In mijn tijd werd Tito nog geprezen op school.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:48 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De spanningen tussen de bevolkingsgroepen waren ook geëscaleerd als Saddam zou overlijden of zijn macht op een andere manier kwijt zou raken. Maar goed, dat zullen we natuurlijk nooit weten.
In jouw tijd was Joegoslavië nog een leuke bestemming voor linkse studenten die geen heil meer zagen in het Sovjet-communisme.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:55 schreef sigme het volgende:
[..]
In mijn tijd werd Tito nog geprezen op school.
De gemiddelde mens wil eten op tafel, een dak boven z'n hoofd en met rust gelaten worden. En of dat nou in een democratie of dictatuur is zal hen weinig uitmaken.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik geloof dat vrijwel ieder mens democratie wil en dat hebben de verkiezingen in Irak en Afghanistan bewezen. Alleen die gewapende gekken, hè...
Zodra die behoeften bevredigd zijn -en dat is niet het geval in Irak, ik weet het-, zullen mensen inspraak eisen.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:58 schreef gelly het volgende:
[..]
De gemiddelde mens wil eten op tafel, een dak boven z'n hoofd en met rust gelaten worden. En of dat nou in een democratie of dictatuur is zal hen weinig uitmaken.
Dat geloof ik dan weer helemaal niet. Wie in een zeer ondemocratisch land leeft, heeft meestal belangrijker wensen dan 'democratie', en een behoorlijk percentage van de inwoners van meer democratische landen onthaalt ondemocratische denkbeelden / voorstellen met groot enhousiasme.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:54 schreef Monidique het volgende:
Ik geloof dat vrijwel ieder mens democratie wil ()
* sigme geeft M. gevoelige schopquote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
In jouw tijd was Joegoslavië nog een leuke bestemming voor linkse studenten die geen heil meer zagen in het Sovjet-communisme.
Democratie is een luxe goed idd.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zodra die behoeften bevredigd zijn -en dat is niet het geval in Irak, ik weet het-, zullen mensen inspraak eisen.
Hmm, nou, ze willen vooral macht voor hun eigen groepje. Of ze democratie willen, dus inclusief het respecteren van andermans mening, vraag ik me zeer af.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zodra die behoeften bevredigd zijn -en dat is niet het geval in Irak, ik weet het-, zullen mensen inspraak eisen.
Met 'democratie' bedoel ik dus inspraak. Dat kan zijn zoals in Nederland of Amerika of zelfs Venezuela. En ja, dat willen de meeste mensen, dat is mijn overtuiging. Maar in landen waar geen normale toestand heerst, zoals in Irak, is het nauwelijks te doen en zodra er een burgeroorlog is, zoals nu in Irak, dan zal die democratie daarin uiteraard ook worden meegezogen.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:03 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hmm, nou, ze willen vooral macht voor hun eigen groepje. Of ze democratie willen, dus inclusief het respecteren van andermans mening, vraag ik me zeer af.
Onder democratie versta ik iets heel anders dan wat zij willen: maximale inspraak. Iemand die democratie omhelst, wil one man one vote, ongeacht achtergrond, mening etc. Ik denk niet dat veel Irakezen dit graag hebben, maar eigenlijk geldt dit ook voor de rest van de wereld.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Met 'democratie' bedoel ik dus inspraak. Dat kan zijn zoals in Nederland of Amerika of zelfs Venezuela. En ja, dat willen de meeste mensen, dat is mijn overtuiging. Maar in landen waar geen normale toestand heerst, zoals in Irak, is het nauwelijks te doen en zodra er een burgeroorlog is, zoals nu in Irak, dan zal die democratie daarin uiteraard ook worden meegezogen.
quote:Three suicides at the U.S. detention facility at Guantanamo Bay, Cuba, may have been part of a broader plot by detainees who were using confidential lawyer-client papers and envelopes to pass handwritten notes their guards could not intercept, according to documents that government lawyers filed yesterday in federal court.
Detainees could apparently hide documents in their cells -- including instructions on how to tie knots and a classified U.S. military memo regarding cell locations of detainees and camp operational matters at Guantanamo -- by keeping the materials in envelopes labeled as lawyer-client communications. Notes that investigators found after the suicides on June 10 were apparently written on the back of notepaper stamped "Attorney Client Privilege," which allowed detainees to communicate secretly without interference, according to government officials.
Dat is heel goed mogelijk.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:07 schreef Autodidact het volgende:
Ik bedoel dus: een wens voor inspraak, hoeft geen perspectief te bieden tot democratie, misschien zelfs eerder autoritarisme.
Klopt. Zie Tito+Yougo.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:48 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De spanningen tussen de bevolkingsgroepen waren ook geëscaleerd als Saddam zou overlijden of zijn macht op een andere manier kwijt zou raken. Maar goed, dat zullen we natuurlijk nooit weten.
Tja, Groningen he?quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:55 schreef sigme het volgende:
[..]
In mijn tijd werd Tito nog geprezen op school.
Nee, dat is het niet. De 1e democratieen (Frankrijk en de US) waren alles behalve door luxe gestart.quote:
wat een lul, niet?quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:15 schreef Autodidact het volgende:
Bwuh, ik begin me niet zo goed te voelen. Bedankt, M.
Dat is grotendeels waar, ja, maar vaak wordt dan de foute vergelijking gemaakt dat het in Irak allemaal wel uebersuper zal worden, want kijk, ook in Duitsland en Japan heeft het gelukt. Dat is een veel te simpele redenering, waarvan ik overigens niet wil suggereren dat jij die maakt.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 23:14 schreef -IksRee- het volgende:
Mensen die claimen dat het niet opgelegd kan worden vergten de 2 oorlogszuchtigste naties van de 20e eeuw: daar is het wel gelukt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |