http://www.volkskrant.nl/binnenland/1137650258097.htmlNoem jezelf Erik en je bent welkom’
Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker
AMERSFOORT - De werkloosheid onder allochtonen is in vijf jaar tijd verdubbeld. Vooral jongeren komen nauwelijks aan een baan. Hun buitenlandse naam levert steevast een weigering op.
Voor sollicitatiegesprekken is Emrah Acar niet bang. ‘Dan kan ik mijn uiterlijk in de strijd gooien’, zegt de 19-jarige van Turkse komaf.
Hij strijkt door zijn krullende matje. In zijn oren fonkelen nepdiamantjes. ‘Niet dat ik mezelf knap vind, hoor’, zegt hij terwijl hij toont hoe hij eruit ziet zonder zijn witte Nike-petje. ‘Maar als ik een sollicitatiegesprek heb met een vrouw, word ik altijd aangenomen. Bij ‘‘omgekeerde mannen’’ heb ik ook succes.’
Meestal komt het echter niet zo ver. ‘Ik word afgewezen zodra ze mijn buitenlandse naam op de brief zien staan.’
Acar studeerde een jaar geleden af aan het ROC. Nu, ruim honderd sollicitatiebrieven later, heeft hij een uitkering. ‘Ik heb wel eens baantjes gehad voor een paar dagen, maar het lukt me niet iets voor vast te vinden. Ik vind alles oké zolang het maar een beetje betaalt.’ Dagelijks zoekt bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Amersfoort naar vacatures.
Hij is niet de enige. Dinsdag presenteerde het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een rapport waaruit blijkt dat de werkloosheid onder allochtonen in vijf jaar tijd is verdubbeld. Vooral jonge allochtonen hebben moeite met het vinden van werk; van hen heeft 40procent geen baan. Dat is twee keer zoveel als bij autochtone jongeren. Reden: door het huidige gebrek aan banen verliezen allochtone jongeren het vaak van andere werkzoekenden, aldus het SCP. Discriminatie bij werkgevers zou zo meer kans krijgen.
‘Onze klanten zijn geen afspiegeling van de bevolking van Amersfoort’, erkent CWI-medewerkster Soraya Talhaoui. De Marokkaanse is niet verbaasd als ze de werkloosheidcijfers hoort. ‘Ik heb gemerkt dat bedrijven soms uit onwetendheid en door slechte ervaringen allochtonen mijden.’ Zelf is ze veertien maanden werkloos geweest. ‘Soms zeiden ze eerlijk dat ze liever een Nederlander wilden. Of ze verklaarden dat ik niet bij de bedrijfscultuur paste.’
Als je solliciteert onder een Nederlandse naam word je wel uitgenodigd voor een gesprek, roept een man van achter een computerscherm. Het is de 35-jarige dakdekker Abdelhale Adli. Sinds 2003 is hij werkloos. Hij solliciteert geregeld, maar zonder succes. ‘Daarom heb ik mijn brief een keer ondertekend met Erik. Ik mocht meteen langskomen.’
GroenLinks hamert er daarom op dat sollicitanten anoniem kunnen solliciteren. Zo hoopt de partij discriminatie op grond van de naam tegen te gaan. Onzin, vindt CWI-medewerkster Talhaoui. ‘Je hoeft je toch niet te schamen voor wie je bent.’ Het probleem moet volgens haar opgelost worden door de werkgevers, ‘Zij mogen niet discrimineren. Daar moet op worden gecontroleerd.’
Deze controles heeft de overheid echter afgeschaft sinds januari 2004. Inmiddels proberen ministeries door middel van projecten de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt te verbeteren.
Emrah Acar betwijfelt of dit werkt. ‘Ik zou gewoon mijn pasfoto mee moeten sturen, dan word ik vast wel uitgenodigd.’ Bij een gesprek, stelt hij, kan het bijna niet misgaan. ‘Zeker niet als ik nette kleren aan heb, mijn haar goed doe en er een vrouw tegenover me zit.’
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar aan het (karikaturale) uiterlijk of aan de culturele macho-trekjes ligt het niet hoor....
Met het uiterlijk van een blanke gemiddelde voetbalhooligan met matje wordt je ook niet zo snel aangenomen.
En deze gozer is op z'n 18de 'afgestudeerd'? Ga dan nog verder doorleren zou ik zeggen.
Los hiervan bestaat natuurlijk wel het probleem dat werkgevers bij het zien van een allochtone naam enige drempels opwerpen, maar hoe is dat te controleren?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens:
http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..