Blinde liefde voor het systeem, maakt niet uit wat het systeem doet! You'r just another brick in the wall!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:18 schreef mcyodogg het volgende:
En een groot schilderij van de koningin op hangen in de aula en de leerlingen 3x per dag laten knielen en haar eren. Iedereen die weigert kan een klap krijgen met een rood-wit-blauw gestreepte stok. Zal ze leren.
En elke ochtend oranjebitter drinken, of je het nu lekker vind of niet!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:21 schreef veldmuis het volgende:
En iedereen moet kisten aan met witte veters en een nederlandse vlag op het voorhoofd getato-weerd!!!!
?? garpje zekers want oranjebiter klinkt viesssss !!!!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En elke ochtend oranjebitter drinken, of je het nu lekker vind of niet!
En zo'n rood dasje om, of zo'n wit doek op je kop, met van die spiegeltjes!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:26 schreef ElizabethR het volgende:
Op klompen naar school!
Pas maar op, straks denken "ze" dat je een scooter bent!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En zo'n rood dasje om, of zo'n wit doek op je kop, met van die spiegeltjes!
Euh? Ik zie nu dat we in [POL] zitten... een BHFH topic veracht ik eigenlijk automatisch in [ONZ] aan te treffen...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:30 schreef Icefire1971 het volgende:
schopje naar onzin?
preciesquote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:34 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Euh? Ik zie nu (pas?) dat we in [POL] zitten... een BHFH topic veracht ik eigenlijk automatisch in [ONZ] aan te treffen...
Ik heb wel wat beters te doenquote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:41 schreef veldmuis het volgende:
Edit EWK: Ga maar naar de feedback hiervoor.
Aan de andere kant, er zijn wel vele mensen die menen dat dat wél kan.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:54 schreef Seneca het volgende:
Saamhorigheid kun je niet opleggen BHFH.
Omdat die mensen, net als BHFH, geloven dat het belang van de staat voor het belang van het individu gaat. Een voorstel zoals dit is best mogelijk in een land als China, waarin mensen die denkwijze met de paplepel krijgen ingegoten. Het gaat echter niet werken in een land als Nederland, waar mensen trots zijn op hun invidivualisme.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Aan de andere kant, er zijn wel vele mensen die menen dat dat wél kan.
Om het dan een serieuze draai te geven, hoe zou dat komen?
Geloof me, het zal alleen maar tot verzet lijden. Ik ben niet gediend van dit soort praktijken, en velen met mij. Het feit alleen al dat je het een goed idee vindt om mensen fysiek te gaan mishandelen die het niet met jouw totalitaire denkbeelden eens zijn geeft al weer eens aan wat voor een tyrraniek figuur jij eigenlijk bent.quote:
Geschiedenislessen vind ik wel even heel wat anders dan mensen verplichten het volkslied te laten zingen. Dit vind ik zeker een goed plan!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Hoe zouden we dan ons nationalisme wat kunnen stimuleren? we zijn allemaal o negatief en hebben o weinig trots in vergelijking met andere natunaliteiten. Veel Nederlandrs die ik ontmoet in het buitenland zijn altijd maar negatief,terwijl je bij anderen vaak wel meer patriottisme ziet.
Het doet me gewooon pijn als ik zie dat mensen ons mooie land alleen maar de grond in kunnen praten terwijl ze er zoveel aan te danken hebben en we zoveel bereikt hebben. Iets meer trots zou wel op zijn plaats zijn en dat kun je ook maken door de jeugd wat meer te leren over de heldendaden van onze voorvaderen en het zingen van het volkslied in plaats van dat met geschiedenislessen wordt geleerd dat we wel zo slecht waren en dat iedereen als maar loopt te klagen, terwijl er eigenlijk helemaal niks te klagen is.
