Of de overheid nou de teugels laat vieren of niet, is naar mijn idee niet relevant voor de constatering dat kapitalisme niet functioneert zonder een overheid die dit faciliteert. De teugels laten vieren is tenslotte ook een vorm van faciliteren.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 10:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee het kapitalisme is ontstaan doordat de overheid de teugels juist liet vieren onder invloed van liberalen.
[..]
Het is juist een denkfout dat je een overheid nodig hebt om het recht op eigendom te beschermen. Al geef ik toe dat ik zelf in de praktijk ook een minarchist ben die juist voor de bescherming van de burger voorlopig nog wel een rol voor een overheid ziet weggelegd. Maar ik pleit wel vurig voor een scheiding van staat en economie.
De democratie is gedefinieerd binnen de overheid. Je hebt de keuze uit overheid en overheidquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:02 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Kom op, ben je zo cynisch? We hebben toch een democratie.
Inderdaad het kapitalsme werkt...........quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 21:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Bron: de Volkskrant
[..]
Een artikel uit de Volkskrant nota bene!!!
Zou alles dan toch nog goedkomen? IJdele hoop waarschijnlijk, gezien de toch wat zurige toon van het artikel. Maar het is in elk geval winst dat zelfs de Volkskrant er niet meer omheen kan: kapitalisme werkt. Als we nu ook nog inzien dat het kapitalisme haar beste resultaten oplevert als het in volle vrijheid kan gedijen en dat het strak 'reguleren' van de vrije markt alleen maar minder welvaart oplevert en bovendien corruptie en corporatisme in de hand werkt, dan...ja dan komt alles toch nog goed![]()
Deze definitie is geleend van Karl Marx, die in de rol als historicus/econoom/socioloog als een van de beste analytici van het kapitalisme kan worden beschouwd.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Welke kapitalistische ideologie definieert kapitalisme als bezitsverhoudingen en handen van relatief kleine groep bezitters?
Zonder overheid is democratie als staatsvorm per definitie onmogelijk.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:18 schreef sigme het volgende:
[..]
De democratie is gedefinieerd binnen de overheid. Je hebt de keuze uit overheid en overheid.
Aha de bekende aap komt weer uit de mouw. En die conclusie is een puur objectieve waarneming neem ik aan?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:21 schreef Knormen het volgende:
Deze definitie is geleend van Karl Marx, die in de rol als historicus/econoom/socioloog als een van de beste analytici van het kapitalisme kan worden beschouwd.
Henri heeft inmiddels duidelijk gezegd, dat hij van de democratie af wil.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:18 schreef sigme het volgende:
[..]
De democratie is gedefinieerd binnen de overheid. Je hebt de keuze uit overheid en overheid.
Sta ik nu ook op je zwarte lijst?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:30 schreef mariatrepp het volgende:
Henri heeft inmiddels duidelijk gezegd, dat hij van de democratie af wil.
Nee hoor, wie met mij in debat is is per (mijn) definitie mijn vriend.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Sta ik nu ook op je zwarte lijst?
HenriO wil van de overheid af (en dan nog niet eens volledig). Als je democratie alleen definieert binnen overheid kan je dat uitleggen als 'van democratie af willen'. Maar ik vind dat onrecht doen aan zijn standpunt. Overigens is HenriO allesbehalve cynisch. Hij is te idealistisch soms.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:30 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Henri heeft inmiddels duidelijk gezegd, dat hij van de democratie af wil.
quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:36 schreef sigme het volgende:
HenriO wil van de overheid af (en dan nog niet eens volledig). Als je democratie alleen definieert binnen overheid kan je dat uitleggen als 'van democratie af willen'. Maar ik vind dat onrecht doen aan zijn standpunt. Overigens is HenriO allesbehalve cynisch. Hij is te idealistisch soms.
HA!!! Een van mijn lievelings-stokpaardjes: de samenhang tussen idealisme en cynisme. Heeft Peter Sloterdijk fantastisch beschreven in zijn Kritik der zynischen Vernunft. Een discussie die we in het Passage(n) -project thema verder kunnen voeren ( ik heb Sloterdijk heel veel gebruikt in mijn literatuurwetenschappelijk onderzoek, en zal hem ook nog veel gebruiken in het neoconservatisme-onderzoek)quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:36 schreef sigme het volgende:
[..]
[quote]Overigens is HenriO allesbehalve cynisch. Hij is te idealistisch soms.
Volgens mij is dat geen definitie, maar het is een empirisch gegeven, dat het ongetemde kapitalisme een tendens heeft in de richting van monopolie te degeneren. Dat hoeft niet altijd en overal in te treden, maar we nemen het natuurlijk wel hier en daar waar.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Welke kapitalistische ideologie definieert kapitalisme als bezitsverhoudingen en handen van relatief kleine groep bezitters?
Ik vond dit altijd wel een treffende uitspraak:quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 12:06 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
HA!!! Een van mijn lievelings-stokpaardjes: de samenhang tussen idealisme en cynisme. Heeft Peter Sloterdijk fantastisch beschreven in zijn Kritik der zynischen Vernunft. Een discussie die we in het Passage(n) -project thema verder kunnen voeren ( ik heb Sloterdijk heel veel gebruikt in mijn literatuurwetenschappelijk onderzoek, en zal hem ook nog veel gebruiken in het neoconservatisme-onderzoek)
Ok, dus kapitalisme is geen ideologie, monopolievorming is geen kapitalistische ideologisch streven, en bezittende elites definieren geen kapitalisme, noch definieert kapitalisme bezittende elites. Klopt?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 12:09 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Volgens mij is dat geen definitie, maar het is een empirisch gegeven, dat het ongetemde kapitalisme een tendens heeft in de richting van monopolie te degeneren. Dat hoeft niet altijd en overal in te treden, maar we nemen het natuurlijk wel hier en daar waar.
De enige monopolies die ik waarneem en die aantoonbaar negatieve effecten voor de consument hebben zijn allemaal dankzij overheden tot stand gekomen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 12:09 schreef mariatrepp het volgende:
Volgens mij is dat geen definitie, maar het is een empirisch gegeven, dat het ongetemde kapitalisme een tendens heeft in de richting van monopolie te degeneren. Dat hoeft niet altijd en overal in te treden, maar we nemen het natuurlijk wel hier en daar waar.
Tsja. Ik vind dat een beetje zinloze constatering. Er zijn altijd 'overheden', en er is ook altijd 'kapitalisme'. Ook in een communistische bestel is er kapitalisme. Het buitensluiten van kapitalisme is zoiets als de natuur buiten cultuur plaatsen. Alsof cultuur niet alleen mogelijk is binnen natuur.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 12:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De enige monopolies die ik waarneem en die aantoonbaar negatieve effecten voor de consument hebben zijn allemaal dankzij overheden tot stand gekomen.
Wat je ook verder van Marx' politieke en econmische ideeen vindt, als analyticus van het toenmalige kapitalisme wordt hij door wetenschappers van diverse pluimage, nog steeds hoog geacht. Overigens is ook objectief aantoonbaar dat in het westen de economische en politieke macht in de negentiende eeuw in handen was van een relatief klein groepje rijke industrielen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 11:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Aha de bekende aap komt weer uit de mouw. En die conclusie is een puur objectieve waarneming neem ik aan?
Daar zou ik wel 'ns een bron van willen zien. Hoe dan ook die situatie lijkt me nog altijd verre te prefereren boven een situatie waar de economische en politieke macht in handen is van een absoluut klein groepje rijke partij-kopstukken, zoals in de landen die de analyse van Marx omarmden het geval was.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:17 schreef Knormen het volgende:
Wat je ook verder van Marx' politieke en econmische ideeen vindt, als analyticus van het toenmalige kapitalisme wordt hij door wetenschappers van diverse pluimage, nog steeds hoog geacht. Overigens is ook objectief aantoonbaar dat in het westen de economische en politieke macht in de negentiende eeuw in handen was van een relatief klein groepje rijke industrielen.
Maar dat is een analyticus die kapitalisme definieert. Niks mis mee, maar ik vroeg welke kapitalistische ideologie kapitalisme zo definieert.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:17 schreef Knormen het volgende:
[..]
Wat je ook verder van Marx' politieke en econmische ideeen vindt, als analyticus van het toenmalige kapitalisme wordt hij door wetenschappers van diverse pluimage, nog steeds hoog geacht.
Volgens mij vraag je naar een cirkelredenering. Ik geef een definitie van de kapitalistische ideologie zoals die in de negentiende eeuw de samenleving beheerste. Ik denk niet dar er veel ideologen zijn die dat als ideaalbeeld scheppen, zeker nu niet.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat is een analyticus die kapitalisme definieert. Niks mis mee, maar ik vroeg welke kapitalistische ideologie kapitalisme zo definieert.
Dus als beschrijving van zo hoort het te zijn, dit is het juiste streven. Als ideaal.
Ik denk dat beide systemen niet deugen. Zowel sociaal-democraten als liberalen hebben daarvoor alternatieven aangedragen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Daar zou ik wel 'ns een bron van willen zien. Hoe dan ook die situatie lijkt me nog altijd verre te prefereren boven een situatie waar de economische en politieke macht in handen is van een absoluut klein groepje rijke partij-kopstukken, zoals in de landen die de analyse van Marx omarmden het geval was.
Je verstaat mijn vraag verkeerdquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 14:58 schreef Knormen het volgende:
[..]
Volgens mij vraag je naar een cirkelredenering. Ik geef een definitie van de kapitalistische ideologie zoals die in de negentiende eeuw de samenleving beheerste. Ik denk niet dar er veel ideologen zijn die dat als ideaalbeeld scheppen, zeker nu niet.
Waarbij ik me afvroeg van welke veronderstelde kapitalistische ideologie die definitie afkomstig was.quote:Kenmerk van de kapitalistische ideologie is dat de bezitsverhoudingen zo zijn georganiseerd dat de productiefactoren kapitaal en natuur in handen zijn van een relatief kleine groep particuliere bezitters (de kapitalisten).
...en daarom ben je ook een cryptolibertarier. De grens waar wel waar niet overheid is arbitrair.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 10:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het is juist een denkfout dat je een overheid nodig hebt om het recht op eigendom te beschermen. Al geef ik toe dat ik zelf in de praktijk ook een minarchist ben die juist voor de bescherming van de burger voorlopig nog wel een rol voor een overheid ziet weggelegd. Maar ik pleit wel vurig voor een scheiding van staat en economie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |