abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 september 2006 @ 21:02:57 #103
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_42098891
quote:
Op zondag 24 september 2006 11:30 schreef ssebass het volgende:

[..]

Maar je speelt wel barre akkoorden? Dan zijn de noten op de lage E en de a heel makkelijk. Bij de barrre akkoorden pak je hier de grondtoon. Verder kun je het best een keertje uittekenen. Je hoeft het niet in je hoofd te gaan stampen maar als je tijdens het spelen bewust probeert te zijn van welke noten je speelt zal je het langzamerhand steeds beter gaan kennen zonder echt heel veel moeite te moeten doen.

Als je een powerchord pakt dan heb je de grondtoon de fifth en het octaaf. (Bij 133xxx FCFxxx) dan weet je ook meteen de tonen op de d snaar. Met powerchords vanaf de tweede snaar (x244xx xBF#Bxx) weet je dus ook meteen de tonen op de g snaar. De hoge e is gelijk aan de lage E qua lokatie van tonen.

Verder kun je ook oefenen door op alle snaren dezelfde toon te spelen. Bijvoorbeeld C

-------------------------8----------------
---------------------1-----1-------------
-----------------5-----------5-----------
-----------10------------------10------
------3-----------------------------3----
-8------------------------------------8--

Deze kennis is niet alleen handig voor het spelen vanaf bladmuziek, wat ik overigens ook zelden doe, maar voor de toepassing van de muziektheorie zoals de opbouw van akkoorden, toevoegingen hierop, modulaties e.d.
Inderdaad wel handig zo jah, danku.
"Afwas heeft ook een koning nodig"
Live Gamertag: Koning Afwas
pi_42120320
quote:
Op zondag 10 september 2006 16:24 schreef Skazminko het volgende:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het verstandig is om je snaren ietsje losser te draaien als je een tijd niet speelt.
Klopt, want anders staat er constant een grote spanning op de hals.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  maandag 25 september 2006 @ 19:53:09 #105
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_42120548
Je collectie, waarom zoveel gitaren..? Ik ben van plan een 2e elektrische te halen maar dan vind ik et ook wel weer goed...
Als ik et goed bekijk heb je ook wel een aardig fortuin staan.
pi_42125284
quote:
Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Je collectie, waarom zoveel gitaren..? Ik ben van plan een 2e elektrische te halen maar dan vind ik et ook wel weer goed...
Haha, het is een uit de hand gelopen hobby. En er is er al weer eentje in bestelling...

Elke gitaar heeft z'n eigen feel, klank en looks. Daarnaast vind ik het gewoon ontzettend mooi.
Er zijn er velen die me voor gek verklaren, maar ja... somebody stop me
pi_42126778
quote:
Op maandag 25 september 2006 19:38 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Klopt, want anders staat er constant een grote spanning op de hals.
Ik heb het idee dat dit niet nodig is. Er is een evenwicht tussen de truss rod en de spanning van de snaren, wanneer je een van de twee gaat veranderen is dit evenwicht niet meer goed en wordt de hals te recht of trekt die krom. Dus gewoon laten zoals die is en zorgen dat die niet in de zon staat of bij de verwarming etc.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 26 september 2006 @ 14:20:11 #108
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_42140894
* Miguel is ook net begonnen om gitaar te leren spelen.
Gisteren m'n eerste les gehad, en nu al zo'n beetje blaren op m'n vingertoppen
pi_42228041
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:20 schreef Miguel het volgende:
* Miguel is ook net begonnen om gitaar te leren spelen.
Gisteren m'n eerste les gehad, en nu al zo'n beetje blaren op m'n vingertoppen
Dan doe je het goed
quote:
Op maandag 25 september 2006 23:00 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat dit niet nodig is. Er is een evenwicht tussen de truss rod en de spanning van de snaren, wanneer je een van de twee gaat veranderen is dit evenwicht niet meer goed en wordt de hals te recht of trekt die krom. Dus gewoon laten zoals die is en zorgen dat die niet in de zon staat of bij de verwarming etc.
Daar zit wel wat in opzich, alleen hoe verklaar je dan, dat gitaren die jarenlang niet bespeeld worden krom trekken? Louter door de werking van het hout?
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:52:22 #110
147650 based
my very own drum!
pi_42233047
tvp
I believe in a long, prolonged, derangement of the senses in order to obtain the unknown
  vrijdag 29 september 2006 @ 19:53:08 #111
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_42240292
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:27 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dan doe je het goed
[..]

Daar zit wel wat in opzich, alleen hoe verklaar je dan, dat gitaren die jarenlang niet bespeeld worden krom trekken? Louter door de werking van het hout?
Denk het wel, als je een kruk 10 jaar laat staan moet je niet gek opkijken als je er doorheen zakt als je gaat zitten.
pi_42265684
Heeft iemand misschien de tabs van:

Peter Green (fleetwood mac) - World in harmony??

Greetz
pi_42277079
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 20:59 schreef Exterminator het volgende:
Heeft iemand misschien de tabs van:

Peter Green (fleetwood mac) - World in harmony??

Greetz
you have got mail - is een guitar pro bestand....
  zondag 1 oktober 2006 @ 23:51:57 #115
73789 BillyBeflap
Wat een feest!
pi_42298622
tvp

Ben namelijk ook net begonnen, morgen dit topic maar eens doorlezen
pi_42304739
quote:
Op zondag 24 september 2006 12:32 schreef Msx-Hinter het volgende:

[..]

is die leraar hoogleraar of proffessor ofzo, zo duur ben je hier niet eens uit op de muziekschool (misschien voor viool maar in ieder geval niet voor piano of gitaar).

Btw. vrouw betaalt 10 euro voor 3 kwartier maar meestal wordt de les wel langer want de leraar is een behoorlijke kwek.
Hij is gewoon een bevoegde gitaar leraar (gewoon conservatorium). Verder niets speciaals. Op de muziekschool hier in Maastricht zou ik meer kwijt zijn volgens mij.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_42385988
Vanavond mijn eerste gitaarles! Ben benieuwd!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 19:49:35 #118
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_42399594
Kijk voor het eerst in MUZ, om eerlijk te zijn. Is deze site bekend? Gebruik ik nog wel es.

www.chordfind.com

(verkapt TVP'tje)
heitieh
  donderdag 5 oktober 2006 @ 21:06:42 #119
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_42402648
Ik ben met mijn zwager bezig het te leren....kunnen we elkaar motiveren
Maar nu hadden we een vraag......Hoeveel accoorden zijn er eigenlijk?
En hoeveel moet je er kennen om leuk gitaar te kunnen spelen?
Shuffle up and deal!!!
pi_42409108
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 21:06 schreef mirelia het volgende:
Ik ben met mijn zwager bezig het te leren....kunnen we elkaar motiveren
Maar nu hadden we een vraag......Hoeveel accoorden zijn er eigenlijk?
En hoeveel moet je er kennen om leuk gitaar te kunnen spelen?
12 majeur en mineur en daarop kun je varieren in vorm en toevoegingen. Je kunt gebruik maken van het CAGED systeem (C vorm A vorm G vorm etc) en zo al deze akkoorden in die vormen pakken. Het is wel handig dat je al deze 12 akkoorden in mineur en majeur kan spelen in ten minste een vorm. Dan kun je de meestje liedjes wel spelen.
Als je alleen wilt raggen kun je ze ook in powerchord vorm pakken ( de 5-skkoorden) maar dat gaat heel erg vervelen.

Later kun je diminished, augmented, suspended, en verschillende toevoegingen zoals 7, 9, 11, 13 etc leren. Er zijn teveel mogelijkheden qua akkoorden. Je moet later gewoon leren hoe ze opgebouwd zijn wil je deze allemaal gaan gebruiken zonder ze in je hoofd te gaan stampen.

p.s.: met de twaalf "akkoorden" bedoel ik dus gewoon a,a#,b,c,c#,d,d#,e,f,f#,g,g# (of natuurlijk de mol versies). Je moet hier allemaal in majeur en mineur in een bepaalde vorm van kunnen spelen, voor mijn part dezelfde.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 01:08:09 #121
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_42411495
Klinkt mij allemaal veel te ingewikkeld.

Ik hou het wel bij improvisatie en zelf klanken ontdekken.
pi_42438952
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:27 schreef Gitarist het volgende:
Dan doe je het goed
Juist niet, want als je goed speelt heb je vrijwel geen spanning in je linkerhand waardoor je ook geen blaren op je vingers kan krijgen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:34:22 #123
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_42553283
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 23:42 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Juist niet, want als je goed speelt heb je vrijwel geen spanning in je linkerhand waardoor je ook geen blaren op je vingers kan krijgen
Ik krijg altijd na een tijdje kramp als ik veel barré akkoorden speel, of power op de electrische. Dat raak ik maar niet kwijt ondanks regelmatig oefenen...
heitieh
pi_42553390
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:34 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik krijg altijd na een tijdje kramp als ik veel barré akkoorden speel, of power op de electrische. Dat raak ik maar niet kwijt ondanks regelmatig oefenen...
kan aan je houding liggen
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:40:47 #125
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_42553460
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:37 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

kan aan je houding liggen
Wat is de goeie houding dan?? (heb mezelf wat dingen geleerd, dus nooit les gehad)
heitieh
pi_42554443
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 19:40 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Wat is de goeie houding dan?? (heb mezelf wat dingen geleerd, dus nooit les gehad)
ik kan niet zeggen wat een goeie houding is, maar je moet zorgen dat je er gewoon relaxed bij zit, (of staat dus) zorgen dat je arm niet helemaal gestrekt is en ook niet tegen je lichaam aangedrukt. dat soort dingen...
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:34:47 #127
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_42555414
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:12 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

ik kan niet zeggen wat een goeie houding is, maar je moet zorgen dat je er gewoon relaxed bij zit, (of staat dus) zorgen dat je arm niet helemaal gestrekt is en ook niet tegen je lichaam aangedrukt. dat soort dingen...
oja, de kramp onstaat in mij hand. Het midden van mijn hand...
heitieh
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 21:07:36 #128
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_42556612
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:34 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Blijven oefenen!

Probeer er wel voor te zorgen dat de positie van je duim, ongeveer in het midden van de hals, ter hoogte van je middelvinger blijft.
pi_42558285
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 20:34 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

heb ik ook wel eens als k sta en dan een barré akkoord pak ofzo, moet je gewoon je arm anders houden.. ofzo...:P
  woensdag 11 oktober 2006 @ 00:43:20 #130
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_42564910
* Miguel gaat zich deze week storten op Resolve van de Foo Fighters
pi_42576018
Ik ben nu bezig met Champagne van Millionaire.. Tof nummer.
Hierna wil ik nummers spelen om het snel overpakken van akkoorden te oefenen, iemand tips?
pi_42576744
Moet je bij een barre je barre-vinger nu een beetje opzij draaien zodat je de snaren beter klemt? Klemmen met de binnenzijkant van mijn wijsvinger lukt een stuk beter dan gewoon met de vlakke kant. Dan krijg ik zeker de onderste snaren niet afgeklemd omdat de vlakke kant gewoon zachter is.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_42576970
Ah tof! Binnenkort nieuw gitaartje en leren!
Nice topicjuh.
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
pi_42577225
quote:
Op maandag 25 september 2006 19:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
GAS (Gear Acquirement Syndrome)... De drang om steeds meer materiaal te kopen.

Ik heb zelf een Samick Les Paul kopie, een Vintage (het merk) Ernie Ball Musicman kopie (met een tremolo-systeem) en een vrij standaard akoestische gitaar. Dus drie gitaren die sterk van elkaar verschillen in geluid, speelbaarheid en onderdelen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_42577296
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:39 schreef Knipoogje het volgende:
Moet je bij een barre je barre-vinger nu een beetje opzij draaien zodat je de snaren beter klemt? Klemmen met de binnenzijkant van mijn wijsvinger lukt een stuk beter dan gewoon met de vlakke kant. Dan krijg ik zeker de onderste snaren niet afgeklemd omdat de vlakke kant gewoon zachter is.
Ja... Bij een barré kan je de wijsvinger het beste een beetje richting de brug draaien... Je kan zo meer druk zetten op de snaren, omdat je de druk dan dwars op de gewrichten in je vinger hebt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:06:26 #136
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_42676818
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:55 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja... Bij een barré kan je de wijsvinger het beste een beetje richting de brug draaien... Je kan zo meer druk zetten op de snaren, omdat je de druk dan dwars op de gewrichten in je vinger hebt.
Ja, misschien is dat een betere houding, ik zal het es proberen.
heitieh
pi_42801266
Tipje: Op www.guitarplayertv.com staan ook aardige filmpjes om wat bij te leren.
pi_42830535
tvp, ik ga het binnenkort weer eens oppakken
Too much is never enough!
pi_42866874
tvp met vraagje

Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, ben een beginner en op drie blokfluitlesjes na weet ik erg weinig van noten en muziek enzo.

Zijn er leuke linkjes welke gitaar mensen van mijn categorie het beste kunnen kopen? En als iemand gewoon advies geeft vind ik het ook best.
pi_42866948
Ligt eraan of je liever nylonsnaren wilt of staalsnaren. Er zit verschil in klank, en verschil in bespeelbaarheid.

Nylonsnarige gitaren hebben een bredere hals, zijn moeilijker te spelen vind ik persoonlijk, en klinken wel fijn.

Staalsnarige gitaren hebben een smallere hals, zijn makkelijker te spelen, klinken wat scheller en zijn moeilijk in te drukken.

Gewoon even proberen in de winkel dus.
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
pi_42868376
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 18:20 schreef allsystemshalt het volgende:
tip 1 koop of leen een gitaar
Ohja de méést nuttige tip ooit !
Don't stop moving baby *wiggle* *wiggle*
pi_42868470
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:51 schreef IHVK het volgende:
tvp met vraagje

Ik ben van plan een akoestische gitaar te kopen, ben een beginner en op drie blokfluitlesjes na weet ik erg weinig van noten en muziek enzo.

Zijn er leuke linkjes welke gitaar mensen van mijn categorie het beste kunnen kopen? En als iemand gewoon advies geeft vind ik het ook best.
Ik zou gewoon met nylon beginnen, ik zelf ben begonnen met een Valencia, die kostte iets van 75 euro.
Als ík jou was, zou ik niks doen met het internet maar eens even opzoek gaan naar een gitarenwinkel bij jou in de buurt. die mensen daar hebben echt onwijs veel verstand er van. en op de dag dat je gaat kopen, neem dan een vriend of vriendin van je mee die een beetje goed is met gitaren.

wat je wel kan doen is áls je een leuke gitaar hebt gezien, even naam en serie opschrijven. en dan even recenties checken op het internet, gewoon via google kijken is het simpelste!
Don't stop moving baby *wiggle* *wiggle*
pi_42871250
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:51 schreef IHVK het volgende:
tvp met vraagje

Hou met 2 dingen rekening:
1. budget
2. welke muziek wil je maken

Als je voor een spaanse gaat (dit is met nylon snaren) ga je meer de klassieke kant op (tokkelstukken etc). De western (stalen snaren) is meer geschikt voor nummertjes spelen en akkoordenwerk.

Aangezien je nog een beginner bent raad ik je aan om naar een gitaarwinkel te laten gaan en je te laten informeren over welke mogelijkheden je hebt!

good luck,
bram
pi_42882397
Bedankt voor de tips allemaal.

Als ik het zo lees zou ik voor nylon gaan, maar ik wil ook heel graag nummertjes spelen dus toch maar staal dan?

Een vriend van mij speelt in ieder geval gitaar, dus het lijkt mij het verstandigst om met hem een keer naar een winkeltje te gaan.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 16:35:28 #145
110513 Asmodean
The Forsaken
pi_42925799
tvp, ik probeer sinds 3 maanden ook een beetje (akkoestische) gitaar te spelen. Heb nu al een tijd niks meer gedaan, maar ben van plan het weer op te pakken. Ik ben nu bezig met American Pie van Don Mcclean. Best simpel, maar in het begin toch nog best moeilijk

edit: iemand nog geschikte nummers om hierna te proberen?
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_42944930
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 16:35 schreef Asmodean het volgende:
tvp, ik probeer sinds 3 maanden ook een beetje (akkoestische) gitaar te spelen. Heb nu al een tijd niks meer gedaan, maar ben van plan het weer op te pakken. Ik ben nu bezig met American Pie van Don Mcclean. Best simpel, maar in het begin toch nog best moeilijk

edit: iemand nog geschikte nummers om hierna te proberen?
Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)
pi_42946129
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 09:31 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Mijn all-time favourite beginnersgitaarklassieker is toch wel Het is een Nacht (Guus Meeuwis)
Mwoah, die is wel erg makkelijk eigenlijk. ik zoek eigenlijk naar een gaaf nummer wat net iets moeilijker is dan American Pie...
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_42947650
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 10:36 schreef Asmodean het volgende:

[..]

Mwoah, die is wel erg makkelijk eigenlijk. ik zoek eigenlijk naar een gaaf nummer wat net iets moeilijker is dan American Pie...
Kansas - Dust in the wind

Maar da's wel weer een heel stuk de fingerpicking richting op...
pi_42976086
Of; als je echt graag moeilijk wilt spelen, probeer wat lead-partijen van Guns n' Roses ofzo
Brutal. Fucking. Metal.
  zondag 29 oktober 2006 @ 13:08:41 #150
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_43033102
Goffer wat is gitaar leren moeilijk..

Heb nu een boek "gitaar spelen voor dummies" maar vind het boek eerlijk gezegd niet zo handig.. Wordt allemaal nogal simplistisch uitgelegd, het mag wel wat uitdagender. Heb mezelf ook voorgenomen om eerst akkoorden te leren voordat ik verder ga, echter, de akkoorden klinken bij mij elke keer anders.. Heb vroeger keyboard gespeeld en daar sla je gewoon toetsen aan, dat klinkt altijd goed.. gitaar is dus zoveel moeilijker (wel leuker nevertheless, alleen de learning curve is er ook naar naar mijn gevoel..)

Anyways, ik zoek dus een goed beginnersboek.. Zou het liefst les hebben, maar dat zit er de komende tijd niet echt in vrees ik (net op mezelf gaan wonen en alles is al duur zat, plus, ik woon in een durp dus er zit hier echt in de buurt niemand die mij gitaar kan leren spelen schat ik zo..)
Iemand suggesties voor een echt beginnersboek voor iemand die al wel noten e.d. kan lezen?
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
  maandag 30 oktober 2006 @ 18:08:38 #151
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_43073775
Dat is een lastige vraag, want als je noten kan lezen, wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alles van noten af kan spelen.
Daarnaast speelt nog de vraag, wat wil je leren? Er zijn boeken met bijv. rocknummers, maar ook met andere stukjes.
Ik vind zelf de Gitaarstarter-reeks van Cees Hartog erg goed. Dit is echter wel voor een groot deel gebaseerd op klassieke stukjes, alhoewel er ook een aantal andere stijlen in naar voren komen.
pi_43082102
zijn wel erg leuke stukjes moet ik zeggen ik heb er les uit, en werkt prima
  maandag 30 oktober 2006 @ 22:06:55 #153
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_43084264
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 18:08 schreef Gitarist het volgende:
Dat is een lastige vraag, want als je noten kan lezen, wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alles van noten af kan spelen.
Daarnaast speelt nog de vraag, wat wil je leren? Er zijn boeken met bijv. rocknummers, maar ook met andere stukjes.
Ik vind zelf de Gitaarstarter-reeks van Cees Hartog erg goed. Dit is echter wel voor een groot deel gebaseerd op klassieke stukjes, alhoewel er ook een aantal andere stijlen in naar voren komen.
Mwah, ik denk toch voornamelijk rock.. Heb trouwens niet echt aangegeven dat het electrisch gitaar betreft by the way.. Titel van de rks, gitaarstarter, klinkt al wel goed.. En als je de klassieke stukjes en beetje kan spelen lijkt me dat ook wel een goede basis voor rock nummers, toch?
Gitaar spelen voor dummies is bijna niet doorheen te komen, maar misschien komt dat ook wel omdat ik per se eerst en gedeelte van de akkoorden onder de knie wil hebben, en dat duurt gewoon ff.. thanks anyways, ik zal eens kijken voor die boeken, sta uiteraard nog open voor suggesties van anderen, hoe meer suggesties, hoe beter..
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')