Klopt, De VS is al heel lang heel erg sterk op economisch vlak omdat ze hun economie zo snel kunnen veranderen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:02 schreef Napalm het volgende:
ik denk dat ze het goed blijven doen. De dynamiek van de economie, de technische voorsprong, arbeidsproductiviteitsgroei, utilisatie van de internet technologie allemaal dikke plussen.
Soit, de lastendruk in de VS is ook erg laag, op het moment dat de VS de belastingen wat zou verhogen is de staatsschuld snel in te halen.quote:Minpunt is wel het grote begrotingstekort wat met de hoge overrheidsuitgaven de groei stimuleert. Dat zal verdwijnen.
Wist je dat er meer geinshored wordt in de VS als geoffshored?quote:Werkgelegenheid, komt dat niet doordat ze voorop lopen bij de offshoring?
De groei in de VS is gewoon groter dan die van de EU, PUNT.quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:26 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
jij bekijkt meer de lange termijn, ik had het meer over de korte termijn. het lijkt alsof de EU later de piek van de hoog conjunctuur beleeft dan de VS, de VS heeft die conjunctuur dan ook eerder ingezet. niets bijzonders dus.
BBP van de EU is rond de 12.000 ipv 8700quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Totaal Staatsschuld 6234 BBP 8700,6
Staatsschuld Eurolanden in % 71,65952233
Zuchtquote:Op woensdag 19 juli 2006 13:29 schreef -IksRee- het volgende:
[..]
BBP van de EU is rond de 12.000 ipv 8700
ik stel alleen dat de PPP cijfers binnenkort waarschijnlijk hoger zullen zijn voor de EU. Le-Zenquote:Op woensdag 19 juli 2006 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De groei in de VS is gewoon groter dan die van de EU, PUNT.
Waar baseer je dat op?quote:Op woensdag 19 juli 2006 14:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik stel alleen dat de PPP cijfers binnenkort waarschijnlijk hoger zullen zijn voor de EU. Le-Zen
quote:Niet euro EU landen
UK schuld 777,75 BBP 1830
Denemarken schuld 67,1517 BBP 188,1
zweden schuld 134,804 BBP 268
Cyprus schuld 12,132 BBP 16,85
Estland schuld 0,46322 BBP 12,19
Tsjechië, schuld 66,0014 BBP 199,4
Hongarije, schuld 99,0234 BBP 162,6
Letland, schuld 3,6348 BBP 30,29
Litouwen, schuld 10,87541 BBP 49,21
Malta, schuld 2,0619 BBP 7,9
Polen, schuld 243,122 BBP 514
Slowakije, schuld 14,75708 BBP 87,32
Slovenië schuld 12,96464 BBP 43,36
Totaal Schuld 1444,74155 BBP 3321,9
Percentage 43%
ik heb het al 3x uitgelegd. ga maar lezen.quote:
De wet van de remmende voorsprong houdt volgens mij in dat naarmate de welvaart toeneemt, de groei ook minder hard zal zijn. Kijk naar China, daar is de economie 11% gegroeid in een jaar, over 20 jaar zal dit niet meer zo hoog kunnen liggen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 19:07 schreef Napalm het volgende:
Zou niet weten waarom er nu een "backlash" moet komen? Wat bedoel je daarmee, de "Wet van de remmende voorsprong"? De VS heeft al zo veel langer een hogere groei. Ik denk dat het veilig is te veronderstellen dat ze op een strucureel hoger groeipad zitten dan de EU.
quote:Primeur
Het nieuws uit het FED-rapport over het dreigende faillissement van de VS was een leuke primeur vorige week. Nou ja primeur, de onvolprezen weblog van de Amerikaanse econoom Brad DeLong was weer de bron van mijn verhaal. Maar RTL Z was hierdoor wel mooi het eerste massamedium dat het nieuws openbaarde. Het leuke van Google News is dat je in zo’n geval precies kan kijken wie er in de wereld nog meer wakker genoeg zijn om het nieuws te melden.
Een dag later kwam de Britse “Telegraph” met een verhaal en toen werd het een beetje stil. Ongelofelijk maar waar. Niets in de Financial Times. Niets in de Wall Street Journal. Geen woord erover op Bloomberg. Alleen een paar kleinere kranten en internet publicaties. Ach, eigenlijk zijn we natuurlijk niet meer verbaasd. Het is de zoveelste aanwijzing dat de echt onthullende en voor Wall Street en The City onwelvallige verhalen simpelweg worden genegeerd.
Hieronder het verhaal uit The Telegraph
quote:US 'could be going bankrupt'
Bron: Telegraph UK
By Edmund Conway, Economics Editor
The United States is heading for bankruptcy, according to an extraordinary paper published by one of the key members of the country's central bank. A ballooning budget deficit and a pensions and welfare timebomb could send the economic superpower into insolvency. This is according to research by Professor Laurence Kotlikoff for the Federal Reserve Bank of St Louis, a leading constituent of the US Federal Reserve.
Prof Kotlikoff said that, by some measures, the US is already bankrupt. "To paraphrase the Oxford English Dictionary, is the United States at the end of its resources, exhausted, stripped bare, destitute, bereft, wanting in property, or wrecked in consequence of failure to pay its creditors," he asked. According to his central analysis, "the US government is, indeed, bankrupt, insofar as it will be unable to pay its creditors, who, in this context, are current and future generations to whom it has explicitly or implicitly promised future net payments of various kinds''.
The budget deficit in the US is not massive. The Bush administration this week cut its forecasts for the fiscal shortfall this year by almost a third, saying it will come in at 2.3pc of gross domestic product. This is smaller than most European countries - including the UK - which have deficits north of 3pc of GDP.Prof Kotlikoff, who teaches at Boston University, says: "The proper way to consider a country's solvency is to examine the lifetime fiscal burdens facing current and future generations. If these burdens exceed the resources of those generations, get close to doing so, or simply get so high as to preclude their full collection, the country's policy will be unsustainable and can constitute or lead to national bankruptcy.
"Does the United States fit this bill? No one knows for sure, but there are strong reasons to believe the United States may be going broke."
quote:Collectief zelfbedrog, deel 2
Willem Middelkoop
“De markten waren zo onder de indruk van de woorden van Bernanke”, dat was de verklaring die ik vanochtend hoorde over de enorme stijging van de Amerikaanse beurzen woensdag. “Beleggers denken dat de koersen omhoog kunnen nu er een mogelijk een pauze in de renteverhogingen komt”.
Een onlogische redenering. De koersen gingen ook niet omlaag door de 17 rentestappen. En als er een pauze komt, dan is dat bovendien een teken dat het niet goed gaat met de Amerikaanse economie. Hierdoor wordt de Fed wel gedwongen om te stoppen met de renteverhogingen.
U mag dus als belegger kiezen, of de rente volgt de inflatie en loopt nog verder op, of de economie dreigt in een recessie te komen en daardoor stoppen de renteverhogingen. En u heeft pas echt pech als rente en inflatie op blijven lopen én de economie in een recessie terecht komt. Stagflatie noemen economen dat sinds de jaren zeventig.
Maar terug naar woensdag. 99% van de beleggers las de volledige tekst van de Bernanke-speech natuurlijk niet. Ik deed het vanochtend bij het ontbijt wel en kwam daar de volgende zorgen van Bernanke tegen.
- De officiële inflatie ligt op bijna 4,5%. (`overall inflation as measured by the price index for personal consumption expenditures averaged 4.3 percent`).
- De inflatie is ook sterker gestegen dan verwacht. (´inflation has been higher than we expected at the time of our last report. Much of the upward pressure on overall inflation this year has been due to increases in the prices of energy and other commodities and, in particular, to the higher prices of products derived from crude oil.´).
-Zorg om verder oplopende inflatie door de mogelijkheid van een loon/prijs spiraal. (´Employee compensation per hour is likely to rise more quickly over the next couple of years.´).
Geopolitieke en structurele factoren houden de olieprijzen hoog en versterken de inflatie. (´with heightened geopolitical uncertainties and the limited ability of suppliers to expand capacity in the short run, these rising demands have resulted in sharp rises in the prices at which those goods are traded internationally, which in turn has put upward pressure on costs and prices in the United States.´).
- Blijvend hoge inflatie kan de economie verder gaan vertragen en is een moeilijk en kostbaar op te lossen probleem. (´Persistently higher inflation would erode the performance of the real economy and would be costly to reverse.´).
- De economische groei is al aan het vertragen. (`the anticipated moderation in economic growth now seems to be under way`).
Toch zijn de koersstijgingen wel verklaarbaar. Na elke belangrijke toespraak stijgen de koersen in de VS. Kijk het archief er maar op na.
Het gebeurde steeds weer na de `State of the Union`-toespraken van Bush, het gebeurde tijdens en na de befaamde `weapons of mass destruction`-speech van Colin Powell in de VN Veiligheidsraad, aan de vooravond van de Irak-oorlog en tientallen keren na de spreekbeurten van Alan Greenspan. En natuurlijk de dag dat er gestemd moest worden voor de herverkiezing van de regering Bush.
Vind ik het leuk? Ja, ook mijn portefeuille gaat mee omhoog.
Is het reëel? Nee, natuurlijk niet.
Is er een verklaring? Ja, Wall Street doet kennelijk alles wat in haar macht ligt om de Dow boven de 11.000 punten te houden. Maar ondanks al deze hulp staat de Dow nu al zeven jaar rond op dit niveau. Kom op jongens op Wall Street dat moet beter kunnen.
Klik hier voor het Sprott-rapport (pdf) over dit onderwerp.
quote:Gingrich says it's World War III
Bron
Former U.S. House Speaker Newt Gingrich says America is in World War III and President Bush should say so. In an interview in Bellevue this morning Gingrich said Bush should call a joint session of Congress the first week of September and talk about global military conflicts in much starker terms than have been heard from the president.
"We need to have the militancy that says 'We're not going to lose a city,' " Gingrich said. He talks about the need to recognize World War III as important for military strategy and political strategy.
Gingrich said he is "very worried" about Republican's facing fall elections and says the party must have the "nerve" to nationalize the elections and make the 2006 campaigns about a liberal Democratic agenda rather than about President Bush's record.
Ik denk alleen dat je wel het volgende in acht moet nemen. De amerikaanse groei + economie is gebaseerd op maar 1 ding: de dollar. Je kan nog zoveel groei hebben nog zo n groot GDP maar als je geld in de komende periode niks meer waard word zit je met een probleem namelijk: je krijgt er niet meer voor terug wat je er eigenlijk voor terug zou krijgen.quote:
Joh, ik maar denken dat dat kwam door de mijlenverre technologische voorsprong en de hoge arbeidsproductiviteit...quote:Op dinsdag 25 juli 2006 17:22 schreef Hennnn het volgende:
Ik denk alleen dat je wel het volgende in acht moet nemen. De amerikaanse groei + economie is gebaseerd op maar 1 ding: de dollar.
De enorme diensten sector, de financiele dienstverlening, de software, silicon valley, de enorme voedselproductie en export, de industrieele productie, etc etc etcquote:Op dinsdag 25 juli 2006 17:47 schreef Napalm het volgende:
Joh, ik maar denken dat dat kwam door de mijlenverre technologische voorsprong en de hoge arbeidsproductiviteit...
Kinderachtige reactie zeg.. De redenaties van Pietverdriet daar ging mijn stukje omquote:Op dinsdag 25 juli 2006 17:47 schreef Napalm het volgende:
[..]
Joh, ik maar denken dat dat kwam door de mijlenverre technologische voorsprong en de hoge arbeidsproductiviteit...
zoals deze...quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh, en de mensen die menen dat de VS failliet gaat aan zijn staatsschuld, de VS haar staatsschuld zit zo ongeveer tussen die van Nederland (lager) en die van Duitsland (Hoger) en is ver verwijderd van landen als Japan, Italie of Belgie..
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt
Men ziet maar al te graag de hoogte van het bedrag, maar de Absolute hoogte van de schuld is op zich niet intressant. Waar het om gaat is hoe hoog de schuld is tov het BNP.
Voorbeeld, een schuld van 50.000 euro is voor een Bijstandstrekker een onmogelijke horde, voor mij met mijn inkomen is het een normale financiering voor bv een auto.
De Amerikaanse staatsschuld is een groot bedrag, maar de Belgische, de Japanse of Italiaanse is in verhouding tot hun economie veel hoger.
Dat is een cirkel redeneringquote:Op dinsdag 25 juli 2006 18:35 schreef Hennnn het volgende:
[..]
Kinderachtige reactie zeg.. De redenaties van Pietverdriet daar ging mijn stukje om
[..]
zoals deze...
Die redenaties zijn gebakken lucht die voorgeschoteld worden om de hedendaagse situatie van de VS nog enigzinds te verbloemen. Het is namelijk zo dat Belgie bijvoorbeeld en veel constantere economie heeft en in het voornaamste hun munt (valuta enz) niet ineen dreigt te storten!
Waar je mij gelijk mee geeft.quote:Het grote probleem is; "ben ik in staat mijn schulden af te lossen".
Als de dollar niets meer waard is, is de staatsschuld ook niets meer, deze is namelijk in dollarsquote:Voor jullie de vraag, die voor landen anders is dan voor bedrijven etc, Hoe los je een schuld af met geld dat niks meer waard is na bijv een olie crisis etc? Als je die schuld niet meer af kan lossen wat gebeurd er met de crediteuren en debiteuren van de desbetreffende schuld? Steun Amerika maar jongens![]()
Die schuld is genoteerd in dollars! Als de dollar niets meer waard is is die schuld dus zo afgelost. Het wezenlijke verschil tussen de VS en andere landen die hun schuld niet in eigen valuta kunnen uitschrijven. Het valt trouwens te hopen voor arme afrikaanse landen die hun schuld ook in dollars hebben dat de dollar instort. Zijn ze daar ook vanaf. Degenen die daar hun vingers aan branden zijn de landen die geld aan de VS lenen. Mn de Aziatische landen. Dat zou je weten als je het topic zou lezen ipv termen als "kinderachtig" gaat bezigen.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 18:35 schreef Hennnn het volgende:
Het grote probleem is; "ben ik in staat mijn schulden af te lossen". Voor jullie de vraag, die voor landen anders is dan voor bedrijven etc, Hoe los je een schuld af met geld dat niks meer waard is na bijv een olie crisis etc? Als je die schuld niet meer af kan lossen wat gebeurd er met de crediteuren en debiteuren van de desbetreffende schuld? Steun Amerika maar jongens![]()
mag ik even iets opmerken over Tegenlicht:quote:Op dinsdag 25 juli 2006 17:22 schreef Hennnn het volgende:
Simpel voorbeeld is wat ze ook geven in de documantaire over Rente en huizenprijzen. ( de Tegenlicht documantaire)
quote:Reserve currency
A reserve currency (or anchor currency) is a currency which is held in significant quantities by many governments and institutions as part of their foreign exchange reserves. It also tends to be the international pricing currency for products traded on a global market, such as oil, gold, etc.
This permits the issuing country to purchase the commodities at a marginally cheaper rate than other nations, which must exchange their currency with each purchase and pay a transaction cost. (For major currencies, this transaction cost is negligible with respect to the price of the commodity.) It also permits the government issuing the currency to borrow money at a better rate, as there will always be a larger market for that currency than others.
The United States dollar is the most important reserve currency in the world today. At the start of 2006, 66.3% of the identified official foreign exchange reserves in the world were held in United States dollars, 24.8% in euro, 3.4% in Japanese yen, and 4.0% in pound sterling, according to the IMF. [1]. For this reason, the US dollar is said to have "reserve currency status", making it possible for the United States to run significant trade deficits (financed by seigniorage) with limited economic impact (see currency crisis) as long as the major holders of reserve currencies do not issue public statements suggesting otherwise.
The Pound Sterling was the primary reserve currency of much of the world in the 18th and 19th centuries. But perpetual current account and fiscal deficits financed by cheap credit and unsustainable monetary and fiscal policies to finance wars and colonial ambitions eventually led to the pound sinking.
The G8 also frequently issues public statements as to exchange rates, though with the exception of Japan, the member states are impotent in their ability to directly affect rates. In the past, however, its predecessor bodies could directly manipulate rates to reverse large trade deficits (see Plaza Accord).
The top reserve currency is generally selected by the banking community for the depth, strength, and stability of the economy in which it is used. Thus, as a currency becomes less stable, or its economy shrinks, bankers may abandon it for more stable or deeper economies, although it may take a long time, as recognition is important in determining a reserve currency. For example, it took many years after the United States overtook Great Britain as the financial centre of the world before the dollar became the unquestioned global reserve currency.
The Euro is already the 2nd most commonly traded reserve currency, and is the most likely candidate to displace the dollar as the predominant reserve currency. Since the euro was launched in 1999 (largely replacing the deutschmark as a major reserve currency), its contribution to official reserves has risen continually as banks seek to diversify their reserves and trade in the eurozone continues to expand.[2]
Ach, is dat wel zo? Het lijkt me dat het secundaire effect; de schok voor de wereldeconomie veel groter is en dat de VS daar mee hinder van zal ondervinden dan van de crash zelf.quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:27 schreef pmb_rug het volgende:
het is natuurlijk een waarheid als een koe dat de VS economie instort als de dollar insort DUH. met die observatie schiet je niets op.
op dit moment is de FED de dollar heel langzaam en gecontroleerd aan het depricieren.
in vind vooral het onderste deel interessant dat ik niet de enige ben die er zo over denkquote:Op donderdag 27 juli 2006 13:40 schreef pberends het volgende:
Grappige cijfers:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reserve_currency
[..]
eensch.. maar de dollar vervangen door de euro lost in feite niets op aan het echte probleem: de ontkoppeling van goud.. er is nu geen zekerheid meer, geen veiligheidspal om alles terug te draaien... meer waarschijnlijk is een wereldwijd ingevoerde valuta, waar ik liever niet aan denk. Nog meer centralisatie.. nee dank je..quote:Op donderdag 27 juli 2006 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
in vind vooral het onderste deel interessant dat ik niet de enige ben die er zo over denk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |