En fascisme verheerlijkt geweld en acht het vitaal? Is dat jouw definitie?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat klopt. Ze waren niet bang voor een relletje, maar dat staat nogal in contrast met het verheerlijken en vitaal achten van geweld.
hoe wil jij fascisme omschrijven?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:58 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
En fascisme verheerlijkt geweld en acht het vitaal? Is dat jouw definitie?
Ik heb het bericht geëdit:quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:55 schreef Apropos het volgende:
[..]
[..]
Ik ''approximeerde'' even. Maar goed, hoe kwam Lenin ook weer aan de macht?
quote:Eigenlijk was de overname op het paleis van de tsaar door de bolsjewieken volgens mij nogal beschamend qua aantal slachtoffers, voor een land als Rusland. De autoriteiten wilden dat later bombastischer maken dan het werkelijk was. Ik heb van een grapje gehoord dat tijdens de propagandafilms die erover gemaakt werden, meer slachtoffers waren dan tijdens de revolutie zelf
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:59 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
hoe wil jij fascisme omschrijven?
corporatisme?quote:
Ik heb hier al op geantwoord. Nee, dat is niet de integrale definitie van fascisme. Ik stel voor, dat als je wil discussiëren, je leest wat anderen zeggen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:58 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
En fascisme verheerlijkt geweld en acht het vitaal? Is dat jouw definitie?
''Schiet meer koelakken dood!''quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat klopt. Ze waren niet bang voor een relletje
Ik doelde meer op het ontbinden van de volksvertegenwoordiging in 1918 na de stembusnederlaag van de Bolsjewieken en het algehele karakter van Leinin. En laat ik de Cheka maar eens noemen.quote:
Onderdeel van het grote geheel dan mag het zie Guevara.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:01 schreef Apropos het volgende:
''Schiet meer koelakken dood!''
Dat klopt. Geweld werd massaal gebruikt, maar "geweld" was geen doel...eerder een middel om de macht van de staat te vergroten.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
[..]
Hiermee suggereer je dat het verheerlijken en opzoeken van geweld niet een eigenschap is van het communisme.
Dan is het toch ook een eigenschap van het communisme. Geweld als doel of geweld als middel. Het blijft geweld.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:04 schreef Autodidact het volgende:
Dat klopt. Geweld werd massaal gebruikt, maar "geweld" was geen doel...eerder een middel om de macht van de staat te vergroten.
Jij met je collega's.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:05 schreef Monidique het volgende:
Je bedoelt natuurlijk de Всероссийская чрезвычайная комиссия по борьбе с контрреволюцией и саботажем.
Ja, dat weet ik. Communistische revolutionairen schuwden geweld niet om hun macht te vergroten. Laten we wel wezen: het waren terroristen. Maar wat wil je hiermee zeggen?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:04 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik doelde meer op het ontbinden van de volksvertegenwoordiging in 1918 na de stembusnederlaag van de Bolsjewieken en het algehele karakter van Leinin. En laat ik de Cheka maar eens noemen.
Pardon? De voor het communisme verheerlijkte en vitaal geachte revolutie bestond uit geweld. Men achte een geweldddadige wereldoorlog noodzakelijk om het communisme te installeren.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat klopt. Ze waren niet bang voor een relletje, maar dat staat nogal in contrast met het verheerlijken en vitaal achten van geweld.
Het geweld blijft hetzelfde, de politiek (en daar hebben we het over) achter het geweld is verschillend.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:06 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan is het toch ook een eigenschap van het communisme. Geweld als doel of geweld als middel. Het blijft geweld.
Dat geweld wel degelijk vitaal werd geacht. Niet door Marx, maar wel degelijk door al diens nazaten.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:06 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Communistische revolutionairen schuwden geweld niet om hun macht te vergroten, maar wat wil je hiermee zeggen?
fas·cis·me (het ~)quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:59 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
hoe wil jij fascisme omschrijven?
Uitersten van twee vleugels? Ze liggen nog dichter bij elkaar dan D66 en de VVD.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:11 schreef MrX1982 het volgende:
Hoe dan ook, fascisme en communisme zijn beiden verwerpelijk ideologieën en uitersten van twee politieke vleugels.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |