Ik denk dat je het dan zwaar overschat.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:36 schreef Napalm het volgende:
[..]
Desondanks is een voebtalwedstrijd volgens mij het toppunt van verheerlijking en en nationalisme in oranje uniformen.
[.
Wat een geweldige krachtige analyse: spijker op zijn kop.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik denk dat een selectief historisch besef bij veel andere landen een belangrijk deel is van de nationale trots.
Waarom? Wat denk je dat daardoor bereikt wordt (behalve meer werkgelegenheid voor historici, maar ik vermoed dat dat zelfs voor een historicus geen doorslaggevend argument is)quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Meer en beter geschiedenisonderwijs kan ik alleen maar voor zijn.
Voordat dat waar is zijn we wel honderden jaren verder. Ik voel me echt geen Europeaan ofzo hoor, ik ben gewoon een Nederlander. En een Duitser en een Zweed zullen zich ook verbonden met hun land voelen en niet met Europa of de wereld. Nationalisme, grenzen afbakenen, territorium verdedigen etc zijn nu eenmaal menselijke eigenschappen, dat krijg je er niet zomaar uit.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 09:34 schreef mazeind het volgende:
Bespottelijk idee. Ultieme vorm van klein denken.
De Amerikaanse situatie heeft geleid tot een volk met een blind patriotisme. Met alle gevolgen vandien. Het is pure indoctrinatie. En ook nergens voor nodig.
De hele wereld is aan het vermengen. Dat deed 'ie al tienduizenden jaren, maar het gaat nu een stuk sneller dankzij de moderne transportmiddelen en massamedia. Landsgrenzen zijn een relikwie aan het worden, nationaliteiten eveneens. Het is niet meer dan krampachtig vasthouden aan een tijd die voorbij is.
Een beter begrip van de wereld. Geschiedenis is meer dan alleen jaartalletjes stampen.Door goed geschiedenisonderwijs leer je onderliggende verbanden en structuren te herkennen, niet alles klakkeloos aan te nemen, kritisch na te denken over gebeurtenissen. Eigenschappen waar je echt wat aan hebt. Het is ook meer een middel om vaardigheden te leren, niet het doel op zich. Het kan een flink eind helpen in de huidige wereld beter te begrijpen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom? Wat denk je dat daardoor bereikt wordt (behalve meer werkgelegenheid voor historici, maar ik vermoed dat dat zelfs voor een historicus geen doorslaggevend argument is)
Ik ben in 1963 geboren in Nederland, met vele generaties Nederlandse voorouders. Desondanks voel ik me een wereldburger en heb echt helemaal niets met het afbakenen van grenzen voor een 'selecte groep'. Het in stand houden van dat soort concepten leidt al millenia lang tot geweld in al zijn vormen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:30 schreef ethiraseth het volgende:
Voordat dat waar is zijn we wel honderden jaren verder. Ik voel me echt geen Europeaan ofzo hoor, ik ben gewoon een Nederlander. En een Duitser en een Zweed zullen zich ook verbonden met hun land voelen en niet met Europa of de wereld. Nationalisme, grenzen afbakenen, territorium verdedigen etc zijn nu eenmaal menselijke eigenschappen, dat krijg je er niet zomaar uit.
Kleinschalig denken en een identiteit ontlenen aan een wij gedefinieerd als "niet zij" is inderdaad een menselijke eigenschap. Niet zo'n goede, maar onmiskenbaar één waar je rekening mee moet houden.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:30 schreef ethiraseth het volgende:
Nationalisme, grenzen afbakenen, territorium verdedigen etc zijn nu eenmaal menselijke eigenschappen, dat krijg je er niet zomaar uit.
Dat vind ik altijd zo raar , trots zijn op je vaderland......quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:00 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben meerdere keren per jaar bij gelegenheden waarbij men het volkslied zingt en ik sta altijd met tranen in mijn ogen!
Iedere dag gaat me te ver, maar wat meer trots op ons land zou mogen!
Alles afzeiken wat jou heeft groot gebracht, dat is de goede instelling inderdaad.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:33 schreef N.icka het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo raar , trots zijn op je vaderland......![]()
Trots zijn op het vaderland snap ik nog wel. Daar heeft het vaderland tenslotte voldoende voor gedaan. Het is trots zijn op het zijn van Nederlander (iets wat je min of meer gratis kreeg bij je geboorte) wat me bij de meeste mensen volslagen ontgaatquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:33 schreef N.icka het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo raar , trots zijn op je vaderland......![]()
Tegen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Langzaamaan vindt dit idee meer volging in de kamer, ik hoop ook dat ik nog kan meemaken dat dit hier wordt ingevoerd. Wat vinden jullie hiervan en waarom voor, of tegen?
De doelgroep die je daarmee wilt bereiken blijft denk ik juist weg? Volgens mij zie je dan 's ochtends een stijging van meer spijbelaars om maar even kort door de bocht te zijn.quote:Als je dit invoert leidt dit niet alleen tot een beter saamhorigheidsgevoel, maar ook tot een betere integratie van minderheidsgroepen.
Over het schooluniform gesproken. Stel dat het nu in Nederland ingevoerd wordt om verplicht te gaan dragen. Dan zie ik alsnog dat er uitzonderingen gemaakt gaat worden voor bepaalde mensen, die met een hoofddoek bijvoorbeeld. Zal wel weer een rechtszaak komen of je met uniform wel of geen hoofddoek mag dragen in school. Wat waarschijnlijk weer gewonnen zal worden, zodat mensen alsnog een hoofddoek kunnen dragen bij een schooluniform. Dan heb je alsnog niets aan dat schooluniform omdat er alsnog geen gelijkheid ontstaat.quote:in uniform marcheren naar de klaslokalen , in plaats van als een bende losgeslagen raddraaiers
Passen we de wet aan. Of doen Net als Bas van der Heijden gewoon een hoofddoek in bedrijfskleuren bij de kleding.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:02 schreef Space-Chinees het volgende:
Zal wel weer een rechtszaak komen of je met uniform wel of geen hoofddoek mag dragen in school. Wat waarschijnlijk weer gewonnen zal worden, zodat mensen alsnog een hoofddoek kunnen dragen bij een schooluniform. Dan heb je alsnog niets aan dat schooluniform omdat er alsnog geen gelijkheid ontstaat.
in de spreektaal zijn de twee termen inwisselbaar hè.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:01 schreef Litpho het volgende:
[..]
Trots zijn op het vaderland snap ik nog wel. Daar heeft het vaderland tenslotte voldoende voor gedaan. Het is trots zijn op het zijn van Nederlander (iets wat je min of meer gratis kreeg bij je geboorte) wat me bij de meeste mensen volslagen ontgaat.
Ze betekenen niet hetzelfde (dramatisch niet zelfs) en ik vind de gebrekkige taalbeheersing van mijn medemens zelden een goede reden om mij aan te passen aan de laagste gemene deler.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
in de spreektaal zijn de twee termen inwisselbaar hè.
Dit doet me iets te veel denken aan de FDJ in de vroegere DDR.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind dat je op alle scholen, van kleuterschool tot universiteit alle leerlingen moet verplichten elke ochtend in de houding te staan en uit volle borst ons volkslied mee te zingen bij een vlaggenceremonie. Als je dit invoert leidt dit niet alleen tot een beter saamhorigheidsgevoel, maar ook tot een betere integratie van minderheidsgroepen. Het heeft alleen maar voordelen, ook voor de discipline op scholen, want als de leerlingen elke ochten uit volle borst ons volkslied zingen en in uniform marcheren naar de klaslokalen , in plaats van als een bende losgeslagen raddraaiers de hele samenleving daar de vruchten van zal plukken.
Langzaamaan vindt dit idee meer volging in de kamer, ik hoop ook dat ik nog kan meemaken dat dit hier wordt ingevoerd. Wat vinden jullie hiervan en waarom voor, of tegen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |