Inderdaad wel handig zo jah, danku.quote:Op zondag 24 september 2006 11:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Maar je speelt wel barre akkoorden? Dan zijn de noten op de lage E en de a heel makkelijk. Bij de barrre akkoorden pak je hier de grondtoon. Verder kun je het best een keertje uittekenen. Je hoeft het niet in je hoofd te gaan stampen maar als je tijdens het spelen bewust probeert te zijn van welke noten je speelt zal je het langzamerhand steeds beter gaan kennen zonder echt heel veel moeite te moeten doen.
Als je een powerchord pakt dan heb je de grondtoon de fifth en het octaaf. (Bij 133xxx FCFxxx) dan weet je ook meteen de tonen op de d snaar. Met powerchords vanaf de tweede snaar (x244xx xBF#Bxx) weet je dus ook meteen de tonen op de g snaar. De hoge e is gelijk aan de lage E qua lokatie van tonen.
Verder kun je ook oefenen door op alle snaren dezelfde toon te spelen. Bijvoorbeeld C
-------------------------8----------------
---------------------1-----1-------------
-----------------5-----------5-----------
-----------10------------------10------
------3-----------------------------3----
-8------------------------------------8--
Deze kennis is niet alleen handig voor het spelen vanaf bladmuziek, wat ik overigens ook zelden doe, maar voor de toepassing van de muziektheorie zoals de opbouw van akkoorden, toevoegingen hierop, modulaties e.d.
Klopt, want anders staat er constant een grote spanning op de hals.quote:Op zondag 10 september 2006 16:24 schreef Skazminko het volgende:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het verstandig is om je snaren ietsje losser te draaien als je een tijd niet speelt.
Haha, het is een uit de hand gelopen hobby. En er is er al weer eentje in bestelling...quote:Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Je collectie, waarom zoveel gitaren..? Ik ben van plan een 2e elektrische te halen maar dan vind ik et ook wel weer goed...
Als ik et goed bekijk heb je ook wel een aardig fortuin staan.
Ik heb het idee dat dit niet nodig is. Er is een evenwicht tussen de truss rod en de spanning van de snaren, wanneer je een van de twee gaat veranderen is dit evenwicht niet meer goed en wordt de hals te recht of trekt die krom. Dus gewoon laten zoals die is en zorgen dat die niet in de zon staat of bij de verwarming etc.quote:Op maandag 25 september 2006 19:38 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Klopt, want anders staat er constant een grote spanning op de hals.
Dan doe je het goedquote:Op dinsdag 26 september 2006 14:20 schreef Miguel het volgende:
* Miguel is ook net begonnen om gitaar te leren spelen.
Gisteren m'n eerste les gehad, en nu al zo'n beetje blaren op m'n vingertoppen
Daar zit wel wat in opzich, alleen hoe verklaar je dan, dat gitaren die jarenlang niet bespeeld worden krom trekken? Louter door de werking van het hout?quote:Op maandag 25 september 2006 23:00 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dit niet nodig is. Er is een evenwicht tussen de truss rod en de spanning van de snaren, wanneer je een van de twee gaat veranderen is dit evenwicht niet meer goed en wordt de hals te recht of trekt die krom. Dus gewoon laten zoals die is en zorgen dat die niet in de zon staat of bij de verwarming etc.
Denk het wel, als je een kruk 10 jaar laat staan moet je niet gek opkijken als je er doorheen zakt als je gaat zitten.quote:Op vrijdag 29 september 2006 11:27 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Dan doe je het goed
[..]
Daar zit wel wat in opzich, alleen hoe verklaar je dan, dat gitaren die jarenlang niet bespeeld worden krom trekken? Louter door de werking van het hout?
you have got mail - is een guitar pro bestand....quote:Op zaterdag 30 september 2006 20:59 schreef Exterminator het volgende:
Heeft iemand misschien de tabs van:
Peter Green (fleetwood mac) - World in harmony??
Greetz
Hij is gewoon een bevoegde gitaar leraar (gewoon conservatorium). Verder niets speciaals. Op de muziekschool hier in Maastricht zou ik meer kwijt zijn volgens mij.quote:Op zondag 24 september 2006 12:32 schreef Msx-Hinter het volgende:
[..]
is die leraar hoogleraar of proffessor ofzo, zo duur ben je hier niet eens uit op de muziekschool (misschien voor viool maar in ieder geval niet voor piano of gitaar).
Btw. vrouw betaalt 10 euro voor 3 kwartier maar meestal wordt de les wel langer want de leraar is een behoorlijke kwek.
12 majeur en mineur en daarop kun je varieren in vorm en toevoegingen. Je kunt gebruik maken van het CAGED systeem (C vorm A vorm G vorm etc) en zo al deze akkoorden in die vormen pakken. Het is wel handig dat je al deze 12 akkoorden in mineur en majeur kan spelen in ten minste een vorm. Dan kun je de meestje liedjes wel spelen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 21:06 schreef mirelia het volgende:
Ik ben met mijn zwager bezig het te leren....kunnen we elkaar motiveren
Maar nu hadden we een vraag......Hoeveel accoorden zijn er eigenlijk?
En hoeveel moet je er kennen om leuk gitaar te kunnen spelen?
Juist niet, want als je goed speelt heb je vrijwel geen spanning in je linkerhand waardoor je ook geen blaren op je vingers kan krijgenquote:
Ik krijg altijd na een tijdje kramp als ik veel barré akkoorden speel, of power op de electrische. Dat raak ik maar niet kwijt ondanks regelmatig oefenen...quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:42 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Juist niet, want als je goed speelt heb je vrijwel geen spanning in je linkerhand waardoor je ook geen blaren op je vingers kan krijgen
kan aan je houding liggenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:34 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik krijg altijd na een tijdje kramp als ik veel barré akkoorden speel, of power op de electrische. Dat raak ik maar niet kwijt ondanks regelmatig oefenen...![]()
ik kan niet zeggen wat een goeie houding is, maar je moet zorgen dat je er gewoon relaxed bij zit, (of staat dus) zorgen dat je arm niet helemaal gestrekt is en ook niet tegen je lichaam aangedrukt. dat soort dingen...quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:40 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Wat is de goeie houding dan?? (heb mezelf wat dingen geleerd, dus nooit les gehad)
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:12 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
ik kan niet zeggen wat een goeie houding is, maar je moet zorgen dat je er gewoon relaxed bij zit, (of staat dus) zorgen dat je arm niet helemaal gestrekt is en ook niet tegen je lichaam aangedrukt. dat soort dingen...
Blijven oefenen!quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:34 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...
heb ik ook wel eens als k sta en dan een barré akkoord pak ofzo, moet je gewoon je arm anders houden.. ofzo...:Pquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:34 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...
GAS (Gear Acquirement Syndrome)... De drang om steeds meer materiaal te kopen.quote:Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Je collectie, waarom zoveel gitaren..? Ik ben van plan een 2e elektrische te halen maar dan vind ik et ook wel weer goed...
Als ik et goed bekijk heb je ook wel een aardig fortuin staan.
Ja... Bij een barré kan je de wijsvinger het beste een beetje richting de brug draaien... Je kan zo meer druk zetten op de snaren, omdat je de druk dan dwars op de gewrichten in je vinger hebt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:39 schreef Knipoogje het volgende:
Moet je bij een barre je barre-vinger nu een beetje opzij draaien zodat je de snaren beter klemt? Klemmen met de binnenzijkant van mijn wijsvinger lukt een stuk beter dan gewoon met de vlakke kant. Dan krijg ik zeker de onderste snaren niet afgeklemd omdat de vlakke kant gewoon zachter is.
Ja, misschien is dat een betere houding, ik zal het es proberen.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja... Bij een barré kan je de wijsvinger het beste een beetje richting de brug draaien... Je kan zo meer druk zetten op de snaren, omdat je de druk dan dwars op de gewrichten in je vinger hebt.
Ik zou gewoon met nylon beginnen, ik zelf ben begonnen met een Valencia, die kostte iets van 75 euro.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:51 schreef IHVK het volgende:
tvp met vraagje
Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, ben een beginner en op drie blokfluitlesjes na weet ik erg weinig van noten en muziek enzo.
Zijn er leuke linkjes welke gitaar mensen van mijn categorie het beste kunnen kopen? En als iemand gewoon advies geeft vind ik het ook best.
Hou met 2 dingen rekening:quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:51 schreef IHVK het volgende:
tvp met vraagje
Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, ben een beginner en op drie blokfluitlesjes na weet ik erg weinig van noten en muziek enzo.
Zijn er leuke linkjes welke gitaar mensen van mijn categorie het beste kunnen kopen? En als iemand gewoon advies geeft vind ik het ook best.
Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:35 schreef Asmodean het volgende:
tvp, ik probeer sinds 3 maanden ook een beetje (akkoestische) gitaar te spelen. Heb nu al een tijd niks meer gedaan, maar ben van plan het weer op te pakken. Ik ben nu bezig met American Pie van Don Mcclean. Best simpel, maar in het begin toch nog best moeilijk
edit: iemand nog geschikte nummers om hierna te proberen?
Mwoah, die is wel erg makkelijk eigenlijk. ik zoek eigenlijk naar een gaaf nummer wat net iets moeilijker is dan American Pie...quote:Op donderdag 26 oktober 2006 09:31 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)
Kansas - Dust in the windquote:Op donderdag 26 oktober 2006 10:36 schreef Asmodean het volgende:
[..]
Mwoah, die is wel erg makkelijk eigenlijk. ik zoek eigenlijk naar een gaaf nummer wat net iets moeilijker is dan American Pie...
Mwah, ik denk toch voornamelijk rock.. Heb trouwens niet echt aangegeven dat het electrisch gitaar betreft by the way.. Titel van de rks, gitaarstarter, klinkt al wel goed.. En als je de klassieke stukjes en beetje kan spelen lijkt me dat ook wel een goede basis voor rock nummers, toch?quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:08 schreef Gitarist het volgende:
Dat is een lastige vraag, want als je noten kan lezen, wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alles van noten af kan spelen.
Daarnaast speelt nog de vraag, wat wil je leren? Er zijn boeken met bijv. rocknummers, maar ook met andere stukjes.
Ik vind zelf de Gitaarstarter-reeks van Cees Hartog erg goed. Dit is echter wel voor een groot deel gebaseerd op klassieke stukjes, alhoewel er ook een aantal andere stijlen in naar voren komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |