - is een guitar pro bestand....quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:59 schreef Exterminator het volgende:
Heeft iemand misschien de tabs van:
Peter Green (fleetwood mac) - World in harmony??
Greetz
Hij is gewoon een bevoegde gitaar leraar (gewoon conservatorium). Verder niets speciaals. Op de muziekschool hier in Maastricht zou ik meer kwijt zijn volgens mij.quote:Op zondag 24 september 2006 12:32 schreef Msx-Hinter het volgende:
[..]
is die leraar hoogleraar of proffessor ofzo, zo duur ben je hier niet eens uit op de muziekschool (misschien voor viool maar in ieder geval niet voor piano of gitaar).
Btw. vrouw betaalt 10 euro voor 3 kwartier maar meestal wordt de les wel langer want de leraar is een behoorlijke kwek.
12 majeur en mineur en daarop kun je varieren in vorm en toevoegingen. Je kunt gebruik maken van het CAGED systeem (C vorm A vorm G vorm etc) en zo al deze akkoorden in die vormen pakken. Het is wel handig dat je al deze 12 akkoorden in mineur en majeur kan spelen in ten minste een vorm. Dan kun je de meestje liedjes wel spelen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:06 schreef mirelia het volgende:
Ik ben met mijn zwager bezig het te leren....kunnen we elkaar motiveren
Maar nu hadden we een vraag......Hoeveel accoorden zijn er eigenlijk?
En hoeveel moet je er kennen om leuk gitaar te kunnen spelen?
Juist niet, want als je goed speelt heb je vrijwel geen spanning in je linkerhand waardoor je ook geen blaren op je vingers kan krijgenquote:
Ik krijg altijd na een tijdje kramp als ik veel barré akkoorden speel, of power op de electrische. Dat raak ik maar niet kwijt ondanks regelmatig oefenen...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:42 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Juist niet, want als je goed speelt heb je vrijwel geen spanning in je linkerhand waardoor je ook geen blaren op je vingers kan krijgen
kan aan je houding liggenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:34 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik krijg altijd na een tijdje kramp als ik veel barré akkoorden speel, of power op de electrische. Dat raak ik maar niet kwijt ondanks regelmatig oefenen...![]()
ik kan niet zeggen wat een goeie houding is, maar je moet zorgen dat je er gewoon relaxed bij zit, (of staat dus) zorgen dat je arm niet helemaal gestrekt is en ook niet tegen je lichaam aangedrukt. dat soort dingen...quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:40 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Wat is de goeie houding dan?? (heb mezelf wat dingen geleerd, dus nooit les gehad)
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:12 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
ik kan niet zeggen wat een goeie houding is, maar je moet zorgen dat je er gewoon relaxed bij zit, (of staat dus) zorgen dat je arm niet helemaal gestrekt is en ook niet tegen je lichaam aangedrukt. dat soort dingen...
Blijven oefenen!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:34 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...
heb ik ook wel eens als k sta en dan een barré akkoord pak ofzo, moet je gewoon je arm anders houden.. ofzo...:Pquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:34 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...
GAS (Gear Acquirement Syndrome)... De drang om steeds meer materiaal te kopen.quote:Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Je collectie, waarom zoveel gitaren..? Ik ben van plan een 2e elektrische te halen maar dan vind ik et ook wel weer goed...
Als ik et goed bekijk heb je ook wel een aardig fortuin staan.
Ja... Bij een barré kan je de wijsvinger het beste een beetje richting de brug draaien... Je kan zo meer druk zetten op de snaren, omdat je de druk dan dwars op de gewrichten in je vinger hebt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:39 schreef Knipoogje het volgende:
Moet je bij een barre je barre-vinger nu een beetje opzij draaien zodat je de snaren beter klemt? Klemmen met de binnenzijkant van mijn wijsvinger lukt een stuk beter dan gewoon met de vlakke kant. Dan krijg ik zeker de onderste snaren niet afgeklemd omdat de vlakke kant gewoon zachter is.
Ja, misschien is dat een betere houding, ik zal het es proberen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja... Bij een barré kan je de wijsvinger het beste een beetje richting de brug draaien... Je kan zo meer druk zetten op de snaren, omdat je de druk dan dwars op de gewrichten in je vinger hebt.
Ik zou gewoon met nylon beginnen, ik zelf ben begonnen met een Valencia, die kostte iets van 75 euro.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:51 schreef IHVK het volgende:
tvp met vraagje
Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, ben een beginner en op drie blokfluitlesjes na weet ik erg weinig van noten en muziek enzo.
Zijn er leuke linkjes welke gitaar mensen van mijn categorie het beste kunnen kopen? En als iemand gewoon advies geeft vind ik het ook best.
Hou met 2 dingen rekening:quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:51 schreef IHVK het volgende:
tvp met vraagje
Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, ben een beginner en op drie blokfluitlesjes na weet ik erg weinig van noten en muziek enzo.
Zijn er leuke linkjes welke gitaar mensen van mijn categorie het beste kunnen kopen? En als iemand gewoon advies geeft vind ik het ook best.
Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:35 schreef Asmodean het volgende:
tvp, ik probeer sinds 3 maanden ook een beetje (akkoestische) gitaar te spelen. Heb nu al een tijd niks meer gedaan, maar ben van plan het weer op te pakken. Ik ben nu bezig met American Pie van Don Mcclean. Best simpel, maar in het begin toch nog best moeilijk
edit: iemand nog geschikte nummers om hierna te proberen?
Mwoah, die is wel erg makkelijk eigenlijk. ik zoek eigenlijk naar een gaaf nummer wat net iets moeilijker is dan American Pie...quote:Op donderdag 26 oktober 2006 09:31 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)
Kansas - Dust in the windquote:Op donderdag 26 oktober 2006 10:36 schreef Asmodean het volgende:
[..]
Mwoah, die is wel erg makkelijk eigenlijk. ik zoek eigenlijk naar een gaaf nummer wat net iets moeilijker is dan American Pie...
Mwah, ik denk toch voornamelijk rock.. Heb trouwens niet echt aangegeven dat het electrisch gitaar betreft by the way.. Titel van de rks, gitaarstarter, klinkt al wel goed.. En als je de klassieke stukjes en beetje kan spelen lijkt me dat ook wel een goede basis voor rock nummers, toch?quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:08 schreef Gitarist het volgende:
Dat is een lastige vraag, want als je noten kan lezen, wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alles van noten af kan spelen.
Daarnaast speelt nog de vraag, wat wil je leren? Er zijn boeken met bijv. rocknummers, maar ook met andere stukjes.
Ik vind zelf de Gitaarstarter-reeks van Cees Hartog erg goed. Dit is echter wel voor een groot deel gebaseerd op klassieke stukjes, alhoewel er ook een aantal andere stijlen in naar voren komen.
Waar heb je die gekocht? Amstelveen ?!quote:Op zaterdag 16 september 2006 22:43 schreef Skazminko het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een semi akoestische Stagg. Ik ben verliefd.![]()
![]()
ha ha, and dare i say: ha!quote:Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
haha ja, die heb ik nu geleerd. Het is een nacht lijkt trouwens heel erg op Country roads.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 09:31 schreef Gitarist het volgende:
Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)
Je doorsnee gitaarleraar die o.a conservatorium heeft gedaan schudt dit zo uit zn mouw hoor. En voor zover ik weet is dat de meest voorkomende gitaarleraar %)quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 01:57 schreef DevoiD het volgende:
Hoi!
Ik wil mijn gitaarkunsten uitbreiden maar ik weet niet precies waar ik moet zijn voor goeie lessen. Met lessen bedoel ik dan bepaalde technieken verbeteren (bijvoorbeeld dubbel picking, tapping, dat soort dingen maar ik weet ook nog niet precies wat ik wil leren dus zou een goeie handleiding ook niet misstaan.).
Alles wat ik in principe wil leren zou van pas moeten komen in de band waar ik in speel, voornamelijk skatepunk/emocore georienteerd. Daarom lijkt me dat je dat op internet het beste kunt leren omdat je niet echt gitaarleraren vindt (of tenminste is het mij nog niet gelukt) die daarin gespecialiseerd zijn.
Alle tips zijn welkom!
Wat denk je dan ook, dat je technieken die op gevoel gaan kan leren via een paar instructies op papier? Oefenen!quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:28 schreef Asmodean het volgende:
ik heb trouwens bij dat soort nummers nog wel 'problemen' in het ontdekken van de juiste slag. Op internet kan ik het ook vrijwel nooit vinden...
Oefenen en oefenen..... en vergeet het oefenen vooral niet...quote:Op woensdag 1 november 2006 14:26 schreef JeroenV het volgende:
Ik weet nu best wat akkoorden, alleen het overpakken van akkoord naar akkoord gaat niet echt snel. Zijn hier tips voor, of is er maar 1 tip; oefenen?
Dan scheelt het wel dat ik geen funk, country en snoeiharde metal speel dus dat zijn al wat gitaren minder.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 10:49 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
ha ha, and dare i say: ha!
wacht maar, young padawan. je hebt eerst een electrische, dan wil je een betere, dan wil je er een strat bij voor funk, dan een les paul voor rock, vervolgens vind je toch echt dat een gitaar met P90's ook gaaf is, dan wil je nog een telecaster voor country, vervolgens is een echte metal-axe met een floyd ook wel weer gaaf...
Dat zei ik ook altijd, maar als je denkt je droomgitaar aangeschaft te hebben, zie je binnen een jaar weer een gitaar die toch eigenlijk ook wel erg mooi is... wedden dat je die hoogstens 2 jaar later in het bezit hebt!?quote:Op woensdag 1 november 2006 23:32 schreef Koning-Afwas het volgende:
[..]
Dan scheelt het wel dat ik geen funk, country en snoeiharde metal speel dus dat zijn al wat gitaren minder.
Wat ik grotendeels speel is Tool, a perfect circle, af en toe rage against the machine. Die soort muziek, tikkeltje harder dan de gemiddelde Simple plan troep speel ik het meest. Daarvoor heb ik een Ibanez GRG-170 DX en die werkt best voor beginners.
Enige wat ik er nog bij zal halen is een wat meer professioneel type voor als we echt met de band aan de slag gaan.
quote:Op vrijdag 3 november 2006 21:50 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Dat zei ik ook altijd, maar als je denkt je droomgitaar aangeschaft te hebben, zie je binnen een jaar weer een gitaar die toch eigenlijk ook wel erg mooi is... wedden dat je die hoogstens 2 jaar later in het bezit hebt!?
Zo werkt het bij mij althans wel
Het zal best wel klinken maar je moet je gitaar gewoon goed stemmenquote:Op dinsdag 7 november 2006 02:59 schreef MOD het volgende:
Hey ik zit nu eigenlijk al tijden te spelen zonder echt het gevoel te hebben dat ik beter word.
Ik speel nu ong 5 jaar en bijna elke dag minstens een half uur tot soms diep in de nacht.
Oefenen en oefenen is toch wel de meest gegeven tip, maar t schiet niet echt op.
Ik zit veel te oefenen op solotjes, maar van toonladders snap ik niks.
Tappen kan ik wel een beetje, maar klinkt voor geen meter op dat ding waarmee ik speel, maar geld voor nieuwe gear heb ik niet bepaald.
Ik blijf gewoon steken, dus heeft er iemand tips om me zelf een paar levels om hoog te kicken?
Groeten, mod.
Les nemen...quote:Op dinsdag 7 november 2006 02:59 schreef MOD het volgende:
Hey ik zit nu eigenlijk al tijden te spelen zonder echt het gevoel te hebben dat ik beter word.
Ik speel nu ong 5 jaar en bijna elke dag minstens een half uur tot soms diep in de nacht.
Oefenen en oefenen is toch wel de meest gegeven tip, maar t schiet niet echt op.
Ik zit veel te oefenen op solotjes, maar van toonladders snap ik niks.
Tappen kan ik wel een beetje, maar klinkt voor geen meter op dat ding waarmee ik speel, maar geld voor nieuwe gear heb ik niet bepaald.
Ik blijf gewoon steken, dus heeft er iemand tips om me zelf een paar levels om hoog te kicken?
Groeten, mod.
sorry acoustisch. Ik heb van experts vernomen dat je beter op een acoustische gitaar kunt beginnen dan op een elektrische.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:16 schreef SlaggY het volgende:
Toen ik electrisch begon heb ik ook een zo goedkoop mogelijke oplossing gezocht. Ik was 120 kwijt voor de gitaar (Squier Stratocaster) en 180 voor de versterker (VOX DA-15). Ik denk dat 300 dus ong. het minimum is waar je op moet rekenen. Want veel goedkopere heb ik niet gezien toen.
Of doel je op een acoustische gitaar?
daarom kom ik er ook op, maar als er andere goedkope opties zijn heb ik liever geen richwoodquote:Op donderdag 9 november 2006 16:13 schreef mirelia het volgende:
Die Richwood is dus ook semi-acoustisch
Tsja, daar zat ik in eerste instantie ook mee.. Totdat ik van iemand hoorde dat, als je toch per se elektrisch wil spelen, je net zo goed met electrisch kan beginnen.. Immers, als je het op een gegeven moment beu wordt, gewoon omdat je het spelen op akoustisch niet leuk vind, wil het niet zeggen dat je het uiteindelijk op elektrisch ook opgegeven had. Misschien had je dat wel leuk gevonden. Ik heb mezelf bedacht; gewoon in 1 keer goed doen dan.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:46 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
sorry acoustisch. Ik heb van experts vernomen dat je beter op een acoustische gitaar kunt beginnen dan op een elektrische.
