abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 juli 2006 @ 16:26:36 #201
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39477801
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:22 schreef bombardier het volgende:

[..]

iets in die richting ja.
d'r zit natuurlijk wel een beetje wat in: om je plannen voor werelddominantie tot uitvoer te brengen, zul je toch normale mensen moeten zien te overtuigen van het nut daarvan. als je dan teveel doet alsof je een slimme jongen bent, dan denken ze dat je spelletjes met ze speelt. en dan doen ze dus precies het tegenovergestelde.

net zoals d'r ook mensen bang zijn voor psychologen 'omdat die door je heen kunnen kijken' .
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 3 juli 2006 @ 16:29:53 #202
147235 Bombardier
The artillery man
pi_39477881
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:24 schreef pracissor het volgende:

[..]

uhm, nee. het iq is naar mijn weten afgestemd op je leeftijd.
het is een vergelijking met soortgenoten, dus leeftijd zal daarin meegenomen worden als variabele. de standaard bedraagt 100, daar wordt het iq op gebaseerd.
je zou het dus zo kunnen zien dat een nederlands kind van 6, die kan lezen en in het engels tot 10 kan tellen, een iq van flink boven de 100 zou moeten hebben. datzelfde kind zou wegens een ontwikkelings-terugval, matige scholing 10 jaar later een iq van <100 kunnen hebben. zo relatief zijn die getallen. iq meten bij een kind is zo verschrikkelijk relatief. je zou het eigenlijk niet moeten doen, omdat het geen enkele garantie voor de toekomst betreft.
waarom zou je trouwens je intelligentie numeriek moeten (willen) onderbouwen? ten eerste is het bijna onmogelijk en ten tweede compleet nutteloos.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
Kornukov: Carry out the task, destroy it!
  maandag 3 juli 2006 @ 16:31:29 #203
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39477931
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:29 schreef bombardier het volgende:

[..]

het is een vergelijking met soortgenoten, dus leeftijd zal daarin meegenomen worden als variabele. de standaard bedraagt 100, daar wordt het iq op gebaseerd.
je zou het dus zo kunnen zien dat een nederlands kind van 6, die kan lezen en in het engels tot 10 kan tellen, een iq van flink boven de 100 zou moeten hebben. datzelfde kind zou wegens een ontwikkelings-terugval, matige scholing 10 jaar later een iq van <100 kunnen hebben. iq meten bij een kind is zo verschrikkelijk relatief. je zou het eigenlijk niet moeten doen, omdat het geen enkele garantie voor de toekomst betreft.
kom ik zo laagbegaafd over?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 3 juli 2006 @ 16:32:48 #204
147235 Bombardier
The artillery man
pi_39477967
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:31 schreef pracissor het volgende:

[..]

kom ik zo laagbegaafd over?
het was ter aanvulling, niet ter correctie.
Gerasimenko: Task received. Destroy target 60-65 with missile fire, accept control of fighter from Smyrnykh.
  maandag 3 juli 2006 @ 16:33:54 #205
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39477990
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:32 schreef bombardier het volgende:

[..]

het was ter aanvulling, niet ter correctie.
dan is het goed, ik voelde mij intellect even aangestast.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  maandag 3 juli 2006 @ 17:03:42 #206
16701 scanman01
Today's a good day
pi_39478714
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:29 schreef bombardier het volgende:
datzelfde kind zou wegens een ontwikkelings-terugval, matige scholing ....
volgens mij heeft iq niets met scholing te maken.
My soul is painted like the wings of butterflies
  maandag 3 juli 2006 @ 17:04:48 #207
147235 Bombardier
The artillery man
pi_39478742
quote:
op maandag 3 juli 2006 17:03 schreef scanman01 het volgende:

[..]

volgens mij heeft iq niets met scholing te maken.
zeker wel. hoe kom je anders aan je kennis? iq bevat óók kennis. als je een iq-test maakt merk je dat wel. synoniemen etc.
  maandag 3 juli 2006 @ 17:07:55 #208
16701 scanman01
Today's a good day
pi_39478803
quote:
op maandag 3 juli 2006 17:04 schreef bombardier het volgende:

[..]

zeker wel. hoe kom je anders aan je kennis? iq bevat óók kennis. als je een iq-test maakt merk je dat wel. synoniemen etc.
dat zijn meer zaken die een zeer goed ontwikkeld mens tijdens het dagelijkse leven oppikt. de verschillende iq tests die ik gemaakt heb, bevatten geen zogenaamde kennis vragen trouwens. het is vooral heel veel logisch denken en veel geheugenvragen. ik heb zelf ook bijzonder weinig school gehad, maar scoor wel vrij hoog op die tests.
  maandag 3 juli 2006 @ 17:09:47 #209
147235 Bombardier
The artillery man
pi_39478854
quote:
op maandag 3 juli 2006 17:07 schreef scanman01 het volgende:

[..]

dat zijn meer zaken die een zeer goed ontwikkeld mens tijdens het dagelijkse leven oppikt. de verschillende iq tests die ik gemaakt heb, bevatten geen zogenaamde kennis vragen trouwens. het is vooral heel veel logisch denken en veel geheugenvragen. ik heb zelf ook bijzonder weinig school gehad, maar scoor wel vrij hoog op die tests.
school is een manier om die ontwikkeling op te doen. telt dus zeker mee. maar zoals ik al eerder zei, vergeet dat fenomeen iq toch. je hebt helemaal niets aan die dubieuze numerieke onderbouwing.
  maandag 3 juli 2006 @ 17:14:02 #210
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_39478940
ach ja, een iq van blablabla, ik behoor volgens de mensa test ook tot de bovenste 2%...

krijg ik nou een sticker?

wat ik veel belangrijker vind is dat er iets met intelligentie gedaan wordt... ik ken heel veel
slimme mensen die echt helemaal geen zak met hun intelligentie doen... ik heb meer
respect voor iemand die in zijn trabantje z'n uiterste best doet om van a naar b te komen,
als iemand met een veyron die m alleen maar in z'n schuur heeft staan...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  maandag 3 juli 2006 @ 17:16:13 #211
16701 scanman01
Today's a good day
pi_39478987
quote:
op maandag 3 juli 2006 17:09 schreef bombardier het volgende:

[..]

school is een manier om die ontwikkeling op te doen. telt dus zeker mee. maar zoals ik al eerder zei, vergeet dat fenomeen iq toch. je hebt helemaal niets aan die dubieuze numerieke onderbouwing.
ik vind het wel een interessante meting. het is op zich wel een vrij overbodig iets, maar wel een redelijk juiste weergave van iemands intelligentie. aan de andere kant heb je ook die eq tests en die zijn wat mij betreft wel volkomen nutteloos. de uitslag klopt 9 van de 10 keer ook niet. veel mensen vullen die vragen toch niet helemaal naar waarheid in, wat de uitslag al meteen onzinnig maakt. maar zoals gezegd vind ik een iq test wel een boeiende meting. het heeft mij aan een baan geholpen, die ik anders niet had gekregen (vanwege te weinig opleiding).
  maandag 3 juli 2006 @ 17:19:41 #212
147235 Bombardier
The artillery man
pi_39479068
het is zo typisch amerikaans. daar is het fenomeen iq helemáál een hype.
pi_39479861
iq op die leeftijd is heel erg verschillend je zou het eigenlijk pas echt kunnen meten als iemand een jaar of 14 is.
  maandag 3 juli 2006 @ 18:18:49 #214
140365 Keileweg-ethicus
Groot en zelfbenoemd denker
pi_39480423
ik scoorde abnormaal hoog op een iq-test op m'n zesde. ja, er was een psycholoog bij, en ja, de test werd verdeeld over meerdere dagen. de dochter van de vriendin van je is gewoon een slim meisje. maar dat hoeft niet te betekenen dat ze sociaal vaardig/muzikaal/sportief/aardig etc. is. intelligentie is niet alles.
Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
  maandag 3 juli 2006 @ 18:19:04 #215
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_39480431
quote:
op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
zus van mijn vriendin haar dochter.. schijnt 148 punten te hebben gescoort op een iq. test..

6 jaar is ze.. kan best zijn dat ze slim is voor haar leeftijd.. maar is 148 niet een beetje hoog..?
tjeezus, wat een snobs!! wat voor ouders heeft dat zes jarige kind???? is zo'n kind niet een beetje erg jong om dan al druk te gaan maken over iq's????
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  maandag 3 juli 2006 @ 18:20:49 #216
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39480470
quote:
op maandag 3 juli 2006 18:18 schreef keileweg-ethicus het volgende:
ik scoorde abnormaal hoog op een iq-test op m'n zesde. ja, er was een psycholoog bij, en ja, de test werd verdeeld over meerdere dagen. de dochter van de vriendin van je is gewoon een slim meisje. maar dat hoeft niet te betekenen dat ze sociaal vaardig/muzikaal/sportief/aardig etc. is. intelligentie is niet alles.
toch fijn dat je dat even denkt te moeten melden.
  maandag 3 juli 2006 @ 18:25:20 #217
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39480583
quote:
op maandag 3 juli 2006 17:07 schreef scanman01 het volgende:

[..]

dat zijn meer zaken die een zeer goed ontwikkeld mens tijdens het dagelijkse leven oppikt.
dus eigenlijk is een iq-test geen iq-test, maar een 'hoe rijk is je omgeving-test'.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39480828
volgens mij zijn het vooral ouders die zelf niet al te slim of gewoon niet zo hoogopgeleid zijn die er nogal 'n punt van maken. niet de echte achterstandsgezinnen natuurlijk, die interesseert het geen klap. maar de 'middelmatigen' zeg maar, die zijn niet zoveel gewend, en als het kind dan voor de basisschool zichzelf al heeft leren lezen denken ze "wtf?! dit is heel bijzonder! dit is echt niet normaal! hier moeten we deskundigen bij inschakelen".

zijn de ouders zelf hoger opgeleid, dan kunnen ze eea beter op waarde schatten en relativeren. die konden zelf ook al vroeg lezen, of kennen in hun omgeving meer kinderen die dat konden.

is mijn indruk. ik werk in het middelbaar onderwijs en vaak zijn de ouders die koste wat kost willen dat het kind vwo doet mensen die daar zelf de kans of capaciteiten niet voor hadden. degenen die schermen met 'hoogbegaafdheid' zijn ook vaak de ouders die wel geld hebben, maar niet echt academische types zijn zeg maar.
pi_39485750
quote:
op maandag 3 juli 2006 11:26 schreef bombardier het volgende:

[..]

ik heb geen reet gepresteerd op school. dat heb je als je nergens een uitdaging in kan vinden. geen enkel niveau kan me bekoren, zelfs academisch niet. waarom zou ik het doen als ik er toch geen flikker aan vind? motivatieproblemen - onderpresteren. ik heb op z'n minst meerdere studies nodig om een beetje in m'n ritme te blijven. ik studeer nog steeds en zal dat altijd nodig hebben, om de vraag naar informatie een beetje te kunnen voeden. mijn hersenen vragen me de hele dag om informatie, data, prikkels.
waar ik overigens wel een uitdaging in heb gevonden, is het leven van een leuk leven. het leven biedt veel vragen waar ik elke dag lekker m'n kop op kan breken. daarnaast is er gelukkig wat interessante literatuur verschenen die idioten als ik vermakelijk vinden (nietszche e.d.). eén bladzijde van die man, kan ik soms weken over blijven filosoferen.
dat snap ik dan niet. je hebt programma's waarin je het vwo op je 15e kunt afsluiten, en je kunt dan prima 3 studies tegelijk doen. ik ken mensen die dat doen. een student bij mij op de universiteit begon op zijn 14e wiskunde en natuurkunde te studeren, en was op zijn 17e klaar, cum laude uiteraard. dan kom je intellectueel toch wel aardig aan je trekken lijkt me.
pi_39485820
quote:
op maandag 3 juli 2006 18:19 schreef demophon het volgende:

[..]

tjeezus, wat een snobs!! wat voor ouders heeft dat zes jarige kind???? is zo'n kind niet een beetje erg jong om dan al druk te gaan maken over iq's????
ja, da's hip, om als ouder je kind hoogbegaafd te verklaren. ken ze ook wel. vervolgens wordt er nog al es minimaal gepresteerd, en dat ligt dan weer natuurlijk aan te weinig uitdaging.
pi_39486357
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:10 schreef haushofer het volgende:

[..]

dat snap ik dan niet. je hebt programma's waarin je het vwo op je 15e kunt afsluiten, en je kunt dan prima 3 studies tegelijk doen. ik ken mensen die dat doen. een student bij mij op de universiteit begon op zijn 14e wiskunde en natuurkunde te studeren, en was op zijn 17e klaar, cum laude uiteraard. dan kom je intellectueel toch wel aardig aan je trekken lijkt me.
maar ik zet er wel ernstig mijn vraagtekens bij of zo iemand wel gelukkig is.
heb je dan überhaupt wel iets meegekregen van je puberjaren?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_39486641
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:26 schreef biancavia het volgende:

[..]

nee, het ging me erom dat sommigen, en de gequote user ook stellen, dat ze ongelukkig worden omdat ze geen intellectuele uitdaging op school kunnen (konden) vinden, en daarom ondermaats presteren. daar kan ik niet zo goed bij, want als je het goed aanpakt kun je denk ik die uitdaging prima vinden, zoals ik aanstipte.
  maandag 3 juli 2006 @ 21:49:25 #223
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39487162
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:26 schreef biancavia het volgende:

ik vond m'n pubertijd en studententijd zwaar vervelend (depressies, geen aansluiting kunnen vinden en meer van dat soort gedoe). daarna werd 't pas een beetje ok. ik had er heel wat voor overgehad om dat allemaal over te slaan en direct op m'n 27e wakker te worden ofzo.
pi_39487309
hm mijn score...
dat zegt dus helemaal niks?! ik zou graag de juiste antwoorden zien en de hoogte van mijn score.

mensa thuistest - resultaat

geachte kandidaat,

uit de resultaten van de mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. niettemin was uw score niet voldoende. wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de mensa-eindtest. u moet bovendien bedenken dat de thuistest geen officiële, geijkte test is maar slechts een indicatie geeft. daarom is voor toelating tot mensa het afleggen van de mensa-eindtest nodig, onder toezicht van een psycholoog.

deze eindtest meet ook andere aspecten van intelligentie dan die bij de thuistest aan de orde kwamen.

u kunt zich opgeven voor deelname aan één van de testdagen die wij regelmatig in utrecht organiseren. deelname aan een testdag kost 37,25 euro. wilt u meer informatie ontvangen over deelname aan een testdag, dan kunt u het onderstaande formulier invullen. u ontvangt dan een bevestigingsbrief waarin wordt uitgelegd wat u moet doen om een uitnodiging te ontvangen.

de testdagen worden meestal om de twee maanden op een zaterdag georganiseerd.

met vriendelijke groet

namens de selectiecommissie van de vereniging mensa nederland
  maandag 3 juli 2006 @ 21:58:43 #225
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39487494
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:34 schreef haushofer het volgende:
daar kan ik niet zo goed bij, want als je het goed aanpakt kun je denk ik die uitdaging prima vinden, zoals ik aanstipte.
volgens mij zijn sommige van de 'hoogbegaafden' dan ook eigenlijk hartstikke depressief, en dan is 't knap lastig om jezelf te motiveren. tenzij je iemand hebt die je een schop onder je kont geeft.

en 't is al vaker opgemerkt dat je aan hoogbegaafdheid in 't leven helemaal niet zo gek veel hebt, maar dat je met discipline, doorzettingsvermogen en common sense veel beter af bent.
  maandag 3 juli 2006 @ 23:31:18 #226
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_39491296
willima james sidis had een iq van 250-300 :

# tarted feeding himself with a spoon at eight months (after two months of trial and error).
# cajoled by boris, sidis learned to pronounce alphabetic syllables from blocks hanging in his crib.
# at six months, william said, "door." a couple of months later he told his mother he liked things, doors and people, that move.
# at seven months he pointed to earth's moon and called it, "moon." he wanted a 'moon' of his own.
# mastered higher mathematics and planetary revolutions by age 11.
# learned to spell efficiently by one year old.
# started reading the new york times at 18 months.
# started typing at three. used his high chair to reach a typewriter. first composed letter was an order for toys from macy's.
# read caesar's gallic wars, in latin (self-taught), as a birthday present to his father in sidis's fourth year.
# learned greek alphabet and read homer in greek in his fourth year.
# learned aristotelian logic in his sixth year.
# at six, sidis learned russian, french, german, and hebrew, and soon after, turkish and armenian.
# calculated mentally a day any date in history would fall at age six.
# learned gray's anatomy at six. could pass a student medical examination.
# started grammar school at six. in three days he was moved to the third grade, and he graduated from grammar school in seven months.
# at age 8, sidis surpassed his father (a genius) in mathematics.
# corrected e. v. huntington's mathematics text galleys at the age of eight.
# total recall of everything he read.
# wrote four books between ages of four and eight. two on anatomy and astronomy are lost.
# passed harvard medical school anatomy exam at age seven.
# passed mit entrance exam at age eight.
# intellect surpassed best secondary school teachers.
# at age 10, in one evening, corrected harvard logic professor josiah royce's book manuscript: citing, "wrong paragraphs."
# attempted to enroll in harvard at nine.
# in 1909, became youngest student to ever enroll at harvard at age 11.
# in 1910, at age 11, lectured harvard mathematical club on "four-dimensional bodies.'
# graduated from harvard, cum laude, on june 24, 1914, at age 16.
# entered harvard law school in 1916.

omg, gray's anatomy uit je kop knallen op je zesde is echt lolleromglmao.

kom ik aankakken met mijn iq van 130
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
  maandag 3 juli 2006 @ 23:36:33 #227
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39491490
en dan vast blijven zitten op zo'n klein kutplaneetje. tragisch he?
  maandag 3 juli 2006 @ 23:37:20 #228
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_39491529
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:53 schreef cinnamongirl het volgende:
hm mijn score...
dat zegt dus helemaal niks?! ik zou graag de juiste antwoorden zien en de hoogte van mijn score.

geachte kandidaat,

uit de resultaten van de mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. niettemin was uw score niet voldoende. wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de mensa-eindtest. u moet bovendien bedenken dat de thuistest geen officiële, geijkte test is maar slechts een indicatie geeft. daarom is voor toelating tot mensa het afleggen van de mensa-eindtest nodig, onder toezicht van een psycholoog.

deze eindtest meet ook andere aspecten van intelligentie dan die bij de thuistest aan de orde kwamen.

u kunt zich opgeven voor deelname aan één van de testdagen die wij regelmatig in utrecht organiseren. deelname aan een testdag kost 37,25 euro. wilt u meer informatie ontvangen over deelname aan een testdag, dan kunt u het onderstaande formulier invullen. u ontvangt dan een bevestigingsbrief waarin wordt uitgelegd wat u moet doen om een uitnodiging te ontvangen.

met vriendelijke groet

verdacht veel users krijgen dat resultaat.
wat overigens ook wel maf is, dat ze uit gaan leggen wat het 98e percentiel betekent. van een iq van op zijn minst 130 verwacht je wel dat ze weten wat dat inhoudt. als je die info nodig hebt val je al af
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  maandag 3 juli 2006 @ 23:41:01 #229
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_39491690
quote:
op maandag 3 juli 2006 23:31 schreef dr878 het volgende:
# tarted feeding himself with a spoon at eight months (after two months of trial and error).
# cajoled by boris, sidis learned to pronounce alphabetic syllables from blocks hanging in his crib.
# at six months, william said, "door." a couple of months later he told his mother he liked things, doors and people, that move.
# at seven months he pointed to earth's moon and called it, "moon." he wanted a 'moon' of his own.
# mastered higher mathematics and planetary revolutions by age 11.
# learned to spell efficiently by one year old.
# started reading the new york times at 18 months.
# started typing at three. used his high chair to reach a typewriter. first composed letter was an order for toys from macy's.
# read caesar's gallic wars, in latin (self-taught), as a birthday present to his father in sidis's fourth year.
# learned greek alphabet and read homer in greek in his fourth year.
# learned aristotelian logic in his sixth year.
# at six, sidis learned russian, french, german, and hebrew, and soon after, turkish and armenian.
# calculated mentally a day any date in history would fall at age six.
# learned gray's anatomy at six. could pass a student medical examination.
# started grammar school at six. in three days he was moved to the third grade, and he graduated from grammar school in seven months.
# at age 8, sidis surpassed his father (a genius) in mathematics.
# corrected e. v. huntington's mathematics text galleys at the age of eight.
# total recall of everything he read.
# wrote four books between ages of four and eight. two on anatomy and astronomy are lost.
# passed harvard medical school anatomy exam at age seven.
# passed mit entrance exam at age eight.
# intellect surpassed best secondary school teachers.
# at age 10, in one evening, corrected harvard logic professor josiah royce's book manuscript: citing, "wrong paragraphs."
# attempted to enroll in harvard at nine.
# in 1909, became youngest student to ever enroll at harvard at age 11.
# in 1910, at age 11, lectured harvard mathematical club on "four-dimensional bodies.'
# graduated from harvard, cum laude, on june 24, 1914, at age 16.
# entered harvard law school in 1916.
maar hij rookte niet!
---
  maandag 3 juli 2006 @ 23:43:54 #230
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_39491816
quote:
op maandag 3 juli 2006 23:36 schreef gronk het volgende:
en dan vast blijven zitten op zo'n klein kutplaneetje. tragisch he?
ook tragisch dat zo iemand aan een hersenbloeding dood gaat (op 46 jarige leeftijd).
---
pi_39496035
quote:
op maandag 3 juli 2006 11:31 schreef drive-r het volgende:

[..]

ik zou het probleem niet zoeken in je hoogbegaafdheid, maar meer in je eigen karakter. alsof academisch niveau te laag is, meeste docenten voldoen ook wel aan de eisen van hoogbegaafdheid en daar kun je dus prima mee lullen... imho ben je het typische voorbeeld van de excuus-hoogbegaafde: "ik ben zo slim, alles is te makkelijk en daarom kan ik het niet."

ik hou meer van de hoogbegaafden die gewoon een beetje drive hebben en hun hersens ook echt proberen te gebruiken...
het grote verschil is dat iemand met een iq van 102 niet zo snel het probleem heeft dat ie geen uitdaging meer kan vinden. verder heeft het niets te maken met drive. als je drive hebt en je mag niet verder of kunt niet verder omdat je omgeving het tegenhoudt, dan houdt het op. ik dacht ook een tijdlang dat ik misschien toch niet zo slim was. tot ik dus op een niveau kwam in de master en bij een docent die alles uit het vak haalde, en toen had ik opeens hogere cijfers dan ik ooit gehaald heb sinds de basisschool of zo.
quote:
op maandag 3 juli 2006 11:37 schreef drive-r het volgende:
nogmaals, dat lijkt me meer iets te maken met je persoonlijkheid, domme mensen zouden dezelfde drive kunnen hebben. een goed stel hersenen heeft daar niks mee te maken, jij vindt jezelf blijkbaar snel slimmer dan mensen en verliest dan interesse. ik zie snel het interessante in personen en ben snel gefascineerd door bepaalde kennis van docenten en studeern daardoor graag. ik hou er wel van om mijn koppie te gebruiken voor nuttig werk...
wij ook! alleen hoeven wij misschien ons koppie nog niet te gebruiken voor dat werk wat jij doet. kennis van docenten is overrated. als je op het punt komt dat je merkt dat je even slim of slimmer bent dan de docent en de gaten in de theorie van je docent ziet, is de lol eraf hoor. de bewondering die ik had voor sommige mensen verdween gewoon, omdat ik zag wat voor werk ze afleverden en hoe inconsequent ze waren. het zijn ook maar normale mensen, die ook weleens een wangedrocht van een artikel afleveren, een domme opmerking maken of een haastklus doen.
quote:
op maandag 3 juli 2006 11:52 schreef drive-r het volgende:
dan maar denigerend, ik kan gewoon slecht tegen klagers. ben zelf wat positiever en heb een hekel aan al die emo-shit waarmee iedereen altijd maar aan komt zetten, zo moeilijk is het leven imho niet. natuurlijk hebben hoogbegaafden misschien andere interesse, maar ze kunnen net als elk ander ook gewoon gek zijn op voetbal of auto's en daar hun ei in kwijt... dat mensen zich alleen voelen kan best, maar wordt niet veroorzaakt door hun iq. die aanleg hebben ze blijkbaar, het iq is wellicht slechts de 'trigger'.
ik zie iemand die een ervaring beschrijft en wat problemen opnoemt, jij maakt daar gelijk klagen en eenzaamheid van. dat je een probleem tegenkomt en dat beschrijft, betekent niet gelijk dat je ondraaglijk lijdt en de wereld haat en eenzaam in een hoekje gaat wegkwijnen.
Sanity is (not) statistical
  dinsdag 4 juli 2006 @ 03:15:54 #232
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_39496099
quote:
op maandag 3 juli 2006 16:20 schreef pracissor het volgende:

[..]

iq testen gelden pas officieel vanaf het 18e levenjaar.
officeel....ahum

blijf suggestief, geef een imborlling een iq test en hij scoort een 40.
laat jou overleven in een jungle zoals hem....jij dood.

wie was hier nou intelligent......

iq test gegevens zijn leeftijd, cultuur en leefomgeving afhankelijk.
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
pi_39496128
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:10 schreef haushofer het volgende:

[..]

dat gaat zo makkelijk niet hoor. ik kon op de basisschool geen extra werk krijgen, op de middelbare school werd er niets extra's gedaan, ik werd niet eens gestimuleerd om meer dan zeven vakken te nemen en ik was een luie tiener, dus ik heb er dan ook maar zeven gedaan. sterker nog, er was een klasje voor extra slimme leerlingen, maar daar kwam ik niet voor in aanmerking omdat m'n cijfers niet hoog genoeg waren - nee, van mtv kijken onthoud je nu eenmaal geen aardrijkskundedefinities, maar dat betekent niet dat mijn hersens niet meer aan zouden kunnen... op de universiteit mag je bij ons niet eens meer dan drie vakken tegelijk doen, en je hebt aanwezigheidsplicht bij de colleges dus vakken die tegelijk vallen kun je al niet volgen en je hebt al snel een probleem als je naar een ander gebouw of zelfs andere stad moet voor een ander vak. ik wilde versneld doctoraal doen, en er werd mij voorgehouden dat dat absoluut niet kon ivm de naderende bama en een jaar later kwamen ze met "oh, je bent wel ver ingelopen. als ik het zo bekijk had je eigenlijk wel versneld doctoraal kunnen doen". ik heb dus geprobeerd om er een bijvak naast te doen, maar omdat mijn colleges tegelijk vielen in blok drie mocht ik geen tentamen doen omdat ik dus de colleges gemist had.
pi_39497858
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 03:18 schreef maeghan het volgende:
dat gaat zo makkelijk niet hoor. ik kon op de basisschool geen extra werk krijgen, op de middelbare school werd er niets extra's gedaan, ik werd niet eens gestimuleerd om meer dan zeven vakken te nemen en ik was een luie tiener, dus etc etc ad infinitum
dat zit hem dus volledig in je eigen karakter. net zoals het in het mijne zat dat ik op de basisschool uit pure verveling ging etteren en op de middelbare school ging spijbelen & blowen, terwijl andere slimme kinderen die ook geen speciale stimulans of soms zelfs tegenwerking kregen, zich geweldig hebben ontwikkeld door interessante boeken uit de bieb te halen, met vrienden 'n raket te bouwen, tot grote hoogten te stijgen bij kunstbendewedstrijden (werd op mijn school totaal niet gepromoot) en noem het allemaal maar op.

kortom: schuif het eens niet zo af joh, niet op je intelligentie en niet op je omgeving. besef dat je eea in het verleden kennelijk niet zo handig hebt aangepakt en pak het nu handiger aan. met die afschuifhouding zul je je vermoedelijk nu ook nog steeds niet zo vermaken, en da's zonde.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 09:53:15 #235
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_39498545
quote:
op maandag 3 juli 2006 21:53 schreef cinnamongirl het volgende:
hm mijn score...

geachte kandidaat,

(..)

met vriendelijke groet

je hebt het dus niet gehaald, ze geven alleen aan dat het niet halen van de test niet wil zeggen dat je niet goed genoeg kan zijn.

overigens zat ik wel in de voldoende groep en scoor meestal 135 op tests, dus zo heel hoogbegaafd hoef je niet te zijn
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_39498619
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 03:10 schreef maeghan het volgende:

[..]

wij ook! alleen hoeven wij misschien ons koppie nog niet te gebruiken voor dat werk wat jij doet. kennis van docenten is overrated. als je op het punt komt dat je merkt dat je even slim of slimmer bent dan de docent en de gaten in de theorie van je docent ziet, is de lol eraf hoor. de bewondering die ik had voor sommige mensen verdween gewoon, omdat ik zag wat voor werk ze afleverden en hoe inconsequent ze waren. het zijn ook maar normale mensen, die ook weleens een wangedrocht van een artikel afleveren, een domme opmerking maken of een haastklus doen.
[..]

ik zie iemand die een ervaring beschrijft en wat problemen opnoemt, jij maakt daar gelijk klagen en eenzaamheid van. dat je een probleem tegenkomt en dat beschrijft, betekent niet gelijk dat je ondraaglijk lijdt en de wereld haat en eenzaam in een hoekje gaat wegkwijnen.
geloof me, voor hetgeen ik doe kan ik mijn koppie lekker aan het werk houden, dat van jou waarschijnlijk ook wel. natuurlijk ben je op een bepaald moment verder dan je docenten, ik heb daar echter geen probleem mee. je kunt hun fouten niet alleen zien, maar ook begrijpen waarom ze die maken en dan maakt het mij eigenlijk niet uit. mijn hele afstuderen was wat dat betreft lachen, denk niet dat ze er veel van meegekregen hebben.

en wat betreft de extra vakken. ik kreeg op de basisschool vanaf groep 1 gewoon extra werk omdat het toch altijd af en begrepen was. dus direct extra boeken, eigenlijk altijd wel bezig gehouden. op de middelbare school werd ik juist gestimuleerd extra vakken te doen, dus dat heb ik toen ook gedaan. tijdens mijn studie gewoon enorm veel naast mijn studie gedaan, eigenlijk nooit de uitdaging verloren...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_39499885
heb dat testje van pagina 1 ook maar eens gedaan.
lachûh, daar sta ik dan met m'n mavo diplomaatje:
quote:
geachte kandidaat,

uit de resultaten van de mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt. dit betekent dat u, wat betreft uw intelligentie, bij de bovenste twee procent zou behoren. de thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. voor toelating tot mensa moet de mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.

.. bla bla ...

met vriendelijke groet

Beauty is in the eye of the beholder and it may be necessary from
time to time to give a stupid or misinformed beholder a black eye...
pi_39502256
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 09:17 schreef thaleia het volgende:

[..]

dat zit hem dus volledig in je eigen karakter. net zoals het in het mijne zat dat ik op de basisschool uit pure verveling ging etteren en op de middelbare school ging spijbelen & blowen, terwijl andere slimme kinderen die ook geen speciale stimulans of soms zelfs tegenwerking kregen, zich geweldig hebben ontwikkeld door interessante boeken uit de bieb te halen, met vrienden 'n raket te bouwen, tot grote hoogten te stijgen bij kunstbendewedstrijden (werd op mijn school totaal niet gepromoot) en noem het allemaal maar op.

kortom: schuif het eens niet zo af joh, niet op je intelligentie en niet op je omgeving. besef dat je eea in het verleden kennelijk niet zo handig hebt aangepakt en pak het nu handiger aan. met die afschuifhouding zul je je vermoedelijk nu ook nog steeds niet zo vermaken, en da's zonde.
hoe zit het in mijn karakter dat ik van school niet verder mocht? natuurlijk kun je naast je school of studie wel wat anders doen, maar het heeft niets met karakter te maken dat je geen klas over mag slaan, twee vakken tegelijk mag volgen of verkort doctoraal mag doen.

verder vind ik niet dat ik het onhandig aangepakt heb. ik heb er geen spijt van dat ik zeven vakken heb gedaan, want aan iets als economie had ik toch geen bal gehad en het heeft m'n interesse niet zo. alleen de vakken die ik wél interessant vond, mocht ik weer niet doen. biologie mocht ik niet doen omdat ik geen wiskunde wilde doen (ben ik niet goed in en vind het doodsaai, dus waarom zou ik), spaans mocht ik geen examen in doen omdat m'n ouders niet spaans waren (domme regel als je het mij vraagt), tekenen en kunstgeschiedenis was op het vwo geen examenvak (we hebben wel op verzoek les gekregen hoor van de docent, daar niet van, maar toch duf dat je dan niet ook even een examen kan doen).

het interesseert mij echt geen ene moer wat ik aan papiertjes heb of niet heb, het gaat mij er alleen om dat de wereld gemaakt is om 'domme' tot 'normale' mensen. je mag gewoon geen extra dingen doen op school, bijvoorbeeld. en je zit daar van 8 tot 15, dus in die tijd kun je jezelf gewoon niet bezig houden want er is niets meer.

slim zijn zegt inderdaad niets over je karakter. waarom zou je als je intelligent bent per se jezelf moeten kunnen motiveren op je twaalfde? bijna iedere puber is weleens lui en ongemotiveerd, verlies je het recht op puberteit als je iq boven de honderdzoveel is? alsjeblieft zeg, ik mag hopen van niet.

fyi, ik maak het prima hoor en ik kom ver genoeg, daar gaat het niet om. ik houd mezelf wel bezig, intellectueel, en echte uitdagingen vind ik wel op andere vlakken. alleen dat gedoe dat alles makkelijk genoeg gaat als je het maar wilt, dat staat me tegen. je hebt je te houden aan regels die gemaakt zijn op het normale kind. het normale kind kan zoveel aan, dus jij krijgt zoveel en niet meer, want men is bang dat het ten koste gaat van je andere werk en je krijgt niet eens de kasn te laten zien dat je het wel allebei kunt. niet op de scholen waar ik zat in ieder geval, al begint het op de ene langzaam te veranderen onder invloed van ander personeel.

[ Bericht 21% gewijzigd door Maeghan op 04-07-2006 12:17:57 ]
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:08:44 #239
69211 koffiegast
langzinnig
pi_39502336
ik was altijd niet gemotiveerd, volgensmij is het aantal huiswerk dat ik in de jaren op school zat op 'minder' dan 1 hand te tellen is... iqtests zeggen begaafd enzo.

ik blijf er hoe dan ook bij dat cijfers nix zeggen over intelligentie. me cijfers waren nooit bijsterend, maar dat zou nog niet betekenen dat ik dommer zou zijn dan mensen die een 8 halen na 2 weken fulltime ervoor te leren?
pi_39504093
tja maeghan, jouw postings ademen precies datgene wat m.i. hoogbegaafde mensen onderscheidt van gewoon hoogintelligente mensen.

mijn collega (al vaker door mij geciteerd in topics over dit onderwerp): "je hebt intelligente, begaafde leerlingen, en je hebt leerlingen met problemen die daarbij ook nog eens niet dom zijn. alleen bij die laatste groep valt de term 'hoogbegaafdheid', bij de grote talenten die zich goed weten te redden nooit. die noemen we gewoon 'erg intelligent'."

de talenten die zich goed weten te redden hebben er geen enkele moeite mee dat "de wereld is gemaakt op domme tot normale mensen". die lijden daar niet onder, die maken er in hun voordeel gebruik van. ze zijn niet slimmer of dommer dan de hoogbegaafden die het oh-zo-moeilijk hebben in deze boze, op de minder bedeelde mens ingerichte wereld, ze pakken de dingen alleen wat handiger aan
pi_39505335
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 13:08 schreef thaleia het volgende:
tja maeghan, jouw postings ademen precies datgene wat m.i. hoogbegaafde mensen onderscheidt van gewoon hoogintelligente mensen.

mijn collega (al vaker door mij geciteerd in topics over dit onderwerp): "je hebt intelligente, begaafde leerlingen, en je hebt leerlingen met problemen die daarbij ook nog eens niet dom zijn. alleen bij die laatste groep valt de term 'hoogbegaafdheid', bij de grote talenten die zich goed weten te redden nooit. die noemen we gewoon 'erg intelligent'."

de talenten die zich goed weten te redden hebben er geen enkele moeite mee dat "de wereld is gemaakt op domme tot normale mensen". die lijden daar niet onder, die maken er in hun voordeel gebruik van. ze zijn niet slimmer of dommer dan de hoogbegaafden die het oh-zo-moeilijk hebben in deze boze, op de minder bedeelde mens ingerichte wereld, ze pakken de dingen alleen wat handiger aan
exact! als ik de verhalen van maeghan lees, kan ik me nog steeds niet aan de indruk ontrekken dat ze zelf niet echt handig is met dingen. uberhaupt wel vreemd om te lezen dat een hoogbegaafd persoon slecht kan zijn met wiskunde? maar goed, had dan een school gekozen waar je wel extra dingen mocht doen, ik heb nog nooit gehoord van mensen in jouw situatie. bij ons op school mocht je juist alles doen wat je wilde... ik heb me bezig gehouden met veel extra vakken, heb toch een brede interesse...
pi_39505660
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 13:08 schreef thaleia het volgende:
nu moet je me toch eens goed uit leggen hoe ik, om maar iets te noemen, als achtjarige beter aan had moeten pakken dat ik geen extra werk mocht doen op school? verder vraag ik me ook af waar jij leest dat ik het o zo moeilijk heb of dat ik lijd.
pi_39505769
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 13:50 schreef drive-r het volgende:
maar goed, had dan een school gekozen waar je wel extra dingen mocht doen, ik heb nog nooit gehoord van mensen in jouw situatie. bij ons op school mocht je juist alles doen wat je wilde... ik heb me bezig gehouden met veel extra vakken, heb toch een brede interesse...
mijn ouders bepaalden naar welke school ik ging, daar had ik zeker qua basisscholen geen inspraak over, en voor de middelbare school ook beperkt. bovendien leek het van tevoren allemaal goed geregeld, zo zou er bijvoorbeeld tijd ingepland worden voor spaans, maar dat werd puntje bij paaltje gewoon niet gedaan.

ik ben op zich niet echt slecht in wiskunde, maar ik ben er niet in geinteresseerd zolang het gaat om de getallen op zich (natuurkunde vond ik bijvoorbeeld wél interessant, daar kan ik tenminste iets mee, al had ik daar geen extreem hoge cijfers of zo), en ik ben er slecht in wanneer je het vergelijkt met hoe makkelijk andere dingen me afgaan. met name talen pik ik buitengewoon snel op vergeleken met andere mensen, ook vergeleken met andere academici, en verder ben ik wel goed met cultuurstudies, literatuurtheorie, filosofie, dat soort dingen.
pi_39505972
als ik je verhalen zo lees, maeghan, vraag ik me toch echt af waaruit moet blijken dat je hoogbegaafd bent? in principe is wiskunde het makkelijkste met een goed analytisch vermogen, iets wat met name getest wordt in een iq. maar goed, het zal wel uit een of ander testje blijken, dus kloppen. dat je nooit iets extra's mocht doen vind ik gewoon vreemd, dan heb je wel echt op een hele slechte school gezeten. wel gymnasium gedaan?
pi_39506113
ja, wel gym gedaan. sinds ik er van school ben zijn ze wel begonnen met extra programma's. degene die eerst de dienst uitmaakte daar is met pensioen gegaan en degene die er nu zit organiseert echt vanalles, van verdiepingslessen tot lezingen en zelfs reizen voor de ouders, dus dat is wel mooi vind ik. ok, nu wordt het af en toe iets te elitair als je het mij vraagt, maar het zal z'n balans wel vinden in de komende jaren.

de basisschool waar ik zat was ook beroerd. we waren letterlijk in groep acht nog bezig met de tafels. sommige onderdelen van de afsluitende citotoets hadden we gewoon nog niet eens behandeld destijds. als ik een prijs mocht uitreiken voor de beroerdste school van rotterdam dan wist ik het wel.
pi_39507489
quote:
op zondag 2 juli 2006 10:16 schreef echo99 het volgende:
maak anders deze test maar eens.

de eerste die een uitnodiging krijgt voor een officiele test sessie in utrecht,
krijgt van mij een bosje bloemen (en een ferrari)
quote:
geachte kandidaat,

uit de resultaten van de mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel ligt. dit betekent dat u, wat betreft uw intelligentie, bij de bovenste twee procent zou behoren. de thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. voor toelating tot mensa moet de mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.

wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de mensa-eindtest. wel komen daarbij meer aspecten van intelligentie aan de orde dan in de thuistest het geval was, zodat we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat u in beide gevallen een even hoge score haalt.

met vriendelijke groet

ben te laat zie ik
  dinsdag 4 juli 2006 @ 17:37:10 #247
16701 scanman01
Today's a good day
pi_39512325
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 15:00 schreef hertog_martin het volgende:

[..]

[..]

ben te laat zie ik
van al die mensen die hier een hoog iq lijken te hebben ben jij volgens mij de eerste die de zin 'de eerste die een uitnodiging krijgt voor een officiele test sessie in utrecht, krijgt een bos bloemen en een ferrari' heeft begrepen
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:09:45 #248
128337 Eland
I'm a middle-aged kid
pi_39513153
quote:
op zaterdag 1 juli 2006 15:18 schreef omkron het volgende:
zus van mijn vriendin haar dochter..
dat is dan toch ook gewoon een dochter?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:22:16 #249
69211 koffiegast
langzinnig
pi_39513489
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:09 schreef eland het volgende:

[..]

dat is dan toch ook gewoon een dochter?
wel veel mensen die het niet snappen zeg

= een beetje kromme zin, maar hij bedoelt (tenminste als dit topic serieus was):
de dochter van de zus van zijn vriendin.

dus:
vriendin -> diens zus -> dochter van zus (= zou je nichtje kunnen noemen)
en niet:
vriendin -> dochter van vriendin -> diens zus (=dochter)
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:23:27 #250
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_39513526
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 17:37 schreef scanman01 het volgende:

[..]

van al die mensen die hier een hoog iq lijken te hebben ben jij volgens mij de eerste die de zin 'de eerste die een uitnodiging krijgt voor een officiele test sessie in utrecht, krijgt een bos bloemen en een ferrari' heeft begrepen
oke effe om te zeiken: als ik zeg, de eerste die over de finish komt bij de 100 meter in een bepaald stadion, dan kan dat toch ook welke week een ander zijn?
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:28:40 #251
128337 Eland
I'm a middle-aged kid
pi_39513688
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:22 schreef koffiegast het volgende:

[..]

wel veel mensen die het niet snappen zeg

= een beetje kromme zin, maar hij bedoelt (tenminste als dit topic serieus was):
de dochter van de zus van zijn vriendin.

dus:
vriendin -> diens zus -> dochter van zus (= zou je nichtje kunnen noemen)
en niet:
vriendin -> dochter van vriendin -> diens zus (=dochter)
hij zegt: "zus van mijn vriendin haar dochter".
dus eigenlijk: vriendin -> dochter -> zus (en dus ook dochter).

als je bedoelt de dochter van mijn vriendin haar zus, dan moet je dat ook zeggen.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:40:01 #252
16701 scanman01
Today's a good day
pi_39514043
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:23 schreef monocultuur het volgende:

[..]

oke effe om te zeiken: als ik zeg, de eerste die over de finish komt bij de 100 meter in een bepaald stadion, dan kan dat toch ook welke week een ander zijn?
dus bij een belspelletje op de radio waar de eerste beller een prijs krijgt, blijf jij nadat de eerste beller al is geweest ook gewoon bellen en eis je de prijs op?
pi_39514488
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 14:01 schreef maeghan het volgende:
nu moet je me toch eens goed uit leggen hoe ik, om maar iets te noemen, als achtjarige beter aan had moeten pakken dat ik geen extra werk mocht doen op school? verder vraag ik me ook af waar jij leest dat ik het o zo moeilijk heb of dat ik lijd.
als achtjarige kun je probleemloos ergens 'n boek opduikelen en, ik noem maar wat, oud-ijslands gaan leren als je daar zin in hebt. en ben je een beetje vindingrijk, dan moffel je dat boekje weg onder je tabels-schrift en besteedt ook op school tijd aan waar jij zin in hebt. je wil niet weten wat ik allemaal tijdens m'n lessen heb uitgevroten

en verder kan ik me maar moeilijk voorstellen dat iemand die in elk hoogbegaafdentopic opnieuw in ellenlange postings blijft jammeren dat het haar zo moeilijk werd gemaakt twintig jaar geleden op school, erg van het leven aan het genieten is, maar hier sla ik wellicht de plank mis hoor.

hoe dan ook, ik blijf bij m'n standpunt dat "in de problemen komen door je intelligentie" niets te maken heeft met iemands intelligentie maar wel te maken kan hebben met 'n heleboel andere dingen, o.a. persoonlijkheidsfactoren. verder ga ik mezelf vooral niet nog 'n derde keer herhalen, hoeveel dramatische jeugdverhalen er ook nog mogen komen
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:58:58 #254
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_39514632
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:40 schreef scanman01 het volgende:

[..]

dus bij een belspelletje op de radio waar de eerste beller een prijs krijgt, blijf jij nadat de eerste beller al is geweest ook gewoon bellen en eis je de prijs op?
bij het volgende belspel, is er weer een eerste.

dus bij een nieuwe uitdaging is er een nieuwe eerste winnaar.

bij het verhaal over mensa, ging het over de nieuwe uitdaging wie het eerste de uitnodiging kreeg.
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:46:33 #255
69211 koffiegast
langzinnig
pi_39520032
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:28 schreef eland het volgende:

[..]

hij zegt: "zus van mijn vriendin haar dochter".
dus eigenlijk: vriendin -> dochter -> zus (en dus ook dochter).

als je bedoelt de dochter van mijn vriendin haar zus, dan moet je dat ook zeggen.
hij zegt het wel raar, maar als je besefte dat hij anders wel dochter van vriendin (met andere woorden zijn dochter zou bedoelen) niet zo'n lange zin zou maken
  dinsdag 4 juli 2006 @ 22:26:38 #256
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39521413
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:54 schreef thaleia het volgende:

als achtjarige kun je probleemloos ergens 'n boek opduikelen en, ik noem maar wat, oud-ijslands gaan leren als je daar zin in hebt. en ben je een beetje vindingrijk, dan moffel je dat boekje weg onder je tabels-schrift en besteedt ook op school tijd aan waar jij zin in hebt. je wil niet weten wat ik allemaal tijdens m'n lessen heb uitgevroten
ik gaf op de lagere school de antwoorden van mijn rekensommetjes (breuken vermenigvuldigen en delen) door aan een ander klasgenootje in ruil voor snoep. ik weet nog altijd niet wie er nou slimmer was
  dinsdag 4 juli 2006 @ 23:09:56 #257
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_39523301
quote:

in 1 keer met 11 minuten:
quote:

geachte kandidaat,

wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de mensa-eindtest. wel komen daarbij meer aspecten van intelligentie aan de orde dan in de thuistest het geval was, zodat we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat u in beide gevallen een even hoge score haalt.

met vriendelijke groet

uit vijf verschillende testen is mijn gemiddelde 131. alleen jammer dat hier niet de score in iq punten bij staat.
I mean no harm
pi_39524568
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 18:54 schreef thaleia het volgende:

en verder kan ik me maar moeilijk voorstellen dat iemand die in elk hoogbegaafdentopic opnieuw in ellenlange postings blijft jammeren dat het haar zo moeilijk werd gemaakt twintig jaar geleden op school, erg van het leven aan het genieten is, maar hier sla ik wellicht de plank mis hoor.
wat mij betreft staat vroeger los van nu, voor mij persoonlijk. alleen ik voel me wel aangesproken door de 'problematiek' of het al dan niet bestaan daarvan. misschien vind jij dat raar, maar ik vind het belangrijk dat de beeldvorming rondom hoogbegaafdheid verandert en dat er meer mogelijkheden komen voor kinderen om zich te ontwikkelen, in plaats van dat mensen als jij roepen dat ze voor iedere centimeter maar tien keer zo hard moeten knokken als een ander omdat ze toch zo slim zijn. ieder kind moet de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen, of dat nu met een iq is van 80 of van 160, zonder dat het als kind of later in het leven beschuldigd wordt van dingen die inderdaad losstaan van hoogbegaafdheid.

het verschil in onze redenatie is: we zeggen allebei dat hoogbegaafdheid losstaat van karakter, maar jij vindt dat iedere fout in karakter dan maar opgevangen moet worden door de hoogbegaafde, terwijl ik vind dat ondanks eventuele karakterfouten de hoogbegaafde nog steeds steun verdient. of een hoogbegaafde nu aartslui is of zeer gemotiveerd, ze moeten allebei de toegang hebben tot dezelfde 'boekenkast', bij wijze van spreken. of ze zelf dat boek pakken, dat moeten ze zelf weten. dat is karakter en motivatie inderdaad, maar geen enkel kind zou stiekem op school moeten leren, dat moet openlijk kunnen gebeuren, daar is een school tenslotte voor. ik vind het onbegrijpelijk dat iemand als jij die zegt zelf spullen te hebben moeten verstoppen, dat niet veranderd lijkt te willen zien. er is niets mis met een hoog iq, er is niets mis mee om het beest bij de naam te noemen en er is niets mis mee om je in dingen te willen verdiepen waar anderen het niet meer kunnen of willen bevatten, terwijl jij al gaat zitten veroordelen dat mensen hoogbegaafdheid hoogbegaafdheid noemen. 'we' hebben nu eenmaal besloten dat het zo heet bij een iq van x, en niet 'erg intelligent'. migraine heet ook migraine, en niet 'erge hoofdpijn'.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 23:35:54 #259
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39525022
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 23:30 schreef maeghan het volgende:
ik vind het onbegrijpelijk dat iemand als jij die zegt zelf spullen te hebben moeten verstoppen, dat niet veranderd lijkt te willen zien.
voor een hoogbegaafde (die ook al niet goed is in wiskunde) vrouw heb je een beroerd sociaal inzicht.

wat gebeurt er als het hoogbegaafde kind zegt dat-ie ruim voor tijd z'n sommetjes af heeft? hij krijgt meer nieuwe sommetjes van het zelfde soort. of marginaal moeilijkere sommetjes. dood-saai.

terwijl je ook zelf je eigen ding kan doen in de 40 minuten die je over hebt. veel interessanter.
pi_39525291
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 23:35 schreef gronk het volgende:

[..]

voor een hoogbegaafde (die ook al niet goed is in wiskunde) vrouw heb je een beroerd sociaal inzicht.

wat gebeurt er als het hoogbegaafde kind zegt dat-ie ruim voor tijd z'n sommetjes af heeft? hij krijgt meer nieuwe sommetjes van het zelfde soort. of marginaal moeilijkere sommetjes. dood-saai.

terwijl je ook zelf je eigen ding kan doen in de 40 minuten die je over hebt. veel interessanter.
misschien heb ik een beroerd sociaal inzicht, maar zoals thaleia al tig keer gezegd heeft, hoogbegaafdheid heeft niet met karakter te maken. ik was gewoon een verlegen, net meisje vroeger, en ik deed dus gewoon wat me opgedragen werd en als iets niet mocht dan deed ik het niet. (heeft trouwens ook weinig nut op een school waar je kastje doorzocht werd en je schrift nagekeken). vervolgens wordt mij dat 'verweten', terwijl m.i. de school in gebreke is gebleven. op de middelbare school kreeg ik vanzelf lak aan alles, maar ik blijf erbij dat je een kind de beroerde instelling van de school niet kunt verwijten, hoog of laag iq, doet er niet toe.

volgens mij heb je moeite met lezen trouwens, want zoals ik later heb aangegeven is het niet zozeer dat ik niet goed ben in wiskunde, maar dat ik er niet zo goed in ben als in talen bijvoorbeeld.

verder houd ik er ook mee op trouwens. thaleia roept ook in ieder topic hetzelfde, dat het allemaal aan jezelf ligt (externe factoren bestaan zeker niet), en zodra je iets bekritiseert ben je gelijk een droevig verhaal aan het vertellen en lijd je ondraaglijk. en met jou heb ik ook niet echt veel te bepraten geloof ik.
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:08:35 #261
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39526593
quote:
op dinsdag 4 juli 2006 23:40 schreef maeghan het volgende:

misschien heb ik een beroerd sociaal inzicht, maar zoals thaleia al tig keer gezegd heeft, hoogbegaafdheid heeft niet met karakter te maken. ik was gewoon een verlegen, net meisje vroeger, en ik deed dus gewoon wat me opgedragen werd en als iets niet mocht dan deed ik het niet. vervolgens wordt mij dat 'verweten', terwijl m.i. de school in gebreke is gebleven.
op zich snijdt je wel een aardig punt aan. is hoogbegaafdheid iets wat blijkt uit een paar testjes, of ben je pas hoogbegaafd als je ook een paar typische hoogbegaafde karaktertrekken hebt?

het extreme standpunt is dat mensen die goed zijn in iq-testjes en niet meer dan dat, niet veel meer zijn dan 'idiots savants', vergelijkbaar met de autist die superstrakke ruimtelijke tekeningen kan maken, maar niet meer dan dat. echte hoogbegaafden stellen maffe vragen, zijn vaak excentriek, zien geld niet als doel maar als een handig middel en geven daardoor niet echt om geld en andere materiele zaken, zijn initiatiefrijk, tolerant (i'm wierd, dus jij mag ook je rare hobbies hebben), neigen soms naar paranoia. een stapje verder in je hoogbegaafdheid en je hebt borderline schizofrenen in huis

de werkelijkheid ligt ergens in 't midden, omdat je ook sociaal handige mensen hebt die begrijpen dat als je 'doet alsof je excentriek bent' je vaak ook aangezien wordt voor geniaal. aka de halve kunstscene.

lees http://www.outpost9.com/reference/jargon/jargon_51.html maar eens. voor de gein.

ow, en nu ik wat stukjes uit die link herlees: jouw molligheid pleit *zwaar* tegen je hoogbegaafdheid. echte hoogbegaafden zijn, inderdaad, vaak slank. geen idee waarom.
pi_39526986
ehh ook al heb ik alles wat je zojuist opnoemt en zeiden testjes dat ik hoogbegaafd(bij psychiater enzo) zou moeten zijn, die titel (of naja is het eigenlijk wel een 'eer'?) heb ik nog niet oo in de zin van ik vind mezelf nou niet hoogbegaafd ook al weet ik niet wat ik er nou echt bij moet voorstellen.

die link die je gaf gaat over hackers, niet hoogbegaafdheid
pi_39527035
die link gaat over hackers. ???
pi_39527350
boeiende discussie tussen de "hoogbegaafden" hier
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:34:15 #265
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39527442
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:20 schreef maeghan het volgende:
die link gaat over hackers. ???
doorklikken. ik hoef toch niet alles uit te leggen?

en dan nog: ja, so? jij als 'hoogbegaafde' moet toch wel in staat zijn om enige correlatie te zien tussen mensen die in staat zijn om allerhande problemen te abstraheren naar uitvoerbare computercode, en 'hoogbegaafden'?
pi_39527518
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:34 schreef gronk het volgende:

[..]

en dan nog: ja, so? jij als 'hoogbegaafde' moet toch wel in staat zijn om enige correlatie te zien tussen mensen die in staat zijn om allerhande problemen te abstraheren naar uitvoerbare computercode, en 'hoogbegaafden'?
ik strijk niet iedereen over een kam. ik bedoel ik ken ook hackers die niet echt 'hoogbegaafd' zijn of niet eens begaafd. keek beetje snel rond over de site en zag alleen maar 'hacker' componenten. ook al zou er een verband zijn tussen hackers en hoogbegaafden in de zin van intensief, rommelig, bindend aan 1 plek, etc. zo kun je die punten ook bij andere 'groepen' vinden.
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:39:20 #267
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39527596
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:18 schreef koffiegast het volgende:
ehh ook al heb ik alles wat je zojuist opnoemt en zeiden testjes dat ik hoogbegaafd(bij psychiater enzo) zou moeten zijn, die titel (of naja is het eigenlijk wel een 'eer'?) heb ik nog niet oo in de zin van ik vind mezelf nou niet hoogbegaafd ook al weet ik niet wat ik er nou echt bij moet voorstellen.
nou, da's dan simpel. dan ben je 't niet. en d'r verder ook niet meer over zeuren.
quote:
die link die je gaf gaat over hackers, niet hoogbegaafdheid
neem me niet kwalijk dat ik geen pasklare persoonlijkheidsbeschrijving heb van een hoogbegaafde.

't is de enige beschrijving die ik zo uit m'n hoofd kan trekken van een excentrieke groep slimmerikken die redelijk overlapt met 't profiel wat ik in gedachten heb bij 'hoogbegaafdheid'.

[ Bericht 8% gewijzigd door gronk op 05-07-2006 00:45:59 ]
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:44:04 #268
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39527737
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:36 schreef koffiegast het volgende:

ik strijk niet iedereen over een kam. ik bedoel ik ken ook hackers die niet echt 'hoogbegaafd' zijn of niet eens begaafd. keek beetje snel rond over de site en zag alleen maar 'hacker' componenten. ook al zou er een verband zijn tussen hackers en hoogbegaafden in de zin van intensief, rommelig, bindend aan 1 plek, etc. zo kun je die punten ook bij andere 'groepen' vinden.
en als je een horoscoop van een seriemoordenaar voorlegt aan tien mensen vinden ze 'm allemaal goed gekozen. ja, dat heb je nu eenmaal met karakterbeschrijvingen. heb je verder nog iets te melden?

wel, spijt me zeer, maar ik geloof dat ik me dan bij thaleia ga voegen. imo zijn de mensen die op fok! roepen dat ze 'hoogbegaafd' zijn raskneuzen. autistische raskneuzen met internettoegang. met net zoveel uitdrukkingsvaardigheid dat ze de verantwoordelijkheid voor hun lot bij anderen leggen. boo-hoo.
pi_39527863
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:39 schreef gronk het volgende:

[..]

nou, da's dan simpel. dan ben je 't niet. en d'r verder ook niet meer over zeuren.
[..]

neem me niet kwalijk dat ik geen pasklare persoonlijkheidsbeschrijving heb van een hoogbegaafde.

't is de enige beschrijving die ik zo uit m'n hoofd kan trekken van een excentrieke groep slimmerikken die redelijk overlapt met 't profiel wat ik in gedachten heb bij 'hoogbegaafdheid'.

hoewel ik vermoed dat de gemiddelde fok-user die zich hoogbegaafd noemt een krasser is
je hoort mij tog niet zeuren
anderzijds wat is nou hoogbegaafd... en hoe kunnen anderen dat nou beslissen, sterker nog de meeste mensen zouden er niet de kennis voor hebben. en als iemand het is, wat is de waarde daar aan . vandaar ik me ook niet zelf zo noem ook al kwam het bij 'testjes' ten sprake. denk dat de meesten die het zeggen te zijn overdrijven/heiligprijzen/stoerdoen/keer van een moeder/vriend oppikte of kortom zichzelf ergens goed in vinden (of zou zo willen overkomen met voornamelijk in de zin van: ik las eens dat zus en zo veel voorkomt bij groepsoort/persoonlijkheid x, wellicht ben ik dat dan ook!) en dat dan zegt.

voor mijn idee zijn bepaalde dingen niet (goed) uit te leggen, dingen zoals intelligentie/(hoog)begaafdheid en andere soortgelijke dingen met de punten: groot begrip, relatieve interpreteringen per individu en drang tot verbetering vanwege competitie. dus bij deze me visie

trouwens ik noem mezelf niet hoogbegaafd (als dat niet duidelijk eruit kwam..)
(vanwaar die toon eigenlijk? niet zeuren enzo, ik zeik toch niet? of vergis je me met maeghan?)
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:51:54 #270
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39527947
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:48 schreef koffiegast het volgende:

(vanwaar die toon eigenlijk? niet zeuren enzo, ik zeik toch niet? of vergis je me met maeghan?)
ik zie niet wat de relevantie is van jouw reactie op mijn reactie, buiten een vage 'wuh-ik-ben-het-er-niet-mee-eens maar ik wil toch iets zeggen ondanks dat ik wel/niet claim hoogbegaafd te zijn.'

als je iets te zeggen hebt, zeg 't dan. verpak 't niet in zoveel woorden dat zelf lubbers trots op je zou zijn.

[ Bericht 100% gewijzigd door gronk op 05-07-2006 00:58:34 ]
pi_39528006
jah sorry dat ik zoveel woorden gebruik, ik probeer me ideeen duidelijk te maken, maar daar heb ik zo nu en dan moeite mee.

simpel gezegd, ik zeg niet dat ik hoogbegaafd ben of wil zijn of juist niet ben.
ik probeerde alleen me idee te geven van dat hoogbegaafdheid niet echt eenvoudig te typeren is. probeerde dat te verduidelijken door te zeggen dat ik al die punten voldoe die je opnoemde, maar blijkbaar mislukt

hopelijk ben ik nu wel duidelijk in me woorden

[ Bericht 82% gewijzigd door koffiegast op 05-07-2006 01:08:42 ]
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:59:16 #272
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39528124
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:54 schreef koffiegast het volgende:
//update: al edited merk ik :d
bijgewerkt.
  woensdag 5 juli 2006 @ 01:12:05 #273
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_39528425
- prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 11:40:40 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 5 juli 2006 @ 09:42:32 #274
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39531983
iq tests zijn vrij waardeloos als meetinstrument. de geven slechts een indicatie, niets meer en niets minder. iemand die 120 haalt hoeft niet "slimmer" te zijn dan iemand die 118 haalt.

waarom? intelligentie is relatief. je scoort namelijk niet altijd hetzelfde en je kunt met de tijd hoger of lager scoren.

daarbij zijn de huidige tests behoorlijk verouderd (ontworpen in de jaren 30 of zo, weet het precieze jaartal niet meer en geen zin om het op te zoeken). in de psychologie is de theorie redelijk geaccepteerd dat iq uit minimaal 8 (misschien zelfs meer, daar zijn nog steeds discussies over gaande) onderdelen bestaat, waaronder muzikaal iq, interpersoonlijk iq (het "aanvoelen" van anderen), linguistisch iq (taalgevoel), mathematisch iq en nog een paar. als ik eraan denk kan ik de onderdelen straks opzoeken. ik heb het boek niet bij de hand.
waarom is men gaan twijfelen aan de huidige iq tests? omdat het al meer dan eens is voorgekomen dat een verstandelijk gehandicapt persoon (= iq minder dan 70) aangenomen werd op een muziekacademie, en vrolijk de vloer aanveegde met de "slimmere" concurrentie.
de term "hoogbegaafd" zegt mij dan ook weinig. ook een "hoogbegaafd" persoon heeft zwakke punten.

een iq-test incideert slechts. daar is niets mis mee, als er maar in het achterhoofd gehouden wordt dat de test beperkt is.

[ Bericht 1% gewijzigd door StupidByNature op 05-07-2006 10:19:38 ]
  woensdag 5 juli 2006 @ 09:44:53 #275
85962 ioko
I Appear Missing
pi_39532030
quote:
op woensdag 5 juli 2006 00:34 schreef gronk het volgende:

[..]

je plaatst een link naar een pagina die voor jou een duidelijke link heeft met het onderwerp en dan vind je het logisch dat wij hetzelfde verband zien? ik zie in eerste instantie weinig verbanden tussen hackers en hoogbegaafden, dat jij daar een direct verband tussen ziet zegt meer over jezelf dan over het verband tussen hackers en hoogbegaafdheid. maar misschien moet je het nog maar eens uitleggen aan domme mensen zoals ik, want ik snap de relevantie van je verhaal niet.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 5 juli 2006 @ 10:18:55 #276
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39532798
quote:
op woensdag 5 juli 2006 09:44 schreef ioko het volgende:
ik zie in eerste instantie weinig verbanden tussen hackers en hoogbegaafden
zou je dan eens kunnen uitleggen waarin hackers (zoals jij ze ziet) verschillen van hoogbegaafden, en waarom dat niet dezelfde groepen zijn?
  woensdag 5 juli 2006 @ 10:31:36 #277
85962 ioko
I Appear Missing
pi_39533073
quote:
op woensdag 5 juli 2006 10:18 schreef gronk het volgende:

[..]

zou je dan eens kunnen uitleggen waarin hackers (zoals jij ze ziet) verschillen van hoogbegaafden, en waarom dat niet dezelfde groepen zijn?
maar een klein deel van hackers zijn daadwerkelijk hoogbegaafd, en het percentage zal een stuk hoger liggen dan het gemiddelde, maar dat kun je ook zeggen over natuurkunde of wiskunde studenten op een universiteit.
het is dus een beetje vreemd om hackers als voorbeeld van hoogbegaafden te gebruiken, wanneer het grootste deel van de hackers niet hoogbegaafd zijn. technisch/wiskundig inzicht wil niet meteen zeggen dat je een zeer hoog iq hebt, het is er wel onderdeel van.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 5 juli 2006 @ 10:46:37 #278
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39533493
daar ligt wat mij betreft ook het manko van de iq tests: de uitslag van de test is funest voor diegene die zeer intelligent zijn op andere vlakken. ondertussen krijg je wel een stempel opgedrukt dat je een relatief laag iq hebt.
  woensdag 5 juli 2006 @ 11:02:28 #279
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39533874
quote:
op woensdag 5 juli 2006 10:31 schreef ioko het volgende:

maar een klein deel van hackers zijn daadwerkelijk hoogbegaafd, en het percentage zal een stuk hoger liggen dan het gemiddelde, maar dat kun je ook zeggen over natuurkunde of wiskunde studenten op een universiteit.
het is dus een beetje vreemd om hackers als voorbeeld van hoogbegaafden te gebruiken, wanneer het grootste deel van de hackers niet hoogbegaafd zijn. technisch/wiskundig inzicht wil niet meteen zeggen dat je een zeer hoog iq hebt, het is er wel onderdeel van.
sorry, maar je beantwoordt m'n vraag niet; in plaats daarvan stel je dingen. je stelt dat maar een klein gedeelte van de hackers niet hoogbegaafd zijn (en waarom dat zo is laat je in het midden), en dat het 'dus' vreemd is om hackers als voorbeeld van hoogbegaafden te gebruiken. ten eerste is dat een circelredenering van jewelste, ten tweede is dat niet wat ik je vroeg. als jji namelijk een ander idee hebt van 'hackers' en 'hoogbegaafden' dan ik, dan is het nogal wiedes dat je op andere dingen uitkomt. vandaar ook dat ik dat navraag bij je.

anyway, in mijn optiek is er een duidelijke overlap tussen de betere hacker en een 'hoogbegaafd' iemand. zoals in die link staat uitgewerkt, zijn hackers mensen die in staat zijn om snel een systeem te doorgronden, en dat te gebruiken om hun ideeën te verwezenlijken. 'een systeem' is heel breed; hackers beperken zich niet tot programmeren, maar kunnen zich ook op andere richtingen storten. mozart hackte piano's, en edison productieprocessen, om 't zo te zeggen.
om een systeem te doorgronden, en tot in de puntjes aan te voelen moet je een bepaald soort genialiteit bezitten. goed kunnen abstraheren. hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. begrijpen welke kleine details wel van belang zijn en welke niet. en daarnaast moet je ook niet al te bang zijn om uit de pas te lopen; als je echt slimme dingen doet dan zijn dat dingen die sowieso niet-standaard zijn. als ze wel standaard waren dan waren ze namelijk al bedacht door iemand anders. je moet ook 't lef hebben om 't onderscheid te maken tussen 'de regels' en 'de geest van de regels'.

hackers zijn *niet* mensen die alleen maar onbegrijpelijke computercode schrijven. of mensen die alleen maar programmeren. het is wel zo dat hackers meer richting techniek neigen, maar dat is omdat techniek zich meer leent voor controle, sturing en creatie dan andere richtingen. je kunt je in de techiniek veel meer bezig houden met concrete dingen.

het idee wat ik van jou krijg van 'hoogbegaafden', is dat hoogbegaafden mensen zijn die goed zijn in intelligentietestjes. meer niet.
pi_39534027
quote:
op woensdag 5 juli 2006 11:02 schreef gronk het volgende:
hackers zijn *niet* mensen die alleen maar onbegrijpelijke computercode schrijven. of mensen die alleen maar programmeren. het is wel zo dat hackers meer richting techniek neigen, maar dat is omdat techniek zich meer leent voor controle, sturing en creatie dan andere richtingen. je kunt je in de techiniek veel meer bezig houden met concrete dingen.

het idee wat ik van jou krijg van 'hoogbegaafden', is dat hoogbegaafden mensen zijn die goed zijn in intelligentietestjes. meer niet.
volgens het woordenboek zijn ze dit wel... dat hackers een pc nodig hebben en geen piano of productieprocessen...

en in principe komt het hoogbegaafd zijn op hetzelfde neer. die testen gebruiken ze namelijk om te meten of je hoogbegaafd bent of niet. je kan anderen wel hoogbegaafd vinden om andere redenen, maar het vaststellen gebeurd aan de hand van zo'n test (met psycholoog).
pi_39534070
quote:
op woensdag 5 juli 2006 10:46 schreef stupidbynature het volgende:
daar ligt wat mij betreft ook het manko van de iq tests: de uitslag van de test is funest voor diegene die zeer intelligent zijn op andere vlakken. ondertussen krijg je wel een stempel opgedrukt dat je een relatief laag iq hebt.
heb nog nooit mensen ten onder zien gaan aan een iq test. hen gaan gewoon mee verder waarin ze goed zijn... ze zitten er misschien zelf even mee maar het beinvloed heus niet je hele leven.

anders ben je wel echt dom
  woensdag 5 juli 2006 @ 11:17:03 #282
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39534327
quote:
op woensdag 5 juli 2006 11:07 schreef #ANONIEM het volgende:

volgens het woordenboek zijn ze dit wel... dat hackers een pc nodig hebben en geen piano of productieprocessen...
welk woordenboek?
quote:
en in principe komt het hoogbegaafd zijn op hetzelfde neer. die testen gebruiken ze namelijk om te meten of je hoogbegaafd bent of niet. je kan anderen wel hoogbegaafd vinden om andere redenen, maar het vaststellen gebeurd aan de hand van zo'n test (met psycholoog).
't lijkt mij evident dat iemand als mozart hoogbegaafd is. en 't lijkt me ook best mogelijk dat-ie gemiddeld scoort op 'n intelligentietest. en daarnaast ben ik 't wel eens met thaleia: d'r zijn heel wat 'hoogbegaafden' die eigenlijk gewoon depressieve kutpubers zijn, en op zoek zijn naar een verklaring voor het feit dat hun leven zo kut aanvoelt. en dat ligt natuurlijk nooit aan henzelf
  woensdag 5 juli 2006 @ 11:38:37 #283
85962 ioko
I Appear Missing
pi_39535133
quote:
op woensdag 5 juli 2006 11:02 schreef gronk het volgende:

[..]

sorry, maar je beantwoordt m'n vraag niet; in plaats daarvan stel je dingen. je stelt dat maar een klein gedeelte van de hackers niet hoogbegaafd zijn (en waarom dat zo is laat je in het midden), en dat het 'dus' vreemd is om hackers als voorbeeld van hoogbegaafden te gebruiken. ten eerste is dat een circelredenering van jewelste, ten tweede is dat niet wat ik je vroeg. als jji namelijk een ander idee hebt van 'hackers' en 'hoogbegaafden' dan ik, dan is het nogal wiedes dat je op andere dingen uitkomt. vandaar ook dat ik dat navraag bij je.

anyway, in mijn optiek is er een duidelijke overlap tussen de betere hacker en een 'hoogbegaafd' iemand. zoals in die link staat uitgewerkt, zijn hackers mensen die in staat zijn om snel een systeem te doorgronden, en dat te gebruiken om hun ideeën te verwezenlijken. 'een systeem' is heel breed; hackers beperken zich niet tot programmeren, maar kunnen zich ook op andere richtingen storten. mozart hackte piano's, en edison productieprocessen, om 't zo te zeggen.
om een systeem te doorgronden, en tot in de puntjes aan te voelen moet je een bepaald soort genialiteit bezitten. goed kunnen abstraheren. hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. begrijpen welke kleine details wel van belang zijn en welke niet. en daarnaast moet je ook niet al te bang zijn om uit de pas te lopen; als je echt slimme dingen doet dan zijn dat dingen die sowieso niet-standaard zijn. als ze wel standaard waren dan waren ze namelijk al bedacht door iemand anders. je moet ook 't lef hebben om 't onderscheid te maken tussen 'de regels' en 'de geest van de regels'.

het wordt erg lastig discussieren als jij voor jezelf een definitie van hoogbegaafd neemt, en die vervolgens toepast op de dingen die ik zeg. er zijn testen die uitzoeken of iemand hoogbegaafd is, en dat zijn idd iq testen (van wiskundig tot taal inzicht en sociale vraagstukken). dat is mijn definitie dan ook, iemand die hoger dan 130 (of 140 hangt van de test af) scoort op zo'n test. (sommigen gebruiken ook het 98ste percentiel, maar ok). ik weet als psycholoog de nadelen van iq testen, maar voor het gemak gebruik ik ze hier, anders is het niet af te bakenen waar we het over hebben.

ik zeg dus dat hackers gemiddeld genomen misschien (als groep) een hoger iq hebben dan het gemiddelde, maar dat wil niet zeggen dat ze als voorbeeld voor hoogbegaafden kunnen worden gebruikt. je maakt een sampling fout, je hebt het zelf al over de betere hackers (wat is dan beter en slechter in jou ogen?), dat is al niet meer de gehele groep. daarnaast is de term hackers niet goed genoeg afgeschermd, mijn buurjongetje van 11 kan een programma gebruiken dat hij op internet vind, en daarmee een andere computer hacken, volgens velen is hij daarmee een hacker. (volgens jou vast niet, maar zie je het probleem?)

mijn stelling is dat goede hackers niet per definitie een bijzonder hoog iq hebben (omdat ook taal hiervan deel uitmaakt bijvoorbeeld) en daarmee niet hoogbegaafd hoeven te zijn. (volgens de huidige visie op iq en hoogbegaafdheid)
ik ben wel met je eens dat de absolute top onder hackers (maar dat geld net zo goed voor schakers, astronauten en stromingsleerdeskundigen) hoogbegaafd zijn, zelfs als ze niet super hoog scoren op een iq test, en dat de term hoogbegaafdheid duidelijk uitbreiding nodig heeft.

en het idee dat mozart een hacker is, dat gaat me toch wat te ver, al ben ik met je eens dat hij muziek kan zien, net zoals een hacker een computer/netwerk kan zien
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:02:17 #284
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39535946
quote:
op woensdag 5 juli 2006 11:38 schreef ioko het volgende:

het wordt erg lastig discussieren als jij voor jezelf een definitie van hoogbegaafd neemt, en die vervolgens toepast op de dingen die ik zeg.
ja, maar dat doe jij ook. kijk maar:
quote:
daarnaast is de term hackers niet goed genoeg afgeschermd, mijn buurjongetje van 11 kan een programma gebruiken dat hij op internet vind, en daarmee een andere computer hacken, volgens velen is hij daarmee een hacker. (volgens jou vast niet, maar zie je het probleem?)
en de mainstream opvatting van wat een 'hacker' is, is dat iemand is die inbreekt in andere pc's. op tweakers.net duikt ook nog wel eens de discussie hacker/cracker op. maar in de oorspronkelijke link die ik gaf werd redelijk diep ingegaan op wat ze daar bedoelden met 'hackers'.
quote:
ik ben wel met je eens dat de absolute top onder hackers (maar dat geld net zo goed voor schakers, astronauten en stromingsleerdeskundigen) hoogbegaafd zijn, zelfs als ze niet super hoog scoren op een iq test, en dat de term hoogbegaafdheid duidelijk uitbreiding nodig heeft.
mijn punt is (en ik gebruike die hacker-link ter onderbouwing) dat 'hoogbegaafdheid' niet alleen het goed invullen van iq-testjes is, maar dat echte hoogbegaafden ook bepaalde karaktertrekken hebben, en moeten hebben. net zoals te zware mensen eerder last hebben van hun knieen. imo is iemand die echt hoogbegaafd is eerder geneigd om z'n werkproces te optimaliseren dan iemand die braaf z'n taakje afmaakt. om zoiets voor te stellen moet je wel lef hebben. en dat betekent dat je als hoogbegaafde vaker dan gemiddeld een zekere tegendraadsheid/'onaangepastheid' hebt (ook al kun je prima doen alsof je je aangepast hebt).
quote:
en het idee dat mozart een hacker is, dat gaat me toch wat te ver, al ben ik met je eens dat hij muziek kan zien, net zoals een hacker een computer/netwerk kan zien
als het voor jou beter werkt om een ander woord te gebruiken dan 'hacker' (systeembouwer, bijvoorbeeld), doe dat dan; ik zit niet vast aan dat woord.
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:09:03 #285
100857 lordmedelo
ondergedoken
pi_39536120
-sorry, sloeg nergens meer op-

[ Bericht 95% gewijzigd door lordmedelo op 05-07-2006 12:10:05 (op post van 5 pagina's terug gereageerd.) ]
Een toevallige passant, wordt soms ineens irritant.
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:14:09 #286
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_39536267
quote:
op zaterdag 1 juli 2006 15:19 schreef longinus het volgende:
iq testen zeggen weinig, met een beetje oefenen kom ik op de 180. als ze 6 jaar is zou ik me drukker maken hoe ze in het werkelijke leven is.
voor een iq test moet je niet een beetje oefenen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:22:46 #287
85962 ioko
I Appear Missing
pi_39536545
quote:
op woensdag 5 juli 2006 12:02 schreef gronk het volgende:

[..]

ja, maar dat doe jij ook. kijk maar:
[..]

en de mainstream opvatting van wat een 'hacker' is, is dat iemand is die inbreekt in andere pc's. op tweakers.net duikt ook nog wel eens de discussie hacker/cracker op. maar in de oorspronkelijke link die ik gaf werd redelijk diep ingegaan op wat ze daar bedoelden met 'hackers'.
ik geef alleen maar aan dat het makkelijker werkt om de standaarddefinities aan te houden, maar nu blijkt dat je de definitie van hoogbegaafd niet ondersteund (met goede redenen) en je een andere definitie van hackers hebt dan gangbaar is, lijkt me dat onze discussie over iets heel anders gaat dan mijn uitgangspunt was. ik heb trouwens even gekeken naar de link (ik hou zowiezo niet van een berg info om een discussie kort te sluiten) en ik vind het een behoorlijk generaliserend verhaal, al zal er zeker wat waarheid in te vinden zijn, vind ik het mager bewijs dat een meerderheid van de hackers hoogbegaafd zouden zijn. (ook vind ik de afgrenzing van de sample waar ik het over had erg slecht, maar misschien zie jij dat anders)

als laatste wil ik wel opmerken dat ik sterk het gevoel heb dat je jezelf onder de hackers schaart of er in elk geval een sterke voorkeur voor hebt. correct me if i'm wrong .
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_39538839
quote:

hier het antwoord van de test:

geachte kandidaat,

uw resultaten van de mensa-thuistest waren zeer goed. de thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. voor toelating tot mensa moet de mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.

met vriendelijke groet

BLABLABLABLABLABLABLABLABLABLABLA!
pi_39538968
bijna iedereen krijgt een officiële uitnodiging voor de test in utrecht, toch? maar wat heb je in godsnaam aan mensa?
Streef ernaar je graf te bestormen met chocola in je ene en een glas wijn in je andere hand, een totaal opgebruikt lijf, helemaal versleten en gillend: "Whoa, wat een trip! Heb het heerlijk gehad!"
  woensdag 5 juli 2006 @ 13:44:57 #290
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39539264
quote:
op woensdag 5 juli 2006 12:22 schreef ioko het volgende:
i
k geef alleen maar aan dat het makkelijker werkt om de standaarddefinities aan te houden, maar nu blijkt dat je de definitie van hoogbegaafd niet ondersteund (met goede redenen) en je een andere definitie van hackers hebt dan gangbaar is, lijkt me dat onze discussie over iets heel anders gaat dan mijn uitgangspunt was.
het was niet mijn punt om te claimen dat iedere hacker bij definitie hoogbegaafd is; wel dat er een stevige overlap is (en moet zijn).
quote:
ik heb trouwens even gekeken naar de link (ik hou zowiezo niet van een berg info om een discussie kort te sluiten) en ik vind het een behoorlijk generaliserend verhaal,
maar datzelfde kun je ook zeggen van een hoop dsm-iv definities. zo strak zijn die ook niet.
quote:
]
al zal er zeker wat waarheid in te vinden zijn, vind ik het mager bewijs dat een meerderheid van de hackers hoogbegaafd zouden zijn. (ook vind ik de afgrenzing van de sample waar ik het over had erg slecht, maar misschien zie jij dat anders)
bedoel je niet 'de populatie' (van hackers)? mwoch. natuurlijk is 't geen clear-cut puntenlijstje waarbij je als je op 3 van de vijf punten hoog scoort je jezelf 'hacker' kunt noemen. dat komt ook door de opzet: 't is een samenvatting van commentaar van 100 man, die in een bepaalde tijd in een bepaald land een bepaalde activiteit verrichten. allicht dat dat generaliserend overkomt. ik zie 't meer als een beschrijving van een mindset.
wat ik zelf wel kenmerkend vind is dat 'hackers' altijd het grotere geheel proberen te zien, en niet 'smal' binnen hun eigen specialisme de diepte in gaan. ik heb het idee dat heel veel zelf-uitgeroepen hoogbegaafden veel meer van 't laatste hebben.
quote:
als laatste wil ik wel opmerken dat ik sterk het gevoel heb dat je jezelf onder de hackers schaart of er in elk geval een sterke voorkeur voor hebt. correct me if i'm wrong .
oh, ik heb absoluut sympathie voor die groep/cultuur.
pi_39544580
quote:
op woensdag 5 juli 2006 11:17 schreef gronk het volgende:
welk woordenboek?

't lijkt mij evident dat iemand als mozart hoogbegaafd is. en 't lijkt me ook best mogelijk dat-ie gemiddeld scoort op 'n intelligentietest. en daarnaast ben ik 't wel eens met thaleia: d'r zijn heel wat 'hoogbegaafden' die eigenlijk gewoon depressieve kutpubers zijn, en op zoek zijn naar een verklaring voor het feit dat hun leven zo kut aanvoelt. en dat ligt natuurlijk nooit aan henzelf
de van dale

en hoogbegaafd op dat gebied inderdaad. zegt weinig verder over zijn intelligentie.
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:34:05 #292
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39544651
quote:
op woensdag 5 juli 2006 16:32 schreef #ANONIEM het volgende:

en hoogbegaafd op dat gebied inderdaad. zegt weinig verder over zijn intelligentie.
pi_39545164
iedereen kan hacker worden, je moet alleen weten waar de vulnerabilities zitten, dus moet je veel weten over beveiligingen enzo... de beste manier om dat te weten te komen is door gewoon veel te lezen daarover.
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:54:04 #294
85962 ioko
I Appear Missing
pi_39545283
quote:
op woensdag 5 juli 2006 13:44 schreef gronk het volgende:

maar datzelfde kun je ook zeggen van een hoop dsm-iv definities. zo strak zijn die ook niet.
ik vind het vergelijken van de bijeengeraapte meningen van een aantal hackers (wat toch wel een romantisch en ideëel beeld schept) en de dsm wel wat krom. de dsm is het product van vele tientallen jaren onderzoek en wordt gedragen door verschillende beroepsgroepen. al is het natuurlijk nooit een sluitend verhaal, en zal dat ook nooit worden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 5 juli 2006 @ 17:05:26 #295
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39545659
quote:
op woensdag 5 juli 2006 16:54 schreef ioko het volgende:

ik vind het vergelijken van de bijeengeraapte meningen van een aantal hackers (wat toch wel een romantisch en ideëel beeld schept) en de dsm wel wat krom. de dsm is het product van vele tientallen jaren onderzoek en wordt gedragen door verschillende beroepsgroepen. al is het natuurlijk nooit een sluitend verhaal, en zal dat ook nooit worden.
so? omdat er tientallen jaren aan gewerkt is door autoriteiten vs. een paar maanden voor een cultuurbeschrijvinkje, is de dsm opeens niet generaliserend?

afgezien daarvan, een cultuur/karakterbeschrijving is imo altijd generaliserend. en dan nog: ik heb ook wel eens psychologische rapporten in handen gehad waar je alle kanten mee uitkon.
  woensdag 5 juli 2006 @ 17:09:15 #296
85962 ioko
I Appear Missing
pi_39545754
quote:
op woensdag 5 juli 2006 17:05 schreef gronk het volgende:

[..]

so? omdat er tientallen jaren aan gewerkt is door autoriteiten vs. een paar maanden voor een cultuurbeschrijvinkje, is de dsm opeens niet generaliserend?

afgezien daarvan, een cultuur/karakterbeschrijving is imo altijd generaliserend. en dan nog: ik heb ook wel eens psychologische rapporten in handen gehad waar je alle kanten mee uitkon.
het is zeker generaliserend (dat weet idereen ook wel, al wordt er vaak niets mee gedaan) maar totaal niet te vergelijken met een beschrijving van een subcultuur van wat mensen op internet. door deze twee zaken op één lijn te zetten, doe je teveel af aan de dsm.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 5 juli 2006 @ 17:15:13 #297
14827 Kogando
Modelprutser
pi_39545913
quote:
op zaterdag 1 juli 2006 15:19 schreef longinus het volgende:
iq testen zeggen weinig, met een beetje oefenen kom ik op de 180. als ze 6 jaar is zou ik me drukker maken hoe ze in het werkelijke leven is.
haha, door steeds dezelfde te oefenen zeker. als ik je posts zo lees betwijfel ik of je boven de 80 komt.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  woensdag 5 juli 2006 @ 17:20:37 #298
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39546056
quote:
op woensdag 5 juli 2006 17:09 schreef ioko het volgende:

het is zeker generaliserend (dat weet idereen ook wel, al wordt er vaak niets mee gedaan) maar totaal niet te vergelijken met een beschrijving van een subcultuur van wat mensen op internet. door deze twee zaken op één lijn te zetten, doe je teveel af aan de dsm.
en wat dan nog? de dsm is ook maar mensenwerk. ik claim ook helemaal niet dat dat stukje net zo degelijk is onderbouwd als de dsm, maar ik vind het onzinnig van je dat je stelt dat stukje tekst niet kan deugen 'omdat het generaliseerd', terwijl de dsm dat zelf net zo hard doet. en kom niet aan met de notie dat de generalisaties in de dsm 'van betere kwaliteit zijn', want dan zou je geen herzieningen nodig hebben.
pi_39549199
quote:
op woensdag 5 juli 2006 16:34 schreef gronk het volgende:
lelijk hoofd ja

bedoel het icoontje uiteraard

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2006 19:12:03 ]
pi_39562729
hoe vroeger de leeftijd van het kind, hoe meer het wat zegt over de échte intellectuele capaciteiten van het kind (mits het door een officiele test is gedaan). hoe volwassener, hoe minder het juist zegt over de werkelijke capaciteiten van de hersenen. 148 is zeker niet ondenkbaar, en zegt zeker bij een kind, heel wat over wat het intellectueel in staat is!
Does Anyone Care... That Nobody Cares ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')