abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:53:39 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_34239393
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1137650258097.html

Noem jezelf Erik en je bent welkom’
Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker

AMERSFOORT - De werkloosheid onder allochtonen is in vijf jaar tijd verdubbeld. Vooral jongeren komen nauwelijks aan een baan. Hun buitenlandse naam levert steevast een weigering op.

Voor sollicitatiegesprekken is Emrah Acar niet bang. ‘Dan kan ik mijn uiterlijk in de strijd gooien’, zegt de 19-jarige van Turkse komaf. Hij strijkt door zijn krullende matje. In zijn oren fonkelen nepdiamantjes. ‘Niet dat ik mezelf knap vind, hoor’, zegt hij terwijl hij toont hoe hij eruit ziet zonder zijn witte Nike-petje. ‘Maar als ik een sollicitatiegesprek heb met een vrouw, word ik altijd aangenomen. Bij ‘‘omgekeerde mannen’’ heb ik ook succes.’

Meestal komt het echter niet zo ver. ‘Ik word afgewezen zodra ze mijn buitenlandse naam op de brief zien staan.’

Acar studeerde een jaar geleden af aan het ROC. Nu, ruim honderd sollicitatiebrieven later, heeft hij een uitkering. ‘Ik heb wel eens baantjes gehad voor een paar dagen, maar het lukt me niet iets voor vast te vinden. Ik vind alles oké zolang het maar een beetje betaalt.’ Dagelijks zoekt bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Amersfoort naar vacatures.

Hij is niet de enige. Dinsdag presenteerde het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een rapport waaruit blijkt dat de werkloosheid onder allochtonen in vijf jaar tijd is verdubbeld. Vooral jonge allochtonen hebben moeite met het vinden van werk; van hen heeft 40procent geen baan. Dat is twee keer zoveel als bij autochtone jongeren. Reden: door het huidige gebrek aan banen verliezen allochtone jongeren het vaak van andere werkzoekenden, aldus het SCP. Discriminatie bij werkgevers zou zo meer kans krijgen.

‘Onze klanten zijn geen afspiegeling van de bevolking van Amersfoort’, erkent CWI-medewerkster Soraya Talhaoui. De Marokkaanse is niet verbaasd als ze de werkloosheidcijfers hoort. ‘Ik heb gemerkt dat bedrijven soms uit onwetendheid en door slechte ervaringen allochtonen mijden.’ Zelf is ze veertien maanden werkloos geweest. ‘Soms zeiden ze eerlijk dat ze liever een Nederlander wilden. Of ze verklaarden dat ik niet bij de bedrijfscultuur paste.’

Als je solliciteert onder een Nederlandse naam word je wel uitgenodigd voor een gesprek, roept een man van achter een computerscherm. Het is de 35-jarige dakdekker Abdelhale Adli. Sinds 2003 is hij werkloos. Hij solliciteert geregeld, maar zonder succes. ‘Daarom heb ik mijn brief een keer ondertekend met Erik. Ik mocht meteen langskomen.’

GroenLinks hamert er daarom op dat sollicitanten anoniem kunnen solliciteren. Zo hoopt de partij discriminatie op grond van de naam tegen te gaan. Onzin, vindt CWI-medewerkster Talhaoui. ‘Je hoeft je toch niet te schamen voor wie je bent.’ Het probleem moet volgens haar opgelost worden door de werkgevers, ‘Zij mogen niet discrimineren. Daar moet op worden gecontroleerd.’

Deze controles heeft de overheid echter afgeschaft sinds januari 2004. Inmiddels proberen ministeries door middel van projecten de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Emrah Acar betwijfelt of dit werkt. ‘Ik zou gewoon mijn pasfoto mee moeten sturen, dan word ik vast wel uitgenodigd.’ Bij een gesprek, stelt hij, kan het bijna niet misgaan. ‘Zeker niet als ik nette kleren aan heb, mijn haar goed doe en er een vrouw tegenover me zit.’

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar aan het (karikaturale) uiterlijk of aan de culturele macho-trekjes ligt het niet hoor....
Met het uiterlijk van een blanke gemiddelde voetbalhooligan met matje wordt je ook niet zo snel aangenomen.

En deze gozer is op z'n 18de 'afgestudeerd'? Ga dan nog verder doorleren zou ik zeggen.

Los hiervan bestaat natuurlijk wel het probleem dat werkgevers bij het zien van een allochtone naam enige drempels opwerpen, maar hoe is dat te controleren?

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_34240141
te lang stuk
Vrijwilliger
pi_34240389
Het zou eigenlijk niet mogen, dat discrimineren op afkomst, eveneens het discrimineren op leeftijd en/of geslacht niet zou mogen.

In de praktijk gebeurt dit nog regelmatig, moeilijk te controleren is het natuurlijk zeker. Een oplossing zou gevonden kunnen worden in de anonieme sollicitatiebrief, dan ben je al van een hoop gezeik af. maargoed, uiteindelijk kan je, na de gesprekken, natuurlijk nog een allochtoon of een 50 jarige de deur wijzen!

Problemen die, naar mijn mening, moeilijk te controleren zijn. regels maken kun je wel, maar de naleving ervan controleren blijft lastig!
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:23:11 #4
3647 B.R.Oekhoest
pi_34240414
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:15 schreef RvdLinden het volgende:
te lang stuk
dat is juist handig, dan hoef je niet te bukken om te beffen
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_34240541
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:23 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

dat is juist handig, dan hoef je niet te bukken om te beffen
Anders zou je nog in de WIA terechtkomen zeg..
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:33:39 #6
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_34240796
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]

Of heb je geen matje?
Neen.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_34243009
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:53 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1137650258097.html
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar aan het (karikaturale) uiterlijk of aan de culturele macho-trekjes ligt het niet hoor....
Met het uiterlijk van een blanke gemiddelde voetbalhooligan met matje wordt je ook niet zo snel aangenomen.

En deze gozer is op z'n 18de 'afgestudeerd'? Ga dan nog verder doorleren zou ik zeggen.
Joh, dat jij geen onderwijs op niveau streekschool hebt genoten maakt nog niet dat jongens die dat wel hebben ook maar kunnen (en zouden moeten) doorleren.

En in allerlei milieus (werkmilieus bedoel ik), zijn matjes en een oorbel helemaal niet raar. Wel eens gekeken naar de mensen die 'gewoon' werken? De schilder, de bouwvakker, de loodgieter? Die zijn niet gemanicuurd of in pak

En toevallig (nee, niet toevallig), zijn de werkgevers van dat soort werkvolk vaak ook maar onhooggevallen bouwvakkers, met wat aanvullende scholing voor de administratie ofzo. Die hebben weinig boodschap aan allerlei verheven principes. Die hebben het gewoon niet zo op van dat volk waarover je vanalles leest.. en waarvan ze er zelf ook een keertje een gehad hebben die.. (vergeten dat ze ook een aantal kaaskoppen in dienst hebben gehad die <vul maar iets in>).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_34243099
tvp!
pi_34243202
Het verbaast mij niets. Ik zou zelf ook liever een Nederlander aannemen, zonder oorbellen of matje. En waarom niet? Zo'n machomarokkaan heeft een verkeerde uitstraling. Eigen schuld. Er zijn ook marokkanen die er wel fatsoenlijk uitzien, die krijgen ook wél een baan. Overigens heeft dit jochie gewoon een MBO opleiding gedaan.. laat hem lekker de bouwvak ingaan. Genoeg werk.
pi_34243233
Het gaat om de uitstraling. De foute gansta uistraling van de gemiddelde marokkaan, verschrikkelijk. Dat is wat anders dan een dikke behaarde bouwvakker met tattoo's.

Overigens vind ik dat de meeste marokkaan gewoon een rotkop hebben, met een onvriendelijke uitstraling. Sorry.
pi_34243329
Afsturen op een ROC, as if .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_34243330
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 15:40 schreef Oksel het volgende:
Het verbaast mij niets. Ik zou zelf ook liever een Nederlander aannemen, zonder oorbellen of matje. En waarom niet? Zo'n machomarokkaan heeft een verkeerde uitstraling. Eigen schuld. Er zijn ook marokkanen die er wel fatsoenlijk uitzien, die krijgen ook wél een baan. Overigens heeft dit jochie gewoon een MBO opleiding gedaan.. laat hem lekker de bouwvak ingaan. Genoeg werk.
Ik denk dat je hier wel een punt hebt. Een representatieve uitstraling is denk ik voor veel functies wel nodig, en als je dan naar de leeftijd + de naam kijkt, ga je toch (onbewust) vooroordelen over diegene krijgen.
  donderdag 19 januari 2006 @ 15:55:04 #13
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34243707
niet objectief. ze laten werklozen aan het woord die zichzelf al als slachtoffer zien en het wijtten aan discriminatie.

slecht artikel en niet representatief.
De wereld is op hol geslagen
pi_34244168
Alsof allochtone werkgevers niet selecteren op afkomst.
Als ze daar problemen mee hebben gaan ze toch lekker naar hun eigen land, daar is hun naam geen enkel probleem.

Volgens mij wordt "discriminazie" veel te vaak gebruikt als smoes zodat ze hun handjes kunnen ophouden voor een uitkering. Terwijl er werk zat is, desnoods als uitzendkracht.
pi_34244569
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 15:55 schreef 1ofthefew het volgende:
niet objectief. ze laten werklozen aan het woord die zichzelf al als slachtoffer zien en het wijtten aan discriminatie.

slecht artikel en niet representatief.
Nou. lijkt me eigenlijk tamelijk representatief voor onderzoeken die uitwijzen dat buitenlands klinkende achternamen anders beoordeeld worden, en voor cijfers waaruit bovenproportionele werkloosheid onder allochtonen blijkt .

Een succesvolle allochtoon is misschien een aansprekend rolmodel, maar niet representatief voor de problemen op de arbeidsmarkt voor jonge allochtonen.

Je weet toch wel wat representatief betekent?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 januari 2006 @ 16:50:48 #16
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_34245686
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:06 schreef DaveM het volgende:
Alsof allochtone werkgevers niet selecteren op afkomst.
Als ze daar problemen mee hebben gaan ze toch lekker naar hun eigen land, daar is hun naam geen enkel probleem.
Uhm, het gaat wel om lieden die hier geboren zijn. Hun eigen land is Nederland.
quote:
Volgens mij wordt "discriminazie" veel te vaak gebruikt als smoes zodat ze hun handjes kunnen ophouden voor een uitkering. Terwijl er werk zat is, desnoods als uitzendkracht.
In het artikel gaat het over mensen die talloze malen gesolliciteerd hebben. Die willen hun handjes helemaal niet ophouden. Of heb je de openingspost niet gelezen?

Maar het is inmiddels bekend dat de naam een groot probleem is. Het was handiger geweest als b.v. die dakbedekker echt Erik Adli had geheten. Hopelijk pikt deze generatie het probleem op en beginnen ze hun kinderen Nederlandse voornamen te geven, net zoals de Indo's (vanaf het begin) hebben gedaan.
iedereen is uniek behalve ik
  donderdag 19 januari 2006 @ 16:59:43 #17
3647 B.R.Oekhoest
pi_34245914
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou. lijkt me eigenlijk tamelijk representatief voor onderzoeken die uitwijzen dat buitenlands klinkende achternamen anders beoordeeld worden, en voor cijfers waaruit bovenproportionele werkloosheid onder allochtonen blijkt .

Een succesvolle allochtoon is misschien een aansprekend rolmodel, maar niet representatief voor de problemen op de arbeidsmarkt voor jonge allochtonen.

Je weet toch wel wat representatief betekent?
Hier in Grunn' bruuk'n wie nait van die dikke woord'n.

Wat een vervelend belerend hautain ondertoontje heb jij in je posts zitten.
pi_34246435
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 15:44 schreef NiteSpeed het volgende:
Afsturen op een ROC, as if .
Ik denk ook dat daar meer probleem zit !
pi_34246848
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:53 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

-knip-

Jij ook.
Te beginnen met de middelbare school, niet té grote stappen nemen haè.
  donderdag 19 januari 2006 @ 17:31:39 #20
3647 B.R.Oekhoest
pi_34246942
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:28 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Jij ook.
Te beginnen met de middelbare school, niet té grote stappen nemen haè.
Touché, haé
pi_34247050
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:31 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Touché, haé
Nee, haè.
Dat is niet zomaar.
Dan heb je een idee hoe iemand 'hè' uitspreekt, maar dat heb jij dus niet.
Misschien ooit wel.. maar ik denk het niet.

kerâhl (b.v.)
pi_34247054
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:50 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Uhm, het gaat wel om lieden die hier geboren zijn. Hun eigen land is Nederland.
Officieel ja, ik heb het even over het land waar ze thuishoren op grond van hun houding en gedrag.
quote:
In het artikel gaat het over mensen die talloze malen gesolliciteerd hebben. Die willen hun handjes helemaal niet ophouden. Of heb je de openingspost niet gelezen?
En jij neemt dat zomaar voor waar aan?
Er zal heus wel íets van kloppen, maar ik denk dat ze het allemaal flink aandikken om extra zielig te lijken.

Het zal best een keer gebeuren maar "talloze" keren om die reden geen uitnodiging krijgen vind je toch zelf ook niet erg geloofwaardig?

Er zijn nog genoeg werkgevers die allochtonen uit probleemgroepen een kans geven, als ze zo'n werkgever niet kunnen vinden dan ligt het toch echt aan hun CV, een sollicitatiebrief vol taalfouten of gewoon te weinig serieuze pogingen.

en uitzendwerk dan?
pi_34247113
Oja,

ik hecht ook waarde aan mijn matje.

Matje óver de kraag.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:11:01 #24
3647 B.R.Oekhoest
pi_34248274
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:34 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Nee, haè.
Dat is niet zomaar.
Dan heb je een idee hoe iemand 'hè' uitspreekt, maar dat heb jij dus niet.
Misschien ooit wel.. maar ik denk het niet.

kerâhl (b.v.)
Deze pos van jouw hep een hoog uitgeluldgehalte.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:11:27 #25
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_34248285
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 17:34 schreef DaveM het volgende:
[..]
Officieel ja, ik heb het even over het land waar ze thuishoren op grond van hun houding en gedrag.
Dat vind ik niet echt opschieten, zo'n gedachtengang. Ik had ook liever gezien dat de regering 30-40 jaar geleden een wat voorziender blik had gehad, maar die mensen zijn nou eenmaal hier (geboren) en we moeten er maar het beste van maken. Ik kijk liever naar diegenen die het wel goed doen dan me blind te focussen op probleemjongeren enzo.
quote:
En jij neemt dat zomaar voor waar aan?
Er zal heus wel íets van kloppen, maar ik denk dat ze het allemaal flink aandikken om extra zielig te lijken.

Het zal best een keer gebeuren maar "talloze" keren om die reden geen uitnodiging krijgen vind je toch zelf ook niet erg geloofwaardig?
Als dit het eerste bericht met die strekking was geweest had ik er wellicht aan getwijfeld. Dit is echter het zoveelste bericht dat ik hierover hoor, zie en lees, dat het voor mij inmiddels duidelijk is dat er echt iets aan de hand is en dat er echt behoorlijk wat mensen zijn die bereid zijn te werken en zich suf solliciteren.
quote:
Er zijn nog genoeg werkgevers die allochtonen uit probleemgroepen een kans geven, als ze zo'n werkgever niet kunnen vinden dan ligt het toch echt aan hun CV, een sollicitatiebrief vol taalfouten of gewoon te weinig serieuze pogingen.
Wat is een probleemgroep? Je kunt moeilijk zeggen dat iemand uit een probleemgroep komt gegeven dat die een Marokkaanse achtergrond heeft. Die intercedente bij het CWI uit de openingspost had kennelijk alleen d'r naam tegen.
iedereen is uniek behalve ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')