Video-item RTL-Z : klikquote:Landen kunnen failliet gaan. De Verenigde Staten, met haar tekort van $66 biljoen, lijkt daar duidelijk op weg naar toe te zijn. Het land moet fundamentele herzieningen doorvoeren in haar belastingstelsel, de sociale voorzieningen en de gezondheidszorgprogramma's om de toekomst van onze kinderen veilig te stellen.
Bron : Laurence J Kotlikoff/ Federal Reserve
Dat getal ken ik ook ja. Ze hebben het over de buitenlandse verplichtingen ofzo. Effe luisteren of ze het specificeren ... laten we het gewoon op groot/enorm/grandioos tekort houden.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:05 schreef Knarf het volgende:
Je kunt natuurlijk ook overdrijven het is 'maar' 8,4 biljoen.
http://www.brillig.com/debt_clock/
8.4/1.71 das zon 5 dagen ?quote:The National Debt has continued to increase an average of
$1.71 billion per day since September 30, 2005!
Het amerikaans 'billion' staat gelijk aan 'miljard'.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:12 schreef merlin693 het volgende:
maar het stijgt met 1.71 biljoen per dag ? ?
[..]
8.4/1.71 das zon 5 dagen ?
Als gevolg van Aziatische investeerders die hun ondersteuning wegtrekken toch was het?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:18 schreef Ritchie het volgende:
Hier was laatst een goeie docu over bij VPRO's tegenlicht: De dag dat de Dollar valt.
Komt er op neer dat het idd mogelijk is dat Amerika failliet kan gaan.
wat je nu dus zegt is de omschrijving van failliet gaan . .. dus landen kunnen dat echt wel.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:10 schreef Megumi het volgende:
Landen kunnen niet failliet gaan hooguit gaat de economie op zijn gat.
Check!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:25 schreef U het volgende:
[..]
Als gevolg van Aziatische investeerders die hun ondersteuning wegtrekken toch was het?
jupz. . zodra azie het zat is (en dat zijn ze al bijna) flikkert amerika om. . .(en daarmee meteen een groot deel van de wereldeconomie)quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:25 schreef U het volgende:
[..]
Als gevolg van Aziatische investeerders die hun ondersteuning wegtrekken toch was het?
Als je niet meer aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen dan bn je failliet. Bij landen kan dat ook gebeuren. Nu kun je als land wel massaal geld bij gaan drukken, maar daar wordt de situatie meestal niet beter van, zie de situatie voor de 2e wereldoorlog.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:10 schreef Megumi het volgende:
Landen kunnen niet failliet gaan hooguit gaat de economie op zijn gat.
Uiteraard.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:33 schreef corus het volgende:
Rtl z ? laat me raden filmpje is van willem middelkoop ?
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:40 schreef Schepseltje het volgende:
Wie/wat gaat die schuld van amerika eisen dan? Een staatsschuld is een schuld van een overheid aan bedrijven en particulieren, denk niet dat die er belang bij hebben dat het land failliet gaat
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:14 schreef eL. het volgende:
$66 biljoen :" toekomstige verplichtingen die Amerika moet gaan betalen aan de bejaarden, ... medische programma's. En het gaat dus niet om de tekorten, de schulden die men heeft ten opzichte van het buitenland "
Aldus Willem Middelkoop (2.40 in het filmpje)
Ik denk dat zo'n failliet eigenlijk het ontbreken van vertrouwen in de munt is. Oftewel hyperinflatie.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:40 schreef Dante_A het volgende:
Op zich kunnen landen failliet gaan, net als bedrijven dat kunnen. Er is echter wel een verschil. Een bedrijf houdt bij faillisement over het algemeen gewoon op te bestaan, een land natuurlijk niet. Daar komt nog bij dat een land meestal een gigantisch vermogen heeft, ook na faillisement. Delfstoffen, infrastructuur, grond etc. etc. De waarde daarvan is bij vrijwel ieder land (zeker in het geval van de VS) aanzienlijk hoger dan welke schuld dan ook.
Dat maakt het faillisement van een land een iets andere aangelegenheid dan het faillisement van een bedrijf.
Nope, zolang alle olie in dollars worden verhandeld en de rest van de wereld dus dollars in voorraad moet hebben, kan de USA niet failliet, anders wordt het als men opeens olie in bijvoorbeeld Euro's gaan verhandelen....dan valt de noodzaak om dollars op voorraad te houden weg en kan de usa wel failliet gaan....nou is het failliet gaan van een land wel wat anders dan dat van een bedrijf.....ik bedoel...het land houd niet opeens op met bestaan.....doorstart is gegarandeerd.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:02 schreef Elusive het volgende:
een land als de V.S. kan niet failliet
trouwens, overzicht van staatsschulden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld
Dus elk land wat nog schulden bij de VS heeft staan pikt een stukje land in?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:40 schreef Dante_A het volgende:
Op zich kunnen landen failliet gaan, net als bedrijven dat kunnen. Er is echter wel een verschil. Een bedrijf houdt bij faillisement over het algemeen gewoon op te bestaan, een land natuurlijk niet. Daar komt nog bij dat een land meestal een gigantisch vermogen heeft, ook na faillisement. Delfstoffen, infrastructuur, grond etc. etc. De waarde daarvan is bij vrijwel ieder land (zeker in het geval van de VS) aanzienlijk hoger dan welke schuld dan ook.
Dat maakt het faillisement van een land een iets andere aangelegenheid dan het faillisement van een bedrijf.
Aziatische landen kopen nu nog dollars om de waarde kunstmatig hoog te houden. Omdat ze er baat bij hebben. Maar op een gegeven moment wegen de baten niet meer tegen de kosten op en zou het maar zo kunnen dat de dollar duikelt.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:40 schreef Schepseltje het volgende:
Wie/wat gaat die schuld van amerika eisen dan? Een staatsschuld is een schuld van een overheid aan bedrijven en particulieren, denk niet dat die er belang bij hebben dat het land failliet gaat
Even de officiële getallen erbij pakken, waarom op een externe site vertrouwen als de US Treasury een uitstekende site heeft (zo heb ik ze van Nederland nog niet gezien):quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:09 schreef eL. het volgende:
[..]
Dat getal ken ik ook ja. Ze hebben het over de buitenlandse verplichtingen ofzo. Effe luisteren of ze het specificeren ... laten we het gewoon op groot/enorm/grandioos tekort houden.
1 2 | 07/12/2006 4,790,156,358,426.22 3,618,290,043,090.23 8,408,446,401,516.45 |
Een China en/of India kunnen het al enorm laten wankelen en zoveel zal China er niet om geven als ze zich daarmee meteen in een toppositie positioneren, China is nog niet zo heel erg van de VS afhankelijk of de rest van de wereld en zien hun bevolking ook eigenlijk alleen maar als een grondstof.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
De V.S. zal niet failliet gaan. Er zijn zoveel landen economisch erg afhankelijk van de V.S. dat niemand erbij gebaat is dat te laten gebeuren.
Niet alleen om de waarde van de dollar hoog te houden hoor, sterker nog, ze kopen vooral (olie)dollars om daarvan weer olie te kopen, want de olie-producerende landen willen nog altijd Dollars voor hun Olie...pas als ze dat gaan veranderen, bijv. Euro's voor olie zal de paniek in de USA pas echt aanslaan.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Aziatische landen kopen nu nog dollars om de waarde kunstmatig hoog te houden. Omdat ze er baat bij hebben. Maar op een gegeven moment wegen de baten niet meer tegen de kosten op en zou het maar zo kunnen dat de dollar duikelt.
V.
Van de VPRO, dus je weet in ieder geval welke partij ze zullen kiezen..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:46 schreef Ole het volgende:
goede docu hierover: http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/
Kijk eerst die documentaire even voor je commentaar geeft... En hoezo 'partij kiezen'?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:26 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Van de VPRO, dus je weet in ieder geval welke partij ze zullen kiezen..
De US kan niet failliet gaan. Simpel omdat ze dan gewoon oorlog gaan voeren.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:00 schreef eL. het volgende:
N.a.v. een stukje uit RTL-Z van vandaag en een verhaal dat al tijden rond gaat :
[..]
Video-item RTL-Z : klik
Dit wordt wel vaker gezegd, maar ditmaal is het dus door de Federal Reserve op papier gezet. Tot nu toe wordt het ontkent of weggewuifd, maar ik vraag me af hoe lang dat kunnen blijven doen, je hoort er steeds vaker over, maar ook al zo lang.
VPRO staat bekend om zijn anti-VS docu's, vandaarquote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:30 schreef whoops het volgende:
Kijk eerst die documentaire even voor je commentaar geeft... En hoezo 'partij kiezen'?
Eh...een van de redenen dat de VS zoveel schuld hebben nu is het feit dat ze oorlogvoeren. Oorlogen zijn een dure zaak tegenwoordig. Meer oorlog kost meer geld en waar moet dat vandaan komen?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:31 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De US kan niet failliet gaan. Simpel omdat ze dan gewoon oorlog gaan voeren.
Iraqquote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh...een van de redenen dat de VS zoveel schuld hebben nu is het feit dat ze oorlogvoeren. Oorlogen zijn een dure zaak tegenwoordig. Meer oorlog kost meer geld en waar moet dat vandaan komen?
Tja...maar dat behoort eigenlijk een eigen topic te krijgen....want geld en moreel passen niet zo goed bij elkaar.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Moreel zijn ze al jaren failliet...
Zolang er vraag is naar olie en olie in dollars wordt verhandeld, zal de US gewoon kunnen doorlenen hoor, dat maakt niet zoveel uit namelijk, daar de Dollar aan de olie is gekoppelt en niet aan bijv. goud.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:39 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Iraq![]()
Wilde jij dan als Lenend land het geld gaan halen daar?
Op het moment dat dat gebeurd verklaart de US gewoon de oorlog aan de wereld. Simple as that.
Goed, lees je dit artikelquote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:37 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
VPRO staat bekend om zijn anti-VS docu's, vandaar
Als je het verschil tussen een Amerikaans billion en een Nederlandse biljoen niet kent is het verwarrend ja.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:12 schreef merlin693 het volgende:
maar het stijgt met 1.71 biljoen per dag ? ?
[..]
8.4/1.71 das zon 5 dagen ?
Als de dollar morgen hard crashed dan wordt olie overmorgen in euro's verhandeld.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:44 schreef Semisane het volgende:
Zolang er vraag is naar olie en olie in dollars wordt verhandeld, zal de US gewoon kunnen doorlenen hoor, dat maakt niet zoveel uit namelijk, daar de Dollar aan de olie is gekoppelt en niet aan bijv. goud.
Nee dank u. Dat lijkt me erg slecht voor mijn eigen mogelijkheden om mijn hypotheek te betalen en eten te kopen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:05 schreef -scorpione- het volgende:
Ik hoop dat we dit snel meemaken, zeer interessant! May you live in interesting times![]()
Die crashed dus niet zolang olie in dollars wordt verhandeld.....dus jouw aanname moet omgedraait worden zeg maar.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als de dollar morgen hard crashed dan wordt olie overmorgen in euro's verhandeld.
Ach, laat je een matje groeien en ga je de criminaliteit in.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee dank u. Dat lijkt me erg slecht voor mijn eigen mogelijkheden om mijn hypotheek te betalen en eten te kopen.
nou en?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als de dollar morgen hard crashed dan wordt olie overmorgen in euro's verhandeld.
Sommige mensen denk idd dat de USA tot heel veel instaat is om zijn currency-monopolie (olie-dollar) te behouden ja. WO3 al aan de gang: "Hegemonie Amerikaanse dollar"quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:18 schreef Zeeuwtje het volgende:
Ik denk niet dat de USA zal toelaten dat de olie producerende landen naar Euros willen. Ik heb laatst de film Syriana gezien en als een iota van die film op waarheid berust zal de USA de politieker die suggereert dat ie liever Euros heeft gewoon laten verdwijnen. Een ongelukje of zo, misschien krijgt ie spontaan een enge ziekte.
Hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zolang er vraag is naar olie en olie in dollars wordt verhandeld, zal de US gewoon kunnen doorlenen hoor, dat maakt niet zoveel uit namelijk, daar de Dollar aan de olie is gekoppelt en niet aan bijv. goud.
Ik nietquote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee dank u. Dat lijkt me erg slecht voor mijn eigen mogelijkheden om mijn hypotheek te betalen en eten te kopen.
Schokkend! Ze moeten wel snel falliet gaan.quote:32 Frankrijk 68,80
33 Oostenrijk 67,60
34 Argentinië 65,70
35 Vietnam 64,30
36 Duitsland 64,20
37 Kenia 62,90
38 Spanje 62,70
39 Verenigde Staten 62,40
40 Cyprus 62,30
41 Oeganda 62,20
42 Portugal 59,80
Het punt is niet of olie in US$ of in euro wordt afgerekend, dat maakt in principe geen bal uit.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:38 schreef Semisane het volgende:
[..]
Sommige mensen denk idd dat de USA tot heel veel instaat is om zijn currency-monopolie (olie-dollar) te behouden ja. WO3 al aan de gang: "Hegemonie Amerikaanse dollar"
En persoonlijk vind ik dat geen onrealistische visie. Ik denk trouwens niet dat de USA instaat is om z'n wil op de hele olie-producerende wereld te leggen, als men massaal overstapt op de Euro.
Niet helemaal, want de USA zit in een uitzonderings positie, daar olie in dollars wordt verhandeld, hebben andere landen gewoon weg dollars nodig.....want dat willen de olie-producerende landen nou eenmaal, daar ontkomen ze niet aan en wie maakt die dollars.....juiist de US.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:39 schreef knowall het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
[afbeelding]
In biljoenen per kwartaal, gecorrigeerd voor inflatie.
De goederen-en-services-balans daalt recentelijk hard in de VS (wat simpelweg inhoudt dat de VS meer goederen en services importeert dan exporteert, men maakt dus als het ware 'schuld' bij het buitenland). Een steeds toenemende groei van de schuld-BBP-ratio (wat het geval is wanneer de schuld harder groeit dan het BBP, wat ook nu gebeurt in de VS) leidt er uiteindelijk toe dat geen enkel land meer geld aan de VS wil lenen. Wanneer de rente die de VS verschuldigd is, groter is dan het BBP, dan is geld lenen aan de VS even zinvol als al je geld zetten op een eredivisie-kampioenschap van Fortuna Sittard (en die spelen in de eerste divisie, kan je nagaan).
En het 'mooie' is dat hoe langer de VS wacht met ingrijpen, des te 'extremer' moeten ze ingrijpen om dit te voorkomen. Vooral alles blijven ontkennen dus Bush.
pas op pas op, mensen schrikken van percentagesquote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:34 schreef SeLang het volgende:
De USA gaat niet failliet.
De staatsschuld is niet buitensporig hoog als % van het GDP. Veel Europese landen hebben een hogere staatsschuld (als % van het GDP).
Ook het overheidstekort is in principe makkelijk op te lossen door de belastingen ietsje te verhogen. Dan nog zijn de belastingen veel lager dan in de EU.
Wat wel een probleem is is dat veel pensioenverplichtingen niet gedekt zijn. Een hoop mensen kunnen straks naar hun pensioen fluiten. Daaraan gaat het land niet failliet maar het is wel slecht voor de economie en voor mensen die niet zelf een spaarpot hebben.
Een ander groot probleem is het handelstekort. Hierdoor wordt er netto per dag 2 miljard aan Amerikaanse bezittingen/ waarde aan het buitenland (met name Azie) overgedragen. Op den duur kan dat alleen maar leiden tot een zwakkere dollar, inflatie en hogere rentes.
Dat de US$ uin reserve wordt gehouden heeft te maken met het feit dat olie producerende landen dollars voor hun olie willen hebben, dus dat heeft er wel degelijk mee te maken. De hele noodzaak om dollars op reserve te hebben vervalt als de olie voor euros wordt verhandelt....naast het feit dat de US een belangrijke handelspartner is van veel landen ja.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het punt is niet of olie in US$ of in euro wordt afgerekend, dat maakt in principe geen bal uit.
Waar het om gaat is welke valuta als reserve valuta worden aangehouden en in welke percentages.
Momenteel is de trend om een groter percentage van de reserves in euro aan te houden (ten koste van US$) al in volle gang. Maar voorlopig zal de US$ de belangrijkste reserve valuta blijven, domweg omdat het in het eigenbelang is van de meeste landen die de USA als belangrijkste handelspartner hebben.
en wat dacht je van die 170%/GDP schuld van Japanquote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:45 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Schokkend! Ze moeten wel snel falliet gaan.![]()
De belangrijkste financiers van het Amerikaanse handelstekort (1.Japan, 2. China en 3. Taiwan) doen dit uit puur eigenbelang. Wanneer ze geen US$ blijven opnemen (en zo hun eigen munt omlaag drukken) verslechtert hun exportpositie zodanig dat ze meteen een recessie ingaan. Daarom bestaat deze situatie ook al zo lang.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:39 schreef knowall het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
[afbeelding]
In biljoenen per kwartaal, gecorrigeerd voor inflatie.
De goederen-en-services-balans daalt recentelijk hard in de VS (wat simpelweg inhoudt dat de VS meer goederen en services importeert dan exporteert, men maakt dus als het ware 'schuld' bij het buitenland). Een steeds toenemende groei van de schuld-BBP-ratio (wat het geval is wanneer de schuld harder groeit dan het BBP, wat ook nu gebeurt in de VS) leidt er uiteindelijk toe dat geen enkel land meer geld aan de VS wil lenen. Wanneer de rente die de VS verschuldigd is, groter is dan het BBP, dan is geld lenen aan de VS even zinvol als al je geld zetten op een eredivisie-kampioenschap van Fortuna Sittard (en die spelen in de eerste divisie, kan je nagaan).
En het 'mooie' is dat hoe langer de VS wacht met ingrijpen, des te 'extremer' moeten ze ingrijpen om dit te voorkomen. Vooral alles blijven ontkennen dus Bush.
Nee.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:51 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat de US$ uin reserve wordt gehouden heeft te maken met het feit dat olie producerende landen dollars voor hun olie willen hebben, dus dat heeft er wel degelijk mee te maken. De hele noodzaak om dollars op reserve te hebben vervalt als de olie voor euros wordt verhandelt....naast het feit dat de US een belangrijke handelspartner is van veel landen ja.
Maar wat als je dollars hebt en je wilt olie kopen en je moet die dollars dus omzetten en dat lukt niet?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee.
Het feit dat je in US$ afrekent betekent niet automatisch dat je je kapitaal ook in US$ moet wegzetten. Niemand verbiedt jou om je US$ direct om te zetten in euro.
Waar het dus om gaat is welke valuta landen als reserve valuta willen aanhouden, niet in welke valuta de olie toevallig wordt gefactureerd.
Ik dacht dus wel dat je dollars in reserve wilt houden, want als je olie wilt kopen moet je dus je eigen valuta kunnen omzetten in dollars, daarvoor moet dus wel dollars tegenover kunnen staan en de beste manier om dat te garanderen is om dollars in reserve te hebben of begrijp ik het echt verkeerd Selang?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee.
Het feit dat je in US$ afrekent betekent niet automatisch dat je je kapitaal ook in US$ moet wegzetten. Niemand verbiedt jou om je US$ direct om te zetten in euro.
Waar het dus om gaat is welke valuta landen als reserve valuta willen aanhouden, niet in welke valuta de olie toevallig wordt gefactureerd.
Waarom zou dat niet lukken?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:07 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Maar wat als je dollars hebt en je wilt olie kopen en je moet die dollars dus omzetten en dat lukt niet?
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet lukken?
Je kunt ze altijd slijten aan iemand anders die z'n olie moet afrekenen in US$
Dan doet Botswana en Tanzania het heel goed of hoe moet ik dat zien?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:02 schreef Elusive het volgende:
een land als de V.S. kan niet failliet
trouwens, overzicht van staatsschulden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld
Dus de economieen van Botswana en Tanzania zijn erg klein?(leek me al vrij logisch)quote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De Absolute hoogte van de schuld is op zich niet intressant. Waar het om gaat is hoe hoog de schuld is tov het BNP.
Voorbeeld, een schuld van 50.000 euro is voor een Bijstandstrekker een onmogelijke horde, voor mij met mijn inkomen is het een normale financiering voor bv een auto.
De Amerikaanse staatsschuld is een groot bedrag, maar de Belgische is in verhouding tot hun economie veel hoger.
Maar hoe bereken je de hele schuld?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:05 schreef NightH4wk het volgende:
Uhm, dit gaat btw niet over de staatsschuld maar over de hele schuld van het land. Daarom komt het in de OP ook op $66 trillion uit.
Wat is dan het probleem? Als de dollar ¤0,10 waard wordt is het vooral balen als je geld aan de VS hebt geleend. Dan is het geen hol meer waard. De amerikaanse export daarentegen zal gigantisch stijgen door de lage dollarkoers.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Denk dus dat het grootste gevaar voor de VS geschetst wordt in 'De Dag dat de Dollar Valt'. Iedereen weet dat het gaat gebeuren, alleen nog niet wanneer.
Ja wat dacht jij, als de VS al bijna falliet is, moet Japan wel op de rand van de afgrond leven, niet waar?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:51 schreef Glasnosteraar het volgende:
[..]
en wat dacht je van die 170%/GDP schuld van Japan![]()
Ik ken de methode niet precies, maar het schijnt wel mogelijk te zijn. Net postte ik een link met data, deze gaat over debt: http://www.federalreserve.gov/releases/Z1/Current/z1r-2.pdf. Meer van dat spul op http://www.federalreserve.gov/releases/Z1/Current/default.htmquote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:05 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar hoe bereken je de hele schuld?
Kan dat eigenlijk wel?
Het valt je niet op dat die docu een beetje eenzijdig, tendentieus stukje journalistiek is?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Denk dus dat het grootste gevaar voor de VS geschetst wordt in 'De Dag dat de Dollar Valt'. Iedereen weet dat het gaat gebeuren, alleen nog niet wanneer.
Het buitenland blijft als een gek dollars kopen idd, als China opeens $1 trillion aan reserves ziet verdampen worden ze ook niet vrolijk. Het zal best een keer crashen om schoon schip te maken, maar de belangen zijn wat te groot om dat binnekort te laten gebeuren. We hebben het btw wel over een echte crises, dus niet simpel keertje defaulten op een paar bonds.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:09 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem? Als de dollar ¤0,10 waard wordt is het vooral balen als je geld aan de VS hebt geleend. Dan is het geen hol meer waard. De amerikaanse export daarentegen zal gigantisch stijgen door de lage dollarkoers.
Nou, die bronnen lijken mij zo betrouwbaar. Allemaal topmensen in de financiele wereld enzo. Als leek lijkt het me een vrij overtuigende recontructie.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:10 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Het valt je niet op dat die docu een beetje eenzijdig, tendentieus stukje journalistiek is?![]()
Nee hoor, China koopt dan gewoon de VSquote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:13 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Het buitenland blijft als een gek dollars kopen idd, als China opeens $1 trillion aan reserves ziet verdampen worden ze ook niet vrolijk. Het zal best een keer crashen om schoon schip te maken, maar de belangen zijn wat te groot om dat binnekort te laten gebeuren. We hebben het btw wel over een echte crises, dus niet simpel keertje defaulten op een paar bonds.
McCarthy zou zich omkeren in zijn grafquote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:17 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Nee hoor, China koopt dan gewoon de VS![]()
Je zou ook kunnen beweren dat ze de VS eigenlijk al aan het kopen zijn. Op zich is elke investering een stukje eigendom kopen. Nou is al eerder gezegd dat je niet een wolkenkrabber ff van New York naar Beijing verplaatst dus er moeten wel wat kanttekeningen bij worden geplaatst.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:17 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Hallo, weet je hoeveel geld Nederland in de VS heeft geinvesteerd.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:05 schreef -scorpione- het volgende:
Ik hoop dat we dit snel meemaken, zeer interessant! May you live in interesting times![]()
Saudi Arabie heeft half New York in handen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:27 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen beweren dat ze de VS eigenlijk al aan het kopen zijn. Op zich is elke investering een stukje eigendom kopen. Nou is al eerder gezegd dat je niet een wolkenkrabber ff van New York naar Beijing verplaatst dus er moeten wel wat kanttekeningen bij worden geplaatst.
De pensioenen? Pfff, dat maakt mij niets uit, tegen de tijd dat ik met pensioen zou moeten gaan is er ook niets. De huidige regeringsleiders zijn de toekomst aan het verkopen zodat ze nu lekker kunnen consumeren. Stelletje flikkers zijn het.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:32 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Hallo, weet je hoeveel geld Nederland in de VS heeft geinvesteerd.
Nederland is altijd 1 van de grootste investeerders geweest.
Als de dollar zijn waarde zou verliezen, dan is dat een ramp voor nederland. Denk aan de pensioenen enz.
De vergrijzing is nu al bijna niet meer te betalen![]()
Dat klopt, maar er komt een punt waarop dit voordeel niet opweegt tegen het nadeel; het risico lopen om het geld dat je 'investeert' in de VS nooit meer terug te zien.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
De belangrijkste financiers van het Amerikaanse handelstekort (1.Japan, 2. China en 3. Taiwan) doen dit uit puur eigenbelang. Wanneer ze geen US$ blijven opnemen (en zo hun eigen munt omlaag drukken) verslechtert hun exportpositie zodanig dat ze meteen een recessie ingaan. Daarom bestaat deze situatie ook al zo lang.
De industrieen in China zijn ook voor een groot gedeelte in handen van westerse bedrijven, daarnaast is China nog steeds nog maar de 7e economie van de wereld, China is zo overschat.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:27 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen beweren dat ze de VS eigenlijk al aan het kopen zijn. Op zich is elke investering een stukje eigendom kopen. Nou is al eerder gezegd dat je niet een wolkenkrabber ff van New York naar Beijing verplaatst dus er moeten wel wat kanttekeningen bij worden geplaatst.
Oh, jij wilt nu wel hogere premies betalen zeg maar, dat maakt jou niets uit ..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:41 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
De pensioenen? Pfff, dat maakt mij niets uit, tegen de tijd dat ik met pensioen zou moeten gaan is er ook niets. De huidige regeringsleiders zijn de toekomst aan het verkopen zodat ze nu lekker kunnen consumeren. Stelletje flikkers zijn het.
Die premies ga ik dus echt niet betalen. Ze schaffen dat hele pensioen maar af, ik regel het zelf wel.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:57 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Oh, jij wilt nu wel hogere premies betalen zeg maar, dat maakt jou niets uit ..
ja ja
of werk je niet of zo ?
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:07 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Die premies ga ik dus echt niet betalen. Ze schaffen dat hele pensioen maar af, ik regel het zelf wel.
Niet waar inderdaad.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:10 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ja wat dacht jij, als de VS al bijna falliet is, moet Japan wel op de rand van de afgrond leven, niet waar?![]()
Ik zou het jammer vinden voor minimaal de halve wereldquote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:17 schreef Yildiz het volgende:
Als het écht gebeurt, zou ik het oprecht jammer vinden voor al die inwoners in dat land...
Echter, met de huidige Bush Administration, zie ik nog wel dat ze in staat zijn het voor elkaar te krijgen. Maargoed dat ze niet nog 4 jaar door kunnen gaan.
Maakt weinig kans in Congress (bekijkt investeringen, en net nieuwe wetgeving mbt die onzin) en in een echte crises accepteren ze de verkopers die dollars waarschijnlijk niet meer maar willen goud ofzo zien.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:17 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Congress wordt aardig onderschat imo kwa uitgaven, die lui doen zwaar mee en zijn op aardig wat punten erger dan Bush.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:17 schreef Yildiz het volgende:
Als het écht gebeurt, zou ik het oprecht jammer vinden voor al die inwoners in dat land...
Echter, met de huidige Bush Administration, zie ik nog wel dat ze in staat zijn het voor elkaar te krijgen. Maargoed dat ze niet nog 4 jaar door kunnen gaan.
De VS zal zich dan aflsuiten van de wereld en daarnaast zal zulk gedrag zeker niet gewaardeerd worden door andere landen. Zo makkelijk gaat dat dus niet.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Maakt weinig kans in Congress (bekijkt investeringen, en net nieuwe wetgeving mbt die onzin) en in een echte crises accepteren ze de verkopers die dollars waarschijnlijk niet meer maar willen goud ofzo zien.
Linkse mensen (quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Opvallend trouwens dat vooral mensen met Linkse sympatieen zo negatief zijn over de schuld van de VS, dezelfde die zo lopen huilen als er in NL bezuinigt wordt op een politiek correct troetelkindje om te zorgen dat de NL staatsschuld omlaag gaat.
Dit heb ik je vaker horen zeggen. Ik denk dat we meer vertrouwen hebben in onze leiders dan die horken die nu de VS regeren. Zij kunnen het voor ons ook verzieken terwijl als we het voor ons zelf verzieken het onze eigen schuld is, hadden we maar niet op die en die moeten stemmen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Opvallend trouwens dat vooral mensen met Linkse sympatieen zo negatief zijn over de schuld van de VS, dezelfde die zo lopen huilen als er in NL bezuinigt wordt op een politiek correct troetelkindje om te zorgen dat de NL staatsschuld omlaag gaat.
Hypocrisie is een betere aanduiding..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:47 schreef knowall het volgende:
[..]
Linkse mensen () zijn gewoon erg begaan met het lot van de VS, zo blijkt maar weer.
Afsluiten? Dat kan militair en op andere manieren, maar dat eerste zal iig niet gebeuren om de crises niet nog veel groter te maken.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:46 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
De VS zal zich dan aflsuiten van de wereld en daarnaast zal zulk gedrag zeker niet gewaardeerd worden door andere landen. Zo makkelijk gaat dat dus niet.
Die conclusie had je van tevoren al gemaakt volgens mij. Je moest alleen nog even een debiele gedachtengang verzinnen ter bevestiging.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hypocrisie is een betere aanduiding..
Economische afsluitenquote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:50 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Afsluiten? Dat kan militair en op andere manieren, maar dat eerste zal iig niet gebeuren om de crises niet nog veel groter te maken.
De wereld gaat het niet leuk vinden idd, aangezien de grootste klappen eerst vallen in de gebieden met de meeste risico's, en de landen die er het fundamenteel gezien het beste bijliggen relatief minder worden gepakt door de crises.
Ik heb helemaal niemand gekozen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dit heb ik je vaker horen zeggen. Ik denk dat we meer vertrouwen hebben in onze leiders dan die horken die nu de VS regeren. Zij kunnen het voor ons ook verzieken terwijl als we het voor ons zelf verzieken het onze eigen schuld is, hadden we maar niet op die en die moeten stemmen.
Het past dus als de vuist op het oog, je pissig worden laat zien dat mijn opmerking goed raak was.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:51 schreef knowall het volgende:
[..]
Die conclusie had je van te voren al gemaakt volgens mij. Je moest alleen nog even een debiele gedachtengang verzinnen ter bevestiging.
Ben ik pissig dan? Ik speel gewoon even met je mee ter vermaeck ende vrolickheyt.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het past dus als de vuist op het oog, je pissig worden laat zien dat mijn opmerking goed raak was.
Hahah, stuur Zalm daarheen danquote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:05 schreef Knarf het volgende:
Je kunt natuurlijk ook overdrijven het is 'maar' 8,4 biljoen.
http://www.brillig.com/debt_clock/
De eerste alinea was eigelijk alleen mbt militair. Die hazen van Congress zie ik er nog wel voor aan iig om wat economisch af te sluiten, Bush in mindere mate maar ook wel. Een gelukje is iig dat ze Paulson hebben, hij kent China aardig en is een goede baas.quote:
Jereinste kolder.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:47 schreef Dante_A het volgende:
Wat dat afsluiten voor de rest van de wereld betreft, dat is een heel boeiend punt.
Clinton was een President met een naast een interne blik ook een duidelijke extern gerichte kijk. Toen Bush president zou worden, en zelfs toen hij het al was tot precies 12 september 2001 waren de visies vanuit Europa en Azie dat de VS zich voor een deel zouden gaan afsluiten van de rest van de wereld. Er was niet of nauwelijks een ideologie, verkiezingspunt of zelfs maar een opmerking over het buitenland te horen uit de mond van Bush, ik geloof zelfs dat hij nog nooit in het buitenland was geweest.
Toen kwam 11 september en iedereen weet wat er is gebeurt, de Amerikanen waren alweer terug op het wereldtoneel van amper weggeweest.
Van ontrekken aan de wereldeconomie is en was geen sprake natuurlijk, geen enkel land kan zich ontrekken aan de wereldeconomie, zelfs Noord-Korea niet. Hoe je in die wereld staat is echter wel het gevolg van een duidelijke keuze.
Ik kan het inderdaad niets anders noemen dan een poging tot politiek-correcte anti-Bush geschiedvervalsing waar wel meer hippies last van hebben.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:58 schreef -scorpione- het volgende:
Jereinste kolder.
Waarom denk je dat amerika zn greep in het midden-oosten en azie probeert uit te breiden!??quote:Op vrijdag 14 juli 2006 18:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Die crashed dus niet zolang olie in dollars wordt verhandeld.....dus jouw aanname moet omgedraait worden zeg maar.
Eerst moeten de olie-producerende landen aangeven dat ze euro's ipv dollars willen hebben voor hun olie en dan pas crashed de dollar. En Oooh boy zal die dan toch ff crashen zeg....in pakken en weg wezen, zeg maar.
Fraaie cirkelredenatie. De dollar stort inderdaad pas echt in wanneer men massaal het vertrouwen verliest in de dollar. En dat punt kan nabij zijn, wanneer er niet ingegrepen wordt, zoveel is zeker.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:11 schreef Napalm het volgende:
Aangezien de dollarkoers nog niet ingestort is denk ik dat de markten er nog wel vertrouwen in hebben..
Links en rechts!!?? waar gaat het over? Amerika is all about the money and power, democraten in amerika is rechtser als de vvd in nederland.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:47 schreef knowall het volgende:
[..]
Linkse mensen () zijn gewoon erg begaan met het lot van de VS, zo blijkt maar weer.
Hier sluit ik me bij aan , ohja...en het maakt me trouwens niks meer uitquote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:30 schreef motionknight het volgende:
[..]
Links en rechts!!?? waar gaat het over? Amerika is all about the money and power, democraten in amerika is rechtser als de vvd in nederland.
Links en rechts zijn absoluut abstracte begrippen, gaat om de integrische invulling ervan om de waarde ervan in te schatten
Mensen die begrippen als bush-bashing en amerika-bashing gebruiken missen naar mijn mening een stukje objevtiviteit en realiteitszin die ze nodig hebben om te zien in wat voor wereld we echt leven.
We zijn de verkeerde weg ingeslagen en er is geen weg terug, dus bereid je maar alvast voor op iets wat niemand voor mogelijk heeft gehouden,
Het probleem is dat er geen duidelijkheid is of en wanneer de dollar zal vallen, de dollar is allang en breed voorbij het traditionele punt waarop een munt normaal gesproken hard valt.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:25 schreef knowall het volgende:
Fraaie cirkelredenatie. De dollar stort inderdaad pas echt in wanneer men massaal het vertrouwen verliest in de dollar. En dat punt kan nabij zijn, wanneer er niet ingegrepen wordt, zoveel is zeker.
Pardon? Misschien moet je je eens verdiepen in internationale politiek en de geschiedenis ervan.quote:
L E Z E Nquote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:41 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
ben jij echt zo dom? Het gaat er dus om dat olie niet meer verkocht wordt in dollars en dan heb je dus een probleem vooral als niemand jouw dollars wil. Daarnaast als de dollar steeds meer in waarde zakt worden jouw reserves steeds minder waard en als je ze niet meer kunt inruilen is het praktisch waardeloos. Daar gaat het dus wel om.
Wat je zegt klopt wel, alleen zullen aanpassingen nooit zo abrupt zijn maar heel geleidelijk gaan.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:43 schreef knowall het volgende:
[..]
Dat klopt, maar er komt een punt waarop dit voordeel niet opweegt tegen het nadeel; het risico lopen om het geld dat je 'investeert' in de VS nooit meer terug te zien.
Ook vanuit het oogpunt van de VS lijkt het met trouwens niet bepaald wenselijk om zo afhankelijk te zijn van landen als China. Je weet nooit wat er in de wereld gebeurt, het kan zomaar gebeuren dat om welke reden dan ook de centrale bank van China besluit om 'over te schakelen' op bijvoorbeeld euro's en dan heeft de VS een probleem...
Dat was inderdaad een fascinerende omslag.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:47 schreef Dante_A het volgende:
Wat dat afsluiten voor de rest van de wereld betreft, dat is een heel boeiend punt.
Clinton was een President met een naast een interne blik ook een duidelijke extern gerichte kijk. Toen Bush president zou worden, en zelfs toen hij het al was tot precies 12 september 2001 waren de visies vanuit Europa en Azie dat de VS zich voor een deel zouden gaan afsluiten van de rest van de wereld. Er was niet of nauwelijks een ideologie, verkiezingspunt of zelfs maar een opmerking over het buitenland te horen uit de mond van Bush, ik geloof zelfs dat hij nog nooit in het buitenland was geweest.
Toen kwam 11 september en iedereen weet wat er is gebeurt, de Amerikanen waren alweer terug op het wereldtoneel van amper weggeweest.
Een recessie (of erger) in de USA gaat inderdaad de hele wereld voelen, en al helemaal de landen in oost Azie omdat die voor hun export zo sterk afhankelijk zijn van de USA.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:28 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik zou het jammer vinden voor minimaal de halve wereld, ik denk dat de gevolgen niet alleen in de VS hun effect zullen hebben.
Die zullen van wereldniveau zijn.
Dat is niet raar als je bedenkt dat de schuld maar blijft stijgen in de VS terwijl uitgaven aan sociale welvarendheid niet echt evenredig groter worden, nog zachtgezegd ook. Beetje trieste vergelijking dus.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar baseer je dat op? Bush heeft de uitgaven voor Medicare en Medicaid juist enorm verhoogd door ondermeer medicijnen voor bejaarden veel ruimer te gaan vergoeden. En dan vergeet je voor het gemak ook even de recessie zoals bijna iedereen in dit topic doet die zegt dat de VS niet zo kan doorgaan. IN NL is het tekort toch ook hoger als de economie tegenzit?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:25 schreef trancethrust het volgende:
Dat is niet raar als je bedenkt dat de schuld maar blijft stijgen in de VS terwijl uitgaven aan sociale welvarendheid niet echt evenredig groter worden, nog zachtgezegd ook. Beetje trieste vergelijking dus.
Misschien is het interessant om eerst zijn stukje leest. Hij doet net alsof Bush de VS helemaal van de wereld wilde afsluiten en zelfs nog nooit in het buitenland was geweest. Yeah right.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://amicus.am.funpic.de/schrott/pinguin.mpg
Je hele verhaal hierboven is behoorlijk genuanceerder als het kolderieke verhaal ervoor. Daarmee blijft de stelling dat het niet klopte dus overeind Tenzij je dit wil gaan verdedigen:quote:Op zaterdag 15 juli 2006 02:11 schreef Dante_A het volgende:
text
Verder, dat Bush zich meer intern ging richten was natuurlijk ook niet zo vreemd; dat wilde de kiezer in het democratische Amerika. Er waren problemen gerezen als de Dot-com bubble, offshoring en de huizenmarkt. Clinton had als een belangrijk doel vrede in het Midden Oosten en had nog wat trubbels gehad met Sadam. Al dat gedoe werd hem door de kiezer niet in dank afgenomen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:47 schreef Dante_A het volgende: Er was niet of nauwelijks een ideologie, verkiezingspunt of zelfs maar een opmerking over het buitenland te horen uit de mond van Bush, ik geloof zelfs dat hij nog nooit in het buitenland was geweest.
Misschien moet je mijn verhaal eens wat beter lezen. Je leest er dingen in die niemand heeft gezegd maar die je graag 'niet wil lezen'.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:59 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Misschien is het interessant om eerst zijn stukje leest. Hij doet net alsof Bush de VS helemaal van de wereld wilde afsluiten en zelfs nog nooit in het buitenland was geweest. Yeah right.
Als jij dat graag als een kolderiek verhaal wil lezen, ga je gang. Ik kan je echter aanraden het nog eens te lezen...quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:06 schreef Napalm het volgende:
[..]
Je hele verhaal hierboven is behoorlijk genuanceerder als het kolderieke verhaal ervoor. Daarmee blijft de stelling dat het niet klopte dus overeind Tenzij je dit wil gaan verdedigen:
[..]
Buitenlandpolitiek speelt nooit een rol bij verkiezingen als een land niet in oorlog is. Clinton voerde ook enkel campagne op binnenlandse issues. Verkiezingsretoriek is dus ook geen relevante indicator voor beleidsvoornemens.quote:Verder, dat Bush zich meer intern ging richten was natuurlijk ook niet zo vreemd; dat wilde de kiezer in het democratische Amerika. Er waren problemen gerezen als de Dot-com bubble, offshoring en de huizenmarkt. Clinton had als een belangrijk doel vrede in het Midden Oosten en had nog wat trubbels gehad met Sadam. Al dat gedoe werd hem door de kiezer niet in dank afgenomen.
Je trekt nu je punt terug, dat is duidelijk.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:49 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Misschien moet je mijn verhaal eens wat beter lezen. Je leest er dingen in die niemand heeft gezegd maar die je graag 'niet wil lezen'.
Ik heb nooit gezegd dat Bush de VS helemaal van de wereld wilde afsluiten, dat kan ook niet.
quote:The United States is heading for bankruptcy, according to an extraordinary paper published by one of the key members of the country's central bank.
Oh, dus een staatsschuld is okay als ie maar aan sociale zaken wordt gemaakt?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:25 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat is niet raar als je bedenkt dat de schuld maar blijft stijgen in de VS terwijl uitgaven aan sociale welvarendheid niet echt evenredig groter worden, nog zachtgezegd ook. Beetje trieste vergelijking dus.
Zoals ik t lees zijn die posten zo duur geworden vanwege vergrijzing, niet omdat Bush zich opeens sociaal voelde. Ik vind eerder een tegenvoorbeeld hiervan. Verder verbleken die kosten bij die van zijn 'nevenactiviteiten' in Irak, zelfs al als je alleen over 1 jaar kijkt. Samen vormen die twee posten de grootste oorzaak van hun begrotingstekort; maar zoals ik probeerde te zeggen, de verhoudingen zijn scheefgetrokken.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:53 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Bush heeft de uitgaven voor Medicare en Medicaid juist enorm verhoogd door ondermeer medicijnen voor bejaarden veel ruimer te gaan vergoeden. En dan vergeet je voor het gemak ook even de recessie zoals bijna iedereen in dit topic doet die zegt dat de VS niet zo kan doorgaan. IN NL is het tekort toch ook hoger als de economie tegenzit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |