abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juli 2006 @ 13:44:28 #151
16715 Mylene
*schatje*
pi_40132044
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus je vind het vreemd dat de Palestijnen op dit moment meer aandacht krijgen dan de muur in Marokko?

Op dit moment niet nee. Ik bedoel meer in algemene zin.
pi_40132071
Het is zo gegroeid. Tibet krijgt ook veel aandacht, maar Biafra niet. Oké, wel een andere situatie. Op een gegeven moment is er veel aandacht voor en zal er veel aandacht voor blijven.
pi_40132096
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:44 schreef schatje het volgende:

[..]

Op dit moment niet nee. Ik bedoel meer in algemene zin.
Nou op welk moment niet. Als er al sinds jaar en dag over en weer geschoten wordt in die regio en in Marokko dus sinds 1991 niet, dan is het logisch dat er daar geen aandacht voor is. De media gaat geen zandbak filmen waar niets gebeurd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2006 13:46:27 ]
pi_40132151
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:34 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Religie is het probleem niet.
Wel degelijk, ik denk dat het probleem #1 is. Zoals Raymond al aangeeft is het eigenlijk een waardeloos lapje grond, als er geen religieuze geschiedenis aan vast zat. Normale grensconflicten voor zo'n klein gebied duren geen 60 jaar en wie gaat er consessies doen aan zijn heilige boek?
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:34 schreef MrX1982 het volgende:
De mens is niet direct beschaving hoor. Voor het ontstaan van de beschaving moet je toch echt in het MO zijn.
Beschaving is de mens eigen, en evolutionair noodzakelijk. Het Midden-Oosten heeft gewoon een cultuur gehad waarvan we de nabevingen nog voelen (gelukkig en helaas), maar op een guns-germ-and-steel-manier heb je gelijk. Gebieden rond wat nu Thailand, Mexico en China is hebben ook hun eigen beschaving gehad, onafhankelijk van en gelijktijdig met het onstaan van cultuur in het Midden-Oosten.
pi_40132152
Muren bouwen is al zo oud als de weg naar Rome.

De mens bouwt graag muren.
pi_40132284
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:47 schreef Autodidact het volgende:
Wel degelijk, ik denk dat het probleem #1 is. Zoals Raymond al aangeeft is het eigenlijk een waardeloos lapje grond, als er geen religieuze geschiedenis aan vast zat. Normale grensconflicten voor zo'n klein gebied duren geen 60 jaar en wie gaat er consessies doen aan zijn heilige boek?
Het zijn de mensen die religie misbruiken voor hun eigen doelen of om geweld te rechtvaardigen.
quote:
Beschaving is de mens eigen, en evolutionair noodzakelijk. Het Midden-Oosten heeft gewoon een cultuur gehad waarvan we de nabevingen nog voelen (gelukkig en helaas), maar op een guns-germ-and-steel-manier heb je gelijk. Gebieden rond wat nu Thailand, Mexico en China is hebben ook hun eigen beschaving gehad, onafhankelijk van en gelijktijdig met het onstaan van cultuur in het Midden-Oosten.
Volgens mij waren die gebieden later dan het MO. Het vruchtbare halve maan gebied is waar landbouw is ontstaan. Een belangrijke stap op weg naar beschaving.
pi_40132404
quote:
Caral was inhabited between roughly 3000 BC and 1600 BC, enclosing an area of 66 hectares. Caral is the oldest known urban center in the Americas, accommodating more than 3,000 inhabitants. Caral is the center of the Caral Supe Civilization, spread over several settlements along the Peruvian coast. A quipu was discovered below the steps to one of the pyramids, dated to an age of roughly 5000 years, fixing the earliest date of this tradition of written communication 2000 years earlier than was previously thought.

The Caral pyramids date from as early as the 27th century BC. Construction of the pyramids is thought to have continued until the 21st century BC. Their age is thus comparable to that of the Great Pyramid of Khufu in Egypt, built between 2600 and 2480 BCE.
[ bron ]

In het Midden-Oosten zijn ze ongeveer zevenduizend jaar geleden begonnen met steden bouwen, dat was niet echt veel eerder. Nou ja, tweeduizend jaar, natuurlijk. Sommigen zeggen trouwens negenduizend jaar geleden, ik weet het niet precies.
pi_40132436
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee dat kan niet (volgens IksRee), want je bent meteen een terrorist als je zegt dat Israel weg moet uit de Gaza, de Golan en de Westelijke Jordaanoever. Dus die moet uit het rijtje.
Toevallig dat je de Westelijke Sahara opvallen buiten het rijtje houdt.
  maandag 24 juli 2006 @ 13:55:21 #159
16715 Mylene
*schatje*
pi_40132437
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nou op welk moment niet. Als er al sinds jaar en dag over en weer geschoten wordt in die regio en in Marokko dus sinds 1991 niet, dan is het logisch dat er daar geen aandacht voor is. De media gaat geen zandbak filmen waar niets gebeurd.
Ja, aan de ene kant is dat maar goed ook hè?
pi_40132457
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:55 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Toevallig dat je de Westelijke Sahara opvallen buiten het rijtje houdt.
Ik wist niet dat Israel ook de Westelijke Sahara bezette.
pi_40132465
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:55 schreef schatje het volgende:

[..]

Ja, aan de ene kant is dat maar goed ook hè?
Hoezo?
pi_40132485
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:51 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het zijn de mensen die religie misbruiken voor hun eigen doelen of om geweld te rechtvaardigen.
Nee. Religieuze fanatici, die aan de macht zijn, zijn er van overtuigd dat het lapje grond waar ze nu aan het knokken zijn, door niemand minder dan god aan hun volk is toegewezen.
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:51 schreef MrX1982 het volgende:
Volgens mij waren die gebieden later dan het MO. Het vruchtbare halve maan gebied is waar landbouw is ontstaan. Een belangrijke stap op weg naar beschaving.
Nee. Je had eigenlijk overal vooruitgang in landbouw en veeteelt. Het mesolithicum was een globale periode.
pi_40132529
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik wist niet dat Israel ook de Westelijke Sahara bezette.
Mja. Marokko mag natuurlijk wel de Westelijke Sahara houden he?
pi_40132546
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:57 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

Mja. Marokko mag natuurlijk wel de Westelijke Sahara houden he?
Zeg ik dat dan.
pi_40132587
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:56 schreef Autodidact het volgende:
Nee. Religieuze fanatici, die aan de macht zijn, zijn er van overtuigd dat het lapje grond waar ze nu aan het knokken zijn, door niemand minder dan god aan hun volk is toegewezen.
Dat is toch de interpretatie van de fanatici. Dat zegt niets over de religie an sich.
quote:
Nee. Je had eigenlijk overal vooruitgang in landbouw en veeteelt. Het mesolithicum was een globale periode.
quote:
The western zone around the Jordan and upper Euphrates rivers gave rise to the first known Neolithic farming settlements (referred to as Pre-Pottery Neolithic A (PPNA)), which date to around 9,000 BC (and includes sites such as Jericho). This region, alongside Mesopotamia (which lies to the east of the Fertile Crescent, between the rivers Tigris and Euphrates), also saw the emergence of early complex societies during the succeeding Bronze Age. There is also early evidence from this region for writing, and the formation of state-level societies. This has earned the region the nickname "The Cradle of Civilization."
http://en.wikipedia.org/wiki/Fertile_Crescent
pi_40132753
quote:
Dat is toch de interpretatie van de fanatici. Dat zegt niets over de religie an sich.
Dat heeft weinig met interpretatie te maken, je ziet de religieuze scheidslijn eigenlijk vrij duidelijk. Wereldwijd statistisch gezien staan, als puntje bij paaltje komt, moslims aan de ene kant en joden/christenen aan de andere. Je ziet overal ter wereld religieuze groeperingen die op een of andere manier "hun" volkje proberen te steunen. En ik vind het maar een imbeciel gedoetje.

Ja, het Mesopethamisch gebied heeft een beschaving gehad waarvan we nog steeds de nabevingen voelen, dat wil niet zeggen dat het de beschaving is.
pi_40132811
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:05 schreef Autodidact het volgende:

Ja, het Mesopethamisch gebied heeft een beschaving gehad waarvan we nog steeds de nabevingen voelen, dat wil niet zeggen dat het de beschaving is.
quote:
The western zone around the Jordan and upper Euphrates rivers gave rise to the first known Neolithic farming settlements (referred to as Pre-Pottery Neolithic A (PPNA)), which date to around 9,000 BC (and includes sites such as Jericho).
Of krijgen we nu weer een echte RQ-stijl ontkenningsfase en 'ja maar ik vind dat'?
pi_40132864
quote:
joden/christenen aan de andere
Dries van Agt en Harry de Winter daargelaten.
pi_40132947
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:07 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

[..]

Of krijgen we nu weer een echte RQ-stijl ontkenningsfase en 'ja maar ik vind dat'?
Niet dé beschaving. Het klopt gewoon wat Autodidact zegt.
pi_40132963
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:07 schreef -IksRee- het volgende:

[..]

[..]

Ja, ze waren de eersten die konden boeren. Dus is het een wereldwijde oorsprong van beschaving? Integendeel, andere gebieden, die niet eens konden weten wat er daar gebeurde kwamen (chronologisch later) met hun eigen technologische vooruitgang wat leidde tot een parallelle beschaving. Een parallelle beschaving .
pi_40132991

Hier Mutant, ik heb je icoon wat meer conform de realiteit gemaakt.
pi_40133045
Het MO word de bakermat van de beschaving genoemt vanwege een aantal zaken die daar het eerst het daglicht zagen. Het word niet "een bakermat van een beschaving genoemt".
pi_40133054
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:12 schreef -IksRee- het volgende:
[afbeelding]

Hier Mutant, ik heb je icoon wat meer conform de realiteit gemaakt.
Ik heb de vrouw van de koning nooit zo gezien.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2006 14:14:11 ]
pi_40133056
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:10 schreef Monidique het volgende:

[..]

Niet dé beschaving. Het klopt gewoon wat Autodidact zegt.
Volgens mij is het op 1 plaats blijven de bakermat van beschaving. Daarvoor was het puur rondtrekken zonder tijd om ook maar wat te ontwikkelen. En voor het settelen op 1 plaats is de kunst van landbouw een vereiste.
pi_40133093
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:05 schreef Autodidact het volgende:
Dat heeft weinig met interpretatie te maken, je ziet de religieuze scheidslijn eigenlijk vrij duidelijk. Wereldwijd statistisch gezien staan, als puntje bij paaltje komt, moslims aan de ene kant en joden/christenen aan de andere. Je ziet overal ter wereld religieuze groeperingen die op een of andere manier "hun" volkje proberen te steunen. En ik vind het maar een imbeciel gedoetje.
Religie is toch altijd een interpretatie. Het christendom is een pacifistische godsdienst. In de Middeleeuwen werd dat anders geïnterpreteerd en gebruikte de Paus het bijv. om op te roepen tot de eerste Kruistocht naar Jeruzalem.
quote:
Het is de plek waar de eerste sporen van landbouw zijn gevonden. Dat er op andere plekken (op latere tijdstippen) ook landbouw activiteiten zijn gevonden doet niet af aan het feit dat het MO een significante rol speelt in het ontstaan van de beschaving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')