Ik ben soms nogal bevooroordeeld wat betreft jouw topics, maar hier heb je wel degelijk een goed punt vind ik. Wat is dan volgens jou de oorzaak dat we zo weinig nationale trots hebben? Want als je dat wilt veranderen, moet je eerst de oorzaak weten denk ik.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
incompetent? in vergelijking met welk land?? Ik denk dat we best een heel competente regering hebben. In 99% van de andere landen is het echt veel slechter. Wij hebben best een aantal zeer capabele ministers rondlopen (o.a. Bot) en er wordt door dit kabinet ook nog eens aan lange termijn planning gedaan. Er is geen naoorlogs kabinet geweest dat zo daadkrachtig was als Balkenende2. Verder zie ik in bijna alle andere landen, of veel meer corruptie, of veel meer ruzie zonder enige vooruitgang. In Nederland is het echt zo slecht niet, ook niet als je kijkt naar de politiek.
Ik denk dat het gebrek aan historisch besef een belangrijk deel is van de oorzaak van ons gebrek aan trots voor ons land idd. Ik vind het ook onvoorstelbaar dat nou juist op dit soort vakken bezuinigd wordt.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Meer en beter geschiedenisonderwijs kan ik alleen maar voor zijn. Elke ochtend het volkslied is onzin. Dat past gewoon niet in onze volksaard.
Patriostisme moet je verdienen, niet afdwingen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Veel Nederlandrs die ik ontmoet in het buitenland zijn altijd maar negatief,terwijl je bij anderen vaak wel meer patriotisme ziet.
Je bent wel dol op massaal marcheren, in uniform, achter de vlag aan, het vaderland verheerlijken, heee?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
, want als de leerlingen elke ochten uit volle borst ons volkslied zingen en in uniform marcheren naar de klaslokalen ,
Vind ik ook; voortaan mag niemand meer in oranje kleding lopen en verbieden we de Nederlandse vlag en voetbalwedstrijden. Iedereen zonder minstens een arabische vaandel in zijn auto is verdacht!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:53 schreef Bluesdude het volgende:
je bent wel dol op massaal marcheren, in uniform, achter de vlag aan, het vaderland verheerlijken, heee?
Dat is inpompen van nationalisme, militairisme en het uitschakelen van het individueel denken..
Nee dank je....
Je moet ook gelijk weer doorslaan, he?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vind ik ook; voortaan mag niemand meer in oranje kleding lopen en verbieden we de Nederlandse vlag en voetbalwedstrijden. Iedereen zonder minstens een arabische vaandel in zijn auto is verdacht!
Nou, nou... ineens een intolerante panarabist geworden ?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:16 schreef Napalm het volgende:
Vind ik ook; voortaan mag niemand meer in oranje kleding lopen en verbieden we de Nederlandse vlag en voetbalwedstrijden. Iedereen zonder minstens een arabische vaandel in zijn auto is verdacht!
Ik denk dat een selectief historisch besef bij veel andere landen een belangrijk deel is van de nationale trots.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:21 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik denk dat het gebrek aan historisch besef een belangrijk deel is van de oorzaak van ons gebrek aan trots voor ons land idd.
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je moet ook gelijk weer doorslaan, he?
Zelden dat ik een woord moet opzoeken. Ik legde de klemtoon verkeerd.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:27 schreef Bluesdude het volgende:
Nou, nou... ineens een intolerante panarabist geworden ?
Wat denk je van het andere alternatief... die we als sinds mensenheugenis uitoefenen?
De oud-hollandse traditie van scholieren geen tot weinig uniform, vlag, en volkslied opdringen ?
Dus de situatie van nu ... van NU.![]()
Is het uniform? Nee? Dan zijn het geen uniformenquote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:36 schreef Napalm het volgende:
Tsja,. wat is een uniform? Menig school mag je pet noch hoofddoek dragen. Blote kont is ook zelden toegestaan. ZIjn dat geen uniformen?
Je had ook naar een openbare school kunnen gaan natuurlijkquote:Bovendien weinig opdringen oud-hollandse traditie? BIj mij op school werd God nog door de strot naar binnen gestampt volgens oud-hollandse traditie of telt dat niet?
Wát een slap argument.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik zing alleen het Limburgse Volkslied. Dat gezwetst over de koning van Spanje...
goede vraag ..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:58 schreef Yildiz het volgende:
Aan de andere kant, er zijn wel vele mensen die menen dat dat wél kan.
Om het dan een serieuze draai te geven, hoe zou dat komen?
Ik denk dat je het dan zwaar overschat.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:36 schreef Napalm het volgende:
[..]
Desondanks is een voebtalwedstrijd volgens mij het toppunt van verheerlijking en en nationalisme in oranje uniformen.
[.
Wat een geweldige krachtige analyse: spijker op zijn kop.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik denk dat een selectief historisch besef bij veel andere landen een belangrijk deel is van de nationale trots.
Waarom? Wat denk je dat daardoor bereikt wordt (behalve meer werkgelegenheid voor historici, maar ik vermoed dat dat zelfs voor een historicus geen doorslaggevend argument is)quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Meer en beter geschiedenisonderwijs kan ik alleen maar voor zijn.
Voordat dat waar is zijn we wel honderden jaren verder. Ik voel me echt geen Europeaan ofzo hoor, ik ben gewoon een Nederlander. En een Duitser en een Zweed zullen zich ook verbonden met hun land voelen en niet met Europa of de wereld. Nationalisme, grenzen afbakenen, territorium verdedigen etc zijn nu eenmaal menselijke eigenschappen, dat krijg je er niet zomaar uit.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 09:34 schreef mazeind het volgende:
Bespottelijk idee. Ultieme vorm van klein denken.
De Amerikaanse situatie heeft geleid tot een volk met een blind patriotisme. Met alle gevolgen vandien. Het is pure indoctrinatie. En ook nergens voor nodig.
De hele wereld is aan het vermengen. Dat deed 'ie al tienduizenden jaren, maar het gaat nu een stuk sneller dankzij de moderne transportmiddelen en massamedia. Landsgrenzen zijn een relikwie aan het worden, nationaliteiten eveneens. Het is niet meer dan krampachtig vasthouden aan een tijd die voorbij is.
Een beter begrip van de wereld. Geschiedenis is meer dan alleen jaartalletjes stampen.Door goed geschiedenisonderwijs leer je onderliggende verbanden en structuren te herkennen, niet alles klakkeloos aan te nemen, kritisch na te denken over gebeurtenissen. Eigenschappen waar je echt wat aan hebt. Het is ook meer een middel om vaardigheden te leren, niet het doel op zich. Het kan een flink eind helpen in de huidige wereld beter te begrijpen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom? Wat denk je dat daardoor bereikt wordt (behalve meer werkgelegenheid voor historici, maar ik vermoed dat dat zelfs voor een historicus geen doorslaggevend argument is)
Ik ben in 1963 geboren in Nederland, met vele generaties Nederlandse voorouders. Desondanks voel ik me een wereldburger en heb echt helemaal niets met het afbakenen van grenzen voor een 'selecte groep'. Het in stand houden van dat soort concepten leidt al millenia lang tot geweld in al zijn vormen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:30 schreef ethiraseth het volgende:
Voordat dat waar is zijn we wel honderden jaren verder. Ik voel me echt geen Europeaan ofzo hoor, ik ben gewoon een Nederlander. En een Duitser en een Zweed zullen zich ook verbonden met hun land voelen en niet met Europa of de wereld. Nationalisme, grenzen afbakenen, territorium verdedigen etc zijn nu eenmaal menselijke eigenschappen, dat krijg je er niet zomaar uit.
Kleinschalig denken en een identiteit ontlenen aan een wij gedefinieerd als "niet zij" is inderdaad een menselijke eigenschap. Niet zo'n goede, maar onmiskenbaar één waar je rekening mee moet houden.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:30 schreef ethiraseth het volgende:
Nationalisme, grenzen afbakenen, territorium verdedigen etc zijn nu eenmaal menselijke eigenschappen, dat krijg je er niet zomaar uit.
Dat vind ik altijd zo raar , trots zijn op je vaderland......quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:00 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben meerdere keren per jaar bij gelegenheden waarbij men het volkslied zingt en ik sta altijd met tranen in mijn ogen!
Iedere dag gaat me te ver, maar wat meer trots op ons land zou mogen!
Alles afzeiken wat jou heeft groot gebracht, dat is de goede instelling inderdaad.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:33 schreef N.icka het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo raar , trots zijn op je vaderland......![]()
Trots zijn op het vaderland snap ik nog wel. Daar heeft het vaderland tenslotte voldoende voor gedaan. Het is trots zijn op het zijn van Nederlander (iets wat je min of meer gratis kreeg bij je geboorte) wat me bij de meeste mensen volslagen ontgaatquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:33 schreef N.icka het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo raar , trots zijn op je vaderland......![]()
Tegen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Langzaamaan vindt dit idee meer volging in de kamer, ik hoop ook dat ik nog kan meemaken dat dit hier wordt ingevoerd. Wat vinden jullie hiervan en waarom voor, of tegen?
De doelgroep die je daarmee wilt bereiken blijft denk ik juist weg? Volgens mij zie je dan 's ochtends een stijging van meer spijbelaars om maar even kort door de bocht te zijn.quote:Als je dit invoert leidt dit niet alleen tot een beter saamhorigheidsgevoel, maar ook tot een betere integratie van minderheidsgroepen.
Over het schooluniform gesproken. Stel dat het nu in Nederland ingevoerd wordt om verplicht te gaan dragen. Dan zie ik alsnog dat er uitzonderingen gemaakt gaat worden voor bepaalde mensen, die met een hoofddoek bijvoorbeeld. Zal wel weer een rechtszaak komen of je met uniform wel of geen hoofddoek mag dragen in school. Wat waarschijnlijk weer gewonnen zal worden, zodat mensen alsnog een hoofddoek kunnen dragen bij een schooluniform. Dan heb je alsnog niets aan dat schooluniform omdat er alsnog geen gelijkheid ontstaat.quote:in uniform marcheren naar de klaslokalen , in plaats van als een bende losgeslagen raddraaiers
Passen we de wet aan. Of doen Net als Bas van der Heijden gewoon een hoofddoek in bedrijfskleuren bij de kleding.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:02 schreef Space-Chinees het volgende:
Zal wel weer een rechtszaak komen of je met uniform wel of geen hoofddoek mag dragen in school. Wat waarschijnlijk weer gewonnen zal worden, zodat mensen alsnog een hoofddoek kunnen dragen bij een schooluniform. Dan heb je alsnog niets aan dat schooluniform omdat er alsnog geen gelijkheid ontstaat.
in de spreektaal zijn de twee termen inwisselbaar hè.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:01 schreef Litpho het volgende:
[..]
Trots zijn op het vaderland snap ik nog wel. Daar heeft het vaderland tenslotte voldoende voor gedaan. Het is trots zijn op het zijn van Nederlander (iets wat je min of meer gratis kreeg bij je geboorte) wat me bij de meeste mensen volslagen ontgaat.
Ze betekenen niet hetzelfde (dramatisch niet zelfs) en ik vind de gebrekkige taalbeheersing van mijn medemens zelden een goede reden om mij aan te passen aan de laagste gemene deler.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:21 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
in de spreektaal zijn de twee termen inwisselbaar hè.
Dit doet me iets te veel denken aan de FDJ in de vroegere DDR.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind dat je op alle scholen, van kleuterschool tot universiteit alle leerlingen moet verplichten elke ochtend in de houding te staan en uit volle borst ons volkslied mee te zingen bij een vlaggenceremonie. Als je dit invoert leidt dit niet alleen tot een beter saamhorigheidsgevoel, maar ook tot een betere integratie van minderheidsgroepen. Het heeft alleen maar voordelen, ook voor de discipline op scholen, want als de leerlingen elke ochten uit volle borst ons volkslied zingen en in uniform marcheren naar de klaslokalen , in plaats van als een bende losgeslagen raddraaiers de hele samenleving daar de vruchten van zal plukken.
Langzaamaan vindt dit idee meer volging in de kamer, ik hoop ook dat ik nog kan meemaken dat dit hier wordt ingevoerd. Wat vinden jullie hiervan en waarom voor, of tegen?
Ik begrijp je onderscheid niet zo goed. Ook een 'vaderland' krijgt je gratis bij geboorte. Je kiest niet zelf uit waar je wordt geboren.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:01 schreef Litpho het volgende:
[..]
Trots zijn op het vaderland snap ik nog wel. Daar heeft het vaderland tenslotte voldoende voor gedaan. Het is trots zijn op het zijn van Nederlander (iets wat je min of meer gratis kreeg bij je geboorte) wat me bij de meeste mensen volslagen ontgaat.
toevallig heb ik verschillende mensen gesproken die voreger ook "pionier" waren in de voormalige DDR, ik heb van hun louter positieve verhalen gehoord. En die mensen zijn zeker geen extremisten. veel mensen denken met weemoed hieraan terug. De DDR had, naast de vele donkere kanten ook dingen die erg goed geregeld waren. De kinderopvang en scholing waren een paar zaken waar we veel van zouden kunnen leren omdat ze in de DDR beter geregeld waren dan in het westen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 19:56 schreef akkefietje het volgende:
[..]
Dit doet me iets te veel denken aan de FDJ in de vroegere DDR.![]()
Ik zit niet te wachten op dit soort (rechts) nationalisme.![]()
Volksaard is ook maar een betrekkelijk iets. Als je de teugels strak trekt jammert en klaagt iedereen totdat ze er aan gewend raken en op een dag niet beter meer weten. Dan is het volksaard geworden. Woensdag gehaktdag anyone?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Meer en beter geschiedenisonderwijs kan ik alleen maar voor zijn. Elke ochtend het volkslied is onzin. Dat past gewoon niet in onze volksaard.
Kinderen weten niet beter. Als klein kind zat ik ook vaak de contouren van nederland te tekenen op een velleteje, of de vlag te kleuren met krijgt. Lang voordat ik een besef had wat die dingen werkelijk betekenen, roepen die vormen toch een nostalgisch gevoel.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 17:14 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat ze hierdoor alleen maar een hekel aan de vlag + lied gaan krijgen.
En vooral kinderen.
Slecht plan.
Het gaat er om wat je gewend bent. Je kunt een hoop smerige en rottige dingen meemaken in je jeugd, als je niet beter weet relativeer je dat en de weinige positieve punten worden op een voetstuk geplaatst. Als je dan gaat vergelijken met de culturen van andere landen kom je genoeg tegen wat je in eerste instantie niet aanstaat en sommige dingen zul je nooit aan wennen. Vaderland is een gevoelsbegrip, het besef dat de meesten nergens zo goed zullen aarden als waar je vandaan komt.quote:Op zondag 16 juli 2006 09:43 schreef mazeind het volgende:
[..]
Ik begrijp je onderscheid niet zo goed. Ook een 'vaderland' krijgt je gratis bij geboorte. Je kiest niet zelf uit waar je wordt geboren.
Begrijpelijk. Uiteindelijk probeer je je eigen stam met je eigen familie te beschermen. Als aap weet je dan zeker dat je je kunt bechermen tegen de andere apenstam want je kunt beter met je eigen familie vechten om de rijpe vruchten dan met de andere stam.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Kleinschalig denken en een identiteit ontlenen aan een wij gedefinieerd als "niet zij" is inderdaad een menselijke eigenschap. Niet zo'n goede, maar onmiskenbaar één waar je rekening mee moet houden.
Dat de openbare voorzieningen in de vroegere DDR aanzienlijk beter waren dan ze nu zijn, dat kun je idd van vrijwel iedere ex-DDR burger horen. Er is na de hereniging in het oosten minstens evenveel afgebroken als opgebouwd.quote:Op zondag 16 juli 2006 11:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
toevallig heb ik verschillende mensen gesproken die voreger ook "pionier" waren in de voormalige DDR, ik heb van hun louter positieve verhalen gehoord. En die mensen zijn zeker geen extremisten. veel mensen denken met weemoed hieraan terug. De DDR had, naast de vele donkere kanten ook dingen die erg goed geregeld waren. De kinderopvang en scholing waren een paar zaken waar we veel van zouden kunnen leren omdat ze in de DDR beter geregeld waren dan in het westen.
Die boze buitenwereld toch....quote:Op zondag 16 juli 2006 11:52 schreef Alcyone het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Uiteindelijk probeer je je eigen stam met je eigen familie te beschermen. Als aap weet je dan zeker dat je je kunt bechermen tegen de andere apenstam want je kunt beter met je eigen familie vechten om de rijpe vruchten dan met de andere stam.
Dat klopt. Dat is dus geen prestatie om trots op te zijn en Nederlander zijn (de verbinding tussen jou en je vaderland) is dus ook niet iets om trots op te zijn. Je vaderland los (en dus de mensen die daar door de eeuwen heen deel van uitgemaakt hebben en dingen bereikt hebben) is wel iets waar je mijns inziens trots op kan zijn.quote:Op zondag 16 juli 2006 09:43 schreef mazeind het volgende:
[..]
Ik begrijp je onderscheid niet zo goed. Ook een 'vaderland' krijgt je gratis bij geboorte. Je kiest niet zelf uit waar je wordt geboren.
Begrijpelijk, ja. Wenselijk, nee. Een van de eigenschappen die er van mij intussen wel eens uit mag evolueren.quote:Op zondag 16 juli 2006 11:52 schreef Alcyone het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Uiteindelijk probeer je je eigen stam met je eigen familie te beschermen. Als aap weet je dan zeker dat je je kunt bechermen tegen de andere apenstam want je kunt beter met je eigen familie vechten om de rijpe vruchten dan met de andere stam.
Wordt jij niet moe van jezelf.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind dat je op alle scholen, van kleuterschool tot universiteit alle leerlingen moet verplichten elke ochtend in de houding te staan en uit volle borst ons volkslied mee te zingen bij een vlaggenceremonie.
Ik heb voor mijn werk jarenlang in allerlei buitenlanden gewoond/gewerkt en dan ga je vanzelf vergelijken. Mijns inziens zou dat voor veel andere Nederlanders ook heel goed zijn, want velen hier hebben wel een erg onrealistisch positieve kijk op hun vaderland.quote:Op zondag 16 juli 2006 13:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat is dus geen prestatie om trots op te zijn en Nederlander zijn (de verbinding tussen jou en je vaderland) is dus ook niet iets om trots op te zijn. Je vaderland los (en dus de mensen die daar door de eeuwen heen deel van uitgemaakt hebben en dingen bereikt hebben) is wel iets waar je mijns inziens trots op kan zijn.
Mensen hier hebben een postieve kijk op Nederland? laat me niet lachen, volgens de gemiddelde persoon hier is Nederland nog net niet de hel op aarde.quote:Op zondag 16 juli 2006 13:47 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn werk jarenlang in allerlei buitenlanden gewoond/gewerkt en dan ga je vanzelf vergelijken. Mijns inziens zou dat voor veel andere Nederlanders ook heel goed zijn, want velen hier hebben wel een erg onrealistisch positieve kijk op hun vaderland.
Ja, als je het gaat vergeleken met het borstgeklop en tromgeroffel van patriottischer staten valt het enthousiasme van de Nederlander voor zijn land al gauw meequote:Op zondag 16 juli 2006 14:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
laat me niet lachen, volgens de gemiddelde persoon hier is Nederland nog net niet de hel op aarde.![]()
Nederlanders klagen veel, maar dan wel alleen op buitenlanders.quote:Op zondag 16 juli 2006 14:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Mensen hier hebben een postieve kijk op Nederland? laat me niet lachen, volgens de gemiddelde persoon hier is Nederland nog net niet de hel op aarde.![]()
Op zich is dat wel een leuk idee maar wat moet er dan voor in de plaats komen?quote:Op zondag 16 juli 2006 13:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Begrijpelijk, ja. Wenselijk, nee. Een van de eigenschappen die er van mij intussen wel eens uit mag evolueren.
Het is geen toeval dat strakgeorganiseerde staatsdiensten samengaan met onrvijheden. En natuurlijk hoeft ene mens geen extreminst te zijn om de voordelen van die strakke staatsorganisatie te zijn. Het extreme zit 'm dan ook niet daarin - dat zit in de prijs die betaald wordt.quote:Op zondag 16 juli 2006 11:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
toevallig heb ik verschillende mensen gesproken die voreger ook "pionier" waren in de voormalige DDR, ik heb van hun louter positieve verhalen gehoord. En die mensen zijn zeker geen extremisten. veel mensen denken met weemoed hieraan terug. De DDR had, naast de vele donkere kanten ook dingen die erg goed geregeld waren. De kinderopvang en scholing waren een paar zaken waar we veel van zouden kunnen leren omdat ze in de DDR beter geregeld waren dan in het westen.
Nederland nu is natuurlijk, in vergelijking met de meeste tijden en plaatsen, tamelijk paradijselijk. Ik ben dan ook blij in Nederland geboren te zijn. Maar trots? Waarom zou ik trots zijn op het toevallige feit dat ik hier ter wereld kwam? Ik vind het niet erg verdienstelijk van mezelf.quote:Op zondag 16 juli 2006 14:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Mensen hier hebben een postieve kijk op Nederland? laat me niet lachen, volgens de gemiddelde persoon hier is Nederland nog net niet de hel op aarde.![]()
De meeste mensen nemen de tekst dan ook niet meer letterlijk en zien het als een symbolisch iets.quote:Op zondag 16 juli 2006 16:46 schreef HokkePok het volgende:
Ik vraag me af of het gros hier wel eens de tekst van ons volkslied heeft gelezen..![]()
* Duits bloed
* koning van spanje
* Israel
* verering van God, jezus, en het christendom + daar je leven aan geven enzo..![]()
* Graaf Adolf..
Beetje vaderlandsliefde is wel oke maar deze tekst weiger ik te zingen![]()
Daar heb ik dan ook geen enkele moeite mee totdat ik het zelf zou zingen.quote:Op zondag 16 juli 2006 16:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De meeste mensen nemen de tekst dan ook niet meer letterlijk en zien het als een symbolisch iets.![]()
Dat was Willem van Oranjequote:Op zondag 16 juli 2006 16:46 schreef HokkePok het volgende:
Ik vraag me af of het gros hier wel eens de tekst van ons volkslied heeft gelezen..![]()
* Duits bloed
Daar viel Nederland toen nu eenmaal onderquote:* koning van spanje
We waren tot aan de jaren 60 de meest religieuze natie van Europaquote:* Israel
* verering van God, jezus, en het christendom + daar je leven aan geven enzo..![]()
Broer van Willem van Oranjequote:* Graaf Adolf..
Lezen is weer iets heel anders dan begrijpen waar het over gaat.quote:Beetje vaderlandsliefde is wel oke maar deze tekst weiger ik te zingen![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door DiRadical op 17-07-2006 14:43:32 ]Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
Wat maakt het uit dat je dat gekregen zou hebben bij je geboorte? Zo kun je ook wel elke familieband gaan ontkennen. Waarom zou je daar waarde aan hechten, trots aan ontlenen of je identiteit door laten bepalen? Jij hebt bijvoorbeeld je ouders ook maar bij je geboorte gekregen zonder dat je daar iets voor hebt gedaan.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:01 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het is trots zijn op het zijn van Nederlander (iets wat je min of meer gratis kreeg bij je geboorte) wat me bij de meeste mensen volslagen ontgaat.
Ontkennen en bijzondere waarde aan hechten zijn twee compleet verschillende dingen natuurlijk.quote:Op maandag 17 juli 2006 14:40 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat je dat gekregen zou hebben bij je geboorte? Zo kun je ook wel elke familieband gaan ontkennen.
Ik ontleen ook geen trots aan het feit dat het mijn ouders zijn puur vanwege het bestaan van een bloedband, ik ontleen trots aan de dingen die we samen hebben gedaan en de band die we hebben opgebouwd.quote:Waarom zou je daar waarde aan hechten, trots aan ontlenen of je identiteit door laten bepalen? Jij hebt bijvoorbeeld je ouders ook maar bij je geboorte gekregen zonder dat je daar iets voor hebt gedaan.
Ik denk dat bij de meeste mensen een familieband meer is dan een relatie die gebaseerd is op wat men samen heeft gedaan in het verleden. Hetzelfde lijkt mij in verzwakte vorm goed toepasbaar op iemands nationaliteit/land.quote:Op maandag 17 juli 2006 14:43 schreef Litpho het volgende:
[..]
Met vrijwel de hele rest van de familie is het trouwens wel zo dat ik ze gratis heb gekregen en dat ik zo weinig met ze gemeen heb dat dat ook precies is wat ze voor mij waard zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |