abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:53:45 #1
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_40769321
Aangezien niemand een nieuw topic opende doe ik het maar

Gratis online lesmateriaal

Leer hier je weg vangitaarkneus naar gitaargoeroe
Veel verschillende artikelen
Redelijk]http://www.cyberfret.com/]Redelijk wat lessen. Ook van begin tot eind uitgelegd.
Nog wat artikeltjes
Meer!

Tabs & Chords

http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/

En natuurlijk hebben we altijd Google nog !
Veel speelplezier gewenst allemaal!!!!

[ Bericht 79% gewijzigd door mirelia op 13-08-2006 20:27:54 ]
Shuffle up and deal!!!
pi_40771227
Ik ben het ook nog steeds aan het proberen te leren. Tvp dus.
pi_40772381
tvptje
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:36:17 #6
102789 BGS
Ramblings.
pi_40772782
Misschien een wat uitgebreidere OP met wat linkjes naar de vorige topics en evt. wat handige links die ooit in een van de topics aan bod zijn gekomen?
  Moderator zondag 13 augustus 2006 @ 19:46:22 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_40773202
Leuk topic Ben zelf ook beginnend gitaarspeler (kan 2 nummers spelen) dus zal hier nog wel eens komen buurten. Ik ga die video's ook eens bekijken, ben benieuwd!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:26:24 #9
28946 mirelia
pi_40774542
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:36 schreef BGS het volgende:
Misschien een wat uitgebreidere OP met wat linkjes naar de vorige topics en evt. wat handige links die ooit in een van de topics aan bod zijn gekomen?
Ik had geen tijd om alle links te verzamelen omdat ik over een paar uutjes al op vakantie ga
Sorry hiervoor
Shuffle up and deal!!!
pi_40790517
Nou ik heb dus ook mijn eerste gitaar gehaald dit weekend. Heb afgelopen weken wel al wat akkoorden op een accoustische gitaar geoefend (wat een verschil zeg ).

Gisteravond heb ik dit nummer proberen te spelen:
http://www.ultimate-guita(...)e_queen_ver2_crd.htm
Ging redelijk goed, vond ik zelf. Alleen de F akkoorden op het einde lukken me niet.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_40791602
pi_40793590
TVP, nog steeds een beginner
pi_40826143
Ik probeer nu wat toonladders te spelen, maar snap de aanduiding op internet nog niet echt.
Onderstaand plaatje zou bijvoorbeeld toonladder A mineur moeten zijn. Moet ik nu alleen de zwarte bolletjes spelen? En wat zijn de rode dan?

pi_40864383
Gisteren zat ik wat akkoorden te spelen en was de E aan het strummen. Vervolgens liet ik de E even los en deed een open string om snel de E weer te pakken. Dat gaf echt zo'n wildwest country effect. Dus ik doe dat een paar keer en ga vervolgens over naar de A waar ik hetzelfde doe (even snel een open string van 1 slag)... Maar nu het probleem. Van E naar A is logisch, maar d'r moet nog een 3e zijn -en dan weer terug natuurlijk

Ik heb veel akkoorden geprobeerd, maar ze klinken niet echt lekker als vervolg. Weet iemand wat er het lekkerst klinkt na iets als E-E-E-open-E-E-A-A-A-open-A-A-...???

Voor beginners als ik klinkt het wel erg stoer trouwens.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_40868022
Ik heb ook een noobvraag, als je een capo moet gebruiken op zeg de eerste fret. En in de tab staat dat je de eerste fret moet indrukken, bedoelen ze dan de 2de ?? :| Vind dat erg wierd namenlijk.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_40868031
is er ook een site waarop de tabs stap voor stap uitgelegd worden en hoe je hiermee moet spelen?
Wordt er zo snel geen wijs uit
pi_40868198
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 14:45 schreef deliberator het volgende:
is er ook een site waarop de tabs stap voor stap uitgelegd worden en hoe je hiermee moet spelen?
http://www.harmony-central.com/Guitar/tab-notation.txt
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_40868233
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 14:45 schreef znarch het volgende:
Ik heb ook een noobvraag, als je een capo moet gebruiken op zeg de eerste fret. En in de tab staat dat je de eerste fret moet indrukken, bedoelen ze dan de 2de ?? :| Vind dat erg wierd namenlijk.
Over het algemeen is het inderdaad zo dat er vanaf de capo getabbed wordt, zoals jij beschrijft. En als het niet klinkt, dan moet je het gewoon op het gehoor proberen wat het beste klinkt .
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 14:45 schreef deliberator het volgende:
Het belangrijkste bij muziek vanaf tabs leren is dat je er goed naar luistert. (Tabs zijn dan ook niet zo geschikt om een stuk vanaf te leren dat je nog niet kent)
De streepjes van boven naar beneden geven schematisch je gitaar weer. Het bovenste streepje is de eerste snaar (de hoge e-snaar) en het laagste streepje is de zesde snaar (de lage e-snaar). De nummertjes geven aan welke fret je moet indrukken op een bepaalde snaar en die moet je dan spelen.
pi_40875597
Hier staat nu ook een gratis cursus gitaarakkoorden:

http://www.cursusnetwerk.nl/cursus-gitaarakkoorden.html
pi_40876362
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 13:03 schreef Knipoogje het volgende:
Gisteren zat ik wat akkoorden te spelen en was de E aan het strummen. Vervolgens liet ik de E even los en deed een open string om snel de E weer te pakken. Dat gaf echt zo'n wildwest country effect. Dus ik doe dat een paar keer en ga vervolgens over naar de A waar ik hetzelfde doe (even snel een open string van 1 slag)... Maar nu het probleem. Van E naar A is logisch, maar d'r moet nog een 3e zijn -en dan weer terug natuurlijk

Ik heb veel akkoorden geprobeerd, maar ze klinken niet echt lekker als vervolg. Weet iemand wat er het lekkerst klinkt na iets als E-E-E-open-E-E-A-A-A-open-A-A-...???

Probeer een B-akkoord. Dan heb je een blues progressie van E-A-B. Maar welke snaar pak je dan open? Of doe je dit gewoon willekeurig?

D-akkoord klinkt ook wel leuk daarbij.
pi_40893223
Ik ga dit topic ook tvp-en. 6 jaar geleden een gitaar gekocht en heel even lessen genomen bij een kennis. De lessen waren erg gezellig maar voor mijn gevoel leerde ik niet veel agz we van de anderhalf uur op een gegeven moment nog maar een kwartier bezig waren. Plus dat hij mij alleen maar akoorden wilde leren in het begin. Belangrijk voor de basis, maar erg saai als je op een gegeven moment 8 akoorden kent maar niet in staat bent ook maar iets te spelen.

Uiteindelijk ben ik mijn gitaar nooit vergeten, maar gespeeld heb ik er nooit meer op dus bij deze denk ik dat ik maar weer blaren en eelt ga kweken en met mn gitaar ga zitten priegelen.

Ook nog een goede site gevonden, ik weet niet of hij al bekend was maar bij deze http://www.joice.dds.nl/indexned.html
;)
pi_40895277
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 12:45 schreef SlaggY het volgende:
Ik probeer nu wat toonladders te spelen, maar snap de aanduiding op internet nog niet echt.
Onderstaand plaatje zou bijvoorbeeld toonladder A mineur moeten zijn. Moet ik nu alleen de zwarte bolletjes spelen? En wat zijn de rode dan?

[afbeelding]
Alle zwarte punten zijn A's. De rode punten horen in de toonladder thuis.
pi_40895314
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 03:48 schreef Ms_Furious het volgende:
Ik ga dit topic ook tvp-en. 6 jaar geleden een gitaar gekocht en heel even lessen genomen bij een kennis. De lessen waren erg gezellig maar voor mijn gevoel leerde ik niet veel agz we van de anderhalf uur op een gegeven moment nog maar een kwartier bezig waren. Plus dat hij mij alleen maar akoorden wilde leren in het begin. Belangrijk voor de basis, maar erg saai als je op een gegeven moment 8 akoorden kent maar niet in staat bent ook maar iets te spelen.
Volgens mij kun je met 8 akkoorden een paar 100.000 liedjes spelen
pi_40902590
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 03:48 schreef Ms_Furious het volgende:

Uiteindelijk ben ik mijn gitaar nooit vergeten, maar gespeeld heb ik er nooit meer op dus bij deze denk ik dat ik maar weer blaren en eelt ga kweken en met mn gitaar ga zitten priegelen.

Ook nog een goede site gevonden, ik weet niet of hij al bekend was maar bij deze http://www.joice.dds.nl/indexned.html
Met die 8 akkoordn die je kent, moet je gewoon liedjes erbij zoeken die leuk zijn om te spelen. Zijn er genoeg Dat had je leraar misschien moeten doen maar ja
pi_40909614
Mja na 6 jaar zal ik ze weer opnieuw moeten leren ben ik bang, voordeel is dat ik het al heb gekund. Daarna maar is liedjes uitzoeken, kijken of ik het kan. Wel weer pijn in mn vingers alleen
;)
pi_41485752
Even een vraagje over het spelen met een plectrum... De downstrokes gaan goed, maar op een of andere manier lukt het me maar niet om een upstroke te maken. Heeft iemand misschien tips?

[ Bericht 0% gewijzigd door Elmo1608 op 04-09-2006 17:26:04 (typo) ]
pi_41486160
Kan je misschien uitleggen wat er niet goed gaat met de upstrokes?
Hoe heb je je plectrum vast en hoe ver steekt hij ongeveer uit?
pi_41488386
Ik merk dat ik soms achter snaren blijf hangen, dus iets minder ver "insteken" zal wel helpen... maar als ik dit doe dan raak ik weet niet alles bij de downstrokes...
pi_41488647
quote:
Op maandag 4 september 2006 18:51 schreef Elmo1608 het volgende:
Ik merk dat ik soms achter snaren blijf hangen, dus iets minder ver "insteken" zal wel helpen... maar als ik dit doe dan raak ik weet niet alles bij de downstrokes...
Zorg dat je plectrum met een hoek van 90 graden op je snaren staat. Het is makkelijker om het iets schuiner te doen, maar dan krijg je het probleem dat het omhoog dus niet makkelijk gaat. Dus probeer je plectrum zo recht mogelijk op de snaren te houden.
pi_41488753
En hoe moet ik de plectrum vasthouden? Echt klemmen tussen m'n vingers? of gewoon lossjes laten "wiebelen" tussen m'n vingers?
pi_41488986
quote:
Op maandag 4 september 2006 19:02 schreef Elmo1608 het volgende:
En hoe moet ik de plectrum vasthouden? Echt klemmen tussen m'n vingers? of gewoon lossjes laten "wiebelen" tussen m'n vingers?
Je moet em gewoon een beetje stevig vast pakken. Niet dat hij uit je handen vliegt als je 1 keer hard genoeg aanslaat.
pi_41489882
Ok bedankt, ik ga het eens proberen...
pi_41515461
Eigenlijk wil ik de draad ook weer oppakken, maar ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga aanpakken.
Geschiedenis: ik ben als klein jongetje (basissschool) begonnen met normale gitaarlessen (acoustisch dus)...heb het A-diploma gehaald, maar ben 1 jaar daarna gestopt (in totaal 4 jaar gelest dus) omdat ik niet de dingen leerde die ik wilde leren (leerde vooral tango's en normale nummers in plaats van akkoordenliedjes).

Toen heb ik het een beetje op mezelf geprobeerd, cyberfret, mxtabs.net enzo...aantal nummers geleerd/geprobeerd, zoals een versie van The Animals - House of the rising sun en het begin van Led Zeppelin - Stairway to Heaven.

Echter, nu heb ik dus al 1 a 2 jaar niet meer gespeeld en ik wil weer beginnen...en wil eigenlijk beide wel kunnen: akkoorden maar vooral pingelnummers (spijtig dus dat ik toen bij de pingelnummers-lessen ben gestopt).
Maar ik wil het niet leren op de manier van steeds elk liedje oefenen (zoals ik tot nu toe deed), maar gewoon een goede basis neerzetten, zodat elk nummer veel makkelijker wordt...

Begrijpen jullie de situatie?

Hoe kan ik dit aanpakken?
Ik kan noten lezen etc....en heb ook wel enig gevoel voor ritme. En een behoorlijke liefde voor muziek....ook niet onbelangrijk!
pi_41533607
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 14:35 schreef Jurrio het volgende:

Maar ik wil het niet leren op de manier van steeds elk liedje oefenen (zoals ik tot nu toe deed), maar gewoon een goede basis neerzetten, zodat elk nummer veel makkelijker wordt...

Begrijpen jullie de situatie?
Ik begrijp het half. Je wilt wel dat elk nummer steeds makkelijker word, maar je wilt niet elk nummer steeds oefenen? Jammer genoeg zul je dan wel veel nummers moeten oefenen Belangrijke reden dat nummers steeds makkelijker worden is dat je gewoon steeds handiger word met je vingers, maar ook omdat je op een gegeven moment de truc doorkrijgt hoe die mensen het doen ( zeker als je veel van 1 band speelt) , dus dan moet je wel elk liedje goed oefenen.

(of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?)

Wat mij wel handig lijkt is dat je een leraar zoekt, die je die dingen leert. Je kunt het natuurlijk ook zelf proberen, maar die leert jou die pingelnummers wel beter en sneller denk ik zo.
Gewone akkoorden is thuis wel makkelijk zelf uit te zoeken met behulp van tabs bijvoorbeeld maar ik ben daar zelf geen groot voorstander van. Probeer in ieder geval gewoon weer met wat liedjes te spelen die je eerst ook kon, liedjes die je mooi vind. Eventueel een leraar erbij. Dan moet dat wel lukken.
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:29:43 #35
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_41533989
Even een tvp, 3 maandjes les gehad en toen besloot mijn leraar te emigreren

Daarna door drukte weinig gespeeld, maar ben weer een tijdje bezgi. Altijd handig dan een topic als deze.
pi_41534737
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:19 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ik begrijp het half. Je wilt wel dat elk nummer steeds makkelijker word, maar je wilt niet elk nummer steeds oefenen?
Hehe, ik heb het inderdaad misschien wat lastig uitgelegd...wat ik bedoel is dat ik me niet "in het diepe" wil gooien door me meteen te richten op alleen maar nummers...ik vraag me af of er ook iets op het internet te vinden is van korte stukjes muziek/tablatuur (en dan niet 1 regel, maar een wat langer stukje), waarbij je steeds een bepaalde soort spelen oefent.
En als je dat dan eenmaal onder de knie hebt, is het makkelijker om lukraak een liedje uit te kiezen en die te spelen (omdat je een aantal belangrijke technieken nu onder de knie hebt).

In plaats van zelf een beetje aan te klungelen zonder enige voorkennis (zonder dat geoefen), wat dus veel meer tijd kost...
quote:
Jammer genoeg zul je dan wel veel nummers moeten oefenen Belangrijke reden dat nummers steeds makkelijker worden is dat je gewoon steeds handiger word met je vingers, maar ook omdat je op een gegeven moment de truc doorkrijgt hoe die mensen het doen ( zeker als je veel van 1 band speelt) , dus dan moet je wel elk liedje goed oefenen.
Dat handiger worden met de vingers bedoel ik dus eigenlijk, bestaan er geen oefeningen die op het internet staan, waardoor je liedjes beter kunt spelen? In plaats van dat gaandeweg te leren door alleen losse nummers te oefenen.
quote:
Wat mij wel handig lijkt is dat je een leraar zoekt, die je die dingen leert. Je kunt het natuurlijk ook zelf proberen, maar die leert jou die pingelnummers wel beter en sneller denk ik zo.
Nu ik dit op dit moment typ, bedenk ik dat net ook...een leraar kan heel handig zijn...maar daar heb ik eigenlijk niet zo heel veel zin in, ik leer het liever mezelf via internet ofzo...misschien is dat wel lastiger. Maar zo'n leraar komt nog niet echt goed uit met mijn leefsituatie: student, en ik reis elk weekend nog terug en dan elke keer gitaar mee is nogal lastig.

Staan er niet op internet van dat soort programma's?
pi_41535838
pi_41536831
Ik weet niet hoe je het beste gitaar kunt leren spelen, want ik wil dit zelf ook graag dus iemand advies wat nou eigenlijk een goed manier is?
pi_41561526
ik ben nu al een tijdje(5 weken in totaal ofzo) aan het oefenen met een boekje/cd die ik van een vriend heb geleend. Het lukt al aardig om meerdere akkoorden achter elkaar te spelen en probeer in tussentijd vaak wat nummers van bijv. oasis te spelen, maar dit is toch nog iets te moeilijk.

Probeer ook wat simpelere dingen, zoals Nirvana - Come as you are. Dit is wel leuk om te doen, maar wat bedoelen ze daar met die kleine 'o'(of wat het ook is)? wat moet je dan doen/aanslaan?

1
2
3
4
5
6
7
  H    E E E E   Q  E E E E E E     E E E Q  E E E   Q  E E E E E E   11x
|--------------|----------------||-----------------|-------------------||
|--------------|----------------||o----------------|------------------o||
|--------------|----0---0-------||o---2------2-----|----0---0---------o||
|--------0-0-1-|-2----2---2-2-1-||--0---0-0----0-1-|-2----2---2-2-1----||
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
28 juni / 1 juli - Rock Werchter :D
pi_41563088
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:49 schreef Proper_fucked het volgende:
ik ben nu al een tijdje(5 weken in totaal ofzo) aan het oefenen met een boekje/cd die ik van een vriend heb geleend. Het lukt al aardig om meerdere akkoorden achter elkaar te spelen en probeer in tussentijd vaak wat nummers van bijv. oasis te spelen, maar dit is toch nog iets te moeilijk.

Probeer ook wat simpelere dingen, zoals Nirvana - Come as you are. Dit is wel leuk om te doen, maar wat bedoelen ze daar met die kleine 'o'(of wat het ook is)? wat moet je dan doen/aanslaan?
[ code verwijderd ]
Je hoeft dan niets aan te slaan, het is alleen om aan te geven dat je het stukje tussen de "o's" moet herhalen.
pi_41563846
tvp.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  woensdag 6 september 2006 @ 21:55:30 #42
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_41564368
TVP, ben al een half jaartje bezig en kan het al aardig vind ik zelf.
O)))
pi_41567117
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:25 schreef SNArky het volgende:

[..]

Je hoeft dan niets aan te slaan, het is alleen om aan te geven dat je het stukje tussen de "o's" moet herhalen.
oooh zo, dank je
Coldplay, Jamiroquai, Franz Ferdinand, Editors, Jack Johnson, Parkpop, Rock Werchter, Panic! At the disco, Keane, Blue Man Group, The Killers, Incubus, Roger Waters
  donderdag 7 september 2006 @ 14:31:57 #44
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_41583776
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:25 schreef SNArky het volgende:

[..]

En dat 11 keer.
O)))
pi_41673230
tvp
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
pi_41673932
quote:
Op woensdag 6 september 2006 00:48 schreef Will_I_am het volgende:
Ik weet niet hoe je het beste gitaar kunt leren spelen, want ik wil dit zelf ook graag dus iemand advies wat nou eigenlijk een goed manier is?
Hal Leonard heeft een serie boeken op de markt : Guitar method (3 delen) zijn ideaal, verder zoek een goede leraar of kennis, die je kan corrigeren indien nodig. Maar zorg vooral dat er plezier in hou. (Dus niet perse moet!)
pi_41674699
Kut, mijn brug is gebroken.
pi_41676466
quote:
Op zondag 10 september 2006 14:41 schreef Skazminko het volgende:
Kut, mijn brug is gebroken.
Hoe is je dat nou weer gelukt?
pi_41676672
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:37 schreef SNArky het volgende:

[..]

Hoe is je dat nou weer gelukt?
Ik had mijn gitaar twee maanden niet gebruikt, en ik was vergeten de snaren los te draaien, dus ik ging gister spelen, ik stem hem, ik speel een half uurtje. Ik zet hem terug om ff wat tabs te zoeken, hoor ik: KNAK! ik kijk, is mijn brug kapot.
pi_41678037
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:43 schreef Skazminko het volgende:
Ik had mijn gitaar twee maanden niet gebruikt, en ik was vergeten de snaren los te draaien, dus ik ging gister spelen, ik stem hem, ik speel een half uurtje. Ik zet hem terug om ff wat tabs te zoeken, hoor ik: KNAK! ik kijk, is mijn brug kapot.
Moet je je snaren losdraaien dan? Ik speel ook erg weinig laatste 2 maanden...
Tot nu toe -sinds ik mijn gitaar kocht ergens in maart- moest ik elke week mijn snaren iets strakker draaien om te stemmen.
pi_41678180
Ik heb ooit ergens gelezen dat het verstandig is om je snaren ietsje losser te draaien als je een tijd niet speelt.
pi_41681635
kort n00b vraagje:
als je tokkelt met plecdrum, moet je dan alleen van boven naar beneden slaan, of ook van beneden naar boven?
als beide moet: alleen in snelle stukken of ook in rustige kwarten bijv.?
pi_41682613
quote:
Op zondag 10 september 2006 18:15 schreef Operc het volgende:
kort n00b vraagje:
als je tokkelt met plecdrum, moet je dan alleen van boven naar beneden slaan, of ook van beneden naar boven?
als beide moet: alleen in snelle stukken of ook in rustige kwarten bijv.?
Ik heb geleerd dat je bij kwart noten telkens down doet. Bij 8ste noten down-up-down-up etc.
  zondag 10 september 2006 @ 20:17:13 #54
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_41685496
Ik speel nu ik denk anderhalf jaar ofzo maar heb nooit geen zin gehad om lessen te gaan nemen, ik bedoel hej, Jimi Hendrix heeft ook nog nooit een les gehad. :p
Maar goed, ik ken het wel aardig nu maar het enige nadeeltje is dat ik geen noten kan lezen en heb ook geen idee waar de noten op een hals zitten. Bladlezen gaat me dus nooit lukken en hou het maar bij tabs maar het is misschien wel een handige tip:

Leer zo snel mogelijk noten lezen!
"Afwas heeft ook een koning nodig"
Live Gamertag: Koning Afwas
pi_41795062
Ga me binnenkort ook 'n gitaar kopen...

Zat te denken om eventueel 'n cursus te volgen bij het NTI.
Is dit aan te raden?? Iemand ervaring ermee??

Greetz
pi_41809972
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:43 schreef Skazminko het volgende:

[..]

Sorry maar ik denk dat je gewoon een kutgitaar hebt gehad
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  donderdag 14 september 2006 @ 22:53:59 #57
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_41818612
Niks besparen als je een gitaar gaat kopen.

Btw, waarom zou je in godsnaam je gitaar 2 maanden niet gebruiken...
pi_41819270
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:53 schreef Koning-Afwas het volgende:
Niks besparen als je een gitaar gaat kopen.

Btw, waarom zou je in godsnaam je gitaar 2 maanden niet gebruiken...
Alleen als je een andere gitaar hebt die beter is, zoals ik dus. Maar ik weet zeker dat wanneer ik er weer op speel die brug niet doormidden breekt
pi_41821189
in het rijtje met tablatuursites mis ik:

www.tabsrus.nl

daar kun je ook chordbreaker vinden, ERG handig vind ik zelf, voor als je snel even een accoordje op wilt zoeken, of een alternatieve vingerzetting ofzo.
pi_41821221
Ik mis http://www.wholenote.com meer eigenlijk.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 15 september 2006 @ 16:35:38 #61
92012 uSeFuLiDiOt
Elbow deep into the borderline
pi_41837567
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 00:00 schreef Litpho het volgende:
Ik mis http://www.wholenote.com meer eigenlijk.
Jaaaaaaaaaa. Wholenote is goed, mede door de online jamfunctie, ik geloof dattie de 'groove builder' heet. Voeg wat maten akkoorden toe en pielen maar! Je moet je wel even over het midi-geluid heen kunnen zetten...

(tip: Em7add9 G Am7 Bm7) in latin groove --> geil schemaatje...
He had alot to say
He had alot of nothing to say
  zaterdag 16 september 2006 @ 00:15:05 #62
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_41851343
Behalve de G ken ik dat dus niet, stomme noten...
pi_41857949
Ik zal van het weekend ook eens kijken of ik kan beginnen met mezelf leren van gitaar spelen.
De essentiele dingen heb ik al: Gitaar, stem apparaat
  zaterdag 16 september 2006 @ 13:15:11 #64
28946 mirelia
pi_41860122
Ik kom er net achter dat Living next door to Alice van Smokie heel simpel is
Ga ik die even vloeiend leren hehe
Shuffle up and deal!!!
pi_41865940
Jippie yay, ik heb een nieuwe gitaar.
  zaterdag 16 september 2006 @ 20:34:21 #66
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_41869767
Wat voor?
pi_41873184
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:34 schreef Koning-Afwas het volgende:
Wat voor?

Een semi akoestische Stagg. Ik ben verliefd.
  FOK!fossiel zaterdag 16 september 2006 @ 22:49:24 #68
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_41873367
Gitaarspelen is leuk ! Alleen kennen m'n ouders al m'n stoere liedjes niet . Wie weet een makkelijke golden-oldie .
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_41873444
-edit-
  zondag 17 september 2006 @ 02:32:32 #70
92012 uSeFuLiDiOt
Elbow deep into the borderline
pi_41878801
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:49 schreef RemCOW het volgende:
Gitaarspelen is leuk ! Alleen kennen m'n ouders al m'n stoere liedjes niet . Wie weet een makkelijke golden-oldie .
Compromisvoorstel (je ouwe heer blij, jij blij): Turn the Page. Nummer van Bob Seger (oldie) en later gedaan door Metallica.

couplet:

Em | % | D | % | A | Em | % :||

chorus:
D | Em | D | Em | D | A | C D | Em ||

Compromis 2: knocking on heavens door (laat tijdens het zingen de yeah-yeah-yeah-yeahyeahyeah van Oksl Rose weg en je pa denkt dat je de Dylan versie speelt)

G | D | Am | %
G | D | C | %

Verras je pa morgenvroeg maar met een aubade...
He had alot to say
He had alot of nothing to say
pi_41893128
http://www.all-guitar-chords.com

Linkje voor akkoorden. Als je ze nog niet allemaal kent.
pi_41917385
van het weekend er niet meer aan toe gekomen om te beginnen
Dan maar kijken of ik van de week tijd heb
pi_41917738
Ik ben nu bezig met The Raconteurs - Steady As She Goes.
Erg leuk nummer om te spelen en niet te moeilijk voor een beginner.

Ik heb nu nu ook twee lessen gehad, en bevalt me heel goed.
  maandag 18 september 2006 @ 18:39:07 #74
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_41926515
Ben veel bezig met Rise Against, niet echt heel erg moeilijk aangezien er veel powerakkoorden worden gebruikt.
Probeer ook meer TOOL nummers te leren maar je moet heel vaak anders stemmen maar met mijn vrijwel geen notenkennis is dat nog best lastig.
pi_41927350
Tool is juist makkelijk voor beginners (ben er zelf 1), alle nummers zijn drop D (behalve Prison Sex en Parabola). Wat ik wel lastiger bij Tool nummer vind dan andere bands zijn de rare tempowisselingen, bijvoorbeeld bij Vicarious of The Grudge. Als je Tool nummers wil doen zou ik beginnen bij b.v. Stinkfist, Schism en Parabola, die zijn goed te doen.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_41944124
Ben gister begonnen met de Improve you speed and reflexes les van Cyberfret. Als ik daarvan het idee heb dat het goed gaat wil ik verder gaan.
Moet alleen even kijken hoe, of ik het boek van Frank Rich ga volgen of via internet gratis lessen ga doen..

Wat zouden jullie doen?
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:02:57 #77
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_41944156
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:00 schreef MMUFC het volgende:
Ben gister begonnen met de Improve you speed and reflexes les van Cyberfret. Als ik daarvan het idee heb dat het goed gaat wil ik verder gaan.
Moet alleen even kijken hoe, of ik het boek van Frank Rich ga volgen of via internet gratis lessen ga doen..

Wat zouden jullie doen?
altijd echte lessen volgen.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:04:55 #78
7091 punchdrunk
pi_41944189
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 13:03 schreef Knipoogje het volgende:

probeer eens een B..
e voila. you have just experienced the blues!
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:07:58 #79
7091 punchdrunk
pi_41944235
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:06 schreef MrData het volgende:
Tool is juist makkelijk voor beginners (ben er zelf 1), alle nummers zijn drop D (behalve Prison Sex en Parabola). Wat ik wel lastiger bij Tool nummer vind dan andere bands zijn de rare tempowisselingen, bijvoorbeeld bij Vicarious of The Grudge. Als je Tool nummers wil doen zou ik beginnen bij b.v. Stinkfist, Schism en Parabola, die zijn goed te doen.
toch is het niet goed om mee te beginnen.

leer eerst de akkoorden, anders krijg je nooit gevoel voor de opbouw van nummers. je blijft dan simpelweg vooropgelegde nootjes na elkaar spelen, zonder dat je begrijpt wat er gebeurt. dat is net zoiets als een engelsmans een nederlands boek laten voorlezen; het zal vast verstaanbaar zijn, maar omdat de verteller niet snapt wat hij doet, klinkt het nergens naar.

er is nog tijd genoeg om de 11/8ste maatsoorten van tool onder de knie te krijgen..
  dinsdag 19 september 2006 @ 10:10:09 #80
7091 punchdrunk
pi_41944276
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 19:05 schreef DuranK het volgende:

[..]

Probeer een B-akkoord. Dan heb je een blues progressie van E-A-B. Maar welke snaar pak je dan open? Of doe je dit gewoon willekeurig?

great minds think alike.
pi_41947683
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:02 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

altijd echte lessen volgen.
Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per les(aan kosten dan)? Ik weet dat het overal verschilt maar dan weet ik ongeveer wat het zou kosten. En gaat het dan om lessen van 1 uur of langer?
pi_41952823
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 19:05 schreef DuranK het volgende:

Een B is dan weer lastiger omdat ik niet zo goed ben met barre's.
Hmm volgens mij zeg ik het verkeerd met 'open'. Ik bedoelde eigenlijk gewoon alle snaren met mijn linkerhand loslaten en 1x strummen.

Maar goed, moet bekennen dat ik al zeker een maand mijn gitaar niet meer heb aangeraakt
pi_41953941
Toch vind ik het lastig om erachter te komen wanneer je nou precies wat aan moet slaan, bijv nu met Oasis - Live Forever, ben er dan echt dik lang mee bezig om dan te weten wanneer ik wat aan moet slaan. Heeft iemand dat niet nog ergens liggen

Heb wel gewoon het tabschema(hoe noem je dat ook alweer?)

http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=10658
pi_41956055
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 16:05 schreef Proper_fucked het volgende:
Toch vind ik het lastig om erachter te komen wanneer je nou precies wat aan moet slaan, bijv nu met Oasis - Live Forever, ben er dan echt dik lang mee bezig om dan te weten wanneer ik wat aan moet slaan. Heeft iemand dat niet nog ergens liggen

Als je de akkoorden weet, moet je heel goed luisteren naar het nummer. Meer kan ik er niet over zeggen. In tabs is dat niet zo goed aan te geven.
pi_41968031
Even een TVP in de hoop dat dat mij inspireert om mn gitaar ook weer es op te pakken, al een paar weken niet meer 'gespeeld', zo wordt het natuurlijk nooit wat!
pi_41972551
quote:

dan moet je ook guitarpro gebruiken heh!
dat programma speelt het nummer voor je af in tab formaat, je hoort dus het nummer en laat zien wat je moet aanslaan
hier is de tab voor oasis - live forever
http://www.tablatures.tk/download.php?id=MzI2NDU=&page=2
  woensdag 20 september 2006 @ 14:27:32 #87
7091 punchdrunk
pi_41982814
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:29 schreef MMUFC het volgende:

[..]

Hoeveel ben je gemiddeld kwijt per les(aan kosten dan)? Ik weet dat het overal verschilt maar dan weet ik ongeveer wat het zou kosten. En gaat het dan om lessen van 1 uur of langer?
eerlijk gezegd heb ik geen idee. de laatste les die ik volgde was 10 jaar geleden...
  woensdag 20 september 2006 @ 14:28:24 #88
7091 punchdrunk
pi_41982838
quote:

kwestie van aanvoelen.. net zo lang oefenen tot het klinkt...
  donderdag 21 september 2006 @ 20:45:37 #89
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_42026446
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:06 schreef MrData het volgende:
Vicarious vind ik dan juist weer enorm lekker om te spelen, de intro is gewoon heerlijk.
De tempowisselingen zijn inderdaad wel lastig hier en daar maar als je de nummers goed kent scheelt dat al een hele hoop. Tis ook dat vele nummers verschrikkelijk lang zijn met veel verschillende riffs dus je moet het ook maar allemaal kunnen onthouden.
Blijf bezig, kom der wel.
  donderdag 21 september 2006 @ 20:54:00 #90
129580 Koning-Afwas
Nu mét borstel !!
pi_42026818
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:07 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

toch is het niet goed om mee te beginnen.

leer eerst de akkoorden, anders krijg je nooit gevoel voor de opbouw van nummers. je blijft dan simpelweg vooropgelegde nootjes na elkaar spelen, zonder dat je begrijpt wat er gebeurt. dat is net zoiets als een engelsmans een nederlands boek laten voorlezen; het zal vast verstaanbaar zijn, maar omdat de verteller niet snapt wat hij doet, klinkt het nergens naar.

er is nog tijd genoeg om de 11/8ste maatsoorten van tool onder de knie te krijgen..
Daar zit je zeker verkeerd.
Ik ben begonnen met een leeg hoofd wat gitaren betreft. Wat ik heb gedaan is gewoon spelen, spelen en nog eens spelen en gaandeweg leer je de akkoorden wel. Hoe meer vreemde dingen er op een tab staan hoe meer je leert.
Kweet nog wel dat ik Nutshell hoorde van Alice in Chains, die wilde ik zo graag spelen. Dus ik oefenen als een idioot en had er aardige moeite mee vanwege akkoordenwisselingen enzo, dat ging echt voor geen meter. Nu speel ik dat nummer totaal moeiteloos en meestal om te testen of m'n stemming wel lekker staat.
Dus eerst echt de akkoorden leren is wat mij betreft echt een slecht ding, maar hej, misschien is dat voor iemand anders wel weer beter.

Kort samengevat, oefening baart kunst.
pi_42027872
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:29 schreef MMUFC het volgende:

[..]

Is er niemand die me kan helpen zodat ik een beetje weet hoe en wat?
  FOK!fossiel donderdag 21 september 2006 @ 22:13:07 #92
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_42030186
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:23 schreef MMUFC het volgende:

[..]

Volgens mij is het eerder lessen tussen 30min en 60min. En daarnaast ook nog verschil tusesn groeplsles of individueel. Ik moet zelf ook nog ff uitzoeken hoe en wat
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_42033369
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:23 schreef MMUFC het volgende:

[..]

Ik heb individueel les van 20 minuten. Dit kost mij 85 euro per 2 maanden. 8 lessen, dus iets meer dan een tientje per les(Heeft met je leeftijd te maken, hoe jonger hoe goedkoper) Ik kan ook 45 minuten lessen, maar dit is volgens mij het dubbele. Groepsles duurt als het goed is bij mij 30 minuten.
Maar heeft ook te maken waar je les hebt enzo. Ik heb gewoon les bij iemand thuis.

20 minuten lijkt trouwens erg kort, en in het begin is het dat misschien ook wel. Maar ik heb er in ieder geval nou wel genoeg aan. Natuurlijk moet je ook gewoon genoeg oefenen thuis.
pi_42034641
quote:
Op donderdag 21 september 2006 23:22 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ik heb individueel les van 20 minuten. Dit kost mij 85 euro per 2 maanden. 8 lessen, dus iets meer dan een tientje per les(Heeft met je leeftijd te maken, hoe jonger hoe goedkoper) Ik kan ook 45 minuten lessen, maar dit is volgens mij het dubbele. Groepsles duurt als het goed is bij mij 30 minuten.
Maar heeft ook te maken waar je les hebt enzo. Ik heb gewoon les bij iemand thuis.

20 minuten lijkt trouwens erg kort, en in het begin is het dat misschien ook wel. Maar ik heb er in ieder geval nou wel genoeg aan. Natuurlijk moet je ook gewoon genoeg oefenen thuis.
thanx voor de info. Dan valt het qua prijzen erg mee.. dacht altijd dat t erg duur was..
pi_42035581
Ik betaal 20 euro voor 1 uur. Deze lessen volg ik 1x in de twee weken.
Heb er nu 3 gehad. Ook bij iemand thuis trouwens.
  vrijdag 22 september 2006 @ 09:37:36 #96
35693 Mennosson
drinker with a writing-problem
pi_42039765
TVP
You know what is so funny about this show?
Statler: "I don't know. What is so funny about this show?"
I was asking you.
  vrijdag 22 september 2006 @ 21:36:27 #97
147447 Lothario
Ik denk van ja, maar nee.
pi_42058960
tvp
Het zal ooit wel goed geweest zijn maar ik zie het niet.
  Moderator vrijdag 22 september 2006 @ 21:55:50 #98
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_42059696
Net weer Street Spirit gespeeld Het enige nummer dat ik kan spelen Zit echt zo super in elkaar en met een beetje oefening best te doen. Iemand een idee voor een leuk vervolgnummer? Hou wel van een beetje uitdaging
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_42059865
Even tvp. Misschien kan ik mensen hier nog helpen. Speel toch al weer een tijdje.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_42089001
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:17 schreef Koning-Afwas het volgende:
Ik speel nu ik denk anderhalf jaar ofzo maar heb nooit geen zin gehad om lessen te gaan nemen, ik bedoel hej, Jimi Hendrix heeft ook nog nooit een les gehad. :p
Maar goed, ik ken het wel aardig nu maar het enige nadeeltje is dat ik geen noten kan lezen en heb ook geen idee waar de noten op een hals zitten. Bladlezen gaat me dus nooit lukken en hou het maar bij tabs maar het is misschien wel een handige tip:

Leer zo snel mogelijk noten lezen!
Maar je speelt wel barre akkoorden? Dan zijn de noten op de lage E en de a heel makkelijk. Bij de barrre akkoorden pak je hier de grondtoon. Verder kun je het best een keertje uittekenen. Je hoeft het niet in je hoofd te gaan stampen maar als je tijdens het spelen bewust probeert te zijn van welke noten je speelt zal je het langzamerhand steeds beter gaan kennen zonder echt heel veel moeite te moeten doen.

Als je een powerchord pakt dan heb je de grondtoon de fifth en het octaaf. (Bij 133xxx FCFxxx) dan weet je ook meteen de tonen op de d snaar. Met powerchords vanaf de tweede snaar (x244xx xBF#Bxx) weet je dus ook meteen de tonen op de g snaar. De hoge e is gelijk aan de lage E qua lokatie van tonen.

Verder kun je ook oefenen door op alle snaren dezelfde toon te spelen. Bijvoorbeeld C

-------------------------8----------------
---------------------1-----1-------------
-----------------5-----------5-----------
-----------10------------------10------
------3-----------------------------3----
-8------------------------------------8--

Deze kennis is niet alleen handig voor het spelen vanaf bladmuziek, wat ik overigens ook zelden doe, maar voor de toepassing van de muziektheorie zoals de opbouw van akkoorden, toevoegingen hierop, modulaties e.d.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')