Je kan in principe prima op een elektrische gitaar beginnen, alleen moet je wel iets meer doorzettingsvermogen hebben, aangezien in het begin de snaren van een elektrische wat "scherper" voor je vingers zijn dan akoestische.quote:Op donderdag 9 november 2006 19:17 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Tsja, daar zat ik in eerste instantie ook mee.. Totdat ik van iemand hoorde dat, als je toch per se elektrisch wil spelen, je net zo goed met electrisch kan beginnen.. Immers, als je het op een gegeven moment beu wordt, gewoon omdat je het spelen op akoustisch niet leuk vind, wil het niet zeggen dat je het uiteindelijk op elektrisch ook opgegeven had. Misschien had je dat wel leuk gevonden. Ik heb mezelf bedacht; gewoon in 1 keer goed doen dan.
Als je het over een klassieke akoestische gitaar hebt, heb je gelijk, maar in mijn eigen ervaring is een staalsnarige akoestische gitaar voor je vingers zwaarder om te spelen dan een elektrische.quote:Op donderdag 9 november 2006 23:32 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Je kan in principe prima op een elektrische gitaar beginnen, alleen moet je wel iets meer doorzettingsvermogen hebben, aangezien in het begin de snaren van een elektrische wat "scherper" voor je vingers zijn dan akoestische.
Doe jij maar eens een slide op de hoge E snaar bij je electrische gitaarquote:Op vrijdag 10 november 2006 19:36 schreef SNArky het volgende:
[..]
Als je het over een klassieke akoestische gitaar hebt, heb je gelijk, maar in mijn eigen ervaring is een staalsnarige akoestische gitaar voor je vingers zwaarder om te spelen dan een elektrische.
de snaren op een akoestische zijn dan ook veel dikker.quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:36 schreef SNArky het volgende:
[..]
Als je het over een klassieke akoestische gitaar hebt, heb je gelijk, maar in mijn eigen ervaring is een staalsnarige akoestische gitaar voor je vingers zwaarder om te spelen dan een elektrische.
En je hebt een extra bassnaar...quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:57 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
de snaren op een akoestische zijn dan ook veel dikker.
Doe ik regelmatig hoorquote:Op vrijdag 10 november 2006 19:48 schreef Blivox het volgende:
[..]
Doe jij maar eens een slide op de hoge E snaar bij je electrische gitaar
Reken maar op ¤250-300 voor de gitaar, en nog eens ¤100-200 voor de versterker. Denk er ook aan dat er ook geld nodig is voor de kabels, tas, strap en evenuele standaard.quote:Op zondag 12 november 2006 15:23 schreef Miguel het volgende:
Ik wil ook een elektrische gitaar
Ben pas een aantal weken bezig, maar vind het echt minstens net zo vet als ik dat ik al jaren dacht. Heb voor 100E een aardige akoestische gitaar gekocht, wat voor budget zou ik aan moeten denken als ik een aardige elektische zou willen aanschaffen, inclusief versterker(tje) e.d.? (net wat beter dan de gemiddelde beginnersgitaar zeg maar)
Veel succes bij de Douane, want dan moet je belasting gaan betalen.quote:Op zondag 12 november 2006 16:02 schreef Miguel het volgende:
Heb iets aan me muur hangen waar de gitaar kan hangen (geen plaats voor een standaard in NL)
Maar ok, zo'n 400+E is dus wel nodig als je een beetje leuk materiaal wilt aanschaffen in NL? Wellicht dan toch een optie om (gedeeltelijke) aanschaf in Canada te overwegen, eens wat meer rondvragen. Bedankt iig voor je snelle reactie!
Dan komt hij waarschijnlijk ook niet mee terug naar NLquote:Op zondag 12 november 2006 22:44 schreef Blivox het volgende:
Veel succes bij de Douane, want dan moet je belasting gaan betalen.
Als jij daadwerkelijk alleen ermee reist is er niets mee aan de hand, want dan voer je het niet in en hoef je inderdaad geen belasting te betalen.quote:Op zondag 12 november 2006 23:09 schreef Miguel het volgende:
[..]
Dan komt hij waarschijnlijk ook niet mee terug naar NL
En al zou ik hem eens mee willen nemen, dan mag dat gewoon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |